eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه تبیین کسا.pdf
4.86M
📒 جزوه تبیین طرح کسا (اقامه مکتب امام (ره)) 📒 📝 ضرورت 🌐 اُفق 💠 هدف 📋 ساختار 🔖 سیاست 💻 لینک : http://www.khanetolab.ir/kasa-form/ @howzavian
🔴 خانه نه، قوطی کبریت ✍ حسین رحیمی خسته و بی‌حوصله جلو می‌آید و می‌گوید: بابا، بیا با هم بازی کنیم، نگاهم را از روی کیبورد بالا می‌آورم و به صورت معصوم و چشمان پر از خواهشش می‌دوزم (به خودم می‌گویم: عمراً اگر بگذارد یادداشت را تکمیل کنی، خب البته، تقصیری هم ندارد، این قرنطینه همه را بی‌حوصله کرده است.) بی حرف پیش، می‌پذیرم. از خوشحالی جیغ می‌کشد و بالا و پایین می‌پرد. مادرش اعتراض می‌کند که «هیس! همسایه اذیت می‌شه دخترم.» متن کامل https://rasanews.ir/002ioe @howzavian
📙عصر کلبه دیجیتال و رسالت تمدنی رسانه ✍علیرضا محمدلو آنچه که در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است. ؟ آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است. دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت. آنچه که رخ خواهد داد، همان (انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل و و ، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید. دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت (تابع قواعدسنتی) ، (عقل محور و فعال) و (تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را و می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود. این همرنگی جماعت نتیجه است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد. ؟ اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و خود را با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تحقق ببخشیم. @andisheengelabi متن کامل👈 @howzavian
🔸این سه نفر از قم ✍محمدصادق ناطقی قطعا می‌توان گفت مهمترین پیام انتخابات مجلس یازدهم، این بود که مردم ایران بار دیگر به سیاست‌های غرب‌گرایانه با صدای بلند "نه" گفتند. گروهی از ایرانیان با عدم مشارکت در انتخابات، یاس و ناخشنودی خود از تمایلات دولت و مجلس کنونی به غرب را نشان دادند و گروهی دیگر، با رای خود به جریان‌های استکبارستیز، حاضر نشدند فاجعه دل بستگی به غرب را تَکرار کنند. هرچند مجلس یازدهم به دلیل تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات با تعدادی صندلی خالی کلید ‌می‌خورد اما نتیجه کلی انتخابات کاملا به نفع جریان‌های موسوم به اصول‌گرا رقم خورد تا شاید این بار شاهد مجلسی مدافع حقوق مردم باشیم. در استان قم نیز اتحاد فراموش نشدنی نیروهای انقلابی، به پیروزی مقتدرانه لیست امیرآبادی، ذوالنور و زاکانی انجامید. اتحادی که در گام اول انصراف چهره‌های نزدیک به دولت را در پی داشت و در گام بعدی سه نماینده همسو را به مجلس اعزام کرد که خود به بهبود تصمیم گیری برای استان و کشور کمک بزرگی خواهدبود. اما جایگاه احتمالی این سه نفر از قم در مجلس یازدهم بسیار حائزاهمیت است، چرا که پس از پیروزی انقلاب، همواره نمایندگان قم نیز، مانند منتخبین پایتخت ازجایگاه ویژه‌ و موثری در مجلس برخوردار بوده‌اند. دکتراحمد امیرآبادی فراهانی برای بار سوم توانست اعتماد مردم فرهیخته قم را جلب کند، وهمچون دوره قبل برگزیده اول این استان باشد. امیرآبادی که از اعضا موثر فراکسیون ولایی مجلس است، با تجربه حضور در هیئت رئیسه، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اصل نود، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها و مسئولیت‌های ریز و درشت متعدد در هشت سال گذشته، امروز دیگر آن مرد تازه کارِ بی نام و نشان نیست و به یکی از رجال سیاسی مطرح در کشور تبدیل شده است. امیرآبادی فراهانی در مجلس یازدهم جایگاه تاثیرگذارتری خواهد داشت او زین پس تبدیل به الگویی بی‌بدیل برای نمایندگان جوان و تازه وارد خواهدبود، مردی که بدون