#روایت_اعتکاف
🌻 اینجا حال همه خوب است...
✍️ روحالله متوسل
فضای مسجد جامع شهابیه در این سه روز پر شده از صدا، همهمه و خندههای شاد وشوخیهایی دلبرانه. روی زمین پتوها و وسایل به صورت مرتب و نامرتب به چشم میخورد. توپی بین بچهها دست به دست میشود و دورهمی که دخترها در آن طرف روی زمین دایر کردهاند. یکی کتاب خاطرات شهدا را انتخاب کرده،آن دیگری کتاب قصههای کهن ایرانی را، اما هر چه به روز آخر نزدیک میشویم قرآن و مفاتیح مشتریاش بیشتر میشود. این روزها تسبیحهای رنگی طرفداران بیشتری دارد. غذا با سر و صدا صرف می شود و با دیدن ظرفهای جوجه و کباب، سر و صدا بیشتر هم میشود. در نگاه اول سخت میشود باور کرد این مسجد همان مسجد قبلی است و این نوجوانان معتکف همان نوجوانان دهه هشتادی! بچههایی که برخیهایشان فریضه نماز را مرتب به جا نمیآوردند اما حالا آمادهاند تا در این سه روز به خدا نزدیک شوند. بعد از ورزش مابین صبحگاهی و ظهرگاهی،آماده شنیدن میشوند و قبل از هر برنامه آموزشی برای خودشان تفریحی جفت و جور میکنند. بازار خوردن تنقلات جورواجور،بیشتر در آخر شبها در«سینما اعتکاف» داغ است و اشکیترین و شیرینترین لحظات هم زمان روایتگری حاجآقا از شهداست! گویا پرسش و پاسخهای بعد از جلسات آموزشی از استادهای مربوطه،از خود جلسه جذابتر و مفیدتر به نظرمیرسد و رُفت و روب مسجد و شستشوی ظرفها توسط بچهها که انجام این فعالیت قبل از این در منزل به نظر نمیرسد! میگفت: آدم بعد از اینکه معتکف شد تازه میفهمد اینجا خانه خودش است میفهمد چقدر به اعتکاف نیاز داشته و چقدر مسجد جای خوبی بوده است.
@HOWZAVIAN
.
#قلم_نورسیده
دو سه روزی میشه که حاج آقا متوسل رو شناختم
امروز که به ما پیوست و افتخار انتشار روایت اعتکاف این مبلغ جهادی رو داشتم، خوشحالم و خوشحال.
حجت الاسلام روح الله متوسل صاحب صفحه «قنوت خمار» است، در نمایهاش چنین نوشت: «🌱بستری برای انتخاب، تکرار و تغییر🌱حکّاکی های روح الله متوسل؛ طلبه ای با عبای خاکستری» به نظرتون این طور عادی نوشتن جالب نیست برای مخاطب، خب راحت بنویسیم مثل شیخ روح الله...
شما هم روایت تبلیغ تون رو بنویسید، البته می دونید که در کنارش باید روزانه، نوشتن رو هم تمرین کنید.
قربان همه نویسندگان حوزوی😍
#خودمانی
#مدیر_کانون_مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#در_میدان
✔️ سرِ حرف را باز کنیم...
✍️ محمد صدرا مازنی نوشت:
روز گذشته برای شرکت در مراسم سومین روز شهادت شهید علی آقازادهنژاد(که به همراه جمعی دیگر از مستشاران نظامی کشورمان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید)، به سمت گلزار شهدا حرکت کردم. به وسیله سرویس آنلاین کرایه خودروی اسنپ. جوان بیست و سه چهارسالهای با پراید نقرهای راننده بود. سلام کردم و روز پدر را تبریک گفتم. راننده جوان هم متقابلا تبریک گفت. پرسیدم پدر شدین؟ خندید و گفت من هنوز مجردم! گفتم: انشاءالله ازدواج کنی و پدر اولاد سالم بشی، چپ و راست صدای «پدر» تو خونهات بلند بشه! بیشتر خندید و چیزی نگفت.
بعد پرسیدم از درآمد اسنپ رضایت دارین؟ پاسخ داد: اسنپ شغل دوممه! سؤال کردم شغل اولت چیه؟ گفت: کارگر کارخانه پیچ و مهرهسازی هستم. گویی برای هر سوال به اندازه کوتاه و مرتبط با همان سوال آمادگی پاسخ دارد. گزیده و کوتاه!
