eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
524 ویدیو
183 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
@Allah4all_سیاست_ها_و_شگردهاى_تبلیغى.pdf
331.1K
💠سیاست ها و شگردهاى تبلیغى وهابیت در جهان 🔸در این مقاله ده‌ها شگرد و سیاست‌های تبلیغی جریان وهابیت در فضای حقیقی و فضای رسانه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 🔹رسول خضرلو(استادیار جامعه المصطفی) 🔹سید حسین شرف الدین (دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) -به نقل از کانال تبلیغ بین الملل اسلام @daghdagheha
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۵ 🔸تغییر جنسیت و مسئله عده 🔹هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عده مطلقاً ساقط است؛ چه مرد شوهر تغییر جنسیت دهد، یا زن، و یا اینکه تغییر جنسیت زوجه در زمان عده باشد. 🔹در سقوط عده هم فرقی نیست بین انواع عده ها: چه عده طلاق باشد، یا عده فسخ و یا حتی عده وفات. مهمترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است و اینکه عده، مخصوص زنان است. 🔹پس هرگاه موضوع عوض شود، حکم نیز عوض می‌شود. از این رو، عده ساقط است. 🔹توجه به این نکته ضروری است که اگر تغییر جنسیت زن به مرد به صورت واقعی نباشد و بلکه تنها تغییر جنسیت به صورت ظاهری و غیر واقعی باشند و بر اثر این عمل، رحم زن اخراج گردد، عده این قبیل افراد (زنان فاقد رحم) ساقط نیست. 🔹بر حسب فتوای اکثر فقهای معاصر عده این افراد نیز سه ماه است و مطابق نظر برخی از فقها (مرحوم آیت الله محمد مومن) عده آن‌ها ساقط است. آری، اگر تغییر جنسیت به طور واقعی باشد، عده ساقط است. 🌐 vasael.ir/00042f 🆔 @vasael_ir
پیرمرد ☘نزدیک انتخابات سال نود و شش بود. همه در تکاپوی انتخابات بودند. به نظرم رسید از این فضای پر هیجان استفاده کنم و برای مردم قرآن و روایت بخوانم. بدون اشاره به اسم کسی آیات قرآن یا بخشهایی از وصیت نامه امام را میخواندم. آن هم نه روی منبر بلکه در کوی و برزن. روی یک چهارپایه میایستادم و با مردم سخن میگفتم. مردم هم دور و برم جمع میشدند و گوش میدادند. رفتارهایشان جالب بود. ☘یک بار روی چهارپایه گفتم مراقب باشید جریان ضعیف ها حاکم نشوند. علامه طباطبایی حساب ضعیف الایمان ها را از منافقین جدا کرده. اینها دشمن نیستند ولی باید نگران بود از تصمیمهایشان. فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ ☘یعنی اینها به سوی جبهه دشمن میشتابند. وقتی میگوییم چرا؟ میگویند میترسیم ضرری از دشمن متوجه جبهه ما شود. مراقب باشید اینها نتیجه سبک تصمیم گیریشان ندامت و پشیمانی است. ☘میگفتم وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. الا انهم هم المفسدون... اینها کار خراب کن هستند مراقب باشید شاید ادعای اصلاح هم داشته باشند ولی خروجی کارشان فساد است. ☘یک بار از چهارپایه که پایین آمدم مردی حدود شصت ساله جلویم را گرفت. گفت تو جاهای مختلف میروی منبر درسته؟ گفتم بله. گفت به مردم بگو پیرمردی را دیدم که سه جوان دسته گل داشت. ☘بعد زد زیر گریه. سرم را پایین انداختم تا حرفهایش را بزند. ادامه داد. پیرمرد از خجالت خانواده اش بخاطر بی پولیش شب خانه نمیرفت. چون از کار بی کارش کرده بودند. بگو سه پسر دسته گلش کار پیدا نمیکردند و سرگردان بودند. بگو مردم برای ما دعا کنند . همین. ☘گفتم چشم. آنچه من میگفتم او مزه کرده بود. مزه فساد جریان نالایق ضعیف را. @ali_mahdiyan
بسم الله 🌛شب گویه ۲۴ 💫پنج سال پیش بود که ناگهان دیدم موهای سرم مثل دومینو یکی پس از دیگری سفید می شود. آن روزها این این اتفاق خیلی آزارم می داد. گرد سفیدی هم که اصلا رَب و رُب سرش نمی شد. هر روز بیشتر از دیروز. ✨خجالتش بیشتر آزارم می داد. تصور کنید در جمع رفقایتان نشسته و مشغول بگو و بخند هستید که ناگهان شخصی که شما را نمی شناسد وارد می شود و بعد از احوالپرسی از شما می پرسد: بچه هایت مدرسه می روند؟ 🚸غافل از اینکه خبری از مادر بچه ها هم نیست، چه رسد خودشان. ♻️اما کم کم با این سفیدی کنار آمدم. از شما چه پنهان. آرام آرام این سفیدی برایم برکتی شد و خیلی جاها کارم را جلو می انداخت. لامصب رانتی شده بود برای خودش. در فرصتی خاطره هایش را تعریف می کنم. ▪️القصه؛ امشب بعد از سال ها اصرار از سوی خانواده تصمیم گرفتم این درد را البته اگر درد باشد، درمان کنم. دکتر می گفت تمام موهای سفیدت سیاه می شود. یعنی مثل پنج سال قبل. من که مانند یک ماهی خسته و بی حال خودم را داخل تور دکتر انداختم، الان دارم فکر می کنم که بر فرض بعد از چند ماه همه ی موها مشکی شد. بعدش چی؟ 🕯لابد خیال می کنم بر می گردم به سالها قبل. زهی خیال باطل. ✍علی خردمردی @shabgooyeh
