eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ بررسی و تصویب طرح‌نامه‌های مداخل تمسخر و حق‌گرایی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 یکصد پنجاه و ششمین جلسه شورای علمی گروه اخلاق دانشنامه قرآن شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ❇️ در این جلسات طرح‌نامه‌های مداخل تمسخر و حق‌گرایی مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
◽️شاخصه‌های معنویت غیردینی 🔹 کرسی علمی- ترویجی “انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره)" برگزار شد. 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا کرمانی، عضو شورای علمی گروه عرفان مؤسسه امام خمينی(ره): 🔻 تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقع‌گرایی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های معنویت غیردینی است؛ معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف می‌کنند؛ ➖ می‌گویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم و این معنویت ما را از رنج فاصله می‌دهد و به آرامش می‌رساند. 📎 ادامه مطلب👇👇 🌐 iict.ac.ir/ensanshenasi-2 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی عرفان در ادعیه 🔰 گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 💢 با حضور اندیشمندانی از کشور عراق 🎙 با ارائه: ⏰ سه شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/erfanadeyeh 🆔 @iictchannel
جایگاه تخلف‌انگاری و جرم‌انگاری.mp3
9.2M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 درآمدی بر جایگاه تخلف‌انگاری و جرم‌انگاری در فقه و حقوق 1️⃣ «برنامه اول» 🔹 «تخلف انگاری» قائل به وجود برخی رفتارهای ممنوعه است که در حد فاصل بین جرایم و مباحات، عنوان "تخلف" را به خود اختصاص داده است. 🔹 در واقع ضرر و زیان ناشی از ارتکاب « تخلفات» به اندازه‌ای نیست که این افعال را شایسته ورود به جرگه «جرایم» نماید. 🎙با حضور: حجت الاسلام دکتر حجت الاسلام دکتر (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف 🆔 @iictchannel 🆔 @balaghemobeen l بلاغ مبین
📸 📚 گزارش تصویری نمایشگاه آثار قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 قم، کتابخانه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅 ۲۰ تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا معاد و جهان پس از مرگ یک تخیل بشری است؟ 👌 پاسخ جالب و کامل حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به این شبهه رو حتما ببینید💯 🔅 ویژه برنامه چراغ 🎥 شبکه جهانی ولایت 📅 ۱۹ مهرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
◽️ نامسائل دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه ✍️ نوشتاری از دکتر عضو هیأت علمی گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه؛ 🔸 دولت پیش از انجام هر اقدامی برای حل مسائل عمومی باید به این نکته بیندیشد که با چه مسئله­‌ای مواجه است. هر نوع راه­‌حل­ اندیشی پیش از مسئله‌­شناسی، عمیقا خطاست. مسئله‌­شناسی درست روی دیگر سکه حل مسئله است لذا کم‌­کاری در مسئله‌شناسی، ملازم مسئله‌­سازی­‌های جدید است. 🔺 البته نه به صورت استثنایی، بلکه در پس بسیاری از سیاست‌گذاری­‌ها و قانون­‌گذاری­‌های کشور، فاقد مسئله‌­شناسی عمیق و درست است و همانند آن­ها، مملو از راه‌­حل­‌هایی است که فارغ از آنکه بدانیم مسئله چیست می­توان پیشنهادشان داد. 🖇 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/bhftmt 🆔 @iictchannel
◽️ گستره فقه و حقوق بین‌الملل اجازه دفاع را به مردم فلسطین می‌دهد 🔹 حجت‌الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی تأکید کرد: 🔻 عقل حکم می‌کند که در قبال ظلم باید مبارزه کرد و حق را گرفت، چون حق گرفتنی است و حق دادنی نیست. حق در زمین مذاکره به دست نمی‌آید، مخصوصا نسبت به کسی که جائر، ظالم و غاصب است و از روی علم به غصب تن داده است و به تعبیری آن آیه‌ی قرآن می‌گوید: «أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ». ➕ این‌که کسی مظلوم واقع شده است، به مظلوم اذن قتال داده می‌شود، برای این‌که از ظلم درآید و در صدر اسلام هم عملا این حکایت محقق بود و عملا مردم مکه که مهاجر بودند و از سرزمین خودشان هجرت کردند و به تعبیری از ظلم آن‌ها فرار کردند، طبیعتا باید به سرزمین خودشان برگردند و حق خودشان را بگیرند و گذر زمان هم این قضیه را نفی نمی‌کند. 📎 ادامه مطلب👇👇 🌐 iict.ac.ir/palestine 🆔 @iictchannel
🔸هم‌اندیشی بین‌المللی طوفان الاقصی؛ پيامدها و راهبردها 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری مركز ارتباطات و بين الملل حوزه های علميه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ➖ بلال اللقیس (استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل سیاسی و فرهنگی از کشور لبنان) ➖ حیدر زایر العامری (رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کوفه عراق) ➖ (رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه) ➖ مختار شیخ حسینی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی) ✍️ دبیر علمی: 📅 چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/al-aqsa 🆔 @iictchannel
🔖 | حاملان اندیشه کشور ✍️ دکتر 💢 پس از انقلاب اسلامی چنین گمان می‌رفت که فرهنگ غربی و اندیشه‌های روشنفکرانه جهان غرب از مرز و بومی که بوی اسلام گرفته است، رخت می‌بندد و می‌رود، اما پس از گذشت بیش از ۴ دهه همچنان شاهدیم فرهنگ غربی در این کشور زنده است و حتی در برخی زمینه‌ها رشد و گسترش پیدا کرده است. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری
⁉️ کارکرد اصلی اعتقاد به حیثیت التفاتی چیست؟ 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در نشست علمی “سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت" تشریح کرد: 🔻 بحث اصلی دنت، تبین رفتار کامپیوتر نیست بلکه می‌خواهد ابزارانگاری را برای ما تشریح کند و بگوید آن چیزی که وجود دارد صرفا رفتارهای معقول ماست و اگر حیث التفاقی را وارد میدان می‌کنیم برای این است که ابزار خوبی است که بر اساس آن رفتارهای دیگران را درک کنیم. ➕ بنابراین اگر در علوم شناختی، مواردی نظیر ذهن انسان یا حیوان یا کامپیوتر و هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم باید این حیث التفاتی را صرفا ابزاری مفید در نظر بگیریم اما در عرصه واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. 📎 ادامه مطلب👇👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-4 🆔 @iictchannel
◽️اسلام فعال یا تنزه طلب و ساکت؟! 🔸 نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه، منتشر شده در سایت الف؛ 💢 وقتی سخن از اسلام سیاسی به میان می‌آید باید توجه بشود که این عبارت دارای دو پیوست است. در وهله اول اجتماعی بودن دین اسلام را نشان می‌دهد که در آن جامعه و مردم مخاطبان دین و اساسا کانون دغدغه مسلمان قرار می‌گیرند و او نسبت به آنان خود را دارای تکالیفی می‌بیند. دقیقاً در برابر اسلام تنزّهّ‌طلب و ساکت که تنها امور شخصی و فردی را برجسته می‌کند، اسلام سیاسی موضوعات جامعه و روابط دولت و مردم را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/feslam 🆔 @iictchannel