✅ امروز متاسفانه شاهدیم برخی از کشورهای همسایه و منطقه که در زمان دفاع مقدس به دشمنان ایران اسلامی کمک می کردند و به دنبال عادی سازی روابط با رژیم کودک کش اسراییل هستند؛ در حالی که اگر آنان خطر اسرائیل را جدی می گرفتند، این دولت غاصب فرصت نمی یافت تا سیاست توسعه طلبانه خود را ادامه دهد. جای بسی تاسف است که این کشورها به جای صرف توان و قدرت خود در برانداختن اسرائیل و نجات بيت المقدس بزرگ با هجوم بر امت های مسلمان مخالف سرسخت اسرائیل و آمریکا به همکاری با شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی همت می گمارند
✅ ملت بزرگ ایران به توفیق الهی در گام دوم انقلاب با تاسی به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) و اطاعت از رهبر معظم انقلاب حضرت آية الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) ضمن حفظ هوشیاری خود نسبت به توطئه های دشمن زبون، کشور را به عزت و سر بلندی در همه ی زمینه ها خواهند رساند و زمینه را برای ظهور آقا و مولایمان حضرت حجت بن الحسن (ارواحنا و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) آماده خواهند کرد
✅ حوزه های علمیه نیز همچنانکه در ۸ سال دفاع مقدس با تمام توان حضور یافتند و بیشترین درصد شهید را به اسلام تقدیم نمودند، آمادگی خویش را برای صیانت از نظام مقدس اسلامی در برابر همه توطئه های استکبار جهانی اعلام می نماید.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی متفاوت از آقای مدیر؛
🎬 نگاه نکن از حفظ بگو!
🔹 آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه بازدید سرزده از معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه داشت.
🔹«اعرافی» در این بازدید به طور رندوم با برخی از مبلغان در شهرهای مختلف تماس گرفت و جویای برنامههای فرهنگی روحانیون شد و همچنین از میزان پاسخگویی مدیران در معاونت تبلیغ سوال کرد.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث بندگی
ایت الله جوادی املی
✳️
⭕️⭕️⭕️موانع #تفکرمحوری و اندیشه ورزی در حوزه
✅ 1.سرعت آموزش دروس حوزه: یعنی یا استاد سرعت میگیرد و به هر دلیل تند درس میدهد و جلو میرود یا طلبه خودش سرعت میگیرد و میخواهد مثلاً دو سال را در یک سال بخواند. سرعت در فرآیند علمی، جلوی فکر را میگیرد.
✅2.تراکم دروس: اگر مواد درسی متراکم و زیاد باشد، برای فکر و تحلیل جایی نمیماند، حتی اگر استاد و طلبه بخواهند ـ یعنی انگیزه و حوصله داشته باشند که با تأمل درس بخوانند ـ چنین روندی را نمیتوانند پیش بگیرند.
✅ 3.پراکندگی دروس: برای نمونه، یک نفر میآید با مسئولان حوزه صحبت میکند که چرا به درس تاریخ اهمیت نمیدهید؟ دیگری میگوید که چرا نسبت به حدیث بیاهمیت هستید؟ شخص دیگری پیشنهاد میدهد که ریاضی ذهن طلبه را تقویت میکند.
تشتت سبب کاهش تمرکز میشود. با کاهش تمرکز، قدرت اندیشه نیز پایین میآید.
✅ 4.وقت نگذاشتن استاد برای طلبه: عامل دیگر این است که عملاً استاد برای طلبه نمیتواند وقت بگذارد، یعنی استاد خودش را جز در ارائه درس در مقابل طلبه مسئول نمیداند.
استاد فرصت ندارد بررسی کند آیا درسی را که ارائه داده، طلبه فهمیده است یا خیر؟ آیا طلبه رشد کرده است یا خیر؟ فقط در این اندیشه است که درس را خوب ارائه بدهد. اگر بخواهد وضعیت طلبه را بفهمد، متوقف بر این است که از او چند امتحان بگیرد. یک دفعه به او بگوید که درس را ارائه کند و کنفرانس بدهد یا مقالهای بنویسد تا استاد ببیند، ولی اگر او هم مقالهای بنویسد، استاد وقت ندارد مقاله را ببیند، چون او چند تا درس میرود و چند درس هم میدهد.
🌀حجت الاسلام رضا اسلامی، ش 10رهنامه، ص 11
👉@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
📝محمدصدرا مازنی
💠آموزش پژوهش محور
🔻یکی از دغدغه های چند سال اخیرم مساله آموزش پژوهش محور است؛ در این زمینه مطالعاتی داشتم و کارگاههایی نیز برگزار کردم. از این رو فرصت ها را برای اصلاح و تکمیل مطالعه ام غنیمت می شمرم.
روز گذشته(سی و یکم شهریور ماه) به مناسبت مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی آیت الله اعرافی سخنرانی کردند که بخشی از بیاناتشان درباره آموزش پژوهشمحور بود. در فرصت محدود حدود ده دقیقه امکان بحث دربارۀ همه اجزاء و ارکان آموزشپژوهش محور امکان پذیر نیست؛ با این حال می توان نوع نگاه و رویکرد ایشان را درباره موضوع یاد شده دریافت کرد؛ امیدوارم در فرصتی مناسب بتوانیم همۀ مؤلفهها، عناصر، امتیازات، مخاطرات و لوازم آموزشپژوهشمحور را از منظر ایشان به دست آوریم.
نکاتی که در جلسه یادداشت کردم و میتواند رهیافت اخیر اینجانب در بحث آموزش پژوهشمحور را تکمیل نماید به قرار زیر است.
🔻آیت الله اعرافی به اصلاح متون درسی بر محور پژوهش تأکید کردند. از نظر آقای اعرافی متن درسی باید ضمن روانی از دقت و عمق لازم برخوردار باشد، مسأله برانگیز و سؤالساز باشد؛ با خواندن متن پرسشهایی در ذهن طلبه شکل بگیرد.
🔻همچنین استاد باید رویکرد پژوهشی داشته باشد.
🔻نظامهای ارزیابی باید بر محور پژوهش استوار شود.
🔻طلبه در این نظام سنتهای علمی را عمق بخشی نماید و؛
1. قبل از کلاس مطالعه کند؛
2. به مباحثه اهتمام ورزد؛
3. برای مباحثه آمادگی لازم را کسب کند(پیش مباحثه)؛
4. مطالب استاد را تقریر نماید؛
5. مطالعه پیرامونی داشته و به منابع تکمیلی مراجعه کند؛
6. با استاد به طور مستمر گفتگو نماید(از فرصتهای مختلف خارج از کلاس استفاده کرده و با استاد وارد گفتگوی علمی شود.)؛
7. از ارائه تحقیق کلاسی دریغ نورزد؛
8. تحقیق خویش را در قالب نشست علمی ارائه نماید؛
9. حتی از فرصت گعدهها و فراغت برای طرح مباحث علمی استفاده کند؛
10. در ر قابتهای علمی مانند جشنواره علامه حلی مشارکت کند؛
11. در کنار تحصیل تدریس نماید؛
12. به تحقیق و پایاننامه اهتمام بورزد؛
13. در مسیر تحقیق از نرمافزارهای دیجیتال استفاده کند؛
14. با روشهای اجتهادی آشنا شود.
🔻این موارد می تواند با مراجعه به سخنان پیشین ایشان و یا دوستانی که از سیره و روش تدریسشان اطلاع دارند تکمیل شود.
#آموزش_پژوهش_محور
#آیت_الله_اعرافی
#جشنواره_علامه_حلی
#مسائل_پژوهشی
#محمدصدرامازنی
@masaelepazuheshi
◾️آیت الله ممدوحی دار فانی را وداع گفت
آیت الله ممدوحی، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، به دلیل ابتلا به سرطان دارفانی را وداع گفت.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔔 فراگیری رمز ارزها، بیتکوین، سهام و بورس تا حقوق کودک و شبکه های اجتماعی و فقه پزشکی در دروس خارج فقه معاصر حوزه
◻️طلاب دروس خارج امسال میتوانند با شرکت در دروس خارج فقه معاصر علاوه بر بررسی اجتهادی موضوعات جدید و مورد نیاز از امتیازات ویژه این دروس بهرهمند گردند.
طلاب برای استفاده از این امتیازات باید حضور مستمر و فعال در دروس اعلامی ذیل داشته و تا تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ نیز در سامانه نجاح http://login.ismc.ir/ به ثبت نام در حداقل یکی از این دروس اقدام نموده باشند.
جزئیات بیشتر:👇
https://hawzahnews.com/x9QhM
🔴🔵 برگزاری کارگاه #پژوهش پایه تا پیشرفته
👌👌با تدریس اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی و اسلامی
💠🔶 دوره مجازی#مقاله_نویسی علمی پژوهشی 🔶💠
📅 برگزاری دوره: ۱ مهر تا ۷ آبان ۱۳۹۹
👇
❇️ آیدی ثبت نام: @Hadis_111
چه کسانی #دفاع_مقدس را #غیرعقلانی و #غیرمدبرانه می خواندند؟!
پاسخ مقام معظم رهبری به شبهات دگراندیشان و #تحریف_گران_تاریخ_جنگ
🔳مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی خود در چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، در پاسخ به برخی تفسیرهای تحریف آمیز، پدیده دفاع مقدس را یکی از «عقلانیترین و مدبرانهترین حرکات ملت ایران» برشمرده، فرمودند:
🔻دفاع مقدّس یکی از عقلانیترین حوادث ملّت ایران بود. بعضیها با استناد به یک خطایی که در یک بخشی انجام گرفته یا یک جمعی انجام دادهاند، مجموعهی دفاع مقدّس را به بیتدبیری متّهم میکنند؛ ابداً این جور نیست؛ دفاع مقدّس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلائی بود.
🔻حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبّرانهای بود، باید انجام میگرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بودیم و میدیدیم که چه دارد میگذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابراین، از اوّل تا آخر، مسئلهی دفاع مقدّس یک پدیدهی عُقلایی و یکی از عقلانیترین حرکات ملّت ایران بود و تحریفها را در این مورد بایستی مراقب بود.
⚫️این سخنان در محافل سیاسی مختلف محل بحث و بررسی فراوان قرار گرفته و جالب آنکه برخی جریان های زاویه دار، در اقدامی شیطنت آمیز، تلاش دارند آن را مستمسکی برای #تطهیر_کارشکنی_ها و #خیانت_های_دهه_شصت قرار دهند که این نیز حکایت از #مظلومیت مضاعف دهه شصت دارد.
🔶پرسش اساسی پیرامون بیانات مذکور آنکه، چه کسانی در دوران جنگ تحمیلی، دفاع مقدس را زیر سؤال بردند و غیرعقلانی نامیدند؟!!
🔻پاسخ به این پرسش بنیادین، در رازگشایی از بیانات حکیمانه مقام معظم، بسیار راهگشاست. در این یادداشت به اختصار به ۵ طائفه از مخالفان دفاع مقدس می پردازیم:
1-نهضت آزادی
نهضتی ها از جمله مخالفان نشان دار دفاع مقدس بودند که در کوران جنگ تمام عیار تحمیلی، به جای نقش آفرینی در عرصه جهاد و شهادت، مدام به نق زدن و کارشکنی و تخطئه و تشکیک روی آورده بودند و تلاش داشتند، از روحانیت و رهبری و انقلاب اسلامی به دلیل قطع رابطه با شیطان بزرگ (که استعفا و حذف آنان از رأس هرم قدرت سیاسی را به دنبال داشت) #انتقام بگیرند. نامه ها و بیانیه های زهرآگین بازرگان و یارانش، بهترین سند برای اثبات مدعاست. اینها همان کسانی بودند که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در اقدامی خیانت بار، قصد داشتند انقلاب اسلامی را #خلع_سلاح کنند که البته با روشنگری آیت الله خامنه ای، ناکام ماندند. آنان با سوءاستفاده از برخی رجال حوزوی منتقد انقلاب، برخی اظهارنظرهای خاص آنان را در رسانه های خود از جمله #میزان، به طور گسترده بازنشر کردند. نهضت آزادی پرچمدار تشکیک در دفاع مقدس در میان جریان های سیاسی ایران بود.
2- انجمن حجتیه
به موازات سمپاشی ضدانقلاب خارج نشین و طعنه های گاه و بیگاه سیاسیون زاویه دار داخلی، انجمن حجتیه تشکیلاتی بود که پرچمدار مخالفت با جنگ تحمیلی در دل #محافل_مذهبی بود. مخالفت های این طیف که ابتدای نهضت امام تا پیروزی نیز برقرار بود، در منشور روحانیت، جگرسوز تر از گلوله دشمن تعبیر شده است. دامن زدن به گفتمان معاندین در پوشش ادبیات مذهبی و ژست دینی، خیانتی فراموش ناشدنی است.
3- #جریان_منتظری
اظهارات گاه و بیگاه منتظری و خصوصا سخنان رادیکال او در 22بهمن 67، از نظر قدرت تخریب ارزشهای دفاع مقدس، قابل مقایسه با هیچ جریان دیگری نبود؛ سوابق مبارزاتی، منصب قائم مقامی و مرجعیت دینی او(که به برکت انقلاب اسلامی، رونق گرفته بود) انتشار گسترده سخنانش را به دنبال داشت.
#منشور_روحانیت امام خمینی در 5اسفند67 در حقیقت پاسخ به سخنان ضدجنگ منتظری بود و ایضا یکی از عوامل اصلی در نگارش نامه 1/6(که منتج به استعفای منتظری شد) نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.
اعضا و سمپاتهای نهضت آزادی، سازمان منافقین و حجتیه، همزمان با سوء استفاده از نفوذپذیری منتظری، سهم مهمی در بیان مواضع رادیکال آقای منتظری داشتند. سخنانی که خون به دل امام، رزمندگان و خانواده های شهدا کرد.
4- #مجمع_عقلا
جمعی از نمایندگان مجلس و در رأس آنان حسن روحانی، محفلی را با انگاره های ضدجنگ در دل مجلس تشکیل داده بودند که در نهایت با تشر شدید امام منحل شد!(شرحش را در راز قطعنامه بخوانید)
5- #سکولارهای_حوزوی
در شرایطی که شهید صدر و آیتالله خوئی، در شرایط خفقان عراق، به حمایت از انقلاب اسلامی پرداختند، برخی سکولارهای حوزوی بلندگوی bbc و صدام و منافقین شدند؛ از شیخ علی تهرانی و گنجه ای تا تشیع لندنی و دنباله های داخلی ارتجاع نجف، به سمپاشی علیه جنگ پرداختند.
۹۹/۷/۱
🔘روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#قابل_توجه_آخوندهای_اصلاح_طلب_و_محافظه_کار
✡ محمد موسوی #خوئینیها، #دبیر_کل_مجمع_روحانیون_مبارز، در بیانیهای درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ خطاب به طرفداران براندازی جمهوری اسلامی نوشت: «آنچه در #ورای_جمهوری_اسلامی میبینید، #سرابی بیش نیست و به آن دل نبندید؛ شما نیز برای آبادانی و سربلندی ایران به همین نظام و به اصلاح آن بیندیشید.»
✅پ.ن: قابل توجه عمامه به سرهایی که دم از #اصلاح_طلبی می زنند و با لیبرال های غرب گرا همسو هستند؛ بزرگ شما خوئینی ها پس از سال ها اقدامات براندارانه ی ناموفق از جمله لیدری #فتنه_ی۸۸ و نامه نگاری گستاخانه و تهدید آمیز خطاب به #رهبر معظم انقلاب، اکنون در آستانه ی مرگ به این نتیجه رسیده است که اگر قرار باشد با کمک آمریکا و غربی ها و عوامل نفوذی آنان در داخل ،خواب براندازی حکومت فعلی جمهوری اسلامی تعبیر شود،نتیجه اش هر چه باشد روی کار آمدن آخوند جماعت در هیچ پست و منصبی نخواهد بود؛حتی اصلاح طلب و غرب گرا....
این است راز دعوت او به #مشارکت_حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و تفسیرِ ورای جمهوری اسلامی به #سراب...
🖌محمد حسین محمودی
💢 آقای عبدی! امام رضا علیه السلام بیمارستان ندارند!
🔹«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب -در یادداشتی در روزنامه اعتماد، ۱۵ شهریور ۹۹، به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم- با عنوان «دینداری و کرونا» نوشت: «دینی که برای شفای بیمار و بینا کردن چشم نابینا به کار آید، در مقابله با اپیدمی جهان امروز ناکارآمد خواهد بود و شکست میخورد. چرا؟ توسل به امامزادهها و هیاتهای مذهبی و... برای بهبودی و شفای بیماران ویژه و بهطور معمول پس از ناامیدی از طی کردن مسیر طبیعی درمان و مراجعه به پزشک جدی میشود. ابتدا بیمار را برای درمان به هر بیمارستان و نزد هر پزشکی میبرند و خلاصه هنگامی که ناامید میشوند، خالصانه و با توسل رو به سوی زیارتگاهها و عزاداریها یا نذر و نیاز میآورند، این در همه ادیان هم هست. گر چه آماری نداریم، ولی به نظر میرسد که اکثر قریب به اتفاق این ها نیز نتیجهای به دست نمیآورند و بیماری همچنان ادامه پیدا میکند».
♦️تمسخر #توسل_به_ائمه!♦️
🔹عبدی در ادامه نوشت: «بخش کوچکی که درمان میشود به این علت است که یا در شرایط عادی هم درمان میشد، همچنان که افرادی داریم که پس از ناامیدی از پزشکان به هر دلیلی خوب میشوند که شاید ناشی از خطای تشخیص پزشکان باشد. بنابراین بهبودی در این مرحله میتواند ناشی از خطای اولیّه پزشکی یا تغییرات شناخته نشده، یا بروز تحوّلات روحی و روانی در فرد بیمار باشد که به علت این توسّل یا تضرّع خالصانه رخ میدهد. ولی نکته اینجاست که حتی اگر این موارد شفا یافتن یک درصد هم باشد برای مردم برجسته و دیده میشود، ولی آن ۹۹ درصد درمان نشده هیچ گاه برجسته نمیشود. به همین علت این مسیر شفایابی همچنان باز است و پرطرفدار».
✍ از کسانی که باوری به قدرت الهی ائمه معصومین ندارند، این گونه اظهارات بعید نیست. بی تردید صدها هزار انسانی که کرامات ائمه را با تمام وجود لمس کرده اند با این گونه حرف ها تغییر عقیده نمی دهند.
🔸ولی متأسفانه عبدی با نگاه سطحی و غیر تخصصی که به دین دارد، فکر میکند دین نیز در کنار روش های درمان بیماران، راه دیگری در کنار راه های دیگر معرفی کرده است و امام رضا و امام حسین علیهما السلام مانند یک طبیب در حرم نشسته اند و منتظر ویزیت بیماران هستند! مردم یا باید به بیمارستان ها مراجعه کنند و یا به حرم ها بروند و بعد با ارائه آمارهای بی مبنا می گوید یک درصد بیماران شفا می گیرند، آن هم شفا نیست، بلکه ناشی از خطای پزشکان است!
🔸این درحالی است که عملیات پزشکان و تاثیر دارو همه در طول تاثیر فعل خدا و پیامبران و ائمه است نه در عرض آن ها؛ اگر چنان چه خدا نخواهد هیچ دارویی تاثیر نمی کند.
🔸البته از کسانی که باورهای دینی خود را از دست داده، با پذیرش مکتب اومانیزم و لیبرالیزم، خدا راهیچ کاره میپندارند، طرح چنین مسائلی چندان بعید نیست.
🔸در نگاه توحید افعالی همه کارها کار خدا و تاثیر داروها نیز فعل خداست و اوست که شفا می دهد.
🔸به همین دلیل بود که خود پیامبران و امامان معصوم نیز به هنگام بیماری هم به پزشک مراجعه می کردند و هم داروی مناسب با بیماری مصرف می کردند. و حتی دستورات بهداشتی و مصرف غذاهای خاص برای جلوگیری از بیماری یا درمان برخی امراض به مردم پیشنهاد می دادند.
🔸اما آن چه در حرم ها اتفاق می افتد عمدتا شفای دردهایی است که پزشکان نیز از درمان آن عاجزند مانند شفای کور مادرزاد و سرطان هایی که راه علاجی ندارد و... .
🔸ولی به معنای آن نیست که هر کس در هر زمانی به آن جا مراجعه کرد درمان شود. این سنخ شفا نوعی معجزه است و معجزات برای آن است که مردم با دیدن آن، ایمان به غیب و خدا و پیامبر و امام معصوم بیاورند.
🔸چنین نبود که حضرت عیسی علیه السلام بیمارستانی داشت که کورهای مادرزاد را درمان می کرد و همه پیس ها را شفا می داد. یا عصای موسی همیشه اژدها می شد و... . معجزات در واقع برای نشان دادن حجیت پیامبر یا امام معصوم است، نه راهی در کنار راههای عادی که خدا در پیش روی بشر قرار داده است.
✍ قاسم روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
📚چرا درس می خوانیم؟
#تقویت_بنیه_علمی
🔶آمدن در این میدان ها نیاز به مایه های علمی دارد، احتیاج به #قوام_فکری دارد. این قوام فکری را حوزه ها، تحصیلات دینی و فقهی و کلامی و فلسفی باید تامین کنند. این کاری است که در درجه اول درحوزه ها باید باشد که عبارت است از #تقویت_بنیه_علمی؛ این را نیاید دست کم گرفت.
🔸 #طلاب_جوان نباید فکر کنند که ما چرا درس می خوانیم، برویم دنبال این کارها (کارهای متناسب با شئون طلبگی) خیر، دنبال این فکر رفتن بدون تقویت بنیه علمی، هیچ خدمتی نمی کند. اگر غیرعالمانه کسی وارد این میدان شود، به احتمال زیاد #سودی نخواهد بخشدید، #زیان هم خواهد داشت.
🔖مقام معظم رهبری حفظه الله 🔖سخنرانی در جمع طلاب مدرسه علمیه مجتهدی 29/09/1360
📝خشت اول، شماره 7، صفحه 9 #کلام_رهبری