«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ» اینکه مردان متصدیِ امور زنان‌اند، دو علت مهم دارد: یکی تفاوتهایی که خداوند بین انسانها (زنان و مردان)‌ قرار داده، و دوم اینکه هزینه کردن از اموال کاری است که مردان انجام داده‌اند و باید انجام دهند. 💠نکته تخصصی 📝چرا به دست مردان باشد؟ قبلا اشاره شد که نهاد خانواده با سازمان‌های اجتماعی تفاوتی بنیادین دارد 🔖(جلسه قبل، تدبر6 http://yekaye.ir/an-nesa-4-33/؛ و نیز در شرح حدیث9). در سازمان‌های اجتماعی که اصل سازمان بر اساس توافق و قراردادهای افراد تاسیس می‌شود، جایگاه و مناصب افراد در سازمان با دو عامل تعیین می‌شود: یکی، لیاقتی که بر اثر تلاش به دست آورده است؛ و دوم، توافق و قرارداد بین او و دیگران. 🤔این عامل دوم بقدری اساسی است که گاه افراد بدون لیاقت (با پارتی‌بازی)‌ منصبی را در یک سازمان می‌توانند اشغال کنند؛ اما این مناسب چون اعتباری است، صرف لیاقت داشتن تا با توافق و اعتباری همراه نباشد، ثمره‌ای ندارد. 📛این امر موجب شده که در تفکر لیبرالیستی، این اعتبار (که حاصل یک نحوه توافق است) مهمترین ضابطه برای تصدی هر سمتی قلمداد شود؛ و طبیعی است که در هر سازمانی بالاترین پست که بیشترین حقوق و اختیارات را دارد، مدیر و مسئول اصلی آن سازمان است، و با منطق دنیامدار، این بهترین منصب در سازمان است؛ و در همین منطق است که پارتی‌بازی معنا پیدا می‌کند: ‌ بهترین مناصب را به دوست و رفیقمان بدهیم❗️ 🤔(در حالی که در منطق دینی، ریاست،‌ مسئولیت است؛ و «مسئول» یعنی «کسی که مورد سوال قرار می گیرد» پس در این منطق، رئیس باید به نحوی رفتار می‌کند که توان پاسخگویی روز قیامت را داشته باشد؛ و از این روست که انسان دیندار عاقل مادامی که واقعا پذیرش مسئولیت، وظیفه و تکلیف شرعیِ او نشود هیچگاه سراغ آن نخواهد رفت. بگذریم!) 📛چون این تفکر دنیامدار به صورت ناخودآگاه در جامعه ما گسترش یافته، وقتی به عرصه خانواده می‌رسیم بلافاصله با این شبهه مواجه می‌شویم که اسلام دینی مردسالار است؛ زیرا منصب مدیریت در خانواده را بدون هیچ توافقی از ابتدا به مردان داده است‼️ 📖این آیه در مقام پاسخ به این شبهه می‌فرماید: اگر ما مردان را مدیر خانواده قرار دادیم، چون خانواده مثل سازمان‌های اجتماعی، وضعیتی قراردادی نیست: دو رکن اصلی خانواده (= زن و مرد) ‌تفاوت‌های ذاتیِ ازپیش‌موجود دارند ؛ و این تفاوت‌ها به گونه‌ای است که قبل از اینکه نوبت به توافق برسد باید رعایت شوند (برخلاف وضعیت افراد در سازمان‌های اجتماعی). مثلا تنها زن است که می‌تواند باردار شود و به بچه‌اش شیر دهد، نه مرد! وقتی این وظیفه سنگین در خانواده را نظام خلقت بر دوش زن نهاده، پس نمی توان اینجا را مانند یک سازمان دانست که همه چیزش با توافق پیش می‌رود. اگر خداوند در نظام تکوین این وظیفه سنگین را بر دوش زن نهاده، در مقابل آن، در نظام تشریع، یک وظیفه سنگینی به نام تامین هزینه‌های خانواده را بر دوش مرد نهاده است؛ 💢اکنون وقتی این دو مولفه را جدی می‌گیریم که 🔸اولا زن و مردها با هم تفاوت‌های واقعی – نه صرفاً برساختی – دارند [که برخی از وظایف را خود خلقت بناچار بر دوش یکی از طرفین گذاشته]؛ و 🔸ثانیا این مردان هستند که وظیفه تامین هزینه‌های خانواده را دارند، 🔺لازم می‌آید که مدیریت خانواده در دست مرد باشد. (در سازمان‌های اجتماعی، همین دومی کافی است؛ یعنی رئیس باید کسی باشد که بودجه را در اختیار دارد). 🤔 یکبار دیگر آیه را بخوانید و ببینید این نکته‌ای که فرموده، آیا صرفاً تعبدی است یا حقیقتی برهانی: 💢مردان متصدیِ امور زنان‌اند به اینکه خداوند برخی را بر برخی دیگر برتری بخشیده است؛ و به اینکه از اموالشان هزینه کرده‌اند.💢 @yekaye
هدایت شده از افق حوزه
1_156545539.pdf
5.5M
📔 شماره 613
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
💥 از بنیانگذاران در زمانه ما 🔻مقاله خواندنی حجت‌الاسلام استاد در نقد افکار انحرافی یک 🔹بخشی از متن مقاله: اکنون از ناحیه برخی  فقه‌خوانده‌ها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح می‌کنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی به‌طور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح می‌کنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیب‌های اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیت‌بخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» می‌توان سراغ گرفت. پایه‌گذاری چنین فقهی در حوزه‌های علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است. متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید... ❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
روزنوشت ها و طپش های قلم یک نویسنده نظم و نثر، داستان کوتاه، نقدادبی و.... کمک به نویسندگی خلاق و پویا نویسی http://eitaa.com/joinchat/3897622537C413dc3a7a3
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه نوع انتظارى ارجح است؟ ✍️پاسخ: ✅درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند. این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد. مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است. برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است. به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی‏پیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد: ۱ - عنصر عقیدتی: شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجات‏بخشی او داشته باشد. ۲ - عنصر نفسانی: زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد. ۳ - عنصر عملی وسلوكی: شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینه‏های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید. با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی‏كند. منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است : ۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) . ۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) . 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از نسرا استان قم
⁉️ فیلم سیاه یا فیلم انقلابی؟ 🎥 برخی فیلم سازان متعهد داخلی دارای سلایق سیاسی متفاوت با جریان رسمی دولت و مدیران دولتی هستند. 🔴 سؤال این جاست که وقتی فیلم‌های سیاه جماعت روشنفکر داخلی از بهترین موقعیت‌های اکران بهره‌مند می‌شوند، چرا فیلم‌های انتقادی فیلم سازان انقلابی اجازه اکران و پخش نمی‌گیرند و یا این فیلم سازان دچار محدودیت می‌شوند؟ 🆔 @majazihaa
هدایت شده از مصطفوی
باسلام و خوشامدگویی از امروز به اتفاق متخصصان و کارشناسان تربیتی در حوزه و در خدمت شما بزرگواران خواهیم بود. بنده و همکارانم علاوه بر ارائه مطالب در این کانال، به سوالات شما کاربران محترم در حوزه کودک و نوجوان نیز پاسخگویی می‌کنیم.‌ 🌹با سپاس از همراهی شما عزیزان🌹 https://eitaa.com/farzandparvaran
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #یادداشت| ترامپ و پارادوکس آزادی بیان 🔹رییس جمهور آمریکا درحالی حمایت از دانشجویان صهیونیستی در مجامع علمی آمریکا را مطرح می‌کند که بدون هیچ دلیلی، دانشمند ایرانی را به مدت یکسال در زندان محبوس می‌سازد. 🔹ترامپ از آغازین روزهای ورود به کاخ سفید و تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، حمایت‌های خود را به صورت آشکار از رژیم اشغالگر قدس اعلام داشته است. 🔹 رفتارهای خصمانه دولتمردان آمریکا نشان دهنده آن است که شعار آزادی بیان و آزادی اندیشه در آمریکا تنها یک بازی رسانه‌ای برای فریب افکار عمومی است. 🌐 rasanews.ir/002eDy 🆔 @rasanewsagency