eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
436 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 انتقام سخت، انتقام نرم ✍️ حسن مرادپور 🔹در این نوشته قصد ندارم که انتقام از قضیه سفارت ایران در دمشق را کم رنگ کنم. چه بسا این روحیه‌ی مطالبه انتقام بسیار خوب و بجا است. اما بنظرم ادبیاتی در بین مردم از انتقام شکل گرفته که فقط باید با موشک این امر صورت گیرد و گویی با انجام یک تخریب متقابل از دشمن، دلها آرام می‌گیرد. 🔸این نشانه‌ی ابرقدرت بودن حوزه سخت‌افزاری ایران در ذهن‌های مردم است. ولی نبایست این ادبیات به همینجا محدود شود، بلکه گستره انتقام بیشتر از اینهاست. 🔹علاوه بر اینکه انتقام به روش سخت باید انجام شود کما اینکه حضور فرماندهان عالی رتبه در میانه جنگ نشان از این انتقام دارد، به روش نرم نیز باید تفکر آمریکایی-اسرائیلیِ رخنه‌کرده در اذهان بسیاری از مردم حذف شود و در اینصورت است که انتقام نهایی انجام می‌شود. 🔸جایی میخواندم که لیست بلندبالایی از افراد به شهادت رسیده در دو دهه اخیر را نوشته بودند که ایران انتقام نگرفته است. بی‌انصافی است که جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت را به انفعال و بی‌عملی متهم کنیم. صدای انتقام‌ها منتشر نشده ولی به اندازه‌ی خودش تاثیرگذار بوده است. 🔹البته که در وسط یک جنگ پیوستار هستیم. هم میخوریم، و بیشتر از همه میزنیم. این جنگی است که بیش از چهل سال از شروع آن می‌گذرد(اگر مبدا پیروزی انقلاب اسلامی باشد) و با بشارت رهبر معظم انقلاب به نفع جبهه مقاومت تمام خواهد شد. @HOWZAVIAN
🔰چرا به محل دفن امیر مؤمنان علیه السلام، غَرِی نجف می‌گویند؟ ✍️ رسول چگینی به اجماع شیعه، محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام در «غَرِی» نجف منطقه ای نزدیک کوفه بوده است (1). نجف به معنای زمين مرتفعی است دایره ای شكل كه بر اطراف خود مشرف است (2). بیشتر روایات تاریخی که به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند، موضع آن را «غَرِی» دانسته اند. اهمیت این مکان باعث شد بعدها اقوامی با نام «غَرَوی» شناخته شوند که به جهت انتساب آنها به این مکان بوده است. در این نوشته به دنبال فهم چرایی اطلاق این عنوان بر مکان دفن امیرالمؤمنین (ع) هستیم. واژه غری از ماده «غرو» در لغت به معنای خوبترين هر چيزی و يا بناء زيبا است (3). آنچه از گزارشات تاریخی فهمیده می شود، این منطقه قبل از دفن امیرالمؤمنین(ع)، منطقه مجهولی نبوده است؛ بلکه در آنجا دو بنای مناره ای شکل وجود داشته که در آن منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است؛ بنابراین، آنجا را به اعتبار آن بنای زیبا با نام «غریان» می شناخته اند (4). مورخان گفته اند که این بنا توسط نعمان بن منذر (م ۵۵۴م) كه از سوی پادشاه ساسانی به عنوان حاکم حیره گمارده شده بود، ساخته شده است (5). نعمان برای جبران اشتباه در قتل دو نفر از ندیمانش به نام عمرو بن مسعود و خالد بن نضلة که در حال مستی به قتل آنان حکم کرده بود، دستور ساخت آن بنا را داده بود (6). این بنا كه بر اساس معماری مصری ساخته شده بود، تا حدود نیمه قرن دوم به صورت کامل باقی بود. فرزدق (م 110ق) که شبی را در آنجا بیتوته کرده بود، از وجود هر دو مناره خبر داده است (7). شعر ابوالطفیل (م 100ق) نیز این گزارش را تأیید می کند (8). اما از گزارش معن بن زائده شیبانی (م 151ق) فهمیده می شود که در آن زمان یکی از مناره ها تخریب شده و دیگری کج شده بود. گفته شده یکی از مناره ها به دستور منصور عباسی (حک: 136-158ق) به گمان وجود گنج در آن تخریب شده است (9). از اشعار سید حمیری (م 179ق) نیز فهمیده می شود در زمان او، تنها یک غری باقی مانده بود (10). گزارشات دیگری از سرنوشت این غری در دست نیست. بنابراین، می توان ابراز داشت که آن مکان قبل از دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، موضع دفن برخی افراد بوده است و پس از دفن حضرت و آشکار شدن محل قبر ایشان، مهمترین نشانه آن منطقه شناخته شده است. 📌پی نوشت: (1). الارشاد شیخ مفید، ج 1 ص 10؛ ارشاد القلوب دیلمی، ج 2 ص 346. (2). تاج العروس زبیدی، ج 12 ص 491. (3). لسان العرب، ج 15 ص 122. (4). مجمع البحرین، ج 1 ص 315. (5). خزانة الأدب عبدالقاهر بغدادی، ج 11 ص 289. (6). معجم البلدان، ج 4 ص 196. (7). دیوان فرزدق، ص 336. (8). تاریخ طبری، ج 6 ص 343. (9). معجم البلدان، ج 4 ص 197. (10). أدب الطّف سید شبر، ج 1 ص 174. @HOWZAVIAN
☑️ داوود کیم: فرصتی برای روایت داستانِ آیدل‌ها ✍️ جلا‌ل‌الدین دانش ▪️سالانه صدها آیدل و گروه موسیقی در کره جنوبی آغاز به کار می‌کنند. برخی از آن‌ها به واسطه استعداد و محبوبیت، مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و به شهرت جهانی می‌رسند، اما بسیاری دیگر پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از گردونه رقابت حذف شده و به اصطلاح "دیسبند" می‌شوند. ▪️صنعت کی‌پاپ و کی‌دراما: بی‌رحم و طاقت‌فرسا است. این صنعت، فراز و نشیب‌های بسیاری را برای آیدل‌ها به همراه دارد. آن‌ها از سنین پایین آموزش‌های سخت و فشرده‌ای را پشت سر می‌گذارند و پس از دبیو شدن (در مجامع ظاهر شدن)، تحت قوانین سختگیرانه شرکت‌های سرگرمی فعالیت می‌کنند. عدم حفظ محبوبیت، می‌تواند به منزله طرد شدن از این صنعت و برچسب "آیدل بی‌مصرف" خوردن باشد. ▪️شرکت‌های سرگرمی کره‌ای، قراردادهای ظالمانه‌ای با آیدل‌ها منعقد می‌کنند که به آن‌ها حق دخالت در تمام امور زندگی شخصی آیدل را می‌دهد. هدف این شرکت‌ها، تنها سودآوری و حفظ جایگاه آیدل‌ها در صدر جدول محبوبیت است. برای رسیدن به این هدف، گاه حتی به ایجاد حاشیه و جنجال برای آیدل‌ها نیز متوسل می‌شوند. ▪️گروه BTS نمونه‌ای از این جریان است. جذابیت ظاهری اعضای این گروه، توجه فوجوشی‌ها (دختران طرفدارِ روابط همجنسگرایانه دو مرد) را به خود جلب کرد. به دنبال این موضوع، شرکت مربوطه برای حفظ این دسته از طرفداران، سعی در نمایش روابطی فراتر از دوستی و همکاری بین اعضای گروه کرد. ▪️با وجود محبوبیت جهانی، BTS نیز از قاعده بالا رفتن سن و ظهور آیدل‌های جوان‌تر مستثنی نبود. به همین دلیل، این گروه در سال گذشته منحل شد و Big Hit (کمپانی سرگرمی کره‌ای که مدیریت BTS و چند گروه دیگر را بر عهده دارد) اعلام کرد که از این پس اعضای این گروه به فعالیت‌های تَکی خود ادامه خواهند داد. ▪️با وجود تمام سختی‌ها و تناقضات، آیدل شدن آرزوی بسیاری از جوانان در کره و سایر نقاط جهان است. در ایران نیز کم نیستند کسانی که شیفته دنیای کی‌پاپ و کی‌دراما هستند و آرزوی تبدیل شدن به یک آیدل را در سر می‌پرورانند. ▪️، نمونه‌ای از یک آیدل کره‌ای است که پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از این صنعت کنار گذاشته شد. او پس از این اتفاق و در دوران افسردگی، با اسلام آشنا شده و به این دین مبین مشرف می‌شود. داوود کیم هم‌اکنون به عنوان یک مسلمان، فعالیت‌های خود را در کره جنوبی دنبال می‌کند و به نوعی، سبک زندگی یک مسلمان در این کشور را به تصویر می‌کشد. ▪️داستان داوود کیم و حضور او در ایران، داستانی منحصر به فرد و قابل تامل است که می‌تواند به عنوان سوژه‌ای برای تولید محتوای جذاب و آموزنده مورد استفاده قرار گیرد. روایت صحیح این داستان، می‌تواند به مخاطبان در درک بهتر صنعت سرگرمی کره جنوبی، به تصویر کشیدن زوایای پنهان این صنعت، تناقضات موجود در آن و مسیری که داوود کیم برای نجات خود از این صنعت طاقت‌فرسا پیموده است، استفاده کرد. @HOWZAVIAN
🔸لطفا مراسم شب های قدر را طولانی نکنید! ✍️ محمدباقر خراسانی امسال نیز مانند سال های قبل توفیق شد بهمراه خانواده دو شب قدر را در برنامه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها شرکت کنیم که انصافا استقبال بسیار گسترده مردم واقعا حیرت انگیز و جدا باشکوه بود. بعلت شلوغی مجبور بودیم همانند جمع زیادی از مردم عزادار و مومن، در میدان امام خمینی و روبروی بازار الغدیر در فضای باز بنشینیم. بجهت پوشش صوت و تصویر مراسم اقدامات بسیار خوبی از سوی دست اندرکاران برنامه صورت گرفته بود،گرچه سردی هوا واقعا اذیت کننده بود. بعد از شرکت در مراسم در طی سالها بویژه امسال، یک سوال جدی همیشه وجود داشته که علت طولانی شدن برنامه احیاء چیست؟ آیا برنامه ریزان و سخنرنان محترم از حضور جمع زیادی از زنان و مردان، کودکان و نوجوانان که با علاقه و عشق خالصانه در سرما و در فضای باز حضور دارند، اطلاع دارند یا خیر؟ کاش می شد فقط یک بار در ساعت ۱ بامداد روزهای اول بهار سخنرانان و دست اندرکاران اینگونه مراسم ها را در فضای باز و سرد نشاند و دقیقا همان سخنان و مطالب را برایشان پخش کرد. واقعا به قدری طولانی و به لحاظ سرما سخت بود که وقتی سخنران محترم فرمودند خسته تان کردم؟؟!!!! جمعیت اطراف یکصدا فریاد زدند، "خیلی". واقعا حدیث، روایت و یا در سیره ائمه طاهرین علیهم السلام هست که در بین صدا زدن اسامی مبارک خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام کلی صحبت، دعا،مصیبت و توضیح بیان شود؟؟؟ نمی توان برنامه را مختصرتر طراحی کرد تا جوانانی که با شوق و ذوق آمدند از اینگونه برنامه ها زده نشوند؟ واقعا امر لازمی است که حتما سخنرانی و قرآن سر گرفتن بیش از یک ساعت طول بکشد؟ نمی شود تدبیری اتخاذ کرد تا خانواده در وسط برنامه به جهت شرایط فرزندان مجبور به ترک مراسم نشوند؟ لطفا بجای پاک کردن صورت مساله- می توانید به این مراسم نیایید ویا جای دیگر بروید- تدابیر زیباتری اتخاذ تا همگان از این شب های عزیز و از حضور در اجتماعات با شکوه و معنوی بهتر بهره مند شوند... به امید اتخاذ تدابیر جامع و دقیق تری. @HOWZAVIAN
🔳 درباره شب قدرمحمدصدرا مازنی مرحوم علامه مصباح یزدی با ذکر پرسشی درباره شب قدر، می‌فرمایند: «اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟ در كتاب فروع كافی روایاتی برای برتری شب قدر، بر سایر شبهای سال و بلكه بر هزار ماه، كه بیش از هشتاد سال عمر می‌شود، وجود دارد. عبادتی كه در شب قدر انجام می‏گیرد از عبادت هزار ماه برتر است. كسی كه موفق شود در شب قدر، دو ركعت نماز بخواند مثل آن است كه در هزار ماه هر شب دو ركعت نماز بخواند. این امتیاز توفیقی است كه خدای متعال به پیغمبر اسلام و به مسلمان‌ها عنایت فرموده است تا مردم، تشویق شده و این شب را به عبادت بپردازند و از مزایا و بركات آن استفاده كنند. آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است. یا رب این تأثیرِ دولت در کدامین کوکب است. پرسشی كه مطرح می‌شود آن است كه شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟ در قرآن به بعضی از ویژگی‌های شب قدر اشاره شده است. علاوه بر آن برای فهم این ویژگی‌ها به قریحه و ذوق نیاز است. قرآن درباره ویژگی شب قدر می‌فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ در شب قدر ملائكه به همراه روح نازل می‏شوند. برخی از مفسرین گفته‌اند «روح»؛ همان «روح الامین»، جبرئیل است و ذكر جبرئیل بعد از ملائكه، ذكر خاص بعد از عام است؛ یعنی فرشتگان و به ویژه جبرئیل نازل می‌شوند. اما روایاتی وجود دارد كه می‌گوید:«الروح... خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ»( بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۲۶۵، باب ۲)، یا «أَعْظَمُ مِنَ الْمَلَائِكَة» (بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۴۲، باب ۲)؛ برای تایید آن نیز می‌گویند در قرآن كه آمده «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛حرف «واو»؛ پیش از «الروح»؛ دلالت بر مباینت دارد. به این معنا كه روح موجودی برتر و اشرف از همه ملائكه به شمار می‌رود. اما همه فرشتگان در شب قدر برای چه نازل می‏شوند؟ شكی نیست كه در شب قدر همه ملائكه و فرشتگان نازل می‌شوند. از «الف و لام»؛ در «الملائكه»؛ استغراق فهمیده می‌شود به معنی همه فرشتگان. دسته‏ای از ملائكه، در قرآن به نام «عالین»، نامیده شده ‏اند. وقتی شیطان بر آدم سجده نكرد، به او گفتند: «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِینَ»؛ آیا تو از روی استكبار سجده نكردی یا اینكه از فرشتگان عالین بودی، كه مأمور به سجده نبودند؟ در روایتی نقل شده است كه «عالین»؛ دسته‌ای از ملائكه مقرّب و ممتاز و عالی‌رتبه‏ای هستند كه جز مقام ربوبی، به هیچ چیز دیگری توجّه ندارند. این فرشتگان به اینكه انسان خلق و به او مقام داده شده، توجهی نداشتند و تنها به مقام ربوبی توجه داشته و او را عبادت می‌كردند. از همین رو از سجده به آدم، مستثنا شده بودند. به نظر می‌رسد كه در شب قدر فرشتگان عالین نازل نمی‌شوند و فرشتگانی كه مأموریت‌؛ اجرایی دارند، به همراه روح، كه گویا فرمانده ملائكه و بزرگ‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید، در شب قدر نازل می ‏شوند. بعضی از علمای اهل سنت بر این باورند كه نزول ملائكه و روح تنها یك مرتبه و آن هم برای نزول قرآن بر پیغمبر اتفاق افتاده و دیگر تمام شده است. این دسته از علمای اهل سنت می‌گویند: اگر عبادت شب‏های قدر چند برابر ثواب دارد و بهتر از هزار ماه است، به خاطر آن است كه یادبود و یادآور شب عظیم نزول قرآن است. همچنان كه میلاد پیغمبر اكرم(ص) در روز معین و یك‌بار اتفاق افتاده و هر سال برای آن عید مولود گرفته می‌شود، برای یادبود شب‏های قدر نیز، به این شب برتری و شرافت داده شده است. این نظر برخی از علمای اهل سنت است. اگرچه بیشتر علمای اهل تسنن این نظر را قبول ندارند. در اینجا این سؤال مطرح می ‏شود اكنون كه دیگر نزول قرآنی وجود ندارد كه ملائكه بر پیغمبر نازل شوند، پس در شب قدر ملائكه برای چه كاری و بر چه كسی نازل می‏شوند؟ در اصول كافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است كه خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج كنید. چرا كه یكی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اكرم(ص) این سوره است.»؛ این شخص با تعجب می‏ گوید در این سوره از امامت و ولایت سخنی گفته نشده است. پس چگونه می‌توان از این سوره برای اثبات مسئله امامت احتجاج نمود؟ حضرت فرمودند: از مخالفان بپرسید در شب قدر ملائكه بر چه كسی نازل می‏شوند؟ آیا تاكنون كسی ادعا كرده است كه در شب قدر، ملائكه بر او نازل شده باشند؟ هیچ كس نمی‌تواند ادعا كند كه نزول ملائكه را در شب قدر درك كرده است. تاكنون نیز كسی در این باره مدعی نشده است. قرآن نیز می‌گوید «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛ فرشتگان با روح در شب قدر نازل می ‏شوند. بنابراین حتماً باید پس از پیغمبر(ص) كسی وجود داشته باشد تا ملائكه بر او نازل شوند. او كسی جز حجت خدا و امام زمان(عج) نخواهد بود.» @HOWZAVIAN
تا اوج رسانده اند نادانی را کشتند رفیقان سلیمانی را با امر ولی به کامشان می ریزیم با اذن خدا زهر پشیمانی را ✍ طاهره ابراهیم‌نژاد @shaeranehowzavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💠 دعای دین‌شناسی ✍️ حمید احتشام بسیاری از افکار و اندیشه‌های دینی محصول قرائت یا روایت خاصی از دین و سنت دینی است. اگر محقق هستیم باید روایت‌های دیگر را نیز دید و شنید و بررسی کرد و آنگاه از بین آنها اندیشه دینی را انتخاب کرد. دلیل افراط و تفریط‌های بعضی جماعت مذهبی، عدم شناخت کافی نسبت به الگوهای دینی است. این جماعت معمولا روایت خاصی را از دین و دینداری شنیده و افکار خود را مبتنی بر آن برپا کرده‌اند. از این جهل مرکب به خدا پناه می‌برم. @HOWZAVIAN
کوتاه درباره قالب و محتوای منابر واعظ بزرگ تهران؛ 🔺دعای شیخ حسین انصاریان برای روحانیونی که باعث بریدن بخشی از مردم از طلاب شدند! ✍ حمید خیبری ▫️شبکه سه هر سال مراسم احیای شیخ حسین انصاریان را به شکل زنده پخش می کند؛ امسال نیز تهرانی ها در خیابان و کوچه های منتهی به حسینیه همدانی ها آمده بودند تا با واعظ شهرشان شب زنده داری کنند. 🔹یکی از نکات جالب توجه شیخ حسین در این شب ها، دعاهای طولانی و البته فارسی وی می باشد که با دعاهای مرسوم انتهای سایر منابر متفاوت است. وی در این دعاها برای لوکوموتیو رانان و خلبانانی که خسته به منزل رسیده و الان خواب هستند دعا می کند؛ برای کارگران شهرداری و مردمی که تحت فشار گرانی همچنان بندگی می کنند دعا می کند و برای شهدای حادثه تلخ اخیر در سوریه و ... 🔸او امشب باز هم دعای متفاوتی کرد: او از خدا خواست بعضی هم لباس های او را که عمدی یا سهوی با کارهایی که کرده اند یا حرف هایی که زده اند باعث دوری مردم از طلاب و روحانیتی شده اند که تقصیری نداشته اند و الان همان آقایان در خواب هستند یا تلویزیون منزلشان خاموش است و صدای شیخ حسین را نمی شنوند در ثواب این احیاها شریک کند! ▫️فارغ از کم و کیف دعاهای شیخ حسین، استفاده حداکثری از دعا به عنوان رسانه ای برای پیام رسانی و بالا بردن جایگاه دعا در اذهان مخاطبین قابل تقدیر است؛ او دانش آموخته صحیفه سجادیه است... 🔹نکته مهم دیگر منابر این واعظ شهیر و محبوب، همنوایی با وضعیت روزمره مخاطبانش می باشد؛ او در مواعظ خود در خلأ و بریده از متن زندگی مردم سخن نمی گوید و اینکه این مردم در عین فراگیری فساد در جهان امروز و نیز فشار معیشتی زندگی می کنند همیشه جزو پیش فرض های وی هستند؛ مثلا امشب می گفت این مردم که در چنین وضعیتی زندگی می کنند نباید به هیچ وجهی طرد شوند و الان صرفا دوره جذب حداکثری می باشد و لاغیر! 🔸زبان بدن شیخ حسین هم همیشه تماشایی است؛ حرکت ابرو و چشمانش (کارگردان تلوزیونی همیشه نمای بسته و نزدیک با او را به تناوب حفظ می کند)، حرکت دست و انگشتانش و صدای ویژه اش در کنار فضل و سواد حوزوی و حدیثی وی منجر به اثرگذاری بیشتر او می شود. @HOWZAVIAN
💢انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری موسسه بین المللی هاتف شرق برگزار می‌کند: 💠نشست «بررسی ابعاد فرهنگی_اجتماعی سفر داودکیم به ایران» ▪️استاد: سرکار خانم حیدری (سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی) ⏰زمان: دوشنبه، 1403/1/20، ساعت: 15:30 📍مکان: قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، طبقه پنجم 📲جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🆔 @savade_rasane 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔 @savad_rasaneh
💠 اندیشه‌ی آیه الکرسی ✍️محمدمهدی دستورانی از کودکی به ما گفته‌اند آیه الکرسی را برای محافظت بخوانید. علاوه بر آثار حقیقی و معنوی‌ای که دارد، شاید بشود از زاویه‌ای جدید به آن نگاه کنیم. در آیت الکرسی می‌خوانیم: 🔸«لاتَأخُذُه سِنَةٌ وَ لا نَومٌ»: لحظه‌ای چرت یا خواب سبک ندارد، لحظه‌ای از ما غافل نمی‌شود؛ 🔹«لَه ما فی السَّماواتِ و ما فی الأرضِ»: فقط برای اوست هرآنچه در آسمان‌ها و زمین است؛ 🔸«یَعلَمُ ما بَینَ أیدیهِم وَ ما خَلفَهم»: هرآنچه پیش‌رو و پشت‌سر مخلوقات باشد، او می‌داند؛ او آگاه بر زندگی تمامی مخلوقات و کائنات است؛ 🔹«وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّماواتِ و الأرضِ»: تخت حکمرانی او، بر آسمان‌ها و زمین گسترده است؛ 🔸«وَ لایَؤُدُهُ حِفظُهُما»: نگهبانی و نگهداری آسمان و زمین بر او سخت و گران نیست؛ 🔹« وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُ»: و اوست بلندمرتبه و بزرگ. این آیات و معانی چه به ما می‌فهمانند؟ می‌گوید خدای شما، پروردگار جهان و قدرت مطلق است. همه‌ی موجودات و کائنات و عالم، در مقابل او عبد و مطیع و دست‌بسته و تسلیم هستند. این‌ها یعنی چه؟ یعنی از راه‌های مختلف، نگرانی ما را از خطرات احتمالی می‌گیرد و ایمانمان را با این تذکرهای پی‌درپی بیشتر می‌کند. دلمان قرص و محکم می‌شود که اگر صلاحی و خیری بهتر درکار نباشد، قطعا قطعا این دست قدرت خدا اجازه نخواهد داد اتفاقی برای من بیفتد. اگرهم صلاح و خیری در رخ دادن حادثه‌ای وجود داشته باشد، دست قدرت خدا، آن خیر و صلاح من را مدنظر می‌گیرد و در آینده خواهم دید که این خیر و صلاح، می‌چربید بر آن خیر و صلاحی که در ذهن من بود؛ چرا که: «اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا، یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ»: خدا خودش سرپرست مؤمنان است؛ از ظلمات تاریکی‌ها خارجشان می‌کند به سوی نور و روشنایی. و خود خداست که تاریکی‌ها و روشنایی‌ها و مسیر رسیدن ما را بهتر از هرکسی می‌شناسد. (با برداشتی از تفسیر حضرت‌آقا) @HOWZAVIAN
اهمیت دهه آخر ماه مبارک رمضان ✍️ بابک شکورزاده 🔴 وجه اشتراک ادعیه دهه آخر ماه رمضان: 1- یقینی که از قلب خارج نشود. 2- در خواست ایمانی که زائل کننده شک باشد. 3- رضایت به آنچه که قسمت انسان شده است. 4- طلب حفظ شدن از آتش جهنم. 🔷 متن دعا که در بعضی موارد الفاظ مختلف است ولی همین مفهوم را دارد: ♦️«... أن تهب لي يقينا تباشر به قلبي و إيمانا يذهب الشك عني و ترضيني بما قسمت لي و آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب الحريق‏... »♦️ تأکید بر این مسائل نشان از اهمیت خاصی دارد که این ویژگی‌ها واجد آن هستند و در هر شب تکرار می‌شود. 🔷ارزش ایمان و یقین یقین و ایمان دو نعمت بزرگی است که اصلا زندگی بدون آن‌ها بی معناست. اگر این‌ها نباشد حیرت و سردرگمی وجود انسان را فرا می‌گیرد و می‌تواند انسان را به پوچی برساند. به عبارتی سرچشمه خیرات و برکات، ایمان و یقین است و اصولا آن چه که انسان را به سوی عمل کردن در راه رضای خدا سوق می‌دهد همین شاخصه است. ♦️ثمره راضی بودن به قسمت خداوند راضی بودن به آنچه که خدا قسمت انسان کرده از صفات بسیار پسندیده‌ای است که مومن حقیقی باید دارای این ویژگی باشد. روحیه رضایتمندی است که قناعت را در وجود انسان نهادینه می‌کند و انسان را شاکر خداوند قرار می‌دهد. 🔷عذاب جهنم درخواست خیر دنیا و آخرت و دور بودن از عذاب، نکته دیگری است که در ادعیه دهه آخر ماه رمضان وارد شده است. ♦️درخواست دور بودن از عذاب جهنم از دعاهایی است که در ادعیه مختلف - اعم از ماه رمضان و غیر آن- آمده است. یکی از سخت‌ترین‌ عذاب‌ها این است که انسان گرفتار آتش شود. این مطلب در دنیا هم صادق است، چه برسد به آخرت که آتش آن با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این نکته را از روایات و ادعیه فهمید که آن‌قدر عذاب جهنم دردناک است که جا دارد انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از خدا بخواهد که از آتش دور بماند. @HOWZAVIAN