eitaa logo
سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان
170 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 شماره 4️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 با سلام خدمت شما. برخی معتقدند برای یادگیری علم بلاغت باید مطول خوانده شود! برخی نیز می گویند، لازم است دو کتاب بلاغی جرجانی (دلائل الاعجاز و اسرار البلاغة) خوانده شود! عده ای نیز کتاب اسالیب المعانی و البیان و البدیع را توصیه می کنند! نظر شما در این باره چیست؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با سلام و احترام! از نظر تحلیل، کتاب دلایل الاعجاز و اسرار البلاغه، از نظر تحلیل وجامعیت و روشمندی کتاب مطول و از نظر جامعیت و تعدد شاهد مثال، کتاب «اسالیب المعانی و البیان و البدیع» توصیه می شود! 🔷اما توجه به دو نکته لازم است : 1️⃣اگر رویکرد مساله محور باشد به اقتضاء از هرسه خوانده می شود. 2️⃣خواندن بدون همراهی استاد مسلط موجب ایجاد روند فرسایشی و نقص درفهم وغرض علم بلاغت خواهد بود! موفق باشید! 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 5️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦فرق معنایی دو واژه «نعمت» و «نعیم» در قرآن کریم چیست؟ آیا می توان این دو واژه را به یک معنا دانست و در ترجمه آنها فرقی لحاظ ننمود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 58759 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 6️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 آیا معنای واژه «خوف» و «خشیت» تفاوتی دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 10987 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 7️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦 بسیاری از ترجمه های قرآن کریم، دو واژه «حلف» و «یمین» و همچنین مشتقات آن دو را یکسان ترجمه نموده اند! آیا می توان ادعا نمود که این دواژه با یکدیگر مترادف هستند؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 39867 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 8️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦در بلاغت گفته شده: کلام بلیغ یا کلام فصیح، باید مورد پسند ذوق سلیم واقع شود! ذوق سلیم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 29869 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 9️⃣2️⃣ 🔖 درباره 📦داشتن ذوق ادبی یا ذوق سلیم، به چه میزان برای درک ظرافت های بیانی قرآن کریم لازم است؟ آیا درک اعجاز بلاغی قرآن مشروط به کسب یا داشتن ذوق سلیم است؟ و کسی که این درک را ندارد، از آن محروم خواهد بود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 19287 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 0️⃣3️⃣ 🔖 درباره 📦با سلام. فرق «زید العالم» و «زید عالم» چیست؟ منظور این است که نکره بودن خبر و معرفه بودن آن چه تاثیری در معنا دارد؟؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 ضمن عرض سلام و تقدیم احترام، برای دریافت پاسخ خود،متن زیر را مطالعه فرمایید: 🔷و من فروق الإثبات أنك تقول: زيد منطلق و زيد المنطلق والمنطلق زيد، فيكون لك في كل واحد من هذه الأحوال غرض خاص، وفائدة لا تكون في الباقي. وأنا أفسر لك ذلك: 🔷اعلم أنك إذا قلت: زيد منطلق كان كلامك مع من لم يعلم أن انطلاقاً كان لا من زيد ولا من عمرو. فأنت تفيده ذلك ابتداء. و إذا قلت: زيد المنطلق كان كلامك مع من عرف أن انطلاقاً كان إما من زيد وإما من عمرو فأنت تعلمه أنه كان من زيد ودون غيره. والنكتة: أنك تثبت في الأول الذي هو قولك: زيد منطلق فعلاً لم يعلم السامع من أصله أنه كان. وتثبت في الثاني الذي هو زيد المنطلق فعلاً قد علم السامع أنه كان، ولكنه لم يعلمه لزيد، فأفدته ذلك. فقد وافق الأول في المعنى الذي له كان الخبر خبراً، وهو إثبات المعنى للشيء. 🔷وليس يقدح في ذلك أنك كنت قد علمت أن انطلاقاً كان من أحد الرجلين، لأنك إذا لم تصل إلى القطع على أنه كان من زيد دون عمرو كان حالك في الحاجة إلى من يثبته لزيد كحالك إذا لم تعلم أنه كان من أصله. 🔷وتمام التحقيق أن هذا كلام يكون معك إذا كنت قد بلغت أنه كان من إنسان انطلاق من موضع كذا، في وقت كذا، لغرض كذا، فجوزت أن يكون ذلك كان من زيد. فإذا قيل زيد المنطلق صار الذي كان معلوماً على جهة الجواز معلوماً على جهة الوجوب. ثم إنهم إذا أرادوا تأكيد هذا الوجوب أدخلوا الضمير المسمى فصلاً بين الجزءين، فقالوا: زيد لمنطلق. 🔷ومن الفرق بين المسألتين و هو ما تمس الحاجة إلى معرفته أنك إذا نكرت الخبر أن تأتي بمبتدأ ثان على أن تشركه بحرف العطف في المعنى الذي أخبرت به عن الأول. وإذا عرفت لم يجز ذلك. 🔷تفسیر هذا أنك تقول: زيد منطلق وعمرو. تريد: وعمرو منطلق أيضاً. ولا تقول: زيد المنطلق وعمرو. ذلك لأن المعنى مع التعريف على أنك أردت أن تثبت انطلاقاً مخصوصاً قد كان من واحد فإذا أثبته لزيد لم يصح إثباته لعمرو. ثم إن كان قد كان ذلك الانطلاق من اثنين فإنه ينبغي أن يجمع بينهما في الخبر فتقول: زيد وعمرو هما المنطلقان، لا أن تفرق فتثبته أولاً لزيد، ثم تجيء فتثبته لعمرو.... موفق باشید. 🗂کد منبع: 87687 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 1️⃣3️⃣ 🔖 درباره 📦سلام! برای تشخیص نوع الف و لام در کلمات چه راه کاربردی و عملی پیشنهاد می کنید؟؟ با توجه به اینکه الف و لام خیلی زیاد استعمال می شود و... 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑با عرض سلام و تقدیم احترام! ال حرفی در زبان عربی بر سه قسم جنس، عهد و زائده است. 🔵اما ال موصوله اسم و به معنای الذی و فروعات الذی است و هر جا اسم فاعل و اسم مفعول و صیغه مبالغه معنای وصفی داشته باشند قطعا ال در انها ال موصول است. و این نوع ال بر سر دیگر کلمات عربی داخل نمی شود. ( در مورد داخل شدن آن بر سر صفت مشبهه و اسم تفصیل اختلافی است که قول راجح غیر موصول بودن ال آنهاست). ♦️ از میان مصادیق الف و لام حرفی ، دو مورد عهد و جنس کاربرد بیشتری دارد و شباهت کاربردیشان به هم نیز بیشتر است. 🔻 اگر بخواهیم شمول مدخول ال را تقلیل دهیم و آن را به شخصی خاص یا جریانی خاص نسبت دهیم ال را عهد می گیریم ( این ال بر سه قسم عهد ذکری که به اسمی که قبل از این ال در کلام به نحو تصریحی یا تلویحی ذکر شده است اشاره دارد. 2. عهد ذهنی: مخاطب در ذهن به مدخول آن علم داشته و معهود است 3. عهد حضوری: مدخول آن در نزد مخاطب حاضر است) 🔻 و اگر بخواهیم مدخول ال را به جریان یا فردی خاص اختصاص نداده و حکم در کلام را بر مصادیق متعدد مدخول ال تعمیم دهیم آن را جنس می گیریم. لذا غرض متکلم باید در هر کلام به دقت کشف شود تا معنای اصلی ال در آن لحاظ گردد. ♦️ال جنس نیز که خود به سه قسم استغراق افراد، استغراق صفات و ماهیت تقسیم می شود، هر یک ضابطه ای دارد. ✅علامات ال استغراق افراد: الف.لفظ "کل" بتواند به جای ال بنشیند ب.استثناء از آن صحیح باشد ج.صفت جمع بتواند برای آن بیاید. ✅علامت ال استغراق افراد: بتوان لفظ کل را به صورت مجازی به جای ال به کار بست. ✅علامت ال ماهیت: به جای آن نمی توان لفظ "کل" را به صورت حقیقی و نه مجازی قرار داد اما بر ماهیت و طبیعت مدخول خود دلالت دارد و از آن اراده جنس می گردد. که غالبا این نوع ال در مقام بیان تعریف یک جنس و ماهیت و یا ذکر قواعد و قوانین کلی به کار می رود. ♦️ال زائده در تعریف و تنکیر مدخولش اثری ندارد که خود بر دو قسم زائده لازمه و غیر لازمه است که به خاطر تفصیل آن اگر لازم بود در وقت دیگر مختصات آن را عرض خواهم کرد.موفق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 2️⃣3️⃣ 🔖 درباره 📦آیا در لغت عربی و قرآنی، بین خضوع و خشوع تفاوتی وجود دارد؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑 برای دریافت پاسخ خود، تصویری که به پیوست ارسال می شود را مطالعه فرمایید! موفق باشید. 🗂کد منبع: 15400 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگويي و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110