پرسیدم: از چه ساعت شبانه روز برای اسنپ کار میکنی؟ گفت: ساعت پنج و نیم صبح از خواب بیدار میشوم و بعد از نماز و صبحانه، سرویس همکاران هستم به سمت کارخانه، واقع در شهرک شکوهیه، راه میفتم. ساعت چهار و نیم هم با همکاران به شهر بر میگردم. مختصر استراحتی میکنم و تا ساعت یازده و نیم شب کار میکنم. درآمد اسنپم خرج خوراک و پوشاکم میشه. بعدش از سختی کار در کارخانه گفت و اینکه صدای زیاد تراشکاری باعث شد شنواییاش کم بشه(همان لحظه پیامکی از اسنپ ارسال میشود: «راننده اسنپ شما بهدلیل ناشنوایی یا کمشنوایی امکان مکالمه تلفنی ندارد. برای ارتباط، از چت درونبرنامه استفاده کنید»). میگفت: ذرات روغن در محیط کارخانه پراکنده است. گفتم: ماسک میزنید؟ پاسخ داد: آلودگی به حدی زیاد است که ماسک جوابگو نیست. میگفت: کارکنان شرکت به خاطر سختی کار پس از بیست سال باز نشست میشوند. به یاد داستان کارمندی افتادم که دربارهاش میگفتند: یک روز دو سه نامه پیشنویس کرده بود و معتقد بود برای امروز کافی است و داستان دیگری که آقا یا خانم کارمندی در وقت اداری مشغول کار شخصی بود و وقتی بعد از چندبار تکرار، تذکری محترمانه از مسئولش میشنود، طلبکارانه میگوید: من هشت صبح تا ساعت شانزده اداره هستم و نان حضورم را میخورم!
به گلزار شهدا رسیدم. با راننده جوان خداحافظی کردم. وارد گلزار شدم. سنگ مزار لالههای پرپری که آرمیده بودند، دیده میشدند. شهیدان علی آقازادهنژاد و سعید کریمی هم همان اوایل گلزار دفن شده بودند. به محل برگزاری مراسم (حسینیه شهدا) رفتم، بنری از تصویر سه شهید خانواده روی جایگاه و مقابل دیدگان نقش بسته بود. شرمم از خانواده شهیدان آقازادهنژاد بیشتر شد. از قرار اطلاع: دو عموی شهید آقازاده هم به شهادت رسیدند. پنج شهید از یک خانواده!
آن جوان پرکار که نقشی در حرکت چرخ اقتصاد کشور دارد و این خانوادهای که برای انقلاب و اسلام از همه چیزشان گذشتند، برایم مسئولیتساز است. ما در مقابل این خانوادهها و ملت بزرگ چه پاسخی داریم، اگر به وظایفمان عمل نکنیم؟
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر_خوب
💐 عضو شورای استادان «نویسندگان حوزوی» برگزیده کتاب سال حوزه شد
کتاب «قصه یک پیراهن» به قلم علی اصغر کاویانی، استاد حوزه، داستان نویس و عضو شورای استادان کانون نویسندگان حوزوی، برگزیده کتاب سال حوزه شد.
کانون مدادالفضلاء این موفقیت را به جامعه ادبی حوزه و فعالان عرصه ادبیات دینی تبریک میگوید و برای استاد کاویانی آرزوی سلامتی و پیروزی روزافزون خواهان است.
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌻حضور در انتخابات؛ عمل صالح
✍️ سید مهدی هاشمی
خدای سبحان در سوره مبارکه عصر قسم یاد میکند که انسانها همه در خسرانند مگر کسانی که با چهار شاخصه شناخته شوند
1.ایمان
2.عمل صالح
3.تواصی به حق
4.تواصی به صبر
✅ نکات تفسیری
1.خسران، باختن اصل سرمایه است برخلاف ضرر، که با حفظ اصل سرمایه سودی حاصل نشده است .
2.بر اساس آیه 120سوره مبارکه توبه (لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ) تحمل هر گونه سختی، تشنگی،گرسنگی و دستاوردی که دشمن را عصبانی کند عمل صالح برای شخص لحاظ می شود بنابراین عمل صالح الزاما نماز و روزه عمل شخصی نیست بلکه گاهی عمل اجتماعی عمل صالح قلمداد می شود.
3."حضور در انتخابات"، یک عملی است که چهار شاخصه مصون از خسران را در بردارد زیرا حضور در انتخابات هم دشمن را عصبانی کند هم "تواصی به حق" است هم "تواصی به صبر" است که هر سه با پشتوانه "ایمان" و باور به ولایت و امامت انجام می شود، نتیجه آنکه عدم حضور در انتخابات خسران بزرگی است که باختن اصل سرمایه است لذا با پذیرش مشکلات موجود باید هم در انتخابات شرکت کنیم و هم دیگران را توصیه به حضور در انتخابات کنیم.
#انتخابات
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 تیزیِ خساست و حسادت
✍️ جواد رستمی
امام رضا (ع) فرمود:
لَیْسَ لِبَخِیلٍ رَاحَةٌ وَ لا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ
خسیس را آسایشی و حسود را لذتی نیست.(تحف العقول، ص۴۵۰ )
خساست و حسادت از صفات مذموم و ناپسندی است که انسان باید از آن دوری کند. این صفات شخصیت اجتماعی بدی را از انسان به نمایش می گذارد و افزون بر آزار دیگران سبب ناراحتی شخص می شود.
