eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🍃 نقش انگشتر حضرت عیسی در کلام امام رضا ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی قال علی بن موسی الرضا علیه السلام, کانَ نَقشُ خاتَمِ عیسی(ع) حَرفَینِ اشتَقَّهُما مِنَ الإِنجیلِ:طوبی لِعَبدٍ ذُکرَ اللّهُ مِن أجلِهِ، ووَیلٌ لِعَبدٍ نُسِی اللّهُ مِن أجلِهِ. نقش انگشتر عیسی(ع) این دو جمله بود که برگرفته از انجیل است«خوشا به حال بنده ای که موجب یاد خدا باشد و وای به حال بنده ای که باعث فراموشی خدا شود». (عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 55 ) یاد خدا یعنی دوری از غفلت، بسان محافظی بر رفتار و گفتار انسان مواظبت کرده و از کجی و کاستی و خطا و گناه انسان را دور می کند. از این رو امام رضا علیه السلام نقش انگشتر حضرت عیسی را که یاد آور خداست نقل می کند و بر آن تاکید دارد که خوشی ناشی از یاد خدا برای بنده ای است که هم خود به یاد خداست هم رفتار و گفتارش در خانواده و اجتماع یادآور خدا نزد دیگران است و این صعود به قله خوبی ها و قرار گرفتن در دایره نیکان و بندگان صالح خداست. و در مقابل بدی غفلت از خدا نیز برای کسی است که هم خود از خدا غافل است و هم با کردارش در زندگی سبب غفلت دیگران از خدا می شود و این سقوط به دره گناهان و قرار گرفتن در دامن بدان و افراد شرور بدذات است. بر این اساس یاد خدا و غفلت از او موضوعی بسیار مهم است که بر انگشتری حضرت عیسی نقش بسته و در حقیقت راه سعادت و دوری از شقاوت را مدام به انسان یادآوری می کند. @HOWZAVIAN
🔘ترقه‌های تفنگ‌بازی بچه‌ها ✍️سلمان ایرانمنش ▪️صدای شلیک آمد. ▫️همه جا را سکوت گرفت و شخصی همراه یک اسلحه وارد در حرم شد، تا نهایتا یک خادم اورا خلع سلاح کرد. ▪️تمام داستان همین بود، در حد چند جمله و شاید یک نقطه از تاریخ چند میلیون صفحه‌ای انقلاب ▫️آنقدر حادثه در مقابل عظمت ایران اسلامی کوچک است که حتی نمیدانم چه باید بنویسم. ▪️درست است که داغ هر کدام از آن شهیدان بر دل یک ملت سوز عجیبی دارد که انگار عزیزترینمان را کشته‌اند اما فراموش نکنیم که این تفنگ‌بازی ها در حد همان بازی کودکان بیشتر نیست که در موردش گفته شد «ترقه بازی» ▫️این کودکان در خیال خامشان گمان کرده‌اند که ستون‌های این مملکت برگ بیدیست که با دو گلوله بتوان آنرا به لرزه در‌آورد و زهی خیال باطل… @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
پروردگارا🌷 در صبحی که به اِذنَت طلوع کرده و در روزی که به نامت آغاز می شود ما را در پنـاه اَمـنِ خـودت محفـوظ بـدار و زندگی مـان را شـاد و سعـادتمند گـردان،🌺 چرا که نبض سعادت ما در دستان توست... 🪴🪴🪴 🖊 یادداشت‌های یکتا @HOWZAVIAN
🛑 ژانر قتال... 🖊 یادداشت مهمان / سید ابوالفضل موسوی 🔺وجود خشونت در ذات آدمی یک امر بدیهی است که مکاتب مختلف فلسفی و روانشناسی گاه آن را رد و گاه وجود آن را تایید کرده‌اند. به همین سبب در مواجه با آن گاه سرکوب مطلق و گاه رها کردن آن برای به اصطلاح تخلیه هیجانات درونی را تجویز کرده‌اند. 🔺در غرب امروزی که خود را داعیه دار کشف زوایای مختلف و نهان آدمی می داند، کشف خشونت و توحش و احساس تمایل برای قتال با دیگران را یکی از افتخارات ش دانسته و در فیلم ها مختلف به پرورش تک بعدی آن دست زده و به زعم خویش به دست‌آورده های مهیجی در این زمینه دست پیدا کرده است؛ اگر کسی قدرت کشتن، قطعه قطعه کردن دیگران را در خود دارد چرا باید این استعداد و غریزه را در خود سرکوب کند؟.!!! 