حمایت گروه‌ها و اشخاص مطرح، خود به تنهایی و با تلاش مثال زدنی، جاده سنگلاخی سیاست را پیمود و موفقیت‌های کم‌نظیری کسب نمود. احمدامیرآبادی فراهانی با توجه به سوابق درخشان گذشته، در مجلس جدید قادر خواهد بود برای کسب یکی از کرسی‌های نائب رئیسی، نظر اکثریت وکلای ملت را به خود جلب کند. قابل ذکر است نماینده سخت کوش قم با 47 سال سن و البته تجربه‌های گرانسنگ فراوان، در عالم سیاست و مدیریت‌های کلان همچنان جوان محسوب می‌شود و آینده برای او بسیار روشن و مسیر پیشرفت هموار خواهد بود. حجت الاسلام دکتر مجتبی ذوالنوری موفق شد با رای بالا به عنوان نماینده دوم مردم قم برای دومین بار به بهارستان قدم بگذارد. او که تجربه مدیریتی فراوان در دوران دفاع مقدس و پس از آن و همچنین ریاست فراکسیون روحانیون مجلس را در کارنامه داشت، در واپسین سال مجلس دهم بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی نیز تکیه زد تا ظرفیت‌های دیگر خود را به منصه ظهور بگذارد. ذوالنور با تجربه چهار ساله از مجلس گذشته و ریاست بر مهمترین کمیسیون مجلس، امروز به چهره‌ای ملی و فراملی تبدیل شده است که می‌‌تواند در مجلس یازدهم نقش ستونی مستحکم برای کشور و سدی ناامید کننده درمقابل نفوذ لیبرال‌ها را ایفا کند. ارتباط خوب حجت الاسلام ذوالنور با حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید بر تاثیرگذاری او در مجلس پیش رو خواهد افزود. مجتبی ذوالنور امروز یکی از مهمترین گزینه‌های ریاست کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی و همچنین هیئت رئیسه مجلس یازدهم خواهد بود. دکتر علیرضا زاکانی از چهره‌های شاخص و نخ تسبیح جریان‌های انقلابی کشور پس از سه دوره نمایندگی مردم پایتخت با دعوت گسترده و استقبال بی نظیر همه نخبگان استان مقدس قم برای چهارمین دوره برصندلی نمایندگی ملت تکیه خواهد زد. علیرضا زاکانی با سوابق درخشان خود از معدود سیاست مدارانی است که همیشه مورد وفاق تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی اصول‌گرا بوده، مرد میان رو و اخلاق مداری که در تمام عمر سیاسی خود ایثارگرانه محور وحدت جریان‌های انقلابی ایران شده است. زاکانی با تعاملات متعددی که با همه احزاب اصول گرا داشته است گویا تنها گزینه‌ای است که از ریاست او بر مجلس اصول گرای یازدهم همه خوشحال و راضی خواهند بود. http://www.tabnakqom.ir/fa/news/842583/این-سه-نفر-از-قم @howzavian
💠 دنیای حرکت ها 🔹امروز به دستم پیامی رسیده با این عنوان «طلبه های سیرجانی پایگاه اینترنتی نسیم نهج البلاغه را راه اندازی کردند»، اگر این خبر را قبل از دنیای کرونایی می شنیدم، به اندازه امروز خوشحال نمی شدم. 🔹می توانم ادعا کنم کرونا فقط یک ویروس نیست، کرونا عامل بیداری ماست و در این میدان مبارزه باید از فرصت شناسی جبهه دینداران تجلیل کرد. 🔸 بشر امروز گام های محکم تری برای فهم معارف برداشته است و در این میان اهالی مذهب و معنویت، از شرایط و وضعیت ها در راه حقیقت یاری گرفته اند. 🔸کرونا تأثیر گام های کوچک را در یاری مادی و معنوی، بر ما به خوبی ثابت کرده است. پ.ن: 💐 با یاری حق تعالی و عنایت حضرت امیرالمومنین(ع) سایت نسیم نهج البلاغه به همت گروه نسیم نهج البلاغه سیرجان راه اندازی شد. نشانی این پایگاه اینترنتی👇👇 http://nahjo.ir/ https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
⁉️ کدام طرفی هستیم؟ ✍علیرضا نظری خرّم آقای ابن عساکر دمشقی در صفحۀ 258 از جلد 14 کتاب "تاریخ دمشق" از قول شخصی به نام "فضل بن زبیر" نوشته که: روزی از روزها با عده ای از رفقا در محفلی دوستانه در حال گپ و گفت بودیم که مردی ناشناس وارد شد. مرد تازه وارد بد جوری بو می داد. یکی از دوستان سر زبون دار رو کرد به مرد تازه وارد و گفت: ببخشید داداش! شما روغن فروشی؟ آخه بدجوری بوی روغن می دی! مرد بیچاره که انگاری یه کمی خجالت زده هم شده بود، خودش رو جمع و جور کرد و مِن مِن کُنان گفتش: نه! نه آقا! من اصلاً توی کار فروش روغن نیستم. رفیق سر زبون دار ما کوتاه نیامده و دوباره پرسید: قربونت برم! پس چرا این قدر بوی بد می دی؟ مرد بیچاره که انگاری گیر افتاده بود چاره ای نداشت جز اینکه پرده از راز خودش بر دارد. او با کمی تأنّی و درنگ گفت که من آهن فروش هستم. روزی برای فروش مقداری آهن به داخل لشگر عمر بن سعد رفته بودم. آنها تازه از جنگ با حسین علیه السلام بر گشته بودند. اما من کاری به این حرف ها و این کارها نداشته و دنبال کار و کاسبی خودم بودم. شب که شد از شدت خستگی گوشۀ یکی از خیمه های لشگر خوابیدم. آن شب، خواب پیامبر خدا را دیدم (فرأيت فی نومی رسول الله) که علی هم همراه او بود. در خواب دیدم که علی به تشنه لبان کربلا آب می دهد. من هم تشنه بودم. از او مقداری آب خواستم. اما علی به من آب نداد. از پیامبر در خواست کردم که از علی بخواهد تا به من هم مقداری آب دهد. پیامبر نگاهی به من کرد و فرمود: مگر تو یاری دهندۀ دشمنان ما نبودی؟ (ألست ممن عاون علينا) گفتم: آقا یا رسول الله! من و یاری دشمنان شما؟! آقا جان! من نه شمشیری زدم، نه تیری در چلّه نهادم و نه نیزه ای انداختم! من کاسبی دوره گردم که فقط مقداری آهن به آنها فروختم. همین و بس! آنگاه پیامبر به علی اشاره کرده و فرمود: مقداری به او آب بده! علی ظرفی را پر از آب کرد. اما وقتی نوشیدم، دیدم روغن بد بوی "قطران" است. حُضّار محترم! از آنگاه که روغن قطران را در خواب نوشیده ام، تا مدت ها ادرارم بوی قطران می داد. به لطف خدا مدتی است که دیگر خوب شده ام اما این بوی بد هنوز در بدنم باقیست! @howzavian
بعضی رفیق ها، رفیق چهارفصل هستند... در هوای لطیف بهاری، در گرمای خرما پزان تابستان، در اوج سوز سرمای باد پاییزی و در برف و یخ زمستان؛ برایت حرف تازه ای دارند... کنارت می نشیند و یخ سرما را میشکند، و در اوج گرما، عطشت را فرو می نشاند و... فقط باید به سراغشان بروی و پای سخنش بنشینی همین رفیق چهارفصل است... رفیقی که نه سرما و گرما می شناسد و نه شب و روز.. فقط باید پای سخنش بنشینی... پینوشت: شب های ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای خواندن کتاب الهی، قرآن کریم... در خلال اوقات نیز، میتوان از کتاب هایی متناسب با ایام بهره برد. @delneveshtetalabe @howzavian
🔶کرونا و پرسش های جدید فقهی چنان که همه می دانیم، شیوع ویروس کرونا، تاثیرات عمیقی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی مردم تمام جهان گذاشته است. از بُعد دینی، گرچه بشر در طول تاریخ خود، با انواع بیماری ها، بلایای طبیعی و شرور انسانی مواجه بوده است، گستردگی جهانیِ ویروس کرونا و ویژگی های خاصّش، چالش های نوینی برای دین باوران پدید آورده است؛ گویی مسالۀ شرّ، مثال فوق العاده جذاب جدیدی برای خود یافته است. از سوی دیگر، بسته شدن مراکز عبادی و معنویِ پیروان ادیان مختلف، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جنبۀ جدیدی به این ویروس نوظهور داده است. دین باورانی که زمانی برای دعا و رفع بلا، حضورشان در این مراکز بیشتر می شد اینک مجبورند برای مبتلا نشدن به این بیماری، از فیض این اماکن معنوی نیز محروم شوند. ویروس کرونا، سوالات جدیدی را پیش روی فقه اسلامی نیز گذاشته است؛ از احکام مربوط به غسل، کفن و دفن گرفته تا حکم بستن مساجد و مشاهد مشرّفه، برگزاری مراسم حجّ، دیه و قصاص و ضمان شرعی در صورت مبتلا کردن دیگران و نیز مسائل مربوط به فقه طب و فقه عقود. اخلاق و کرونا، دیگر موضوعِ جدیدِ برآمده از این پدیدۀ نوظهور است. در حالی که نگاه بعضی از سیاستمداران به گروه هایی از بیماران، اخلاق را به چالش کشیده، دیدگاه و عملکرد گروهی دیگر از سیاستمداران، دین باوران و اخلاق گرایان، جلوه های زیبایی از اخلاق را به منصّۀ ظهور رسانده است. در حوزۀ تعلیم و تربیت نیز از یک سو، مبانی و رویکردهای مختلف، نگاه متفاوتی به این پدیده داشته اند و از سوی دیگر، بحث های متعدّدی دربارۀ چالش کرونا برای حوزه های تعلیم و تربیت و نیز نهادهای راهبری آن صورت گرفته است. به عنوان پیرو یکی از ادیان جهان یا به عنوان یک بی دین، نگاه شما به این مساله از نقطه نظر دینی (کلامی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و تربیتی) چیست؟ آیا کووید ۱۹ را چالش جدیدی برای پیروان ادیان الهی می دانید؟ پاسخ شما به این چالش احتمالی چیست؟ به باور شما، نوع پاسخ ادیان مختلف به این سوال، چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ آیا می توان پاسخ های یک دین را بر پاسخ های دین دیگر ترجیح داد؟ دیدگاه شما دربارۀ سوالات جدیدی که این پدیدۀ نوظهور برای فقه اسلامی پدید آورده چیست؟ جایگاه اخلاق و تربیت را در شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟ از تمام دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحبنظرانِ ادیان مختلف و نیز منکران دین، دعوت می کنیم به پویش ما بپیوندند و نقطه نظرات ارزشمند خود را با ما و تمام مخاطبان جهانیِ ما در میان بگذارند. لطفا در قالب ویدیوی کوتاه (حداکثر 5 دقیقه) به ما از آن چه در ذهنتان دربارۀ کروناویروس می گذرد بگویید؛ سوالاتتان را مطرح کنید تا احتمالا در سخنان دیگران، جوابشان را بیابید؛ سوالات دیگران را بشنوید و جواب های خود را برای استفادۀ همگان با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها دکتر مرتضی کریمی رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن https://eitaa.com/IICCFPTP @howzavian
✅ پاسخ به شبهات سروش دکتر سروش اخیرا سخنانی داشته‌اند که در آن شبهاتی بر دین و باور دینی وارد شده است. بر همین اساس موسسه بین‌المللی دین‌پژوهی پاسخ‌های دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه و فلسفه دین دانشگاه تهران، نسبت به این شبهات را منتشر کرده است. برای مشاهده کلیپ‌ها می‌توانید به کانال موسسه در ایتا یا آپارات مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/iirsir 📽️ کلیپ اول: امامان خفته در خاک https://www.aparat.com/v/XAc69 📽️ کلیپ دوم: مسئله شر در جهان اسلام https://www.aparat.com/v/SpQEI 📽️ کلیپ سوم: خداپرستی قبیله‌گرایانه https://www.aparat.com/v/WNGXT 📽️ کلیپ چهارم: خدا به هر دردی نمی‌خورد https://www.aparat.com/v/uImQA @howzavian
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا ✍ علیرضامحمدلو رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟ آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد. بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و ، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است. موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن با محوریت منابر و مساجد دچار شده است. نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد. مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،‌ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند ، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم. @andisheengelabi @howzavian
پرداختن به شهید مطهری؛ شخصیت یا آثار؟ ✍ مجتبی عادلپور 🔹به این تعابیر دقت کنید:«ضایعه اسف بار، متفکر، فیلسوف، فقیه عالی مقام، مبارز سرسخت، اسلام شناس، کم نظیر، فرزند برومند، شخصیتی فداکار» این ها بخشی از کلماتی است که در پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری آمده است. تعابیری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و همه این ها حکایت از شخصیت والای استاد مطهری دارد. امام(ره) شخصیتی داشت که کوه حوادث او را تکان نمی داد. او کسی بود که در مصیبت از دست دادن فرزندانش خم به ابرو نیاورد ولی باوجوداین، مطهری را «پاره تن» خود خواند و درباره او گفت:«من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم بود». 🔹12 اردیبهشت سالروز به خون غلطیدن این مرد خوب خداست و این خود سند افتخار ماست چرا که«شهید سعید است و شهادت سعادت» اما یادآوری چند سوال خالی از درس نیست؛ سخنان و اندیشه شهید مطهری آب در لانه چه طیفی بود؟ وجود او خار در چشم چه کسانی بود؟ تداوم راه او از چه طریقی امکان پذیر است؟ 🔹 همه می دانند که دشمنان و منافقان از بیان و بنان شهید مطهری به ستوه آمده بودند. خطابه های پر طنین او پرده های غفلت را می درید و خواب را از بدخواهان می ربود. آنچه که دشمن از آن می ترسید و می ترسد تفکر این معلم شهید بود که ریشه در قرآن، سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) داشت. امام (ره) نیز این را به خوبی می دانست. از همین رو امام (ره) به دانشجویان و روشنفکران توصیه کرد که نگذارند کتاب های این استاد عزیز با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. مقام معظم رهبری نیز کتاب های شهید مطهری را مانند یاد او زنده خواندند و در این باره فرمودند: «کتاب های شهید مطهری قابل مردن و تمام شدن نیست». 🔹همه ساله با فرا رسیدن روز معلم از مقام شامخ شهید مطهری تجلیل می شود. برخی از مسئولان نیز با دادن یک پیام یا حداکثر یک لوح تلاش می کنند تا این روز را گرامی دارند. هر چند این کار در جای خود نیکو و پسندیده است اما اکتفا به این امر قطعا کوتاهی در حق این معلم شهید است. مقام معظم رهبری با توجه به این نکته فرمودند:«اسم مرحوم مطهری را آوردن و از او تجلیل کردن هم چندان مفید نیست، اگر دنبال آن غور در آثار او نباشد. بروند کتاب های او را بخوانند». @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دکتر علیرضا داودی ضمن تشریح نقش حکومت‌های پادشاهی و دولت رانتی در شیوع ادبیات انتقادی در ایران امروز: قبل از جمهوری اسلامی، در دوران سلطنت یک پادشاه داریم که زور دارد و می‌تواند همه را تحت فرمان در بیاورد. اینجا جامعه نسبتی با حکومت ندارد و حکومت هم بواسطه زور نیازهای خودش را تأمین می‌کند. اما پس از انقلاب و در زمانی که وارد دولت رانتی در دوره جمهوری اسلامی می‌شویم، اینجا اتفاقی که می‌افتد این است که بی‌نیازی دولت از مردم و یا جامعه شکل می‌گیرد. جامعه عمومی و نخبگانی ما بیننده‌ای از طرف دولت ندارد چرا که دولت برای تأمین منافع خود نیازی به مردم ندارد. این اتفاقات موجب می‌شود فرد ایرانی احساس می‌کند علیرغم تمام ظرفیت‌هایی که دارد جایی برای سخن گفتن ندارد @sedyaser @howzavian
✴️ ماه رمضان در خارج از ایران 1⃣ استقبال مسلمانان آمریکای لاتین از پخش برنامه های زنده و مستقیم اسلامی به زبان های اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی از سوی سایت گام دوم... www.segundopaso.es 2⃣ عرضه کتاب آموزش روخوانی قرآن به زبان پرتغالی در بزرگترین سایت فروشگاه اینترنتی برزیل. @howzavian
🔰مسابقه سراسری تسنیم معرفت 📔آشنایی با معارف قرآن کریم در قالب ده سوال تستی 🎁با جوایز ارزنده روزانه و قرعه کشی نهایی(کمک هزینه سفر به کربلا) 👈 نام نویسی و شرکت در مسابقه از طریق لینک http://test.h-bidari.ir/ @howzavian
🔶 موفقیت ماهواره نور را به یاد بسپاریم ✍ محمدجواد حسنی هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق یاری‌اش خواهد کرد. روشن است که نیت، تنها علت تامه برای موفقیت نیست اما موفقیت در یک برنامه و فعالیت می‌تواند حاصل نیت خالص مجریان آن باشد. یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام‌های مختلف دنیا، روزآمدی علمی و قرار داشتن در مرز دانش‌های مختلف است. به لطف خداوند و با تکیه بر استعدادهای فراوان موجود در کشور و اعتقاد توأم با تلاش مدیران نظام اسلامی در چند دهه‌ پس از انقلاب اسلامی، پویایی و افتخارات فراوانی در عرصه‌های گوناگون علمی حاصل شده است. با همه این پیشرفت‌ها، در ساله‌های اخیر شاهد کُندی سرعت رشد علمی کشور و حتی عقب‌گرد در این عرصه بودیم. زمانی که خود را در آستانه نزدیک شدن به رتبه‌های تک رقمی دنیا می‌دیدیم، تغییر در نظام سیاسی کشور، سبب شد تا رتبه علمی ایران با چند پله سقوط مواجه شود. متن کامل: https://rasanews.ir/002j9C @howzavian
