eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
460 ویدیو
174 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210808-WA0015.opus
266.9K
👆 پیام استاد حسن طاهری، روزنامه‌نگار به نویسندگان مطبوعاتی از لب یار شکر را چه خبر وز رخش شمس و قمر را چه خبر با دمش باد بهاری چه زند وز قدش سرو و شجر را چه خبر گر جهان زیر و زبر گشت از او عاشق زیر و زبر را چه خبر چونک جان محرم اسرارش نیست از رهش اهل خبر را چه خبر گر چه نرگس نگرانست به باغ از چمن نرگس تر را چه خبر گفته هر قوم هم از مستی خویش که ز ما قوم دگر را چه خبر گفت چونی و دل تو چونست از دل این خسته جگر را چه خبر با ملک تاج و کمر گر به همند از ملک تاج و کمر را چه خبر کم کن این ناله که کس واقف نیست ز آه عشاق سحر را چه خبر ✨مولانا جلال الدین محمد بلخی، دیوان شمس @HOWZAVIAN
✔️محرم نزدیک است، باز این چه شورش است که در خلق عالم است 🔰 تعویض پرچم مسجد مقدس جمکران در آستانه ماه محرم 📸 عکاس: محمدعلی مریزاد 🔗ادامه تصاویر @HOWZAVIAN
💢 به جای پیام تبریک، «هویت» بدهید می‌توان خبرنگار بود؛ اما استخدام جایی نبود. می‌توان سر همه قرارهای خبری رفت؛ اما قراردادی با هیچ نهاد دولتی و انقلابی نداشت. 🔸می‌توان خبرنگار بود؛ اما آرامش شغلی و کاری نداشت. می توان خبرنگار بود و در خانه‌ای به نام «خانه مطبوعات» به حساب نیامد. می توان خبرنگار دینی بود؛ اما آزاد آزاد، رهای رها و بدون هیچ متولی و بزرگی و ... . 🔸می توان در یادداشت نوشت و مورد سوء استفاده‌ی مالی مطبوعات و نشین قرار گرفت. و می‌توان‌های دیگر... می‌شود در حوزه علمیه و نهادهای دینی، بودجه‌های رسانه‌ای تصویب و خرج بشود؛ اما لجنه‌ای به نام «طلاب خبرنگار» و یا «گزارشگران دینی» نداشت. 🔸می‌شود، نادیده گرفته شد، می‌‌‌شود کار کرد، می‌شود در غربت نوشت و مُرد! و می‌شود بیانیه‌ها داد و اشک مصنوعی نثار کرد. و می‌شودهای دیگر ... دیگر چیزی نمانده که «انجمن طلاب اسنپی» شکل بگیرد؛ اما «انجمن طلاب خبرنگار» هرگز! 🔸این روزها، خبرنگاران و یادداشت‌نویسان حوزوی کم‌توقع‌ترین‌های عرصه رسانه‌ای و خبرنگاری کشور هستند که به دلایل مبهم و نامعلومی، فرزندان بلاتکلیف حوزه و عرصه مطبوعات به شمار می‌آیند، نه این سو، نامی دارند و نه آن سو، نشانی! 🔸 امروز سزاست برای متولیان رسانه‌ای حوزه این گونه نوشت: به احترام طلاب رویدادنگار، «نامه‌های تبریک‌تان را واقعی‌تر بنویسید». ✍️ علی اسفندیار 17 مرداد 1400 🔗 صدای حوزه @HOWZAVIAN
🔴 حاشیه‌سازی برای شهردار جدید تهران ✍ مجتبی عباسی 🔸علیرغم سکوت اغلب رسانه‌ها در انتخاب شهرداران حاشیه ساز تهران، اما اخیرا با اعلام نتایج آراء شورای شهر تهران و انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار این کلان شهر، اظهارنظرها و بیشتر هجمه‌ها علیه وی آغاز شد. 🔹هرچند انتخاب زاکانی نقطه مقابل کرباسچی، نجفی و چالش مهمی برای رانتخواران و مفسدان اقتصادی است و این تخریب ها تا حدی قابل درک است؛ همچنین پرداختن به موضوع شهردار شدن وی نیز نیازمند بحثی جداگانه و مصداق این جمله نورانی است "ما فات مضی و ما سیاتیك فاین، قم فاغتنم فرصت بین العدمین". 