🔺وجود خشونت کم و بیش در وجود هر انسانی هست و هر کس اگر قرار باشد این استعداد و یا هر توانایی و استعداد دیگری را در وجود خود قوی یافت آیا باید جامعه را قربانی امیال خود کند؟! در اکثر فیلم ها ژانر قتال و خشونت، فیلم طوری قاتل را نشان می دهد گویی جامعه او را درک نمی کند و او قهرمانی است با یک قدرت خدادادی که چیزی جز رفتار خشن و قتل نباید از آن انتظار داشت. ولی این استعداد در همگی وجود دارد و با نمایش و تبلیغ آن راه برای به آتش کشیدن جامعه همواره می شود. 🔺 فلسفه دین اسلام و شناختی که از انسان به ما ارائه می دهد خشونت، غضب، شهوت، عشق و عاطفه را همگی جز لاینفک وجود آدمی می داند و سعی در شناساندن آن به انسان را دارد نه اینکه با پنهان کردن آن سعی در جلوگیری از مصائب و پیامدهای بعدیش را داشته باشد و نه سعی در رها سازی و افسارگسیختگی آن دارد و نه سرکوب و اضمحلال و از بین بردن آن، بلکه پرورش صحیح، همه جانبه، با هم و هماهنگ و استفاده در زمان و مکان مناسب از تمام توانایی ها و استعدادهای ذاتی را الگو صحیح نشان می دهد تا از آدمی موجودی متعالی و مترقی بسازد. 🔺 مظهر متجلی پرورش متناسب تمام استعدادهای بشری برای رسیدن به جایگاه انسان متعالی است؛ خشونت و قتال با درنده‌خویان گرگ‌صفت، در کنار عاطفه‌ای لطیف در کنار "جون" برده سیه‌چرده ... 🔺و چه مظلوم است که بشریت هنوز او را که نسخه نجات بشریت نوشته نشناخته، سر در آخور خود در باتلاق ضلالت دست و پا می زند. «یا لَیتَنا کنّا مَعَک فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» @HOWZAVIAN
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬🎙حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان: 📌ما هوش راهبردی رسانه‌ای نداریم! 🔻بزرگداشت شیخ‌فضل‌الله کمترین انعکاس را در صدا و سیما و رسانه‌های انقلابی ما داشت! 🔻در عوض بی‌بی‌سی‌چی‌ها بلافاصله فعال شدند! 🔻رسانه‌های خواب ما، و رسانه‌های بیدار انگلیسی، بدانند: سال آینده ۳ شب در محل شهادت شیخ فضل الله عزاداری داریم! 🔸از کانال رسمی علیرضا پناهیان @HOWZAVIAN
🔺 شاعر انقلاب یا شاعر انقلابی؟ ✍ علی سلیمیان، نویسنده و شاعر تفاوت‌های عمیقی بین دو واژه شاعر انقلاب و شاعر انقلابی است! ۱. شاعر انقلاب در مدح و تأیید انقلاب به عنوان قدرتی که زیر پرچم آن زندگی می‌کند شعر می‌سراید، چون صرفه‌اش در این است، چه بسا اگر قدرت دیگری سر کار بود برای آن می‌سرود. اما شاعر انقلابی دل در گرو انقلاب دارد، دلسوز و همراه است، پیشرفت‌ها را می‌ستاید و کمبود‌ها را به نحو شایسته‌ای گوشزد می‌کند. ۲. شاعر انقلاب در پی چسباندن خود به افراد و مجموعه‌های منتسب به انقلاب است‌، برای به دست آوردن جایگاه و قدرت تلاش می‌کند، هدفش رسیدن به نام و نان است. اما شاعر انقلابی در پی انجام وظیفه‌اش در جبهه‌ی کنونی انقلاب است، برای خدمت به انقلاب و مردم تلاش می‌کند، هدفش رسیدن به رضای خدا و امام است. ۳. شاعر انقلاب از هر وسیله‌ای برای مطرح کردن خود استفاده می‌کند، چه بسا اگر به مسئولیتی رسید از آن برای ارضای خودخواهی‌هایش بهره‌ها می‌برد. اما شاعر انقلابی از هر موقعیتی برای تحقق آرمان‌های انقلاب استفاده می‌کند، با مسئولیت‌های اداری خیلی میانه‌ی خوبی ندارد ولی مسئولانه و متعهدانه برای انقلاب کار می‌کند. ۴. شاعر انقلاب در مدح انقلاب و منتسبانش محدود شده است، اما شاعر انقلابی افق‌های پیش روی انقلاب را می‌بیند و آن‌ها را برای مردم ترسیم می‌کند. ۵. شاعر انقلاب چون احتمالا سر سفره‌ی انقلاب جای خوبی نشسته است خیلی محتاط و محافظه‌کار‌ عمل می‌کند، مبادا جایگاهش به خطر بیفتد، از کنار تبعیض‌ها و ستم‌ها با تغافل عبور می‌کند. اما شاعر انقلابی در خط مقدم مبارزه است، از گلوله خوردن نمی‌ترسد، خودش و قلمش وقف انقلاب‌اند، از بیان تبعیض‌ها و ستم‌ها ابایی ندارد، چون آن را موجب تقویت انقلاب می‌داند حتی اگر تضعیف خودش را به همراه داشته باشد. ۶. شاعر انقلاب از وضع موجود راضی است، چون جایگاه دارد، رفاه دارد، به خیلی از اهدافش رسیده است‌ یا در شُرف رسیدن است، شاید اصلا آرمان‌های انقلاب برایش اهمیتی نداشته باشد. اما شاعر انقلابی تا رسیدن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلی‌اش راضی نمی‌شود و برای بهبود شرایط همواره در تلاش و نبرد است. ۷. شاعر انقلاب ممکن است روزی ضدانقلاب شود، اما شاعر انقلابی ممکن است روزی شهید... @HOWZAVIAN
💠 تامل ده‌گانه در ساحت تبلیغ ✍ محمدصدرا مازنی ۱) این بیان رهبری معظم انقلاب که در وضعیت امروز کسب مقامات علمی در اولویت اول حوزه ها است و تبلیغ در اولویت دوم است، در حالی که اولویت با تبلیغ است(نقل به مضمون). نکته بسیار مهمی است. کاملا روشن است که پیش نیاز تبلیغ کسب معرفت است. تا شناخت نسبت به مسئله نباشد، اساسا فهم شکل نمی‌گیرد. فهم درست مهم است. حکیمان و فیلسوفان بزرگ به این مهم توجه داشته‌اند. مولوی هم برای فهم درست شکوه‌گونه می‌گوید: آنچه می‌گویم به قدر فهم توست* مردم اندر حسرت فهم درست. این بصیرت که مسئله‌ای که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، را به درستی بفهمیم یک بحث است. ۲) در امر حوزه و نقش طلبگی گاهی گفته می‌‌شود، اولویت با چیست؟ قطعا تبلیغ اولویت است. چون با فرض اینکه حوزه علمیه قم و نجف پر باشد از مجتهدین تراز اول، در حالی که این بزرگان فقط در این دو شهر تجمع کنند و نقشی در تبلیغ نداشته باشند، فایده‌ چندانی ندارد. زمانی مقامات علمی بدرد می‌خورد که دستاورد آن به گوش مردم برسد، از آن عبور کند به مغز برسد و تحلیل شود در عمق جان مردم بنشیند. «بعضی از تبلیغ‌های ما حتی به گوش هم درست نمی‌رسد گوش هم حتی آن را تحمل و منتقل نمی‌کند. گوش که گرفت می‌دهد به مغز، قضیه این جا ختم نمی شود بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند. (5/11/1384)» این فهم، اراده آفرین است. یعنی اگر به این بصیرت برسیم که باید به بلاغ و ابلاغ و تبلیغ و تبیین اولویت دهیم، بی‌قرار می‌شویم. بی‌قراری اراده‌‌آفرین است. اراده نیز بی‌قرارمان می‌کند، مگر نبی مرسل(ص) چنان بی‌تاب هدایت و تبلیغ مردم نبود که ندای «لعلک باخع نفسک...» نازل شد که ای رسول نزدیک است جانت را در راه هدایت مردم به هلاکت اندازی؟ مگر علی(ع) بی‌قرار تبلیغ نبود. مگر بی‌قراری‌اش بی‌خوابش نکرده بود؟ مگر در تاریخ نخواندیم که حضرت گاهی از نگرانی برای مردم خواب نداشت و شب‌هایش را پهلو به پهلو می‌شد؟ ✔️ متن کامل در صفحه پاورقی @HOWZAVIAN
💢 سومین جلسه درسگفتار الهیات سیاسی با حضور دکتر جعفر حسن خانی در اسکای روم فکرت درحال برگزار است. https://www.skyroom.online/ch/shenakht/darsghoftar @Fekrat_Net
. 📰دکه‌ی تیترخوانی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN