eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصرانه های علوم انسانی 💢عصرانه ای با اندیشه های دکتر علیرضا قائمی نیا با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🎙 با ارائه: دکتر دکتر دکتر 🏷 دبیر: دکتر ⏰ چهار شنبه 25 خردادماه، ساعت 16 -19 🏢 شرکت حضوری: تهران، موسسه فرهنگی اجتماعی وزارت علوم 🏢شرکت مجازی: از طریق 👇 در اسکای روم b2n.ir/iscs 👇 در اینستاگرام iscs.ac.ir 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
⚖️ نقش مبنای عدالت در بازسازی ساختار فرهنگی کشور ☑️ حجت الاسلام سید کاظم سید باقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه یکی از مبناهای مهمی که در بازسازی {ساختار فرهنگی} نیازمند واکاوی است مبنای عدالت و نقش آن در ساخت فرهنگ کشور است. درواقع وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین عواملی که به‌طور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرت‌ها هستند. 🆔 @iictchannel
◽️ایمان و توبه فراگیر و نجات بخش برای جن و انس و ملک 📝 یادداشتی به قلم حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ 🔻 خروج از کفر و گناه و دخول به حریم ایمان عینا همان رهایی از عذاب و دخول در رحمت الهی است؛ همه جن و انس و ملک با اظهار عبودیت مختارانه به پیشگاه خدای رحمان از عذاب گناه رهایی یافته و مشمول رحمت الهی می شوند. 🔹 این نجات فراگیر در حالی است که گزاره «کافر، معذب است ابدا» بدون هیچ تخصیصی، به عموم و اطلاق خود باقی است؛ چون حکم عذاب ابدی موضوعش کافر است نه کافری که از کفر خارج شده است . 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/faragiir 🆔 @iictchannel
◽️ رویکرد وجودی و آینده فلسفه دین 🔸نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ در باب نسبت «مفاهیم دینی» و «اوصاف وجودی»، برخی از فلاسفه وجودی (Existentialist) همچون مارتین هایدگر تصریحاً یا تلویحاً متذکر شده‌اند که نباید موضوعات فلسفه وجودی را با مفاهیم و آموزه‌های دینی خلط کرد و این دو را یکسان انگاشت... ◾️ در مورد خلقت آدم از خاک و نفخة روح در ادیان ابراهیمی، ممکن است خاک در معنای «واقع‌بودگی» و نفخة روح در معنای «امکان» فهمیده شوند... 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ ارتباط تنگاتنگ حکومت و سیاست با دین 🔻در نشست مجازی «درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به #جنبش_ت
◽️ ارتباط تنگاتنگ حکومت و سیاست با دین 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رییس پژوهشکده پژوهشگاه در نشست «درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به جنبش تنباکو» عنوان کرد؛ 📝 ولایت سیاسی فقیه در جایی قابل ابراز است که حاکمان موجود او را تحمل کنند. عقل حکم می‌کرد هر زمان حاکمان متمایل بودند و به مقابله با دین نمی‌پرداختند فقها می‌توانستند ابراز وجود کرده و مبانی خود را عرضه کنند و هر زمان که فشار و اذیت و آزار حاکمان اوج می‌گرفت روش تقیه را در پیش می‌گرفتند. 📝 بعد از صفویه در فطرتی که بین صفویه و قاجاریه رخ داد فضای بسیار جدی در حاکمیت وجود داشت که جامعه را به سمت اهل سنت ببرد از این رو عالمان به میدان آمدند و سیاست تعامل و همراهی با حاکمان را در پیش گرفتند تا نگذارند فضای عمومی جامعه به سمت غیر شیعی شدن برود. نیتجه فعالیت‌هایی که صورت گرفت در عصر حاضر مشخص می‌شود. 📝 علما آمدند و مردم را باورمند و به فتوای فقها معتقد کردند این اتفاقات افتاد که بعدها مرحوم میرزای شیرازی در فتوای تنباکو در کشور عراق برای خروج انگلیس، مرحوم نائینی در بحث مشروطه و دیگران توانستند موفقیت‌هایی را کسب کنند و در نهایت امام خمینی(ره) آمد و پرچم را به دست گرفت و حکومت اسلامی را پایه گذاری کرد. در حقیقت تعامل علما با حاکمان در دوران‌های گذشته یک راهبرد و استراتژی بود نه یک باور اصیل. 📚 متن کامل: iict.ac.ir/esyastt 🆔 @iictchanne
◽️بي‌نهایت بينی، مهمترین شاخص برای ارزیابی آثار هنری است ❇️ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: 🔻 دانش ، به سبب تلاش برای کشف وحدت در کثرات، مناسب‌ترین محتوا را برای هنرورزی فراهم می‌کند و راهبردهای موثری برای «فرم دهی» (صورت بندی و مدیوم سازی) ارائه می‌کند. 🔹 عرفان، تلاش معرفتی برای شهود وجود بی‌نهایت الهی است که اگر این تلاش، فکری و عقلی باشد عرفان نظری است و اگر تلاش قلبی باشد عرفان عملی است. بر همین اساس «بينهایت» مهمترین موضوع در هستی و زندگی بشر است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/honari 🔖 دانلود فایل ارائه شده در نشست 🆔 @iictchannel
📣 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: 💢همایش ملی فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها) 🎙 با حضور: ✔️ همراه با: 🔹 ارائه مقالات برگزیده 🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش 🔹 تقدیر از مقالات برتر 🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 8:30- 13 🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع): 🌐 heyatonline.ir/irsi 🌐 رابط خبر(+) 💢 کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تهران eitaa.com/joinchat/3703439518C704ac87f9c
🖼| چگونگی ابقای فلسفه دین 🖋 به قلم دکتر مهدی عباس‌زاده عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠التفات به اوصاف وجودی انسان همچون موجودیت، افکندگی، سقوط، زمانمندی، دلشوره، واقع‌بودگی و امکان، فردیت، خود‌بودن، اصالت و …، در اندرکنشی دقیق و منسجم با آموزه‌های دینی همچون خدا، خلق، گناه، هبوط، وحی، جبر و اختیار، نجات و …، همراه با یک تأمل فرانگر (برون‌دینی)، فلسفه دین وجودی را تشکیل خواهند داد و این قسم فلسفه دین، ممکن است بتواند تاحدی حیات و بقای دانش {فلسفه دین} را در آینده تضمین کند. 🆔 @iictchannel
نقش عرفان در هنرورزی 🔹حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 اگر هنر با زیبایی گره خورده باشد براساس مفهوم زیبایی که در دنباله بحث خواهد آمد برای هنرورزی باید مهارت کشف وحدت در کثرات را فعال کرد. در سوی دیگر، عرفان، دانش کشف وحدت در کثرات و بيان راه و روش وحدت‌یابی در کثرات است لذا برای هنرورزی باید از مفاهيم عرفان برای توليد محتوا و از تکنيک‌های عرفان برای توليد فُرم استفاده کرد. 🆔 @iictchannel
🕋 اظهار عبودیت به درگاه حق همان ایمان عمومی جن و انس است 🖋نوشتاری به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه 🔰نحوه آمدن اختیاری {جن و انس} همراه با اظهار عبودیت همان ایمان‌ عمومی و توبه فراگیری است که همه جن و انس و فرشته را فرا می‌گیرد و به نجات همه مجرمان آنها منجر می‌شود؛ البته این آمدن اختیاری و عابدانه، برای مؤمنان، در دنیا تحقق می‌یابد؛ و برای کفار، بعد از تحقق عذاب درخوری در آخرت شکل می‌گیرد؛ لذا این آمدن عابدانه در آیه{93 سوره مریم} مقید به دنیا یا آخرت نشده است بلکه مطلق آمده است تا مؤمنان دنیوی و اخروی، هر دو را شامل شود. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری.... 🔸 جلسات ۶۲۶ تا ۶۳۰ شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی ✅ با حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سید محمد غروی، ، عبدالکریم بهجت پور، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، ابوالقاسم مقیمی حاجی، سعید داودی، اکبر زراعتیان و دکتر احمد مهدی زاده؛ 📚 بررسی مقالات "آزادگی، عزت نفس و قرآن و منابع علم فقه " 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه(حضوری و مجازی) 🆔 @iictchannel