🔹اما فارغ از حواشی و جدای از روحیه و شخصیت ضدفساد جناب زاکانی در جریان انتخابات و در پرونده‌هایی که با مفسدان اقتصادی داشته است، در صورتی عملکرد وی در شهرداری تهران موفقیت آمیز است که: ✅ ۱. با عقلانیت دینی و انقلابی سازگار باشد. ✅ ۲. تخصص محور و دارای خلاقیت باشد. ✅ ۳. همچون برخی پیشکسوتان در نظام بروکراتیک و روابط هضم نشود. ✅ ۴. بنابر دستور رهبری معظم برای رفع مشکلات مردم به صورت جهادی و خستگی ناپذیر فعالیت کند و در کنار ارتباط با نخبگان، حضور میدانی و ارتباط با مردم را حفظ کند. ✅ ۵. خودش را برای هجمه‌های بیشتر غربزده ها آماده کند و با جیغ های بنفش، طعنه و کنایه راستی و چپی، چپ نکند. ✅ ۶. جریان انقلابی نیز وظیفه دارد ذره‌بین به دست بر اعمال دولت و شهرداری نظارت دقیق داشته باشد و در صورت کوچکترین انحراف بدون هیچ گونه بی احترامی، درگیری و اغماض در گام نخست غیرعلنی توضیح بخواهد و در مرحله بعد سوت زنی داشته باشد. 🔹به هرحال در این روزها برخی افراد به تبع از موج رسانه‌ای دشمن در حال سوزاندن مهره‌های انقلابی هستند و با خودزنی و حاشیه سازی، مهلت‌ها را هدر می‌دهند که در آینده بیشتر شاهد این پدیده کم نظیر خواهیم بود، اما به طور قطع، کمک به تخریب سرمایه‌های اجتماعی تکمیل پازل جنگ شناختی دشمن و حمایت از فعالیت تبلیغاتی و نفوذی آنهاست و بر مشکلات کشور خواهد افزود، راهکار هم افزایی، حمایت و بهبود شرایط است. @HOWZAVIAN
✔️ صریح درباره مهاجرت دکتر زاکانی به تهران 📌بی‌اهمیت‌ترین مسأله در حکمرانی چیست؟ ✍ سید یاسر تقوی خدا به آقای زاکانی توفیق خدمت بدهد. در این چند روز حرف‌ها و توجیه‌ها و نظرهای همه دوستان موافق و مخالف را شنیدم و‌ خواندم. هنوز معتقدم تصمیم درستی گرفته نشده است. اما به هیچ وجه حجت شرعی ندارم که ایشان را قدرت‌طلب و یا سیاست‌باز بدانم و آخرت خودم را به خاطر این حرف‌ها خراب‌تر کنم. برای اینکه یک بسیجی ِمخلصِ سالم به این تصمیم اشتباه برسد نیازی به قدرت‌طلبی و سیاست‌بازی نیست. مسأله اینجاست که ما آنقدر که به تکلیف و نیاز انقلاب و خدمت می‌اندیشیم به فرم و زمینه‌های اجتماعی تصمیم‌مان فکر نمی‌کنیم. فرم بی‌اهمیت‌ترین مسأله در حکمرانی ماست. اگر بنا شد مسأله انقلاب جلو برود، نماینده یک شهر را شهردار شهر دیگر می‌کنیم، رسالت تشویق و‌‌ ترغیب برای فرزند‌آوری را به هیئات می‌سپاریم، به فلان ستاد بی‌ربط می‌گوییم واکسن بساز، به بهمان نهاد نظامی می‌گوییم آب ببر درب منزل مردم، در سینه‌زنی‌ها از آخرین تحولات دولت و مجلس می‌خوانیم، در مناجات‌ها به تمدن اومانیستی غرب فحش‌ می‌دهیم، روی در و دیوار و پنجره را پر از آیه و روایت می‌کنیم و... همه این‌ مسائل به ظاهر بی‌ربط (که شاید شما بتوانید بهترش را ردیف کنید) نشان می‌دهد ما هر اندازه که به رسالت‌ها و نیازها‌ی‌مان به مثابه مضمون می‌اندیشیم، هیچ فهمی از فرم و اقتضائات آن نداریم و بدتر آنکه این بی‌توجهی و نفهمی را هم تئوریزه می‌کنیم. @HOWZAVIAN
👆 گفت‌وگوی مکتوب؛ حلقه مفقوده فعالیت صاحب‌نظران حوزوی از اعضای محترم می خواهم را بخوانند... انتشار یادداشت‌ها در به منزله‌ی تأیید همه محتوای آن نیست.
💢 از جاذبه حسین تا دافعه ما لبش به غنچه لبخند شکفته بود که وارد هیأت شد. همه در تکاپوی کار خود بودند. از فرزند آوری می‌گفتند و نحوه‌ی نگه داری فرزند. همدیگر را از تجربه ها مستفیض می‌کردند. گویا حرف دیگری نبود... او با لبخند آمده بود ولی جایی برای او نبود در هیات. چون او فرزند نداشت. اهمیت فرزند آوری را می‌دانست. اما همه‌‌ی اراده ها در دست دیگری بود که او را، این گونه پسندیده بود. کم کم، عقب عقب از حلقه دور می‌شد و وارد حلقه‌ی دوم دوستان..‌. اینجا اما مواخذه می‌شد. که چرا فرزند نیاوردی؟! بی‌آنکه بدانند نباید بپرسند. بی‌آنکه بدانند کنکاش حرام است. از این حلقه هم دور شد. حلقه‌ی بعدی ضد ولایت خواندنش... حلقه‌ی بعدی با ترحم برایش دعا کردند.... حلقه‌‌‌ها و امان از حلقه‌ها.... آن قدر عقب رفت، رفت، رفت تا رسید به در خروجی... شاید مسکن او نیامدن بود. دور بودن بود. رها بودن بود.... غنچه‌ی لبش فرسوده شد. او رفت. آرام آرام از حلقه نوکران ارباب بیرون شد. بی آنکه نوکران بفهمند چه کردند؟! محرم نزدیک است مواظب باشیم حلقه وصل باشیم برای ارباب،نه حلقه‌ی دوری و فراغ.... مواظب حرف‌هامان باشیم. نکند در نامه‌ی اعمالمان جزء دور کنندگان باشیم. خدا کند نوکر خوبی باشیم. محرم نزدیک است. ✍️ فاطمه میری @HOWZAVIAN
💠 نشست «بازشناسی جایگاه نخبگان در رسانه» برگزار می‎شود نشست هم اندیشی «بازشناسی جایگاه نخبگان در رسانه» چهار شنبه، بیستم مرداد به همت واحد رسانه طرح جامع پرورش استعداد شهید بیاضی‌زاده در قم برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست، حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه، حسین عجمی، سردبیر خبرگزاری رسا، رمضانعلی عزیزی، سردبیر هفته نامه افق حوزه؛ به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. ✍️ نجم‌نیوز، رسانه‌ی نخبگان @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻گمشده‌ی هیأت ما ✍️باران نجاتی وقتی تصویر جان‌بخش حججی، با آن چشم های پرغرور، در صفحه‌ی تلویزیون نقش بست و رهبر انقلاب به او لقب «حجتِ الهی» را دادند، بیشتر ما اندیشیدیم که چه چیز می‌تواند یک جوان بیست و اندی ساله را به این مقام برساند. بعدها خاطراتی از سنخ چای‌داری و کفش جفت کنیِ او در هیأت، پاسخ سؤال ما شد. ویژگی بزرگان زمانه، که حاج قاسم یکی از آنهاست، شیخ زکزاکی و تأثیر او بر میلیون‌ها نفر جمعیت، خلوص ویژه‌ی حضرت امام و بزرگانی که شرح حال آنها را دیده ایم و خوانده ایم. همه اشاره به عنصر اخلاص دارند که گاهی گمشده‌ی همه‌ی ما، یعنی‌نفسِ‌گرم و تأثیرگذار. شاید صریح‌ترین مؤید این مطلب، همان حدیثی باشد که در سال‌های آغازین طلبگی خواندیم که حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) فرمود: «هرکس خالصانه ترین کارهایش را برای خدا بفرستد، خداوند بهترین تقدیراتش را برایش می‌فرستد» اما بعضی از ما که ادعای سرداران جنگ نرم داریم، گاهی به خاطر این جنگ، از نماز اول وقت گذشته‌ایم و گاه از صحبت با نامحرم. گاه شکلکی از دستمان در رفته است وگاه، حق را ناحق کرده ایم و این همه، با اخلاص که روح عباداتمان بوده جور در نیامده .بی سبب نیست که به گمان خود، می‌دویم اما به مقصد نمی‌رسیم. بی‌خلوص کار کردن، «خسر الدنیا و الاخره» شدن است‌. اگر خلوص باشد، هر لحظه وظیفه، رخ می نماید و این چنین عمل اندک، پذیرفته می‌شود و حاج قاسم ها و شهید حججی ها، حجت‌های خداوند برهمه‌ی ما می‌شوند. @HOWZAVIAN
✳️ با اذن فاطمه نخ و پرچم بیاورید شال عزای ماه محرّم بیاورید یک سینه روضه، یک دو بغل غم بیاورید ما را رها کنید در این دشت لاله‌گون "باز این چه شورش است..." و کمی دم بیاورید تا خیمۀ عزای حسینش به‌پا کنیم با اذن فاطمه نخ و پرچم بیاورید از خیمۀ غریبی زینب برایمان اشعار روضه‌های مجسّم بیاورید یا از کنار خیمۀ سقای تشنه‌لب مشکی ز اشک و آه دمادم بیاورید آسان که نیست دیدن مولایمان به خون ما را به روز واقعه کم‌کم بیاورید... ✍️ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍کارگاه یادداشت‌نویسی ✴️ مجموعه اصول و تکنیک‌هایی که ما را توانا می‌کند یادداشت‌هایی بنویسیم که باز شوند، دیده شوند و پسندیده شوند ✴️ 🔹 هشت جلسه تئوری و هشت جلسه عملی 🔹 چیستی یادداشت‌نویسی و پیش‌نیازهای آن 🔹 سوژه‌یابی 🔹 آغاز جذاب 🔹 صمیمی شدن با خواننده 🔹 آرایه‌های ادبی مفید 🔹 اشتباه‌های رایج 🔹 تکنیک‌های‌ تأثیرگذاری ⬅️ ثبت‌نام و اطلاعات دوره ➡️ 🌐 oe.urd.ac.ir 📞 02532806653 @HOWZAVIAN
🔰🔰شماره هفته‌نامه پرتو👆 @HOWZAVIAN
final3.mp3
14.61M
🔰تبیین زیرساخت قانون‌گذاری در فضای مجازی مبتنی بر فهم استنباطی قرآن کریم به مناسبت طرح اخیر مجلس در حوزه فضای مجازی. 🔹برای قانون گذاری در هر موضوعی توجه و شناخت به دو مسأله محوری لازم است: 🔸اول) شناخت خود آن موضوع. 🔸دوم) فهم شاخص‌های اصیل قانون‌گذاری و دوری از برخورد سلیقه‌ای. 🔻در بخش شناخت موضوع، متأسفانه بسیاری از مخالفین و موافقین و هنوز با واقعیت فضای مجازی آشنایی ندارند. امروز بینش اقتصادی و فرهنگی و سیاسی مردم و مسئولین در این فضا شکل می‌گیرد. اولویت‌های مدیریتی کشور در این فضا تولید می‌شود. به طور کلی فضای مجازی، فضای حاکمیت است و به تعبیر دقیق‌تر فضای مجازی، شأنی از شئون امامت و رهبری جامعه محسوب می‌شود. بلکه خود، پیشوا و مقتدای جامعه است. اگر فضای مجازی را با این تعبیر دقیق، نگاه کنیم، آن وقت خیلی فرق می‌کند عنان هدایت و سرپرستی جامعه را به دست چه کسی می‌دهیم. 🔺نکته مهم دوم، شاخص قانون‌گذاری است. طبعاً نظام ارزشی قانون‌گذاری در جامعه اسلامی، ادله معتبر اسلامی و در رأس آنها قرآن کریم است. در قرآن کریم حدود 1500 آیه در باب نفی شرک وجود دارد. حقیقت شرک، پذیرفتن حاکمیت، سرپرستی و فرمانروایی حکومت طاغوت است. طاغوت هم اشاره به کفری است که در مقام تحکم و دستور و فرمانروایی است که در مقابل امر خدا طغیان کرده است. ⛔️ امروز فضای مجازی،امام جامعه وحاکم برآن است.اگرجمهوری اسلامی زیربیرق امامت کفروحاکمیت طاغوت درفضای مجازی، وارد شود و استمرار آن را به رسمیت بشناسد، دچار شرک شده‌ است که این شرک آثار زیانبار مادی و معنوی برای جامعه و مردم دارد. ✍️ رستمی
. . ✔️ بندهای فراتر از قانون که زاکانی را شهردار کرد! ✍️ علیرضا زاکانی 12 سال نماینده تهران بوده و یکی از موفق ترین و سرشناس ترین نمایندگان بیست سال اخیر پارلمان ایران است. درباره پاکدستی او، دو جناح سیاسی کشور اتفاق نظر دارند. بی آنکه مسئولیت قضایی و امنیتی داشته باشد با بزرگترین مفسدین سیاسی و اقتصادی بیست سال اخیر که در داخل نظام جمهوری اسلامی لانه کرده بودند، مبارزه کرده است. می توانست در تهران یکی از سرلیست های حتمی اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم باشد ولی به قم رفت و با رفتنش، اصلی ترین رقیب جبهه انقلاب در انتخابات 1400 را وادار به کنار کشیدن از حضور در قم کرد و عملا اولین گام شکست علی لاریجانی – بخوانید کاندیدای اصلاحات و اعتدال- در سپهر سیاسی کشور از آن مقطع شروع شد. 