eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
620 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان 🔹 «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» 💠 خدایا در این روز طاعت خاشعان (فروتنان) را به من ده و سینه ام را به توبه فروتنان وسعت ده به امان دادنت ای امان آنان که می‌ترسند. 🆔 @iictchannel
🔰 در ایام و لیالی ماه مبارک رمضان میزبان شما هستیم در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ♨️ غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕌 مصلّی تهران، بخش نشر مکتوب 🔻 یکم تا ۱۴ فروردین ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد 🆔 @iictchannel
◽️ از کجا، چگونه و با چه روشی آغاز کنیم؟ 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش اول 🔸 خدای سبحان در قرآن فرمود:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»(مائده:۱٠۵) یعنی از نظر قرآن پاسخ از کجا آغاز کنیم؟ این است که «علیکم انفسکم» از خودتان، از حقیقت وجودی خودتان، از خود حقیقی، از من حقیقی خود شروع کنید... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان 🔹 اللّهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین 💠 خدایا در این روز مرا بر موافقت نیکان موفق بدار و از رفاقت اشرار دور گردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهیتت ای خدای عالمیان 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش دوم 🔹 عرفان به نفس کلید کمال و گوهر گنج روان و مفتاح فلاح و راه رستگاری است. تعالیم انبیای الهی بطور عام و پیامبراعظم(ص) بطور خاص برای این بود که خود را بشناسیم و بسازیم که هرچه هست در درون جان ماست و دیگر هیچ. ⁉️ لذا اگر بپرسید از کجا آغاز کنیم؟ قرآن می فرماید از خود آن خود حقیقی و خود خدایی آغاز کنید، آن را شناخته و بسازید و در واقع «بازگشت به خویشتن خویش»و در این بازگشت و رجعت به نفس، با دوبال: 1⃣ تفکر در خود یا درک انفس 2⃣ دریافت انفس که درک از سنخ عقلی و دریافت ازجنس قلبی است. 🔻 بنابراین با خودآگاهی و خودیابی به سلوک تا شهود بپردازیم. به تعبیر عمیق و عریق علامه حسن زاده آملی که به واقع «فیلسوف نفس» بود: ❎ «شما دوستان من بینش خودتان را در هر چه که می‌‌بینید به کار ببرید و در بودِ آن چیز درست اندیشه کنید به طور ساده و طبیعی هستی‌‌‌ها را تماشا کنید و کتاب هر موجودی را که می‌‌خوانید تنها با همان موجود سرگرم باشید و در پیرامون او دقّت کنید. 💠 در اجزای پیکر خودتان بنگرید و کلمات کلّی و جزییِ کتاب هستی خودتان را مطالعه کنید. خواهش من از دوستانم این است که این گفته ها را سرسری نگیرید و در پیرامون آنها اندیشه بفرمایید، به خصوص در تنهایی، به ویژه در پاره ای از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است؛ 🔸 در بودِ خود و بودِ دیگر هستی‌‌ها و بَدوْ و ختمِ آنها و تدبیر و تَعَیُّش و آمد و شد و حرکت و جنب و جوش آنها و ... مقداری به فکر بنشینید که این نشستن سَفَرها می‌‌آورد و این فکر بهره‌‌‌ها می‌‌دهد»(دروس معرف نفس/ درس سیزدهم/ ص۴٧-۴۴) 🟡 بنابراین تفکر در جهان درون و برون عوائد معرفتی و فوائد معنوی فراوانی خواهد داشت و عقل و نقل میگویند خود را از این همه برکات محروم نکنیم. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین. 💠 خدایا راهنمایی ام کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجتها و آرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل طاهر او. 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش سوم 🔹 در استمرار ابحاث پیشین اگر بخواهیم پاسخ سوال از کجا آغاز کنیم؟ را بدهیم باید به این نکته توجه کنیم که در برابر ساحت ایجابی یعنی معرفت نفس و توجه به خودحقیقی ساحت سلبی نیز داریم، به این معنا که جهل و جهالت به نفس نداشته و از خود حقیقی غفلت نکنیم، زیرا در روایتی امیرالمومنین علی(ع) فرمود:« عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها» یعنی در شگفتم که آدمیان هر چیزی را گم کنند در پی آن و جستجویش هستند، در حالی که خودشان را گم کرده اند و به دنبال خویش نرفته و در جستجویش نیستند. حدیث یاد شده نکات نغزی را دربردارد مانند: 1⃣ خود حقیقی انسان گمشده اوست و باید برای پیدا کردنش حرکت، تلاش و بلکه مجاهده کند تا آن را بیابد. 2⃣ هرآنچه در پی آن و پیدایی اش هستی، خواهی یافت که:«من جد وجود» پس به دنبال خود بگردیم و او را ازچنگال طبیعت و ناسوت برهانیم و بسوی ملکوت و مافوق آن سیر و صیرش دهیم. 3⃣ غفلت از خود ریشه فسادهای درونی و برونی و ویرانگر است. به تعبیر علامه حسن زاده آملی: «‌‌ كسى كه خود را فراموش كرده است، دنيا و آخرتش هر دو را از دست داده است، چنين كسى اهل دنيا هم نيست، زندگى دنيا هم براى او لذت بخش نيست. 🔺 مشاغل و آرزوهاى دنيوى و خواسته هاى نفسانى، انسان را مبتلاى به مرض غفلت مى كند كه از توجه به ملکوت، و سير و سلوك روحانى و نيل به لقاء الله باز مى ماند. ▫️ خداوند سبحان در سوره والشمس يازده بار قسم ياد فرمود و جواب قسم اين كه: "قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا" رستگار كسى است كه نفس را تزكيه كرد و پاك گردانيد و نااميد و زيانكار شد كسى كه نفس را گم كرد و از دست داد و در پى اصلاح و تزكيه آن برنيامد.( عباس عزیزی،پندهای حکیمانه در آثار علامه آیه‌الله حسن‌زاده آملی‌، ص) بنابراین: ➖ الف) اکنون شب در شبهای ماه مبارک رمضان، شب شهود خود و سحر راز ورود به شبستان شهود است و سالک نباید شب و سحر را از دست دهد. ➖ ب) به تعبیر علامه حسن زاده آملی:« برادرم! به فکر خود باش و از خویشتن غافل مباش و همواره کشیک نفس بکش که کشیک نفس کشیدن کشکی نیست. از خداوند توفیق بخواه. 🔸 با اَبنای روزگار بساز و مرد تحمّل باش و به مثل معروف که چه خوش مثلی است «آسیاب باش، درشت بستان و نرم باز دِه» مردِ فکر باش که فکر لُبِّ عبادت است. 🔹 مناجات و راز و نیاز با دوست را قطع مکن « قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ »(فرقان:77)(حسن زاده آملی، نامه‌ها برنامه‌ها، ص ۸۰- ۸۱). ➖ ج) انسان خودآگاه و از غفلت بدر آمده کسی است که: «انسان باید خود را خانه تکانی کند. آن کسی که می خواهد در حریم قدس الهی قدم بگذارد و آشنایی پیدا کند، باید خودش را نغض کند؛ خودش را بتکاند. تا گرد و غبار و تعلقات مادی هست، به آن‌جا راه ندارد».(صدکلمه، کلمه...) 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا افراد مضطر و گرفتاری را می بینیم که دعا می کنند ولی به اجابت نمی رسد؟ ❌ مظلومانی را می بینیم که از خدا پیروزی بر دشمن می طلبند ولی آنها را یاری نمی کند؟ ⚠️ مگر خداوند متعال در قرآن نفرموده است که دعا کنید تا برای شما اجابت کنم؟ چرا دعا می کنیم ولی استجابت نمی شود؟ 💯✅ پاسخ به این شبهات را در روایتی از امام صادق(ع) بشنویم👆👆 🎙 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🤲 جایگاه دعا در زندگی ➖ قسمت دوم 🆔 @balaghemobeen l بلاغ مبین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان 🔹 اَللّـهُمَّ نَبِّهْنى فیهِ لِبَرَکاتِ اَسْحارِهِ، وَنَوِّرْفیهِ قَلْبى بِضِیآءِ اَنْوارِهِ، وَخُذْ بِکُلِّ اَعْضآئى اِلَى اتِّباعِ اثارِهِ، بِنُورِکَ یا مُنَوِّرَ قُلـُوبِ الْعارِفینَ. 💠 خدایا آگاهم ساز در این ماه از برکات سحرهاى آن و نورانى کن در آن دلم را به پرتو انوار آن و بگمار تمام اعضا و جوارحم را به پیروى کردن آثارش به نور خود اى روشنى دهنده دل هاى عارفان. 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش چهارم در قسمت های بیان روشن شد که پرسش این بود که از کجا و چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ با تکیه بر آنچه بیان شد، لازم به یادآوری است که همه چژز در درون ماست و خود را دست کم نگیریم، ما با استعداد خلیفه الله شدن خلق شدیم و قدرت خلاقیت و ابتکار در متن وجود ما تعبیه شد. 💠 به عبارت دیگر، ما بر صورت حق تعالی آفریده شده و آینه تمام نمای اوئیم. پس چرا در صراط خلیفه خدا شدن حرکت و صیرورت نکنیم و تعالی وجودی نیابیم؟ چرا درجا زده و سکون را بر سلوک و توقف را بر تعالی و تنقص را بر تکامل ترجیح می دهیم؟ ما راچه شده است که از داشته های خویش بی خبر و اندرغفلتیم؟ 🔻 مگر نه این است که انسان معجزه خلقت و شاهکار آفرینش است به گونه ای که خالق انسان بعد از بیان مراحل خلقت انسان فرمود:« فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»(مومنون:۱۴)؟ حال ایا این معجزه خدا نمی تواند معجزه کرده و خارق عادات باشد و حجاب نداستن و نتوانستن را پاره کند و بسوی دانایی و توانایی حرکت کند؟ انسان معجزه گر در هستی است و توانایی عبور از همه موانع رشد و رهایی، عوالم خلقت از ناسوت تا مافوق ملکوت را داراست و این دانایی و توانایی را دارد که مظهر «علیم» و«قدیر» شده و همه پدیده های خلقت را به استخدام خویش در آورد و رابطه اش با غیر از خودش، رابطه استخدام گرایانه و تسخیری باشد. 🔹 و با مظهریت اسم« حکیم» همه چیز را تفسیر حکیمانه کرده و از ماسوای حق حکیمانه بهره مند شود. لذا مظهر اسمای حسنای «علیم»، «قدیر» و«حکیم» شدن نشانی بر هندسه تصعید وجودی او در نظام هستی است. ▫️ آری انسان معدن گنج های متکثر و سرمایه های سلوکی متعددی است که پیامبر خدا حضرت ختمی نرتبت محمدمصطفی(ص) فرمود:« اَلناسُ معادِنُ کمَعادِنِ الذهَبِ وَ الْفِضةِ»( من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج‏۴، ص ۳۸۰، ح ۵۸۲۱؛ الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ‏۸، ص ۱۷۷؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۶۴، ص ۱۲۱) و ذهب یا طلا و فضه یا نقره یا گنج زرد و سفید بیان تنوع و تکثر گنج های الهی است و این حقیقت، واقعیتی در تمامی آدمیان خواهد بود و گزاره «از خود آغاز کنیم» یا «خود شناسی» عامل«خودکاویدن» و « خودیابیدن» است. 🟡 لذا روش درون نگری با هدف خوداگاهی و خودیابی می تواند روش خودسازی و بازسازی خویشتن باشد که چگونگی و چرایی معرفت نفس برهمین وزان و روال و منوال خواهد بود. به هرحال به تعبیر باباافضل کاشانی: ای نسخه نامه الهی که توی وی آینه جمال شاهی که توی (باباافضل کاشانی " رباعیات " رباعی شماره ۱۹۲ ") و مولانا در دیوان شمس: "بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست در خود بطلب هر آنچه خواهی که توی (رباعی شماره ۱۷۵۹) یا به تعبیر ملاحبیب اله خراسانی: « گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس(غزل ش ۱۹۶) 💠 نتیجه آنکه خزائن وجود خود را دریاب که از خزینه غیب به این دنیا تنزل یافت(ر.ک:حجر:۲۱) و قدر هرکس بقدر طلب و تمنای اوست و ببین در جستجوی چیستی تا بگویم و بدانم کیستی؟ 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔻 آغاز اصلی سال، امشب است... 🔹 ویژه برنامه شب های قدر "سدره" 🎙 با حضور: دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 📅 ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🎥 شبکه پنجم سیما 🔴 این برنامه را به صورت کامل، در تلوبیون مشاهده کنید: 🌐 telewebion.com/live/tehran?e=0xc44d290 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین. 💠 خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه ماجرا 🔹 حکومت امیرالمومنین علیه السلام حکومت مدیریت متضادنماها است. 💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی 🎙 باحضور: آیت الله عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📅 شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۰:۲۰ 🖥 شبکه ۴ سیما 🆔 @iictchannel
◽️ حجت الاسلام قائمی نیا خادم برگزیده قرآن کریم 🔸 مراسم بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی بعدازظهر شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی برگزار شد. 🔹 در بخش منتخبان حوزه پژوهش قرآنی از حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد. 🆔 @iictchannel
◽️ سجده سایه‌ها، تفسیری از آیه ۴۸ سوره مبارکه نحل ✍ نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ 🔹 مرتبه نازل هر حقیقتی سایه وجودی مرتبه بالاتر است؛ و لذا مرتبه مادی هر حقیقت وجودی، که مرتبه نازل آن حقیقت است سایه مرتبه مجرده آن حقیقت است 🔹 بنابراین ظاهر این است که در آیه مورد بحث، تعبیر «ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‏ءٍ» به همان مرتبه مجرد حقائق عالم، و تعبیر «ظِلالُهُ» به مرتبه مادی آن حقائق اشاره دارد. 🔻 ازین‌رو روشن شد که معنای آیه اجمالا اینست که آیا انسانها توجه نمی‌کنند به مخلوقات مجرد تا ببینند مراتب مادی آنها (که همان ظلال و سایه‌های آن مجرداتند) از راست و چپ، سجده کنان و خاضعانه به سوی خدا باز می‌گردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/sayeha 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش پنجم حال که دانستیم انسان معدن گنج های پنهان و استعدادهای گوناگون برای شکوفایی است تا انسان بالقوه به انسان بالفعل در ابعاد وجودی مختلف تبدیل شود، این را نیز بدانیم و بیابیم که فعلیت بخشی به استعدادها برای دست یابی به کمال امکانی جز در پرتو "شدن" و به تعبیر قرآنی"صیرورت" حاصل شدنی نیست و "شدن" نیز فرع بر "استعداد شناسی" است که به یقین "مزاج شناسی" اعم از مزاج جسمانی و روحانی بویژه مزاج روحانی در این خصوص نقش بنیادینی خواهد داشت، زیرا حالات آدمیان و طی مقامات معنوی و منازل سلوکی انسانها با هم متفاوت و متعدد است و انسان وجود امتدادی در پهنه هستی دارد. 💠 به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" انسان موجودی ممتدّی به امتداد نظام هستی است مرتبت مادی آن به نام بدن ، مبدأ تكون او در تحت تدبیر متفرد به جبروت است"هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يشاء" و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دل خواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای به فعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود؛ 🔸 چه این که بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی انسان شکار او علوم معارف و درک حقائق است، نگاهداشت حدّ این آلت شکار و وسیله ی نیل به کمال به نعمت بود دانش پزشکی و وجود دانشمند پزشک است"(طب و طبیب،ص۱۴) 🔻 از این روست که مقوله مزاج و اعتدال مزاج در تعالی و فراروی انسان در همه ساحات وجودی از اهمیت خاصی برخوردار است و بدین جهت است که سخن در باب اهمیت اعتدال مزاج همین بس که برخی بر این عقیده اند که اهمیت کار انبیا در اظهار معجزات، به تصرف در مزاجِ اشیا و به اعتدال رساندن مزاج آ نها در آنِ واحد بوده است که در صورتِ عادی، چنین به اعتدال رسیدنی محتاج زمان زیادی خواهد بود که البته تصرفات و کرامات عارفان و کمّلان نیز از همین قبیل است(غزالی، ۱۴۱۶ق، ص۳۴۸). 🔴 همچنین اختلاف مزاج موجب اختلاف احوال سالکان طریقِ حق می شود و در عین حال که طریق حق واحد است- فی الجمله - دوری و نزدیکی به اعتدال مزاج موجب اختلاف در وجوه این طریق واحد شده است(ابن عربی، ۱۳۶۷ق، ص۲). 🔹 بدین روی، بحث از اعتدال مزاج در مباحث عرفانی و سلوکی، دارای اهمیت زیادی است. اعتدال مزاج نه تنها در مباحث عرفانی و سلوکی مطرح است، بلکه در مباحث اخلاقی و تخلق به صفات حسنه نیز نقش محوری ایفا می کند(نراقی، ۱۳۷۷، ج۱، ص ۵۳). 🔸 انسان کامل به عنوان پیش گام در مراحل عالی سلوک و به عنوان اسوه در فضایل اخلاقی در میان خلایق، باید از بیشترین درجه اعتدالِ در مزاج برخوردار باشد. و به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" در كتب و رسائل ارباب سير و سلوك مثل تحفة الملوك سيد بحر العلوم و غيرها سنوح احوالى از خودشان در اثناء سير و سلوك خبر مى‏دهند مثلا در همين تحفه فرمايد: و از جمله آثار بصدا آمدن قلب است و در مبادى آوازى مانند آواز كبوتر و قمرى از او ظاهر شود و بعد از آن صدائى چون انداختن مهره در طاس كه در آن پيچد مسموع شود- الخ و همچنين ديگران حكاياتى از خود دارند. ▫️ غرضم اين است كه آگاهى بدين گونه احوال رهزنت نشود كه بايد بهمان كيفيت براى تو هم پيش آيد. چه اين كه براى هر شخص بوفق اقتضاى استعداد و تركيب مزاج و قابليت او در اثناى سير و سلوك وارداتى روى مى‏آورد همانطور كه چهره‏ها و لهجه‏ها مختلف‏اند استعدادها نيز مختلف‏اند و مطابق اختلاف استعداد واردات قلبى نيز گوناگون‏اند، پس اگر پشت به اين ده و رو به شهر آورده‏اى اين نكته حلقه گوشت باد و فراموشت مباد".( حسن‌زاده آملی، هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰). 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. 💠 خدایا، در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دل‌های مؤمنان. 🆔 @iictchannel
🔸 مقـام معظـم رهبـری (مدظله العالی): 🔰 روز ۱۲ فروردین، روز است که یکی از مهم‌ترین اعیاد امت ما در میان ایام الله و خاطره‌های انقلاب به حساب می‌آید 🔹 ۱۲ فروردین ماه، روز تثبیت نظام و به ثمر نشستن سال‌ها مبارزه و جهاد وخون پاک هزاران شهید لاله گون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گرامی باد 🆔 @iictchannel
◽️ گونه های تعارض معنوی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔹 از نشانه های بیماری معنوی تعارض معنوی بین رفتارهای تکلیفی و سلوکی و اخلاقی است. تعارض بین گفتار و رفتار؛ تعارض بین طلب و عمل؛ تعارض بین ظاهر و باطن؛ تعارض بین اندیشه و کردار.  🔻این یادداشت بر طبق سخن امیرالمؤمنین(ع)، تعارض های معنوی را برمی شمارد... 🔍 متن کامل را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/taaroz 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
◽️ بهترین اعمال در شب قدر ✍ نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛ 🔸 مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی مهم‌ترین کار در شب قدر را مذاکره علمی دانسته است: «مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَهِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ». ➕ از این رو مذاکره علم یعنی مذاکره در معارف قرآنی و حدیثی؛ یعنی مذاکره در آنچه بر انسانیت انسان می‌افزاید و او را به خدا نزدیک می‌کند؛ یعنی مذاکره چیزی که نیتجه آن تقرب الهی و انابه به درگاه او و افزایش معرفت است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/aamaleghadr 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. 💠 خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان. 🆔 @iictchannel
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش ششم 🔸 براساس استعدادها، قابلیت ها و استحقاق های متفاوت و متکثر با وحدت صراط و کثرت سُبُل مواجهیم. یکی ازمولفه های بنیادین در سیر و سلوک، مولفه صراط و سبل است که در آیات و احادیث نیز با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی بدان اشاره شده است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan6 🆔 @iictchannel