eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نفوذ 💠 مجلس، دروازه ای برای نفوذی‌ها ✍ حسین کاوه 🔘 نفوذ نوین و یا فرا نفوذ دیگر به سبک سازمان‌های جاسوسی دهه 70 و 80 میلادی اتفاق نمی‌افتد بلکه غالبا به صورت نرم‌تر و خزنده‌تر و در حوزه نفوذ فکری با شستشوی مغزی و تغییر باورها و محاسبات و در نهایت تسخیر خواص حاضر در بدنه جامعه هدفی که قرار است بر آن مسلط شویم رقم می‌خورد. لذا این شکل و نوع از نفوذ در راستای همان سلطه‌گری و استثمار و ذیل استعمار فرانو تعریف و محقق می‌شود. 🌐 @Peirovir متن کامل👈👈👈 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 در کنار شما
✍ س. رستمی گفتگوی یک افسر جوان نیروی دریایی آمریکا با یک کهنه سرباز مجروح جنگ ویتنام در حاشیه رژه روز یادبود کهنه سربازان. کهنه سرباز: می‌خوای از تجربیاتم برات بگم تا راه و چاه رو بشناسی؟ سرباز جوان: نه عمو جی‌پی‌اس فوق مدرن دارم. کهنه سرباز: می‌دونی پهپاد بفرستی آسمون، آهن‌قراضه رنده شده تحویل بگیری یعنی چی؟ سرباز جوان: یعنی پهپادها هم نصیحت دوست ندارن؟ کهنه سرباز: یعنی من به تجهیزات پیشرفته‌مون اعتماد داشتم. سرباز جوان: منم همین‌طور. کهنه سرباز: یعنی من فکر می‌کردم راه و چاه رو می‌شناسم. سرباز جوان: منم همین‌طور. کهنه سرباز: اصلاً نمی‌فهمم وقتی از همین‌الان رو در چاه فاضلاب نشستی، چرا دارن تو رو می‌فرستن جنگ؟ سرباز جوان: منم همین‌طور. @HOWZAVIAN 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
📌برخی عزیزان گلایه می کنند که چرا خیلی اوقات توپخانه ات را سمت خودی ها تنظیم می کنی؟ 📢می گویم: این آقایانِ خودی اگر اصلاح نشوند و دست از رفتارهای هیجانی بر ندارند، هزینه اشتباهاتشان را باید مجموعه نظام بدهد. پس باید به آنها تذکر جدی داد و از بُت شدن آنها جلوگیری کرد وگرنه تارمویی از این آقایان را با صدها غرب زده ی بدبخت داخلی عوض نمی کنیم. @alikheradmardii https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔶 باید تایید می‌شد ✍ علی ابراهیم پور 🔹 بلافاصله بعد از اکران، دوشادوش افزایش چشم‌گیر استقبال مردمی، موج مخالفت‌ها نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد؛ غیر از روزنامه‌ها، روحانیون و خطبا سخنرانی‌ها و تحلیل‌های متعددی در نقد و ردّ فیلم ارائه کردند. طلبه‌ها و دغدغه‌مندانی که عموما پای خود را در سینماها نگذاشته و نمی‌گذاشتند، به پیروان این جریان تبدیل شدند. فضا آنچنان بحرانی شد که حتی برخی در قم به دنبال گرفتن فتوا علیه کارگردان و نویسنده‌ی فیلم بودند و عملا مارمولک داشت به بحرانی امنیتی و غیرقابل کنترل تبدیل می‌شد. 🔹 مواجهه‌ی روحانیت با سینما از چه نظام تفسیری و رفتاری تبعیت می‌کند؟ به عبارتی، طلبه‌ها چقدر تلاش می‌کنند، فیلم را «بفهمند» و چقدر واکنش اجتماعی خود نسبت به فیلم را منوط به «فهمیدن» فیلم می‌کنند؟ بهترین مورد برای مطالعه نحوه مواجهه طلاب با فیلم، هنگامی است که سوژه‌ی فیلم، در محدوده‌ی امور صنفی طلبه‌ها باشند و شاخص‌ترین این امور هم، سوژه‌ شدن شخصیت خود روحانی است. مهم‌ترین راهبردی که از موردپژوهی مارمولک، برای امروز روحانیت می‌توان استخراج کرد، لزوم اهتمام در افزایش سواد سینمایی و متوقف ساختن هر موضع‌گیری اجتماعی بر خوانشِ روشمندِ بی‌واسطه فیلم است. 🔹 اساسا واکنش طلاب نسبت به هر چیزی (اعم از فیلم و غیر آن)، باید تابع شناخت و فهم باشد، نه احساسات و شنیده‌ها. فهم هر چیزی نیز متوقف بر آشنایی با روش شناخت آن است. بنابراین، فهم و ارتباط عمیق با فیلم سینمایی نیز بر سواد سینمایی توقف دارد؛ سواد سینمایی‌ای که هم نیازمند آموزش علمی و هم انس عملی است. اساسا فهمیدن فیلم یعنی چه؟ آیا طلاب همان‌طور که برای فهمیدن متن سیوطی و شیخ اعظم انرژی مصرف می‌کنند و روش آن را می‌جویند و برای آموختنش تمرین عملی می‌کنند، برای خوانش «متن تصویری» نیز انرژی حداقلی می‌گذارند و روش آن را جست‌وجو می‌کنند!؟ 👇👇👇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/676 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
💠 ردای دانش ✍علی بهاری 🍃معروف است شهید مطهری برای فهم دقیق فلسفه به سراغ یک هیوم‌شناس برجسته رفت. این شخص به شهید گفته بود من وقت خالی ندارم. فقط عصر جمعه وقتی با سگم برای پیاده‌روی به پارک می‌رویم می‌توانم در خدمت‌تان باشم! و مطهری، این تشنه دانش، پذیرفته بود. او برای فهم درست فلسفه هیوم در پارک با این مرد و سگش همراه می‌شد و ذلت تعلم را به جان می‌خرید تا بتواند مسلط و محکم هیوم را نقد کند. این را مقایسه کنید با خودمان که وقتی پاسخ پرسشی را در اینترنت نمی‌یابیم ترجیح می‌دهیم دیگر دنبال جوابش نرویم! 🍃 شاهکار اصلی مطهری، دفاع‌ تحسین‌برانگیزش از اسلام است. علامه شهید، تسلط خود بر علوم مختلف اسلامی و انسانی را در دفاع متکلمانه از اسلام و نقد اندیشه‌های رقیب به کار می‌گرفت و از همین رو می‌توان گفت تخصص اصلی مطهری در میان علوم مختلف اسلامی، دانش کلام بود. برخی او را موسس کلام جدید شیعی می‌دانند. او وقتی ‌دید در باب تقابل تاریخی ایران و اسلام شبهاتی میان مردم رسوخ کرده، «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشت و آن گاه که زمزمه تحسین آزادی‌های جنسی مغرب زمین به گوشش رسید «اخلاق جنسی در اسلام و غرب» را تالیف کرد. کوشید درخت شکاکیت را به کمک استادش علامه طباطبایی با تیغ «اصول فلسفه و روش رئالیسم» قطع کند و تفکر خطرناک فمنیسم را با «حقوق زن در اسلام» سر جای خود نشاند. مطهری در دفاع از اسلام حد و مرزی نمی‌شناخت. هر جا و در هر زمینه‌ای - از اقتصاد و فرهنگ و خانواده تا سیاست و حکومت و انسان و تمدن - نقدی به اسلام وارد می‌شد به سرعت در صحنه بود، خطبه لازم را ایراد می‌کرد و کتاب مربوط را به رشته تحریر درمی‌آورد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
✍ علیرضا نظری خرم بعضیا دائم توی گذشته زندگی میکنن! یه عده از این آدما یا دارن حسرت گذشته رو می خورن که ما ال بودیم و بل بودیم یه عده هم همش دارن گذشته رو می کوبن و می گن فقط ما خوبیم و بقیه اخ و اوفن باید به هر دوی اینا گفت: قبلیا هر چی بودن خوب یا بد، دیگه رفتن و تموم شدن. تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ از خودت بگو! شما امروز چه کاره ای و کجا وایسادی؟ اونا هرچی بودن، خوب یا بد، خودشون می دونن با خدای خودشون. بدون شک از اونا یه روز می پرسن که آقا چه کردی و چه نکردی. لَهَا مَا كَسَبَتْ اما امروز شما باید فکر خودت باشی. شک نکن که از خودت هم می پرسن که چی کاره بودی. کدوم وری بودی. به جای اینکه به این و اون گیر بدی، فکری به حال خودت بکن. وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ از ما قرار نیست بپرسن که قبلیا چرا خوب بودن یا بد بودن ما باید کلاه خودمونو سفت بچسبیم تا باد نبره! وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
سلام به نظر من دنیا تشنه ما است و طلبه ها میرن حوزه که این تفکرات رو یاد بگیرن و به دیگران بیاموزند نه اینکه تفکرات متفرقه را دنبال کنند. ............................ منتظر انتقادت و پیشنهادات اعضای محترم هستیم. @howzavian
🔴 رفع اصل نجاست ✍علیرضا نظری خرم در زمان‌های دور، روستایی بود که فقط یک چاه آب آشامیدنی داشت. یک روز سگی به داخل چاه افتاد و مرد. آب چاه دیگر غیر قابل استفاده بود. روستاییان نگران شدند و پیش مرد خردمندی رفتند تا چاره کار را به آنان بگوید. مرد خردمند به آنان گفت که صد سطل از چاه آب بردارند و دور بریزند تا آب تمیز جای آن را بگیرد. روستاییان صد سطل آب برداشتند اما فرقی نکرد و آب کثیف و بدبو بود. دوباره پیش مرد خردمند رفتند. او پیشنهاد کرد که صد سطل دیگر هم آب بردارند. روستاییان این کار را انجام دادند اما باز هم آب کثیف بود. روستاییان بنابر گفته مرد خردمند برای بار سوم هم صد سطل آب از چاه برداشتند اما مشکل حل نشد. مرد خردمند گفت: چطور ممکن است این همه آب از چاه برداشته شود اما آب هنوز آلوده باشد. آیا شما قبل از برداشتن این سیصد سطل آب، لاشه سگ را از چاه خارج کردید؟ روستاییان گفتند: نه، تو فقط گفتی آب برداریم!! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
💠 شاهد از غیب رسید ✍ سیدمهدی موسوی 🔹مدتی است که در یاداشت هایی خبر از تقویت جریان مخالف منطق، حکمت، فلسفه و اصول فقه با گرایش مختلف همچون ، مدرن ، ، و ... را در متن حوزه علمیه و جریانهای انقلابی و سیاسی با دوستان مطرح می کنیم. اما بسیاری با حیرت و تردید به این مطلب می نگریستند و اعتراضاتی هم می کردند. اما نامه اخیر جناب حجت الاسلام آقای محمدتقی سبحانی به مجمع عالی حکمت شاهدی روشن و صریح بر این نگرانی ها و جریان شناسی تاریخی بود. 🔹آقای سبحانی در نامه خود بر "شکل گیری و باروری مدرسه جدیدی در فلسفه اسلامی و شیعی" در "دوره جدید نهضت نوین شیعه" تاکید دارد و برای همین غرض و مدعا، را از بیخ و بن ۱. ، ۲. در تبیین پدیدارهای نوین و دستاوردهای نو آمد بشری، ۳. مبتنی بر های منسوخ شده علمی، ۴. در تنگنای روش قیاسی و برهانی، ۵. در یقین، ۶. در قصه پیچ در پیچ عین _ ذهن و مفاهیم ماهوی، ۷. در ، ۸. در درک پیچیدگی‌های دنیای مدرن، ۹. در پاسخگوئی به مهم‌ترین پرسش‌های اساسی بشر در تاریخ، ۱۰. با "جبرانگاری، ایدآلیسم، فردگرائی و کلی نگری، ثبات‌گرائی(ایستمندی) و نسبیت اخلاقی" و ۱۱. به از "آزادی‌اندیشی، مسئولیت‌آفرینی، رئالیسم، کل‌نگری، تکامل‌گرائی و اخلاق‌باوری" معرفی می کند. 🔹به نظر حقیر، این نامه یک جدی و اساسی به جریان حکمت و فلسفه اسلامی است که آنها را از فضای خوشبینی به فضای موجود و احساس قدرت و قوت خارج کند و به ایشان بفهماند که مسئله بسیار جدی و اساسی است و نقدهای این چنین از سوی کسی نوشته شده است که خود روزی مشغول به تحصیل کلام و فلسفه و عضوی از مجمع عالی بوده است.... @hodanandboshra متن کامل👈 @HOWZAVIAN 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
📝دفع افسد به فاسد؛ نفی مسئولیت با رنگی از توجیه 🔸بی شک وقتی در طول چهارسال نه برای جامعه سخنی از ضروریات یک انتخاب درست گفته شود و نه در هدایت صالحان به عرصه انتخابات قدمی برداشته و همانند همیشه از گنجه انبار جریانات سیاسی همان لیست های ناکارآمد همیشگی بیرون آید باید هم برای توجیه محصول نهایی از عناوینی چون دفع افسد به فاسد و انتخاب بین بد و بدتر استفاده کنیم. @feckrat
🔘مبانی جهان‌شمول مکتب سلیمانی، چالش بزرگ نسبی‌گرایی فرهنگی در غرب 🔻رییس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام: 🔹در غرب می‌گویند فرهنگ و ارزش‌ها وابسته به افرادی هستند که آن را شکل می دهند. در نتیجه جوامعی که فرهنگ‌های متفاوتی با یکدیگر دارند، متباین از یکدیگر نیز به حساب می آیند. فرهنگ مثل لباس است. نمی‌توان لباس یک پیرمرد را به یک جوان پوشانید. وقتی فرهنگ متفاوت و نسبی بود، نباید انتظار داشت که دو جامعه یکسان باشند و مبتنی بر آن قانون واحد جهانی صورت داد و مبتنی بر آن حکومت امام زمان (عج) هم نباید شکل بگیرد. این نکته را سال‌ها تلاش کردند و در مجامع علمی و دیگر مراکز تئوریزه و نهادینه کردند. دیگران را هم به این سمت پیش بردند و هژمونی عجیبی در کل جهان بوجود آوردند. @BouNEWS متن کامل👈👈👈 @HOWZAVIAN 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 نقطه صفر بحران روحی ما آدم‌ها را نه آنگونه که هستند بلکه آنگونه که دوست می‌داریم، به تصویر می‌کشیم. از آنان در ذهن خود، شخصیتی بی‌عیب و نقص و کامل می‌سازیم. شخصیتی ک گاه آنقدر بالا و بالایش می‌بریم که برایمان دست نایافتنی می‌‌شود. با تکامل فرآیند تصویرپردازی، دوران تطبیق این صورت خیالی برساخته، بر موجود خارجی آغاز می‌شود معیار ما برای شناخت و قضاوت «دیگری»، نه خود واقعی آن موجود، بلکه صورت ذهنی ماست. بدیهی است که چنین انسانی، از تصویری که به ذهن آمده سرریز شود و در لحظه‌ای بت‌هایی که از انسان‌ها در ذهن ساختیم فرو می‌ریزد. این فروریزی، نقطه صفرِ بحران روحی در آدم‌ها است، ملامت‌ها آغاز می‌شود، خشونت‌ها به شدیدترین شکل ممکن، سربرمی‌آورد، عقده‌ها، حقارت‌ها و اهانت‌ها یکی پس از دیگری، گریبانگیرمان می‌شود. تمام این نتایج، برخاسته از یک صورت‌پردازی ریاضی‌وار و رویکرد صفر و یکی به «دیگری» است، برخاسته از یک نگاه غلط، برخاسته از یک قضاوت ناصحیح و نشأت گرفته از تفسیری ناصواب نسبت به انسان. «دیگران را آنگونه که هستند بپذیریم نه آنگونه که می‌خواهیم» @mazbalegan https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه