eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حوزه و رئیس جمهور جدید انتخابات با تمام فراز و نشیب ها و حرف و حدیث هایش تمام شد. اکنون تمام خرده نظام های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همه نهادهای علمی و دینی و به طور کل، جامعه با تمام مناسباتش با رئیس جمهوری جدید مواجه است. حوزه علمیه به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های دینی-علمی نیز از این روند مستثنا نیست و زین پس حداقل برای چهار سال با رئیس جمهور و دولتی دیگر روبرو خواهد شد. این مواجهه این روز ها باید مهم ترین مسأله حوزه باشد چرا که اگر در مورد آن اندیشیده نشود، هم فرصت ها از دست می رود و هم تهدید ها دامان حوزه، جامعه و نظام را در بر می گیرد. این مهم، مهم تر می شود وقتی رئیس جمهور منتخب یک فرد روحانی است. تمام کنش ها و رفتار های وی می تواند ادراک مردم نسبت به روحانیت و حوزه را تغییر دهد. حال، مواجهه حوزه با دولت جدید می تواند اقسام متعدد داشته باشد؛ حوزه ی ساکت؛ این حوزه نسبت به رئیس جمهور و دولت مطلقا ساکت و بی تفاوت است. به عبارتی علاوه بر اینکه هیچ دخالتی نمی کند، هیچگونه اظهار نظر، اعتراض، حمایت و ... هم ندارد. حوزه حامی؛ در این مواجهه، همه کنش های دولت خوب تلقی می شود و حوزه همیشه حامی و مدافع دولت است. اشتباهات دولت بازگو و دیده نمی شود. حوزه پاسخگو؛ از آن جهت که دولت بخشی از نظام است و حوزه و روحانیت همیشه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های موثر در نظام در کنار نظام به دنبال پاسخگویی به مردم بوده است، نسبت به رفتارهای دولت نیز پاسخگو خواهد بود. از طرف دیگر یک فرد معمم به عنوان رئیس دولت، هیچگاه از هویت حوزوی خود دور نشده و لذا حوزه باید پاسخگوی اعمال وی باشد. لذا این حوزه، نسبت به رفتارهای نادرست دولت، به جامعه پاسخ می دهد. حوزه مطالبه گر؛ حوزه مطالبه گر به مثابه یک نهاد مدنی درکنار مردم دائما از دولتی که یک روحانی پرچم دار آن است، مطالبه دارد. بنظر می رسد در مورد مواجهه های متعدد که ممکن است بیشتر از موارد فوق باشد، استفاده از استعاره ی نقش پدری برای حوزه نسبت به انقلاب و اجزای آن مانند دولت می تواند برای ما راهگشا باشد. پدر همیشه فرزند خود را حمایت می کند، نسبت به اشتباهات او به دیگران پاسخ می دهد، از فرزند خود کار درست را مطالبه می کند، خطاهایش را گوشزد می کند، و برای اصلاح او دائما می کوشد. اما مهم تر از همه، آن حالت نگرانی دائمی یک پدر نسبت به شخصیت و رفتار فرزند و آینده اوست. این نگرانی همیشه پدر را در حالت آماده باش نسبت به فرزند خود قرار می دهد. حوزه علمیه اگر نقش پدری را نسبت به این دولت ایفا کند، تمام موارد فوق عینیت پیدا خواهد کرد. چنین حوزه ای یک حوزه فعال دائمی و دارای نقش حامی، مصلح، پاسخگو، مطالبه گر و دلسوز نسبت به دولت خواهد بود. نگرانی دائمی، حوزه را به سمتی می برد که نرم افزار ها و مبانی نظری مورد نیاز این دولت را تأمین کند، در عین حال مطالبات مردم را از او بخواهد و اگر اشتباهی کرد شجاعانه و صادقانه آن را بپذیرد و در مقام اصلاح بکوشد. حوزه بداند که اگر دولت به ریاست یک روحانی معمم، با