eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ با قوّت ادامه می‌دهم... 📜 واقعاً از ته دل می‌خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود. در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم، تا این کار انجام نگیرد؛ ولی انجام گرفت و این مرحله گذشت. اما حالا که این بار را روی دوش من گذاشتند، با قوّت خواهم گرفت؛ آن‌چنان که خدای متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوّة». این تکلیف من است، که امیدوارم ان‌شاءاللَّه مشمول لطف و ترحم الهی و دعای ولیّ‌عصر(عج) و مؤمنین صالح باشم. ۱۳۶۸/۰۴/۱۲ @HOWZAVIAN
«امیدهای متداول» با «امیدهای ایمانی» فرق می‌کند ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان، استاد حوزه ❤️امیدمتداول همین قواعد متداول و معمول ظاهری را میبیند و همین عوامل و مقدمات ظاهری. اما امیدهای ایمانی سنتهایی را میبیند که حاکم بر قواعد ظاهری است و عواملی را مشاهده میکند که خیلی متوجه نمیشوند. امید متداول میتواند حساب کند که نتیجه از کجا به دست او میرسد اگر نتواند حساب کند امید نخواهد بست اما امید ایمانی، برای نتایج من حیث لایحتسب هم قواعدی بلد است. مثلا میداند یک قاعده اقتصادی رابطه بین اراده یک امت و روزی است. که حاکم بر قواعد ظاهری است که ما میشناسیم. بین «من یتق الله» رابطه روشنی است با «یرزقه». آن هم «من حیث لا یحتسب». ❤️امیدمتداول نمیتواند توضیح دهد که امام خمینی با چه امیدی در اوج قدرت پادشاهی ایران حرکت خود را شروع کرد؟ با چه امیدی جنگ هشت ساله را مدیریت کرد. با هزار کاستی علمی و مدیریتی و ابزاری که تشکیلات تحت فرمانش داشت. اما امید ایمانی میتواند توضیح دهد. این همان امیدی است که امام گفت این راهی که درش وارد میشویم «درش شکست معنا ندارد.» هیچ نوع شکستی. امیدمتداول وضعیت احدی الحسنین یعنی دو سر برد در تمام مراحل حرکت در یک مسیر خاص را نمیفهمد اما امید ایمانی میفهمد که ممکن است مسیر را به گونه ای بروید که درش شکست معنا نداشته باشد. ❤️امید متداول درش بین درخواست و نتیجه گیری ملازمه ای نیست. چه بسا شما میل به چیزی داشته باشید اما لزوما نتیجه نگیرید. احساس یاس و انسداد اساسا جایی است که شما میل شدید به نتیجه دارید اما عوامل و زمینه ها حصول نتیجه را دور و غیر قابل دسترسی میداند. اما امیدایمانی بین درخواست و نتیجه ملازمه میبینید. ادعونی استجب لکم. شما سراپا درخواست از خدا شوید، او اراده اش را وارد عمل میکند. نگران نباشید. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» اگر حقیقتا از او بخواهید این یعنی همه توان فکری و عملی خود را پای کار بیاورید و نگران نقصها و قصورها نباشید دیگر. او جبران میکند. او حل و فصل میکند. ❤️امیدمتداول همان است که دشمن آنچنان دقیق همه امور را در نظر میگیرد که رهبری ایران هم به او آفرین میگوید، همه امور برای او امید به حصول نتیجه را ایجاد کرده بود. امید به پیروزی. اما امید ایمانی همان است که میگوید محاسبه تو غلط بود. چون قواعد حاکمی وجود دارد که تو هیچ گاه آن را نمیبینی و در محاسبه نمیاوری. قواعدی که به عقیده و ایمان این مردم مربوط است. به مسیرشان و به سنتهای الهی. ❤️امیدمتداول با دیدن نقص این مدیر و آن مدیر، این روال غلط و آن خرده فرهنگ خطا، آن ضعف درونی و آن تهدید بیرونی، نابود میشود اما امید ایمانی دست به رفع نقصها میزند چون ریشه پیروزی را چیزی فراتر