eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
472 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی یکشنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔴 کدام «انتقام» سخت است؟ ✍️ زهرا محسنی فر در باب حادثه‌‌ تروریستی کرمان و شهادت هموطنانمان سخن بسیار است. از زوایای مختلف می‌توان به این اتفاق پرداخت؛ اما در این نوشته تلاش شده تا مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی برای آنچه پاسخ سخت به این جنایت خواهد بود، برشمرد. 🔴 انتقام متوازن؛ توازن، اصل بقاست. فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ. تهدید را باید در قواره‌‌ی خودش پاسخ داد. اقدام کوچکتر، پیام ضعف را به دوست و دشمن مخابره می‌کند. در مقابل قتل نفس، نباید ساختمان را با موشک زد. ترور مهره‌ی کلیدی را باید با حذف مهره‌ی کلیدی دشمن طاق زد. خرابکاری صنعتی را باید با خرابکاری صنعتی پاسخ داد. حمله سایبری را باید با حمله سایبری پاسخ داد. 🔵 انتقام بازدارنده؛ بازدارندگی و برازندگی! اقدام متقابل باید قطع‌کننده‌ی زنجیره‌ی جنایات نامتعارف دشمن باشد. باید دشمن را در لاک دفاعی فرو ببرد. باید او را به «غلط کردم» بیندازد. باید فکر تکرار جنایت را از سرش بیرون کند. تکرار اقدامات مشابه دشمن با شدت فزاینده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بازدارندگی چاشنی ضعیف اقدامات متقابل ما بوده. ⚫️ انتقام غافلگیرکننده؛ غافلگیری، شگرد فرشته‌ی مرگ است. طوفان الاقصی، صرفنظر از ابعاد بزرگ نظامی آن، به دلیل رعایت اصل غافلگیری شکستی «غیرقابل ترمیم» برای اسرائیل رقم زد. انتقام سخت باید به تعبیر قرآن و مانند مرگ بغتتاً باشد تا فرصت عمل بازدارنده را از دشمن بگیرد. اقدام نابهنگامی که دشمن انتظارش را می‌کشد و برای آن آماده شده، ممکن است کمانه کند و به خودمان برگردد. 🟠 انتقام راهبردی؛ شیوه‌ی انتقام از دشمن جانی باید در راستای تقویت اهداف بلندمدت جبهه مقاومت باشد. اگر در این نزاع تمدنی ازاله‌ی اسرائیل از وجود هدف میانی است، اقدام کوتاه‌مدت باید تقویت‌کننده‌ی هدف راهبردی باشد. اگر تقویت امنیت ملی اصل بنیادین اقدام نظامی است، برآیند نهایی انتقام باید، افزایش ثبات و امنیت کشور باشد. اگر آگاهی‌بخشی، دشمن‌شناسی، بیداری ملت و اقامه‌ی ناس به قسط، اصل است، قصاص این جنایت باید در همین راستا باشد. خلاصه‌اش این می‌شود که پاسخ سخت هر چه هست، باید آن ۲۵ سال را کوتاه‌تر کند. 🟤 انتقام شفاف؛ ضربات مبهم، مخفیانه و بدون بازتاب رسانه‌ای یا دستاوردسازی از اقدامات سایر بازیگران جبهه مقاومت، برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست. آنجا که دشمن در جنایت خود قبول مسئولیت می‌کند، باید شفاف انتقام گرفت تا مشخص باشد تنبیه دشمن مابه‌ازای کدام رذالت اوست. آنجا که آثار حضور دشمن مشهود است، باید پاسخ ما برای دوست و دشمن مشهود باشد. تلفیق این گزاره‌ها، سهلِ ممتنع است. روی کاغذ مسائل ممکن است بدیهی جلوه کند، اما در میدان عمل پیچیدگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. در هر صورت نباید به ورطه‌ی محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی ناصواب بیفتیم. ✊ نکته آخر اینکه خشم انقلابی مردم را باید قدر بدانیم. نباید مطالبه‌ی انتقام سخت را که دستور رهبری است، با برچسب‌های ناروا سرکوب کرد. فریاد فراگیر انتقام که از حلقوم مردم بیرون می‌آید، مقبولیت توأم با مشروعیت را برای پاسخ سخت نظام تضمین می‌کند. به حافظان امنیت ما جسارت و قوت قلب می‌دهد. امام به پشتوانه‌‌ی ملت توی دهان دولت پهلوی زد. یکپارچگی ملت معجزه می‌کند. آن را قدر بدانیم. @HOWZAVIAN
. 💐 به عشق کرمانی‌ها ✍️ ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی نوشت 👆 @HOWZAVIAN
. 🔳 قافله جوگیرِ نویسندگان اینترنشنالی ✍ مهدی کرد فیروزجایی، رمان نویس حوزوی در واکنش به توئیت علی کریمی(ضد انقلاب اسلامی مردم ایران) نوشت 👆 @HOWZAVIAN
هوالفتّاح ✍️ امیرحسن‌ اوصالی من از خلق واژه‌ها بی‌زارم. واژه‌های قلّابی‌ای که تصورشان جز در ذهن مؤلف‌شان تصدیق نمی‌شوند‌. وقتی زیربنای "متن" آشکار نباشد، روبنایش را هرچقدر هم آذین ببندی باز پای استدلالت چوبین شده و تا ابد خواهد لنگید! از یک دیدار اقشار مختلف بانوان چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید در دوساعت تمامی موانع و مشکلات حل‌وبررسی بشوند؟ و در این‌صورت تکرار چند مبنا را که منظر اسلام است "انسداد" می‌نامید؟ چرا زاویه‌ی نقدتان را به‌سمت آن مادر تحصیل‌کرده که سطح دغدغه را تا آلودگی هوا و ماندن درخانه و رسیدگی به درس فرزندان تنزل می‌دهد، نمی‌‌گیرید؟ دغدغه‌ی چنددرصد از بانوان ایران نه، تهران چنین مسئله‌ایست؟ وقتی جامعه‌ی نخبگانی بانوان چنین دغدغه‌ای دارند و تهی از معنای مطالبه‌گری صواب بوده و چنین تریبونی را صرفا نمایش قدرت و تحصیل‌شان می‌دانند، از یک فقیهِ اسلام‌شناس که در دیدار عمومی بیش‌ از این نمی‌تواند از ساختارها گله کند، انتظار موهومی نداشته باشید؛ پس مقداری تستوسترون تفت بدهید تا متوجه شوید خلقِ واژه و متهم کردن این‌وآن گره‌ای از کار باز نمی‌کند! باید دانست آنچه انتظار می‌رود بیش‌تر وجهه‌ی ساختاری دارد که گره‌اش در دیدار عمومی یقینا وا نمی‌شود. اگر پیش‌فرض‌های ناصواب‌مان را کنار بگذاریم، مسیر را باز می‌بینیم نه منسد! این‌که عادت داشته باشیم برای حرف نو زدن، مارا بیش‌تر در انسداد قرار می‌دهد تا تکرار مبانی! مسئله را نباید پیچیده کرد. مسئله‌ی زنانِ کشور در "گفتمان" و "میدان" منسد نبست، بلکه در ساختار و عدم مطالبه‌گری خود زنان دچار کم‌سرعتی‌ست. مگر می‌شود مادر شهیدی را که چند اسماعیل فدایی این انقلاب و آرمانش کرده، و خم به‌ابرو نمی‌آورد را برخواسته از فرهنگ اعتباری و متوهم مدرنیته بدانیم؟ اینجا منطور از "مدرنیته" چیست؟ مادر شهید یا آن زن روستاییِ کارآفرینِ کنش‌گر در کدام فضای مدرنیستی تنفس کرده‌اند که اینک هویت‌شان را برخواسته از مدرنیته می‌دانیم؟ آنچه در میدان دیده می‌شود، کم‌سرعتی‌ایست که برخواسته از شیطنت ساختار، عدم فهم عناصر مذکر حزب‌اللهی از زن، عدم مطالبه‌گری درست، خلق واژه‌های قلابی و پیچیده کردن مسائل آسان است. این گره‌ها با گفت‌وگو حل می‌شوند، نه با متهم کردن این و آن. گاهی تازگی در کهنگی‌ست! گره‌ها با حرفهای تازه وا نمی‌شوند! بازکردن گره بازگشت به مبانی اسلام است. @HOWZAVIAN
🔻 سختی انتقام سخت ✍️ علی عسگری، دانش پژوه علوم اجتماعی دعوا بر سر شهادت یک سردار و دو سردار و یک موشک و دو موشک نیست. دعوا بر سر نابودی هویت و اندیشه‌ای است که بدون شانتاژ و تبلیغات ۲۴ ساعته، توانسته است چهره‌ی واقعی مدعیان حقوق بشر و آزادی را رسوا و بی آبرو کند. برای کسانی که پی در پی متحمل شکست‌های جبران ناپذیر و خسارت‌های سنگین از سوی مردم بی دفاع جهان چون فلسطینیان می‌شوند، سخت است که به خود بفهمانند آرمان غاصبانه‌شان و کشور فرضیشان به ‌یکباره در نابودی قرار گرفته است. آشکار شدن چهره‌ی واقعی آزادی مدرن با گلوله باران کردن رؤیا‌های کودکانه‌ی فرزندان مسیح(ع) و دوستداران محمد(ص) در بیت المقدس، و از طرفی هدر رفتن میلیاردها دلار، در خاوری که خیلی هم دور نبود، همه و همه خبر از شکسته شدن استخوان‌هایی می‌دهد که به زودی صاحبانش را زمین‌گیر کرده تا بانگ فتح و پیروزی را در آسمان انسانیت و عقلانیت به صدا در آورد. بی شک اگر بخشی از مردم جهان، مقصر استخوان‌های شکسته شده و بدن‌های متلاشی شده‌ی استکبار را نشناسند؛ اما جنگ‌افروزان ۱۱ سپتامبر و تشکیل دهندگان داعش و القاعده و ضمانت‌کنندگان امضای کری، به خوبی می‌دانند مقصر این‌ همه فلاکت برای وارثان ماکیاولی و بیکن چه کسانی هستند. همانا فرزندان خمینی کبیر، چون فخری زاده و حاج قاسم به عنوان مقصران شماره ‌یک این شکست مفتضحانه شناخته می‌شوند. همان کسانی که اقتدارشان در میدان، انفعال برخی را در پیاده ‌سازی آرمان نشان داد تا کسی به خیال خام خود فکر دوستی با جنایتکاران را در سر نپروراند و خون شهدا را مستمسک وادادگی‌اش قرار ندهد. اما سؤال اینجاست که انتقام سخت چیست؟ آیا این اقتدار، انتقام می‌شود؟ تعجب می‌کنم چرا هنوز نمی‌دانیم در برابر جهانی ایستاده‌ایم که مدتها نقشه‌ی تقسیم جهان و نابودی اندیشه‌ی انسان را با قوای تا بن دندان مسلحش کشیده است و این ما بودیم که بازی‌شان را نه فقط در انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی، بلکه در میادین سخت دیگری مثل مبارزه با داعش و شکست آن، زدن پهباد آمریکایی‌ها و ناو‌های متعددشان بر هم زدیم. تعجب می‌کنم که چگونه خون شهدا را در آبیاری عقلانیت اسلامی مردم کشورمان، نادیده می‌گیریم وقتی گرگ صفتان با شعار زن، زندگی و آزادی هر سه را هدف گرفته بودند. آیا این خون انتقام از ترویج جاهلیت نبود؟! اکنون که این متن را می‌خوانید، هنوز برخی از وطن فروشان، پشت صفحات مجازی خود، سنگ سگان هاری را به سینه می‌زنند که اگر به تعبیرشان همین سردار سپاه نبود باید سرِ دار آمریکایی‌ها سر سپردگی می‌کردند. کاسه‌لیسانی که قدحی از جام شراب یزیدیان را می‌نوشند تا برای چند صباحی مستی کنند و تلخی هویت از دست رفته‌شان را به فراموشی سپارند. هویتی که با وعده‌ی سفره‌ی رنگین‌تر و بزرگ‌تر، هم به یغما برده شد و هم با فریبش، سفره‌ها کوچک‌تر شد و از همه مهم‌تر سردارشان آسمانی شد. آری! همه‌ی ما دلمان برای خط خطی کردن تل‌آویو و حیفا قنج می‌رود و می‌خواهیم به محض شنیدن نابودی اسرائیل جشنی بزرگ به پا کنیم، ولی چقدر قول می‌‌دهید که حامیان مهسا و فریب‌خوردگان جنگ نرم در تهران و دیگر شهرها، در جشن ما پایکوبی کنند و زیر بار هزینه‌ی مقاومتی که فلسطینیان رفته‌اند، بروند. انتقام مدبرانه یعنی ترویج فکر مبارزه با تروریسم. یعنی اندیشه‌ی سلیمانی به جایی برسد که خامنه‌ای نه فقط عزیز دل مردم منطقه‌ی ۱۴ و ۱۵ تهران بلکه عزیز دل مردم ولنجک، قیطریه و قلهک و زعفرانیه هم بشود. باید تفکر ضد آمریکایی نه تنها در ایران بلکه درکل منطقه، به سر مشقی تبدیل شود که بن سلمان و امرای عربی چون او هزاران بار از رویش بنویسند تا بفهمند فروش نفت و کالا‌های مبادلاتی دیگر یعنی فروش هویت، حریت و تن دادن به خریت! این تفکر مکتبی، سخت‌تر از انتقام سخت است. اصلا فکر کن الان حیفا و تل‌آویو با خاک یکسان شد. سر منحوس غاصبان، برای سید حسن نصرالله فرستاده شد. اما آیا ضمانتی وجود دارد که غرب زدگان خود به فکر ساخت اسرائیلی دیگر با رویکرد فرهنگی در کشور نباشند؟! فتامل... @HOWZAVIAN
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍️ باسط ‼️ اگر می‌خواهید قلم‌هایتان را برای نوشتن کپشن‌، ورزیده‌تر کنید، از این چهار گام غافل نباشید: ✅ گام اول، یافتن موضوع و طرح اولیه 💢 به یاد داشته باشید هر چیزی می‌تواند موضوع متن شما قرار بگیرد؛ اگر بخواهید در زمینه‌ی مسائل سیاسی یا اعتقادی قلم بزنید، مسائل روز و مبتلا‌به را مرور و شبهات مربوطه را بررسی کنید. ♨️ مرحله‌ی بعدی، فهمِ جانِ کلام یا شبهه است؛ اینکه دقیقا معین کنیم شبهه‌ی مطرح شده، درحال تخریب، تضعیف و یا تحریک درباره‌ی چه مطلبی است. توجه کنید که شبهه را از منبع اصلیِ متعلق به گوینده‌ی آن دریافت کنید چرا که موجب آگاهی یافتن از حذفیات احتمالی آن و فهم بهتر شبهه می‌شود. 💢 مرحله آخر در تعیین موضوع و طرح اولیه، یافتن استدلالات و براهینی است که فرد شبهه افکن از آن استفاده کرده است. این مرحله بسیار حائز اهمیت بوده و نقش تعیین کننده‌ای در نوشته‌ی ما دارد؛ شبهات از دوحال خارج نیستند: ۱. شبهات همراه با دلیل و سند( گرچه آن دلیل و سند، غیر منطقی یا ساختگی باشد) ۲. شبهات بی‌سند و بی‌استدلال ‼️ در پاسخ به شبهاتی که با سند و دلیل همراه است، اولویت، زیرسوال بردن آن دلیل و سند بوسیله‌ی پاسخی منطقی و عقلانی است؛ برخلاف شبهات دسته‌ی دوم که نویسنده مختار است از پاسخ های متنوع ‌تری استفاده کند. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
. سالروز ابلاغ قانون «کشف حجاب» توسط رضاخان میرپنج ✍️ علی خسروی چند وقت پیش بود که بیوه شاه فراری (فرح) در جهدی رقت‌انگیز، به مناسبت ۱۷دی، سالروز ابلاغ قانون «کشف حجاب» توسط «رضا میرپنج»، با گرامی داشت این روز، خوش‌باشانه، خود را مادر همۀ ایرانیان معرفی کرد! او در یک روایت مجعول از حمله اعراب به ایران، جاعلانه گفت: بعد از حمله اعراب به ایران، یک عرب از یک مرد پارسی پرسید: چرا زنان شما حجاب ندارند؟ و مرد پارسی گفت: حجاب زنان ما پلک چشم مردان ماست! پاسخی به‌ غایت زیبا و به‌ غایت دروغ! چرا که اساساً زنان در دوران مزبور اعم از «ایران» و «بین النهرین» عموماً پوشیده بودند، گذشته از آنکه چادر مشکی از یادگارهای حجاب زنان در دوران هخامنشی است. حتی خشایار‌شاه وقتی سنت‌شکنانه و در حالت مستی از همسرش خواست بدون حجاب نزد درباریان بیآید با مخالفت و عزلت همسرش مواجه شد که ماجرا به فتنه «اِستر» یهودی و عمويش «مردخای» و کشتار ۱۵ هزار نفر ایرانی منجر شد! نتیجه چنین آب بستن‌هایی، تعمیق عوام‌فریبی این مسکینان تاریخی است که برون ریخت‌اش منجر به آن می‌شود تا بدنه اجتماعی بی‌سوادشان نیز در کف خیابان و در رثای اصطبل‌بانی چون میرپنج، شعار «رضاشاه روحت شاد» سر دهند! @HOWZAVIAN
🔴نشانه‌هاي بزرگواري و کرم ✍️حجت‌الاسلام حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔹درباره‌ي کرم و بزرگواري، روايات فراواني وارد شده است؛ شاخصه‌هاي مختلفي براي تشخيص اين فضيلت ذکر شده است. در کتاب غررالحکم، روايات فراواني در اين زمينه از زبان مولاي بزرگواري علي‌ابن‌ابيطالب بيان شده است. 🔹امام علي مي‌فرمايد: «بزرگواري از جملة فضايل اخلاقي است؛ معدن خير و خوبي و برترين آقايي است». 🔹از مهم‌ترين نشانه‌هاي برخورداري از اين فضيلت، که در سخنان مولا ذکر شده‌اند، عبارت‌اند از: ۱. تحمل کوتاهي‌هاي ديگران؛ ۲. برعهدة گرفتن مسؤوليت‌هاي کلان؛ ۳. توانايي کنترل زبان؛ ۴. وفاي به پيمان؛ ۵. تلاش در جهت رفع نيازمنديهاي ديگران؛ ✅انتظار مي‌رود، پژوهشگران حوزه‌ي اخلاق و روان‌شناسي در تبيين ابعاد، شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي «بزرگواري» به تحقيقات عميق بپردازند و ضمن ارائه‌ي مدل‌هايي براي تشخيص اين فضيلت، راه‌هاي اتصاف به آن را نيز ترسيم کنند. @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN