🔸 علی را جز خدا و رسول خدا(ص) نشناخت
✍️علی صالحی
سخن از امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخن از عشق است. سخن از عقل است. سخن از شريعت، طریقت و حقیقت است. سخن از قرآن ناطق است. سخن از زیبایی مطلق خداست. سخن از عظمت و بزرگی خداست. علی خدا نیست، اما برترین تجلی و آیت عظمای الهی است. علی آینه تمام نمای خداست. علی در همه عوالم وجود، مظهر حق تبارک و تعالی است و در یک کلمه علی نقطه باء بسم الله است، آری علی از علی پرده برداشت آنجا که فرمود: «يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ» و اهل عرفان گویند: در این کلام سری نهفته است، سیل یعنی خروج جهان از کتم عدم به واسطه علی (علیه السلام) است. و چه کسی می تواند به قله کمال علی برسد؟ علی آدم است و برتر از آدم صفی. علی نوح است و برتر از نوح نجی. علی ابراهیم است و برتر از ابراهیم خلیل. علی موسی است و برتر از موسای کلیم. علی عیسی است و برتر از عیسای روح خدا و علی بنده محمد است و جان محمد حبیب خدا (صلی الله علیه و آله و سلم).
به راستی علی کیست و غدیر چیست؟ علی ولی الله الاعظم است و غدیر، ظهور ولایت الهیه است. علی باطن نبی الله است و غدیر باطن مبعث است.
علی علی علی چقدر مظلوم است؟ دوست از ترس دشمن و دشمن از کینه توزی، مناقب علی را کتمان کرد.
علی علی علی چقدر بخشنده است؟ شکوه انفاق علی در حال نماز دیدنی است و چه فضیلتی بالاتر از نزول آیه ولایت در شان علی.
علی علی علی چقدر دادگستر است؟ علی تجسم جاودانه عدالت و قربانی راه عدالت خویش در محراب عبادت.
باز می گویم علی کیست؟ علی عقل محض است. علی ایمان محض است. علی اسلام مجسم است. علی میزان اعمال است. علی امام و پیشوای همه بشریت بلکه همه عوالم وجود از آدم تا خاتم و تا روز قیامت است. و چقدر پاسخ خلیل بن احمد فراهیدی زیباست وقتی از او سوال کردند: ما الدليل على أنّ عليّاً عليه السلام هو إمام الكلّ في الكلّ ؟ فأجاب: احتياجُ الكلّ إليه، واستغناؤه عن الكلّ ( دلیل براینکه حضرت علی علیه السلام امام همگان در همه امور است چیست؟ گفت: احتیاج همگان به او در همه امور و بی نیازی او از همگان در همه کارها).
به راستی علی کیست؟ علی وصی رسول خدا است. علی اسم اعظم خداست. علی صراط مستقیم خداست. علی ممسوس در ذات خداست و خلاصه سخن، علی را جز خدا و رسول خدا (ص) کسی نشناخت.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیش_خبر
🖌 خبرگزاری رسا / دهمین محفل یادداشت خوانی نویسندگان حوزوی در قم برگزار میشود
🔻چهارشنبه 29 تیرماه
#پویش_نوشتن
#نگارش_رسانه_ای
#گعده_یادداشت_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 غدیر و حجاب
✍️ علی مهدیان
⚡️من که میگویم فرعون هم آزادی خواه بود. منتهی آزادی خواهی وقتی ضربدر خودخواهی میشود، عدالت در تحقق آزادی را نابود میکند. در مجموع آزادی مردم کم میشود و آزادی عده ای خاص ، زیاد میشود. مسیری را به من بگویید که اگر قانون را بر پایه آن بنویسیم، آزادی همه ،در مجموع، بیشتر میشود. جای دیگر توضیح باید داد که غیر از دین و شریعت هر مسیر و قانون دیگری مقابل توسعه آزادی است.
⚡️خدا رحمت کند امام را، به فرستاده شوروی گفت فقط با حرکت در مسیر آخرت و معنویت است که دنیا درست میشود. و این یعنی آزادی عمومی در پرتو شریعت محقق میشود و غیر از آن توسعه آزادی فرعونی است. آزادی عده ای و اسارت عده ای دیگر. این را گفتم که بگویم آنانکه مقابل قانون دینند چه بدانند چه ندانند مقابل آزادی اند و توسعه دهنده اجبار.
⚡️اما داستان حجاب، دیگر بحث اهمیت دین و شریعت و آزادی و معنویت و امثالهم نیست. بحث در یک فرع فقهی و قانونی نیست. مقوله حجاب امروز «معنا»یی پیدا کرده. چه معنایی؟
⚡️ظاهر ماجرا این است که حجاب را گره بزنند به حکومت و دولت و کارآمدی و ناکارآمدی آن. بعد بی حجابی بشود اعتراض و با حجابی بشود دفاع. عده ای هم با ژست دانای کل، از مضرات دو قطبی سازی اجتماعی بگویند. عصبانیت کسانی که از نشان دادن شل حجابهای مدافع حکومت عصبانی میشوند، دلیل اصلی اش، بگویند یا نه، خراب شدن این پروژه نماد سازی است. نماد سازی که البته ظاهر ماجرا است. واقع ماجرا امری بسیار مهمتر است.
⚡️اگر بحث حجاب را صرف نماد دفاع یا اعتراض به حاکمیت ببینیم، ماجرا را همانطور تحلیل کرده ایم که دشمن میخواهد. مقوله حجاب معنای عمیقتری دارد و آن مقوله استقلال یا وابستگی هویتی است. همه دعوا بر سر «ناامیدی مردم از خودشان» است. اگر کل حاکمیت را هم بریزیم در اقیانوس و نابود کنیم، قصه حمله دشمن به حجاب تمام نمیشود. ماجرا را حمله به یک امر فقهی هم صرفا تحلیل نکنید. چرا؟ چون بنا بر این است که نماد «روی پای خود ایستادن ما» و استقلال ما خراب شود. خراب شدن استقلال هویتی ما یعنی چند پاره شدن کشور. خیلی ها متوجه نیستند که مدافع حجاب، امروز مقابل از هم گسیختگی کشور و چند پاره شدنش قد علم کرده.
⚡️آن دختر بی دفاعی که غیرتمندانه و با شجاعت مقابل هتک حرمت حجاب میایستد، مقابل از هم گسیختگی اجتماعی ایستاده و کتک خورده ولی دردناکتر از این کتک آن است که عده ای متهمش کنند به ایجاد دو قطبی. مظلوم تر از آن دختر محجبه بی دفاع نمیشناسم. بدتر از همه آنانکه مظلومیت آن فهم ناب را میبینند و متهمش میکنند به دوستی خاله خرسه به مقابله با وحدت به مقابله با آزادی، همانکه خودشان هستند. گویا این جماعت، وحدت را در انفعال و پا پس کشیدن دانسته اند.
⚡️ آدم یاد وحدت سبزی میافتد که خاتمی در هشتاد و هشت و بعد آن میگفت که پا عقب بکشید تا وحدت پیدا کنیم. آدم یاد قرآن سر نیزه میافتد که کوتاه بیایید تا وحدت پیدا کنیم. این وحدت خواهی نیست این عین دو قطبی طلبی است. زدن نماد استقلال هویتی ما زدن وحدت اجتماعی است همانطور که زدن آزادی است. کمک به پروژه تحقیر ملت است و ناامیدی شان.
⚡️یادتان باشد بین شل حجابهای عادی و کسانی که پروژه بی حجابی را پیش میبرند تفاوت است. خودتان هم حتما متوجه شده اید. دقیقا کسانی که حامی تحریم بودند و تحریم کردند، حامی این پروژه اند. از خود بپرسید اگر بحث یک فرع فقهی حاشیه ای است، چرا دشمن روی آن متمرکز شده؟ و البته چرا شهدا روی آن متمرکز بودند؟ (بالای هشتاد درصد وصیتنامه ها تاکید به حجاب زن است چرا؟ مگر یک امر فقهی حاشیه ای نیست؟) دلیلش به معنای حجاب بر میگردد. معنای «استقلال هویتی» معنای«وحدت اجتماعی» معنای «توسعه آزادی». بله حتما راهش از مسیر جهاد تبیین میگذرد اما حتما راهش انفعال و بی خیالی هم نیست.
⚡️دلم میسوزد برای آن مذهبی هایی که به اسم مقابله با دو قطبی و به اسم اصلی فرعی کردن و به اسم آزادی خواهی و امثالهم عقب نشینی در این غیرت ورزی دینی را تئوریزه میکنند. نمیدانند به زبان دینی دارند پروژه دشمن را مدد میکنند.
پ ن. من معتقدم غدیر نماد حاکمیت الهی هست اما قبل از آن نماد توسعه آزادی و انسجام و هویت مستقل ما است. معنی اکمال دین همین است.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تحلیلی بر مشاهدات علمی در آمریکا؛
🔻 نقد و دموکراسی
✍️ حبیب الله بابایی
روحیهٔ دموکراتیک در حوزه مسایل سیاسی نیز کاملا آشکار بود. بارزترین ویژگی انتخابات ریاست جمهوری و رقابت میان خانم کلینتون و اوباما در یک مرحله، و اوباما با مکگین در مرحله دیگر، نقد کارشناسی و علمیِ همه چیز اعم از مسایل سیاسی، مسایل مالی (اموال و املاک مکگین، و لباسها و عینک گرانقیمت معاون اول ایشان، سارا پیلن) و یا حتی مسایل خانوادگی (فرزند خردسال سارا پیلن و اینکه آیا یک زن میتواند وظیفه مادری را همزمان با وظایف اجتماعی و سیاسی به انجام برساند، یا وضعیت دختر ساراپیلن که از دوست پسر خود حامله شده بود و در سخنرانیها و تبلیغات رسمی حضور مییافت) بود. سخنرانیهای رسمی اوباما (در میان دموکراتها) و مکگین (در میان جمهوریخواهان) با حضور کارشناسان مخالف و موافق، در همان جلسه برگزار میشد. نقدهای کارشناسی بلافاصله پس از سخنرانی کاندیداها، در اتاقهای شیشهای، در همان سالنِ سخنرانی انجام میگرفت و به طور مستقیم از کانالهای فاکسنیوز و سیانان پخش میشد.
مناظرههای کاندیداهای ریاست جمهوری نیز که در سه شب مختلف (Debate Nights) با فواصل زمانی معین، در سه دانشگاه مهم آمریکا با مجریگری اساتید مختلف و برجسته دانشگاه برگزار میشد، بلافاصله با نقدهای علمی از سوی کانالهای مختلف تلوزیونی همراه بود. گفتههای کاندیداها داخل گیومه قرار گرفته، همه آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار میگرفت. نقدهای کارشناسی هر چند کاملا صریح بود، ولی به نحو روشنی در ارتقای رشد سیاسی عموم مردم اثرگذار بود. در واقع هزینههای کلان انتخاباتی صورت گرفته در آمریکا (صرف نظر از نتیجه آن) در راستای منافع ملی و ارتقای آگاهی عمومی در جامعه آمریکا سوق پیدا میکرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌐 ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزههای علمیه
✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه و پژوهشگر
💠 شرکت دانشبنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (Knowledge enterprise) به شرکتهایی گفته میشود که دانش و فناوری، جزئی جداییناپذیر از دارایی آنها است.
❇️ اساس تشکیل #دانش_بنیان ها تولید محصولی نو بنیاد است، محصولی که حاصل سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است، حوزه ای که همواره در علوم انسانی ما از آن غافل بوده ایم چرا که تمرکز مسئولین عمدتا در بخش صنایع بوده است. این را آمار به ما می گوید که اکثر قریب به اتفاق این نوع مؤسسات در حوزه مهندسی بوده است نه در علوم انسانی!
🌀 حوزه علوم انسانی پیچیدگیهای مخصوص خود را دارد ولی آنچه دردناک است عدم اهتمام مسئولین علمی کشور نسبت به این حوزه ها می باشد و حال آنکه نگرش به رشته های تحصیلی در کشورهای غربی کاملا متفاوت است تا به حدی که مهمترین عامل برتری کشورهای غربی قطعا علوم تجربی یا ریاضی نبوده بلکه از ابتدا تا کنون خود و جهان را توسط #علوم_انسانی کنترل و اداره کرده اند هر چند در ظاهر چیزی که از آنها می بینیم آثار و نتایج علوم فنی بوده است. ولی باید توجه داشت کارکرد، جهت گیری و حتی روش استفاده همین علوم را نیز با بهره گیری از علوم انسانی تعیین می کنند و این مهمترین دلیل موفقیت آنها در مباحثی مانند اقتصاد و سایر حوزه هاست. آنها کیفیت بالای آموزش و استاندارهای کیفی برای رشد جوامع خود را با تاکید بر علوم انسانی تضمین می کنند که در نهایت به ارتقاء کیفیت اقتصادی و اجتماعی منتج می شود.
📣 ادامه دارد...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 تصاویر 👆و عناوین برتر 👇گعده نهم نویسندگان حوزوی
🔹استاد محمدرضا آتشین صدف در نهمین گعده یادداشتخوانی:
✔️ سه روش برای خواندنیکردن یادداشت:
1. خواننده چیز جدیدی یاد بگیرد؛
2. تحلیل عمیق و تازه ای ارائه بدهید؛
3. در لابهلای یادداشت، خوشمزگی کنید.
✔️ یادداشت قرار نیست متن ادبی یا شاعرانه باشد؛ اما استفاده زیرپوستی از آرایههای ادبی در این قالب رسانهای، هنر است.
✔️ در نگارش مطبوعاتی، بهانههای مخاطب یا انتقادهای حقوقی را لحاظ کنید.
✔️ هیچ وقت در ارائه اثر، کم نگذارید! یک وقتی، یک خوانندهی شما، سرنوشت شما را تغییر میدهد. تعداد مخاطبان حرفهای یادداشت زیاد نیستند؛ اما تأثیر آنها روی زندگی شما بسیار است.
✔️ غلطنویسی یکی از آفتهای امروز یادداشتنویسی و تولید محتوا در فضای مجازی است؛ در کاربرد صحیح واژگان حساس باشید.
✔️ یادداشت نباید حرف زائد و اضافه داشته باشد.
✔️ اگر میبینید با حدف بخشی از یادداشتتان، اختلالی در پیام و تحلیل شما ایجاد نمیشود، آن جمله یا کلمهی زائد را بیرحمانه حذف کنید.
.....................................................
🔸گفتنی است، بخش مهمی از این گعدهها به یادداشتخوانی حوزویان اختصاص مییابد.
این محفل، نخستین محفل گفتوگومحور و نقد و نظر در عرصه نگارش رسانهای در حوزه علمیه به شمار میآید که از سوی کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء در قم کلید خورده است.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#دعوت
🔸نویسندگان حوزوی به جشنواره ملی داستان قم دعوت شدند😊
🔹عصر پنجشنبه 30 تیرماه
✴️ همواره برای محافل ادبی احترام قائلیم، هر اتفاقی که در فرهنگ قرار است بیافتد، از زبان و ادبیات و ادب آغاز میشود.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 رسوایی رسانهی دشمن
✍️ علی محمدیراد
کذب یا دروغ یعنی گزارهای خبری غیر منطبق با واقع. خودمانی بگویم اینکه چیزی را بگویی که در واقع نیست میشود دروغ.
در جهانی که با علمِ الهی تدبیر میشود، همه وقایع به سان یک نظام به هم پیوسته در حال رخ دادن است. یعنی اتفاقات در واقع اتفاق نیستند. بلکه عین حساب و کتاب است. این دنیا دنیای علت و معلول است و وقایع بدون مقدمه رخ نمیدهند.
حال دروغ یعنی گزارشی خلاف واقع از تنها و تنها جزئی از این جهان به هم پیوسته. جهانی که اگر تنها بخشی از آن را با دروغ وارونه نشان دهی، کل هیکل آن دروغ تو را آشکار میکند. زیرا همه چیز در آن به هم ربط دارد. پس مجبور خواهی شد دروغ دیگری سرهم کنی و دروغ و دروغ و... اما همیشه «ماه پشت ابر نخواهد ماند.»
جبهه رسانهای علیه جمهوری اسلامی بر کذب استوار است. چرا که فهم واقع اصلا برای آنها نتیجه خوبی ندارد. پس باید دروغ گفت.
به دنبال علت این راهبرد دشمن نیستم، حتی به دنبال ارائه راهکار برای مقابله هم نیستم؛ تنها میخواهم برایتان از یک سنت الهی بگویم.
دشمنان رسانهای جمهوری اسلامی روز به روز رسواتر خواهند شد؛ زیرا حرکت پیش روندهی جهان و حرکت واقعی هستی، کمر به مقابله با استکبار بسته است.
آخرین تشت رسوایی جبهه رسانهای دشمن هم به تازگی از بالای بام افتاده و آن موضوع دینداری مردم ایران است. دروغی که سالها جماعت دیندار و متدین را به انفعال کشانده بود. از زیارت اربعین و شبهای قدر و محرم و تشییع حاج قاسم و علما گرفته تا اخیرا در ماجرای سرود سلام فرمانده و عیدغدیر دیدیم حضور مردم را. ما که مأمور به جهاد تبیین هستیم و همه تلاش را در این زمینه به کار میگیریم؛ اما این یک رسوایی بزرگ است.
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐صلی الله علیک یا موسی بن جعفر الکاظم
بابالحوائجی تو و ماییم نوکرت
جاروکشان صحن دلانگیز دخترت
بیچارگان کوی رضای توییم ما
بگشای در، فقیر نشستیم بر درت
✍️ محمدتقی عارفیان، شاعر حوزوی
#حضرت_موسی_بن_جعفر
#امام_کاظم_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#گامی_دیگر
✍️ نویسندگان حوزوی با نام @howzavian در Instagram حضور دارد.
🍀 برای دنبال کردن عکسها و ویدیوهای نویسندگان حوزوی به نشانی زیر مراجعه کنید👇👇
https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1k35g95of27qe&utm_content=e9vgad2
👌قرار است برخی برنامههای آموزشی و مشاورهای را به صورت پخش زنده پیگیری کنیم.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی
✍️علیرضا محمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه
◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی #دختران_بوشهری که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود.
◽️سکانس دوم: انعقاد #بزرگترین_تفاهمنامه_اقتصادی کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانههای بینالمللی کشانید.
◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بیحجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد.
◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی #ایسپا درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که #صنف_معلمین در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود.
◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد!
◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند.
🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از #اطلاعات_گمراه_کننده و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بیاعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت.
🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر #سرمایه_اجتماعی این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟
🔸مستحضرید که #فیک_نیوزها، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گافهای عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب میشوند.
🔻در #جنگ_روایتها که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بیاعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، #هبیتاس_جامعه(عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیتهای اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کمهزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6