eitaa logo
پژوهشکده تاریخ معاصر
2.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
76 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ ستیز وکارگزاران فرهنگی او با امام عصر عج لله فرجه الشریف @iichs_ir
❌ خواست آمریکا، عقب‌افتادگی ما حتی در زمان شاه! شنبه 7 بهمن 1351 «شرفیابی ... شاه که درباره رویدادهای مربوط به نفت بحث می‌کرد گفت: "نیکسون دلش می‌خواهد ما را به سطح عقب افتاده‌ترین کشورهای سراسر خاورمیانه برساند. چرا باید ما را به سطح سعودی‌ها تنزل دهد، به جای اینکه سعودی‌ها را به سطح ما بالا بیاورد؟ ایران دارای جمعیت و نیازهای عمرانی‌ای است که ابدا قابل مقایسه با همسایگان عربمان نیست."»1 همراه ریچارد در حیاط شماره آرشیو: 1-5951-115ز 1. اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیراسدالله علم)، ج 2، تهران، طرح نو،‌ بهار 1371، ص 440. @iichs_ir
سپهبد شهید علی صیاد شیرازی درآئینه تصاویر سردار نامدار ارتش ایران، ، ازجمله افسران متدینی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه وعمل خود را در طریق این حرکت عظیم مردمی قرارداد. هم از این روی بود که پس از انقلاب، رهبران نظام اسلامی با اعتماد به وی او را در مناصب شاخص نظامی کشور گماشتند و همین امر موجب خدمات و توفیقات فراوان گشت. تصاویری که به مناسبت سالروز شهادت امیر به شما تقدیم می شود، در شمار عکسهای کمتر دیده شده اوست. امید آنکه مقبول افتد. @iichs_ir
❌ خواهر دکتر موسی حقانی دار فانی را وداع گفت «و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون» با کمال تأسف و تأثر باخبر شدیم خواهر گرامی دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، دار فانی را وداع گفتند. این مصیبت اندوهبار را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند سبحان برای آن مرحومه مغفوره،‌ علو درجات و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می‌نماییم. @iichs_ir
گزارش ساواک از گفت‌وگوی آیت‌الله خمینی با طلاب قم در مورد آزادی آقای مرواریدی/ در ظاهر با نهضت همراهی می‌کند! ❌ گزارش ساواک از گفت‌وگوی آیت‌الله خمینی با طلاب قم در مورد آزادی آقای مرواریدی بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 اردیبهشت 1343 «عده‏اى از دوستان حاج مروارید رفتند منزل آقاى خمینى و شریعتمدارى براى استخلاص مروارید، از قرارى که پیش خمینى رفتند به ایشان گفت چند روز نگه مى‏دارند بعد بیرون مى‏کنند غیر از کشتن چیز دیگر نیست بالاتر از کشتن چیزى نیست یک ماه بمانند یا یک سال بمانند براى دستگاه نتیجه‌بخش نیست، ولى مظلومیت روحانیت ثابت خواهد شد که مملکت ما هر کس طرفدار دین و قرآن است او را زندانى مى‏کنند و شکنجه مى‏دهند. آقاى شیخ حسین گفت: پس راه‏حلى براى اینها باز کنید. خمینى گفت این چیزها بى‏ارزش است که من به آنها بگویم مروارید را آزاد کنید اینها به نام اینکه بگویند ما قدرت داریم این کارها را مى‏کنند. هر چه با دستگاه بى‏اعتنا باشیم بهتر است. خودشان وعده دادند کسى از روحانیت را اذیت نکنند، ولى سازمان کثیف قم این کارها را دارد مى‏کند که خودشیرینى نماید پیش آنها عزیز باشد؛ یعنى من قم را نظم و آرامش نگه مى‏دارم، ولى ضرر به حالش دارد. خودش هم مى‏داند وضع همین طور نمى‏ماند». در ادامه این سند آمده است: «سؤال کرد هنوز این مرد کثیف در قم است عوض نشده برادر حجازى4 گفت: خیر سرهنگ بدیعى خودش هست، ولى خمینى خیلى متأثر بود درباره گرفتن حاج مروارید و آقاى صادقى که اینها چیزى نگفتند، در منبر فحش ندادند، به دولت متعرض نشدند، تازه اگر متعرض شدند از روى منطق بود. مبلغین و روحانیت بسیار هدف مقدسى دارند. چه بگویند چه نگویند هدف ما باید عملى شود و الا همانیم». ❌ در ظاهر با نهضت همراهی می‌کند! این سند می‌افزاید: «با شریعتمدارى هم در این مورد تماس گرفتند؛ البته شیخ جعفر سبحانى تماس گرفت. شریعتمدارى گفت: از ابتدای امر چه مبارزه و چه گرفتن طلبه‏ها و مبلغین من متابعت آقاى خمینى را مى‏کردم از نظر ظاهر ایشان این حرف را گفت، ولى باطنا یکى از طلبه‏هاى ترک به نام نورانى اهل تبریز ایشان در صحن نقل کرد ــ چون خودش از طرفداران شریعتمدارى است ــ که آقاى شریعتمدارى گفت: مبلغین براى آقا خمینى سینه مى‏زنند. باید خمینى براى آنها کار کند؛ مجلس جشن طلبه‏ ها براى ایشان مى‏گیرند؛ در مدرسه‏ ها اگر یک موقع اسیر شدند به دست هیئت حاکمه، باید ایشان بیرون بیاورند. در چنین موقع به درد طلبه‏ ها باید خورد. اگر از طلبه‏ هاى ترک گرفتار شدند، به دست سازمان من دفاع مى کنم، فعالیت مى‏کنم بیرون بیاورند. تاکنون از طرف من کسى مبتلا نشده است. نورانى مى‏ گفت: آقاى شریعتمدارى حق مى‏گوید؛ به دلیل اینکه الان تمام سهم امام به دست آقاى خمینى مى‏رسد. پول مثل ریگ برایش از هر طرف مى‏آورند. جمعیت منزل او مى‏روند. آقاى شریعتمدار را تنها گذاشته‏اند. غیر از طلبه‏ هاى ترک کسى در منزلش نمی رود مگر اینکه چهار تا از تجار بیایند؛ آن هم تبریزى قدرى سهم امام بدهند. فارس‌ها هیچ معاشرت ندارند با شریعتمدارى قهر هستند انسان ناراحت مى‏شود». @iichs_ir
99 02 10.mp3
13.53M
چشم نافذ مرجعیت شیعه در مقابله با جریان های التقاطی @iichs_ir
✳️ در دیدار واعظ همکار ساواک با آیت‌الله خمینی چه گذشت؟! ؛ آیت‌الله خمینی به من گفت: هیئت حاکمه دول مختلف را بفریبد خدا را که نمی‌تواند فریب دهد! در یک گزارش به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 آمده است: چند روز قبل آقای شیخ علی نخعی معروف به افصح‌المتکلمین، که از وعاظ طراز اول تهران و مدت‌هاست با ساواک همکاری می‌نماید، عازم قم برای زیارت حضرت معصومه[س] بود. به مشارالیه دستور داده شد مثل سایر وعاظ و طلاب به دیدن آیت‌الله خمینی برود و در صورت امکان از نظریات او مخصوصا درباره محرم مستحضر گردد. نامبرده در مراجعت گزارش نموده که آیت‌الله خمینی مرا به اندرون منزل خود دعوت و وقتی که وارد شدم مشغول مطالعه نامه‌های زیادی بود که برای او رسیده بود. از من سؤال کرد آیا پارسال شما هم مانند دوستانتان توقیف و تبعید و ناراحت شدید یا خیر. جواب دادم نظر به اینکه اعتماد داشتم که مخالفت ما با دولت و دربار و هیئت حاکمه به زیان اهل علم و منفعت آنها تمام خواهد شد ابراز مخالفتی نکردم. آقای خمینی پرسیدند: چطور مخالفت ما به نفع هیئت حاکمه بود که دخالت نکردید؟ اگر حقیقتا این نتیجه معکوس از مخالفت ما اتخاذ شده پس چرا روشنفکران از ما طرفداری کرده‌اند؟ گفتم: حضرت آیت‌الله بفرمایند روشنفکران چه کسانی هستند؟ جواب داد: مثل همین دانشگاهی‌ها که از عهده تجزیه و تحلیل مطالب برمی‌آیند. گفتم: دانشجویان دانشگاه هم مختلف فکر می‌کنند و دانشجویانی که از زمزمه مخالفت‌های اهل علم حمایت کرده بودند به نظر حقیر مالک‌زاده‌هایی هستند که در صفوف جبهه ملی هم رسوخ کرده تا دلخواه و خواسته ایل و عشیره و دسته خودشان را اجرا کنند، ولی دانشگاهی‌ها به طور کلی دانشجویان روشنفکران انقلابی علاوه از اینکه از اهل علم طرفداری نکردند ملاحظه فرمودید دیگر از پارسال تاکنون دست از مخالفت برداشته از همان موقع تاکنون ساکت مانده‌اند. به علاوه ملاحظه می‌فرمایید از پارسال تا به حال دیگر رادیوهای مخالف‌خوان بیگانه که لاینقطع علیه هیئت حاکمه ایران تبلیغ می‌کردند کوچک‌ترین نغمه مخالفت‌آمیزی پخش نمی‌کنند و دیگر چه دلیلی بالاتر از اینکه مخالفت ما ملاها که بی‌جهت و بی‌سبب همدست و طرفدار مالکین کهنه‌پرست تلقی شده و موجب بهره‌مندی دربار و دولت گردیده است! ❌ آیت‌الله خمینی به من گفت: هیئت حاکمه دول مختلف را بفریبد خدا را که نمی‌تواند فریب دهد! آقای خمینی گفت: نه آقا شما چون همه مردم که از قیام ما استقبال کردند ندیده و نمی‌شناسید یک‌طرفه فکر می‌کنید و در صورتی هم که فرضا استنباط و استنتاج شما درست باشد و هیئت حاکمه ایران دستگاه حاکمه ملل و دول مختلف را تحت این عناوین فریفته باشند، دیگر خدا را که نمی‌توانند فریب دهند. ما بنا به امر الهی برای جلوگیری از اشاعه فحشا در این مملکت اسلامی مبارزه کرده‌ایم و مزد ما مرجوع به خود او می‌باشد. شما که مبلغ دین هستید و در روی منبرها از سیره حضرت حسین(ع) دم می‌زنید چرا راه را این‌قدر اشتباه می‌روید. دین اسلام مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکری است که بر همه مسلمین واجب عینی می‌باشد و دخول ما هم در این مبارزه برای اجرای همین احکام مقدسه می‌باشد که باید ادامه دهیم. @iichs_ir
AUD-20200506-WA0130.mp3
13.19M
📣📢 ستون فقرات تمدن نوین اسلامی بررسی تاریخ اندیشه تحریم وخودباوری در ایران معاصر "دکتر " @iichs_ir
❌ اعلامیه شهربانی کل کشور: تشکیل مجالس سوگواری بایستی با اجازه قبلی پلیس باشد! امروز این اعلامیه از طرف شهربانی کل کشور منتشر شده است: با فرارسیدن ماه محرم (از روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه) که ایام سوگواری و برگزاری مراسم یادبود شهادت بزرگ‌ترین رادمرد عالم اسلام (حسین ابن علی علیه‌السلام) می‌باشد، شهربانی کل کشور بدین وسیله نکات زیر را به اطلاع عموم هم‌میهنان می‌رساند: 1. تشکیل کلیه مجالس سوگواری در (مساجد، تکایا، منازل) با توجه صلاحیت تشکیل‌دهندگان بایستی در تهران با اجازه قبلی و موافقت پلیس و در شهرستان‌ها با شهربانی محل باشد؛ 2. از روز سه‌شنبه 7 ماه محرم مطابق ۲۹ اردیبهشت‌ماه الى آخر روز ۱۳ محرم مطابق 3 خرداد ۱۳43 ترنم موزیک و هر نوع «آتراکسیون» در اماکن عمومی ممنوع می‌باشد؛ ٣. کلیه مغازه‌های مشروب‌فروشی از صبح 8 محرم الى صبح روز 14 که مصادف با ۳۰ اردیبهشت الی 4 خردادماه 43 می‌باشد تعطیل خواهند بود؛ 4. کلیه سینماها از 8 ماه محرم الی 12 (که مصادف با ۳۰ اردیبهشت الى 3 خردادماه است) تعطیل خواهند بود و از روز 13 (شب چهاردهم) شروع به کار خواهند کرد؛ 5. مراسم سوگواری مشروع که با موازین مقدس اسلام تطبیق نماید با رعایت نظم و ترتیب کامل انجام خواهد گردید، لیکن اعمال و تظاهراتی که شرع مقدس نیز آنها را تجویز نفرموده است از قبیل (قمه زدن، تعزیه‌خوانی، شبیه‌سازی) به کلی ممنوع است و به مأمورین انتظامی دستور جلوگیری داده شده است؛ 6. حرکت دستجات عزاداری به طور کلی بایستی در شهرستان‌ها با اجازه شهربانی محل و در تهران با پلیس تهران باشد؛ 7. استفاده از بلندگو بایستی با اجازه مقامات انتظامی بوده و صدای آن نیز فقط برای داخل مجلس تنظیم گردد؛ 8. حرکت دستجات عزاداری به جز ایام تاسوعا و عاشورا در خیابان‌ها ممنوع است و این دستجات در حین حرکت باید توجه داشته باشند که در سمت راست معابر حر کت و نیمه مسیر را بیشتر نباید اشغال نمایند؛ 9. برای اینکه دستجات در مسیر خود هیچ نوع اصطکاک و برخوردی با یکدیگر نداشته باشند بایستی قبلا ساعت و مبدأ و مقصد و مسیر حرکت خود را روشن و موافقت مقامات انتظامی را جلب نمایند؛ ۱۰. از عموم شیعیان و اهالی محترم پایتخت و شهرستان ها انتظار می‌رود که با رعایت کامل نظم طبق دستور شرع مقدس احترام شعائر مذهبی را حفظ و مراسم سوگواری حضرت حسین ابن علی(ع) را انجام دهند و خدای ناخواسته اگر عناصری مراسم مذهبی را وسیله اغراض شخصی قرار دهند شدیدا مجازات خواهند شد. شهربانی کل کشور @iichs_ir
به همت پژوهشکده تاریخ معاصر مجموعه کتاب‌هایی با موضوع به چاپ پنجم رسید برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره این کتاب ها به لینک زیر مراجعه کنید؛ https://b2n.ir/206010 @iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
به همت پژوهشکده تاریخ معاصر مجموعه کتاب‌هایی با موضوع #شیخ_فضل_الله_نوری به چاپ پنجم رسید برای مطا
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر مجموعه کتاب‌هایی با موضوع به چاپ پنجم رسید به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، مشروطیت از حیث تأثیر عمیق و ماندگار آن در سیاست و فرهنگ این سرزمین، نقطه عطفی در تاریخ کشورمان به‌شمار می‌رود. بررسی مشروطیت بدون پرداختن به مواضع فکری و سیاسی حاج شیخ فضل‌الله نوری ممکن نیست. شیخ، در مراحل گوناگون تاریخ مشروطیت دخیل و مؤثر بوده و اگر مشروطیت در تاریخ کشورمان بستر بروز نخستین نزاع جدی و بنیادین میان دین و مدرنیسم به‌شمار آورده شود، شیخ فضل‌الله در آن هنگامه، پرچمدار دفاع از دین محسوب می‌شده و هزینه سنگینی چون اعدام در ملأ عام را در این راستا به جان می‌خرد. در بررسی حوادث مشروطه باید حتی‌الامکان به اسناد دست اول تاریخی و مستندات قابل اعتنا رجوع کرد، اما متأسفانه باید گفت که تاریخ مشروطیت غالبا نه از منظری بی‌طرفانه و واقع‌بینانه بلکه جهت‌دار و یکسویه نوشته شده و تحریفات فراوان در آنها به روندی معمول تبدیل شده است. آنچه در باب کتمان و تحریف حقایق گفتیم بیش از همه درباره شیخ فضل‌الله نوری صادق است؛ چندان‌که با بررسی نقادانه اظهارات غالب مورخین مشروطه درباره وی می‌توان دامنه وسیع تحریف حقیقت را در تواریخ مشروطیت دریافت و از آشنایی با این فاجعه چراغی برای بازنگری و بازنگاری مشروطیت برافروخت و به واقعیات این دوران سرنوشت‌ساز نزدیک‌تر شد. حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی (منذر) با توجه به تحریف حقایق نسبت به شیخ شهید و زدودن تحریفات مجموعه شش‌جلدی پیرامون مشروطیت و حاج شیخ فضل‌الله نوری به رشته نگارش درآورده است که با استقبال مخاطبان به‌خصوص تاریخ‌پژوهان مواجه شده و به چاپ پنجم رسیده است. عناوین این مجموعه شش‌جلدی عبارت‌اند از: 1. کارنامه شیخ فضل‌الله نوری (پرسش‌ها و پاسخ‌ها) 2. آخرین آواز قو (بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضل‌الله نوری براساس آخرین برگ زندگی او و فرجام مشروطه‌خواهی) 3. خانه بر دامنه آتشفشان! (شهادتنامه شیخ فضل‌الله نوری) 4. دیده‌بان بیدار (دیدگاه و مواضع سیاسی ـ اجتماعی شیخ فضل‌الله نوری) 5. شیخ فضل‌الله نوری و مکتب تاریخ‌نگاری مشروطه 6. اندیشه سبز، زندگی سرخ (زمان و زندگی شیخ فضل‌الله نوری) برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره این کتاب ها به لینک زیر مراجعه کنید؛ https://b2n.ir/206010 @iichs_ir