eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | اجتهاد معجزه اسلام ◽️ یکی از ویژگی‌های اسلام وابسته کردن قوانین تحول‌پذیر به قوانین ثابت است که نه اختیار از دست خودش خارج می‌شود و نه نیازهای زمان را بدون پاسخ می‌گذارد. ایجاد این ارتباط تنها از طریق اجتهاد روزآمد امکان‌پذیر است. به همین دلیل قرآن اجتهاد را یکی از معجزات اسلام می‌نامد. ◽️ دین خاتم از طریق اجتهاد بدون نسخ و تبدیل یا وضع حکم جدیدی می‌تواند با زمان پیش برود و در عین حال زمان را نیز کنترل کند؛ زیرا در زمان، امکان انحراف نیز هست و هر مکتب سعادت‌بخشی باید در عین انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات مثبت زمانهُ جلوی انحراف آن را بگیرد و آن را کنترل کند. 📖 برگرفته از کتاب حکمت احکام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4343 🆔 @iictchannel
🖼 | سنت در مسیحیت ◽️ سنت در مسیحیت آرا و عقاید علمای مسیحیت خصوصاً علمای عصر نخستین است. البته به عقیده برخی مسیحیان سنت مسیحی امری زنده است و به اسقفان نیز مانند رسولان از طریق روح‌القدس الهام می‌شود؛ از این رو آرای اسقفان حجت بوده، می‌تواند امری را راساً در دین داخل کند. ◽️ از این جهت است که آموزه کلیسا یکی از ارکان عقیدتی مسیحیان است. در صورتی که سنت در بین شیعیان تنها قول، فعل و تقریر چهارده معصوم(ع) است و آرای علما نیز تا کاشف و مستند به آرای ایشان نباشد، به خودی خود حجیتی ندارد. در نظر مسیحیت سنت مفسر و مبین معنای کتاب مقدس است و برداشت‌های آن معتبر است، حتی می‌تواند معیاری برای قطعیت در معنا و پرهیز از نسبیت باشد؛ ولی در بین شیعیان سنت هرچند در بسیاری موارد مفسر قرآن است، خود یک منبع بی‌خطا مانند کتاب آسمانی یعنی قرآن است. 📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی، دکتر ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22745 🆔 @iictchannel
🖼 | شورای فقهی و تبادل نظر 🔸 یکی از روش‌های مؤثر در پیشرفت علوم، همکاری و همفکری بین دانشمندان طراز اول و صاحب‌نظران هر رشته است. در دنیای امروز، فکر و عمل فرد ارزش ندارد و دانشمندان هر رشته دائماً در حال تبادل نظر با یکدیگرند. اگر شورای عملی و اصل تبادل نظر به طور کامل و همه‌جانبه در فقه پیدا شود، هم موجب رشد و تکامل این دانش است و هم بسیاری از اختلاف فتواها از بین می‌رود. 🔸 چاره‌ای نیست اگر مدعی هستیم که فقه ما یکی از علوم واقعی دنیا است، باید از اسلوب‌هایی که در دیگر علوم وجود دارد پیروی کنیم، و گرنه معنایش این است که از ردیف علوم خارج است. 📖 برگرفته از کتاب حکمت احکام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4343 🆔 @iictchannel
🖼 | آفرینش ادبی و هنری 🔹 سومین خاستگاه مهم مالکیت فکری آفرینش‌های ادبی، هنری و علمی است. در این‌گونه آفرینش‌ها شخص پدیدآورنده با استفاده از قوه خلاق خود چیزی را در ذهن خود می‌آفریند و با استفاده از ابزارهای بیانی چون سخن، اشیا و رفتار آن را ابراز می‌کند. بسیاری از افراد مشتاق آنند که چنین آفرینشی را دریافته و پیام آن را بفهمند. اکنون ممکن است این دریافت اثر بر گیرنده و دریافت‌کننده تأثیر داشته باشد و حتی برخی مشکلات وی را حل نماید، اما این اثر برای حمل چنین مشکلی خلق نشده است. 🔹 باتوجه به همین امر باید گفت که تفاوت عمده امور ادبی و هنری در این است که در اینجا شخص پدیدآورنده چیزی است که متضمن یک امر بیانی است و در بردارنده پیام است. حال آنکه در فعالیت فناورانه شخص محصول و کالای را می‌سازد که مشکلی را در زندگی حل می‌کند؛ از همین رو در آفرینش‌های فناورانه شناخت سازنده برای مصرف کننده چندان اهمیتی ندارد بر خلاف امور بیانی که دهنده پیام محوریت دارد. 📖 برگرفته از کتاب نظام مالکیت فکری، نوشته دکتر ، عضو هیات علمی گروه فقه وحقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20693 🆔 @iictchannel
🖼 | مبانی اصولییون و مسیر سعادت 🔸 مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و جهان‌شناختی اصولییون متأثر از فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و اندیشه‌های قرآنی و کلام معصومین است. بر این اساس، جهان نزد اصولییون حقیقتی عینی و مستقل از ذهن انسان است که انسان و ذهنش نیز جزئی از آن بوده و همگی مخلوق خدای تعالی هستند. 🔸 ایشان معتقدند مسیر سعادت انسان از جهان‌عينی عبور می‌کند و انسان با افعال واقعی خود که مبتنی بر دین الهی در جهان خارج انجام می‌دهد، ظرفیت‌های وجودی خود را بالفعل کرده و در مسیر سعادت یا شقاوت حرکت وجودی و واقعی می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی، دکتر ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22745 🆔 @iictchannel
🖼 | اجتهاد ناظر به مسائل روز 🔹 اجتهاد همواره باید ناظر به مسائل جدید و نیازهای عصر باشد. پرداختن به مسائلی که بیش از هزار سال مورد تحقیق و تدقیق بوده است، برای نمونه در تیمم یک بار دست زدن به خاک کافی است یا احتیاطاً دو بار باید زد، برآورنده فلسفه اساسی اجتهاد نیست و اهمیت چندانی ندارد. آنچه مهم است، مسائل نو و تازه است که باید دید با کدام یک از اصول اسلام منطبق است. 📖 برگرفته از کتاب حکمت احکام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4343 🆔 @iictchannel
🖼 | هدف تمدن چیست؟ 🔺 از نظر هدف به‌طور کلی دو نوع مکتب و تمدن وجود دارد: مكتبى که هدفی روشن و مشخص معرفی می‌کند و راه وصول به آن را پشت کردن به زندگی، شرافت، کار، فعالیت، نشاط، جوشش و تکامل معرفی میکند؛ مانند همه مکتب‌های ریاضتی و رهبانیتی. 🔺 مکتب نوع دوم، مكتبى که به تمدن، نشاط، کار و پیشروی و استفاده از تنعمات دنیوی می‌خواند، ولی نمی‌داند برای چه می‌خواند و برای چه تمدن را می‌خواهد. اینجا است که هدف باید پول و مادیات باشد و یا چیز دیگر. 📖 برگرفته از کتاب تمدن اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4346 🆔 @iictchannel
🖼 | مصلحت امور اجتماعی داخلی ◽️ از مهم‌ترین عرصه‌هایی که حاکم، مصلحت اندیشی را در آن به‌کار گرفته و به سامان رسیدن مطلوب جامعه، کمک می‌رساند، امور مرتبط با جامعه و اجتماع و مباحثی است که به زندگی جمعی و عمومی مردم مرتبط است. مردم در تصرف بر امول و مسکن زندگی خویش استقلال داشته و کسی نمی‌تواند آنان را به انجام چیزی مجبور نموده و از حق تصرف آن‌ها در اموالشان منع نماید، ضرورت زندگی اجتماعی، همزیستی مطلوب مردم در کنار همدیگر و اداره مطلوب، بهینه و سامان‌مند جامعه و تامین مصالح عام جامعه مقتضی است که در برخی موارد، حریم خصوصی برخی، به نفع منافع عمومی و توده مردم نقض شده و مصلحت عمومی تأمین شود. 📖 برگرفته از کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5902 🆔 @iictchannel
❇️ امام باقر عليه السلام: الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ و الدُّنيا 🔸 تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند 📚 ميزان الحكمه، ج10، ص131 🆔 @iictchannel
▫️دفاع حضرت زهرا (س) از جایگاه ولایت الگوی تمام عیار برای مسئولان نظام اسلامی 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام دکتر مدیر گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد: 🔻 فاطمه زهرا (س) در بیانی منطقی و سنجیده، مستند به آیات و روایت و سیره پدر گرامی شان، از جایگاه ولایت دفاع می‌کنند که باید الگوی همه ما و کارگزاران و مسئولان در نظام جمهوری اسلامی قرار بگیرد. برخی تصور می‌کنند که از جایگاه ولایت، دفاع می‌کنند، به گمان خود، احساس مسئولیت می‌کنند، اما به دفاعی چندان ضعیف و بد، انجام می دهند که ‌ای کاش دفاع نکنند زیرا برای ویران کردن یک نظریه کافی است از آن دفاع بد کنید. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jayegah-2 🆔 @iictchannel
Olgo Zan-3.mp3
6.81M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت نهم 🔖 شاخص های الگوی سوم زن 🔖 تفاوت های حضور اجتماعی و حضور در اجتماع 🎙با حضور: حجت اسلام (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 یکم آذر ماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
▫️دشمن در جنگ ترکیبی از ابزارهای مختلف و هم عرض تحت یک فرماندهی واحد بهره می برد 🔸 حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: 💢 بخش اول 🔻 دشمن در جنگ ترکیبی با بکارگیری ابزارهای هم عرض و مختلف (فضای مجازی، اقتصاد،دیپلماسی و ...) در یک زمان با فرماندهی واحد؛ می خواهد نظامی را که با یک جنگ بسیط و یک سویه شکست نمی خورد در این جنگ شکست دهد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jangtarkibi 🆔 @iictchannel