eitaa logo
نویسندگان حوزوی تهران
180 دنبال‌کننده
74 عکس
39 ویدیو
2 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان تهران است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @B_Shakoorzadeh #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ♦️به یاد آرمان ✍آشوری حججی انقلاب سلام! دهه هشتادی با معرفت سلام! شرمنده‌ام از اینکه در سن سال از تو بزرگترم ولی در معرفت و بصیرت از تو بسیار کم. از اینکه غریب گیرت آورده بودند، تنها دوره‌ات کرده بودند؛داشتند تکه پاره‌ات می‌کردند؛ اما تو لب به توهین از ولی باز نکردی که هیچ، حتی دلشان را سوزاندی و گفتی :"او نور چشم من است شما بزنید!" در حالی که من حتی گاهی جراتش را ندارم در جمع دوستانم از ایشان دفاع کنم. شرمنده‌ام!شرمنده‌ام که از مرام و معرفتت دورم و چقدر این درد بزرگ و عمیق است. می دانی فرق من با تو چیست؟! تو فهمیدی که برای حفظ آرمان‌ها باید به دل خطر زد، ایستاد اما درجا نزد. تو راه بلد بودی فهمیدی آرمان‌های انقلاب و دغدغه سید علی را. آخرش را بگویم تو زرنگ بودی به خاطر همین عطر شهادت از وجودت استشمام می‌شد. قسم به خون پاکت و تمام آن‌هایی که در این کارزار غربال خون‌شان مظلومانه ریخته شد؛ دست از این خاک از آرمان‌ها و وطنی که بابتش سالهاست هزینه دادیم؛ نمی‌کشیم حتی اگر بند از بدنمان بکشند و هیچ ایرانی در این خاک نفس نکشد. @howzavian_tehran
مرجفون ✍علی مهدیان 🔹بزرگواری روی منبر مجازی میگفت وقتی دم از "امید" و "رجا" میزنید ولی "خوف" ایجاد نمیکنید، کارتان خطا است. خوف و رجا همیشه باید با هم باشد. 🔹حرف او که درش خوف و امید عادی از خوف و امید ایمانی و توحیدی جدا نشده بود بالکل غلط بود. چون امید اگر ناشی از ایمان باشد خوف از دلش میجوشد إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ همانطور که خوف هم اگر از ایمان باشد از دلش امید میجوشد. أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوي بعلاوه که هر زمان وقت توجه بیشتر و جدی تر به یک وجه است که در ادامه بیان خواهم کرد. 🔹اما از این بدتر آنکه آن بزرگوار بر منبر مجازی بحث خوف را بر این بیان رهبری تطبیق میداد که ایشان به نبیه بری گفت "شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق." جمله ای که در مقام توصیف جنگ و اهداف دو طرف آن است را تبدیل به خوف کردن عجیب است و عجیب تر آنکه عدم تفکیک بین خوف از دشمن و خوف ایمانی از خدا هم انجام شده. فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ترس از دشمن نهی شده، ترس ایمانی از خدا توصیه شده و بین این دو تفاوت بسیار است. یکی امید میسازد و حرکت میدهد دیگری قنوط و یاس درست میکند و به بن بست میکشد. 🔹سپس آن بزرگوار بر منبر مجازی اش، خوف از دشمن را تطبیق میدهد به محصور شدن گروههای مقاومت در چنبره دولت_ملتها، گویا دولت_ملتها مانعی هستند که باید کنار باشند و دور بخورند، حال آنکه نه مقاومت عراق نه مقاومت لبنان و نه مقاومت هیچ نقطه دیگری بنای بر دور زدن دولتها را نداشته اند و با دولتهای خود همراه و هماهنگ میشدند. رهبری نیز بارها ضلع مهمی از راهبردش را در تقابل با اسراییل همراه کردن دولتهای منطقه از طریق تلاش نخبگان و ملتها تشریح کرده و این بار اخیر هم بحث ائتلاف دولتها برای مقابله با اسراییل را بیان کرد. 🔹خلاصه غلط اندر غلط اندر غلط. خروجی این منبر ها هم تهش خوف از دشمن و ایجاد احساس یاس در مردم. من نمیفهمم چرا تلاش میکنیم مردم از مسوولین ناامید شوند، چرا تلاش میکنیم مردم از دشمن بترسند، خوب مگر دشمن همین را نمیخواهد؟ سالها است دستور روشن رهبری بر ضرورت امیدآفرینی را معطل کرده ایم، الان هم وسط جنگ با هزار زبان ظاهرا آخوندی و ظاهرا انقلابی و چه و چه ترس از دشمن را در جامعه رواج میدهیم که چه بشود؟ این مسیر که معلوم است به ترکستان است. معلوم نیست؟ @ali_mahdiyan @howzavian_tehran
نقش کلیدی و تأثیرگذار شیخ نعیم قاسم ▫️نعیم قاسم یکی از شخصیت‌های کلیدی و تأثیرگذار در تاریخ معاصر لبنان و جنبش حزب‌الله است. او در سال ۱۹۵۳ میلادی در روستای کفرفیلا واقع در استان نبطیه در جنوب لبنان به دنیا آمده و تحصیلات خود را با بهره‌گیری از دو بستر آکادمیک و حوزوی پیش برد. لیسانس شیمی او به زبان فرانسوی از دانشگاه تربیت معلم لبنان دریافت شده و در عین حال، به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته و در این زمینه شاگرد سید محمدحسین فضل‌الله بوده است. 🔻شیخ قاسم فعالیت‌های سیاسی خود را در دهه ۱۹۷۰ و در صفوف جنبش اَمَل به رهبری امام موسی صدر آغاز کرد. او در تأسیس حرکة المحرومین نقش داشته و همچنین در جنبه‌های فرهنگی جنبش امل فعال بوده است. با این حال، پس از ربوده شدن امام موسی صدر، قاسم از جنبش امل جدا شد و به همراه جمعی از دیگر شخصیت‌ها، در سال ۱۹۸۲ حزب‌الله لبنان را تأسیس کرد. تأسیس حزب‌الله به عنوان یک واکنش به تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در همان سال و همچنین به منظور حمایت از مردم لبنان و تحقق حقوق آنان، صورت گرفت. ▪️در سال ۱۹۹۱، نعیم قاسم به عنوان معاون حزب‌الله توسط عباس الموسوی، اولین دبیر کل حزب‌الله لبنان، منصوب شد. این انتصاب نشان‌دهنده اعتماد عمیق اعضای حزب به قابلیت‌های رهبری او بود. قاسم علاوه بر این مسئولیت، رهبری شورای پارلمانی حزب‌الله و هماهنگی با وزرای نزدیک به حزب‌الله در دولت لبنان را نیز بر عهده داشت. ▫️امروز پس انتصاب وی به دبیرکلی حزب الله، نظرات و تصمیمات شیخ نعیم قاسم مبارز و مقاوم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر آینده حزب‌الله و سیر تحولات سیاسی در منطقه داشته باشد. یک ماه پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل فقید حزب الله لبنان، این سازمان لبنانی، در بیانیه خود، شیخ نعیم قاسم را، دبیر کل جدید این سازمان معرفی کرد. در بیانیه حزب الله که در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۳، طی بیانیه رسمی، از نعیم قاسم به عنوان دبیر کل جدید از این سازمان یاد کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بر اساس ایمان به خداوند متعال، التزام به اسلام اصیل محمدی و پایبندی به اصول و اهداف حزب الله و بر اساس سازوکار مصوب برای انتخاب دبیرکل، شورای حزب الله با انتخاب جناب شیخ نعیم قاسم به عنوان دبیرکل جدید حزب الله لبنان موافقت کرد.» 🆔 @rahamedia @howzavian_tehran
. 🔴 «سنوارِ ادیب» در دو جهان ایرانی 🔻جریان ادبی_غربگرای داخلی می‌دانست که سنوار، مجاهد فلسطینی، رمانی به نام «خار و میخک» دارد؛ اما دم بر نیاورد و در مراکز نشر و نقدشان راهبرد کتمان از مقاومت را اجرایی کرد. ✨ آنها کارشان را بسیار حرفه‌ای می‌دانند؛ چون بهتر می‌دانند که ادبیات در ترویج مقاومت و شکل‌گیری انگاره‌های عموم مردم تأثیر دارد. 🔷آنها می‌دانند چه کتابی باید برای جوانان از جهان غرب و عرب ترجمه شود، می‌دانند برای چه کتابی باید شب‌های نقد و معرفی گذاشت و می‌دانند چه کتاب و نویسنده‌ای را باید با سانسور، مجازات کرد. 📍بی‌عرضه انجمن‌ها و محافل ادبی جبهه‌ی انقلاب بودند که دیر فهمیدند شهید مجاهد و تاریخ سازی همچون یحیی سنوار یک نویسنده تمام عیار است، مثل زندگی تمام عیاری که داشت. 📌بیچاره ما و حافظان ادبیات انقلاب اسلامی! ✍️ علی اسفندیار پ.ن.د: تماس گرفتم با نویسنده‌ای(سفره نشین انقلاب) برای حضور در جلسه‌ای با عنوان «ترغیب طلاب به نوشتن»؛ پیش از موضوع و محور و اصل مسأله، از حرف گشود. @pooyanevisi @howzavian_tehran
﷽ 🔻نظم نوین جهانی ✍آشوری دنیا آبستن حوادثی شده که هر لحظه امکان فارق شدن از جریاناتی دارد که معادلات دنیا را به هم خواهد زد. یک لحظه تعلل، یک لحظه غفلت، یک لحظه ایستادن از حرکت، معادلات جهان را به نفع جبهه مقابل تغییر خواهد داد. @howzavian_tehran
┄┅═༅﷽༅═┅┄ 🔖 دو میل و یک گُوله ✍ چمن‌خواه انگشتانش گزگز می‌کرد. هر چند رج که می‌بافت، بافتنی را زمین می‌گذاشت و انگشتانش را مالش می‌داد و دوباره به بافتن شروع می‌کرد. یکی نیست به او بگوید، چه عجله‌ای داری؟ خب روزی چند رج بباف. بعد چندین سال میل بافتنی دستش گرفته بود. دلش نمی‌آمد بافتنی را کنار بگذارد. این دو میل و گُوله کاموا او را به چهل سال قبل برده بود. همان زمانی‌که ایران درگیر جنگ ناجوانمردانه‌ای با صدام تکریتی و حزب بعث بود. آن زمان با خانم‌های همسایه دور هم جمع می‌شدند. روزها به مسجد محل می‌رفتند تا در بسته‌بندی مواد غذایی و خشکبار برای ارسال به جبهه کمک کنند. در حین کار ذکر صلوات و دعا داشتند و شب‌ها در نور ضعیف لامپ، شال و کلاه می‌بافتند. حالا بعد از چهل و اندی سال، دوباره میل بافتنی دستش گرفته‌بود. ولی حالا با آن زمان خیلی فرق می‌کند. در کمال امنیت و آرامش زیر لامپ پرنور، بدون ترس و دلهره، مشغول بافتن است و در دلش برای رزمنده‌ای که قرار است این کلاه را سر کند، دعا می‌کند. «برادر لبنانیم! با قدرت بجنگ. ما خواهران ایرانیت بیادت هستیم و تو را چون رزمندگان دفاع مقدس، فرزند و برادر خودمان می‌دانیم. برای پیروزی و سلامتی همه‌ی شما دعا می‌کنیم. اگر به سالار شهیدان پیوستی، شهادتت مبارک.» @howzavian_tehran
🔖حماسه‌ی بانوان تمدن‌ساز 🖋آمنه عسکری منفرد زنان عفیف و مادران مؤمن، غیور و شهیدپرور محور مقاومت در فلسطین و لبنان که هفتاد و چند سال است به امید پیروزی فلسطین و آزادی قدس شریف، پابه‌پای مردان شجاع و مقاوم خویش ایستاده‌اند و سربازان مقاومت را در دامان خود پروراندند و حماسه‌ طوفان الاقصی را آفریده‌اند، بانوانی تمدن‌سازند. آنها ابتدا هجرت و سپس جهاد را برگزیدند و با استعانت از صبر، توکل و ایمان به وعده‌های الهی، پا به عرصه‌‌ی جهادی هفتاد‌و چند ساله گذاشته‌اند؛ گاه با جهادی از جنس ازخودگذشتن و به خدا رسیدن، گاه با جهادی از جنسِ جهادِ تبیین در میدان، همچون عقیله بنی هاشم زینب کبری(سلام‌الله علیها). اکنون که تقدیر و طراحی الهی چنین نگاشته که بعد از سال‌های پرتلاطم انقلاب و دفاع مقدس که ایران اسلامی که روزگاری را در خطِ مقدمِ مقاومت و مبارزه با استکبار ایستاده بود، از مرزهای درگیری فیزیکیِ رودررو با اسرائیل و استکبارجهانی دور باشد، یقینا این دوری جغرافیایی مانعی برای دوری قلوب ملت ایران از محور مقاومت و جهاد نخواهد بود. امروز زنان و دختران و مادران ایران اسلامی، با الگوگیری از تجربه‌ی زیسته‌ی زن انقلاب اسلامی، بار دیگر مقتدرانه به صحنه آمدند، تا با پایِ ارادت، سرِ تسلیم و رضا در راهِ فرمان امام جامعه بدهند و در این مسیر حماسه‌ساز شوند، پس پاشنه‌ی همت کشیده‌اند تا پایِ جان، لبیک گویان بایستند. لبیک با تقدیم قطعه‌ای طلا و زیورآلاتشان که نوعاً تمام دارایی دنیایی‌شان است، لبیک با جهادِ تبیین و روایت صحیح از مظلومیت فلسطین و حقانیت حزب‌الله، لبیک با جلوگیری از برافراشته‌شدن پرچم نفوذ دشمن در سبک زندگی و فرهنگ و یا حتی با تقویت روحیه مقاومت، اراده و تشجیع در خانه و خانواده، با دعا و توسل و استغاثه به درگاه الهی و یا حتی با جهاد فرزندآوری و ایجاد و تقویتِ نسلِ مقاوم و غیور و تربیت نسلی از جنس آرمان‌ها و حججی‌ها، باهدف پیوستن به جبهه مقاومت جهانی. @howzavian_tehran
💻 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR ✌رهبر انقلاب با اشاره اقدامات رژیم صهیونی و آمریکا علیه ایران و جبهه مقامت: 👈 دشمنان قطعاً پاسخ دندان‌شکن دریافت خواهند کرد. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
بزرگ‌ترین نقیصه‌ی جبهه‌ی انقلاب امشب بعد از اخبار ساعت ۲۱ وقتی در منزل با بچه‌ها بیانات «حضرت‌آقا» را می‌شنیدیم، برای چندمین بار این مطلب برایم ملموس شد که انتشار بیانات ایشان در شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و حتی سایت و کانال‌های دفتر ایشان، نمی‌تواند یک‌دهم محتوای کامل بیانات ایشان را به مخاطب منتقل کند! وضعیت تحلیل غالب تحلیل‌گران هم به مراتب از موارد بالا بغرنج‌تر است! آنانی که امشب بیانات ۳۴ دقیقه‌ای «آقا» را دیدند و شنیدند، یقیناً متوجه شدند که بخش مهمی از سخنان ایشان همان «زبان بدن» فوق‌العاده‌‌ی ایشان بود؛ به ضرس‌قاطع می‌گویم در بعضی از بخش‌های سخنرانی، آنچه از «زبان بدن» ایشان دریافت شد، بسیار قوی‌تر از سخنرانی «جمعه‌ی نصر» بود. همان چیزی که شما در کلیپ‌ها و نوشته‌ها و تحلیل‌ها تقریباً هیچ اثری از آن نمی‌بینید! از طرفی تنوع و تکثر موضوعات اصلی و فرعی ایشان در همین سخنرانی تقریباً کوتاه، واقعاً خیره‌کننده بود، در حالی‌که بسیار کم به آن پرداخته‌شد! به عنوان مثال به تعدادی از آنها نگاه کنید: ضرورت معنویت برای جوانان و مجهز‌شدن به علم و تفکر و نقشه‌ی‌راه از یک‌طرف و پاسخ به مهم‌ترین شبهه‌ پیرامون مبارزه‌ی مستمر ایران و آمریکا از طرف دیگر. به این بیافزایید شرارت‌های بی‌شمار و تاریخی آمریکا و اسرائیل و نقش رژیم منحوس پهلوی در تجهیز رژیم حرام‌زاده‌ و کودک‌کش اسرائیل و پیروزی‌های ملت ایران در برابر استکبار و نقش تعیین‌کننده‌ی دانش‌آموزان ایرانی در ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان سایر کشورها برای آگاه‌کردن آنها. قطعاً «جواب دندان‌شکن» در سخنان امروز «امام‌خامنه‌ای» که زیاد گفته و شنیده و دیده‌شد، نکته‌ی مهمی بود اما یقیناً همه‌ی مطلب ایشان نبود. امروز در حالی‌که اندیشکده‌های امنیتی و سیاسی دنیا حتی روی تُن صدا و اخم و لبخند ایشان حساب جدی باز می‌کنند، سوگمندانه باید گفت یکی از بزرگ‌ترین نقیصه‌های جبهه‌ی انقلاب در فضای حقیقی و مجازی، دل‌خوش‌بودن به یکی دو کلیپ از بیانات این «حکیم‌الهی» و دوربودن از نظام اندیشه‌های عالی این «مردالهی» است! ✍️عباس بابائی @howzavian_tehran
حجاب در تیررس سکولاریسم ▫️تصویر خانم برهنه محصول تفکر جریان‌های سکولار حوزوی است که در چند سال اخیر با سادگی تمام و نگاه مغرضانه به نقد حجاب پرداختند و از اساس در خدمت جریان باطل و اهدافی غلط و ضد دینی حرکت کردند. باید بپذیریم سکولارهای حوزوی با تلاش برای تخریب ارزش‌های عفاف و حجاب، عملاً تیشه به ریشه اسلام به اصول بنیادین دین اسلام خیانت کردند. هر عقل سلیم نفسی می‌دانند که حجاب فقط یک پوشش نیست بلکه پاسخی است به عزت و شرافت زنان ولی این جماعت با فرافکنی و توجیه‌های سست، هویت اسلامی زنان را زیر سؤال ببرند و به راحتی به بی‌بندوباری مشروعیت ببخشند. ▪️بله این تصویر زاییده تفکر این جریان‌هاست؛ جریان روشنفکری، اسلام رحمانی و انجمنی و... که خود را مدافع حقوق زنان معرفی کردند، با شعار پوشالی «زن، زندگی، آزادی» به جنگ حجاب، واجب شریعت الهی آمدند؛ این شعار که در اوج فتنه ۴۰۱ دستاویزی شد علیه نظام اسلامی، نه تنها گمراه‌کننده بود بلکه در واقع تحت پوشش آن، به تخریب بنیان‌های اخلاقی و اجتماعی جامعه پرداختند. 🔻حوزویان سکولار اعم از برائتی و انجمنی تا روشنفکری و مروجین اسلام رحمانی و تمامی حامیان این نوع تفکرات، سهم بسزایی در پردازش تصویر دیروز دارند. همگی اینان باید پاسخگو باشند که چرا به حجاب به عنوان نماد مقاومت و اقتدار زنان حمله‌ور شدند و به تخریب آن هویتی پرداختند. 🆔 @rahamedia @howzavian_tehran
🔖 فصلِ رویشِ نسلِ انقلابی 🖋آمنه عسکری منفرد بررسی ابعاد گوناگون پدیده‌ی انقلاب اسلامى ایران در سال ۵۷ به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی، مانند هر پدیده‌ی دیگری دستاوردهایی را برای جامعه و حتی بشریت، نتیجه داده است که میزان و سطح دستاوردهای آن مانند دیگر پدیده‌ها، نشان از قدر و اهمیت و بزرگی آن پدیده دارد. با این مقدمه، می‌توان گفت پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا این است که اسلام مکتبى است که نه‌تنها توانایى سازماندهى یک مبارزه عظیم را دارد؛ بلکه در دوران پیچیده‌ی عصر ماشینى، با همه‌ی معارضه‌ها و تضادهایى که سیاستهاى جهانى دارد، قادر به حل مشکلات جامعه و اداره آن بوده، بقا و ماندگاری‌اش را تضمین مى‌کند. نکته مهم‌تر اینکه؛ بقا و تداوم انقلاب مهم‌تر و حتى مشکل‌تر از حدوث انقلاب است، زیرا تداوم هر انقلابى، بسته به شرایط و قواعدى است که بقاى آن را تضمین مى‌کند و طبق قاعده‌ی فلسفیِ «علت مُبقیه شى ء، همان علت موجده آن است»، اگر عوامل پدیدآورنده‌ی هر حادثه، همچنان پایدار باشند موجب تداوم حیات آن حادثه خواهند شد. بنابراین آنچه باعث پیدایش و پیروزى انقلاب گردید، عامل بقاى آن نیز به شمار مى‌رود و زنده نگه‌داشتن ارزش‌های انقلاب نظیر؛ تقوا، زهد، جهاد و شهادت، در بارور نمودنِ نسل جدید و پرورش آنها با هویتِ صحیح، نقشی مهم در پویایی انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن دارد. اینک در سالروز تاریخی تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکای جنایتکار به دست دانشجویان و دانش‌آموزان غیور در سال ۵۷ و همزمان با گذشت یک‌سال از شروع طوفان کوبنده‌ی الاقصی در فلسطین اشغالی که با شهادت بیش از ۴۰ هزار زن و کودک و پیر و جوان غزه و لبنان؛ این صدای خردشدن هیمنه‌ی پوشالی و استخوان‌های استکبار و استبداد جهانی است که بار دیگر از حرم جمهوری اسلامی ایران، گوش فلک را پرکرده و تمام آزادگان جهان را به خونخواهی از مظلومان غزه و لبنان، تا محو کامل رژیم غاصب اسرائیل از صحنه‌ی روزگار فرا‌می‌خواند. این بار نیز حضور پرشور مردمِ بصیرِ ایران در راهپیمایی عظیم روز ۱۳ آبان، خون تازه‌ای در رگ‌های انقلاب به جریان خواهد انداخت که در سایه‌ی این حضور معنادار، رویش‌های جدید انقلابی از جوانان و نوجوانان عزیز و انقلابی را به رخ دنیا خواهد کشید. همان‌ها که با اقتدا به خونِ شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت، بار دیگر با انقلاب و آرمان‌هایش عهد خون بسته، گوش به‌ فرمانِ جهادِ ولیّ جامعه، صف‌ به صف ایستاده‌اند. ادامه در👇👇 https://eitaa.com/ghalamnegaremonfared/3296 @howzavian_tehran
✍ ♦️عالمان بی‌اعتقاد بابک شکورزاده 🔹اعتقادات هر کسی، پایه عملکرد اوست. کسانی که اصرار دارند مرتکب اعمال خلاف شرع شوند، معمولا مشکل اعتقادی دارند. وقتی اعتقاد به خدا، قیامت و مقدسات سست باشد یا اصلا اعتقادی در کار نباشد، طبیعتا عملکرد انسان منطبق دستورات شرع نخواهد بود. 🔹این که مثلا عده‌ای نسبت به حجاب گارد می‌گیرند و در برابر هر گونه تذکری بی‌توجه هستند گویای همین نکته است؛ وگرنه اگر طرف اعتقاد داشته باشد که بی‌حجابی حرام است و باید پاسخگوی اعمالش باشد، باید حجاب را رعایت کند. 🔹موضوع حجاب به عنوان یک نمونه، در چند سال اخیر خیلی مطرح است. سایر منکرات هم همین است؛ مثلا کسانی که عامدانه ترک نماز کرده‌اند، روزه نمی‌گیرند و عمدا در ماه رمضان روزه‌خواری می‌کنند، یا کسانی که تقیدی به حق‌الناس ندارند و به راحتی حقوق دیگران را پایمال می‌کنند، عمدتا ریشه در اعتقاداتشان دارد. 🔹طبیعتا انسانی که معتقد است که خدا خالق او و شاهد اعمالش است، باید بنده او باشد و دستورات او را رعایت کند و همچنین فردای قیامت باید در محضر خداوند متعال پاسخگوی اعمالش باشد، به راحتی و با گستاخی مرتکب گناه نمی‌شود. اگر هم مرتکب شود، از روی غفلت یا مقهور وسوسه‌های نفسانی و شیطانی است. برای همین است که مؤمن معمولا اگر کار خلاف شرعی انجام دهد بعدا پشیمان و ناراحت می‌شود؛ چرا که در واقع بر خلاف اعتقادتش عمل کرده است. 🔹البته ناگفته نماند که تمام نافرمانی‌هایی که از سوی انسان‌ها سر می‌زند به دلیل بی‌اعتقادی نیست؛ گاهی اوقات ریشه‌اش جهل و ناآگاهی است. 🔸سخن در جایی است که مشکلی در آگاهی نیست و حجت تمام شده است؛ یعنی‌ می‌داند که مثلا نماز واجب است یا بی‌حجابی حرام است، ولی باور ندارد! این یعنی همان مشکل اعتقادی. به قول معروف "از کوزه همان تراود که در اوست." @howzavian_tehran