🔰هویتِ مجازی
✍محمود علیپور، پژوهشگرِ فلسفهی روانشناسی
«ساعت رولکس»، «گوشی اپل»، «لباسهایی با مارکهای چنین و چنان»، «ماشینهای لوکسِ چند میلیاردی»، «صورتهای معماری شده با عمل و بوتاکس» و «خوشگذرانیهایی که کثرت جامعه حتی از وجودشان بی خبراَند.»
این تنها بخشی از نمونههاییست که با اندکی گذر در «اینستاگرام» و دیدن پُستها نظرمان را به خود جلب میکند. واقعیت این است که بخش عمده ای از عکس و فیلمهایی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود تنها یک نمایش اغراقآمیز است.
در بیشتر مواقع اشیای لوکسی که در تصویر دیده میشود متعلق به خودِ فرد نیست و تنها برای اجرای نمایشی توخالی(شوآف) اجاره شده اند.
مقصود اصلی این افراد از محور قرار دادن زندگیِ لوکس و اشرافی در صفحات مجازی، تلاش برای قرار دادن خود در جرگهی اقلیتِ خاص و بهره از سودآوریِ زندگی لاکچری (لاکژری) است.
مثلا اکثرشان بعداز اینکه از خود چهرهای شاخ به نمایش میگذارند سفارش تبلیغات را شروع کرده و حسابی پول درمیآورند. متأسفانه بسیاری از دنبال کنندگان این افراد که اکثراً جوان و نوجوان هستند این موضوع را نادیده گرفته و زندگی و شرایط خود را با آنها مقایسه میکنند.
این مقایسه سرتاسر ایراد است چون فرد خودش را با یک فضای نمایشی و غیرواقعی در ترازو میگذارد. این روند بهتدریج باعث از دست دادن اعتمادبهنفس، افسردگی و یا حتی خودکشی آنها میشود. رونق گرفتنِ این تئاتر جذاب باعث شده تا صاحبنظران علم روانشناسی و جامعهشناسی، تأثیرات منفی اینستاگرام را بر سلامت روانی جوانان در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی بهمراتب بیشتر ارزیابی کنند. برای نسل جوان و نوجوان نگرانم اما برخی انگار در خواب غفلتاَند...
#هویت
#اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی_خراسان👇
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈تکمیل ظرفیت 📌
🏫 #مدرسه ابتدایی و پیش
دخترانه و پسرانه :
«_____ویژگی ها______»
🔹مشاور
🔹پرونده تربیتی
🔹 محیطی سالم
🔹مجری سند تحول
🔹مدرسه والدین و مربیان
🔹مربیان جوان و متخصص
🔹تربیتی ،مهارتی و علمی
🔹بیش از ۷سال سابقه
🔹حفظ قرآن و قرائت
🔹 کتابخوانی و تحقیق
🔹 مسأله محور و....
🛑ظرفیت محدود🛑
همین الان اقدام کنید 👇👇
09385832328 شعبه پسرانه
09109706574 شعبه دخترانه
@zamani_hosein ادمین مدرسه
«___لینک کانال مدرسه____»
https://eitaa.com/9869748/2005
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تأثیر عوامل غیر معرفتی بر معرفت
✍ دکتر علی واعظی، استاد حوزه و دانشگاه
معرفت شناسی به عنوان شاخه ایی از فلسفه همواره در تاریخ فلسفه مورد بحث و مناظره فیلسوفان بوده است و هنوز هم مطرح است.
منتهی یکی از مباحثی که مطرح است تاثیر عوامل غیر معرفتی بر معرفت می باشد در معرفت شناسی جدید جناب ویلیام جیمز با عنوان اراده معطوف به باور یکسره این نظریه را به عنوان مکتب فلسفی خود پذیرفته است در مکاتب دیگر نیز از عوامل روانی تحت عنوان روان شناسی معرفت و از عوامل اجتماعی بر معرفت که با عنوان روانشناسی معرفت نام برده شده است.
در فلسفه اسلامی فلسفه اشراق بیشتر به مباحث روان شناسی معرفت می پردازد و در فلسفه مشا به تاثیر عوامل اجتماعی بر معرفت می پردازد و در این میان فارابی به عنوان فیلسوف فرهنگ به هر دو عامل اشاره می کند در کتاب فصوص الحکم به عوامل روان شناسی در معرفت و در آرای اهل مدینه فاضله به عوامل اجتماعی معرفت می پردازد.