اشتباهات مکرر خود موجب افول مرجعیت فکری فرهنگی روحانیت در جامعه شود، فقط دولت مقصر نیست. حوزه با شأنی که تبیین کردیم نیز مقصر است. اگر حوزه با تمام لایه هایش شامل مراجع، نهادهای بالادستی مانند جامعه مدرسین، بخش مدیریت، نخبگان و اساتید حوزه و نهایتا بدنه طلاب این راهبرد را بپذیرند، می شود در باب چگونگی اجرا و بسط آن در مقالی دیگر گفت‌وگو کرد. ✍️ احمد اولیایی 🔗 خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
🔸رفتار بعد از انتخابات مسئولان و نامزدها از نعمات الهی بود/این را مقایسه کنید با انتخابات آمریکا و اظهارات آنها ✅ رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: 🔹 یک نکته‌ای که جای این دارد که انسان خدا را شکر بکند این است که بعد از انتخابات و پیروزیِ نامزدِ موردِ قبولِ مردم با رأی خوب و بالا، درصد بالا بحمداللّه، برخورد مسئولان کشور برخورد خوبی بود. 🔹این نشان طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور است. این که مسئولین درجه‌ی اول و طراز اول کشور بیایند با رئیس‌جمهور منتخب ملاقات کنند و دیدار کنند و حرف بزنند و اظهارنظر کنند، تبادل نظر کنند، این کار خیلی خوبی است. 🔹این که نامزدهایی که رأی نیاوردند به نامزدی که رأی آورده تبریک بگویند و اظهار علاقه و ارادت بکنند این کار خیلی خوبی است، این هم جزو نعم الهی است. امیدواریم ان‌شاءاللّه خدای متعال روز به روز این جهت‌گیری‌ها را برای کشور ما افزایش بدهد، این را مقایسه کنید با رفتار آمریکایی‌ها که بعد از آنی که یکی‌ پیروز شد آن دیگری با او چه جوری رفتار میکرد، حرفهایش و اظهاراتش و اینها که یادتان است. @HOWZAVIAN @rasanewsagency
👈 به خاتمی نقد داریم 🔻کارشکنی دولت و تحصیل کودکان مهاجر 🔸آخرین گفت و گوی رئیس قضا با مردم ✍️ منبأ بخوانید @HOWZAVIAN
💠 سیاستمدار بهشتی یکی از شخصیت‌های اثرگذاری که بیشترین الگو را جوانان این مرز و بوم از او گرفتند شهد آیت الله دکتر بهشتی بود. نگارنده این سطور بر این باور است که دنیای امروز ما بیشتر از دنیای ۴۰ سال پیش ایران به اندیشه و تفکر او نیازمند است مرحوم شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شخصیتی فراجناحی و فراسیاسی که خط اعتدال و انسانیت و علم را در پیش گرفت و هدف بالای خویش که تحقق جامعه اسلامی بود را محقق نمود، هرچند چهار دهه است که وی در میان ما نیست و دوستان و یاران او پرچم تبیین انقلاب را به دست گرفته‌اند، و جای این پرسش است که جریان انقلاب برای به کرسی نشاندن راه و منش این اسطوره عدالت و تقوا در جامعه و در بین نسل جوان چه کرده است؟ و امروزِ ما، با بهشتی چقدر فاصله دارد؟ این روزها که در چهلمین سالروز فقدان این مرد بزرگ قرار گرفته‌ایم، بیش از همه نیازمند بیان جایگاه علمی ایشان هستیم و جامعه بیش از هر زمان دیگر تشنه اندیشه ناب اوست. در چنین جامعه ای نباید از شخصیت و اندیشه آن شهید والامقام غفلت می شد، هنوز بسیاری از جوانان و چهره‌های کشور و مردم، او را به درستی نمی‌شناسند و با اندیشه های انقلابی و اسلامی شهید بهشتی بیگانه‌اند‌. شهید بهشتی در مناسبت ها نمی گنجد و پرداختن به آن شخصیت برجسته، باید فراتر از هفتم