11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱پند معنوی
💫توسل به امام زمان فراموش نشود!
🎥ماجرای حاج شیخ محمدتقی بافقی یکی از عاشقان امام زمان(عج)
👤حجت الاسلام عالی
#ظهورنزدیک_است.
🍎🍎🍎🍎🍎
eitaa.com/pandoune
💫💫💫💫💫
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️امتحانهای جزئی قبل از ظهور
❗️ کسانی که در امتحان بزرگ ظهور، کار را زمین خواهند گذاشت...
#امام_زمان
#اربعین
#موکب
@malekashtar_jahadi
بــــہ ســــــوـے ظـهـــ☀️ــــور
✍️#سلام_بر_مهدی؛ آخرین سفیر الهی در میان عالمیان، و تنها باقیمانده دیارِ آسمانیان
#انتظار یعنی :
همیشه در انتظار مهدی فاطمه باشی،
یعنی آنکه جای خالیش چنان به چشمت بیاید
که نگذاری هیچ شخصی بر آن پا گذارد...
یعنی آن «جا» را کنار گذاشته باشی...
فقط برای حضور او
یعنی آنکه نبودش
حتی لحظه ای آرامت نگذارد
#انتظار_یعنی_دغدغه :
یعنی درد
یعنی مسئولیت
یعنی بصیرت،
بیقراری،
چشم به راهی
انتظار سهم هر کس نیست...
با عافیت یکجا جمع نمیشود
○آوارگی و دلدادگی و بی سامانی
علامت منتظران ناب است...
○#انتظار_یعنی_حرارت، یعنی سوختن
○و انتظار یعنی آنکه از اسلام و انقلاب، و از رهبر، تا پای جان دفاع کنی...
برای آنکه وقتی مهدی فاطمه آمد؛ بگویی :
مولای مهربانم؛ دیدی که تا آخر در انتظار ماندم؟
مـهـدی جــان؛
درمان تمام دردهای بشر،
العجل العجل العجل
#مبلغ_مهدوی_باشیم
امـــامـ زمــانـے شــو ...
معرفت امام حاضر
"اللَّهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتَک"
🔹آیت الله بهجت «ره» :
چه کار کردیم که ماندیم بی سرپرست؟
تعجیل در ظہورش صــلــواتــــــ...
┄┄┅┅┅┅❅❁❅┅┅┅┅┄┄
اللﮩـم عجـل لولیـڪ الفـرجــــ
#مهدویت
🆔@emamolasr
#دلایل_نقلی_اثبات_مهدویت
بحث روایات
درمتون روایی معتبرشیعه وسنی، روایاتی واردشده که خبرازآمدن دوازده امام وخلیفه وجانشین برای رسول اکرم ص می دهندوبه روایات اثنی عشرخلیفه مشهورند.
عده ای ازدانشمندان غیرشیعی تلاش کردندکه این روایات رابرخلفای بنی امیه وبنی عباس تطبیق دهنداماتوفیقی نیافته اند.
بعضی ازدانشمندان اهل سنت مانند ابی داوودسجستانی، جلال الدین سیوطی، ابن کثیر، شیخ سلیمان قندوزی و.... به صراحت، مهدی عج رایکی ازخلفای دوازده گانه موردنظررسول اکرم ص برشمرده اند.
رسول اکرم ص به علی ع فرمودند:الائمه بعدی اثناعشر، اولهم انت یاعلی وآخرهم القائم الذی یفتح الله عزوجل علی یدیه مشارق الارض ومغاربها. این حدیث خلفایاهمان حدیث اثنی عشراست. که پیامبربه علی فرمود:بعدازمن دوازده امام است اولشان تویی ای علی وآخرشان قائم است که خداوندعزوجل بادست اومشرق ومغرب رافتح میکند.
این روایت به گونه های دیگری هم گفته شده ولی سیاق روایت نشان میدهدکه میان تولدخلفای دوازده گانه، هیچ فاصله ای نیست؛ چراکه قیام دین به حضوروجودخلفای دوازده گانه منوط است واگرزمانی فرارسدکه خلیفه ای نباشد، قیامت فراخواهدرسید.
لایزال الدین قائما حتی تقوم الساعة اویکون علیکم اثنا عشرخلیفة کلهم من قریش. حدیت خلفا، یااثنی عشرخلفا.
حفظ ارتباط نسبی کلهم من قریش یعنی همه شون ازقریش هستندنیزدرگرو ولادت پیوسته است؛وگرنه، بافرض هزاران سال فاصله، دیگراین ارتباط محفوظ نخواهدماند؛
به ویژه که روایات، مهدی امت ع را ازاولادفاطمه س وفرزندامام یازدهم ع می داند. 🌸
آیا امام یازدهم غیرازمهدی ع فرزندی داشته که نسل آنها پخش شده باشدوروزی، مهدی ع ازمیان آنهاقیام کند؟
دربرخی ازروایات، امده که آن دوازده امام، ماننددوازده نقیب حضرت موسی ع هستند؛ آیانقباء موسی ع مانندیزیدیان بوده اند؟!
دانشمندان دینی اهل سنت درقبال این احادیث، سه گروه شدند؛ گروهی منطق واستدلال شیعه راپذیرفته ومصداق اثنی عشرخلیفه راهمان امامان دوازده گانه میدانند.
گروهی، بی اعتنا به مفاسدوستم های بنی امیه، ازشخص ابوبکرتادوازده نفرِنخست ازخلفاراکاندیدای این حدیث دانسته اند؛
وگروهی دیگربرخی ازخلفای بنی امیه وبنی عباس رادرکنارخلفای راشدین یعنی عمروابوبکر.... مصداق دوازده خلیفه پیامبرص معرفی کردند،
حاکمان بنی امیه ٩نفربوده،حاکمان بنی عباس ٣٧نفربودند،یزید سگ بازوشراب خوار، مروان نفرین شده رسول خدابود، آیا اینها میتوانندمصداق حدیث خلفای پیامبرص باشند؟
ادامه دارد
#دلایل_نقلی_اثبات_مهدویت
دوم براثبات نقلی مهدویت در روایات :همراهی همیشگی فردی ازعترت باقرآن🌺🌸
حدیث شریف ثقلین، نزدشیعه وسنی، معتبروموردقبول است. دراین حدیث پیامبرص خبرازدومیراث گرانبها وگران سنگ میدهدکه هرگزازهم جدانمی گردندودرکناریکدیگر، مایه نجات امت می شوند.ثقل اکبربه تصریح پیامبرقرآن، وثقل اصغرعترت پیامبرهستندکه طبق این حدیث بایدهمواره درکنارقرآن باشند؛🌺🌸
وگرنه نسبت کذب وخطا به پیامبرداده می شودکه باعصمت ایشان، منافات دارد. پس بایدهمواره، فردی ازتباراهل بیت ع درمیان انسانها باشد.
حدیث ثقلین تواترمعنوی دارد. این حدیث ازبیست وچندصحابی نقل شده
حدیث ثقلین ازصحیح مسلم:قال رسوالله ص
أناتارک فیکم تقلین، اولهما کتاب الله فیه الهدی النورفخذوابکتاب الله واستمسکوا به فحث علی کتاب الله ورغب فیه ثم قال واهل بیتی اذکرکم الله فی اهل بیتی؛ اذکرکم الله فی اهل بیتی؛ اذکرکم الله فی اهل بیتی.
🌺🌸
دانشمندان دینی اهل سنت به گونه های مختلف که همه یک پیام رامی رسانداین حدیث راازپیامبرص نقل کرده اند.علامه بحرانی، حدیث تقلین رابه ٣٩طریق ازاهل سنت و٨٢طریق ازشیعه بیان کرده است.
ثقل به معنای نفیس وگرانبها، وبه معنای سنگین یالنگروبه فرموده پیامبرقرآن ثقل اکبروعترت ثقل اصغراست وانسان همیشه درامواج پرتلاطم حوادت میباشدواین دوپناهگاه، قرآن مجیدواهل بیت ع است.
🌸🌺
سنن ترمذی:پیامبرص پس ازنزول آیه تطهیردرمنزل ام سلمه، فاطمه س علی ع حسن ع وحسین ع رافراخواندکساء برروی سرشان کشیدوفرمود:بارالها! اینان، اهل بیت من هستند؛ پلیدی وبدی راازانهادورگردان.
زمانی که آیه مودت نازل گردیدازپیامبرپرسیدند:یارسول الله من قرابتک هولاءالذین وجبت علینامودتهم؟ وپیامبرپاسخ داد:علی وفاطمه و ولدهما.🌸🌺
🌷دلالت حدیث ثقلین برمدعا🌷
👇
١.پیامبرص اعلام کرده که انسان، پیوسته نیازمندقرآن وعترت است؛ چون همواره خطرگمراهی اوراتهدیدمیکند.🌸🌺
٢.این دوپناهگاه، قرآن وامامان اهل بیت ع هستند.🌸🌺
٣.قرآن،کلام خداست وهیچ کذب وخطایی درآن نیست؛ پس امامان-که عدل وهم سنگ وثقل آن هستند-نیزبایدمعصوم والهی باشندتادرهیچ موردی ازقرآن جدانشوند(لن یفترقا...).🌺🌸
۴.تمسک به یکی ازآن دو، کفایت نمیکند؛ بلکه آنها، باهم ودرکنارهم، مایه نجاتند. 🌺🌸
۵.همانطورکه قرآن، پیوسته دردسترس مردمان است، امام نیزبایدهمواره موجودباشد. 🌺
گواه دیگربراین مدعا حدیث خلفااست که قبلا بیان شدوبنابه فرموده پیامبرص تعدادآنها دوازده نفرند واکنون کسی جزحضرت مهدی ع ازاهل بیت پیامبرکس دیگری درجهان نیست.❤️🌺🌸
ادامه دارد
#نذر_ظهور🌴🇮🇷
#دعابرای_ظهور🌴🇮🇷
#دلایل_نقلی_اثبات_مهدویت
سوم. ازدلایل نقلی اثبات مهدویت، تکلیف همیشگی برشناخت امام زمان
روایاتی صحیح، قطعی ومقبول ازطرق شیعی وسنی دردست استکه حکایت ازاین فرموده نبوی دارند:
پیامبرص فرمود:من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه.هرکس بمیردوامام زمانش رانشناسدبه مرگ جاهلی مرده است.
این، یک دستورعمومی وهمیشگی برای همه مسلمانان وبلکه، همه انسانهااست وچنین دستوری، اقتضامیکندکه درهرزمان، یک امام موجودباشد؛ وگرنه حکم وتکلیف، بدون موضوع خواهدبود.
پس، ازآنجاکه مسلمانان ومردمان عصرحاضرنیز، مخاطب این تکلیف هستند، حتما امامی موجوداست.
این روایت تواترمعنوی دارد.
حاکمان، پادشاهان وکسانی که ریشه ای درخاندان رسول اکرم ص ندارندنمی توانندمراداین حدیث باشند؛ چون پیش تربیان وثابت شدکه امامان وخلفای دوازده گانه بایدازقریش باشندوامروزیگانه شخصیتی که قریشی است ومقام امامت، برای اوثابت شده است، حضرت مهدی ع میباشد.❤️🌸🌺
درمنابع اهل سنت، بااستنادبه احادیث نبوی، مصداق چنین امامی، مولاعلی ع معرفی شده است.🌸🌺
این روایت به گونه های مختلف ازصحابی پیامبرص نقل شده است.
سخن آخر
دستورهمگانی برشناخت امام زمان عج درهرعصری فعلی ومنجز، ولازمه چنین تکلیفی وجودامام درهرعصری است.
درآیات وروایات، این امام، یک شخصیت ویژه ودارای اوصاف عالی معرفی شده، وچنین شخصی، کسی جزحضرت مهدی ع نیست.
❤️🌺🌸
براساس اظهارنظریکی ازپژوهشگران معاصر، ١١٢منبع اهل سنت تصریح کرده اندکه مهدی موعود عج درسال ٢۵۵ق متولدشده است. ❤️🌺🌸
❤️🌺🌸عسکری نوردوچشم عالم وآدم بود
هم چون مهدی یک سپهسالار درمیدان کجاست❤️🌸🌺
پایان
#نذر_ظهور🌴🇮🇷
#دعابرای_ظهور🌴🇮🇷
🌷گونه دیگراز
#دلایل_نقلی_اثبات_مهدویت آیات قرآن کریم است.🌷
یکم. دستورمطلق وهمیشگی براطاعت از ولی امر
(یاایهاالذین امنوا اطیعوالله واطیعوالرسول واولی الامرمنکم...... سوره نساء آیه ۵٩ صریح آیه شریفه می فرمایدکه ازاولی الامرخود، پیروی کنید.
این دستورمطلق است وماننددیگرخطابات قرآنی، همه انسانهارادرهمه زمان ها وهمه مکانها شامل می شود.
لازمه این دستوردائمی، وجود ولیُّ امردرهرزمان است؛
وگرنه دستور، فاقدموضوع میشود. چراکه طبق این آیه، همه مؤمنان، مکلف هستندپس ازخداورسولش به ولی امرخود، مراجعه کنند. پس همواره بایدولیّ امری موجودباشد.
پرسش اصلی این است که ولیّ امرکیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟ آیاحاکمان نمی توانندمصداق اولی الامرباشند؟
دقت درمضمون این آیه شریفه ودیگرآیات مربوط ونیزاحادیث وسخن دانشمندان دینی، مسلّم میسازدکه مرادازولیّ امر، کسی است که دارای اوصاف نبی اکرم ص به ویژه عصمت وعلم عالی-باشد.
کیفیت استدلال:
١.اطلاق دستورپیروی ازاولی الامر، خود، دلیل برعصمت اواست؛ چراکه اگرولیّ امرازکسانی باشدکه مانندافرادعادی وحاکمان معمولی، مرتکب خطا، گناه واغراءبه جهل
شود، مؤمنان نیزدراثرپیروی ازاو، به خطا، گناه آلوده میشوند؛ لذاازآنجاکه خداوند، حکیم وعلیم است، هیچ گاه بندگان خودرابه خطاوگناه، فرمان نمیدهدوحال که خداوندچنین دستوری داده است، معلوم میشودچنین ولیّ امری بایدمعصوم وعالم به جمیع جهات رهبری وهدایت باشد.
خداوندحکیم، درموردپدرومادرنیزدستوربه اطاعت داده است، اماچون عموم پدرومادرهامعصوم نیستند، خداونددستورمطلق، صادرنکرده؛ بلکه برای پیروی واطاعت ازآندو، حدومرزقایل شده است.
ووصیناالانسان بوالدته حسنا..... عنکبوت آیه ٨
ووصیناالانسان بوالدیه حملته امه.... لقمان آیه ١۴
٢.دستورپیروی ازاولی الامردرردیف دستورپیروی ازخداورسولش قرارگرفته است واین، اثبات میکندکه ولیّ امرازانسانهای عادی ومعمولی نیست؛ بلکه انسانی است الهی ودارای صفاتی ویژه، که آن صفات، اورادرکنارخداورسولش قرارداده است.
ادامه دارد
ازدیگرآیات ودومین مورد اثبات مهدویت وحضرت مهدی ع ، آیه ١١٩سوره توبه است، (یا ایهاالذین امنوااتقوالله وکونومع الصادقین) همه مؤمنان رادرهمه اعصارفرمان میدهدکه تقوای الهی رارعایت کنندوهمواره باصادقین باشند.
مرادازصادقین، پیشوای الهی است؛ نه افرادعادی، که صرفا درسخن وکلام، راستگوهستند.
همراهی راستگویان جایزاست؛ نه واجب
وسومین موردآیه ۵ سوره قصص، (ونریدان نمن علی الذین استضعفوافی الارض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین) وآیه ۵۵سوره نور وعدالله الذین امنوا منکم وعملوااصالحات.....
وآیه ٣٣ سوره توبه هوالذی ارسل رسوله بالهدی...... وآیه ١٠۵ سوره انبیاء ولقدکتبنافی الزبورمن بعدالذکر..... وحدودسیصد آیه دیگرکه در اثبات نقلی مهدویت ووجودنازنین حضرت مهدی ع است.
دراین آیات، قرآن، ازپیروزی قطعی صالحان، مستضعفان وپرهیزگاران خبرمیدهدوروشن است که چنین حادثه ای بدون رهبری شایسته الهی، امکان نداردوآن رهبر، همان موعودومنجی، یعنی حضرت مهدی عج است.
چهارم. وجودهمیشگی امام؛ لازمه استمرارعهد الهی: هنگامی که حضرت ابراهیم ع به دستورالهی به مقام امامت رسید، ازخداوند درخواست کردکه این عهدومقام به فرزندان اونیزبرسد؛ اماخداونددرپاسخ فرمود
(لاینال عهدی الظالمین) عهدمابه ظالمان نمیرسد. یعنی اینکه فرزندان ازنسل تواگرنیک کرداربودندامامت به ایشان میرسد، نه به ظالمان
پنجم. وجودیک هادی برای هرقوم: قرآن مجید، درسوره رعد، میان منذر(پیامبر ص ) وهادی(علی ع) تفکیک کرده، منصب نخست رابرای رسول اکرم ص ثابت دانسته ومنصب دوم رابه حالت استمراربیان کرده است:(انما انت منذرولکل قوم هاد)
ششم. قیامت وامام اختصاصی برای هرقوم :براساس آیه (ثم لتسئلن یومئذعن النعیم) پرسشها ومؤاخذات رستاخیز، ازتکالیف ونعمتهای دنیایی است. ازطرفی، درقیامت، مردم درزمره امامشان فراخوانده می شوند(یوم ندعوکل اناس بإمامهم).
پس هرگروهی، امام وپیشوایی داردواین امام، همان امام دنیایی است؛ لذابایددردنیابرای هرگروه وفرقه ای امامی باشد؛ خواه امام نوروامام نار.
این مواردنمونه ای ازآیات قران کریم هستندکه درباره مهدویت نقل یاگفته شده است👆
قرآن کریم ثابت کرده که حضرت مهدی ع وجوددارد.
ادامه دارد
#نذر_ظهور🌴🇮🇷
#دعابرای_ظهور🌴🇮🇷
دلایل نقلی اثبات وجودواستمرار حیات حضرت صاحب الامر عج رامی توان درسه بخش تقسیم کرد:
(الف)آیات وروایاتی که تفسیروتبیین صحیح آن ها، تنهاباپذیرش وجودفعلی ح مهدی ع سازگاراست.
سیاق ونمای کلی این روایات، به گونه ای است که می توان براساس آن ها، وجودامام رادرهرزمان، مفروض الحصول انگاشت.
(ب) روایاتی که ضمن اثبات امامت دوازده امام، خبرازغیبت طولانی امام دوازدهم می دهند. مفهوم این روایات طول عمرحضرت است، یعنی وجودفعلی، حاضروناضرحجت الهی.
(ج) شواهدومدارک تاریخی که خبرازولادت مهدی موعود عج می دهند.
برخی ازموارداتفاق امت اسلامی درموضوع مهدویت👇
حضرت مهدی عج دوازدهمین خلیفه رسول خداص است🌷
اوهم نام وهم کنیه رسول اکرم ص است. 🌷
اوازفرزندان رسول خدا ص وازنسل ح زهرا س وازاهل بیت ع است. 🌷
اودرآخرالزمان، ظهوروجهان راازعدل ودادپرمی کند. 🌷
اوبرجهان حکومت میکند. 🌷
خیروبرکت، همراه اونازل می شود. 🌷
عیسی بن مریم ع ازآسمان، نزول میکندوپشت سراونمازمی خواند. 🌷
مرحوم صدرمی گوید:صدها حدیث نبوی ازطریق علمای اهل سنت وشیعه درباره مهدی عج رسیده ومهدویت راچنان مسلم کرده که جای هیچ تردیدنمانده است.
دریک اثرتحقیقی، ۶۴حدیث ازمنابع اهل سنت استخراج شده است که تصریح دارندمهدی ع ازفرزندان ح فاطمه ع است و١٨ حدیث که مهدی ع راازفرزندان امام حسین ع خوانده اند.
و١١٢ حدیث که تاریخ ولادت حضرت رادرسال ٢۵۵ ق دانسته اندونیزموارددیگرکه مورداتفاق فریقین است.
پس درمیان اهل سنت نیزکسانی هستندکه ولادت حضرت راباوردارند.
دلایل عقلی اثبات مهدویت، به نوعی دلایل برون دینی است.
دراین دلایل، بابهره گیری ازقواعدعام عقلی-که موردپذیرش فلسفه وکلام است-به اثبات ضرورت مهدویت پرداخته می شود، ازین رو، مخاطبان این دلایل، اعم ازمسلمان وغیرمسلمان هستند.
ولی دلایل نقلی اثبات مهدویت، به نوعی دلایل درون دینی است، که برای اثبات مدعا، ازایات وروایاتی که تنهابافرض وجودواستمرارمهدویت، معنا پیدامیکنند، بهره می گیرد.
درین مبحث ازمنابع اهل سنت نیزاستفاده میشودتادلایل نقلی، حالت برون مذهبی به خود بگیرندوشامل حال مخاطبان شیعی واهل سنت شوند.
مباحث مهدویت ودلایل اثبات آن، زیرمجموعه مباحث امامت هستند، ولی ادله اثبات این دوبحث، کاملا ازهم جدااست.
توضیح این مطلب اینکه، دراثبات اصل امامت-یعنی شخص معصوم ومنصوص ازجانب خدا-تلاش فراوان لازم است، چون مخالفان این تفکر، بااینکه لزوم انتخاب امام رالازم وضروری میدانند، امانمی پذیرندکه امام بایدمعصوم ومنصوص ازجانب خداباشد، بلکه ان راازوظایف مردم میدانندودرنتیجه، به امامت خلفای چهارگانه وحتی امامت حاکمان بنی امیه، بنی عباس وپس ازآنان نیزقائل هستند.
شیعه برای اثبات عقایدخود، ابتدابایست به اثبات الهی بودن جایگاه امام بپردازد، پس ازآن، ویژگی هاووظایف امام-که نظیرویژگیهاووظایف پیامبر، منهای دریافت وحی است-راثابت نمایدودرانتها، امامت بلافصل امام علی ع ویازده فرزندش رااثبات کندوبرای تأمین این اهداف، می بایست ازدلایل عقلی، نقلی وگزارشات مسلم تاریخی بهره گیرد.
ولی دراثبات مهدویت، به بسیاری ازین مقدمات نیازنیست، زیرامخالفین شیعه، دربحث وموضوع مهدویت، طریق مخالفت راکنارگذاشته وراه موافقت ورفاقت راپیش گرفته اند.
چراکه اصل موضوع مهدویت، مشخصات فردی ونسبی، علائم وجزئیات ظهورو... مورداتفاق فریقین است وتنهادواختلاف، درمیان است
یکی اینکه اهل سنت براین باورندکه ح مهدی ع هنوزمتولدنشده است، دیگراینکه مهدی موعودشخصیت ممتازبرخوردارازعصمت ومنصوص الهی نیست واهل سنت چنین مقامی رابرای هیچ کس پس ازرسول خدا ص قایل نیستند.