🔸وقتی به مجلس یازدهم رفت، بیش از دوازده سال سابقه نمایندگی مجلس داشت ولی به نفع دکتر قالیباف که اولین بار بود به مجلس می آمد، کنار کشید. در کمتر از چند ماه مرکز پژوهش های مجلس که بزرگترین مرکز پژوهشی کشور بود را متحول کرد و در ریل جدیدی برای خدمت به انقلاب قرار داد. شرایط برای انتخابات 1400 که پیچیده شد، تصمیم جبهه انقلاب را اطاعت کرد و خود را ظرف چند ساعت به وزرات کشور برای ثبت نام رقابت های ریاست جمهوری رساند تا جبهه غرب گرا نتواند، پیروزی فردی شبیه حسن روحانی را تکرار کند. در مناظرات بیش از همه خودش را وسط دعوا انداخت و زودتر از همه از رقابت های انتخاباتی کنار کشید. 🔸در هفته های گذشته، دوباره بزرگانی او را برای اداره وضعیت خاص شده پایتخت فراخواندند و بازهم زاکانی وسط ماجرا ایستاده است. این در حالی است که برای انتخابات ریاست جمهوری که به مراتب صلاحیت اداره آن از شهرداری بالاتر است بعد از رئیسی بالاترین رای اعضای شورای نگهبان را بدست آورد ولی حالا که به شهرداری رسیده، تازه برخی از صلاحیت، تخصص و تحصیلاتش می پرسند! داوزده سال به صورت مستقیم با مسایل تهران در نهاد نظارتی مجلس آشنا بوده و در فتنه ها و حوادث بزرگ کف خیابان های تهران برای کمک به مدیریت پایتخت چه تدابیر و عقلانیت و اقدامات انقلابی که از خود نشان نداده است. این روزها گویا برخی از اعضای جبهه انقلاب نیز یادشان رفته است که پایتخت جمهوری اسلامی باید در شرایط انقلابی اداره شود و قرار نیست که فقط عمران این شهر درست شود و همانند گذشته فرهنگ و سیاست آن را به حال خود رها کنیم. 🔸جالب آنکه منتخبین شورای شهر تهران می گویند که برنامه زاکانی برای اداره تهران از همه جامع تر بوده است. قبل از او کرباسچی با تحصیلات حوزوی، نجفی با مدرک ریاضی و الویری با مدرک مهندسی برق شهردار تهران بودند. واقعا در تهرانی که امثال کرباسچی و نجفی در او شهردار شده اند، از آمدن امثال زاکانی چقدر باید استقبال کرد؟! می گویند قانون را می خواهند به نفع او تغییر بدهند! ولی نمی گویند روندهای قانونی در اینباره چه می گوید و اساسا ظرفیت های قانونی برای اعضای شورای شهر چه مقدار در اینباره دست شان برای انتخاب شهردار باز گذاشته است. 🔸 حتی اگر برخی ادعاها درباره غیرقانونی بودن انتخاب زاکانی به عنوان شهردار را بپذیرییم، در آیین نامه انتخاب شهردار، به صراحت آمده است که در مواردی که شورا بر انتخاب خودش اصرار کند و فرد انتخاب شده معیارهای ذکر شده بر اساس آیین نامه را نداشته باشد به «کمیته حل اختلاف» میرود. در طول سه دهه اخیر این اتفاق چندین بار اتفاق افتاده و در عمل مشکل فراقانونی هم نهایتا اتفاق نیافتاده و وزیر کشور شهردار جدید را معرفی کرده است. 🔸در این میان خیلی عجیب است که برخی دوستان راست و چپ که از تخصص، فقط اظهارنظر سیاسی را بلد هستند، به نظر اعضای شورای شهر که از طرف مردم تهران وکیل قانونی و شرعی شده اند برای انتخاب شهردار هیچ اهمیتی قایل نیستند. آن هم شورایی که در چند هفته نزدیک به سی نفر از چهره های مطرح را برای شهرداری بررسی کرده و نهایتا از میان بررسی برنامه 12 نفر نهایی، زاکانی را اصلح ترین چهره شناخته است. 🔸🔸خلاصه گرچه قانون موجود هم برای شهردار شدن زاکانی بن بستی ندارد ولی برخی مواردی که در بالا گفته شد بندهای عقلایی و از جنس استدلال های انقلابی است که گرچه به ظاهر قانون مرسوم نیست ولی هر عقل سلیم انقلابی می پذیرد که زاکانی در میان گزینه های مطرح، نزدیکترین فرد برای در اختیار گرفتن شهرداری پایتخت انقلاب اسلامی است. ✍️مهدی جهان تیغی @HOWZAVIAN
💠 راه‌اندازی کانال خبری تحلیلی 📌این کانال در صدد است مطالبات عرصه نخبگانی و استعدادهای درخشان را در فضای رسانه‌ای پی‌گیری کند. 🔗شما هم می توانید با دریافت و بازنشر اخبار مربوط به نخبگان حوزوی و دینی، در ارتقای اندیشه دینی و فرهنگ اسلامی سهیم باشید. 📢 نشانی کانال 👇 🔈https://eitaa.com/joinchat/416612482C80ec4126b2
🔴 صدای مدیر مسئول «صدای حوزه» هم درآمد؛ 📌نخبگان سوژه‎ رسانه‎ها می‎شوند وقتی می‌میرند 🔻مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «صدای حوزه» بر این باوراست که تفکرات یک نخبه اگر پیوستِ رسانه‌ای نداشته باشد و رسانه‌ها هم سمت اینها نروند می‌شود وضعیت الان! یعنی وضعیتی که تفکراتشان لابلای کتاب‌ها و داخل کتابخانه‌ها می‌ماند و خاک می‌خورد. 🔸سردبیر سابق راسخون با بیان اینکه آنچه در رسانه‌ها به عنوان صداهایی از برخی حوزویان می شنویم صدای همه‌ی حوزه به خصوص نخبگان حوزوی نیست، تأکید کرد: اغلب این رسانه‌ها در گیر و دار ملاحظات دست و پاگیر سراغ افرادی می‌روند که در چهارچوب آنها سخن بگویند و در نتیجه بعد از مدتی کار آنها اغلب انعکاس گفته‌های کلیشه‌ای خواهد بود. 🔹سردبیر اسبق مجله الکترونیکی رصد واحد جنگ نرم نهاد رهبری در دانشگاهها تاکید کرد: تفکرات یک نخبه اگر پیوست رسانه‌ای نداشته باشد و رسانه‌ها هم سمت اینها نروند می‌شود وضعیت الان! یعنی وضعیتی که تفکراتشان لابلای کتاب‌ها و داخل کتابخانه‌ها می‌ماند و خاک می‌خورد. 🔺وی با اشاره به ایده ژورنالیسم اندیشه‌ای یادآور شد: نخبه اگر به سراغ رسانه بیاید برای این است که حرفش را به جامعه برساند و رسانه نیز موظف است قالب و فرم خود را بگونه ای تنظیم کند که با حال و هوای نخبه همخوانی داشته باشد. @HOWZAVIAN
💢 ماشین کلکسیونی آمریکا برای برجامیون ✍️ سیدمحمد مهدی صفوی دولت عبرت، تقریبا توصیف رهبر معظم انقلاب از هشت سال گذشته است؛ البته ایشان قبل از این هشت سال دقیقا می دانستند عاقبت چه می شود و بارها متذکر شدند. اما وقتی اصرار دیدند و البته گوش ناشنوا، از مواضعشان عقب آمدند و برای اینکه وظیفه پدری و رهبری اقتضا می کرد، فقط گفتند من خوشبین نیستم. اما سوال اصلی این است که آیا عبرت حاصل می شود؟؟ تاریخ ما پر است از خیانت آمریکا و انگلیس، بدعهدی آمریکا از زمان مصدق و کودتای ۲۸ مرداد تا برجام. اما چرا همچنان گروهی برای غرب دوستی و کدخداپرستی سینه چاک می کنند؟ همراهی ما با آمریکا مثل سوارشدن بر ماشین آمریکایی است که از همه ظواهر، بهترین را دارد اما برای ما روشن نمی شود، از قبل نشده و در آینده هم نخواهد شد و مارا به جایی نمی رساند. آنهایی که با ما بودند و سوار مرکب خودشان شدند الان به مقصد رسیده اند. اما غربزدگان حاضر هستند سوار بر ماشین شیک آمریکایی ولی خاموش بشوند، ولی همچنان در اول خط منتظر بایستند. هرکسی با بهانه ای جدید اقتصاد و فرهنگ و دیپلماسی را دوباره سوار همین ماشین می کند و چندسال ما مثل ماشین ندیده ها مشغول بازی با زرق و برق داخلش می شویم. هی می‌پرسیم آقای راننده ماشین برجامت راه نیفتاد؟ می گوید ببین چه ماشین خوشگلی سوارتان کردم اصلا این ماشین را خدا آورده! درد همین است که الان هم گروهی به برجام افتخار می کنند. 🔗متن کامل یادداشت در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
💠 به اقتصاد خانواده برسید ✍️ الهه دهقانی امروزه اقتصاد نقش مهمی در تأمین نیازهای خانواده دارد. اگر درآمد خانواده پاسخگوی نیازهای اعضای آن باشد، این امر سبب تحکیم روابط خواهد شد؛ اما متأسفانه مشکلات اقتصادی در جامعه‌ کنونی، باعث به وجود آمدن معضلات خانوادگی بسیاری شده است. عدم تأمین برخی نیازها بخصوص در نوجوانان، منجر به مشاجره و پرخاشگری آنان با والدین خود می‌گردد؛ همین امر سبب می‌شود، گاهی برای رفع احتیاجات خود به بزهکاری روی‌آورند. از طرف دیگر، والدین مجبورند هر دو برای تأمین هزینه‌ زندگی، مشغول کسب‌ و کار و فعالیت در خارج از منزل باشند و همین امر گاهی می‌تواند سبب غفلت از فرزندان شده و ممکن است آن‌ها را گرفتار مشکلات عاطفی و روانی کند. اگر جامعه را همانند یک خانه تصور کنیم، خانواده به‌ منزله‌ خشت‌هایی است که یک خانه با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها ساخته می‌شود؛ هرچه این خشت‌ها محکم‌تر و منسجم‌تر باشند، بنایی استوارتر ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل، تحکیم خانواده در ثبات و پایداری جامعه نقش اساسی دارد. 🔗 متن کامل در صاحب نیوز @HOWZAVIAN
فراخوان همایش و پویش حوزه و فضای مجازی با موضوعات: ✅1) حوزه و فضای مجازی؛ ✅2) معرفی حوزه و روحانیت؛ ✅3) آینده‌پژوهی فضای مجازی؛ ✅4) آموزش مجازی؛ 🎁جوایز مادی در هر رشته : 1. نفر اول : 50000000 ریال 2. نفر دوم: 30000000 ریال 3. نفر سوم: 15000000 ریال 🔴مهلت ارسال آثار: تا تاریخ: 1400/6/1 آثار خود را به یکی از آدرس‌های ذیل ارسال بفرمایید: http://eitaa.com/hresane110 http://sapp.ir/hresane110 hresane110@gmail.com @HOWZAVIAN
🏴از معجزات زیارت عاشورا ✍️مرحوم آیت الله دستغیب در کتابش می فرمایند : علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی از استاد خود مرحوم آیة اللّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل فرمود: اوقاتی که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینی بودم اهالی سامراء به بیماری وباء و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده ای می مردند روزی به همراه جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشارکی بودیم، ناگاه میرزا محمّد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وباء شد که همه در معرض خطر مرگ هستند. مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند که بلی . سپس فرمود: من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند. از فردای ختم، تلف شدن شیعه متوقف شد و همه روزه غیر شیعی ها می مردند به طوریکه بر همه آشکار گردیده برخی از آنها از آشناهای خود از شیعه ها پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست ؟ به آنها گفته بودند: زیارت عاشوراء، آنها هم مشغول شدند و بلاء از آنها هم بر طرف گردید. ☘️علامه فرید فرمودند: وقتی گرفتاری سختی برایم پیش آمد فرمایش آن مرحوم بیادم آمد و از اول محرم سرگرم زیارت عاشوراء شدم روز هشتم بطور خارق العاده برایم فرج شد. 📚داستان های شگفت، مرحوم آیت الله دستغیب ‌‌‌ @HOWZAVIAN
🔴 در پرده‌های شور و نوا زیر و بم بخوان آمد دوباره فصل عزا شعر غم بخوان با سینۀ پرآتش و با چشم نم بخوان آمد دوباره موسم ماتم بگیر دم همراه عرش و کرسی و لوح و قلم، بخوان: "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" این را هزار بار بخوان، دم‌به‌دم بخوان شرحی از آتش دل آل رسول را در بندبند مرثیۀ محتشم بخوان آمد دوباره ماه غم و ماتم حسین این ماه را بزرگ بدان محترم بخوان در نینوای غمزده چون نی به ناله باش در پرده‌های شور و نوا زیر و بم بخوان از بلبلان خونی و بی‌آشیان بگو از لاله‌های زخمی و زار و دِژَم بخوان همراه اشک و نالۀ زهرا و مرتضی نوحه ببار و شور بگیر و دودم بخوان "از آب هم مضایقه کردند کوفیان" طوماری از جنایت اهل ستم بخوان از خیمه‌ها و قحطی آب و عطش بگو از دست و مشک و فرق و عمود و علم بخوان بر روی نیزه آیۀ اعجاز را ببین از داستان کهف و رقیم این رقم بخوان همچون نسیم از حرم دوست کن گذر از غنچه‌های پرپر باغ قِدَم بخوان بگذار سر به تربت مولای بی‌کفن از غربت و مصائب اهل حرم بخوان ✍ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
