eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
459 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 فراموش نمی‌شوید ⭕️ ترکش خمپاره پیشونیش را چاک داده بود، خون از سرش جاری و از دستش می آمد روی زمین، ازش پرسیدم چه حرفی برای مردم داری؟ با لبخند گفت: از مردم کشورم می خواهم وقتی برای خط، کمپوت می فرستند، عکسِ روی کمپوتها را نکَنَن! ( جدا نکنند). 🌴 گفتم داره ضبط میشه برادر، یک حرف بهتری بگو! 🌹 با همون طنّازی گفت: آخه نمیدونی، سه بار بِهِمْ رُبّ گوجه افتاده! 😅😄 🌷یاد شهدا و یادگاران سربازان خمینی کبیر گرامی باد. @HOWZAVIAN
🍃مؤمن واقعی به بیان امام رضا علیه السلام ✍️ جواد رستمی قال الرضا(ع) لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ(امالی صدوق، ج 1، ص 339) در بیان امام رضا(ع)کسی مؤمن واقعی است که دارای سه خصلت از خدا، پیامبر و امام باشد، رازداری از خدا، مدارا با مردم از پیامبر و صبر بر تنگ دستی و پریشان حالی از امام سه خصلت در وجود مومن واقعی است. سنت خدا بر رازداری و پوشاندن خطای بندگان است بنابراین نیکوست مومن نسبت به راز و خطای دیگران همچون پروردگارش باشد. سنت پیامبر(ص) نسبت به مردم مدارا و مهربانی بود از این رو مؤمن در برخورد با مردم مهرو محبت و مدارا می کند. سنت امام صبوری هنگام تنگدستی و پریشان حالی است بر این اساس مومن نیز در زمان سختی ها و مشکلات با توکل به خدا صبر پیشه می کند تا فرج و گشایش حاصل شود. کارکرد اجتماعی این سه خصلت نمایش شخصیتی متین و قابل اعتماد، مردمی و مهربان، صبور و با درایت از انسان مؤمن است که بر دیگران نیز تاثیر مثبت می گذارد، اثر افزایش مهر و محبت در اجتماع و کاهش درگیری و دشمنی بین مردم که به نوعی با زبان عمل به تبلیغ و ترویج معارفی از خدا، رسولش و امام علیه السلام عمق می‌دهد. @HOWZAVIAN
😕طنز با چاشنی تحقیر🙁 ✍️محسن عبدالله زاده 🖊بیش از یک دهه است، کلیپ های کمدینی به نام حسن ریوندی را در فضای مجازی دنبال میکنم. هرچند خنده دار و جذاب هستند اما همیشه بعد از تماشای آن، ناخودآگاه این جمله به ذهنم خطور می کند: ولی یه جوریه، به دل نمی نشینه. تا اینکه چند شب پیش، چند تا از کلیپ ها را به چشم مشتری دیدم. از ۱۰ تا کلیپ در حدود ۷تای آن ایران و ایرانی را مسخره می کرد و با این کار، مردم می خندیدند. در ظاهر با بیان لطیفه، تقلید صدا و ... مردم را می خنداند اما در غالب برنامه هایش یک رویه مستمر و ثابت داشت: تحقیر و استهزاء ایران و ایرانی. اما در مقابل به صورت زیرکانه و نا محسوس، غرب را چنان ستایش میکرد که در ذهن مخاطب جامعه ای بی عیب و نقص می ساخت. تا جایی که وقتی می خواست چند نصیحت و پند جدی هم بدهد، از آبراهام لینکلن امریکایی خاطره و داستان می گفت امیدوارم این رویه از روی جهالت و حماقت بوده و قصد و غرضی در کار نباشد و الا دشمن خیلی حساب شده با استفاده از طنز و خنده، پروژه خود تحقیری، تضعیف و استهزاء ایران و ایرانی را به اجرا گذاشته است. و نیز امیدوارم این یادداشت سبب هشدار و بیداری خواننده بود و امیدوارتر اینکه انشالله به دست خودش برسد و رویه را اصلاح نماید. پ.ن: امیدوارم نویسنده را متهم به بدبینی نکنید. نقد و بررسی فقط مربوط به مسائل روتین سیاسی و اقتصادی و مسولان و مدیران نمی شود. گاهی یک بازیگر، غافلانه یا به صورت زیرکانه پروژه ای به این عظیمی را پیش می برد و کسی هم از آن با خبر نیست. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
❤️ شهید قلب قرآن و قلب جمهوری اسلامی ✍️سیدمهدی هاشمی در اینکه چرا سوره یس را قلب قران معرفی شده است مفسران بنام هرکدام تحلیل های قرانی بیان نمودند برخی سر اینکه سوره یس قلب قران معرفی شده آیه شریفه «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» می‌دانند در این احتمال ملک و ملکوت عالم به دست خداست و همه کاره عالم هستی خداست که بازگشت به توحید دارد برخی سر قلب قران بودن سوره یس را آیه شریفه«و كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ‏» می‌دانند که در این صورت به پشتوانه روایات قلب قران امام مبین است که همان ولایت و امامت خواهد بود برخی معتقدند چون اصول سه گانه توحید، نبوت و معاد در این سوره مطرح شده است قلب قران معرفی شده است مرحوم صدر المتالهین شیرازی در تفسیر سوره یس در چرایی قلب قران بودن این سوره می نویسد آنچه موجب شد که این سوره قلب قران بشود وجود یک شهیدی است بنام حبیب نجار که وقتی در برابر ظلم زمانه خود سکوت نکرد و دوان دوان به قلب شهر آمده و مردم را در تبعیت از پیامبران هشدار داد «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏ قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون» وجود یک شخص غیر معصوم و اقدام به هنگام و سکوت نکردن در برابر منکرات جامعه خود و سرانجام به شهادت رسیدن او توسط مستکبرین عصر خود موجب می شود که این سوره بشود قلب قران با این توصیف اگر وجود یک شهید سوره یس را قلب قران می کند وجود شهیدان در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی هرکدام قلبی هستند برای جمهوری اسلامی همچون سید الشهدای جبهه مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که سلام و صلوات خدا و فرشتگان بر شهید قلب قران و شهدای قلب جمهوری اسلامی. @HOWZAVIAN
🔘حاشیه ای بر سینمایی حق سکوت ✍️سلمان ایرانمنش ▫️در کنار استادی نشسته بودیم که او نیز از جرگه روحانیت بود اما اهل هنر و فهم مطلب. ◾️داستان فیلم را روحانی‌ای روایت می‌کرد که در دل مشکلات مالی فرو رفته و قصد برنامه ریزی اقتصادی برای جبران کم ‌و کاستی‌های مالیش داشت ▫️تصمیم گرفت برای تبلیغ به روستا برود و این حرکت برای ما چیز عجیبی نبود چون بسیاری از طلبه‌ها و روحانیون برای معاششان مدتی را در تبلیغ سپری کرده‌ و می‌کنند ◾️اما چیزی که توجهم را جلب می‌کرد استاد کنارم بود؛ بعضی دیالوگ‌های فیلم را دوباره زمزمه می‌کرد و کمی می‌خندید و از این خنده متوجه می‌شدم فیلم هدف گیری درستی دارد و استاد با فیلم همزاد پنداری می‌کند. ▫️یک لحظه خنده همه گیر شد و بقیه هم که عموما طلبه بودند،خندیدند ◾️فیلم کمدی نبود اما روایتی درست از طلبگی، سادگی و منش آنها داشت. ▫️بعد گفته شد نویسنده و کارگردان فیلم هم طلبه است ◾️این نشان می‌داد که چقدر فضای طلبگی ناشناخته است که اگر طلبه باشی می‌توانی روایتگر زیست آنها شوی و اگر طلبه نباشی قاعدتا فهمی از منش و زندگی آنها نداری، در حالی که روحانیان و طلاب امامان و الگوی معنوی جامعه هستند ▫️چگونه می‌توان از الگویی پیروی کرد که روایتی از زیست او را نمی‌دانیم و فقط آنها را در جلوی صفوف نماز یا بر منابر دیده‌ایم. ◾️این ضعف روایتگری تا کجا می‌خواهد شکاف میان روحانیت و مردم را افزایش دهد؟ و چرا افرادی از بین طلاب برای روایتگری زیستشان دست به قلم نمی‌شوند و این سیره پر از عبرت را به تصویر نمی‌کشدند؟ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب ایتا @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
✴️ سبک زندگی رزمندگان ✍️ دکتر سید حسین شرف‌الدین ♻️ جبهه‌های جنگ کانون تجمع جوان‌ها و نوجوانانی بود که تازه از کنش‌گری برای به‌ثمررساندن انقلاب اسلامی فارغ شده بودند و شور و نشاط انقلابی بارزترین ویژگی این جماعت بود. از طرفی چون جنگ تحمیلی با هدف نابودی یا ایجاد وقفه در روند همین انقلاب که ثمره مجاهدت آنها بود، به راه افتاد، انگیزه مضاعفی برای مشارکت دغدغه‌مند در آن و حماسه‌آفرینی وجود داشت. ♻️ حضور و زندگی در فضا و محیط جبهه، زمینه خلق زیست‌جهانی کاملا متفاوت از زیست‌جهان‌های معهود و مالوف با مختصاتی ویژه را فراهم ساخت. طبیعی است که زیست مطلوب و کنش‌گری موفق در این عرصه نوپدید، جامعه‌پذیری،‌ نظام ارتباطی، خُلق و منش،‌ قواعد رفتاری و الگوی زیستی متناسبی را می‌طلبید. سبک غالب یا مرجح در جبهه نه مولود یک یا چند عامل که برساختی از مشارکت عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، روانی، جغرافیایی، اقلیمی، نظامی، امنیتی، ارتباطی است. ♻️ از مختصات برجسته این سبک زندگی می‌توان به مواردی همچون تعلق خاطر وثیق به باورها و آرمان‌های دینی، ولایت‌مداری، یکدلی و ترک تفاوت‌ها و تمایزات، جمع‌گرایی و عبور از خودبینی‌ها، رهایی از تعلقات و تمنیات محدودکننده، معنویت‌گرایی و تعالی‌جویی، ساده‌زیستی و بسنده‌کردن به ضروریات، صبوری و آمادگی بالا برای تحمل مصائب و سختی‌ها، میل وافر به ایثار و مجاهدت، غلبه عقلانیت ارزشی بر عقلانیت ابزاری و محاسباتی، غلبه مرگ‌اندیشی و شهادت‌‍طلبی اشاره کرد. ✔️صفحه استاد با نام «خرد اجتماعی» @HOWZAVIAN