تیر اتفاق بیفتد، بهشتی نباید برای همیشه مظلوم بماند. معتقدم اندیشمندان و دوستان و یاران و کسانی که سیر مطالعاتی این شهید عزیز را داشته‌اند باید بیشتر همت کنند و بجا بود، بعد از ۴۰ سال ما او را به دنیا معرفی می‌کردیم، شخصیت او، بازتاب پیروزی و ایجاد انقلاب اسلامی است. بهشتی هرگز وابسته به هیچ حزب و جناح سیاسی خود را نکرده و همه کسانی که وامدار جمهوری اسلامی هستند باید خود را مدیون به خون شهید ارزشمند بدانند و در راه تبیین اهداف او تلاش کند و انحصار او به جریان سیاسی خاص برای کسی که در طول حیاتش به مظلومیت شهره بود حقیقتاً ظلم بزرگی به ایشان است. وقتی به زندگی شهید بهشتی دقت می‌کنیم، هجمه‌های فراوانی را در طول عمر مبارک شان تحمل کردند. از سوی دیگر تمرکز شهید بهشتی روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی و دغدغه ای که همیشه درباره عدالت و اجتماع داشتند برای مان الگوی سیاسی و اعتقادی جذابی است، این که نباید از حرفهای بیهوده و تهمت آفرین دلگیر شویم. شهید بهشتی به خوبی آموخت که هر کجا که کشتی انقلاب نیاز به کمک داشت، باید وارد عمل شد و در خط امام و ولایت و دفاع از سنگر انقلاب تمام قد ایستادگی کرد. البته امروزه متأسفانه برای برخی از مدیران نظام اسلامی، اتخاذ رویکردهای مقدس بهشتی‌ها هزینه دارد و مکتب بهشتی را به بهای اندک می فروشند. آن چیزی که زیباتر است این بود که شهید بهشتی خود را معطل این و آن نکرد و به هدفش برای تحقق جامعه اسلامی عمل پوشاند. این روزها یادش را گرامی می‌داریم، و از اندیشه اش می آموزیم که نباید عزت و اقتدار را از خارجی‌ها طلب کنیم؛ شهید آیت الله بهشتی، بی‌تردید یک سیاستمدار بود؛ اما «یک سیاستمدار بهشتی». ✍️ نیما ارزانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔹وطن طاقت ندارد دوری یاران رهبر را 🔹رجایی، باهنر، یا مرتضی‌های سخنور را 🔸بهشتی مکتبی بود و ترور شد آنچنان در تیر 🔸خداوندا نگهدار این بهشتی‌های دیگر را ✍️ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛ 🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی مهلت ثبت نام: 15 خرداد الی 15 تیر 1400 🔴 اگر می‌خواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید. ♦️سامانه ثبت نام: http://sabtename.ir/din_hokmrani جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید. @HOWZAVIAN @din_hokmrani
💢«یک ملّت» 📌«لشکر سازی؛ اورانیوم نظام تمدن نوین اسلامی» 🔹{بهشتی یک ملت بود برای ملت ما} جمله معروف معمار کبیر انقلاب امام راحل (رحمه الله علیه) در وصف شهید بهشتی « بهشتی یک ملت بود» یک استراتژی نظام تمدنی را فریاد می زند و انسانها را از مدار سربازی به فرماندهی رهنمون می سازد. 🔹شهید دکتر بهشتی از شخصیت‌های نادر تاریخ معاصر ایران و بلکه دنیای اسلام بود. بی‌تردید، او یکی از برجسته‌ترین رهبران انقلاب اسلامی بود که در تمامی مراحل پر فراز و نشیب مبارزه و نیز در گذار انقلاب نوپای اسلامی از بحران‌های بنیان برافکن سال‌های اولیه پیروزی، نقشي بی‌بدیل داشت و به تنهایی یک ملت بود. ❗️ولی پرداختن به شخصیت فردی و خصوصیات ممتاز ایشان ( صبر، نظم، مدیریت، تواضع، علم، فقاهت، تسلط بر ایدئولوژی اسلام، آشنایی با جهان، شناخت مکاتب غربی و انحرافی) و هزاران نکات کم نظیر و بی بدیل از شهید بهشتی؛ جرعه ای در برابر اقیانوس مکتب ایشان است. مکتب لشکر سازی، ملت بودن، امت شدن، یک نفر به ازاء هزار نفر جنگیدن، یک کلمه در برابر میلیون ها جمله و کلمه. 🔸 پیامبر اکرم صلوات الله علیه در آفتاب سوزان شرک و بت پرستی ، با اندک یاران سیه چرده و لاغر اندام خود، تمدن اسلامی را در پهنای باندِ جهان به راه انداختد. به راستی چرا و چگونه؟ با کدامین ابزار؟ کمی تعداد و انگشت شماری یاران نه تنها مانع نبود؛ بلکه این قدرتِ لشکر سازی انسان ها توانست؛ هیمنه پوشالی مشرکان مکه و یهودیان مغرض را چنان به زمین گرم بکوبد، که استخوانهای خدایان دروغین آنان به قعر جهنم فرو بروند. همان ابوذر، سلمان، مقداد، عمار یاسر، بلال حبشی؛ این لشکران سپاه اسلام در مقابل ابوجهل و ابوسفیان های تنومند و پر تعداد، انبوه و فراوان، که مجهز به زیور زر و زور و قدرت بودند ولی آنان سربازی بیش نبودند. 🔸این ویژگی لشکر سازی در مقابل سربازی سازی در نهاد امامت ائمه معصومین علیهم السلام امتداد پیدا کرد و میثم تمار، مالک اشتر، حجربن عدی، رشید هجری، مسلم بن عقیل، جمیل بن دراج، هشام بن حکم، تا عثمان بن سعید، حسین بن روح نوبختی، نمونه بارز آن است. 🔸دستگاه فرهنگی، آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه های علمیه، مراکز قرآنی و تربیتی اگر در سیطره ساختن انسان بما هو انسان هستند و او را با هزار آداب و اَطفال به مقام سربازی می رسانند؛ یک غلط مشهور را تکرار کرده اند! حال آنکه اورانیوم نظام تمدن نوین اسلامی، لشکر سازی است، ساختن یک انسان در قامت یک لشکر. آفریدن یک طلبه در قامت یک ملت، یک شهید بهشتی، یک مطهری، یک حججی، یک رجایی، یک سلیمانی است. ❓اینکه جمعی بنشیند و دانه به دانه، فرد به فرد، تک به تک در قالب تربیت فردی، فرد تربیت کنند! نشان از عمق فاصله بین تمدن اسلام با انقلاب اسلامی دارد! 🔸مدل تمدنی اسلام نبوی وعلوی را اگر به دستگاه اورانیوم غنی شده لشکر سازی انسان ها متصل کنیم خواهیم دید فوج فوج لشکر تولید می شود. بشرطها و شروطها و لشکرسازی من شروطها . 💎امام راحل فرمودند: بهشتی را من بزرگ کرده ام. تربیت یافتگان مکتب خمینی کبیر از مطهری تا بهشتی، از شهید باقری تا صیاد شیرازی، از شهید آوینی تا شهید سلیمانی همه یک خصوصیت مشترک داشته اند؛ وآن ملت بودن است. ‼️امام سرباز تربیت نکرد، فرمانده تربیت نکرد، افسر تربیت نکرد، عالم تربیت نکرد، زاهد تربیت نکرد، محقق تربیت نکرد، خطیب تربیت نکرد، بلکه هر انسان را به مقام لشکر رساند و از آن یک ملت ساخت. این هنر بزرگ رهبران الهی است. ✍️ سید جواد محمدزاده، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
(4) 💢 «لفاظی های آغشته به خون» شاید تیتر بهتری برای «ابتکار» باشد. 💢 در خبر افغانستان به نظر «انفجارهای زنجیره‌ای» دقیق تر از قتل‌های زنجیره‌ای باشد. 💢 «نمک تازه بر زخم مردم» کد مطلب را ندارد. روتیتر هم گره تیتر را باز نکرده. 💢 «ضد و نقیض» به تنهایی معنی ندارد. باید همراه با «اخبار» بیاید. ✍️ صدرا قاضی با همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️ دادگاه خانواده یا خانواده دادگاه خانواده به تنهایی یک حکومت است اگر آنگونه باشد که اسلام عزیز طراحی کرده است. پندار بنده این است که اساسا زمانی سازمانها و موسسات تبدیل به ارکان اصلی اداره جامعه شدند که فقط خاکستری از خانواده برجای ماند و بقایایی کم خاصیت. مثلا یکی از مزایای گرانقدر خانواده پرجمعیت و پیوسته ی اسلامی حل و فصل دعاوی خانوادگی است(سوره نساء آیه ۳۵) در مقابل اتکای حداکثری به دادگاه به عنوان شیوه ای مدرن و نو!. در مدل اسلامی، قاضی یکی از افراد خانواده است بنابراین طرفین دعوا را به خوبی میشناسد، چه بسا آنهارا از کوچکی تربیت و بزرگ کرده باشد، بنابراین دقیقا میداند مقصر واقعی کیست و مشکل او چیست؟ از طرفی نسبت به طرفین اختلاف، محبت فراوان دارد که موجب میشود تمام تلاش خود را برای اصلاح روابط به کار ببندد. سومین ویژگی در احساس راحتی زن و شوهر در بیان مشکل با حَکَم خانوادگی است. چهارمین مزیت بی بدیل مدل اسلامی در کم هزینه بودن بلکه بی هزینه بودن این مدل دادرسی است.‌ پنجمین فایده جالب مدل اسلامی رسیدگی درین است که اختلافات در همان خانواده حل شده به بیرون درز نمیکند و برخلاف مدل مدرن رسیدگی، هیچگاه قبح این نوع اختلافات و احیانا جدایی ها دامن جامعه را نمیگیرد و... . باید دانست جمهوری اسلامی بدون طرحی جامع برای احیای نهاد خانواده محکوم به فناست. ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
🔊 فضای مجازی، تهدید یا فرصت؛ بررسی حاکمیت سایبرنتیک جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم 🔻 بر اساس مطالعات صورت گرفته، به‌عنوان مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و مؤثرترین حوزه‌ی حاکمیتی در عصر حاضر مطرح است به گونه‌ای که راهبردهای کنترل افکار عمومی و شناخت ملت‌های جهان از این طریق، در سال‌های اخیر به اصلی‌ترین گزاره تسلط و اشراف بر جهان از سوی دولت‌های استکباری تبدیل شده است. در این بین، سایر کشورها تلاش نموده‌اند تا با استقلال مدیریتی فضای سایبری ملی‌شان از فضای سایبر بین‌الملل، ضمن ارتباط با فضای سایبر جهان بتوانند ملت‌هایشان را از تهاجمات نرم، عقیدتی، فرهنگی و سایر آسیب‌های متأثر از فضای سایبر حفظ نمایند. 🔺این در حالی است که جنبه‌های حاکمیتی و راهبردی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران، آن‌طور که شایسته بوده و مورد تأکید امام جامعه نیز می‌باشد، شناخته نشده و به این مقوله‌ی بی‌بدیل صرفاً از حیث فنّی نگریسته می‌شود. این خطای راهبردی باعث شده تا کشور با عقب‌ماندگی جدی در کنترل فضای سایبر به‌نفع ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی مواجه شود و تهدیدات و آثار منفی ناشی از آن، تمامی لایه‌های حاکمیت و همچنین ملت شریف ایران را در برگیرد. 🔺 بنابراین تلاش جدی در دولت سیزدهم باید بر این باشد که بومی‌سازی، استقلال و مدیریت داخلی فضای سایبر کشور را به معنی واقعی کلمه و در هر دو حوزه‌ی مبانی نظری و راهکارهای عملی و فنّی طرح‌ریزی و اجرا نماید. ✍️ محمدعلی شکوهیان راد، مدرس دانشگاه تهران 🔗 متن کامل را در صدای حوزه بخوانید @HOWZAVIAN
🔸ادبیاتِ دولت انقلابی امروزه بازی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی و ایجاد سردرگمی‌ و توقع‌تراشی برای مخاطب از شگردهای رسانه‌ای جهت ماهی‌گیری‌های جناحی و منفعت‌های شخصی محسوب می‌شود. در چنین فضایی دولت‌ها و مسئولان انقلابی باید بیش از پیش در ادبیاتِ استعمالی خود دقت کنند؛ هرچند که دولت انقلابی با حُسن نیت و برنامه، گاهی مطلبی را بازگو‌ می‌کند، اما اگر در ادبیات خود دقت کافی را به خرج ندهد، دشمن، بیگانه‌دوست و وطن‌دوستانِ منفعت طلب؛ ادبیات استعمالی را تبدیل به ادبیات استعماری خواهند کرد. مثلاً آن‌جا که دولت انقلابی از باب ارائه برنامه می‌گوید: «زمینه را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم و ورود ایرانیان به کشور باید تسهیل شود.» خود رئیسِ دولت و یا سخنگوی دولت در همان حین باید مقصود و مطلوب خود را تبیین کند؛ که مراد کدام ایرانیان و با چه هدفی است. دشمنان خارجی و غرب‌‌دوستان داخلی، مانند گرگ‌های زخمی در اطراف دولت حلقه زده‌اند، و منتظر طعمه‌های خود از راه ادبیات مبهم، بی‌دقتی‌ها و احیاناً بی‌تدبیری‌ها هستند، تا مردم هرگز امید را نیابند. دولت و مشاوران دولت منتخب ادبیات‌ها و برنامه‌های خود را به صورت رها مطرح نکنند و خودشان مقصود و مطلوبشان را برای مردم تبیین کنند. ✍️ علی کردانی @HOWZAVIAN
💠 از سبک مدیریتی اهل بیت تا یکجا نشینی مسئولان در کافی شریف روایت شده، روزی معلی بن خنیس نزد امام صادق علیه السلام به انتقاد از حکومت بنی العباس می پرداخت و در این میان آرزو کرد که کاش حکومت در دست شما بود و ما آسوده زندگی می کردیم. حضرت با اشاره به سبک مدیریتی ایده آل اسلامی فرمودند: در حکومت ما برای زمامدارن و مسئولان آن جایی برای راحتی و خوشگذرانی نیست فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا مُعَلَّى أَمَا وَ اَللَّهِ أَنْ لَوْ كَانَ ذَاكَ مَا كَانَ إِلاَّ سِيَاسَةَ اَللَّيْلِ وَ سِيَاحَةَ اَلنَّهَارِ وَ لُبْسَ اَلْخَشِنِ وَ أَكْلَ اَلْجَشِبِ. این عبارت کوتاه دنیایی حرف دارد برای کسانی که در حساس ترین مسئولیت های اجرایی بودند و تنها ساعات اداری را مشغول سیاست و برنامه ریزی بودند وخبری از آنها در میدان نبود. امام صادق ع فرمودند اگر حکومت در دستان ما بود، باید شب تا صبح را به برنامه ریزی پرداخته و روز را در میدان به حل مشکلات می پرداختم، جز حداقل های اقتصادی اجازه بهرمندی از هیچ امکانات دیگری را نداشتیم. آری! الگوی حکمرانی اهل بیت اینگونه است. خدا را شاکریم، چراغ هدایت اهل بیت ع شاخص هایی را مشخص کرده اند که سبک مدیریتی اسلامی را از سبک های بیگانه از آن به روشنی تمییز دهیم، هرچند صدای افتادن ناکارآمدی سبک مدیریتی یکجا نشین و اشرافی بلندتر از آن است که نیاز به استدلال دیگری باشد. اهمیت و ارج بی پایه این روایات، زمانی روشن تر می شود که آنها را به عنوان نظریه یا مدلی برای مدیریت اسلامی در نظر گرفت و تفاوت های روشن رویکرد منفعت گرای لیبرال را با مدیریت جهادی صورتبندی کرد و مدیریت های خود ساخته یا تقلیدی مدیران را به پای نظام اسلامی ننگاشت. ✍️سید صابر رضایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN