🔻زیادهخواهی یک زائدۀ رقیق؛
توهمات بدنۀ اجتماعیِ تجددی
✍️ مهدی جمشیدی
۱. برخی تصور میکنند که چنانچه روایت جنبشی از اغتشاشات سال گذشته ارائه کنند، به فتح بزرگی دست یافتهاند و توانستهاند آن را تثبیت و تکریم کنند، درحالیکه مسأله، «جنبش» یا «ناجنبش» بودن این واقعیت نیست، بلکه مسألۀ آن است که «هویت» اغتشاش، قابلدفاع نیست. این اغتشاش، چه جنبش اجتماعی باشد و چه نباشد، کمترین نسبتی با «حرکت تاریخی جامعۀ ایران» نداشت و به همین دلیل نیز از سوی مردم با استقبال روبرو نشد. تصمیم تاریخیِ جامعۀ ایران، آن نیست که در اغتشاش سال گذشته نمایان شد، بلکه باید این واقعیت را یک «زائده ناروا» و «تکۀ نچسب» تلقی کرد که ریشه در بیرون از نظام اجتماعی ما و قواعد آن داشت؛ به این معنی که جامعهزاد و مردمبنیان نبود و از عالَم و افق تاریخی دیگری بر ما تحمیل شد. آری، نباید انکار کرد که تجدد در جامعۀ ایران، بدنۀ اجتماعی دارد و توانسته سبک زندگیِ متجددانه در این لایه بسط بدهد، اما در عین حال، نباید غفلت کرد که این لایه، حداقلی و ناچیز است و نمیتواند جوشش درونی و حرکت خودبنیان جامعۀ ایران را نمایندگی کند. برخلاف این تحلیل، نیروهای تجددی در عرصۀ فکری و رسانهای، همواره کوشیدهاند این خُردهحرکتهای نمایشی و بیریشه را به عنوان انتخابهای تاریخی و کلانچالشهای اجتماعی، معرفی و القا کنند که جامعۀ ایران، دچار شکاف و تنش شده و بحرانهای هولناکی را تجربه خواهد کرد. نهفقط جامعۀ ایران، بلکه هیچ جامعۀ دیرینه و مستحکمی با چنین تلاشهای سطحی و زودگذری، دچار ازجاکندگی و زوال نخواهد شد؛ همچنانکه حاکمیت سیاسی نیز به دلیل همگونی با بافت فرهنگیِ جامعۀ ایران و برآمدن از اقتضاهای هویتی آن، مبتلا به شکاف با جامعه نشده است. گفتهها و برداشتهایی که این سو و آن سو عرضه میشوند و بر طبل فروپاشی و انحطاط میکوبند، واقعیتی جز روایتپردازیهای معوج ندارند و از باطن جامعۀ ایران حکایت نمیکنند؛ باطنی که در اغتشاش سال گذشته از لحاظ عدمی و منفی، خودش را نمایان کرد.
۲. مسأله این است که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، احساس کرد که میتواند در برابر انقلاب و ارزشهای هویتبخش جامعۀ ایران، گردنکشی کند و خود را بر آنها تحمیل کند و بر اساس همین احساس خام و برآورد نسنجیده نیز از فضای مجازی پا بیرون نهاد و به خیابان آمد، اما ناکام و سرخورده بازگشت. این بدنه در حرکت اخیر خویش، به دلیل «خودافشاگریهای فرهنگی» - که البته چارهای نیز جز آن نداشت - ماهیت تجددی خویش را آشکارتر کرد و نشان داد میخواهد جامعۀ ایران را به سوی اباحهگری و ولنگاری سوق بدهد و تمام خطوط قرمز ارزشی را درنوردد. این در حالی است که مردم با وجود تنوّعها و تکثّرهایی که دارند، همچنان به معیارهای ارزشی، معتقد هستند و حاضر نیستند با جریانهای سخیف فرهنگی، همراهی کنند. این «ناهمراهی» و «گسستگی»، خودش را در متن اغتشاش نشان داد و در نهایت نیز بدنۀ اجتماعیِ تجددی، در خیابان تنها ماند و گریخت. توقع این نبود که پس از آن همه تبلیغ و روایت و تخریب و واسازی، حداکثر ده درصد زنان ایران به کشف حجاب رو آورند، بلکه تخمینهای دشمن حاکی از این بود که جامعۀ ایران، دوپاره خواهد شد و نیمی از زنان، حجاب را کنار خواهند نهاد. اکنون با وجود گذشت یک سال، همچنان عدد قبلی پا بر جاست و پیشروی نداشته است. این امر نشان میدهد که حجاب، انتخاب درونی و فرهنگیِ مردم ایران بوده است، نه برخاسته از اجبار و سرکوب و قانون. اگر در گذشته، چنین گفتهای فاقد پشتوانۀ عینی بود، امروز میتوان با قاطعیت سخن گفت و دربارۀ انتخابها و جهتگیریهای خودخواستۀ این جامعه سخن گفت.
۳. اصرار و تأکید همیشگی آیتالله خامنهای بر انسجام درونی جامعۀ ایران و همراهی آن با نظام جمهوری اسلامی، چهبسا ریشه در چنین فهمی از جامعۀ ایران و نیروهای مخالف داشته باشد. ایشان در طول دورۀ اغتشاش، هرگز به باجدهی و عقبنشینی رو نیاورند و حاضر نشدند نیروهای اغتشاش و هواداران سیاسی آنها را به رسمیت بشناسند و وارد روند دادوستد با آنها بشوند، بلکه برعکس، قاطعانه موضعگیری کردند و آنها را مردم نخواندند؛ چنانکه عملشان را نیز مصداق اعتراض اجتماعی قلمداد نکردند. جریان اغتشاش، گمان میکرد که با حملۀ مستقیم و تهی از اخلاق و ادب به رهبر انقلاب، حالت استیصال و سرگشتگی ایجاد خواهد کرد، اما چنین نشد و مواجهۀ قاطع، به فصل اغتشاش پایان داد.
#روایت
#فهم_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
𖤜 ᤩ يامُسَبِّبَالاَسْبابِ
- دعوتید به اندیشکده صانع
❃رصد و تحلیل استراتژیک در حوزهی صنعت و تکنولوژی.
❃هر آنچه باید از آیندههای دور و جهان ۲۰۵۰ بدانیم!
❃از نقشهی راه تحول در صنعت ایران چه میدانیم؟
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𖤜 ᤩ اندیشکدهصانع
↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇
https://eitaa.com/SaneAndishkadeh
.
درباره #هوش_مصنوعی بیشتر بدانیم
تا درباره انسان امروز بیشتر بدانیم
#پیشنهاد_امروز_نویسندگان_حوزوی
دکهی تیترخوانی
🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#نویسندگان_دانشگاهی
#روزنامه #خبرنامه
🆔 @iusnews
🌐 iusnews.ir
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3975020545C3ba8a1068b
🔴 غزه قهرمان؛ خط مقدم نبرد با نظام سلطه
🖋حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️آنچه امروز در سرزمین های اشغالی شاهد آن هستیم عجز صهیونیستها در برابر روحیه شهادت طلبانه فلسطینی هاست و غزه قهرمان به مصداق بارز ایثار و مقاومت در دنیای اسلام تبدیل شده است.
▪️واقعیت آن است که مردم بی پناه و مظلوم فلسطین، برای حفظ میهن، دفع ظلم و ستم، حفظ خانواده و مردم کشور در برابر دشمن متجاوز و غاصب و در راستای از بین بردن دشمنان اسلام میجنگند به همین دلیل ارزش شهادت برای آنان حفظ میشود.
▪️اقدامات جریان مقاومت فلسطین دفاع مشروع در برابر جنایات و آپارتاید رژیم کودککش صهیونیستی است. بر همین اساس بر سایر مسلمانان واجب است که همه در صف جهاد واحد قرار گرفته و به آنانی که جان خود را برای حفظ اسلام به خطر میاندازند، کمک کرده و هم افزایی داشته باشند. یادمان نرود که امروز فلسطین و به صورت خاص غزه به صف اول جنگ با نظام سلطه تبدیل شده است.
▪️به راستی اگر نمیتوانیم در صف اول حضور داشته باشیم، در مراحل دیگر آن میتوانیم شرکت کنیم. کمکهای فکری، مالی و… در این راه ارزشمند است. اگر این مقدار هم مقدور نیست با محکوم کردن و حضور در صحنه میتوان چراغ مبارزه با دشمن غاصب را روشن نگه داشت و با این کار مسلمانان عالم، فلسطین و غزه را خوشحال و امیدوار کرده و در نهایت همه برای آزاد سازی قدس بعنوان قبله اول مسلمانان عالم آماده شویم.
▪️شهادت و شهادتطلبی از موضوعات و مسائل قرآنی و حدیثی و از اصول مهم و ضروریات دین اسلام است که باید به درستی شناخته شود. در فرهنگ اسلامی شهادت یکی از والاترین ارزشها و شهید از برترین انسانها است. شهادت اوج کمال انسان بوده و جهاد مقدس شهید و خون پاکی که در این راه به زمین ریخته میشود، عامل بقای جوامع انسانی و تداوم ارزشهای مقدسی است که انسانیت، شرف، عدالت و آزادی در پرتو آنها، جان و رمق گرفته و استمرار پیدا میکنند.
◾️در حال حاضر خون شهدای مظلوم فلسطین پیام آور سعادت و رهایی و منشأ بزرگ بیداری وجدان های بشری است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فرق مهسا و آرمیتا در ۳ کلمه است:
داشتن روایت اول!
روایت اول مهسا را دشمن نقل کرد
و روایت اول آرمیتا را رسانههای داخلی...
این است جنگ روایتها
#آرمیتا
#روایت
#ویراستی_ها
☑️@VIRASTYHA
.
عزیزان نویسنده می توانید ویراستی های خود را به این صفحه 👆👆ارسال کنید.
فرصت «کوتاهنویسی» را در یابیم.
#پویش_نوشتن
🔰 هشتم آبان، روز نوجوان به یکی از دغدغههای آنها پرداختیم.
مخالفتهای دینی از کجا آغاز میشود؟
اسلام را وارونه به نوجوان و جوان امروزی معرفی نکنیم
✍️ همشهری آنلاین- یادداشت #علی_کردانی پژوهشگر و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی:
📌برخی نوجوانان و جوانان ایرانی دین را عامل محدودیت و لذت نبردن میدانند و به همیندلیل با دین و دینداران فاصلهگذاری میکنند. «خداناباوری» جزو دلایل دوری از دین محسوب نمیشود.
📌انسان از محدودیت فرار میکند و دین را سدی مقابل خود میبیند. در این وضعیت چند سوال مطرح میشود:
۱- باید و نبایدهای دینی تنها آخرت را پوشش میدهد؟ یا اینکه دین برای دنیا و آخرت برنامه دارد؟
۲- آنهایی که برای رسیدن به کالای دنیا، دینگریزی را در پیش گرفتند، آیا دنیاشان آباد شد؟ سرانجام به کجا رسیدند؟ و سوالاتی مشابه این، که باید پاسخ صحیحی به آنها داد.
🗂 متن کامل یادداشت در همشهری آنلاین
#جوانان
#دین_گریزی
#هشتم_آبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کارگاه
💢انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری پارک دیجیتال فیض برگزار میکند
🔻کارگاه صفر متاورس (آشنایی با متاورس)
🔻بخشهای اجرا:
آموزش تئوری
تجربه واقعیت مجازی
تجربه واقعیت افزوده
تجربه کنسولهای بازی
تجربه کینکت
تجربه آرکید
تجربه سرویسهای هوش مصنوعی
⏱مدت زمان اجرا: 3 ساعت از 9 الی 12 صبح
🕰زمان: یکشنبه 14 آبانماه
♦️مهلت ثبتنام: شنبه، 13 آبانماه ساعت 12
🛑هزینه کارگاه 200 هزار تومان است که با همکاری پارک دیجیتال برای انجمن سواد رسانه طلاب رایگان برگزار میشود.🛑
📍مکان برگزاری:
شعبه ۲ پارک دیجیتال؛
پارک دیجیتال فیض (قم، خیابان طالقانی)
جهت شرکت بصورت حضوری به آیدی زیر پیام دهید:
@mostafagoodarzi
🛑ظرفیت محدود است🛑
انجمن سواد رسانه طلاب
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی
@savad_rasaneh
@HOWZAVIAN
🔻خبرنامه دانشجویان ایران :
مدیر جدید مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه انتخاب شد
حجت الاسلام و المسلمین رستمی با تأیید شورای عالی حوزههای علمیه به عنوان مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه انتخاب شد.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجتالاسلام و المسلمین رضا رستمی که از سوی آیت الله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، جهت مدیریت مرکز رسانه و فضای مجازی و مدیر اطلاع رسانی و خبر (افق حوزه) پیشنهاد شده بود، در دویست و هفتمین جلسه شورای عالی حوزههای علمیه به تایید اعضای این شورا رسید تا به مدت 2 سال عهده دارد مدیریت این مرکز باشد.
#نویسندگان #کنشگران
#حوزویان #دانشگاهیان
https://iusnews.ir/fa/news-details/486277/-مدیر-جدید-مرکز-رسانه-و-فضای-مجازی-حوزه-انتخاب-شد/
🆔 @iusnews خبرنامه دانشجویان ایران
🆔 @HOWZAVIAN نویسندگان حوزوی
🌐 iusnews.ir
دکهی تیترخوانی
🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
#روزنامه #خبرنامه
@HOWZAVIAN