eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
434 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و ارادت و عرض تسلیت به مناسبت رحلت دوست و همکار قدیمی به نظرم نشان دادن اخلاص ایشون در زمانی که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و... باید پاسخگو باشند، نوعی فروکاستن آن مرحوم و فرار از پاسخگویی باشد. الله اعلم، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی... @HOWZAVIAN
🔴 سبک‌های تربیتی و هشداری به والدین کلیپ اخیری از نوجوانان دختری که در فضای مجازی منتشر شده در حال درگیری و گلاویز شدن با دختران دیگر هست و متاسفانه عمده افراد تشکیل دهنده‌ی این درگیری دخترانی با وضعیت ظاهری و پوششی نامناسب هستند و از اعمال خشونت و استفاده از الفاظ رکیک نسبت به همدیگر ابایی ندارند، درحالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت آمیز و درآوردن قمه در محله ای در اصفهان می‌شوند. پسرانی هم در گوشه‌ی این تصاویر هستند که این افراد را به دعوا تشویق می‌کنند. چیزی که نگران کننده است این است که سنین این افراد پایین است. پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های بهزیستن اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب آوری برنامه ریزی کنیم وکارهای مؤثری را انجام دهیم چراکه اگر امری در این خصوص رخ ندهد با وجود کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر خواهد شد. موضوع خانواده و نوجوان بسیار مهم است و چون ما اطلاعات فردی از این افراد نداریم تحلیل دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم لیکن می‌توان به برخی ریشه‌های روانی و عوامل موثر بر ایجاد و بروز چنین رفتار هایی اشاره کرد. رفتار این دختر نوجوان پیام‌هایی دارد چرا که چنین رفتاری بخش عمده آن می‌تواند به داخل خانواده هم بازگردد. زمانی که خانواده صمیمیت و نظارت بیشتری داشته باشند وقوع چنین رفتار‌هایی را کمتر شاهد خواهیم بود . امکان اینکه این افراد دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشند بسیار بالاست، هر چند نیاز به ارزیابی دقیق تر فردی و اجتماعی دارند و صرف دیدن یک فیلم یا کلیپ نمی‌شود با قاطعیت اظهار نظر کرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی که گاهی با نام سایکوپات نیز از آن یاد می‌شود، به ناتوانی شخص در تن دادن به هنجارهای اجتماعی گفته می‌شود، به طوری که جنبه‌های متعددی از رفتارهای فرد در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر این ناتوانی قرار می‌گیرد، همانطور که از این تعریف مشخص می‌شود، این اختلال از دوران کودکی و نوجوانی نشات می‌گیرد و شکل و عمق روابط والد-فرزندی در شکل‌گیری این قبیل اختلالات بسیار تاثیرگذار است. بالاترین نرخ شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی، البته در مردان دیده می شود. ولی به این معنا نیست که در خانم‌ها دیده نمی شود و وجود ندارد بلکه این اختلال در آنها نیز می‌تواند شکل بگیرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رفتارهای بزهکارانه متفاوت است .برخی از عوامل ریسک بروز این اختلال را در فرد افزایش می‌دهند که شامل اختلال سلوک در کودکی، پیشینه خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا سایر اختلالات شخصیت و بیماری های روانی، قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و یا بی توجهی در دوران کودکی، زندگی خانوادگی بی‌ثبات، خشونت بار یا از هم گسیخته در دوران کودکی، نبودن والدین (غفلت)، تنبیه کردن مکرر کودک و بی‌توجهی، والدین دارای سطح سواد پایین، فقر و گرسنگی کشیدن در زمان کودکی، بیمار بودن والدین در زمان کودکی که باعث می شود کودک روحیه خودش را از دست بدهد. البته رفتارهای این چنینی دختران در آستانه سن بلوغ می‌تواند گواه از اختلال شخصیت هیستریک و نمایشی جهت جلب توجه انظار و شبیه انگاشته شدن به جنس مذکر نیز باشد که ناشی از خلاءهای عاطفی و عوامل دیگر است. عدم وجود همدلی مهم ترین مشخصه رفتاری این آسیب در زندگی با اطرافیان و عزیزانشان است. بهتر است در تربیت فرزندان سبک مقتدرانه را پیش بگیریم نه غافل و رها و یله مثل سبک سهل گیرانه و نه مانند سبک مستبدانه؛ سخت گیر و سلطه گرانه! هلیا می‌تواند حاصل یکی از این دو سبک تربیتی باشد. ✍️ فاطمه فرهادیان @HOWZAVIAN
🔊 به جای تسلیت، فکری به حال وضعیت زندگی نخبگان حوزوی بکنید! 🛎 خیلی جلوی خودم را می‌گیرم که بعضی حرف‌ها را نزنم؛ تنها سربسته یک مورد را بگویم که بدانید از کجا می‌سوزم و از کجا می‌خوریم؛ دوستی می‌گفت: به مسئولی فرهنگی گفتم که چرا از فلان طلبه و بهمان نخبۀ حوزوی (و اسم آورد که می‌شناختم) در برنامه‌هایتان استفاده نمی‌کنید و از آنها حمایت نمی‌کنید. پاسخش داد: نمی‌خواهیم معروف شوند و یک وقت در آینده دردسر شوند! 🔹 حتماً می‌فرمایید اگر راست می‌گویی این‌قدر دریافتی‌اش کم است؛ پس چطور زندگانی را می‌گذراند؛ نگران آن هم نباش دوست عزیز؛ چون خدا از روی حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در که درهای دیگری. 🔺 اسنپ هست، نگهبانی مجتمع‌های مسکونی هست، کارخانۀ دمپایی‌سازی هست، کارهای خدماتی در نهادها و مؤسسات هست (چنان چایی‌ای می‌دهند دستت که حظ می‌کنی)؛ میوه و سبزی بساط کردن هست؛ سلمانی کردن هست؛ اوووووه… اون قدر کار ریخته که اصلاً نمی‌دانی کدامش را انجام بدهی. 🔻امروز که در دست توام مرحمتی کن فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ✍️ محمدرضا آتشین صدف 🔗 متن کامل در صدای_حوزه @HOWZAVIAN
1️⃣ وقتی یک خبرگزاری عمومی در صفحه یک، از نخبه حوزوی یاد می‌کند 🔻تحلیل فرهنگی: بازتاب اخلاص، مظلومیت نخبگانی و کار علمی اثرگذار اینجاست که پیدا می‌شود. 2️⃣ دیده شدن ارزش خبری تعداد و فراوانی(2500) در تیتر «معرفی آثار برتر از میان 2500 اثر امام رضایی» 🔻تحلیل فرهنگی: برترین‌ها همیشه در یک پویش همگانی و از لابه‌لای فعالیت‌ آدم‌های متنوع، متوسط یا ضعیف، سربرمی‌آورند؛ پس قدر همه استعدادهای شکوفا و ناشکوفا را بدانیم. @HOWZAVIAN
🔴 شط عطش این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند. امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی، فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند. اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز برخاستند. اعراب خوزستان خود را جزيی از هويت ملي جمهوري اسلامي ايران می‌دانند و نقشي برجسته در دفاع از سرزمين خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند. آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند. جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر، گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و... که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت، همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد. خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟! خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد. آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند. مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند، برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد. ✍ طاهره کنگازیان @HOWZAVIAN
✔️ مدیریت آب و کشاورزی در حکومت علوی بشریت در هیچ عصری مانند امروز گرفتار جنگ، بیماری، گرسنگی، فحشا، ظلم، نابودی خانواده و انهدام محیط زیست نبوده. به عبارتی در منتها درجه ظهور این آیه قرار داریم: ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ وَالبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاس (آية ٤١ س روم). همه ی اینها ناشی از عقب ماندگی علمی بشر در این دوران تاریک است که علم، إمام عمل است. امروز جهان در عرصه های مختلف زندگی، امامت تمدن غرب را پذیرفته و حتی حزب اللهی چند آتشه هم اول میخواهد بداند که غرب چه میگوید و این است غربت حقیقی امام. مولایمان امام باقر علیه السلام که کودک وار و بی توجه، لقب شکافنده ی دانشش را لق لق زبان کرده ایم درباره آیه مذکور و ظهور حداکثری فساد میفرمایند: "به خدا سوگند این آیه متعلق به روز سقیفه و زمانی است که انصار گفتند از ما امیری و از شما امیری"(تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ٤١ سوره روم) و در نتیجه بشریت از حکومت،امامت و علم گوارای لایتنهایی حضرت محروم شد. بنابراین پاسداشت حقیقی روز غدیر در ساختن زندگی بر اساس علم امام است. مثلا یکی از مهم ترین و گرانقدر ترین حوادثی که عالم بر خود دیده آن زمانی است که امام علی علیه السلام مشغول کشاورزی و حفر چاه بوده. چه بر سر شیعه آمده که از خود نمی پرسد در آن برهوت عربستان، مولایش بر اساس چه قواعدی حفر چاه میکرد که بعضی از آنها پس از ۱۴ قرن هنوز که هنوز است میجوشد و زنده میکند و بر اساس کدام قواعد کشاورزی میکرد که در یک فقره صد هزار نخل کاشت بدون اینکه حتی یکی از آنها خشک شود؟(ر.ک کافی ج۵ ص ۷۵) ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
🌏 مراسم بزرگداشت اندیشمند متعهد مرحوم فرج نژاد امشب برگزار می شود 🔹 مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادهای و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. 🔹 این مراسم بزرگداشت به همت دفتر قم مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با همکاری سازمان فضای مجازی سراج، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج رسانه، قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی، خبرگزاری رسا، خبرگزاری حوزه، قرارگاه فضای مجازی بسیج و شبکه مبلغین مجازی برگزار خواهد شد. آدرس ها جهت مشاهده زنده مراسم👇👇👇 ✅ صفحات اینستاگرام خبرگزاری حوزه و خبرگزاری رسا در فضای مجازی بستر مجازی اسکایپ 👇 https://www.skyroom.online/ch/rcmajlis/rcmajlis کانال های روبیکا 👇 https://rubika.ir/tablighmajazy @HOWZAVIAN
🔸رجزهای نخبگانی حالا که رجزهای نخبگان و نویسندگان در مورد برخی بی‌مدیریتی‌ها به میدان سخن آمد؛ بد نیست چنین مطالبه به حقی را محدود به پژوهشگرِ مرحوم، جناب آقای فرج‌‌نژاد ندانست و آوایِ رجز را به میدان عمل نزدیک کرد. مدیرانی که هستند، اما نیستند؛ مدیرانی که می‌روند اما نمی‌دوند؛ زخم کاری بر زندگی طلاب هستند. همان‌گونه که عرصه‌های مختلف مدیریتیِ کشور، در قوای سه‌گانه در حال تعویض و تغییر است؛ حوزه نیز نباید از چرخه‌ی تغییر و تبدیل عقب بماند. حوزه امروز، نیاز به مدیران جوان، فاضل، مخلص و باسواد دارد؛ دستانِ گره‌‌تراش باید جایشان را به دستان گره‌گشا بدهند. ✍️ علی کردانی @HOWZAVIAN
💠راهکارهای پیشگیری از بزه ✔️ چکیده مقاله «تدابير عام پیشگیری از بزهدیدگی از منظر قرآن و روایات اسلامی» 🖋 نویسندگان؛ محمدعلی حاجی ده آبادی، استادیار دانشگاه قم و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه؛ ریحانه بهارلویی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم 🔹بزهدیده شناسی و به خصوص پیشگیری از بزهدیدگی، از مهم ترین مباحث جرم شناسی است که از منظر دینی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد. آیات قرآن کریم و روایات منقول از ائمه معصوم اما با توجه به علل وقوع بزهدیدگی، به ارائه تدابیری پرداخته اند که کاربست آنها می تواند برای همه افراد جامعه و نه فقط گروهی خاص، پیشگیری از وقوع گونه های مختلف برهدیدگی جسمی، جنسی، مالی، عاطفی و حیثیتی را به دنبال داشته باشد. 🔹در نوشتار حاضر، این تدابیر را ذیل عنوان تدابير عام بررسی خواهیم کرد. آموزه های اسلامی و به خصوص توصیه ها و رهنمودهای قرآنی، افزون بر بهسازی فرهنگ اجتماعی، بیشتر بر چگونگی عملکرد اشخاص در ایمن سازی خود با اموالشان در جهت کاهش موقعیت های مجرمانه و در نهایت، پیشگیری از بزهديدگی تأکید دارند. تحلیل آیات بی شماری از قرآن و روایات معتبر، امکان ارائه نظریه ها و راهکارهایی در جهت پیشگیری از وقوع بزهدیدگی را به دست می دهد. مشاهده مقاله @HOWZAVIAN
🚨 سیرک ناتمام / نخبگان در محاصره شومن‌ها 📌 گزارش زیر را حتما بخوانید(نوجوانی که سوراخ دعا را پیدا کرده بود) 🔻 وقتی می‌شود مانند مهرشاد سهیلی‌ها با نمایش، رپرتاژ، تبلیغات و مقداری پول و ارتباطات رانتی یک شبه راه صدساله را بروی چرا باید مانند استاد فرجی‌نژادها خون دل بخوری و فقط زمان وفاتت مورد توجه قرار بگیری؟ ♦️ آقایان مسئول اصلی‌ترین مقصر باد کردن بی جنبه‌ها و عرضه کردن فرهنگ غط و سطحی و قالب کردن افراد میان تهی و کوتوله به کشور و مردم هستند... در حالی که کلی طلبه و دانشجو فاضل و مخلص دارند نابود می‌شوندد. 🔺 این نوجوان جویای نام تنها یک معلول و موردی بود که به خاطر ناشی گری زود به ته خط رسید و رسوا شد... وگرنه بسیاری با همین شومن بازی ها همین الان مسئولیت کشوری دارند و بر مقدرات مردم مسلط هستند. 👈 لینک گزارش @HOWZAVIAN
📌 چرا به جان «زبان» افتادیم؟ دکتر کریم مجتهدی،استاد تمام فلسفه غرب دانشگاه تهران گفت: از قول من هيچ كلمه خارجي به كار نبريد، بعد از يك عمر كار به اين نتيجه رسيدم كه يكي از بدآموزي‌هاي ما و سوفسطايي‌گري‌هاي امروزي ما به كار بردن نادرست يا حتي درست كلمات خارجي است. ما ايراني‌ها بايد شخصيت‌مان را حفظ كنيم، ما زباني داريم و بايد با زبان خودمان كار كنيم. بدترين كلمه ايراني و فارسي از بهترين كلمه غربي در متون فارسي بهتر است. ✍️امتداد حکمت و فلسفه @HOWZAVIAN