📌 از توجه‌فروشی تا آدم‌فروشی [در باب رویای شفافیت مالی رسانه‌ها و رسانه‌ای‌ها] ✍ علیرضا قربانی 🔹در انتهای مقالات علمی، تیتر به ظاهر کم‌اهمیتی با نام Funding وجود دارد که در آن ذکر می‌شود آیا این پژوهش با حمایت مالی نهاد یا سازمانی انجام گرفته یا خیر. برای ثبت مقاله نیز نویسنده باید فرم "تعارض منافع" را امضا کند و هرگونه حمایتی که از او شده را اظهار نماید. این سخت‌گیری برای چیست؟ آیا مخاطب نمی‌تواند صرفا با تکیه بر شواهد، مستندات و قرائن داخلی مقاله، اعتبار علمی آن را ارزیابی کند؟ قرائن خارجی (از جمله وابستگی‌های مالی نویسنده) متغیر مهمی است که می‌تواند شاخک‌های مخاطب را برای کشف فریب‌های احتمالی فعال کند. 🔹از ضرورت شفافیت مالی کمپین‌های انتخاباتی زیاد شنیده‌ایم. دو منطق اساسی از این ایده پشتیبانی می‌کند: ۱- منطق سیاسی (شفاف کردن رابطه قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی) که ایجاب می‌کند "درآمد" کمپین‌ها شفاف باشد. ۲- منطق رسانه‌ای (شفاف کردن رابطه قدرت اقتصادی و قدرت رسانه‌ای) که ایجاب می‌کند "هزینه‌" کمپین‌ها و پرداخت آنها به رسانه‌ها شفاف باشد. مخاطب حق دارد برای اعتبارسنجی پیام‌های انتخاباتی، به قرائن برون‌متنی همچون نام و وابستگی مالی نویسنده دسترسی داشته باشد. (به عنوان نمونه: در برخی رسانه‌های اجتماعی، فعالیت اکانت‌های با هویت مجهول در حیطه تبلیغات سیاسی مجاز نیست.) درج برچسب بر روی محتوای تبلیغات سیاسی و تمییز آن از محتوای تحلیلی، حق مخاطب است. مخاطب حق دارد بداند توییت‌های به ظاهر تحلیلی، سفارشی است یا خیر. بدون علم به متغیر کلیدی "نوع وابستگی مالی نویسنده"، ارزیابی و صحت‌سنجی پیام برای مخاطب عام، بسیار دشوار است. این مصلحت عمومی می‌تواند مستند اخلاقی-حقوقی الزام تنظیم‌گر حاکمیتی (یا خودتنظیم‌گری پلتفرم‌ها) در این زمینه قرار گیرد. از دیگر سو، می‌توان تولید پیام سفارشی در ظاهری تحلیلی را نوعی کذب و فریب دانست و از این منظر، استدلالی دیگر بر الزام شفافیت مالی تبلیغات سیاسی در رسانه‌ها اقامه کرد. 🔹یکی از ویژگی‌های اختصاصی سازمان‌های رسانه‌ای، بازار دوگانه (و با ظهور بیگ‌دیتا: سه‌گانه) این سازمان‌هاست؛ از یک سو به مخاطبان خود محتوا عرضه می‌کنند و از سوی دیگر، "توجه" مخاطبان را به آگهی‌دهندگان می‌فروشند. تا آنجا که ماهیت این بازار دوگانه شفاف است، چالش اخلاقی به وجود نمی‌آید؛ مخاطب از مطالب رسانه استفاده می‌کند و در کنارش "توجه خود به آگهی‌ها" را می‌فروشد. مساله آنجا پدید می‌آید که مرزهای بازار مبهم شود و رسانه بخواهند "توجه"‌های دیگر مخاطب (که با اعتماد معصومانه او همراه است) را هم بفروشد، بدون اینکه مخاطب به این توجه‌فروشی مضاعف آگاه باشد. مساله آنجا پدید می‌آید که رسانه و رسانه‌ای‌ها به اسم روزنامه‌نگاری، رپورتاژ آگهی برای افراد، سازمانها و نهادها تولید کنند. در فضای مطبوعات برخی کشورها این الزام وجود دارد که اگر روزنامه برای انتشار مطلبی پول دریافت کند، در ابتدای آن مطلب باید این نکته را به مخاطبان اعلام نماید. همچنین روزنامه موظف است حمایت‌های مالی کلی از خود را نیز به طور شفاف اعلام کند... 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
📣 پیغام مهم امام باقر(ع) به شیعیان عن مولاناالامام الباقر عليه السلام ـ لِخَيثَمةَ ـ أبلِغْ شيعَتَنا أنَّهُ لا يُنالُ ما عِندَ اللّه ِ إلاّ بِالعَمَلِ ، و أبلِغْ شيعَتَنا أنَّ أعظَمَ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ. امام باقر(ع) فرمود: به شيعيان ما پيغام ده كه آنچه نزد خداست جز با عمل به دست نمى آيد؛ به شيعيان ما پيغام ده كه در روز قيامت بيشترين افسوس را كسى خورَد كه عدالتى را بستايد و خود برخلاف آن رفتار كند. (الأمالي للطوسي،370/796.) @HOWZAVIAN