امام رضا علیه السلام ثمره خسیسی را عدم آسودگی خاطر و آسایش روحی و روانی، و نتیجه حسودی را عدم لذت از زندگی بیان می کند.
فرد خسیس همیشه استرس از دست دادن داشته هایش را دارد نسبت به هرچه خسیس باشد در همان زمینه ناراحت و نا آرام است.
حسود هم به دلیل حسادت نسبت به داشته های مادی یا معنوی دیگران، از آنچه خویش دارد لذتی نمی برد تمام فکر و ذکر او متوجه دیگران و موفقیت های آنهاست.
چه بسا بیشتر و بهتر از دیگران داشته باشد اما به واسطه این صفت همان مقدار را هم نسبت به دیگران نمی تواند ببیند و اگر نتواند ضربه ای بزند روح و روان خود را آزار می دهد.
ایمنی و دوری از این صفت با یاد خدا و مرگ اتفاق می افتد انسان اگر بداند آنچه دارد از جانب خدا و در نهایت بدون آن، باید دنیا را ترک کند نسبت به آن حرص و حسادت و خساست نخواهد داشت.
راضی بودن به آنچه قسمت ما و دیگران است آرامش خاطر و آسایش روحی و روانی به دنبال دارد از این رو هرچه به دعا و معنویات نزدیک شویم از این صفات ناپسند دور خواهیم شد.
#اهل_بیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
زهرای دمشق!
✍نجمه صالحی
خورشيد نجابت و ادب!
مظهر شور و شعور در صحرای طف!
فرهنگ سبز حسینی در دستان تو گذاشته شد؛
ستارهای روشن که در راه ایستادگی و عدالت، هادی بودی!
و چه زیبا تمام هویت زن در اسلام را به تصویر کشیدی!
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2857
اسوهٔ مقاومت
✍م* صالحی
به نام الله، برای تو مینویسم، ای زینب کبری! ای که فریاد با تو آغاز شد و بیداد با تو رسوا! ای آزاد اسیر! ای قامت سبز اعتراض! ای نهال بارور ایثار! ای جاری زلال متانت! ای آیه صراحت و عفت! ای آذرخش خشم! ای مظهر لطافت و رحمت! چگونه میتوان تو را گفت، تو را نوشت. قلم در ابهامِ شناختت مانده است. انسان، در زیبایی کامل در تو متجلی است.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2856
«ایوب زمانه»
✍ راضیه کاظمی زاده
شب از نیمه گذشته است، صدای نم نم باران می آید، ذوق زده از رختخواب جدا می شوم، به سمت پنجره می روم، پرده را کنار می زنم و با دقت به بیرون نگاه میکنم، قطرات باران را میبینم که آسفالت خشک خیابان را نم کرده اند، با خوشحالی وصف ناشدنی خودم را روی تراس خانه می رسانم، بوی نم ناک مشامم را پر می کند!
دستانم را زیر باران میبرم تا بار دیگر آسوده خاطر شوم از آمدن باران، از این نعمت الهی!
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2860
#اهل_بیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
«اجاره نشین خیابان الامین»
✍س.غلامرضاپور
چند خط اول را که خواندم برگشتم دوباره به صفحه شناسنامه ی کتاب...
چاپ هشتم ؟
آنهم با این قلم ؟
قلمش و پیوستگی خطوطش را دوست نداشتم. انگار نویسنده یکریز توضیح میداد.
اما عنوان کتاب برایم جالب بود .
اجاره نشین خیابان الامین
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2874
«کهکشان نیستی»
✍فاطمه میریطایفهفرد
در هیاهوی زمان و مکان
در جوششی از جنس هستی،
به کتابی برمیخوری به نام کهکشان نیستی.
کهکشان نیستی، داستانوارهای از زندگانی سیدعلی قاضیطباطبایی است که با بیانی شیوا خواننده را با ایشان آشنا میکند. داستانی که ناقلان زیادی از خانواده، همسر، شاگردان ایشان و... دارد.
شاید نگاه اول، مجاب نشوی که کتاب را ورق بزنی و یا شاید تعداد صفحات کتاب تو را بترساند.
