◽️ تلازم اختیارات ولی فقیه با مسئولیتهای ایشان
✍️ نوشتاری از حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛
🔸 براساس نظم مردم سالاری دینی، رهبری در حوزه اختیارات کارگزاران دخالتی نمیکنند. رئیس جمهور کار خودش را انجام میدهد ولو اینکه، نظارت نسبت به ایشان از جایگاه رهبری وجود دارد اما در نهایت آن چیزی که به مردم وعده و اعلام کرده و قانونی را که به تصویب مجلس رسانده است، محور عمل قرار می دهد.
🔹 هر جایی که مسئولیت اجرا برعهده رهبری بوده و خود ایشان متصدی امور بودهاند، کارها به گونهای سامانمند جلو رفته است مثل امور امنیتی، نظامی و انتظامی. اما اگر مواردی از حیث قانونی به رهبری مستند نباشد و به کارگزاران منتسب باشد، اما نیاز به ورود رهبری وجود دارد، باید در یک فرایند قانونی مردم و نمایندگان، توصیه ایشان را اخذ کنند تا به یک منطق رهنمون شوند...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/talazom
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 کرسی "ذاتگرایی جدید در علوم انسانی و علوم طبیعی"
🎙باحضور:
دکتر #ابراهیم_دادجو
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
🗓 دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴
🔗 حضور مجازی در کرسی 👇👇
📥 https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی گونهشناسی خداناباوری در غرب
🔰 گروه غربشناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غربی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#روزبه_زارع
#علی_شهبازی
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدی_نیا
⏰ سهشنبه 30 خردادماه 1402، ساعت 10
📡 ارتباط از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/gkhoda
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️تشیع و الحاد در ایران
✍️ نوشتاری از حجت الاسلام #مهدی_جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛
🔸 «الحاد» در اصل از مادهی «لَحْد» (بروزنمهد)، به معناى حفره است که در یک طرف قرار گرفته و به همین جهت به حفرهاى که در یک جانب قبر کنده مى شود، «لحد» مىگویند همچنین هرکارى که از حدوسط، تمایل به افراط و تفریط پیدا کند نیز «الحاد» گفته می شود پس شرک و بت پرستى نیز بر همین نظر «الحاد» است.
🔸 منظور از «الحاد» در اسماء خدا این است که الفاظ و مفاهیم آن را تحریف کنیم و یا به گونهای خدا، توصیف شود که شایسته آن نیست، همانند مسیحیان که قول به تثلیث و خدایان سهگانه دارند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/elhadirr
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی "ارزیابی حقوقی لایحه عفاف و حجاب"
🎙باحضور:
#حسینعلی_بای
#مهدی_جمشیدی
اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 یکشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏣 تهران - خانه اندیشهورزان جوان
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸ارائه مقاله با عنوان «هویت پژوهی ادبیات انقلاب اسلامی در دههی شصت»
🎙 با حضور و ارائه:
حجتالاسلام #مهدی_جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#ارائه_مقالات
🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست علمی مناسبات اسلام و فرهنگ
🎙 با حضور:
#علی_ذوعلم
#حسن_بنیانیان
#مسعود_اسماعیلی
🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
#نشست
🆔 @iictchannel
💯🗒 #بخوانید
🔰 نقد آرای آمنه ودود در تفسیر آیات حجاب (عفافگرایی و حجابگریزی)
✍🏻 حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی و اعظم اسداللهی
📌 چکیده:
💢 مخالفت با حجاب زنان با تکیه بر اهمیت عفافگرایی مدتی است در میان برخی از نو اندیشان مسلمان بهویژه فمینیسمهای اسلامی ترویج میشود. از جمله آنان، آمنه ودود ـ مسیحی مسلمانشده آمریکایی و استاد دانشگاه ویرجینیا مدعی است نوع پوشش در عصر حاضر بر اساس نگاه مردسالارانه به زن و از ناحیه جبر فرهنگی جوامع است. از دیدگاه او قرآن درصدد تشریع حجاب نبوده است؛ بلکه این آیات داستانهایی در مورد فرهنگ رایج عصر نزول برای نشان دادن اهمیت مسئله حضور اجتماعی زن همراه با عفاف است.
🔸 نویسنده در این مقاله درصدد نقد مبانی و نتایج بهدستآمده آمنه ودود در نظریه عفافگرایی بوده است. با مطالعه و استخراج مبانی آمنه ودود در کتاب «قرآن و زن» و تحلیل آن به روش توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی مشخص شد که در مبانی ودود مواردی از قبیل تفسیر قرآن بدون سنت، پایهگذاری هرمنوتیک توحیدی، عصریانگاری و لزوم خوانشهای معاصر، اعتقاد به برابری جنسیتی نقش مهمی در ارائه نظریه عفافگرایی و حجابگریزی دارد. با نقد مبانی و تفسیر صحیح از آیات حجاب، نظریه فقها و مفسران فریقین در آیات حجاب تقویت و اکتفا به عفاف بدون الزام به حجاب موردنقد قرار گرفت.
📩 لینک دریافت فایل مقاله:
➡️ qkh.journals.miu.ac.ir/article_7583.html
#مقاله
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
⁉️ حجاب، امری فردی یا رفتار اجتماعی؟
➕ در آیه 255 سوره بقره آمده است که «لا اکراه فی الدین...» در دین هیچ اجباری نیست... آیهای که این روزها دستاویز افرادی غیر متخصص شده تا به استناد غیرصحیح به برخی آموزههای دینی، ارتباط و نسبت بین حجاب و عفاف را رد کرده و در نتیجه حجاب را از نظر شرعی امری غیر ضروری معرفی کنند...
✅ گفتوگوی حجتالاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب، مدیر گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه پیرامون این آیه شریفه و پاسخی به این پرسش است که آیا «لا اکراه فی الدین» یعنی هر کاری میخواهیم انجام دهیم؟
🔍 این گفتگو را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/sharee-2
#مصاحبه
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸امام جواد(ع):
🔰« سه خصلت جلب محبّت مىكند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردى در مشكلات آنها، همراه و همدم شدن با معنويات»
📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲
◼️ فرارسیدن سالروز شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت #باب_الحوائج #امام_جواد (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
🆔 @iictchannel
◽️ انقلاب اسلامی خوانشی جدید از تمامی ابعاد زندگی اجتماعی ایجاد کرد
💢 حجتالاسلام و المسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
🔸 معرفتشناسی انقلاب یعنی مرور و شناخت ریشهها، اندیشهها، باورها و عوامل تأثیرگذاری که انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است و امروز اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود، این «تحوّل» باید مبتنی بر پایه آن معرفتشناسی باشد وگرنه اگر تحولی هم انجام شود، تحوّلِ مطلوبِ انقلاب اسلامی نیست.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ezndegi
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ تفسیر تنزیلی، گامی به سوی تحول علوم انسانی
💢 گفتگوی مفصل و خواندنی با حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجتپور عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه؛
🔸چیزی که بنده درپی آن بودم، دخالت زمان نبود. هرچند گاهی در آغاز کار در نوشته های غیررسمی یا حتی در نوشته های رسمی خودم مانند جلد اول تفســیر همگام با وحی، گاهی از تعبیر زمان نزول استفاده میکردم و ً دریافتم که هدف من بحث محتوا بعدا و ترتیب مفاهیم است، نه زمان نزول که البته از واژه زمان هم در نوشته های خود استفاده کرده ام
✖️ چالش های پیش روی بنده این بود و برای من بسیار مهم بود کاری که یک طلبه حوزه شیعی انجام میدهد، هیچ یک از این قالبها را به خود نگیرد و از نظر اتقان و ریشهداری به گونهای باشد که در فرهنگ حوزوی و چارچوبهای پذیرفته شــده منطق حوزوی، جای خودش را باز کند.
✅ چون ما قصد جامعه پردازی داریم و در پی ترویج حکمرانی اسلامی و مانند آن هستیم. پس بی تردید در چارچوب تفسیر تنزیلی، انشاءالله مطالعاتی بسیار گسترده شکل خواهد گرفت...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tafsirtanzili
#مصاحبه
#تفسیر_تنزیلی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا 💠 مبارزه با فساد(طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در مج
08 14020315.mp3
8.76M
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
💠 مبارزه با فساد(طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در مجلس)«برنامه هشتم»
🔹 بررسی پارادوکس موجود در چگونگی مبارزه با فساد
🔹 بحث نهاد: طراحی نهادهای مبارزه با فساد
🔹 بحث قواعد: قواعد رفتاری در مقطع پیشگیری و قواعد برخورد با افراد و اموال بعد از وقوع فساد
🎙با حضور:
دکتر #محمود_حکمت_نیا
(عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 ۱۵ خرداد ماه۱۴۰۲
#صوت
🆔 @iictchannel
📸 #گزارش_تصویری
🔹 جلسه شورای مرکزی رشد و نوآوری پژوهشگاه
🏢 سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⏰ دوشنبه 30 خرداد ماه ۱۴۰۲
#مرکز_رشد
🆔 @iictchannel
💢 نشست علمی "نقد و بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب"
🎙 با حضور:
#حسینعلی_بای
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📆 دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰
🏷 پخش زنده و مستقیم: 👇
🖇 heyatonline.ir/pasokh.tv
#حجاب_عفاف
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️تاریخ مردمان ایران، بدون توجه به جریان مکتب شیعه قابل درک نیست
💢 حجتالاسلام والمسلمین #مهدی_جهان در نشست "گونهشناسی الحاد در ایران معاصر" بررسی نمود:
🔸 تاریخ مردمان ایران زمین، بدون توجه به جریان «مکتب شیعه» و لوازم علمی و عملی آن، قابل ادراک نیست، زیرا هر مکتبی، مجموعهای متشکل، مجتمع و گروه در اجتماع است که علاوه بر مبانی فکری، از نوعی رفتار ویژهی اجتماعی نیز برخوردار است که لوازم علمی و عملی نامیده میشود و در تاریخ «مکتبشیعه» جریانی است که در تاریخ ایران پیوستگی پیدا کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/jmaktab
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️آیا مقررات لایحه حجاب برای سلبریتیها بازدارنده است؟
💢 حجتالاسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست «تحلیل ابعاد حقوقی لایحه عفاف و حجاب» عنوان کرد:
🔸 لایحه جدید مجازات فرد مشهور بازیگری که عمداً هنجارشکنی و تبلیغ علیه بی حجابی میکند، را از دیگران جدا میکند یا کسانی که پول گرفتهاند تا علیه نظام تبلیغ کنند و اینها را نباید با شهروندان یکسان گرفت.
🔺 در ماده ۴ در مورد این قشر بیان شده است که این افراد علاوه بر پرداخت جریمه عمومی یعنی یکششم مبلغ تعیین شده در ماده یک(۳ میلیون تومان) و لغو کلیه امتیازات و تخفیفات اهدایی با حکم مرجع قضایی به محرومیت از فعالیت حرفهای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ما تا یک سال محکوم میشود و اگر بازدارنده نباشد به شش ماه تا دو سال زندان و جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون محکوم خواهد شد.
🔹 البته برخی میگویند این مبلغ بازدارنده نیست و باید زیاد شوداما باید توجه شود مجازات فرد دارای شهرت با مجازات شهروند معمولی در مواد لایحه کاملا متفاوت است و باید هم باشد. پیامدهای بی حجابی شهروند معمولی در ماده یک لایحه آمده است ولی مجازات مشاهیر در ماده چهار پیشبینی شده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/layehehejab
📻 صوت کامل نشست را بشنوید:
🏷 eitaa.com/hedayatnia_ir/2016
#نشست
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی گونهشناسی خداناباوری در غرب 🔰 گروه غربشناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و ن
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست علمی گونهشناسی خداناباوری در غرب
🎙 با حضور #روزبه_زارع #علی_شهبازی #حمیدرضا_شاکرین #محمد_محمدی_نیا
📡 ارتباط از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
#نشست
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔰 ویژه برنامه تلویزیونی #کتابگردی شبکه افق با معرفی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
🚨 اختصاصی و ویژه
‼️ اگر به دنبال بررسی همه جانبه لایحه حجاب و عفاف هستید، پیشنهاد می شود این نوشتار را حتماً بخوانید...
◽️بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب(حمایت از سلامت اجتماعی)
✍️ به قلم #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛
🔸 باید متذکر شد که عنوان «لایحۀ حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» و یا «حمایت از سلامت اجتماعی» است که هر دو، جای تأمل دارد. این جهت این عناوین ایراد دارد که بین دو عنوان حجاب و عفاف همسانپنداری صورت گرفته و تصور شدهاست که این دو عنوان دارای مفهوم واحدی است، درحالیکه بین حجاب و عفاف رابطۀ عموم خصوص من وجه است.
💢 حتی اگر ارائهدهندگان این لایحه به متفاوت بودن این دو عنوان التفات داشته باشند و با وجودِ آن، از این دو عنوان استفاده کرده باشند، بازهم چنین عنوانی مناسب لایحه نیست، زیرا موضوع لایحه تنها حجاب است و نه عفاف. بنابراین موضوع مواد، خاصتر از عنوان لایحه است....
🔍 ادامه را بخوانید...
🌐 iict.ac.ir/layehehejab-2
🏷 دریافت متن کامل در قالب فایل PDF👇👇
📥 b2n.ir/n47287
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
◽️جدا کردن دین از سیاست به معنای زیر پا گذاشتن منافع ملی و مصالح اسلامی
💢 حجتالاسلام والمسلمین #محمد_ملک_زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛
🔸 متاسفانه برخی از افراد در جوامع اسلامی در قالب مدعیان روشنفکری، خواسته یا ناخواسته با القای شیطانی دشمنان، همراهی کرده و میکنند و سعی آنان بر این است که اینگونه وانمود کنند که ساحت دین از ساحت سیاست جدا است و نباید این دو در کنار هم دیگر باشند؛
🔸در حالی که این افراد یا اطلاع لازم را نداشته و یا خود را به تجاهل می زنند؛ چراکه اگر دین از سیاست جدا باشد قطعاً دشمنان به راحتی خواهند توانست تا بر جوامع و نظام اسلامی سلطه پیدا کنند و به همین دلیل می باشد که امام خمینی (ره) با درک صحیح شرایط، تلاش داشتند تا با این گونه تفکرات انحرافی مبارزه و مقابله کنند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/dinss
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️نقدی بر نسبت شفافیت با آموزههای دینی
💢 آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛
🔸آیه «لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ… » ارتباطی با شفافیت آراء ندارد.
🔸شأن نزول این آیه این است که رسول گرامی اسلام درحال بیان مسائل حج بودند که فردی بلند شد و سوال پرسید و این عمل خود را تکرار کرد و در این زمان بود که آیه قرآن نازل شد و بیان داشت که «بگذارید خود پیامبر بیان کنند و عجله در سوال نکنید…»
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/adiini
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️خاستگاه خداناباوری در غرب مدرن در تناسب با اندیشه مدرن است
💢 نشست علمی“گونهشناسی خداناباوری در غرب معاصر” در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غرب؛
🔸 خاستگاه خداناباوری غرب مدرن است و آن در تناسب با اندیشه مدرن میباشد و هم برآمده از جغرافیای مغربزمین. در توضیح تناسب اندیشه مدرن و خداناباوری باید این نکته را یادآوری کرد که از معرفتشناسی دکارت بود که خدا تبدیل به ابژه و موضوع مطالعه ذهن انسانی میشود و زمینه برای سربرآوردن خداناباوری مهیا میگردد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ghmdrn
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️هدف رسالههای دکتری باید گرهگشایی عملی یا نوآوری علمی باشد
💢 آیتالله #علی_اکبر_رشاد در همایش «سیاستپژوهی در باب رسالههای دکترا در علوم انسانی» تبیین نمود:
🔸 موضوع رسالهنگاری در برخی از نظامهای آموزشی، مهمترین امر و رویداد علمی است که در حیات یک انسان و در نظام علمی و آموزشی کشور اتفاق میافتد.
🔸 در نظام آموزشی دانشگاهی فعلی ما اگر هزار و یک عیب وجود دارد قطعاً یکی از بزرگترین آنها همین مشکلات متعددی است که در زمینه رسالهنگاری با آن مواجه هستیم.
🔸 در برخی از دانشگاهها در شرق و غرب عالم، رسالهنگاری به این سهولتی که ما با آن مواجه میشویم، نیست.
🔸 در واقع گفته نمیشود که این یکی از کارهایی است که دانشجو باید در سنوات تحصیلی انجام دهد بلکه مهمترین کاری است که باید انجام دهد و از بدو ورود به دانشگاه، تعیین وضعیت رسالهای که باید به سامان برساند به وی گوشزد میشود اما ...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/rdktri
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی بررسی تحلیلی آثار ادبی سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب
🔰 گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#حامد_صلاحی
#محمد_رسول_تبیک
#محمد_حسن_شاهنگی
⏰ یکشنبه 4 تیرماه 1402، ساعت 9
📡 ارتباط از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/btaktab
#نشست
🆔 @iictchannel