eitaa logo
سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان
170 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆منْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 🔆هر که من مولا و فرمانروای اویم، علی مولای اوست، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد. ✳️ عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
✳️بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 قال رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلّم»: 📚 الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا السُّؤَالُ، ⁉️ فاسْأَلُوا یَرحَمكُمُ اللَّهُ؛ ❇️ فإِنَّهُ يُؤْجَرُ أَرْبَعَةٌ: 1️⃣السَّائِلُ‏ 2️⃣و الْمُجِيبُ ‏3️⃣و الْمُسْتَمِعُ 4️⃣و الْمُحِبُّ لَهُمْ 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 1️⃣ 🔖 درباره 📦با توجه به آیه دهم سوره فتح که می فرماید: « وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّه ... »، چرا ضمير در « عليهُ » مکسور قرائت نمی شود، بلکه مضموم خوانده می شود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑درباره پرسش شما مبني بر چرايي مضموم خواندن ضمير «هُ» در آيه دهم سوره فتح، لازم به ذكر است، يكي از وجوه اعجاز قرآن كريم كه كمتر به آن توجّه شده است، اعجاز آوايي قرآن كريم است به اين معنا كه ميان الفاظ و معاني آن ها رابطه اي مستقيم وجود دارد و شدّت معنا به شدّت الفاظ و واژگان سرايت مي كند. 🔷ابن جنّي در كتاب «الخصائص»، ذيل عنوان «باب في قوة اللفظ لقوة المعني» به مطلب مذكور اشاره كرده و براي آن شواهدي از قرآن كريم و كلام عرب را نيز ذكر نموده است. 🔷 مبتني بر آنچه گفته شد، يكي از معاصرين(فاضل صالح سامرايي) مي گويد: 🔷« هذه الآية في سورة الفتح جاءت في سياق الحديث عن صلح الحديبية. و لم ترد هذه الصيغة بالرفع أو بغيره في القرآن إلا في هذا الموضع. أولاً (عليهُ) بضم الهاء هي لغة قريش وكذلك يقولون فيهُ أما سائر العرب فيقولون عليهِ وفيهِ وإليهِ وبهِ. وقد ورد هذا الأمر (أي الضم) مرتين في القرآن كله في هذا الموضع و في سورة الكهف (قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَباً {63}) والقياس أن يقول أنسانيه بالكسر. 🔷قوله تعالى (عليهُ الله) في سورة الفتح ليس للموضوع علاقة بكون (عليه) حرف جر لكن هناك أكثر من سبب لاختيار الضم في عليهُ أولها أن الكلام في صلح الحديبية والعهد الذي كان بينهم وبين الرسول وهو عهد على الموت فكان الضم في عليهُ يؤدي إلى تفخيم لفظ الجلالة لتفخيم العهد فأراد سبحانه أن يتسق ويتناسق تفخيم العهد مع تفخيم لفظ الجلالة حتى لا يُرقق لفظ الجلالة بالكسرة و الأمر الثاني أن الضمة هي أثقل الحركات بالإتفاق وهذا العهد هو أثقل العهود لأنه العهد على الموت فجاء بأثقل الحركات مع أثقل العهود». موفق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 2️⃣ 🔖 درباره 📦سلام! با توجه به اينكه چه فعل در جمله شرط ماضي باشد و چه مضارع، در معنا مضارع درنظر گرفته مي شود چه تفاوت بلاغي اين دو با هم دارند؟ 🔻مثلا در آيه شريفه 45 سوره مباركه اسراء مي فرمايد: اذا قراتَ القرآن جعلنا بينك و بين الذين لا يومنون بالاخرة حجابا مستورا در اينجا اگر مي فرمود اذا تقرا القرآن جعلنا... چه مي شد از لحاظ معنا (بلاغت). هم چنين مثلا در سوره مباركه غافر آيه 12؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! پرسش شما در دانش زبان و ادبیات قرآن کریم ذیل عنوان «عدول واژگانی» مطرح و بررسی می شود. یکی از انواع عدول واژگانی، عدول از فعل مضارع به فعل ماضی است که دارای شواهد فراوانی بوده و از منظر بلاغی مورد بحث و توجه بلاغیون و مفسرین قرار گرفته است. 🔷در کتاب مختصر المعانی، ذیل مبحث«احوال المسند» و عنوان «تقییده بالشرط» به پاسخ شما پرداخته شده و جناب تفتازانی ذیل عبارت « و لکونهما لتعلیق امر بغیره فی الاستقبال کان کل من جملتی کل فعلیة استقبالیة و لا یخالف ذلک لفظاً الّا لنکتة ....» اغراض این عدول را بررسی نموده است. جهت بررسی پاسخ تفصیلی خود، به کتاب مذکور مراجعه فرمایید. موفق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 3️⃣ 🔖 درباره 📦فرق معنایی دو عبارت قرآنی «َ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِه‏»(بقره، 217) و «مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِه‏»(مائده، 54) با یکدیگر چیست؟ 🔻آیا می توان ادعا نمود، ادغام یا فک ادغام (در موارد جوازی) در آیات قرآن کریم، علاوه بر جنبه لفظی، از نکات معنایی و لطائف بلاغی نیز برخوردار است؟ 🔻نظر قرآن پژوهان و مفسرین در این باره چیست؟ 🔻کدام یک از مترجمین، به این گونه از لطائف بیانی در ترجمه قرآن کریم توجه داشته اند؟ 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 4️⃣ 🔖 درباره 📦فرق دو واژه «مشتبه» و «متشابه» در دو آیه «وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِه‏»(انعام، 99) و «وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِه‏»(انعام، 141) با یکدیگر چیست؟ 🔻آیا می توان تفاوت بیانی قرآن کریم، در دو آیه مذکور را صرفاً امری تفنّنی و بدون حکمت بلاغی دانست!؟ 🔻آیا ادعای برخی از قرآن پژوهان (همانند: زمخشری، فخر رازی، ابوحیان و ...) مبنی بر اشتراک معنایی دو واژه مذکور را می پذیرید؟ 🔻کدام یک از مترجمین، با عنایت به این تفاوت صرفی واژگان در دو آیه مذکور، ترجمه متفاوتی برای آن دو بیان نموده اند؟ 🔻نظر شما چیست؟ 🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 166 کتاب «ملاک التأویل» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/274 🔷و همچنین تفسیر «التحریر و التنویر» نوشته «ابن عاشور»، ذیل آیه 141 سوره انعام، 🔷و یا به صفحه 235 کتاب «دقائق الفروق اللغویة فی البیان القرآنی» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/181 مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 5️⃣ 🔖 درباره 📦فرق معنایی دو آیه : 🔻« وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْري لِأَجَلٍ مُسَمًّى‏»(رعد، 2/ فاطر، 13/ زمر، 5) 🔻و « وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْري إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى‏» (لقمان، 29) با یکدیگر چیست؟ 🔻آیا می توان ادعا نمود که کاربرد «لام» و «الی» در آیات فوق موجب ایجاد فرق معنایی در آنها شده است؟ 🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟ 🔻آیا مترجمان قرآن کریم در معادل یابی این آیات موفق بوده اند؟ 🔻نظر شما چیست؟ 🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 151 و 204 کتاب « اسرار التکرار فی القرآن» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/268 🔷و همچنین به صفحه 541 کتاب «معجم الفروق الدلالیة فی القرآن الکریم» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/228 مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 6️⃣ 🔖 درباره 📦کدام ویژگی متنی موجب گزینش واژه «أَ وَ لَمْ يَرَوْا » در آیه «أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ‏ لِمَنْ‏ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون»‏ (روم، 37) ، و گزینش واژه «أَ وَ لَمْ يَعْلَمُوا » در آیه «أَ وَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ‏ لِمَنْ‏ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون»‏ (زمر، 52) شده است؟ 🔻چرا علیرغم اتحاد مضمون و معنای هر دو آیه، از الفاظ یکسان در بیان قرآن استفاده نشده است؟ 🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟ 🔻مبتنی بر سبب اصلی این واژه گزینی، کدام یک از مترجمان قرآن کریم در معادل یابی و ترجمه خود موفق عمل نموده اند؟ 🔻نظر شما چیست؟ 🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 1048 کتاب « درة التنزیل و غرّة التأویل» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/266 🔷و همچنین به صفحه 443 کتاب «فتح الرحمن بکشف ما یلتبس فی القرآن» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/282 مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 7️⃣ 🔖 درباره 📦در آیه شریفه: «وَ مَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ حَمِيد»(لقمان، 12)، علّت کاربست فعل مضارع «یشکر» در برابر فعل ماضی «کفر» چیست؟ به عبارت دیگر چرا فعل شرطِ پس از «من» شرطیه، در هر دو بار به صورت ماضی(شکر - کفر) یا مضارع (یشکر - یکفر) استعمال نشده است؟ 🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟ 🔻کدام یک از مترجمان با درک نکات بلاغی آیه مذکور، توانسته اند به تعادل در ترجمه (بین زبان مبدأ و زبان مقصد) دست یابند؟ 🔻نظر شما چیست؟ 🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، از باب نمونه به تفسیر فخر رازی ذیل آیه 12 سوره لقمان، 🔷و یا کتاب «معانی النحو»، ج 4، ص 58 با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/148 مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 8️⃣ 🔖 درباره 📦تفاوت سبک بیانی دو آیه: ✳️ «فَأْتِياهُ فَقُولا إِنَّا رَسُولا رَبِّك»(طه، 47) و ✳️ « فَأْتِيا فِرْعَوْنَ فَقُولا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمين‏» (شعراء، 16) عبارت است از: 1️⃣کاربرد اسم ظاهر در برابر ضمیر(فَأْتِياهُ # فَأْتِيا فِرْعَوْنَ) 2️⃣کاربرد صیغه مفرد در برابر تثنیه (رَسُولا # رَسُولُ) 3️⃣اسناد «ربّ» به مضاف الیه ضمیر در برابر مضاف الیه اسم ظاهر ( رَبِّك # رَبِّ الْعالَمين) با توجه به موارد مذکور، 🔻کدام ویژگی متنی یا معنائی، موجب عدول از استعمال ضمیر به اسم ظاهر شده و نکته بلاغی آن چیست؟ 🔻شبهه برخی مستشرقین درباره نادرستی و عدم مطابقت خبر مفرد «رسول» با ضمیر «نا» را چگونه ارزیابی کرده و پاسخ می دهید؟ 🔻تفاوت معنایی «ربّک» و «ربّ العالمین» چیست و با توجه به اتحاد مضمونی هر دو آیه، چرا در هر دو مورد از یک تعبیر یکسان استفاده نشده است؟ 🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟ 🔻کدام یک از مترجمان قرآن کریم با درک لطائف بیانی و بلاغی دو آیه مذکور، در معادل یابی این آیات موفق بوده و توانسته اند به تعادل در ترجمه (بین زبان مبدأ و زبان مقصد) دست یابند؟ 🔻نظر شما چیست؟ 🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی برخی از پاسخ های دیگران، به تفسیر «التحریر و التنویر» ذیل آیه 16 سوره شعراء، 🔷و همچنین ص 176 کتاب « اسرار التکرار فی القرآن المسمی البرهان فی توجیه متشابه القرآن لما فیه من الحجة و البیان» با پیوند: https://eitaa.com/sepentaLiterary/268 🔷و همچنین به صفحه 193 کتاب «البحث الدلالی فی توجیه المتشابه اللفظی فی القرآن الکریم» (موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی) مراجعه فرمایید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110