eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📌تبیین واقعی از سرمایه های خودمان غافل نمی‌شویم، حاج قاسم می‌گفت همه ملت امام حسینیم، این مستند به زیبایی نشان داد که چه بزرگ و کوچک ، چه بانو و آقا، همه زیر یک خیمه تنفس می‌کنیم، می‌خندیم، گریه می‌کنیم و کنار هم هستیم... و به همه نقص‌های کوچک و بزرگمان داریم خودمان را می سازیم. @HOWZAVIAN
📌 بهانه را کنار بزن ✍️ محمدجواد محمودی اول به خودم گفتم این همه آدم دارد می‌جنگد، تو که کاری نمی‌کنی و فقط در یک گوشه ایستاده‌ای! اینکه گناهی ندارد... امّا وجدانم قانع نشد، دوباره به خود گفتم تو باعث شدی کار به اینجا کشیده شود، و قطعا جهنمی شدی. آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه صد وجب! باز وجدانم قانع نشد، بعد گفتم بگذار امروز تمام شود، فردا حتما توبه می‌کنم و خدا هم بخشنده است، اصلا خدا انقدر سختگیر نیست که بخواهد این همه آدم را جهنم ببرد! باز وجدانم ول کن نبود، بعد گفتم با این کاری که تو کردی، چطور رویت می‌شود جلو بروی؟! او تو را نمی‌پذیرد... وجدانم گفت، او حسین است؛ برو... . بند پوتین‌ها را باز کردم! اگر می‌خواهی به «قافله عشق» برسی؛ باید بهانه‌ها را کنار بزنی! 💬حرّ بن یزید ریاحی @HOWZAVIAN
✍️ معصومه حیدریان منش بابا جان روزهای سختی داشتیم عمه سعی می کرد آرام برود تا وقتی زنجیر دستش تکان می خورد ما کشیده نشویم ولی وقتی عمه را می زنند دلم تیر می کشد عمه را خیلی دوست دارم می دانی که دیروز هم کلی در ورودی دروازه شامات معطل شدیم هوا خیلی گرم بود تن مان می سوزد بیشتر از همه داداش علی اذیت می شود چون دور گردنش هم زنجیر بسته اند امروز برای چندمین بار سری از نیزه افتاد دلم می ریزد وقتی آن سری که شبیه توست می افتد نمی دانم سر کیست؟ ولی عمه او را اندازه تو دوست دارد چون وقتی به آن نگاه می کند پیرتر می شود و ریختن دلش را می توان در چشمانش و آه کلامش فهمید یکی از سرها هم شبیه عمو ست از دیدنش خجالت می کشم شب گذشته به مجلس مرد بدی رفتیم خیلی بد بود چون زنان خود را در سراپرده قرار داده بود و ما را ، نگویم! بهتر است می ترسم پدر دل تو هم آتش بگیرد می خواستند خواهر جان را به کنیزی ببرند اما سخت تر از همه مجلس شرابش بود شراب می خورد و به تشت طلایی می ریخت که آن سر شبیه تو در آن بود بی ادب با خیزران به لب و دندان هایش می زد فکر کنم لجش گرفت که مثل تو قرآن می خواند او تازیانه می زد و عمه به سر می زد خدا خیر دهد آن راهب مهربان را مسیحی بود ولی خوب بود و مهربان تحمل ظلم را نداشت خیلی نگران تو شدم نکند تو هم مثل ما اسیر این بدها شده ای که نمی آیی بابا خرابه روزها گرم و شب ها سرد است اما ناراحتم دیروز حس کردم نگهبانی به رومی به دیگری می گفت همین دیوارها را هم سر ما خراب کنند باید کاری کنم عمه و بقیه را نجات دهم نگران تب ام نباش راستش را بخواهی باور نمی کنم سفر رفته باشی از وقتی که ذوالجناح با زین واژگون و یال خونی برگشته فکر می کنم این سر بریده که اینقدر مهربان مرا نگاه می کند سر تو باشد لب هایش که اینقدر خشک است و ترک دارد دلم نمی آید آب هم بخورم. حسابی دلتنگ ات شده ام بابا کاش بیایی @HOWZAVIAN
🍃 مهاجراً الی الله... ✍️فاطمه میری گاهی روح لطیف و ضمیر پاک درون، قطره اشکی می‌شود و روی گونه‌ی صاحب دل می‌نشیند. گاهی لطافت روح با ذوق و قریحه، شعر می‌شود و روی کاغذ می‌ریزد. حالا ابیات اشعار خبر از پاکی ضمیر شاعر می‌دهد، گویا خبرهایی است ناگفته. گاهی دیانت و علم وسیله‌ای می‌شود برای احساس تکلیف، آن‌وقت پا در رکاب می‌رود. گاهی جوانی از باب الجنه قزوین راهی قم می‌شود برای علم دین، برای عمل به علمِ دین. آن‌وقت راهی را بر‌می‌گزیند و می‌شود مهاجراً الی الله... حالا همه جای ایران وطن او شده. دلش برای همه مظلومان می‌تپد. از امام شهیدش تأسی می‌کند و خانواده را هم همراه می‌کند، با نوزاد به دنیا نیامده‌اش. با نوزادی که هنوز از اکسیژن دنیا نچشیده... بنا می‌گذارد که این گونه زندگی کند، این‌گونه رندی کند: در لحظه زندگی کن و در لحظه جان بده وقف همین دو جمله شد عزم و اراده‌ام آنقدر می‌روم که قفس کم بیاورم در انتظار حادثه‌ای فوق‌العاده‌ام ...و فوق العاده خدا او را می‌پذیرد و عملش را و خانواده‌اش را. @HOWZAVIAN
