◽️ لزوم نگاه و شناخت عميق به مساله فلسطين
🔻 حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در هم اندیشی علمی قدس الامة؛ تاملی بنيادين تاکید کرد:
🔹 برای اینکه به شناخت درست و دقیق از مسائل برسیم چارهای نداریم که به جنایات اسرائیل و مسائل پیرامون آن به طور دقیق و حساب شده عمق ببخشیم.
🔹 برای اسرائیل امنیت از همه جهت مهم است که با حضور رزمندگان و عملیات ۷ اکتبر این مساله شکسته شد و آن امنیت پوشالی فروریخت و این مساله و جنايتهاي رژيم صهيونيستي در شش ماه گذشته، نه تنها فلسطین را از مساله جهان عرب خارج کرد بلکه تبدیل به مساله جهان اسلام کرد و با توجه به وجدانهای بیدار جهان تبدیل به مساله اول انسانیت کرد
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/palestine-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش:
‼️ تمدید شد‼️
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری »
🔰 محورهای همایش:
➖ فلسفه ی علوم زیستی بر اساس حکمت اسلامی
➖ الاهیات و زیست فناوری
➖ حقوق و زیست فناوری
➖ اخلاق و زیست فناوری
➖ فقه و زیست فناوری
➖ تمدن و زیست فناوری
➖ فرهنگ و زیست فناوری
➖ امنیت ملی و زیست فناوری
➖ زیست فناوری و اقتصاد و زیست فناوری
➖ آینده پژوهی و زیست فناوری
➖ مدیریت و حکمرانی و زیست فناوری
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات:
تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳
📆 مهلت ارسال اصل مقالات:
تا ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
📥 ارسال از طریق:
🏷 inandin.ir/event-biotechnology
📝 کانال اخبار و اطلاعات همایش:
▫️ble.ir/tararikhteh
▫️eitaa.com/biologycal
🟠 کسب اطلاعات بیشتر: @m_esmaelii
#همایش
#فراخوان_مقاله
#زیست_فناوری
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ بيانيه تحلیلی شعار سال ۱۴۰۳
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیمگیر برسد:
➖ تعيين شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان معناست که باید اولویت و فوریت همه نهادهای حاکمیتی و مردمی تحقق آن شعار باشد و همه مسئولان و مردم باید با تمام توان خود برای رفع موانع و ایجاد زمینههای تحقق آن شعار تلاش کنند.
➖ معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید آن است که عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم مالک باشند، هم عامل و هم مدیر و جریان کارگری و اجیر شدن اکثر فعالان اقتصادی برای دولت، یا عده محدودی از سرمایهداران، به جریان واقعی مشارکت عموم فعالان اقتصادی در مالکیت، عاملیت و مدیریت فرایند تولید تبدیل شود، به گونهای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند.
🟡 بی تردید مقصود رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم، تنها مشاركت عدهای سرمایهدار در بخش خصوصی نیست؛ بلکه مقصود، مشارکت عموم فعالان اقتصادی براساس الگوهای واقعی مشارکت است. بنابراین لازم است دولت محترم چنین شرایطی را برای عموم فعالان اقتصادی فراهم آورد...
✍️ حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه؛
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shoarsal403
#یادداشت
#شعار_سال
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
💠 خدایا، در این ماه، فضیلت شب قدر را روزی ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزشهایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مبانی انسانشناختی اخلاق سیاسی در قرآن
🎙 با حضور:
حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵
👈 حضور مجازی:
🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش یازدهم
در جستجوی خودحقیقی بودن، کاری است عاقلانه و دلپذیر، دنبال خودِ واقعی گشتن حرکتی است لازم، بلکه ضروری، زیرا به هدف خلقت خود نزدیک شده و با "آشنایِ غریب" در درون خود آششنا می شویم و کم کم نشانه ها و نشانی های آن را می یابیم تا آرام آرام به خودِ آن برسیم...
💠 براستی که خود را گم کردیم و بایسته است دنبال گمشته خود باشیم و اگر چنین نکنیم جای شگفتی دارد که مولای ما امیرالمومنین علی(ع) فرمود:" عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها"( آمدی ،غرر و درر، ج ۴، ص ۳۴۰).
🔹 به تعبیر استاد شهید مطهری: "خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به این نیست که انسان درباره هویت و ماهیت خود اشتباه کند، و مثلا خود را با بدن جسمانی و احیانا با بدن برزخی آنچنانکه احیانا این اشتباه برای اهل سلوک رخ میدهد ، اشتباه کند. هر موجودی در مسیر تکامل فطری خودش که راه کمال را میپیماید در حقیقت از خود به خود سفر میکند یعنی از خود ضعیف به سوی خود قوی میرود.
🔸 علیهذا انحراف هر موجود از مسیر تکامل واقعی، انحراف از خود به ناخود است، این انحراف بیش از همه جا در مورد انسان که موجودی مختار و آزاد است صورت میگیرد، انسان هر غایت انحرافی را که انتخاب کند در حقیقت او را به جای "خود " واقعی، گذاشته است، یعنی ناخود را خود پنداشته است آنچه در مورد ذم محو شدن و فانی شدن در مادیات آمده است ناظر به این جهت است"(مرتضی مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص ۲۹۷) و علامه جوادی آملی در تفسیر حدیث یاد شده و رهایی از خودگمشدگی مطلب متین و سخنِ سدیدی فرموده اند:
🔹 "معنای گم شدن یک چیز آن است که در جای خود نباشد و انسان هنگامی از گم شدن چیزی آگاه می گردد که جایگاه آن را بشناسد و نسبت به آن شیء و جایگاهش توجه و التفات داشته باشد و سپس آن را در موضع مناسب خود نیابد.
🔻 در نتیجه اگر کسی در جایگاه انسانی خود قرار نداشته باشد، در حقیقت «خود» را گم کرده، ولی چون از جایگاه «خود انسانی» خویش غافل است، به آن توجه ندارد و رجوع نمی کند و از گم شدن آن آگاه نمی شود و در نتیجه آن را نزد انسان های کامل یعنی اهل بیت علیه السلام نمی جوید تا وی را به خود او نشان داده و به جایگاه انسانیش برگردانند. از این رو آن حضرت می فرماید:
▫️ شگفت از انسانی که وقتی کالایی را گم کرده و آن را در جای خود نیابد، پیوسته از هرکسی که ممکن است اطلاعی از آن داشته باشد، آن را می جوید تا بیابد، ولی خویشتن خویش را گم کرده و در جستجوی آن بر نمی آید.
➖ بر این اساس، نشان دادن آیات انفسی به انسان به معنای رهنمون شدن انسان به گمشده خویش و «خود انسانی» اوست و ثمره اش این است که انسان خویشتن خویش را می یابد و آنگاه علم به علم و معرفت به شهود و علم حضوری سابق خود نسبت به پروردگارش پیدا می کند. به بیان دیگر انسان هنگامی خود حقیقی اش را می بیند و آن را می یابد که هیچ خود و انانیتی در او باقی نمانده باشد و به مقام فنا در حق تعالی باریافته و سراسر هویتش آینه ای صاف و شفاف برای نمایش وجه الله باشد."(عبدالله جوادی آملی، تحریر رساله الولایه)
❎ بنابراین جهل به خودِ حقیقی و غفلت از خودِ واقعی و گرفتار خودِ خیالی و پنداری شدن بیماری خطرناکی است که باید هر چه زودتر درمان و علاجش کرد تا به اسرار وجودی و رموز درونی خود پی ببریم و خویشتن را به رایگان به این و آن و درهم و دینار نفروشیم. چه زیبا و عمیق استاد شهید مطهری به درد روزگار ما اشاره کرده و نوشته اند:
🔅 آگاهان جهان، عيب اساسی كه بر فرهنگ و تمدن غربی گرفتهاند اين است كه اين فرهنگ، فرهنگ جهان آگاهی و خود فراموشی است.
♦️ انسان در اين فرهنگ به جهان آگاه میگردد، و هر چه بيشتر به جهان آگاه میگردد، بيشتر خويشتن را از ياد میبرد. راز اصلی سقوط انسانيت در غرب همين جاست انسان آنگاه كه خود را ، به تعبير قرآن، ببازد(خسران نفس)، به دست آوردن جهان به چه كارش میآيد ؟ فكر میكنم كسی كه بهتر از همه فرهنگ غرب را از اين نظر انتقاد كرده است "مهاتما گاندی" رهبر فقيد هند است.
⭕️ گاندی میگويد" غربی به كارهای بزرگی قادر است كه ملل ديگر آن را در قدرت خدا میدانند، ليكن غربی از يك چيز عاجز است و آن تأمل در باطن خويش است. تنها اين موضوع برای پوچی درخشندگی كاذب تمدن جديد كافی است"(مرتضی مطهری، انسان در قرآن، ص۵۶).
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
🔸 اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ
🔰 خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ ضرورت توبه برای آنان که مسئولیت اجتماعی دارند بیشتر است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد:
🔹 ضرورت توبه و استغفار برای کارگزاران، بیش از مردم عادی جامعه اسلامی است، زیرا آنان مسؤولیت و تأثیر اجتماعی بیشتری دارند و به همین نسبت احتمال خطا و گناه و تقصیر در کارهای آنان بیشتر از شهروندان عادی است.
🔹 اگر شهروندان عادی تنها در مقابل اعمال خود مسؤولیت دارند، مأموران و کارگزاران حتی درباره تخلفات و گناهان ناشی از کوتاهی در مدیریت و برخورد با تخلفات، زیر مجموعه خود مسؤول هستند. بنابراین استغفار برای کارگزاران لازمتر و سازنده تر است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ejtemaei-7
#مصاحبه
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
◽️ ماه رمضان، بهترین زمان برای خودیابی و خودیاری است
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش دوازدهم
🔸 «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ"(حشر:19)؛ از آن کسانی می باشید که خدا را فراموش کردند و خدا به عکس العمل این فراموشی که قانون حق، قانون عمل و عکس العمل است خود آنها را از یادشان برده، خودشان را فراموش کرده اند"(همو،فلسفه اخلاق،ص). این روزها و شبها بهترین روزها و شبها برای خودیابی و خودیاری است، پس مجاهده کنیم و خودحقیقی و خدایی را شناخته و از دست خیالی و خاکی نجاتش دهیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan12
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 روایتهای فرامرزی 🏷 نشست علمی عاملیت اخلاقی مصنوعات هوش مصنوعی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز
◽️نشست علمی عاملیت اخلاقی مصنوعات هوش مصنوعی
🔻 توسط هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار شد.
🔸 پرفسور جان سولینز استاد تمام دانشگاه سوناما(کالیفرنیا): در حالی که اخلاق ماشینی به دنبال این است که به سیستم ها قابلیت های استدلال اخلاقی ابتدایی عطا کند؛ حکمت عملی مصنوعی به دنبال ساخت ماشینهایی است که دارای مهارتهای بالاتری هستند و کارهایی را انجام می دهند که نه تنها قابل قبول، بلکه عاقلانه و ظریف تر نیز هستند.
➕ دکتر صالح قربانیان پژوهشگر حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق: از منظر اخلاق اسلامی، عاملیت اخلاقی از نوعی تشکیک برخوردار است. تمام موجودات جهان از منظر آموزه های دینی در حد وجودی خودشان، دارای فهم و شعور می باشند ولی قضاوت در مورد این که هر کدام از موجودات تا چه حد و اندازه ای از عاملیت اخلاقی برخوردارند، امری دشوار است که به سادگی نمی توان آن را معین نمود.
📎 ادامه خبر:
🌐 iict.ac.ir/masnoat-2
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ عوامل رشد سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🔸حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
🔹 هرچه از زمان گذشته یعنی از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم و آیت الله بروجردی(ره) و امام(ره) بگوییم به علل مختلف در این سی سال دانش سیاسی حوزه دارای عمق و کیفیت شده است. حوزه ها به این سمت گرایش پیدا کرده اند و در چند عرصه دانش سیاسی در این مرکز بزرگ علمی توسعه پیدا کرده است. تفسیر و عرفان و روش شناسی و فقه سیاسی در عرصه های مختلف رشد پیداکرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/roshdsiasi
#مصاحبه
#صدسالگی_حوزه
🆔 @iictchannel
◽️ استعاره مفهومی سبک زندگی تولید میکند
🔸 حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی مطرح کرد:
🔹 استعاره مفهومی سبک زندگی و چارچوب اندیشه به ما میدهند و استعاره مفهومی سبک زندگی تولید میکند روابط ما با دیگران را مشخص میکنند؛ مثلا کلمه «صراط» در قرآن از این جهت به کار رفته است که زندگی یک سفر است و انسان در این سفر نیازمند هدایت است و هادی نیاز دارد یا استعاره تجارت چون زندگی یک تجارت است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/mafhomi
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
💯👌 این یادداشت را حتماً بخوانید...
◽️ تجربه نزدیک به مرگ، توهم یا واقعیت؟
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔹از جمله نشانههای واقعی بودن یک تجربه تاثیرات عینی و عملی آن بر تجربهگر است. از طرف دیگر آنچه در میان تجربهگران پیشامرگی مشترک است، تحول عمیق روحی و شخصیتی و معنویتگرایی آنان پس از این تجربهها است.
➕ شماری از این تجربهگران ابتدا فاقد ایمان و باورهای دینی بوده و پس از تجربه تغییرات اساسی در باورها، منشها و رفتارهای خود بروز داده و به عقاید دینی در باب حیات پس از مرگ و لزوم درستکاری و پاکزیستی برای سعادت جاودن ایمان آورده و در شیوه زندگی خود تغییرات مثبتی را پدیدآوردهاند....
🔍متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tajrobehgar
#یادداشت
#زندگی_پس_زندگی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
💠 خدایا در این روز مرا به رحمتت فراگیر و در این روز به من توفیق و حفظ از گناهان روزی کن و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان مؤمن.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ مسیر یک ماهه رمضان باید به انسان و جامعه عادل ختم شود
🔻دکتر #سیدعلیرضا_عالمی مدیرگروه مطالعات تمدن نوین اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد:
🔹 ماه رمضان تطوری عملی و سالیانه برای خودسازی و جامعهسازی در مسیر تحقق عدالت است، عدالتی که خواستهی انسانی، اخلاقی و تمدنی همهی بشریت است، بنابراین اسلام در رویکردی تمدنی، آن را در رمضان به عنوان هدیهای سالانه برای انسانهای مومن قرار داده تا خود و اجتماع بشری را به فضای عدل نزدیک گردانند.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ramazan-2
#مصاحبه
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ ماه رمضان، بهترین زمان برای خودیابی و خودیاری است 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یاد
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش سیزدهم و پایانی
سالک کوی حق تعالی از رهگذر "عرفان به نفس" و "مراقبه های مداوم و پایدار" می تواند به خداخوانی، خداجویی و بالاتر خدابینی و خداخُویی برسد. علامه حسن زاده آملی در این زمینه نکته نغز و تأمل برانگیزی فرمود و سه محور عمیق را با واژه های پرمعنا مانند:
1️⃣ از خود در خود به چشم حق(عارف)
2️⃣ از خود در خود به چشم خود(غیرعارف)
3️⃣ نه از خود و نه در خود(جاهل) چنین مطرح کرد:
"كسى كه حق را از خود در خود، به چشم حق بيند، اين عارف است. و آن كه حق را از خود در خود، به چشم خود بيند اين غير عارف است. وآن كه حق را نه از خود و نه در خود مىبيند و انتظار مىبرد كه در آخرت به چشم خود ببيند، اين جاهل است"(ممدالهمم در شرح فصوص الحکم،ص) و لازمه عارف شدن این است که "مرگ اختیاری" را با تمام وجودش درک و تجربه کند، یعنی بمیرد قبل از آنکه او را بمیرانند و روحش هماره در عالمِ ملکوت بسر می برد و از غیرخدا منقطع هست.
🔸 اکنون برای روشن شدن مرگ اختیاری توجه شما را به انواعِ مرگ نزد عارفان جلب می کنم:"عرفاء مرگ را چهار دسته کردند:
1️⃣ مرگ سرخ و آن جنگ با نفس است که به جهاد اکبر موسوم است و به این موت موت جامع نیز میگویند زیرا بر همه ی انواع مرگها مشتمل است.
2️⃣ مرگ سفید و آن گرسنگی است زیرا گرسنگی باطن را منور میکند و وجه دل را سفید می نماید چه این که شکم بارگی زیرکی را از بین میبرد.
3️⃣ مرگ سبز و آن پوشیدن لباس پینه زده است. حضرت وصی عليه السلام فرمود: لَقَدْ رَفَعتُ مِدرعتی حتَّى اسْتَحيیتُ مِن راقِعِها. يعنی آنقدر زره خود را پینه زدم که از پینه دوز خجالت میکشم و این مرگ موجب سبز شدن زندگی و گسترش آن به قناعت میشود.
4️⃣ مرگ سیاه است و آن به دوش کشیدن رنج و ملامت خلق است زیرا حق تعالی را دوست دارد «و لا یَخافون..» و از سرزنش سرزنش کننده ای نترسند(حسن حسن زاده آملی، سدرة المنتهی فی تفسیر قرآن المصطفی، ج۲، ص۳۷).
➖ و یکی از مراقبه های تمهیدی برای نیل به مرگ اختیاری و معرفت واقعی و محبت حقیقی به خدا همین است که استاد علامه حسن زاده آملى فرمود:"از سخنان ناهنجار گر چه مزاح باشد بر حذر باش ، خلاف مگو اگر چه مطايبت (شوخى ) باشد از قسم خوردن اگر چه راست است احتراز كن، تا مى توانى. نماز را در اول وقت بجا آور، تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند داد و ستد مانع بندگى نيست :"رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ"(نور: ۳۷).
🔹 مردى به آفتاب يمنى اويس قرنى گفت : مرا اندرزى كن - آنجناب گفت : " فِرُّوا إِلَى اللَّهِ " بگريز به سوى خداوند. اين كلام را از كتاب الله اقتباس كرد كه نوح نبى (عليه السلام ) به مردم فرموده : فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِين"(ذاريات: ۵۰) از شهوت و از شهرت بپرهيز و از معاشرت ناجنس به خصوص از نفس بگريز كه :
نخست موعظه پير مى فروش اين است
كه از مصاحبت ناجنس احتراز كنيد"( سيد محمدناصر تقوى(جمعآورنده )،تازيانه سلوك ، ص۱۱۲-۱۱۳)
🟠 و به تعبیر دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان: "اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ"(خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
⁉️ چرا الحاد جدید نظام اخلاقی را از دین جدا می داند؟
🔸 حجت الاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست بررسی الحاد جدید و اخلاق تبیین کرد:
🔹 در حوزه فرا اخلاق چندین جریان وجود دارد که معتقد به گسست اخلاق از دین هستند، البته منظور آنها در برابر دیدگاه اشاعره است که ملاک اخلاقی بودن را صرف خواست خداوند میدانند؛
🔹 جریان هایی که میخواهند دین را از اخلاق جدا کنند اتفاقاً بر اساس همین حسن و قبح عقلی اقدام میکنند چون فکر میکنند نظریه اخلاق دینی به این معناست که چون خداوند چیزی را گفته، پس ارزشمند است در حالیکه اینگونه نیست؛
➕ در دستگاه اخلاق تکاملی چیزی که دقیقاً معادل حسن و قبح عقلی باشد، وجود ندارد هرچند بعضی از عبارتهایشان به حسن و قبح عقلی نزدیک میشود اما در ادامه مسیرش را جدا کرده و دور میشود.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/elhadjadid-3
#سخنرانی
#الحاد_جدید
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین(مدل ها و نظریه)
🔰 محورهای همایش:
🔳 محورهای کلی و کلان:
نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن
مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد)
🔳 محورهای خرد و جزئی:
➖ تبیین نظریه / مدل
➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل
➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشهکاوی نظریه)
➖ آسیبشناسی نظریه / مدل
➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل
➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل
➖ قواعد اساسی نظریه / مدل
➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل
➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...)
➖ کارکردها و دستآوردهای نظریه / مدل
➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین
➖ مدلهای کاربردی نظریه / مدل
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان تیرماه ۱۴۰۳
🗓 برگزاری همایش:
زمستان سال ۱۴۰۳
📥 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir
📲 کسب اطلاعات بیشتر:
تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸)
یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/h-manteghdin
#همایش
#فراخوان_مقاله
#منطق_فهم_دین
🆔 @iictchannel
💢 نشست وداع با ماه رمضان
🎙سخنران:
حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر
عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه
📆 سه شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱:۰۰
📲 پخش زنده:
◽️ rubika.ir/nasra_khuzestan
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
▫️کتابی جامع در نقد آرای مجتهد شبستری
🔸 کتاب «مطالعه انتقادی آرای مجتهد شبستری»، به کوشش حجتالاسلام دکتر #قاسم_ترخان، به تازگی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.
🔹 گفتار آقای مجتهد شبستری سه لایه دارد. یک لایه مربوط به مبانی پایه است. یکسری از حرفهای ایشان ناظر به مبانی واسط است و یکسری هم مباحث روبنایی است که از آن مبانی نتیجه گرفته شده است. کتابی که تدوین شده است بر اساس این منطق دیدگاههای ایشان را طرح و مورد بررسی قرار میدهد.
➕ ساختار این کتاب به صورت مجموعهای از مقالات است که با این ساختار سه لایهای گردآوری شده است. در انتها هم خاتمهای نوشته و در آن همه مباحث و نتایج آن را جمعبندی شده است. این کتاب میتواند به عنوان کتاب جامعی باشد که تمام ابعاد و اضلاع اندیشه جناب آقای شبستری را هم بیان کند و هم مورد تحلیل و نقد مبنایی و روبنایی قرار دهد.
🔍 اطلاعات بیشتر👇
🌐 iict.ac.ir/shabastari
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
💢 با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود:
🔸 همایش ملی "اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید"
📅 ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۰۸:۳۰
◽️ ثبت نام برای شرکت کنندگان حضوری:
🔹 rihu.ac.ir/fa/form/39
🌐 حضور مجازی:
🏷 ve.qom.ac.ir/ncie
#تعاملات_علمی
🆔 @iictchannel
‼️ تمدید شد‼️
🔷 مهلت ارسال مقاله به همایش بینالمللی قرآن و علوم شناختی
🔰 محورهای همایش:
▫️ هوش مصنوعی و قرآن
▫️ فلسفه ذهن و قرآن
▫️ انسانشناسی شناختی و قرآن
▫️ روانشناسی شناختی و قرآن
▫️ عصبشناسی شناختی و قرآن
▫️ زبانشناسی شناختی و قرآن
▫️ علوم رایانهای و قرآن
▫️ زبانشناسی رایانشی و قرآن
📅 زمان بندی جدید همایش👇👇
➖ مهلت ارسال چکیده مقالات:
۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
➖ مهلت ارسال اصل مقالات:
۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳
➖ برگزاری همایش:
آبان ماه ۱۴۰۳
💢 کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/quranshenakht
📱شماره تماس دبیر اجرایی همایش:
۰۹۱۰۹۶۶۹۰۸۶ (آقای استادمیرزا)
#همایش
#فراخوان_مقاله
#قرآن_علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 عید صیام آمد و ماه صیام رفت
🔹 لطف تمام آمد و فیض تمام رفت
🔸 شد عید فطر و لطف خدا باز تازه شد
🔹 گرد غم گناه ز جان عوام رفت
💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید بندگی، عید سعید فطر را تبریک و تهنیت عرض می نماید.
#تبریک
#عید_فطر
🆔 @iictchannel
هدایت شده از بلاغ مبین l غلامرضا پیوندی
◽️ حفاظت از دستاوردهای ماه مبارک رمضان
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔹 از مهمترین وظایف روزهداران حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان است؛ همان طوری که خداوند متعال به همه ما دستور داد شما حافظ نمازتان باشید؛ « حاِفظُواْ عَلَى ٱلصَّلَواتِ وَٱلصَّلَوهِ ٱلوُسطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قاِنتِینَ (بقره/ ۲۳۸)
➕ به نظر می رسد این امر اختصاصی به نماز ندارد بلکه خداوند آن را به عنوان رکن اساسی دین به عنوان تمثیل ذکر کرده است؛ درباره روزه هم همین دستور هست!
🔹 در نتیجه حفاظت از دستاوردهای ماه رمضان حفاظت از دعا، سحر خیزی، مناجات و ارتباط مداوم با خداوند است.
🔍 مطالعه متن کامل در سایت پژوهشگاه 👇
🌐 iict.ac.ir/dastavard
#یادداشت
🆔 @balaghemobeen I بلاغ مبین
💠 امام على عليه السلام:
🔹 في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّهِ كُنُوزُ الأرباحِ
گنج هاى پر سود در خلوتِ عبادت خداست
📖 غررالحكم حدیث۶۵۰۴
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel