🔰 #اشعار_گمگشته
لَبَـتْ خُشـک و تمام ابرها خُشـک و عُطوفـتْ خُـشــــک
مَـلائِــکْ اَشـکِ مٰاتَـم را زِ چَشـم آدَمـیّـتْ پاک میکردند
دِلَــتْ زَخْــم و سَــرَتْ زَخْــم و لباس بر تَـنَــتْ زَخْـــــــــــــــم
دَهــان هــر ۱۹۵۰ زَخـمَــتْ بـاز بــود و روضــــه میخواندند
نبیٖ گریان، علیٖ گریان و چَشم مـادرش با قَـدّ خَــــــمْ گــــریان
حسین بود و سگ و گودال و نِسْوٰانیٖ که دائم گریه میکردند
✍ مهدی رسولی | گمگشته
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
♦️«نعمتان مجهولتان، الصحة و الامان»
عملکرد موفق و مقتدرانه پدافند هوایی ایران، طعم شیرین امنیت را به ملت چشاند.
در این شرائط بهتر درک میکنیم که نیروی مسلح قوی و مقتدر چه اندازه اهمیت دارد و به قول معروف از نان شب واجبتر است.
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🇮🇷 سلحشوری ایرانی
✍ نسا خلیلی
▪️برخی رسانههای خارجی و حتی تحلیلگران از روحیهٔ مردم در مواجهه با تجاوز هوایی به کشور عزیزمان تعجب میکنند؛ اما این مردم نشان دادند که همیشه دارای روحیهٔ سلحشوری و مدافع مظلوم بودند.
▪️به گواه تاریخ و روایتها، هرجا که ایرانیها پیشرفت کردند؛ در تمام سطوح نخبگان و مردم با هویت جمعی، به همراهی «رهبری شجاع»، روحیهٔ حماسی از خود بروز دادند.
▪️آوردهاند که: «در یکی از جنگها نادر شاه ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﺒﺮﺩ، ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﻯ ﺭﺍ ﻣﯽبیند ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻯ ﺳﭙﯿﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﺮ ﻣﻰﺟﻨﮕﺪ!
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﺒﺮﺩ، ﻧﺎﺩﺭﺷﺎﻩ ﺁﻥ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﭼﺎﺩﺭ ﻧﺎﺩﺭ ﺷﺎﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﻯ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ، ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﺩﺭ پاسخ داد و نادر متوجه شد ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺍﻫﻞ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ،
سپس نادر ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺷﺮﻑ ﻭ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، مگر ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩﻯ؟
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ:
ﻣﻦ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﺗﻮ ﻧﺒﻮﺩﻯ!»
▪️الحمدلله که با انقلاب اسلامی، ایران از دست شاه سلطان حسینها نجات یافته است. الحمدلله که در مقام رهبری چنین تفکر روشن و مقاومی در جمهوری اسلامی داریم که گفتند «اگر شاه سلطان حسین این گونه فكر كرده بود كه یك جان كه ارزشی ندارد، هزار جان را انسان برای حاكمیت اسلام، رضای خدا و سربلندی مردم فدا میكند و آن بلایی كه قرار است در صورت تسلیم من بر سر مردم بیاید، سختتر و توأم با ذلّت است، اما آن بلایی كه در صورت مقاومت پیش میآید، دستكم بدون ذلّت است، وارد میدان جنگ میشد و میجنگید». (در دیدار با نمایندگان مجلس، ۱۳۸۲/۰۳/۰۷)
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
✍ در محضر هوش مصنوعی😊
از هوش مصنوعی سؤال کردم که "تفاوت کاریکلماتور و هایکو چیست؟" اینگونه و با دستهبندی پاسخ داد:👇
تفاوت اصلی بین کاریکلماتور و هایکو به شرح زیر است:
1. ساختار و طول:
- کاریکلماتور: یک جمله کوتاه، اغراق شده و طنزآمیز است.
- هایکو: یک شعر کوتاه ژاپنی متشکل از سه سطر و مجموعاً 17 هجا.
2. محتوا و موضوع:
- کاریکلماتور: معمولاً دارای طنز، طعنه و انتقاد اجتماعی است.
- هایکو: معمولاً مشاهدات ظریف طبیعت و زندگی روزمره را منعکس میکند.
3. تکنیک ادبی:
- کاریکلماتور: استفاده از اغراق، استعاره و کنایه برای ایجاد طنز.
- هایکو: استفاده از تصویرسازی شاعرانه و توصیف دقیق لحظات.
4. هدف و کارکرد:
- کاریکلماتور: ایجاد خنده و طنز برای انتقاد و اصلاح اجتماعی.
- هایکو: جلب توجه به لحظات زیبا و ظریف زندگی و خلق تجربه ادراکی خاص.
به طور خلاصه، کاریکلماتور بیشتر به دنبال طنز و انتقاد است، در حالی که هایکو بر تصویرسازی دقیق و انعکاس لحظات زندگی روزمره تمرکز دارد.
#پویا_نویسی
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@pooyanevisi
@howzavian_tehran
چشمان تیزبین عقاب
✍چمنخواه
با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز شنبه پنجم آبان در اقدامی تنشزا، نقاطی از مراکز نظامی در استانهای تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم وحشیانه قرار داد. این حمله توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور خنثی شد.
در این رابطه صحبتهای مردم شنیدنیست. عدهای گفتند خواب بودند و اصلا صدایی نشنیدند. عدهای گفتند عددی نیستند که بخواهیم از آنها بترسیم. بعضیها گفتند اصلا به فکر حمله اسرائیل به ایران نیستیم و بعضیها به این نکته اشاره کردند که از آسمان ایران خیالمان راحتِ راحتِ.
خیالشان راحت بود. در حال زندگی عادی خودشان بودند. شرایط زندگی مانند روزهای قبل بود. این صحبتها چه پیامی دارد؟
همه یک پیام دارد و آن اینکه به مدافعان آسمان ایران و عزیزان پدافند هوایی کشور اعتماد و ایمان دارند. تا سایه آنها بر سر کشور هست، نگران نیستند. مردم آرامش و امنیت کشور را در غیرت مردان سلحشور کشور ایران میبینند. در این رابطه جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از همهی توانمندیهای مادی و معنوی ملت ایران برای دفاع از امنیت و منافع حیاتی خود تأکید دارد.
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔻قدرت ایران
✍آشوری
آنچه در بامداد پنج آبان رخ داد واقعیتی را به جهان مخابره کرد و آن هم این بود:ایران هم قدرت ویرانگری دارد و هم توان مقابله!
همه گزینه ها روی میز است!
انتخاب با شماست...!
#ایران_قوی
#قدرت_بازدارندگی
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
♦️بسم رب الشهدا و الصدیقین
مراسم دومین سالگرد شهادت طلبه بسیجی شهید عزیز آرمان علی وردی
به همراه یادواره بیش از ۱۳۵ شهید حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه)
🔰سخنران: حجتالاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی
🔰بانوای :
حجت الاسلام و المسلمین اباذری
حاج علی جهانبخش
⏰زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰
📌مکان:
حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه
( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا)
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) و آیتاللهحقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
🔴مجلس برای خواهران برقرار است
----------
@mirhashem_ir
@howzavian_tehran
🔻ارکان کلیدی یاد خدا
بابک شکورزاده
ایمان قوی به خدا، صبر، توکل، راضی بودن به قضای الهی، امید به خدا و دعا کردن از جمله نکات کلیدی است که یاد خدا را در وجود انسان نهادینه میکند و زمینه ساز آرامش قلبی خواهد بود.
ممکن است انسان در سختترین شرایط، گذران زندگی کند؛ ولی آرامش داشته باشد. از طرفی خیلیها هستند که به ظاهر وضعیت مناسبی دارند و از امکانات مختلفی بهرهمند هستند، ولی زندگی آنها فاقد آرامش است؛ حلقه مفقوده این عدم آرامش، عدم یاد خدا است.
اینکه انسان مثلاً در شرایط سخت مالی باشد و تلاش معمول خود را نیز داشته باشد، ولی بداند که روزی رسان خدا است، علیرغم تحمل سختی، آرامش روحی دارد؛ چون خود را در محضر خدا میبیند و معتقد است که همه چیز در دست توانای اوست. یا کسی که بیماری سختی دارد و با درد و ناراحتی دست و پنجه نرم میکند، ولی با اعتقاد راسخ و توکل به خداوند صبر را پیشه خود قرار میدهد، با وجود تحمل این سختیها آرامش درونی دارد و اضطرابی به خود راه نمیدهد.
البته رسیدن به این مرحله که انسان با وجود این سختیها دارای آرامش روحی باشد حقیقتا آسان نیست و یک ایمان قوی و مرد عمل میخواهد و معمولا کار اولیاء خداست. مصداق بارز این نمونه وجود مبارک امام حسین علیهالسلام است که در روز عاشورا و بعد از تحمل مصیبتهای بزرگ و در اوج سختیها سر به سجده میساید و خود را راضی به رضای خدا میداندو به محضر خداوند عرضه میدارد:«إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ».
اصولا راضی بودن به رضای خدا و قناعت به داشتههای موجود، آرامش بخش است؛ وگرنه با وجود حرص و طمعی که در وجود انسان است، اگر خود را راضی به رضای خدا نداند، معمولا مضطرب است و احساس آرامش نخواهد داشت.
#یاد_خدا
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
﷽
♦️به یاد آرمان
✍آشوری
حججی انقلاب سلام!
دهه هشتادی با معرفت سلام!
شرمندهام از اینکه در سن سال از تو بزرگترم ولی در معرفت و بصیرت از تو بسیار کم.
از اینکه غریب گیرت آورده بودند، تنها دورهات کرده بودند؛داشتند تکه پارهات میکردند؛ اما تو لب به توهین از ولی باز نکردی که هیچ، حتی دلشان را سوزاندی و گفتی :"او نور چشم من است شما بزنید!"
در حالی که من حتی گاهی جراتش را ندارم در جمع دوستانم از ایشان دفاع کنم.
شرمندهام!شرمندهام که از مرام و معرفتت دورم و چقدر این درد بزرگ و عمیق است.
می دانی فرق من با تو چیست؟!
تو فهمیدی که برای حفظ آرمانها باید به دل خطر زد، ایستاد اما درجا نزد.
تو راه بلد بودی فهمیدی آرمانهای انقلاب و دغدغه سید علی را.
آخرش را بگویم تو زرنگ بودی به خاطر همین عطر شهادت از وجودت استشمام میشد.
قسم به خون پاکت و تمام آنهایی که در این کارزار غربال خونشان مظلومانه ریخته شد؛
دست از این خاک از آرمانها و وطنی که بابتش سالهاست هزینه دادیم؛ نمیکشیم حتی اگر بند از بدنمان بکشند و هیچ ایرانی در این خاک نفس نکشد.
#آرمان_عزیز
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
مرجفون
✍علی مهدیان
🔹بزرگواری روی منبر مجازی میگفت وقتی دم از "امید" و "رجا" میزنید ولی "خوف" ایجاد نمیکنید، کارتان خطا است. خوف و رجا همیشه باید با هم باشد.
🔹حرف او که درش خوف و امید عادی از خوف و امید ایمانی و توحیدی جدا نشده بود بالکل غلط بود. چون
امید اگر ناشی از ایمان باشد خوف از دلش میجوشد
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
همانطور که خوف هم اگر از ایمان باشد از دلش امید میجوشد.
أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوي
بعلاوه که هر زمان وقت توجه بیشتر و جدی تر به یک وجه است که در ادامه بیان خواهم کرد.
🔹اما از این بدتر آنکه آن بزرگوار بر منبر مجازی بحث خوف را بر این بیان رهبری تطبیق میداد که ایشان به نبیه بری گفت "شرایط کنونی منطقه به گونهای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق."
جمله ای که در مقام توصیف جنگ و اهداف دو طرف آن است را تبدیل به خوف کردن عجیب است و عجیب تر آنکه عدم تفکیک بین خوف از دشمن و خوف ایمانی از خدا هم انجام شده.
فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
ترس از دشمن نهی شده، ترس ایمانی از خدا توصیه شده و بین این دو تفاوت بسیار است. یکی امید میسازد و حرکت میدهد دیگری قنوط و یاس درست میکند و به بن بست میکشد.
🔹سپس آن بزرگوار بر منبر مجازی اش، خوف از دشمن را تطبیق میدهد به محصور شدن گروههای مقاومت در چنبره دولت_ملتها، گویا دولت_ملتها مانعی هستند که باید کنار باشند و دور بخورند، حال آنکه نه مقاومت عراق نه مقاومت لبنان و نه مقاومت هیچ نقطه دیگری بنای بر دور زدن دولتها را نداشته اند و با دولتهای خود همراه و هماهنگ میشدند. رهبری نیز بارها ضلع مهمی از راهبردش را در تقابل با اسراییل همراه کردن دولتهای منطقه از طریق تلاش نخبگان و ملتها تشریح کرده و این بار اخیر هم بحث ائتلاف دولتها برای مقابله با اسراییل را بیان کرد.
🔹خلاصه غلط اندر غلط اندر غلط. خروجی این منبر ها هم تهش خوف از دشمن و ایجاد احساس یاس در مردم. من نمیفهمم چرا تلاش میکنیم مردم از مسوولین ناامید شوند، چرا تلاش میکنیم مردم از دشمن بترسند، خوب مگر دشمن همین را نمیخواهد؟ سالها است دستور روشن رهبری بر ضرورت امیدآفرینی را معطل کرده ایم، الان هم وسط جنگ با هزار زبان ظاهرا آخوندی و ظاهرا انقلابی و چه و چه ترس از دشمن را در جامعه رواج میدهیم که چه بشود؟ این مسیر که معلوم است به ترکستان است. معلوم نیست؟
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@ali_mahdiyan
@howzavian_tehran
نقش کلیدی و تأثیرگذار شیخ نعیم قاسم
▫️نعیم قاسم یکی از شخصیتهای کلیدی و تأثیرگذار در تاریخ معاصر لبنان و جنبش حزبالله است. او در سال ۱۹۵۳ میلادی در روستای کفرفیلا واقع در استان نبطیه در جنوب لبنان به دنیا آمده و تحصیلات خود را با بهرهگیری از دو بستر آکادمیک و حوزوی پیش برد. لیسانس شیمی او به زبان فرانسوی از دانشگاه تربیت معلم لبنان دریافت شده و در عین حال، به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته و در این زمینه شاگرد سید محمدحسین فضلالله بوده است.
🔻شیخ قاسم فعالیتهای سیاسی خود را در دهه ۱۹۷۰ و در صفوف جنبش اَمَل به رهبری امام موسی صدر آغاز کرد. او در تأسیس حرکة المحرومین نقش داشته و همچنین در جنبههای فرهنگی جنبش امل فعال بوده است. با این حال، پس از ربوده شدن امام موسی صدر، قاسم از جنبش امل جدا شد و به همراه جمعی از دیگر شخصیتها، در سال ۱۹۸۲ حزبالله لبنان را تأسیس کرد. تأسیس حزبالله به عنوان یک واکنش به تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در همان سال و همچنین به منظور حمایت از مردم لبنان و تحقق حقوق آنان، صورت گرفت.
▪️در سال ۱۹۹۱، نعیم قاسم به عنوان معاون حزبالله توسط عباس الموسوی، اولین دبیر کل حزبالله لبنان، منصوب شد. این انتصاب نشاندهنده اعتماد عمیق اعضای حزب به قابلیتهای رهبری او بود. قاسم علاوه بر این مسئولیت، رهبری شورای پارلمانی حزبالله و هماهنگی با وزرای نزدیک به حزبالله در دولت لبنان را نیز بر عهده داشت.
▫️امروز پس انتصاب وی به دبیرکلی حزب الله، نظرات و تصمیمات شیخ نعیم قاسم مبارز و مقاوم میتواند تأثیرات قابل توجهی بر آینده حزبالله و سیر تحولات سیاسی در منطقه داشته باشد.
یک ماه پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل فقید حزب الله لبنان، این سازمان لبنانی، در بیانیه خود، شیخ نعیم قاسم را، دبیر کل جدید این سازمان معرفی کرد. در بیانیه حزب الله که در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۳، طی بیانیه رسمی، از نعیم قاسم به عنوان دبیر کل جدید از این سازمان یاد کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بر اساس ایمان به خداوند متعال، التزام به اسلام اصیل محمدی و پایبندی به اصول و اهداف حزب الله و بر اساس سازوکار مصوب برای انتخاب دبیرکل، شورای حزب الله با انتخاب جناب شیخ نعیم قاسم به عنوان دبیرکل جدید حزب الله لبنان موافقت کرد.»
🆔 @rahamedia
@howzavian_tehran
.
🔴 «سنوارِ ادیب» در دو جهان ایرانی
🔻جریان ادبی_غربگرای داخلی میدانست که سنوار، مجاهد فلسطینی، رمانی به نام «خار و میخک» دارد؛ اما دم بر نیاورد و در مراکز نشر و نقدشان راهبرد کتمان از مقاومت را اجرایی کرد.
✨ آنها کارشان را بسیار حرفهای میدانند؛ چون بهتر میدانند که ادبیات در ترویج مقاومت و شکلگیری انگارههای عموم مردم تأثیر دارد.
🔷آنها میدانند چه کتابی باید برای جوانان از جهان غرب و عرب ترجمه شود، میدانند برای چه کتابی باید شبهای نقد و معرفی گذاشت و میدانند چه کتاب و نویسندهای را باید با سانسور، مجازات کرد.
📍بیعرضه انجمنها و محافل ادبی جبههی انقلاب بودند که دیر فهمیدند شهید مجاهد و تاریخ سازی همچون یحیی سنوار یک نویسنده تمام عیار است، مثل زندگی تمام عیاری که داشت.
📌بیچاره ما و حافظان ادبیات انقلاب اسلامی!
✍️ علی اسفندیار
پ.ن.د: تماس گرفتم با نویسندهای(سفره نشین انقلاب) برای حضور در جلسهای با عنوان «ترغیب طلاب به نوشتن»؛ پیش از موضوع و محور و اصل مسأله، از #پاکت حرف گشود.
#ادبیات
#یحیی_سنوار
#پویا_نویسی
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@pooyanevisi
@howzavian_tehran