♨️شبهه‌ی «عزاداری و دو ماه سستی جامعه!» 🔴 عزاداری موجب رکود اقتصادی است و دو ماه جامعه را رخوت و سستی می‌گیرد.(شبهه) 📌 درحالی‌که یک یا چند جلسۀ گفت‌وگو برای ذکر خاطره آن واقعه کافی است. 🔵 پاسخ این شبهه را از مرحوم آیت‌الله مصباح(ره) در کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» بخوانید (متن تلخیص شده است)👇 بعد از اين‌كه پذيرفتيم زنده داشتن ياد عاشورا و حسين بن علي عليه السلام براي ما مفيد است و در جامعه ما اثر مطلوب دارد، سؤال دوم اين است كه چرا اين بزرگداشت بايد به اين شكل صورت بگيرد؟ ... جواب دادن به اين سؤال متوقف بر اين است كه ما نظري روان‌شناسانه به انسان بيندازيم و ببينيم عواملي كه در رفتار آگاهانه ما مؤثر است فقط عامل شناختي و معرفت است يا عوامل ديگري هم در شكل دادن رفتارهاي اجتماعي ما موثر است... هنگامي كه در رفتارهاي خود دقت كنيم درمي‌يابيم كه در رفتارهاي ما دست كم دو دسته از عوامل نقش اساسي ايفا مي‌كنند. يك دسته عوامل شناختي، كه موجب مي‌شود انسان مطلبي را بفهمد و بپذيرد... اما يگانه عامل مؤثر نيست. عوامل ديگري هم هستند كه شايد تأثير آن‌ها در رفتار ما بيش‌تر از شناخت باشد. اين عوامل را به طور كلي انگيزه‌ها، و به تعبيرات ديگري احساسات و عواطف، تمايلات، گرايش‌ها، ميل‌ها، غرائز و عواطف مي‌نامند. اين‌ها سلسله‌اي از عوامل دروني و رواني است كه در رفتار ما مؤثر است...عامل اصلي كه شما را به انجام آن رفتار واداشته است همين عوامل تحريك‌كننده و برانگيزاننده است. مرحوم شهيد استاد مطهري در اين مورد تشبيهي داشتند. ايشان رفتار انسان را به خودرو تشبيه مي‌كردند. يك خودرو براي حركت به دو عامل نيازمند است. عاملي كه انرژي مكانيكي را در خودرو توليد كند، تا خودرو به كمك آن بتواند حركت كند. غير از انرژي مكانيكي، يك خودرو بايد چراغ هم داشته باشد تا راه را بنماياند و خودرو داخل دست‌انداز و گودال و پرتگاه نيفتد. اگر در محيط تاريكي موتور خودرو خيلي خوب كار كند و انرژي مكانيكي هم توليد كند، اما راه را نبينيم، ممكن است با خطرهاي بسيار جدي مواجه شويم. ممكن است تصادفاتي روي دهد كه به قيمت جان راننده و سرنشينان تمام شود. پس خودرو بايد علاوه بر داشتن سوخت براي توليد انرژي مكانيكي، چراغ هم داشته باشد تا راه را به ما بنماياند. همچنين وجود انسان هم به دو نوع عامل نيازمند است. عاملي بايد در درون ما باشد تا ما را برانگيزاند... و ديگر اين كه بايد بدانيم به چه دليل بايد اين كار را انجام دهيم؟ اين كار، براي ما چه فايده‌اي دارد؟ و چگونه بايد آن را انجام دهيم؟ مواردي از اين قبيل از جمله عوامل شناختي است... ... حركت سيدالشهداء عليه السلام چه نقش مهمي در سعادت انسان‌ها داشته است، متوجه خواهيم شد اين شناخت خود به خود براي ما حركت آفرين نمي‌شود... بلكه بايد عواطف ما تحريك شود و احساسات ما برانگيخته شود تا اين كه ما هم بخواهيم كاري مشابه كار او انجام دهيم. هنگامي كه صحنه‌اي بازسازي مي‌شود و انسان از نزديك به آن صحنه مي‌نگرد، اين مشاهده با هنگامي كه انسان بشنود چنين جرياني واقع شده، يا اين‌كه فقط بداند چنين حادثه‌اي اتفاق افتاده است، بسيار تفاوت دارد. خود شما مي‌توانيد اين نكته را در زندگي خود تجربه كنيد. چيزي را كه مطلع شديد انجام شده، يا انجام مي‌شود، اما وقوع آن را نديده‌ايد، تأثير آن نسبت به زماني كه به چشم خودتان ديده‌ايد كه آن حادثه واقع شده، تفاوت زيادي خواهد داشت. همه ما مي‌دانيم كه در اين شهر مردم محروم زيادي هستند اما ديدن يك شخص محروم با يك حالت رقت‌آور مي‌تواند در ما تأثيري ببخشد كه صرفِ دانستن، هيچگاه آن اثر را ندارد. وقتي انسان حالت رقت آور مريضي و يا حالت طفل يتيمي را ديد، اثري در روح او ايجاد مي‌شود كه هرگز دانستني‌ها چنين اثري را نمي‌تواند داشته باشد. اين مطلب را، هم مي‌توانيم در زندگي خودمان تجربه كنيم و هم از منابع ديني استفاده كنيم. آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص ۱۶-۱۹ @HOWZAVIAN
👌آقای مسئول! اول سواد اخلاق رسانه این که بسیاری از کارشناسان و دغدغه‌مندان انقلابی در حوزه رسانه و فعالیت‌های مجازی روی «سواد رسانه» تأکید می‌کنند، بسیار ارزشمند است. اما این لایه از دغدغه برای کاربران و تولیدگران محتوای فضای مجازی است و لزوما همه مشکلات رسانه‌ای کشور با این نگرانیِ بجا حل نخواهد شد. نکته اینجاست که هنوز برای برخی مدیران فرهنگی و تبلیغی، چه در حوزه، چه سازمان و دفتر تبلیغات و چه بسیج و ... بسته‌ا‌ی آموزشی با عناوینی همچون و و مهم‌تر «تعامل اخلاقی مدیران رسانه و تولیدکنندگان محتوا» وجود ندارد. اگر به این خلأ پرداخته نشود، بی‌تردید سرنوشت و آینده تبلیغ مجازی در دام برخی مدیران کم‌سواد رسانه‌ای بخوانید منصوبان سفارشی! خواهد افتاد؛ البته با تأثر باید گفت کمی تا قسمتی افتاده است. همه این ادعا از آنجا رخ می‌نماید که یک مسئول حوزوی به دور از چشم پژوهشگران و نویسندگان استخدامی و به روزنشده خود، فهمیده است که جایش در فضای مجازی خالی است و می‌خواهد با طلاب نویسنده‌ی خانه‌نشین، این حضور را جبران کند آن هم به ثمن بخس و بدون سواد تعامل با اهالی رسانه! درد را باید از نو شناخت. @HOWZAVIAN
روز ششم ✍️ مریم اختریان محرم را با صدای سنج و دمام دسته‌ی دزفولی‌های محله‌مان می‌‌شناختم. ششم محرم که می‌شد هیأت خانه‌ی آقای موسوی همسایه‌ی کناری‌مان برگزار می‌شد و ما از پشت بام سینه‌زدن ‌شان را تماشا می‌کردیم. آن روزها از سر بچه‌گی نمی‌فهمیدم چرا مادرم به حجم گردی چشم‌هاش اشک می‌ریزد و سینه می‌زند. کویر چشم‌هایم یک ششم محرمی بهاری شد که تابوت نورمحمد، پسر آقای موسوی را روی دست سینه‌زن‌ها دیدم. برای یک پسر سیزده چهارده ساله تابوت بزرگی بود. تازه فهمیدم چطور پاهای قاسم‌ نوجوان روی دست امام حسین به زمین کشیده‌می‌شده، آخه نورمحمد زخمی که می‌شود، بدنش زیر تانک عراقی‌ها می‌ماند.... @HOWZAVIAN
🔸ای کاش با تو بودم ✍️ علی کردانی نوای «باز این چه شورش است» از بلندگوهای شهر شنیده می‌شود؛ حسینیه، پرچم و لباس مشکی به شهر حال و هوای دیگری می‌دهند و همگان خود را به عاشورای حسینی و کربلا می‌رسانند. در این بین کمتر کسی است که از دوست‌داران و عاشقان امام حسین‌علیه‌السلام باشد و در حال و هوای محرم به‌ویژه روز عاشورا جمله «یا لیتنا کنا معکم» را زمزمه نکرده باشد. امام حسین‌علیه‌السلام در واقعه کربلا از یک طرف نامه دریافت کردند و از طرفی برای برخی مانند بزرگان بصره نامه نوشتند که مرا یاری دهید، تا آن‌جا که به دنبال زهیر فرستادند و او را با خود همراه کردند. یاری دادن امام معصوم از بالاترین افتخارات هر مسلمانی است، چه رسد که در راه والاترین مخلوق عالم، بالاترین نعمت زندگی یعنی جان را رهایی دهی. در این‌جا سوال بسیار مهمی مطرح می‌شود که آیا میدان یاری امام حسین(ع) به پایان رسید؟ آیا دشمنان حسین و اسلام، همان عده، در همان زمان بودند؟ آیا یاری دادن معصوم تنها در نثار جان خلاصه شده است؟ سوالاتی که اگر پاسخ آن را بیابیم دیگر بهانه‌ای برای «ای کاش با تو بودیم» نخواهیم داشت. همه می‌دانیم که یاری دادن به معنای همراه شدن و هم‌مسیر شدن است؛ بنابراین یاری دادن و هم‌مسیری، یک کار عملی است نه فقط آرزو؛ هرچند که آرزوها و نیت‌ها مقدمه یاری محسوب می‌شوند. _امروز آیا مجلس روضه گرفتن به معنی برپایی خیمه اباعبدالله نیست؟ _آیا نام‌گذاری بچه‌های‌مان به علی، فاطمه، حسن و حسین زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها نیست؟ _آیا کار علمی کردن برای برطرف کردن شبهات، مبارزه در برابر دشمنان سیدالشهداء نیست؟ _آیا پول خرج کردن برای روضه‌ها و توزیع نذری بین مردم و فقرا، در دل نهادن عشق حسین نیست؟ _آیا تشویق فرزندان‌مان به شرکت در دسته‌های عزاداری، هیئات و مسجدها افزودن به سربازان حسین نیست؟ _آیا گوش فرا دادن به حرف‌های کسانی که می‌خواهند به هر بهانه‌ای مردم را از مجالس و برنامه‌های‌ اباعبدالله دور کنند، گوش دادن به آوای شیطان نیست؟ امروز در هر زمان و مکانی امام حسین‌علیه‌السلام ما را می‌خواند؛ تنها باید به نوای «هل من ناصرش» گوش جان بسپاریم.. برخیز و امامت را یاری بده. @HOWZAVIAN
🔍 برای جذب مخاطب ایده داشته باشید چه ویژگی‌هایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز می‌کند؟ • شروع با عبارات و نکات قابل توجه • فراخوان عمل (CTA) • استفاده از تعداد مناسب هشتگ‌ها • لحن نشاط ‌آور • شکلک‌های کارتنی (ایموجی) • تبلیغ حساب‌های کاربری برند در سایر شبکه‌های اجتماعی • مختصر نویسی همه شرکت‌هایی که این مراحل را رعایت می‌کنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبال‌کنندگان‌شان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور می‌توانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان به‌کار بگیرید؟ مثال‌ها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه می‌کنیم تا شاید ایده‌هایی در ذهن شما ایجاد کند. کپشن به توضیحات متنی زیر تصاویر و ویدیوهای پست شده در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که در آن می‌توانید جزئیات و توضیحات تکمیلی خود را منتشر کنید. نوشتن کپشن در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و نه‌تنها باعث جذاب‌تر شدن پست شما می‌شود، بلکه کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مخاطبان تعامل بیشتری با شما داشته باشند. برای نوشتن یک کپشن خوب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و تلاش کنید ایده داشته باشید. استفاده از هشتگ، شکلک‌ها و CTA می‌تواند باعث جذاب‌تر شدن کپشن شما شود. نکته مهمی که در نوشتن کپشن باید توجه کنید این است که در درجه اول مخاطب را در نظر بگیرید و چیزی بنویسید که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند. @HOWZAVIAN
🔹مادر ✍️ فاطمه ابن علی نخل‌های خیابان، کم‌کم سایه‌شان را روی قالیچه‌های نماز گستراندند. زائران هم زیر سایه‌ها نشستند و هر کدام به کاری مشغول بودند. یکی غرق در حرم و یکی سوار بر کشتی نجات؛ یکی با ذکر تسبیح تربت به هوش می‌شد و دیگری با یاد روضه از هوش می‌رفت. کودکان، غرق در بازی از این سو به آن سو می‌دویدند. دل‌های زائران هم مانند کودکان می‌دویدند؛ گاهی به سمت حرم امام حسین (ع) و گاهی به سمت حرم ابالفضل (ع). پیرزنی در خنکای سایه نخل، نماز نشسته می‌خواند. بعد از سی و اندی سال چشم انتظاری به دنبال گمشده‌اش به کربلا آمده بود. بعد از سلامِ نمازش عکسی را از کیفش درآورد؛ یک جوان بلند قد با موهای پر پشت و چهره سبزه، لباس خاکی پوشیده، اسلحه‌ای روی دوشش انداخته بود و می‌خندید. پیرزن به عکس خیره شد؛ نفس عمیقی کشید و گفت:« دیدم نیومدی خودم اومدم مادر؛ هر شب جمعه نذر اومدنت روضه حضرت علی اکبر می‌گرفتم. حاج آقا رسولی توی روضه می‌گفت شهدا شب جمعه بین‌الحرمینن.» پاره‌های جگر پیرزن آب شد و از چشمانش روی چادر رنگی‌اش ریخت. خودش را جمع و جور کرد و زیر لب گفت:«فدای سر امام حسین» آن طرف‌تر مداحی دم گرفته بود؛ شبهای جمعه فاطمه با اضطراب و واهمه آید به دشت کربلا گوید حسین من چه شد؟ نور دو عین من چه شد؟ @HOWZAVIAN
