eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
518 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ولی‎شناسیِ مدافعان واکسیناسیون سید نظام الدین موسوی در صفحه توئیتر خود نوشت: دو بار واکسن زدن رهبر انقلاب را به عینه دیده اند. تأکیدات ولی فقیه زمان مبنی بر ضرورت زدن واکسن و عمل به دستورات ستاد کرونا را مکرراً شنیده اند؛ بعد به مدافعان واکسیناسیون از جمله بنده می‌گویند: بی بصیرت ضد ولایت. زمانه عجیبی است. گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت! ⚡️شما زبان دنیا را بلدید؟! علیرضا گرائی هم نوشت: ‏ادعای اصلاح‌طلبان در مورد خودشان: زبان دنیا را بلدیم! عملکرد: برجام شکست خورده، ناتوانی در تامین واکسن، ناتوانی در تامین کالاهای اساسی و... ادعای اصلاح‌طلبان در مورد رئیسی: دور کشور دیوار میکشد! عملکرد رئیسی: مذاکره معقول، تامین واکسن، تامین کالاهای اساسی و... و دیگر هیچ... 📌انسانیت گمشده ‏الهام عابدینی نوشت: دوستِ ایتالیایی پزشکی که برای گذراندن دوره یک ماهه در بیمارستان امام خمینی به ایران آمده بود جمله جالبی گفت: من در ایران چیزی رو پیدا کردم که در اروپا سال‌هاست گم شده؛ انسانیت و همدلی. 🔻کنسرت 250 هزار نفره کرونا ندارد! حسن صادقی نژاد با اشاره به تعطیلی مراسم حج نوشت: حدود دو سال است که مراسم حج در عربستان به بهانه کرونا تعطیل شده! چند وقت پیش عربستان کنسرت 250 هزار نفره به این شکل در ریاض برپا کرد... 💡نکند فرزندم معتاد شود؟! ‏علی رحیمی از طلاب فعال فضای مجازی هم نوشت: به جرم نگهداری مواد مخدر قرار بود اعدام بشه با قانون جدید تبدیل به سی سال حبس شده ،حالا خانواده ش نگران اینن که بچه شون تو زندان معتادش نکنن ! اصلا هم نگران این همه جوون که توسط پسرشون معتاد شدن نیستن ! ⚡️دستور وزیر اقتصاد برای معرفی ابربدهکاران بانکی سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در توییتی نوشت: ‏در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانکها هرسه ماه فهرست ‎ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیعتری از تولیدکنتدگان و مردم فراهم آید. @HOWZAVIAN
⬅️ دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار می شود. پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#پیش_به_سوی_نوشتن ✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(6) ♦️جستار (Essay) پیش از آنکه در قرن شانزدهم می
🛎 نویسندگان و علاقه‌مندان به نوشتن فراموش نکنند: ✍️ در «عصر جُستارنویسی» به سر می‌بریم 🖌پس بنویسیم و بنویسیم پ.ن: زمانی در ، اقدام به برگزاری نشست‌های یادداشت‌خوانی می‌کردیم، آن هم با حضور نویسندگان صاحب‌قلم و صاحب‌نام. یکی از آن گعده‌ها با حضور استاد مصطفی پورنجاتی رقم خورده بود. پیشنهاد می‌کنم آن گزارش را از دست ندهید. 👇مشتاقان نوشتن کلیک بفرمایند😊 گزارش | گعده‎ نهم یادداشت‌خوانی رسا؛ بررسی ابعاد و لوازم "جستارنویسی" @HOWZAVIAN
💠 زندگی را از هر خَسی خواستگاری نکنید زندگی را از کف هر خسی، خواستگاری نکنید؛ منم که شما را خواستارم. کابین شما، کوهی از الماس نور است؛ پاره‌های آهن را به خود نیاویزید؛ تاجی از خار، بر سر مگذارید؛ کفش‌های مزد و مانی به پا نکنید؛ تن‌پوش برفکی که ارمغان زرتشت است، شما را نمی‌زیبد؛ هر نعره‌ای شما را به سماع در نیاورد؛ عربده‌های حنجره‌ی ابتذال، شما را از من بیگانه می‌کند؛ رقص بی‌دست و پای موسیقی، اگر از پرده‌ی جنسیت و دستگاه شهوت کوک شود، میان من و شما هزاره راه فاصله می‌اندازد، و مباد که کورانه، عصا به دست گیرید و قندیل‌های آویخته از سقف مهربانی را فرو ریزید. @HOWZAVIAN
💠 تولید علم و تحول جامعه ✍️ علی مهدیان 🌱یکی از رفقای دوست داشتنی ام جریانی که برایش پیش آمده بود تعریف میکرد که برایم خیلی دلنشین بود. میگفت از سفری جهادی تبلیغی بر گشته بودم، خواب آیت الله حسن زاده آملی را دیدم ، او مرا و دوستم که همراهم بود در آغوش گرفت و بعد گفت «تولید علوم انسانی اسلامی فرع و مترتب بر تولید انسان اسلامی است» این نکته درست و راهبردی تولید علوم دینی در کار رهبران انقلاب اسلامی است هر چند شنیدن آن به این شکل برایم جالب بود. 🌱 اندیشه امام که تزکیه را مقدم بر تعلیم میکند یک اصل اخلاقی را صرفا بیان نمیکند بلکه یک راهبرد تولید علم را معرفی مینماید. اندیشه ای که تولید علم را فرع بر تحول عال‍ِم میداند. و دانش را شان انسان میداند. او که علوم طبیعی را کشف یک ورق نازل از هستی میداند که حقیقتی دارد در ماورای خود و فهم این ورق نازل را به عنوان مقطع آن هستی بینهایت کار انسان سالک و موحد میداند، و بر این اساس، علوم دانشگاهی را نیز شعبه ای از آیه محکمه و فریضه عادله و سنه قائمه میداند، آری او کارخانه انسان سازی (به تعبیر رهبری) میسازد تا اثاره عقول کند و دانش را در ساحتهای مختلف متولد کند. ایجاد جامعه دینی بر محور اراده و حکومت الهی را مقدم بر تولید دانش دینی میداند. 🌱هر قدمی در عینیت که بر داشته میشود از دانشی که تا این نقطه از تاریخ تولید شده است ارتزاق میکند اما «واطلب العلم باستعماله» یعنی رشد دانش، منوط به رشد جامعه مولد علم است. مرزهای علم جابجا نمیشود مگر با تلاش برای تحقق جامعه توحیدی بر اساس آنچه تا کنون روشن و هویدا شده. 🌱با این حساب هم علوم حوزوی و هم علوم دانشگاهی وقتی متحول میشوند که متصل شوند به نیازها و مساله های امروز انقلاب و نظام اسلامی. حوزه منزوی خواهد مرد و علومش نیز شامل قاعده «العلم يهتف بالعمل فإن أجابه و إلا ارتحل» میشود اگر متوجه این راهبرد مهم و حیاتی نباشد. @HOWZAVIAN
📌جنگ آب؛ از امضاهای برجامی تا قِرهای هسته‌ای ✍️ مجید پاک نیت ⚔️ جنگ سال‌های آینده جنگ آب است. یکی از راه‌های تامین آب، استفاده از آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای برای سالم‌سازی آب دریاها و اقیانوسهاست. آب‌شیرین‌کن‌هایی که تأمین انرژی آنها به صنعت هسته‌ای پیشرفته و توسعه‌یافته (١٩٠٠٠٠ سو) نیاز دارد. در ایام امضای برجام، درست در روزهایی که برخی جوانان سرمست و پیران خودنوجوان‌پندار، به طمع گشایش‌های برجامی در خیابان‌ها قِر می‌دادند، مخالفان برجام بارها به تیم مذاکره‌کننده تذکر دادند که انرژی هسته‌ای و آینده ایران را به ثمن‌ بخس معامله نکنید؛ حداقل راه بازگشتی بگذارید تا در مدتی کوتاه بتوانیم آنچه به کما می‌بریم، از نو احیا کنیم. اما امضاهای برجامی به مدد قِرهای خیابانی، از صنعت هسته‌ای یک کاریکاتور باقی گذاشت. 📴 انرژی هسته‌ای بسته‌ای ٢٠٠ تومان نبود، خودمان بی‌ارزشش کردیم و در نتیجهٔ جهالت بالای جسدِ به کما رفته‌اش خندیدم. 🔻 حالا ما هستیم و مشکل آب و خشکسالی و انتقال آب... و دولت جدید که نمی‌داند کدام زخم عفونی ٨ ساله را درمان کند و کدام عضو را جراحی کند تا صاحب این زخمها بیش از این زجر نکشد! 🏆البته این فقط بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حل مشکل آب خوردن است که می‌طلبد رقاصانِ کفِ خیابانیِ برجام به خاطرش تا سالهای سال قِر افتخار بدهند! به افتخارشان یک ... مرتب!! سه نقطه را با کلمه دلخواهتان جایگزین کنید. @HOWZAVIAN
🔲 ورزش بانوان در صدا و سیما ✍️ بابک شکورزاده سال‌های قبل، اخبار ورزشی بانوان ایرانی معمولا صرفا به صورت خبر بود و تصویری از ورزشکاران زن در آن رقابت ورزشی نمایش داده نمی‌شد؛ ولی در حال حاضر در خیلی از رشته‌های ورزشی تصاویر آن به ‌راحتی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. این در حالی است که بانوان در خیلی از رشته‌های ورزشی و متناسب با نوع رشته‌ای که برای آن تعریف شده است پوشش مناسبی ندارند که قابلیت پخش در رسانه را داشته باشد. این یک طرف قضیه؛ از طرف دیگر ورزش بانوان به خودی خود مشکلی ندارد و کسی مخالف آن نیست و پخش تصاویر آن هم تا زمانی که طبق ضوابط عرفی و شرعی باشد مانعی ندارد؛ ولی آیا این روندی که در حال اجرا است مبتنی بر ضوابط هست؟! آیا پخش تصویر ورزشکاری که لباس تنگ چسبان به تن دارد، مطابق با ضوابط است؟! حالا تحرک داشتن با این وضعیت نیز جلوه بیشتری از اندامش را در معرض دید قرار می‌دهد! شاید آن زمان که این تصاویر پخش نمی‌شد حرمتی برای احکام الهی قائل بودند و شاید هم تصور می‌کردند که اگر پخش شود با موضع گیری‌های تندی مواجه خواهند شد. به هر حال هر انگیزه‌ای که در کار بوده، در گذشته شاهد پخش این تصاویر نبودیم؛ ولی متأسفانه در حال حاضر این مسئله به راحتی در اخبار ورزشی بانوان نمایش داده‌ می‌شود و بعضا پخش کامل مسابقه را نیز نیز شاهد هستیم؛ همچنان که مثلا در المپیک امسال (2021)، مسابقه بدمینتون باز ایرانی پخش شد. متأسفانه این مسئله در سیمای جمهوری اسلامی نهادینه شده و گویا دیگر هیچ قبحی ندارد و اگر اعتراضی هم به این گونه مسائل شود چه بسا معترضین، محکوم به تهجر شوند. طبیعی است که چنین وضعی متناسب با شأن جامعه اسلامی و صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه باشد، نیست و مسئولین مربوطه تدبیری در تراز جمهوری اسلامی داشته باشند و خواسته یا نخواسته زمینه ساز ترویج پوشش نامناسب نباشند. @HOWZAVIAN
🔴 بهشت موعود مهدی نصیری کجاست؟ ✍️ مجتبی عباسی 🔸تصویرسازی خیال‌اندودِ مهدی نصیری از وضعیت کشور و شرایط نخبگان، نوعی القای تکراری ناامیدی و دوگانه‌سازی همیشگی طیف غربزده با ژست اپوزیسیونی و پز روشنفکری با هدف فرصت سوزی و حاشیه پردازی در موضوعات مطرح شده توسط رهبری معظم است، وگرنه متهم کردن دیگران به جهالت و نادانی، مستلزم آن است که شخص در قلۀ دانایی و معرفت نشسته باشد؛ اما نصیری مدت‌هاست در موضوعات بدیهی، گرفتار نگاه «صفر و صدی» و افراط و تفریط است. 🔸هر افراطی‌گری، تفریط‌گری نیز به دنبال دارد و نصیری گرفتار افراط، مدت‌هاست دچار تفریط شده و از نادانی و ناآگاهی به جهل مرکب افتاده است، وی تعبیر بهشت و جهنم از وضعیت کشورها می‌آورد و مشخص است که بهشت در نگاه وی کجاست! طیف غربزده سال‌ها است با سیاست‌ها، قلم‌ها، نفرت‌پراکنی‌ها و دولت‌های نالایق خود، شرایط کشور را به سمت جهنم سوق می‌دهند. 🔸در نگاه صفر و صدی امثال نصیری، هیچ عددی بین صفر و صد به رسمیت شناخته نمی‌شود، در نگاه وی جمهوری اسلامی صفر است و معلوم است کعبه آمال کجاست! حال آنکه از یک تا ۹۹ عدد نیز وجود دارد و امروز دشمنان نیز از روی ناچاری در قول و فعل، موفقیت‌های ملت ایران را تایید می‌کنند‌. 🔸کسی منکر کمبودها و مشکلات کشور نیست که اتفاقا ناشی از نگاه غربگرایی امثال وی و عدم توجه به نخبگان داخلی است، بدین جهت رهبر معظم انقلاب نیز با اشراف کامل به معضلات کشور و با توجه به ناکارآمدی و کم‌کاری مسئولان دولت سابق و همفکر با مهدی نصیری، دستورات راهبردی در رابطه با نخبگان و تکیه به ظرفیت‌ها و توان داخلی را با دولت آقای رئیسی مطرح کردند. 🔸به هرحال پاسخ این بحران‌ها و راه‌حل رفع آنها، فرصت سوزی‌ها و نق‌زدن‌های تکراری و بی‌خاصیت امثال نصیری نیست، بلکه راه‌حل کارهای عملیاتی و مانع‌زدایی است که مهم‌ترین آن مانع‌زدایی فرهنگی از جمله رفع احساس ناامیدی، ناتوانی، بی‌آیندگی، بی‌حوصلگی، بی‌همتی، راحت‌طلبی و نداشتن روحیه انقلابی و غیرت ملی است. @HOWZAVIAN
🔆 گاهی دلم تنگ می‌شود... ✍️ فاطمه میری گاهی دلم تنگ می‌شود. دلم تنگ می‌شود برای جایی که تا به حال ندیدمش. اما دلتنگ می‌شوم گویی هزار سال در آن زیسته‌ام و درآن رشد کرده‌ام. دلم برای بخارا تنگ می‌شود. گاهی دلم سراغ سمرقند را می‌گیرد، انگار این قند پارسی ندیده هم در دهان حلاوت ایجاد می‌کند. دلم برای مرو تنگ می‌شود‌. وقتی که کاروان امام رضا(علیه‌السلام) به آن‌جا می‌رسد. انگار صدای هلهله‌ی مردم کوچه بازار مرو در گوشم می‌پیچد. دلم برای هرات تنگ می‌شود. دلم برای مسجد جامع آن بیشتر می‌تپد، مسجدی که گوهرشاد دستور ساخت می‌دهد. دلم برای ولایت نیمروز تنگ می‌شود بی‌آنکه دیده باشم. دلم برای عروس خیلج فارس تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد در خیابان‌های منامه راه بروم وشعر حماسی بخوانم. دلم می‌خواهد شب در گوشه‌ای از روضه‌ی هیات‌های منامه بنشینم و با روضه‌ی فارسی آرام شوم. دلم برای هُرم گرمای خیلج فارس تنگ می‌شود، وقتی که ماهی گیران کنار جزیره آریانا و زرکوه خسته از کار، تنی به آب می‌زنند. دلم برای تیسفون تنگ می‌شود وقتی کنار رود دجله درخیالم، آثار باقی مانده از اعصار گوناگون را حس می‌کنم. دلم برای بیت المقدس تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد نماز را در قبه الصخره بخوانم. به زیارت ابراهیم خلیل بروم. به نخل محلِ تولد عیسی مسیح سری بزنم. دستم را به دیوار بُراق بگیرم در وادی مقدس سینا در دل، کنار موسی نبی‌الله حرکت کنم. ✔️ دلم برای همه‌ این‌ها که ندیده‌ام تنگ می‌شود؛ اما عجیب دلم هوای کوچه بنی هاشم را کرده. دلم برای مدینه تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد گوشه‌ای از این کوچه خانه‌ای داشته باشم و صدای اذان حرم رسول‌الله را بشونم. وضو بگیرم و چادر سر کنم و هنوز پشت کفش ور نچیده، خودم را به حرم برسانم. دستانم را قفل ضریح کنم و پای دلم را زنجیر منبر. دلم می‌خواهد در کوچه بنی‌هاشم روضه بخوانم، دلم می‌خواهد در کوچه بمیرم. دلم می‌خواهد از غربت فاطمه(س) و علی(ع) هزار بار بمیرم. گاهی دلم تنگ می‌شود. دلم تنگ می‌شود برای جایی که تا به حال ندیدمش. اما دلتنگ می‌شوم گویی هزار سال در آن زیسته‌ام... راستی فاطمیه نزدیک است... @HOWZAVIAN
🔴 7 فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند! ✍️علیرضامحمدلو، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه 🔻خیل کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حق‌آبه زمین هایشان ترتیب دادند. 🔸از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" نیز بیکار نماندند و جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند. 🔸هرچند که بصیرت و باهوشی و پوشش به موقع و بدون سانسور و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود. 1️⃣ تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار "اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه" 2️⃣ تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای "وزیر بی لیاقت استعفا" یا شعار "۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن" 3️⃣تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند. 4️⃣ فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که "روحانیون فقط خمس و زکات ما‌ را خوردند" و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند. 5️⃣القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون "بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو" و "اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان" و از همه مهمتر "اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان" 6️⃣تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که "مطالبه ما فقط نباید آب باشه" و " واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای" 7️⃣ آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه‌ رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر "همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است" در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست. ⏪همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت. @HOWZAVIAN
📌 «کرونا» عبرتی برای عقلا! ✍️محمدجواد محمودی حال که تقریبا به تولد دوسالگی میهمان ناخوانده کره نزدیک می‌شویم، خوب است کمی از آثاری که بر زندگی ما زمینی‌ها گذاشته سخن بگوییم تا از این تجربه تلخ عبرت بجوییم؛ چرا که (علیه السلام) فرمودند: «هركه زياد گيرد، كمتر بلغزد.» قطعا بشر قبل از با بشر بعد از کرونا تفاوت بسیاری پیدا کرده و الان پخته‌تر‌ و باتجربه‌تر از پیش است. او دیگر با مفاهیمی همچون فاصله اجتماعی، قرنطینه، پروتکل، ضدعفونی، جهان پساکرونا و ... آشنایی و اُنس بیشتری دارد؛ البته که به نظر می‌رسد هیچ مفهومی به اندازه مرگ و زندگی، در هندسه اندیشه بشری دچار تغییر و تحول نشده است. از همان روزهای اول همه منتظر تولید درمان و واکسن بودند تا بتوانند نفس راحتی بکشند و از شرّ این رهایی یابند. داروهایی برای درمان کرونا معرفی شد و دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری؛ برخی داروها تایید سازمان جهانی را به یدک می‌کشیدند و برخی دیگر به اسم تجربه دوستان و آشنایان و...! اما هر چه زمان جلوتر می‌رفت، نظرات تغییر می‌کرد و معلوم می‌شد فلان راهکار و یا فلان دارو که حتی از مرجع رسمی هم صادر شده، تاثیری نداشته و چه بسا برخی‌شان ضرر هم داشته!!! تا به حال کسی پیدا نشده که درمانی قطعی برای این پیدا کند و هنوز در حال بررسی و هستند تا اگر بتوانند درمانی قطعی برای این میهمان ناخوانده جامعه جهانی ارائه دهند؛ حتی هم که امروز به عنوان اصلی‌ترین بازدارنده کرونا شناخته می‌شود، با درصدی معین به عنوان پیشگیری از ابتلا شناخته می‌شود و نه درمان قطعی! به یاد می‌آورم روزهایی پیش از کرونا که هر جا صحبت از مسائل و برای شناخت حقیقت و هدف زندگی می‌شد، یک عدّه سینه سپر می‌کردند که: «این حرف‌ها چیه؟! دوران این حرفا گذشته! امروز دیگه علم و دانش(شما بخوانید تجربه ناقص بشری) پیشرفت کرده و انسان امروز می‌تونه با این علوم به و برسد و با این ابزار پیشرفته نیازی به این خرافات نداره!» هر چند یکی از راه‌های دستیابی به شناخت است و باید به آن پرداخته شود، چرا که ما برای دستیابی به برخی نیازمند آزمون و خطا هستیم، امّا آیا می‌توان گفت همین (تجربه) می‌تواند برنامه‌ای کامل برای رسیدن به سعادت و آرامش به انسان بدهد؟ تجربه‌ای که هنوز نتوانسته برای یک بیماری، پس از دوسال دارویی قطعی بیابد؛ آیا می‌تواند برای انسان نقشه‌ای و بدون اشتباه ترسیم کند؟! آیا بشر با این عبرت، همچنان می‌تواند با تکیه بر تجربه(science) مسائل بنیادین زندگی‌اش را پایه‌ریزی کند؟! «تجربه» را، تجربه کردن رواست؟! @HOWZAVIAN
⭕️ خوش‌قول مثل اسنپ! ✍️ علی بهاری چند شب پیش از اسنپ فود سفارش غذا دادم. مدت انتظار یک ساعت بود که گذشت و خبری نشد. با پشتیبانی تماس گرفتم. گفتند: «شرمنده‌ایم. بیست دقیقه صبر کنید می‌رسه.» بیست دقیقه گذشت و خبری نشد. دوباره تماس گرفتم. گفتند: «یک ربع دیگه صبر کنید می‌رسه.» غذا همبرگر بود. با آن تاخیر، اگر هم می‌رسید بیشتر روغن ماسیده پالمی بود تا گوشت پخته گوسفندی! دوباره به پشتیبانی زنگ زدم و گفتم: «اصلا نمی‌خوام. لطفا پولم رو پس بدید.» پشتیبان گفت: «مسئله‌ای نیست. به اعتبارتون برمی‌گردونیم.» گفتم: «اعتبار نمی‌خوام. لطفا به کارتم بریزید.» جواب داد: « 48 ساعت کاری طول می‌کشه. غروب شنبه ایشالا» تشکر و قطع کردم. غروب شنبه شد و پولی واریز نشد. صبح یکشنبه تماس گرفتم. عذرخواهی کرد و گفت: «ایشالا امروز تا قبل از ظهر حتما واریز میشه.» واریز نشد. دوشنبه صبح دوباره زنگ زدم. گفت: «واقعا شرمنده‌ایم. ایشالا تا آخر شب واریز میشه.» نشد! صبح سه‌شنبه زنگ زدم و گفتم: «مسخره کردید من رو؟» پشتیبان چند بار عذرخواهی کرد و گفت: «ایشالا حتما تا ساعت 2 ظهر امروز واریز میشه.» تا دوازده شب صبر کردم و واریز نشد. به خاطر طولانی بودن صف تماس با پشتیبانی، پیام متنی و صوتی گذاشتم و اعتراض کردم. به خلاف دفعه‌های قبلی که بلافاصله بعد از گذاشتن پیام، زنگ می‌زدند تا الان خبری از زنگ نیست و البته از پول من! @HOWZAVIAN