، عنوان سومین کتابی است که در خوانده شد. این کتاب ۷۵۷ صفحه ای زندگی نامه را روایت می کند. امتیاز برجسته اش،قلم شیوا و شعف انگیز نویسنده است و ترسیم دقیق و تجسم زا از تلخ و شیرین های زندگی مرد همدم با زندان و تبعید. سنگینی وزن کتاب البته قدری لذت مطالعه را می کاهد اما آموختن کُنش سیاسی و اجتماعی باعث می شود تا این کتاب را در برابر دیدگانتان قرار بدهید و از خواندنش لذت ببرید. برخی ابهامات و تناقض ها نیز در برخی روایت های نویسنده به ذهن می رسد که بازنگری این کتاب را تاحدودی ضروری جلوه می دهد. پی نوشت: پیش از این کتاب های تنها٣۰ ماه دیگر و تحلیلی بر مبانی و مؤلفه های را به اتمام رسانده بودم و اکنون مطالعه را آغازیده ام. اگر قصد خواندن طرح کلی را دارید پیشنهاد می کنم شرح اسم را به عنوان پیش نیاز مطالعه کنید. @MHSemati @howzavian
🔰 خدای علوم ✍مجید پاک‌نیت 🔺 متن بالا را می‌توان اینطور نوشت: ✍️ در حال حاضر بیشتر از ۷ میلیارد و ۷۶۸ میلیون نفری که در ۱۹۵ کشور زندگی می‌کنن، منتظرن تا علم واکسن کرونا رو کشف کنه و کمکشون کنه؛ اما تا به حال از هیچکدوم از علوم کمکی نیومده! به همین خاطر بیشتر آدما مجبور شدن خودشونو تو خونه‌ها حبس کنن! پیرمرداشونو رها کنن و جووناشونو زنده نگه دارن! و بعضیاشون اسلحه خریدن که وقتی علم کمکی نکرد، همدیگه رو بدرن! کدخداشون ماسکاشونو می‌دزده و نوچه‌هاش دزدی دریایی می‌کنن! 👈 از بین 50 خدایی که ازش کمک می‌خوان کمکی نیومده و نخواهد اومد، چون اونا خدا نیستن؛ یا دست‌سازن یا تثلیثی یا موهوم! و خیلی آدما نمیدونن که این عالم، عالم اسباب و مسبباته، باید با توکل به من (اللّه) تلاش بیشتری بکنن (*1) و این منم که تعیین می‌کنم کدومشون بعد از خواب شبانه چشم باز کنه، پلک بزنه، سر از بالش برداره، بره توی آزمایشگاه و واکسن بسازه! (*2) 📌 البته باز هم وقتی «الله» توان کشف واکسن رو به دکترها بده و موانع علمی رو از سر راهشون برداره، بیشترشون میگن «علم چقدر پیشرفت کرده!»، از دکترها تشکر می‌کنن! و میگن «ما کرونا را شکست دادیم!». *1. لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏؛ براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست‏ (سورۀ نجم، آیۀ 39). *2. كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً؛ و ما به هر يك از آخرت‌طلبان و دنياپرستان از بخشايش پروردگارت که هرگز ممنوع نگشته كمک مى‌رسانيم (إسراء، 20). @majid_pakniyat @howzavian
4_5886702821805392053.mp3
13.69M
🔴 عظمت ام المومنین حضرت سلام الله علیها 🔸عالم ربانی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ 👂حتما گوش کنید. نفی شایعاتی درباره سن حضرت خدیجه 🕋 @sebghatallaah
زنده باد مادران و همسران! ✍علی بهاری افزون بر عدم امکان جمع مادری و مدیری، نفقه‌ای که در اسلام برای زن در نظر گرفته شده پشتوانه‌ای برای اعمال مدیریت شوهر است. به بیان دیگر اسلام با موظف کردن مرد به سرپا نگه داشتن ستون اقتصاد خانه و تامین مالی همسر خود، زمینه را برای ولایت و سرپرستی او فراهم کرده است. گویا در یک قرارداد نانوشته مرد زندگی زن را تامین می‌کند و زن نیز تحت ولایت شوهر باقی می‌ماند. اما اشتغال بانوان به خصوص در مشاغلی که درآمد فراوانی به همراه دارد (مانند مناصب مدیریتی و سازمانی) باعث استقلال مالی زن می‌شود و او را از نفقه همسرش بی‌نیاز می‌کند. همین موضوع می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات فراوان بعدی را به همراه داشته باشد. در این زمینه کافی است به پرونده‌های فراوان طلاق که در دادگاه‌های خانواده تلنبار شده است نگاهی گذرا بیندازید. ادامه یادداشت: http://fekrat.net/?p=895
🔶 مناجات با پروردگار در دعای ابوحمزه ✍ محمد جواد حسنی  در میانه مسیر گفتگو با خدا به گزاره‌هایی می‌رسیم که دست‌های بسته و پر از نداشته‌ها را به محضر حضرت دوست نشان می‌دهیم تا از قعرزمین نداری، بتوانیم با او مناجات کنیم. جدل مفهومی آشنا در دانش منطق است که به معنای تمسّک و بهره بردن از مقبولات طرف مقابل، برای اثبات ادعا و رسیدن به هدف است. کاربرد اصلی جدل، بیشتر در فضای غلبه و محکوم کردن طرف مقابل معنا پیدا می‌کند. با این وجود در برخی از متون دعایی مأثور عباراتی جدل‌گونه به چشم می‌خورد. روشن است که هدف معصوم از کاربست جدل در نیایش با پروردگار، با موارد پیش‌گفته متفاوت است. یکی از معتبرترین متون دعایی شیعه که توسط امام سجاد علیه‌السلام املا شده و جناب ابوحمزه ثمالی آن را مکتوب کرده، دعای سحر است که به دعای ابوحمزه مشهور شده است... متن کامل👇👇 https://rasanews.ir/002jPx @howzavian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جاده انحرافی است ◾️ نگرشی بر حرکت خزنده در بدنه حوزه علمیه قم تا حوزه علمیه مشهد ◾️ آیا مسیر حرکت چالشی برای از بین بردن اساتید انقلابی در حوزه علمیه قم شروع شده است؟ 📌 @ponezs
✴️ خوب نیست آدم تنها باشد ✍ نیما ارزانی «خوب نیست که آدم تنها باشد پس برایش معاونی موافق بسازم.» این کلام خداوند نشان از آن دارد که پروردگارعالم از ابتدای خلقت انسان به امر ازدواج و تنها نماندن افراد و یا شاید بهتر باشد بگوئیم به تشکیل خانواده به عنوان جامعه ای کوچک، توجهی ویژه داشته است. عقل سالم هم می گوید وقتی برای خداوند تا این حد تنها نبودن بشر مهم است، پس چارچوب هایی هم برای آن باید تعریف نماید. بنابراین تنها راه حل این مساله را میتوان ازدواج دانست و اشاره شده به انتخاب زن صالح، نیکو و با ایمان را از ویژگی‌های لازم برای زنان و مهربانی و اخلاق خوب را از صفات مردان برای این امرمهم و الهی میتوان برشمرد. ولی آیا خداوند، تنها امرازدواج را مد نظرداشته است؟ خیر بلکه پروردگار عالم در انجیل فرموده است :«مقصود خداوند برای افراد ازدواج کرده این بود که با تولید نسل، فرزندان زیاد شوند.» یقینا یکی ازاهداف زندگی مشترک، عمل تولید نسل است که برای خداوند با اهمیت است. در کنار این امربه خوبی درک میکنیم که همانگونه که ازدواج و فرزندآوری برای خداوند با ارزش است، همسرداری و تربیت فرزند هم می تواند نزد خداوند با اهمیت باشد، بنابراین شاهد هستیم که یکی از مبانی اخلاقی مهم دین اسلام، نیکو همسر داری است تا جایی که از مهرو محبت و احترام به عنوان بهترین کلیدهای همسرداری یاد شده است به همین دلیل خداوند در قرآن در سوره نسا می فرمایند: “با همسران خود با نیکی و مهربانی معاشرت کنید. این توصیه ی پروردگار، در زندگی پیامبر اسلام (ص) به روشنی جاری است تا جایی که ایشان می فرمایند: «بهترین زنان شما زنانی هستند که دارای عشق و محبت باشند.» از این رو میتوان نتیجه گرفت که مهر و محبت عناصر اصلی زندگی زناشویی در کنار ایمان به خداوند یکتا می باشند. بیخود نیست که پیامبر اکرم (ص) در جایی دیگر فرمودند: «هرچه ایمان بنده زیاد شود محبت او به زن نیز زیاد می شود.» در این جا لازم به ذکر است که ادیان الهی همگی نگاهی ویژه به موضوع تشکیل خانواده و همسرداری دارند و آیین همسرداری در تمامی ادیان الهی یک رابطه دو سویه است. آنجایی که خداوند در رساله افسیسیان می فرمایند: «زنان، شوهران خود را اطاعت کنید چنانکه خداوند را؛ و شوهران، زنان خود را محبت کنید.» همانند این سخن را خداوند عالم به پیامبر اسلام نیز فرموده اند: «زمانی که مرد و زن به یکدیگر نگاه محبت آمیز داشته باشند خداوند بزرگ به آن دو، با رحمت و لطفش می نگرد.» پس مهر و محبت در اسلام ارزش بالایی دارد و رضایت طرفین در گرو رضایت خداونداست؛ ازاین رو وقتی نگاه می کنیم به سخنان وشیوه ی زندگی پیامبران در می یابیم که آنها همسرداری را یک رابطه دو طرفه می‌دانند و وظایفی همچون کسب درآمد، مدیریت خانواده، تأمین رفاه و آسایش زندگی را از وظایف مرد و حسن خلق، احترام به شوهر وتربیت فرزندان را مختص زنان و قدرشناسی، احترام متقابل و درک زندگی مشترک را جزء وظایف زن و مرد می دانند. نکته ی جالب اینجاست که وقتی به نهی از مفاهیمی همچون طلاق، چند همسری و سقط جنین در کتب مقدس نگاه می کنیم، به این نکته پی میبریم که تمامی این مسایل نشان از حفظ کرامت زن و جایگاه والای خانواده در ادیان دارد که خود این امر، در تعالیم پیامبران برای حفظ انسانیت و ابراز مهر و محبت نسبت به همسر بیشتر خود را نشان می دهد. برای درک بهتر آیین همسرداری می توان به سراغ آیه ۱۹ سوره نسا رفت و به زیبایی دریافت که خداوند چه زیبا روش همسرداری را بیان کرده است. هرچند در تمامی ادیان الهی ازدواج صرفا یک امر طبیعی ساده نبوده بلکه همه آن را یک دستور الهی و یک اقدام کاملا مقدس قلمداد میکنند ونه یک داد و ستد، اما هستند امروزه افرادی که کماکان در جهل خود فرو رفته و به جای حفظ کرامت و ارزش انسانی چوب حراج به عقل خود می زنند و به ازدواج به عنوان یک داد وستد مینگرند. در نهایت می توان گفت که همسرداری نیکو، یک امر مقدس در فرایند ازدواج است و ازدواج پایانی برای شهوت رانی انسانها و راهی در جهت منظم شدن ریتم زندگی آنهاست و حس خوبی که از استحکام این پیوند آسمانی با انتخاب همسری به تعبیر قرآن هم شان فرد حاصل می شود نتیجه همان روح الهی است که در این کار مقدس جاری می شود. در پایان به جهت تاکید بر اهمیت این مطلب که شاید خیلی ها ازدواج و همسرداری را فقط یک امر مادی و غریزی بدانند با این جمله از کتاب مقدس مطلب را تمام می کنیم که خداوند عالم می فرمایند: «پیوند زن و مرد نقشه و اراده خداوند است، پیوندی را که خدا بین آنها ایجاد می کند هیچ کس حق ندارد به هم بزند.»منبع: شفقنا @howzavian
وبینار چهارشنبه، 17 اردیبهشت: معیارهای تطبیق نشانه های ظهور، دکتر آیتی برای ورود به وبینار، به آدرس www.iiccfp.com مراجعه کنید و بعد از ورود به قسمت «نشست های علمی روزهای الهیاتی ماه مبارک رمضان»، قسمت «جهت ورود به اتاق جلسه کلیک کنید» را مشاهده کنید. @howzavian
📒 کتاب «اسلام و محیط زیست» حضرت آیت الله جوادی آملی، از سوی انتشارات بین المللی فانوس دریایی به زبان اسپانیایی ترجمه و در سایت آمازون منتشر شد. 🔸این کتاب به زودی در منتشر می شود. @howzavian
🔸برادرِ پیامبر؛ ابوتراب ✍ مجتبی عادلپور 🔹هر کدام از روزهای تاریخ، در دل خود وقایع شنیدنی نهفته دارد. روی برخی از این وقایع غبار گذشت زمان نشسته است و برخی نیز همچنان زنده اند. دوازدهم رمضان سال اول هجرت شاهد یکی از این رویدادها بوده است. پیامبر(ص) بعد از این که به مدینه هجرت کرد در این روز بین مهاجران و انصار برادری ایجاد کرد. 🔹در پی این واقعه مسلمانان دو به دو با تناسبی که با یکدیگر داشتند باهم برادر شدند. بر اساس این عقد هر مسلمان حقی به گردن برادر خود دارد؛ به این که به دیدار او برود، او را دعا کند و در آخرت شفیع او باشد. ابوبکر با عمر، طلحه با زبیر، عثمان با عبدالرحمن، مقداد با عمار و بقیه به همین منوان دست در دست هم قرار دادند. در انتهای این مراسم پیامبر(ص) امیرالمومنین(ع) را که هم شأنی برای او وجود نداشت، برادر خود خواند و این چنین بود که مدال افتخار دیگری به مدال های زرین حضرت اضافه شد. 🔹البته این پایان ماجرا نبود و پیامبر (ص) بارها و بارها و در مکان ها و زمان های مختلف علی(ع) را برادر خود خطاب می کرد:«انت اخی فی الدنیا و الاخره؛تو در دنیا و آخرت برادر منی». اخ الرسول، امام الهدی، امیر کلام ابوتراب ، ابوالمومنین ، ابوالایتام کدام نام تو را میتوان ندیده گرفت؟! تورا چگونه بخوانیم؟ با کدامین نام؟! @howzavian