eitaa logo
سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان
169 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 شماره 0️⃣4️⃣ 🔖 درباره 📦سلام علیکم و وقت بخیر! در آیه 13 سوره مبارکه اعراف داریم : « فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا». در اکثر اعراب قرآن ها «یکون» را تامه گرفته اند. در اعراب درویش دلیل آن را تضمن معنی «ینبغی و یصح » ذکر کرده است، حال آن که در جاهای دیگر قرآن «کان» با این معنا به کار رفته است اما ناقصه گرفته اند. دلیل این امر را اگر بفرمایید ممنون میشم! 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با سلام و احترام! استدلال استاد محی الدین الدرویش، که چون فعل «یکون» متضمن معنای «ینبغی» یا «یصح» است، پس باید تامه باشد، محل تامل است! 🔷توضیح بیشتر اینکه گرچه برخی از ادباء همچون ابن هشام یکی از معانی لام را، «لام جحود» دانسته و مدخول آن را فعلی دانسته اند که پس از «کان» یا «یکون» منفی واقع شود، اما بنا به فرمایش نجم الائمه مرحوم رضی الدین استرآبادی این لام بر خبر کان (ناقصه) منفی (فعل باشد یا نباشد) در می آید و در اصل دارای معنای مناسبت و هم شانی است که در نتیجه همین معنا، مفید معنای تاکید نفی خواهد بود! 🔷(عبارت مرحوم رضی: کأن هذه اللام فی الاصل هی التی فی نحو قولهم: «انت لهذه الخطة» أی مناسب لها و هی تلیق بک.... ) 🔷با توجه به آنچه گفته شد، معنای «ینبغی و یصح» که در برخی از تفاسیر و کتب اعراب القرآن ذیل فعل مورد بحث آورده شده، برگرفته از همان لام در «لک» است و ارتباطی با اینکه فعل «یکون» تامه و یا متضمن معنای «ینبغی و یصح» باشد، ندارد! موفق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 1️⃣4️⃣ 🔖 درباره 📦«تاء تانیث» در کلمه «عجوزة» برای تاکید تانیث است! تاکید تانیث به چه معناست؟ و این تاکید چه فایده ای دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑همانگونه که می دانیم، در زبان عربی کلماتی وجود دارد که لفظ مذکر آنها با لفظ مونثشان تفاوت دارد! به عبارت دیگر برای هر یک از مذکر و مونث لفظ جداگانه ای وضع شده است! 🔷به عنوان نمونه برای مذکر، لفظ «کبش» و «جمل» و ... و برای مونث آنها لفظ «نعجة» و «ناقة» و ... وضع شده است! 🔷در اینگونه از کلمات چون لفظ مونث دارای وضع مستقل است، اصولا نیازی به ذکر «تاء تانیث» برای افاده معنای تانیث نیست! اما از باب تاکید اینکه این لفظ (که بدون تاء هم بر معنای مونث می تواند دلالت کند!) دارای معنای مونث است، «تاء تانیث» را به آن ملحق می کنند تا تانیث ذاتی موجود در کلمه را مورد تاکید قرار دهند! 🔷با توجه به آنچه گفته شد، «عجوز» دارای تانیث ذاتی است! چون در برابر آن در مذکر لفظ «شیخ» وضع شده است و این تقابل دو لفظ در تانیث و تذکیر در روایت ذیل قابل دستیابی است که آمده است: 🔷عنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ عُتْبَةَ اَلْهَاشِمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلشَّيْخِ اَلْكَبِيرِ وَ اَلْعَجُوزِ اَلْكَبِيرَةِ اَلَّتِي تَضْعُفُ عَنِ اَلصَّوْمِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ ، قَالَ تَصَدَّقَ فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدِّ حِنْطَةٍ . 🔷همانگونه که روشن است، «عجوز» بدون تاء هم دارای معنای تانیث است! اما برخی از باب تاکید دوباره بر مونث بودن آن و جلوگیری از توهم اینکه این لفظ بر مذکر هم قابل صدق است، بر آن «تاء تانیث» را وارد نموده اند! 🔷جهت دریافت توضیحات بیشتر درباره کلمه «عجوز» و «عجوزة» به ص 223 تا 228 از کتاب المصطلح الصرفی ممیزات التذکیر و التانیث نوشته عصام نور الدین، مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@HozehkhLiteraryquestions110
🔸 راهپیمایی در اعتراض به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین ⏰ امروز؛ جمعه ۲۱ مهرماه، پس از اقامه نماز جمعه 🕌 از مقابل باب الجواد علیه السلام تا چهارراه شهدا