ظهر غدیر را فراموش کردند؛ به تماشای ظهر عاشورا نشستند! ▪️ ✍️ @negashteh | نگاشته
امام صادق(علیه السلام) روزی امام حسین(علیه السلام) به نزد امام حسن(علیه السلام)آمد،( طبق روايات هنگام مسموم شدن امام حسن عليه السّلام بود) وقتی چشمش به برادر افتاد گریه کرد، امام حسن(علیه السلام) از برادرش علت گریه کردن را جویا شد. امام حسین(علیه السلام) فرمود: گریه ام برای رفتار بدی است که با تو می شود. امام حسن علیه السلام فرمود: ظلم و ستمی که بر من می شود همین زهری است که به من داده می شود و به سبب آن به قتل می رسم،ولی بدان که لا یوم کیومک یا اباعبدالله، هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نمی باشد ای ابا عبدالله زیرا روزی بر تو خواهد آمد که سی هزار نفر از مردمی که خود را مسلمان می دانند و مدعی هستند که از امت جد ما محمد (صلی الله علیه و آله) می باشند، تو را محاصره می نمایند،و برای کشتن تو و جسارت به اهل بیت تو و اسارت خاندان تو و غارت اموال آنها اقدام می نمایند، در این هنگام است که خداوند لعن خود را بر خاندان امیه فرو فرستد و از آسمان خون و خاکستر فرو ریزد و همه مخلوقات حتی حیوانات درنده در بیابان ها و ماهیان در دریاها بر مصیبت تو گریه کنند» شیخ صدوق رحمة الله علیه @HOWZAVIAN
◼️ عاشورا؛ مدرسه آموختن و اندیشیدن ✍ علی صالحی هیچ مناسبتی مانند واقعه عاشورا نمی تواند به شیعه قدرت مانور دهد. این عاشور است که شیعه را در یک خیمه جمع می کند. شیعه در محرم از خود عبور می کند و در حسین بن علی (علیه السلام) ذوب می شود‌. شیعه در محرم به دنبال تحول عمیق است. به دنبال فرصتی برای خدمت به مردم است. به دنبال فرصتی برای کمک به نیازمندان است. محرم میدان رقابت شیعه برای انجام کارهای خیر است‌. شیعه با محرم بیدار می شود و با اشک خود، درخت ارزش های عاشورا را آبیاری می کند. او می خواهد که راه حسین را ادامه دهد و با یزید و شمر زمانه بجنگد. آری خوب فهمیدی عاشورا مدرسه آموختن و اندیشیدن شیعه است. شیعه در مدرسه عاشورا درس عشق می خواند. شیعه در مدرسه عاشورا درس عقل می خواند. درس های عاشورا برای شیعه تمام شدنی نیست؛ زیرا شیعه همه چیزش را از حسین بن علی (علیه السلام) می آموزد. شیعه در عاشورا تلاش می کند که از عباس(علیه السلام) درس غیرت و از زینب کبری(سلام الله علیها) درس صبر بیاموزد. شیعه هرگز از عاشورا جدا نمی شود چرا که هویتش به عاشورا گره خورده است. رسول خداوند(ص) می فرماید: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً ‌ آری عاشورا در وجدان شیعه است‌ و هرگز حرارت خون حسین بن علی (علیه السلام) در قلبش سرد و خاموش نمی شود پس به شیعه حق دهید که برای حسین بن علی (علیه السلام) ناله کند، زیرا این عشق را ازل با خود به ارث برده است. @HOWZAVIAN
💠 مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت؛ عرصه‌ای برای احیای تعلیم و تربیت اسلامی. ⚜️ با عنایت حضرت حق و استمداد از حضرت حجت(عج) پیش ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۱ مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت آغاز شد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ✅ رویکردهای اصلی مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت در مقطع متوسطه اول : 🔰مربی‌محوری. 🔰زمینه‌سازی حضور متربیان در عرصۀ زندگی واقعی. 🔰مسجدمحوری. 🔰تربیت خانواده مقدمۀ تربیت فرزند. 🔰 تربیت جامع همۀ قوا. 🔰 اهمیت تفاوت‌های فردی در تعلیم و تربیت. 🔰استفاده از روش های نوین آموزشی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 👈جهت آشنایی با مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت و انجام مراحل ثبت نام، با شماره زیرتماس گرفته و یا به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام بدهید:☎️ 📱: ۰۹۱۹۷۴۵۹۵۷۹ https://eitaa.com/Yavaran401_2 @HOWZAVIAN
🔴 واکنش‌های حوزویان به بیانیه اهانت‌آمیز موسوی 🔻بیانیه تشکل اساتید انقلابی حوزه علمیه 🔻واکنش نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب 🔻بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان 🔻تجمع اعتراضی طلاب و روحانیون اصفهان 🔻بیانیه معاونت فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان 🔻واکنش کانال رسمی حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش 🔻بیانیه مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم 🔻 تجمع اعترض آمیز بسیج طلاب و بسیج دانشجویی بر سر مزار مطهر شهید همدانی 🔻بیانیه سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان همدان 🔻 واکنش معنادار حساب کاربری @Khamenei.ir 🔻 واکنش امام جمعه شهرستان قدس 🔻اجتماع مردم همدان در پی توهین میر فتنه به شهید سردار همدانی 🔻 بیانیه مدرسه علمیه علوی قم 🔻 بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون جنوب غرب استان تهران 🔻 واکنش کانال رسمی بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم 🔻بیانیه مجمع بسیجیان وبسیج رسانه شهرستان فلاورجان 🔻بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم استان چهارمحال وبختیاری 🔻بیانیه مجمع معتمدین، سران وبزرگان ایل قشقایی و بختیاری استان اصفهان 🔻بیانیه واکنش سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان ایلام 🔻 بیانیه امام‌جمعه شهر گرمدره 🔻 واکنش کانال رسمی مدرسه علمیه فاطمی 🔻 بیانیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ کاشان 🔻 واکنش کانال رسمی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران استان سمنان لیست در حال تکمیل است... @bahaneee
✔️ محاسن کلام ✍️ بابک شکورزاده امام رضا علیه‌السلام در حدیثی فرمود: «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند از ما تبعیت می‌کردند؛ لو علم النّاسُ محاسنَ کلامِنا لَاتّبعونا». این بیان شریف می‌رساند که حداقل بخشی از نافرمانی‌ها و گناهانی که درعرصه‌های مختلف در جامعه صورت می پذیرد و بی‌اعتنایی که به دستورات ائمه علیم السلام شاهد هستیم به همین نکته برمی‌گردد. این مطلب ثابت می‌کند آن طور که بایسته و شایسته بوده در تبلیغ دین و کلام معصومین علیهم‌السلام اطلاع رسانی نشده، وگرنه طبق فرمایش امام علیه‌السلام باید شاهد تبعیت حداکثری می‌بودیم؛ در حالی که در واقع چنین نیست وعده قابل توجهی از مردم توجه آنچنانی به این مسائل ندارند. یکی از بسترهای مهم برای تببین معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام محافل حسینی است که در ایام محرم و صفر به برکت امام حسین علیه ‌السلام رونق خاصی دارد و در طول سالیان متمادی این مجالس با عظمت، برکات متفاوتی را به دنبال داشته است. چه انسان‌های گنه‌کاری که به برکت این مجالس توبه کرده‌اند و مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و در مسیر هدایت قرار گرفتند. این تحولات معمولا معلول عنایت خاص حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بوده، ولی به هر حال تبیین معارف الهی و احادیث معصومین علیهم‌السلام هم در این امور تأثیر بسزایی دارد. این که چگونه معارف اهل بیت علیهم‌السلام بیان شود تا به فرموده امام رضا علیه السلام زیبایی کلام برای مردم آشکار شود، خودش هنری است که شاید از عهده هر کسی بر نیاید و خوشا به سعادت کسانی که چنین توفیقی نصیبشان شود و در عرصه‌های مختلف بتوانند این زیبایی کلام را منعکس کنند که نتیجه آن هم طبق فرموده حضرت رضا علیه‌السلام تبعیت از این بزرگان را به همراه دارد. بنابراین می‌طلبد که در تبیین فرمایشات معصومین علیهم‌السلام دقت نموده و از هر گونه برداشت شخصی و سلیقه‌ای پرهیز شود و مطالب آن‌گونه که مورد نظر و رضایت این بزرگواران هست بیان شود تا تبیین زیبایی‌های کلام و در نتیجه، تبعیت محقق شود. @HOWZAVIAN
هر کس تشنه لب چشمه رفت و تشنه برگشت، ضرر کرد؛ مگر عبّاس... ✍️ @negashteh | نگاشته
📌 تحقق پیش بینی تلخ رهبری در مورد حوزه علمیه! ✍️ قاسم یزدانی مقدم اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد، منزوی خواهد شد اگر نمیرد(امام خامنه ای ۱۳۸۶/۹/۸). شاید مهمترین رکن تحول حوزه: تعیین تکلیف موضوع است. چندی پیش آیه الله جوادی آملی هم فرمودند: حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد. (۱۱ اسفند ۱۴۰۰). امروز رئیس سازمان نظام روانشناسی، در اعتراض به طرح نمایندگان مجلس در خصوص استقلال مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، برای صدور مجوز مشاوره با رویکرد دینی گفته است:روحانیت وظیفه ای بس مهمتر و در سطح بالاتر دارد و نباید او را درگیر اختلالات روانی کرد! و فعلا به صلاح نیست چنین اختیاراتی به حوزه داده شود!! و چرا که نه؟ وقتی خودت بگویی اسلام ربطی و کاری به سلامت جسم ندارد و علم سلامت یعنی پزشکی مدرن، پس باید بپذیری که در امور روحانی هم بیسوادی. شاگرد امام صادق علیه‌السلام حتی اگر دهها سال غور در آیات و روایات کرده باشد و «شفاء لِما في الصدور»(٥٧ يونس) خوانده باشد، باز هم باید فعالیتش را شاگردان فروید بدهند. ازین درد بگذریم که کلمات نورانی آن پیر سفر کرده راهنمای همیشگی ماست: من قبلاً نیز گفته‌ام توطئه‌های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره، برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که تمام رگه‌های وابستگی کشورمان از چنین قطع شود.(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۹۰). @HOWZAVIAN
✳️ اسیر آزادیبخش، زینب ✍️ استاد جواد محدثی ما رهسپار شهر خموشانیم شهری که سایه بان زده از وحشت شاید به تازیانه ی یک فریاد بیدارشان کنیم از این غفلت 🔸 رفتیم پیشواز اسارت ها تا کاخ های ظلم بر اندازیم تادر زمان قحطی حقجویان آبی به آسیاب حق اندازیم (س) @HOWZAVIAN
. ▪️ألسَّلامُ عَلَى الرَّأْسِ الْمَرْفُوع ✍️ محمدتقی عارفیان بر نیزه کرده‌اند سر پاک شاه را بعدش سر منیر امیر سپاه را نزدیک این‌چنین همه‌جا در کنار هم کی دیده است چشم کسی مهر و ماه را؟ کشتند بی‌گناه تمام ثواب را تا جملگی بَرند ثواب گناه را می‌خواستند با زدن رنگ خون به صبح کامل کنند ظلمت روز سیاه را هفتادوچند ماه برآورده‌اند روز تا گم کنند بیشتر از پیش راه را بالا گرفته‌اند سر دشمنان خویش هرگز نکرده هیچ‌کس این اشتباه را دنبال نیزه‌ها چه غریبانه می‌برند اطفال زار و غم‌زده و بی‌پناه را هر سر که دید حال اسیران خسته را کرد از دل شکسته رها تیر آه را قرآن خونی آیۀ صدق طریق ماست هرکس گواه خواست ببیند گواه را از روی نیزه بر رخ زینب کند نگاه هرگز کسی ندیده چنین ماتْ شاه را شب تا به صبح نیست سری روی نیزه‌ها زینب بَرد به‌سوی که سوز نگاه را؟ @HOWZAVIAN
السلام علی عقیلة بنی هاشم(س)؛ 🔆 از سیره زینبی تا نمود زینبی ( استعاره ساعت در طوفان) سیدصابر رضایی آنتون بارا نویسندة مسیحی در کتاب «زینب(س) صرخة اکملت مسیره» در استعار زیبایی، مومن را در دل طوفان های زندگی اجتماعی به ساعتی تشبیه می کند که در یک محفظة شیشه ای محکم و در ساحل دریایی مواج قرار داده شده است. این ساعت در زیر شلاق تندبادهای شدید و موج های ویرانگر، بی آنکه اندکی خلل در عملکرد آن ایجاد شود، به شمارش ثانیه ها مشغول است. آری تقوا همان دژ و حفاظ محکمی است که ایمان، عقیده و گفتمان نهادینه شده در جان مومن را در مقابل تندبادها حفاظت کرده و او را به کوهی محکم بدل می کند که تندبادهای ویرانگر تزتزلی در او ایجاد نمی کنند. روشن است که دستیابی به چنین هویتی در یک لحظه مقدور نبوده و حاصل سالها مجاهدت و مراقبت از حدود الهی در نهان و آشکار است. نمود صبر، شجاعت، حکمت، لحظه شناسی، موقعیت شناسی حضرت عقیلة بنی هاشم در محرم و صفر سال 61 ه ، تنها بخش هایی از کوه یخی است که بخش هایی از آن نمایان شده و دامنه های وسیع این کوه از دیدگان ظاهر بینان پنهان مانده است. عملکرد دقیق و بی نقص زینب س در طوفان های سهمگین کربلا،نمایانگر نظام تصمیم گیری و نظام عملکردی بی نقص و خطا، در گذشته اوست. قرآن کریم به صراحت اعلام می دارد برای مدیریت تصمیمات و عملکردها در شرایط حساس زندگی، اساسی ترین روش، انجام اقدامات پیشگیرانه به واسطة مراقبت و توجه دائمی به عنصر قیام لله و طهارت در طول زندگی است. «ان اللذین تولوا یوم التقی الجمعان انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا»(155 ال‌عمران) تاکید و حصر آیه نشان می دهد که لغزیدگان و بازماندگان از کربلا ، در دام اعمال گذشتة خود گرفتار شده و در موقعیت حسّاس، شیطان مدیریت عملکرد و تصمیم آنان را برعهده گرفته بود. آری عاشورائیان مسیر حسین ع که زینب س از جملة بهترین آنان بود، گذشته ای آکنده از قیام لله و مراقبت از حدود الهی را رقم زده بودند که در زمانة طوفان های سهمگین، تصمیمات و عملکردشان بی کم و کاست در مسیر قیام لله قرار گرفت و آنان را به بهترین پیروان تاریخ ادیان الهی بدل کرده و شهید بر آنان قرار داد. (س) @HOWZAVIAN
🔍بحران هويت در غرب ✍️ محمد تهرانی بحران هویت در تعریف روانشناسان و جامعه‌شناسان، به وضعیت ناپایدار فرد که با تردید و فقدان شناخت نسبت به خود و اطرافیان همراه است اطلاق می‌گردد. چنین وضعیتی نوعاً در نوجوانی پیدا می‌شود و تا بزرگسالی ممکن است استمرار یابد. مارکس در نقد فرهنگ نظام ليبراليستي و سرمايه‌داري از عنوان شئ گشتگي، عدم شناخت و از خودبيگانگي انسان غربي نام مي‌برد. از ديدگاه مارکس در دنياي سرمايه‌داري همه تحت نفوذ يک نيروي غيرانساني قرار مي‌گيرند. نظير اين مباحث در آثار "وبر"، "مارکوزه" و برخي از انديشمندان ديگر نيز مشاهده مي‌شود؛ وبر با اشاره به بحران معنا در جامعه سرمايه‌داري و مدرن، اين جامعه را به ماشيني تشبيه مي‌کند که زندگي را از معنا تهي و انسان را درون قفسی آهنين زندانی می‌کند؛ مارکوزه نيز نتيجه اين تحولات را در جامعه غربي، خلق انسان تک‌ساحتي مي‌داند و تاکيد مي‌کند صنعت، انسان را به پيچ و مهره‌اي بي‌معنا تبديل نموده است. همين ويژگي‌هاي نظام سرمايه‌داري، اصحاب مکتب فرانکفورت را به نقد از مدرنيته و تبیین تهديدات آن واداشت. اين اتفاقات پيامدهاي ناگوار ديگري را نيز در فرهنگ غرب در پي داشته که برخي از انديشمندان از آن با عنوان فقر اخلاقي ياد نموده‌اند. امروزه جامعه‌شناسان یکی از دلایل اصلی شورش‌های اجتماعی در جوامع غربی را در همین عامل جستجو می‌کنند. نتایج تحقیقات مربوط به اعتراضات و شورش‌های مردمی فرانسه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد غالب اعتراض کنندگان به دلیل نوعی «احساس بی‌هویتی و پوچی و دل‌آزردگی‌های مبهم و بازگونشده» دست به این اعتراضات زده‌اند. از نگاه جامعه‌شناسان، این «احساس بی‌هویتی و پوچی و دل‌آزردگی‌های مبهم و بازگونشده» امروزه به عنوان یک بحران جدی سرتاسر غرب را فراگرفته است از این رو سایر کشورهایی اروپایی و غربی باید منتظر چنین حوادثی مانند آنچه در فرانسه اتفاق افتاده باشند. نکته مهم در این زمینه این است که به گفته روانشناسان خانواده نقش اساسی در شکل گیری هویت فرزندان و اعضای خانواده دارد. والدینی که هویت مشخصی را برای خود شکل نداده‌اند و خود دارای بحران هویتی هستند، مانع از پیشرفت اعضای خانواده و شکل‌گیری هویت واحد در آن‌ها می‌شوند. امروز در غرب مفهومی به نام خانواده وجود ندارد و فرهنگ غربی آن را به کلی نابود ساخته است. @HOWZAVIAN