علامه طباطبایی به عنوان فیلسوفی در مکتب حکمت متعالیه نیز به عوامل درونی معرفت و بیشتر به عامل گناه بر معرفت می پردازد که ۶۳۸ آیه قران را به عنوان موید این نظریه اعلام می کند
گناه چه تاثیری در معرفت دارد؟ بر اساس آیه ختم الله علی قلوبهم مفصل این بحث را ارایه می دهد گناه یا مانع اساسی برای معرفت می شود و معرفت به دست آمده را ضایع می گرداند و یا اینکه در معرفت انسان اعوجاج و انقلاب ایجاد می کند زشت را زیبا و زیبا را زشت انعکاس می دهد و مانع دست یابی انسان به حقیقت می گردد.
منتهی نکاتی که در این بحث قابلیت پرداخت را دارد توجه به فرق بین معرفت و علم است . گناه در معرفت انسان موثر است ولی آیا در کسب علوم تجربی هم گناه اثر دارد و باعث ضعف انسان در علم آموزی می شود و یا اینکه گناه در سطح هوشی انسان اثر دارد و در کل آیا گناه در علم حصولی یا در علم حضوری انسان تاثیر گذار است؟
و این نکته ایست که نیازمند ژرف نگری بیشتر فلسفی است تا پاسخ مناسب پیدا کند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت
📓 حوالی روایت
✍️ حمیدرضا فتحی
📝 روایت ساختاری است که در یک قالب دلخواه (مانند نوشتار، گفتار، شعر، نثر، تصویر، تئاتر و...) سامان پیدا کرده و صحنهای واقعی یا خیالی را به نحوی خاص توصیف میکند.
🔸عبارت «جنگ روایتها» را این روزها زیاد میشنویم. من هم مانند شما چشمانم عادت کرده به هشتگ روایتهای پٌستهای فجازی. آنطور که افسران جهاد تبیین اذعان میکنند صبح و شام در معرکه روایتها گیر افتادهایم!
💡اما آیا جنگ روایتها این قدر که پرکاربرد هست، شناخته شده هم هست؟!
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
http://rbo.ir/__a-3533.aspx
#روایت #جنگ_روایت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
51.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند کوتاه بیخوابمان ها
روایت بیخوابی برای کمک به مردم...
📥 نسخه کامل مستند ویژه انتشار مجازی☝️
📥 تماشا و دانلود با کیفیت بالا جهت اکرانهای عمومی 👇
🌐 https://aparat.com/v/xVlLe
تولید جهادی با ما، انتشار جهادی با شما🙏
#اربعین
#امام_حسین
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@sadidmediateam
@HOWZAVIAN
#کوتاه_و_گویا
من بیشتر حدیثِ کساء را تماشا میکنم.
مثل یک فیلم عاشقانهیِ زیبا.
یک صحنههایی را هم هی میزنم عقب دوباره میبینم مثل آن یک لحظه درنگ قشنگِ او؛
صِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ فَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ
كَاَنَّهُ الْبَدْرُ فى لَيْلَةِ تَمامِهِ وَ كَمالِهِ
🖌 صفحه همسفر از بانوان نویسندهی حوزه
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
🕋 تأملی بر واژهی «مذهبی صورتی»
نمی دانم چه کسی به عده ای گفته که شما مسئول تمحیص و تخلیص اخرالزمانی هستید!
انگار وظیفه عده ای فقط دفع حداکثری هست!
جدیدا به هرکس که با آنها اختلاف نظری وسلیقه ای دارندمی گویند مذهبی صورتی!!!
اگر مسلمان هستید که قرآن می فرماید:وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (وبه همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند)
اگر شیعه هستید در مکتب آل الله علیهم السلام هدف وسیله را توجیه نمی کند وگرنه جناب مسلم بن عقیل با یک ضربت جرثومه فساد ابن زیاد را به درک می فرستاد و سیدالشهدا سلام الله علیه به مسلخ نمی رفت!
اگر انقلابی هستید که امام خامنه ای مدظله العالی فرمودند:جبههی انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر دربارهی فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و به خیلی از خصوصیّاتی که شما به آن اهمّیّت میدهید معتقدند، در فلان مسئلهی خاص با شما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشود که شما او را طرد کنید، از دایرهی انقلابیگری خارج بدانید. هر چه میتوانید جبههی انقلاب را گسترش بدهید.
کلام اخراینکه دوستان عزیز با نقد واستدلال قوی فکروذهن مخاطب خود را تسخیرکنیم.
🖌محمدسجاد پارسا
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 زن بیحجاب به هیئت بیاید؟!
✍️ علی بهاری در وقایع امروز نوشت:
🔸چند سال پیش در ایام محرم با چند تن از دوستان مبلغ، میهمان شیعیان هندوستان بودیم. حضور در کشور هزار فرقه، فرصتی برای بازدید از معبدهای سیک و هندو فراهم کرد. هنگام ورود به هر کدام از معابد این دو مذهب، باید سر را با پارچهای میپوشاندیم و کفش و جوراب را میکندیم و از آب حوضی کوچک رد میشدیم. (با توجه به وضعیت بهداشتی هند، کار دلچسبی نبود، ولی چاره چه بود؟) اگر هم اعتراض میکردیم که «ما از فرقه شما نیستیم، ولمان کنید» میگفتند: «اجباری نیست. وارد نشوید!»
🔸امسال اولین محرم بعد از حوادث شهریور ۱۴۰۱ بود و یکی از چالشهای پررنگش دعوا بر سر این که هیئتیها، زن بیحجاب به روضه راه بدهند یا نه. زنانی بیحجاب از روی محبت به امام حسین (ع) میخواستند با همان پوشش به هیئت بیایند. مذهبیها در واکنش به این رفتار دو دسته شدند: برخی میخواستند مانع ورودشان بشوند و بعضی دیگر میگفتند خیمه حسینی متعلق به همه است و باید درش باز باشد. این کشمکش ادامه داشت و کار به برخی منبریهای معروف هم رسید. دسته دوم، اولیها را تندروهایی میخوانند که با رفتارهایشان جاذبه حسینی را خنثی میکنند و دسته اول هم دومیها را مذهبی صورتی صدا میکنند. اگر چه اصطلاح مذهبی صورتی چند وقتی است در فضای رسانهای کشور مطرح شده و برساخته حوادث پارسال نیست، اما در این یک سال پربسامدتر شده است. (انشاءالله در یادداشتی دیگر مفصلتر به مذهبیهای صورتی و اشتراک و اختلافشان با هیئتیهای تند خواهیم پرداخت.)
👈 متن کامل در این صفحه https://vaghayerooz.com/000GPi
#روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#معرفی_کتاب در 👈دوستان کتاب📚
📗کتابی که رهبر انقلاب تأکید کردند «خانمها بخوانند!»
✍️ این اثر بیانگر چالشهای یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه است که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس میبرد و او را با رویدادها، تجربهها و خاطراتش شریک میکند.
📖 خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام.
✴️ کتاب سفیر، بیان 30 خاطره از دختر شیعه ایرانی است که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به فرانسه میرود، با این تفاوت که حجاب و آموزههای فرهنگی و مذهبی خود را نیز به همراه میبرد و در واقع این خاطرهها، مواجهه و رویارویی او با سؤالات، برخوردها و نگاههای متفاوتی است که نسبت به دین، مذهب، ملیت و حجاب او صورت میگیرد.
✅ نقش عقلانیت، خردورزی و داشتن باورهای مستدل در این ماجرا بسیار مهم است و نویسنده با این ویژگیهاست که میتواند در جامعهای که با استانداردها و اعتقادات او فاصله زیادی دارد، زندگی کند و باورها و رفتارهای خود را نیز حفظ کند و علاوه بر اینها به بهترین روشها از ارزشها و اعتقادات خود به صورت منطقی دفاع کند.
🔻کتاب، متنی روان و شیوا دارد و پر از نکات آموزندهای است که مخاطب را به همراه خویش میکشاند و به تمام فعالان فرهنگی ثابت میکند که میتوان در هر زمان و موقعیتی با استفاده از ویژگیهایی بیان شده، فعالیت فرهنگی کرد.
❇️ چندی پیش نیز رهبر انقلاب تأکید کردند: کتاب «خاطرات سفیر» را توصیه کنید که خانمهایتان بخوانند.
#روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸 مسیر اربعین؛ آمادگاه ظهور
✍️ سیدمهدی هاشمی، پژوهشگر و فعال فرهنگی
«تمدن نوین اسلامی» با محوریت «امامت» و با عنصر«معرفت» به شبکه امامت به ویژه حضرت ثارالله محقق میشود.
بدون زیارت امامِ کرب و بلا دیده، نمیتوان در این تمدن نقش آفرین بود؛ زیرا وقتی آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست رخ بنمایاند، با نشانی کربلا همگان را به کیفیت «شهادت» امام حسین آگاه میکند و ندا میدهد: «أَلَا يَا أَهلَ الْعَالَمِ! اِنَّ جَدِّيَ الحُسَينِ(ع) قَتَلُوهُ عَطشَانَاً».
در آمادگاه ظهور، کسانی پیشتازِ «لبیک» خواهند بود که با «کربلا» مأنوس میشوند و ابراهیموار بانگ برمیآورند که « وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْکربلا يَأْتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ» و همگان را سواره و پیاده به زیارت «سیدالشهدا» در «اربعین» آن حضرت فرا میخوانند.
اکنون را قدر بدانیم که بیتردید «اربعین» از بسترهای زمینهساز«ظهور» و «تمدن نوین اسلامی» است و ما در لحظههای تاریخی و نزدیک قله پا گذاشتیم.
#اربعین
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN