📊#پرسش شماره 3️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_بقره #قرآن_بقره_217 #قرآن_سوره_مائده #قرآن_مائده_054 #ادغام #لغت_عربی_ردد
📦فرق معنایی دو عبارت قرآنی «َ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِه»(بقره، 217) و «مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِه»(مائده، 54) با یکدیگر چیست؟
🔻آیا می توان ادعا نمود، ادغام یا فک ادغام (در موارد جوازی) در آیات قرآن کریم، علاوه بر جنبه لفظی، از نکات معنایی و لطائف بلاغی نیز برخوردار است؟
🔻نظر قرآن پژوهان و مفسرین در این باره چیست؟
🔻کدام یک از مترجمین، به این گونه از لطائف بیانی در ترجمه قرآن کریم توجه داشته اند؟
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 4️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_انعام #قرآن_انعام_099 #قرآن_انعام_141 #باب_افتعال #باب_تفاعل #لغت_عربی_شبه
📦فرق دو واژه «مشتبه» و «متشابه» در دو آیه «وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِه»(انعام، 99) و «وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِه»(انعام، 141) با یکدیگر چیست؟
🔻آیا می توان تفاوت بیانی قرآن کریم، در دو آیه مذکور را صرفاً امری تفنّنی و بدون حکمت بلاغی دانست!؟
🔻آیا ادعای برخی از قرآن پژوهان (همانند: زمخشری، فخر رازی، ابوحیان و ...) مبنی بر اشتراک معنایی دو واژه مذکور را می پذیرید؟
🔻کدام یک از مترجمین، با عنایت به این تفاوت صرفی واژگان در دو آیه مذکور، ترجمه متفاوتی برای آن دو بیان نموده اند؟
🔻نظر شما چیست؟
🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 166 کتاب «ملاک التأویل» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/274
🔷و همچنین تفسیر «التحریر و التنویر» نوشته «ابن عاشور»، ذیل آیه 141 سوره انعام،
🔷و یا به صفحه 235 کتاب «دقائق الفروق اللغویة فی البیان القرآنی» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/181
مراجعه فرمایید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 5️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_رعد #قرآن_سوره_لقمان #قرآن_سوره_فاطر #قرآن_سوره_زمر #قرآن_رعد_002 #قرآن_لقمان_029 #قرآن_فاطر_013 #قرآن_زمر_005 #لام_جاره #الی_جاره
📦فرق معنایی دو آیه :
🔻« وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْري لِأَجَلٍ مُسَمًّى»(رعد، 2/ فاطر، 13/ زمر، 5)
🔻و « وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْري إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى» (لقمان، 29) با یکدیگر چیست؟
🔻آیا می توان ادعا نمود که کاربرد «لام» و «الی» در آیات فوق موجب ایجاد فرق معنایی در آنها شده است؟
🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟
🔻آیا مترجمان قرآن کریم در معادل یابی این آیات موفق بوده اند؟
🔻نظر شما چیست؟
🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 151 و 204 کتاب « اسرار التکرار فی القرآن» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/268
🔷و همچنین به صفحه 541 کتاب «معجم الفروق الدلالیة فی القرآن الکریم» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/228
مراجعه فرمایید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 6️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_روم #قرآن_سوره_زمر #قرآن_روم_037 #قرآن_زمر_052 #لغت_عربی_رأی #لغت_عربی_علم
📦کدام ویژگی متنی موجب گزینش واژه «أَ وَ لَمْ يَرَوْا » در آیه «أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون» (روم، 37) ،
و گزینش واژه «أَ وَ لَمْ يَعْلَمُوا » در آیه «أَ وَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون» (زمر، 52) شده است؟
🔻چرا علیرغم اتحاد مضمون و معنای هر دو آیه، از الفاظ یکسان در بیان قرآن استفاده نشده است؟
🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟
🔻مبتنی بر سبب اصلی این واژه گزینی، کدام یک از مترجمان قرآن کریم در معادل یابی و ترجمه خود موفق عمل نموده اند؟
🔻نظر شما چیست؟
🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، به صفحه 1048 کتاب « درة التنزیل و غرّة التأویل» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/266
🔷و همچنین به صفحه 443 کتاب «فتح الرحمن بکشف ما یلتبس فی القرآن» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/282
مراجعه فرمایید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 7️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_لقمان #قرآن_لقمان_012 #فعل_ماضی #فعل_مضارع #لغت_عربی_کفر #لغت_عربی_شکر
📦در آیه شریفه: «وَ مَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىٌِّ حَمِيد»(لقمان، 12)، علّت کاربست فعل مضارع «یشکر» در برابر فعل ماضی «کفر» چیست؟ به عبارت دیگر چرا فعل شرطِ پس از «من» شرطیه، در هر دو بار به صورت ماضی(شکر - کفر) یا مضارع (یشکر - یکفر) استعمال نشده است؟
🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟
🔻کدام یک از مترجمان با درک نکات بلاغی آیه مذکور، توانسته اند به تعادل در ترجمه (بین زبان مبدأ و زبان مقصد) دست یابند؟
🔻نظر شما چیست؟
🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی پاسخ دیگران، از باب نمونه به تفسیر فخر رازی ذیل آیه 12 سوره لقمان،
🔷و یا کتاب «معانی النحو»، ج 4، ص 58 با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/148
مراجعه فرمایید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 8️⃣
🔖#پرسش_قرآنی #پرسش_پژوهشی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #قرآن_سوره_طه #قرآن_سوره_شعراء #قرآن_طه_047 #قرآن_شعراء_016 #وضع_الظاهر_موضع_الضمیر #لغت_عربی_رسل
📦تفاوت سبک بیانی دو آیه:
✳️ «فَأْتِياهُ فَقُولا إِنَّا رَسُولا رَبِّك»(طه، 47) و
✳️ « فَأْتِيا فِرْعَوْنَ فَقُولا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمين» (شعراء، 16)
عبارت است از:
1️⃣کاربرد اسم ظاهر در برابر ضمیر(فَأْتِياهُ # فَأْتِيا فِرْعَوْنَ)
2️⃣کاربرد صیغه مفرد در برابر تثنیه (رَسُولا # رَسُولُ)
3️⃣اسناد «ربّ» به مضاف الیه ضمیر در برابر مضاف الیه اسم ظاهر ( رَبِّك # رَبِّ الْعالَمين)
با توجه به موارد مذکور،
🔻کدام ویژگی متنی یا معنائی، موجب عدول از استعمال ضمیر به اسم ظاهر شده و نکته بلاغی آن چیست؟
🔻شبهه برخی مستشرقین درباره نادرستی و عدم مطابقت خبر مفرد «رسول» با ضمیر «نا» را چگونه ارزیابی کرده و پاسخ می دهید؟
🔻تفاوت معنایی «ربّک» و «ربّ العالمین» چیست و با توجه به اتحاد مضمونی هر دو آیه، چرا در هر دو مورد از یک تعبیر یکسان استفاده نشده است؟
🔻نظر مفسرین و قرآن پژوهان درباره این آیات چیست؟
🔻کدام یک از مترجمان قرآن کریم با درک لطائف بیانی و بلاغی دو آیه مذکور، در معادل یابی این آیات موفق بوده و توانسته اند به تعادل در ترجمه (بین زبان مبدأ و زبان مقصد) دست یابند؟
🔻نظر شما چیست؟
🔑پس از ارائه پاسخ، جهت بررسی و ارزیابی برخی از پاسخ های دیگران، به تفسیر «التحریر و التنویر» ذیل آیه 16 سوره شعراء،
🔷و همچنین ص 176 کتاب « اسرار التکرار فی القرآن المسمی البرهان فی توجیه متشابه القرآن لما فیه من الحجة و البیان» با پیوند:
https://eitaa.com/sepentaLiterary/268
🔷و همچنین به صفحه 193 کتاب «البحث الدلالی فی توجیه المتشابه اللفظی فی القرآن الکریم» (موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی) مراجعه فرمایید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 9️⃣
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_صرف_عربی #فعل_مضارع #معنای_استمرار
📦سلام! ادباء و مفسران در معنایابی فعل ممضارع در آیات قرآن کریم، به دلالت آن بر استمرار اشاره می کنند. درباره مستند و چگونگی دلالت فعل مضارع بر استمرار توضیح دهید؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑 با عرض سلام و تقدیم احترام! برای دستیابی به پاسخ خود، به پیوند:
https://fa.mfeb.ir/feghsh-94/
مراجعه فرمایید. موفق باشید.
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 🔟
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_صرف_عربی #فعل_مضارع #افعال_مرکب #کان
📦سلام! درباره معنای افعال مرکب که از ترکیب «کان + فعل مضارع» به دست می آید، توضیح دهید؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! برای دستیابی به پاسخ خود، تصاویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید.
🗂کد منبع: 33657 / 78658
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 1️⃣1️⃣
🔖#پرسش_غیر_ادبی درباره
#استفاده_از_شروح_فارسی_برای_فهم_متون_عربی
📦سلام! نظر شما درباره استفاده از شروح و کتب کمک درسی فارسی برای فهم متون عربی چیست؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! اصل استفاده از شروح فارسی ایراد ندارد! اما چگونه استفاده کردن بسیار مهم است!
اگر پس از مواجه شدن با متن عربی و به جای تامل و تفکر و تقویت توان فهم متن، مستقیم به شروح فارسی مراجعه کنیم، قطعاً امری نادرست خواهد بود که موجب از بین رفتن استعداد افراد خواهد بود!
اما اگر پس از تامل و تفکر و یادگیری درس در محضر استاد و انجام مباحثه و .... برای صحت سنجی مطالب آموخته شده یا دستیابی به نکات بیشتر یا ... به شروح مراجعه گردد، نه تنها اشکالی ندارد؛ بلکه موجب تقویت بنیه علمی دانش پژوه نیز خواهد بود. موفق باشید.
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 2️⃣1️⃣
🔖#پرسش_قرآنی درباره
#قرآن_سوره_ملک #قرآن_ملک_001 #تقدیم_جار_و_مجرور #حروف_جر_و_تعلق_آن #اهتمام
📦سلام .وقت بخیر! در آیه شریفه ۱ سوره مبارکه ملک، جمله سوم، «وهو علی کل شیء قدیر » علت تاخر متعلق «قدیر» نسبت به متعلِّق «علی کل شی» چیست؟ چون خلاف اصل عمل شده حتما دلیلی دارد!
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! « و تقديم المجرور في قوله : { على كل شيء قدير } للاهتمام بما فيه من التعميم ، ولإبطال دعوى المشركين نسبتهم الإلهية لأصنامهم مع اعترافهم بأنها لا تقدر على خلق السموات والأرض ولا على الإحياء والإماتة ».
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 3️⃣1️⃣
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_صرف_عربی #صیغ_جمع #تانیث #جمع_مونث_سالم #جمع_مذکر_سالم #جمع_مکسر #تانیث_حقیقی #تانیث_مجازی #اسم_جمع #اسم_جنس #تانیث_وجوبی #تانیث_جوازی
📦سلام ! چرا با صیغه های جمع مذکر، در زبان عربی معامله مؤنث شده و می توان به آن ها فعل مونث را نسبت داد؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! به طور کلی در زبان عربی، هر یک از صیغه های جمع اعم از مذکر یا مونث، می تواند حکم مونث داشته باشد. برای توضیح بیشتر، تصاویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید.
🗂کد منبع: 86579
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 4️⃣1️⃣
🔖#پرسش_قرآنی درباره
#قرآن_سوره_مائده #قرآن_مائده_067 #دانش_زبان_و_ادبیات_قرآن_کریم #علم_صرف_قرآن_کریم #لم #فعل_ماضی #ان_شرطیه #جمله_شرطیه #عدول #عدول_از_مضارع_به_ماضی #عدول_واژگانی
📦سلام علیکم.زمان فعل تفعل در این آیه قرآن چیه؟
«وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» مائده :۶۷
🔻از یک طرف بعد إن واقع شده که زمانش رو به حال یا آینده میبره و از یک طرف لم بر سرش وارد شده و ماضی ساده شده؟؟؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! همانگونه که فرموده اید: زمان فعل «تفعل» به جهت ورود «لم» بر آن، زمان گذشته خواهد بود!
🔷اما دلیل اینکه چرا فعلِ دارای معنای ماضی در این مقام استعمال شده(و نه فعل مضارع)، افاده نکته ای بلاغی است که جهت آگاهی از آن، به کتاب مختصر المعانی، ذیل مبحث «احوال المسند» و عنوان «تقییده بالشرط» مراجعه نمایید که جناب تفتازانی ذیل عبارت « و لکونهما لتعلیق امر بغیره فی الاستقبال کان کل من جملتی کل فعلیة استقبالیة و لا یخالف ذلک لفظاً الّا لنکتة ....» اغراض این عدول را بررسی نموده است و شما می توانید جهت دریافت پاسخ تفصیلی خود، به کتاب مذکور مراجعه فرمایید.
🔷نکته دیگری که می تواند به تکمیل پاسخ سوال شما کمک کند، چرایی استفاده از لفظ «إن» شرطیه است، در حالی که می دانیم این کلمه در موارد محتمل الوقوع کاربرد دارد!
🔷در این باره نیز تفتازانی در کتاب مطول و ذیل آیه «ان كنتم قوما مسرفين »می گوید:
« فان الشرط و هو كونهم مسرفين اى مشركين امر مقطوع به، لكن جئ بلفظ «إن» لقصد التوبيخ على الاسراف و تصوير ان الاسراف من العاقل فى هذا المقام يجب ان لا يكون الا على مجرد الفرض و التقدير كما تفرض المحالات لاشتمال المقام على الآيات الدالة على ان الاسراف مما لا ينبغى ان يصدر عن العاقل اصلا فهو بمنزلة المحال ادعاء بحسب مقتضى المقام لا يقال المستعمل فى فرض المحالات .... الخ. موفق باشید.
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 5️⃣1️⃣
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_صرف_عربی #زیادت_صرفی #حروف_اصلی #حروف_زاید #تحلیل_صرفی_عزویت #تحلیل_صرفی_نرجس
📦 سلام علیکم دو کلمه زیر فارسی هستند یا عربی و حروف اصلی و زائدشون چیه؟؟؟
۱) نَرجَس
۲) عِزْوِیت
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑 با سلام و احترام! دو کلمه «نرجس» و «عزویت» فارسی نبوده، بلکه عربی هستند! چرا که وزن تصریفی و حروف اصلی و زائد در کلمات فارسی مطرح نمی شود!
🔷اما درباره کلمه «عزویت»:
«بيان ذلك أنه لا يجوز أن تكون الياء من عزويت أصلا أيضا مع الواو لأنه يلزم أن يكون الواو أصلا مع بنات الأربعة وقد تقدم أنه غير جائز ولا أن تكون التاء أصلا مع الواو ويكون وزنه فعليلا لما ذكرنا أيضا ولا أن تكون الواو والياء زائدتين والتاء أصلية لأنه يصير وزنه فعويلا وهو بناء غير معروف فلا يحمل عليه فتعين أن تكون الواو أصلية والياء والتاء زائدتين كما في عفريت»(الفصول المفیدة فی الواو المزیدة، ص 47). بنابراین کلمه «عزویت»، بر وزن «فعلیت» خواهد بود!
🔷اما درباره کلمه «نرجس»، تصاویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید.
🗂کد منبع: 65787
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 6️⃣1️⃣
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_صرف_عربی #اسم_فعل #مبالغه
📦با سلام و خسته نباشید! آیا معنای اسم فعل (مثلاً هیهاتَ) با خود فعل (بَعُدَ) فرق دارد؟ لطفاً توضیح دهید!
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با سلام و احترام! برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید.
🗂کد منبع: 75476
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊#پرسش شماره 7️⃣1️⃣
🔖#پرسش_ادبی درباره
#دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_نحو_عربی #صمدیه #مبتداء_وصفی
📦سلام. صفحه 17 کتاب صمدیه که مصنف می گوید: «فإن طابقت مفردا» یعنی اینکه اگه اون صفتی که بعد از نفی و استفهام واقع شده با ما بعدش از لحاظ مفرد مطابقت کنند؟؟ میشه روی مثال «أقائم و ما قائم الزیدان أو زید؟» توضیح دهید؟
🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔑با سلام و احترام! عبارت «فان طابقت مفرداً فوجهان» یعنی اگر آن صفتِ بعد از نفی و استفهام و اسم مابعدش، هر دو مفرد باشند، در ترکیب آن دو وجه جایز است!
🔷بنابراین برای جایز بودن دو ترکیب باید وصف و اسم پس از آن هر دو مفرد باشند!
🔷پس مثال، «أ قائم الزیدان» یا «ما قائم الزیدان» دارای دو ترکیب نخواهد بود!
🔷اما مثال «أ قائمٌ زیدٌ» یا «ما قائمٌ زیدٌ» را می توان به دو گونه ترکیب کرد!
1) «زید» مبتدای موخر و «قائم» خبر مقدم!
2) «قائم» مبتدای وصفی، «زید» فاعل آن که جایگزین خبر شده است! موفق باشید!
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔@hozehkhLiteraryquestions110