اما کمی که تورق میکنی، نوری از جنس سیدعلی قاضی از کتاب بر چشمانت میتابد. دیگر نمیتوانی رهایش کنی.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2875
🔺دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش اول)
✍ حوریه بزرگی
🔸 ما وارد عصر شهرت شدهایم. این را میتوان از شکل گرفتن دغدغه عمومی برای دیده شدن فهمید. دیده شدن و شهرت میتواند برای صاحبش قدرت و ثروت بیاورد، از همین رو امروزه بخش قابل توجهی از مردم به دنبال کشف راههایی هستند که دیده شوند و بتوانند از رهگذر معروف شدن به نان و نوایی برسند.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2873
تحت تعقیب ترین مرد(شب نگاری)
✍طیبه فرید
شناسنامه دیگر به هیچ دردش نمی خورَد!برادرم محمد را می گویم.عرب ها به میهمان می گویند ضیف!اولش به او می گفتند محمد دیاب المصری. وقتی که جوان زیست شناسی بود که تئاتر خیابانی اجرا می کرد.بعدها که حماسی شد وقتی تحت تعقیب صهیونیست های آدمخوار قرار گرفت ،فلسطینی ها به او گفتند محمد ضیف
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2872
گلگفتههای سِروتونیندار
✍مرضیهرمضانقاسمبنتالعلی
هفتهی گذشته سر درد شدیدی داشتم دلم میخواست طیالارض میکردم تا به خانه برسم. ترافیک شدیدی بود یکی از دوستان را دیدم و از همراهی با او خوشحال شدم؛ دلم میخواست هر چه زودتر حرفی بزند تا سِروتونین مغزم بالا رود به وجد و سُرور آیم.
بالاخره لب از لب گشود و گفت: الان تو مسیر با خانمی آشنا شدم که مشکل... و ... و... را داشت؛ بعد هم آهی کشید و گفت به نظر من زندگی در این دنیا آب در هاون کوبیدن است یک عمر کار کن و بعد...
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2866
💢اندرحکایت مظلومیت « متفکر مستقل»؛ متفکر مستقل یا مقلد غربگرا
✍زهرا راد
✅مناظره اخیر برنامه « جریان » که به نمایندگی دکتر مصطفی مهرآیین از طیف متفکرین مستقل- بخوانید مقلدین غربگرا- و نمایندگی دکتر مهدی جمشیدی از جرگه اندیشهورزان انقلابی برگزار شد، آیینه تمام نمای دو جریان فکری بود که درون جمهوری اسلامی زیست میکنند و وجهی از حیات و اندیشه انسان زمانه خویش را البته به درستی روایتگری مینمایند.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2863
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#انتخابات
نخِ انتخاب
✍نجمه صالحی
در ایام کودکی بادبادکهای رنگی با گوشوارههای بلند کاغذی درست میکردیم و آن را در آسمان آبی به پرواز در میآوردیم. خیلی سعی میکردیم با هدایت درست نخ بادبادک را کنترل کنیم تا از دستمان در نرود.
به نظرم متنها هم شبیه بادبادکهای رنگی کودکیمان هستند، هر نویسندهای مشخص میکند که بادبادکش کی و کجا به هوا برود و در آسمان واژهها به پرواز در آید و اوج بگیرد!
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2868
«جدال دو قطعه»
✍فاطمه میریطایفهفرد
دیشب تلویزیون را روشن کردم، تا آن موقع شب کسی سمت تلویزیون نرفتهبود. مسابقه فوتبال بود، کجا با کجا؟
ایران فرهنگی با ایران فرهنگی.
یک آن گفتم دوقطعه جدا شده از ایران دارد با هم مسابقه میدهند. یکی دورتر جدا شدهبود مثل امارات، یکی نزدیکتر مثل تاجیکستان.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2867
«رهزنان مردمسالاری دینی»
✍محدثه زندی
#قسمت_اول
رای نمیدهم زیرا احساس میکنم رای من تاثیری ندارد، چون تورم و گرانی مهار نشده است، به صندوق رای نه میگویم چرا که مجلس به مسئله حجاب و عفاف توجه بایسته نکرده است و یا به این دلیل که با تأیید صلاحیتها مخالف هستم ...
همان طور که ملاحظه شد، همیشه نزدیک انتخابات، طرح شبهاتی باعث میشود قشری از مردم نسبت به حضور در انتخابات دلسرد شده و با فاصله گرفتن مردم از صندوق رای، مردمسالاری در ایران تضعیف شود ؛...
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2871
#قسمت_دوم
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2876
#قسمت_سوم
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2878
#قسمت_پایانی
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2878
«الگوی تمام عیار»
✍آمنه عسکری منفرد
سازوکار بقای حقایق در تاریخ این بوده و هست که همواره راویانی که اهل حق و حقیقتند و از اصل وقایع بهدرستی مطلع هستند، با بیان روایت و خاطرهگویی به تدوین و انتشار حقایق تاریخی بپردازند تا جایگاه واقعی آن حوادث، جاودان بماند. این در حالی است که ارزشگذاری این حقایق و تعیین میزان تاثیرگذاری آنها در سیر تکوینی و تشریعی عالم، اهمیت روایت و حضور راوی امین در ماندگاری آن حقیقت را معین میکند.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2861
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN