eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. ☘️ تأملی بر زیارت حضرت زهرا(س) ✍️ حسن ابوطالبی، استاد سطوح عالی حوزه و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی نوشت: شناخت حقیقیِ فضائل و مقامات معصومین جز از زبان پاک خود ایشان ممکن نیست و نتیجه صحیح و مطلوبی نخواهد داشت، از این رو وجود مبارک امام جواد(ع) در زیارتی نورانی، گوشه‌ای از عظمت و مقامات، مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) را بیان فرموده و راهی را برای شناخت بهتر حضرتش به رویمان گشوده‌اند. این زیارت‌نامه شریف در کتب بسیار معتبری همچون: المزار شیخ مفید، تهذیب الاحکام و مصباح المتهجّد شیخ طوسی، جمال الاسبوع سید بن طاووس، وسائل الشیعه شیخ حر عاملی و بحارالانوار علامه مجلسی، آمده است. عصاره و خلاصه این زیارت‌نامه در سه فراز قابل طرح است: در فراز نخست به معرفی حضرت زهرا(س) پرداخته شده است؛ در فراز دوم نسبت خودمان را با حضرت و پدر و همسر بزرگوارشان به عنوان وصی رسول خدا بیان کرده است و در بخش پایانی هم مسألت و درخواستی از سیده النساء العالمین(س) آمده است. 🔗 متن کامل یادداشت در نشریه‌ی اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
🔆جشن متفاوت ✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین هیأت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی هستند که حول محور حب آل الله علیهم‌السلام فعالیت می‌کنند. محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام در این مراسم شرکت می‌کنند و سیره علمی معصومین علیهم‌السلام را به صورت کاربردی و عملی یاد می‌گیرند و به رشد علمی و معنوی خود و دیگران کمک می‌کنند. اگر این هیأت مذهبی که با نیت خالص پدید آمده با روش صحیح، عالمانه و عاشقانه هدایت شود؛ می‌تواند بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکل سازمانی، توان رقابت با آن را نخواهد داشت. در هیأت بانوان تاریخ‌پژوه، استاد و طلبه کنار هم قرار می‌گیرند و با تکیه بر گفتگو و تبادل اطلاعات علاوه براینکه به رشد علمی هم کمک می‌کنند، رابطه صمیمی خاصی را به هم هدیه می‌دهند؛ نگاه‌هایشان نسبت به هم صمیمی است و دوست دارند به هم خوبی کنند. دوشنبه‌های امام حسینی، این هفته همراه جشنواره غذا شد و با مولودی‌خوانی، جو سالم و شادی بین بانوان تاریخ‌پژوه جریان یافت. 🍃 الحمدلله علی کل حال 🍃 @HOWZAVIAN
. 💠 «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تبیین رابطه امام و امت در وضعیت مطلوب؛ 🔻بررسی نظرات مختلف درباره رابطه مردم و حاکمیت در وضعیت موجود؛ 🔻تحلیل آسیب‌های موجود در رابطه دولت و ملت؛ 🔻ارائه راهکارهای سلبی و ایجابی به منظور ترمیم گسست بین دولت و ملت. ✳️ به ضمیمه یادبود علامه ذوفنون مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی 🔗 لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه @HOWZAVIAN
🌹زن، کرامت، عدالت ✍ بابک شکورزاده، مبلغ و پژوهشگر دینی در فکرت نوشت: ▪️برابری جنسیتی یکی از ظلم‌هایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عده‌ای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوت‌های روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبه‌های جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت مادرشدن برای زن و عدم تحقق آن برای مرد. ▪️اینکه هر کاری مردان انجام می‌دهند، به زن‌ها نیز تحمیل شود و به گونه‌ای وانمود شود که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب می‌آید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوت‌هایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام می‌دهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آن‌هاست. ▪️درباره زن و مرد هم این مسأله جاری است و نباید این گونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام می‌دهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این می‌شود عدالت. @HOWZAVIAN
🔸تقدیرِ مادر، تقدیمِ مادر 📌مادرها فرشته‌اند؛ از بس که دستان‌شان در آسمان‌ است. 📌مادر‌ها پایانی ندارند؛ چون قاب‌شان در قلب‌هاست. 📌تقدیر مادر قدردانی است؛ اگر تقدیرشان را تغییر ندهیم. ✍ علی کردانی @HOWZAVIAN
هر چقدر شبکه‌های بین المللی ما تحریم و ممنوعیت پخش در بین الملل خصوصا در غرب دارد، عوضش تا دلتان بخواهد خیلی راحت شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی غربی که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی(فارغ از اسلامی بودنش) هستند با نصب یک ماهواره یا یک فیلترشکن در اختیار پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مرد و زن ما قرار گرفته است. آیا در توازن این مبادله ایرادی وجود ندارد؟ یکی از مبلغین بین المللی می‌فرمود در کشوری می‌توانم فعالیت تبلیغی بصورت رسمی و بی دردسر داشته باشم که دیپلماسی دینی و مذهبی بین کشور ایران و کشور مقصد وجود داشته باشد. یعنی اگر ما هم به مبلغین آنان اجازه دهیم دین و آئین خود را در کشور ما تبلیغ کنند آنان هم اجازه می‌دهند. حال انکه چنین مقصودی در ایران غیر قابل تصور است و ما به ناچار از راه‌هایی دیگر ورود تبلیغی می‌کنیم چنانکه دُوُل غرب از راه‌های زیر زمینی اقدام به جذب و گسترش فرقه‌ها و مکاتب ضاله در ایران هستند. مسئول محترم که رسانه و تصویر و صدا منوط به تصمیم‌گیری تو است اگر به فکر ایران و ایرانی هستی، اگر به فکر آینده ایران و فرزندانت هستی و اگر احیانا بدنبال پاسخگویی به خون شهدا و ندای رهبری هستی، نگذار به آسانی آب خوردن و حتی کمتر، صدا و تصویر رسانه‌های غربی به گوش هموطنانت برسد. مخصوصا با روشن شدن دشمنی آشکار آنان. مخصوصا با دروغ پراکنی و خیانت‌های بی‌شمار آنان. مخصوصا با تحریم رسانه و صدا و سیمای ما. در خانه اگر کَس است همین یک حَرف! بَس است. رو نوشت به رئیس صدا و سیما، وزیر ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... ✍مجتبی میرزایی @HOWZAVI
زن در وضعیت جمع یا گسست؟دکترمریم‌منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین در اندیشه‌ی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الهه‌ی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورت‌بندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمع‌یافتگی امور، تلاش می‌کند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد. در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)می‌تواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظم‌شکن و گسست‌محور مطرح می شود. نتیجه‌ی این نگرش، جنبش‌های زنان، رنگین پوستان و تمام به‌حاشیه‌رفتگان به خصوص در دهه‌ی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نماینده‌ی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوب‌گرانه‌ی عقلانیت محور در نظر می‌گیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب می‌رسد. در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی می‌داند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را می‌توان مشاهده نمود. در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسه‌ای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح می‌شود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمی‌گردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمی‌گیرد و این‌ها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم می‌شمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع‌ تمام امور" است. این نظم، سرکوب‌گر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستی‌های انسانی ظهور می‌یابد. از همین رو، زن، نه تنها استعاره‌ای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع می‌کند و «ام امت» می‌گردد. ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم می‌کند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن می‌سازد. از همین رو است که ائمه‌ی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی می‌نمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمع‌الجمع زمان است، حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها برشمرده می‌شود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورت‌بندی از جمع‌یافتگی می‌توان از «جامعه‌ای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بی‌نظمی، گسست و آشوب را به چالش می‌کشد، بلکه از دوگانه‌سازی‌های تقابلی خارج می‌شود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه می‌یابد. @HOWZAVIAN
🍃نجوا ما را ببخش که تقدیر را بهانه‌ی تقصیر کرده‌ایم... ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📌 برکت پول و دست 💵 به تجربه برای من این اعتقاد ایجاد شده که اگر پول دست من باشد، برکتش کمتر است از موقعی که دست همسرم باشد. مثلا من حس می‌کنم جنسی که ظاهرا ۵۰تومان است را وقتی من می‌خرم می‌شود ۹۰ تومان، ولی وقتی همان را خانمم بخرد، می‌شود ۳۵ تومان! لذا باذن‌الله مثلا ۲ تومان پول دست او، به اندازه ۵ تومان کار می‌کند. 💸 این را امشب برای خانمم تعریف کردم. او اضافه کرد که: به معتقد است؛ یعنی مثلا بعضی مغازه‌دارها جنسی که ازشان می‌خرد، زیاد می‌شود و برخی مغازه‌دارها، برعکس، همان جنس، کمتر. مثلا یک پک میوه از مغازه الف، ۱۰۰ تومان گران‌تر از مغازه ب می‌شود! 📚 کجاست؟ بیاید تجربه‌های ما را صورت‌بندی کند، شاید به درد دیگران هم خورد. ✍ علی ابراهیم پور @HOWZAVIAN
🎓 حضور ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پُر استناد برتر دنیا   دکتر فاضل‌زاده رئیس ISC گفت: باعث افتخار است که در میان دانشمندان پُر استناد جمهوری اسلامی ایران، بانوان پژوهشگر نیز حضور دارند و سهم خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا نمودند. لینک خبر @HOWZAVIAN