از این امور میداند. او فقط مامور به انجام تکلیف است تا جای ممکن و نتیجه را در دست اراده الهی میبیند. امید متداول با دیدن قدرتهای ظاهری و تهدیدها احساس شکست میکند و یاس و انسداد، اما امیدایمانی همه اینها را باعث اضطرار بیشتر خود نزد خدا میداند و افزون شدن فشارها را نشانه نزدیک شدن نتیجه میبیند. همان جمله ای که در اوج محاصره در جنگ احزاب مومنین گفتند که «این همان وعده ای است که خدا و رسول داده بودند و راست هم گفته بودند. » ❤️امیدمتداول معنای جمله سردار شهید ما را که گفت فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصتها نیست نمیفهمد. اصلا این را جمله ای متناقض میبیند اما امید ایمانی میفهمد و میداند شرطش آن است که نترسد و نترساند و وارد مسیر شود. ❤️امیدمتداول برای رسیدن به نتیجه چه بسا ایمانش را هویتش را عزتش را هم بفروشد اما امیدایمانی، مصلحت اندیشی میکند اما اساس دارایی خود را که نتیجه اصلی را با آن به دست میاورد نمیفروشد و کنار نمیگذارد. ❤️دوران فشار و تهدید و تحریم و سختی ها، زمانه یافتن ارزش کالای مهمی به نام امیدایمانی است. اگر نخبه ای حقیقتا اهل این مردم باشد باید این حقیقت را تبیین کند و به چشم آورد. @HOWZAVIAN
. 📖 برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «شاه جعفر» 🔸به همت اداره هنرهای ادبی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های ادبی "طلوع" نشست کتاب "شاه جعفر" برگزار می‌شود. 🔹با حضور نویسنده کتاب: سعید محمدی منتقد: حاتم ابتسام مجری: محمد علی نباتی 🔻زمان: سه شنبه ۱۶ خرداد، ساعت ۱۷:۳۰ 🔺مکان: قم، خیابان صفائیه، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، سالن علامه طباطبایی ✔️ رویدادهای هنری رسانه‌ای در اشراق @HOWZAVIAN
🔹کتاب را بخورید! ✍️ حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده 🔸کتاب را بعضی ها می خرند و می خوانند و از آن لذت می برند. 🔸چندین جلد گالینگور کتاب را برخی ها برای زیبایی و دکور در بوفه و کتابخانه منزل می خرند و می گذارند. 🔸کتاب های رنگارنگ و خوش نقش، اطلس ها، دائره المعارف ها را گاهی می خرند و از زیبایی آن سرمست می شوند. 🔸گروهی از خردمندان کتاب را می خرند که خریده باشند. 🔸و انگشت شمار هستند که کتاب را می خرند و می خوانند. 📌کتاب را باید خورد. ریز ریز کرد. لقمه لقمه کرد. سرسفره باید گذاشت تا خانواده با سس خردل میل کنند. 🔻وقتی کتاب خورده شود، تبدیل به ویتامین و پروتئین می‌شود، وارد افکار و اندیشه می‌شود، رفتارها تغییر می‌کند و جامعه متحول می‌شود. ‼️کتاب خوردنی است. 🌾همه کتاب ها خوردنی نیستند. @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️سومین جلسه حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» با ارائه‌ی حجت‌الاسلام نجف لکزایی ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📌 بی‌حسی در برابر دنیا 👈هر ایرانی می‌فهمه که وقتی امام خمینی در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: هیچ حسی ندارم، این یعنی چه. ⭕️اما خب نادان‌ها باید خود را به جهالت بزنند و این جمله ملکوتی را بر خلاف واقع تفسیر کنند. ربع پهلوی بیچاره! امام که یک وجب از خاک کشور را به دشمن نداد برایش ایران مهم نیست اما برای تو پدر و جدت که رایگان ایران را تاراج کردید مهم است؟ اف بر دروغ‌گوهایی که از دروغگویی خسته نمیشن! ✔️ صفحه حجت الاسلام دکتر ابراهیم باقرزاده @HOWZAVIAN
✅ آیا این چهره را می شناسید؟! ✍️ جواد حاجی اکبری ، اهـل نبطیـه و از بردگانـی بـود کـه بـه نـدای پیامبـر لبیک گفـت و با وجـود شـکنجه های بسـیار، در کنـار ایشـان مانـد. در جنگهای صفین و نهـروان همراه امیرالمؤمنیـن بـود. حضـرت پـس از وفـات او، در کلامی (حکمـت 42نهج البلاغه) در وصفش چنین فرمودند: »خدا ّخباب را رحمت کند که با رغبت اسالم آورد، برای اطاعت از فرمـان خـدا هجـرت کـرد، به مقـدار کفایتش قناعـت ورزید، از خداوند خشـنود بود، و زندگیاش را با جهاد سپری کرد.« اگر خباب امروز در جمع ما بود بی شک یکی از افسران معرکه فضای مجازی بود. البته افسر تولید محتوا نه کپی پی‌سی!! خدایا! و خباب‌ها را مورد رحمت و ما را در مسیر این خوبانت قرار بده. @HOWZAVIAN
💠 تعجیل و تأخیر ✍️ علی جباری، کارشناس مجری برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف در ایام ماضی با دلی راضی به امر سبحان قاضی، جهت کسب معاش، پای در راهی نهادم. جاده بی‌همدم بود و تن بی‌رمق و وقت مُضیَّق و دل نگران. قضای روزگار مرکب مرا قفای راننده کهنسالی قرار داد که در آن معبر باریک نه راه می‌رفت و نه به سایرین راه می‌داد و خرامان خرامان روی رگهای اعصاب خلایق طریق بی دریغ را وجبٌ بعد وجب طی می‌فرمود. سرم پر تشویش بود و تنم مملو از اضطراب و پیشانی پر عرق و دستانی پر ورق خائف از تأخیر و انحلال نشستی مهم در آن صباح الاصباح. حرص‌ها خوردم و پیراهن حوصله را صد چاک دادم از دست آن پیر پرحوصله راه ناپیما، ولی اندکی بعد دست در گریبان تفکر فرو بردم و اندیشیدم که شاید در این رویداد ناخوشایند حکمتی باشد مرا پوشیده. عنان صبر بر کف و دست نوازشی بر سر و نهیبی بر نفس، گوهری از خالق متعال یاد آوردم که: شايد چيزى را ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزى را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد.(بقره/۲۱۶) به مقصد که واصل شدم چشم‌هایم عمارتی را دید که حریقی به جانش افتاده و حریق‌نشانان در پی اطفای آنند. هزار شکر کردم و سر تعظیم بر پروردگار مهربان که اگر گاه موعود در جلسه می‌بودم چه بسا که از آن حریق مرا هم نصیبی عاید بود. نه هر تأخیرِ اجابتی خُسران است و نه هر تسریعی فایده و منفعت. در کوران ناملایمات، عاقلان صبورند و جاهلان عجول و صابران واصلند و عاجلان نادم. @HOWZAVIAN
. 📌این بار پای یک آخوندزاده در میان است 🔻سینمایی «مصلحت» پس از 3 سال توقیف روی پرده می‌رود پوستر رسمی فیلم سینمایی مصلحت به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، با طرحی از خانه طراحان انقلاب اسلامی رونمایی شد. مصلحت یک تریلر معمایی‌- جاسوسی است که پس از سه سال بلاتکلیفی، سرانجام از چهارشنبه ۱۷ خردادماه اکران خود را توسط پخش بهمن سبز و به سرگروهی سینما هویزه مشهد با شعار «عدالت خط قرمز ندارد!» در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد. در خلاصه داستان این فیلم که به موضوعی افشاگرانه در اوایل دهه ۶۰ می‌پردازد، آمده است: «پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور در یکی از درگیری‌ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک ‌و پُر رمز و راز را وارد موازنه‌ای پیچیده و سخت می‌کند...» این فیلم که از آثار مهم و بحث‌برانگیز سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بود، در ۷ بخش کاندید دریافت جایزه شد و حسین دارابی در نخستین تجربه سینمایی‌اش، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را برای آن دریافت کرد. @HOWZAVIAN
🌹🌹🌹🌹 خورشید رضا(ع) و رهبر ایران ماه شد باعث افتخار میهن ، «فتّاح» بر عـزم جوانان وطن بایـد گفت لا حول ولا قـوة الا بالله @shaeranehowzavi
🔸بارقه‌های امید ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌کودک و نوجوان یعنی ادامه زندگی، استمرار وجود انسان، تازگی، تحول، پیشرفت و در یک کلمه: امید. 📌امروز دم غروب، خسته از یک هفته پرکار، هوس کردم کمی قدم بزنم. قدم‌زنان تا بوستانی که با منزل فاصله داشت رفتم. 📌در مسیر، از کنار دیوار مجتمع‌های مسکونی که می‌گذشتم، از پشت نرده‌ها، صدای سروصدای بچه‌ها که نغمه زندگی بود، به‌گوش می‌رسید. دوست داشتم به آنان و جست‌و‌خیزهای کودکانه‌شان ساعت‌ها خیره شوم. 📌در بهترین نقطه بوستان، شهید جوان بیست ساله ای در خاک آرمیده بود که البته گمنام بود. نماینده نسل دهه پنجاه یا شصت که جوانی و سرزندگی جمعیت این مرز و بوم را به رخ دیگر کشورها می‌کشاندند. 📌آن.سوتر، گروهی نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله، با «زووووو» کشیدن، زندگی را نفس می‌کشیدند. شور و نشاطی وصف‌ناشدنی داشتند. چمن‌های بوستان هم زیر پاهای برهنه‌شان، قولنج می‌شکست. 📌این‌ها بارقه‌های امیدند در فضای جان، اما شاید زیاد طول نکشد که این بارقه‌ها خاموش شوند و نسلی سال‌خورده در گوشه کنار بوستان‌ها، روی نیمکت‌ها بنشینند و این شور و نشاط زندگی، جای خود را به تکراری خسته‌کننده و کشنده بدهد. @HOWZAVIAN
📙کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی با حضور حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی 📱محتوای این خوانش در 👇 https://eitaa.com/24252907/75 @HOWZAVIAN
🤖هوش مصنوعی، گامی در مسیر توحید ✍ محسن عبدالله‌زاده هوش مصنوعی همانطور که برای جوامع مادی، نوعی تهدید شغلی حساب می شود؛ برای جوامع توحیدی یک فرصت است. هوش مصنوعی با زبان بی زبانی به انسان می گوید: من هرکاری جز بندگی و عبودیت از روی قصد و اراده را انجام می دهم و این تو هستی ای انسان که بایستی به وظیفه اصلی ات یعنی همان بندگی بپردازی. به بیان دیگر، ابر و باد و... در کارند، تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری. با توسعه نقش هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر، خیلی از کارهایی که تمام فکر و ذهن انسان را مشغول خود کرده بود، خیلی کامل و بهتر، انجام می دهد و فکر انسان از آن راحت و دست انسان از اجرایش خلاصی می یابد. حال اگر انسان کمی با خود خلوت کند و بیاندیشد، متوجه می شود؛ وجودش شریف و گرانبهاتر از آنی است که مشغول کارهایی شود که ربات ها، سخت افزار و نرم افزارها توانایی انجامش را دارند. لذا بایستی سراغ کاری برود که هیچ چیزی جز او توان انجامش را ندارد و اصلا تنها انسان را برای آن کار آفریده اند. یعنی همان بندگی و آیینه جمال و جلال الهی شدن. ممکن است برخی راه دیگری را انتخاب نمایند و همه چیز را ابزار حیوانیت و شهوترانی خود کنند. یعنی انسان به جایی برسد که تمام اسباب رفاه و آسایش برایش فراهم شود و او به جای بندگی، سبوعیت و شهوت را انتخاب کند. در این برهه زمانی، وظیفه رهبران فکری، فقهی، اخلاقی و اعتقادی جامعه است که برای دنیای پس از حضور فعال هوش مصنوعی، برنامه ریزی کرده و جامعه را سمت عبودیت و بندگی ببرند. @HOWZAVIAN