eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
621 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود: 🔹 همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📅 ۲۵ و ۲۶ خردادماه ۱۴۰۲ 🕌 قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🆔 @iictchannel
◽️ حوزه علمیه کارآمد از نگاه امام خمینی(ره) چه حوزه‌ای است؟ 💢 حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه در گفتگویی تبیین کرد: 🔸 از نگاه امام راحل، حوزه‌ای خوب است که به زمانه خویش آگاه بوده و بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد، بنابراین نگاه امام خمینی(ره) به حوزه یک نگاه منجمد و در جا زدن نبود بلکه از نگاه این عالِم بزرگ حوزه باید به سمت اندیشه حرکت کرده و پویا باشد و در عین تولید نظریه؛ نقدهای منصفانه را هم بپذیرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/howzahe 🆔 @iictchannel
✅ درسگفتار تخصصی 🔸 با موضوع: «غرب‌شناسی از دریچۀ مطالعه فضای مجازی» 🎙 باارائه: دکتر (عضو هیأت علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه) 🏷 حضوری و مجازی(اسکای‌روم) شرکت در این دوره رایگان است. 📅 ۲۷ ،۲۸ و ۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ صبح 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی تحلیل ابعاد حقوقی لایحه عفاف و حجاب 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 دوشنبه ۲۹ خرداد۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ 📥 حضور مجازی از طریق: 🔗 live.ejna.ir/ch/motaleat •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🔸 نخستین جلسه از کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌کنند: 🔖 با موضوع مروری بر معضل شکاف مسئولیت در هوش مصنوعی و راهکارهایی برای توسعه مسئولانه آن 🎙مدرس کارگاه: خانم دکتر سعیده بابایی پژوهشگر پسادکتری اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه توبینگن آلمان پژوهشگر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 📆 دوشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح 🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان 📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-6 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/events 🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام: 🔹 من تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ 💠 هر كس در پىِ عيب هاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دل ها محروم مى كند 📖غررالحكم، حدیث5197 💌 🆔 @iictchannel
🔸 کارگاه حقوق نوآوران و فقه موضوع شناسی و بررسی چالش های فقهی مالکیت فکری 🎙باحضور: دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 🗓 از ۳ تیر الی ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ 🏷مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 لینک ثبت نام 👇👇 📥 survey.porsline.ir/s/UO700Jx 🆔 @iictchannel
▫️گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در مسیر فتح قلمروهای ناکاویده‌ 📌 اطلاع از آخرین فعالیت‌های گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در گفتگو با دکتر ؛ 🔸 گروه ادبیات اندیشه حوزه تمحض خود را در حوزه ادبیات داستانی و به طور مشخص ادبیات داستانی دفاع مقدس می‌داند، اما این گروه در این حوزه متوقف نمانده و سعی کرده به حوزه‌های دیگر مثل حوزه ادبیات داستانی و مقداری هم به حوزه شعر سرک بکشد و الحمدالله در سال گذشته سعی کردیم که گونه خاطره و به خصوص حوزه ادبیات داستانی دینی و به طور ویژه امر قدسی را بررسی کنیم که الحمدالله این اتفاق همچنان ادامه دارد... 📎 ادامه خبر: 🌐 iict.ac.ir/adbyat 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی تجربه‌نگاری مدیریت سیلاب؛ روایتی از یک پروژه در آمریکا 🔰 هسته آینده پژوهی حکمروایی شهری مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌کنند: 🎙با حضور: دکتر محمد نظری دکترای مهندسی عمران، گرایش منابع آب و هیدرولیک عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویرجینیای غربی آمریکا ✍️ دبیرعلمی: دکتر رسول افسری مدیر هسته و عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی 📆 دوشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۱ 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/faramarzi-10 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/events 🆔 @iictchannel
◽️ کمینه‌گرایی در جرم‌انگاری و استفاده از ابزارهای کیفری ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام دکتر مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ 🔸 رویکرد کمینه‌گرا اعتدال در برخورد با رفتار ناشايست است؛ هر رفتار ناپسند مستلزم برخورد شديد نيست. به نظر مي‌رسد در مواجه با رفتارهاي ناپسند ابزارهاي غير کيفري بهتر جواب مي‌دهد؛ زيرا برخورد کيفري از منظر جرم‌شناسي سبب برچسب‌زني و رسوايي مجرم مي‌گردد و جايگاه اجتماعي و موقعيت خانوادگي بزهکار را نابود مي‌سازد. 🔸 برخی از ارزش‌هایی اجتماعی مثل مسائل خانواده و موضوعاتی مانند حجاب بیشتر جنبه فرهنگی و اخلاقی دارد و رویکرد های جزایی تاثیر چندانی ندارد مگر در موارد ضروری و مهم از آنها که ناچار از استفاده از ابزار کیفری باشیم. در نتیجه حکومت‌ها باید در حوزه جرم دانستن رفتار علاوه بر مبانی جرم‌انگاری به مسائل و رویکرد عرفی جامعه نیز توجه کند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jormengarii 🆔 @iictchannel
⁉️ آیا حجاب یک مسئله اجتماعی است یا مسئله‌ای شخصی است؟ ➕ حجاب و عفاف از چالش‌های داغ این روزهای جامعه است. مسائل مرتبط با این موضوع می‌تواند از جنبه‌های مختلف اجتماعی، بینشی و معرفتی، انگیزشی و کنشی مورد بحث قرار گیرد.♨️ 💬 بررسی بُعد معرفت‌شناختی حجاب مبتنی بر آیات و روایات در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ ✅ حجاب ذاتاً یک امر اجتماعی است، زیرا کاملاً درباره افراد دیگر جامعه به‌ویژه نامحرمان است؛ چنانکه آیه ۳۱ سوره نور به اجتماعی بودن امر حجاب تصریح می‌کند. درباره جنبه عبادی و معنوی داشتن حجاب نیز باید گفت که احکام شرعی به لحاظ لزوم یا عدم لزوم قصد قربت در انجام آن به احکام تعبدی و توصلی تقسیم می‌شوند که حکم حجاب از احکام توصلی است نه تعبدی؛ به این معنا که در رعایت آن قصد قربت شرط نیست؛ لیکن این سخن به معنی عدم امکان قصد قربت در آن نیست... 🔍 ادامه این گفتگوی ویژه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/efafhejab 🆔 @iictchannel
🖼 | حوزه علمیه کارآمد، پاسخگوی نیازهای روز جامعه است 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ✅ امام(ره) در یک کلام به دنبال حوزه صاحب جواهری بود؛ یا به عبارت ساده‌تر یک حوزه پویا را مدنظر داشت که بتواند به زمانه خویش آگاه و پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد. 🔸 حوزه‌های علمیه به طور خاص و جامعه ایرانی و مسلمانان دنیا به طور عام محتاج اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستند، متاسفانه امروز در کشور رجوع به اندیشه‌های امام را شاهد نیستیم و در این میان، فضای رسانه‌ای کشور نیز به بیان اندیشه‌های امام به طوری که شایسته باشد نمی‌پردازد. 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/howzahe 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی مناسبات اسلام و فرهنگ 📌چهارمین پیش نشست همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ 🔰 گروه فرهنگ‌پژوهی با همکاری گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه در راستای همایش ملی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 خردادماه 1402، ساعت 10 📡 ارتباط از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/mefrhng 🆔 @iictchannel
◽️ تلازم اختیارات ولی فقیه با مسئولیت‌های ایشان ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛ 🔸 براساس نظم مردم سالاری دینی، رهبری در حوزه اختیارات کارگزاران دخالتی نمی‌کنند. رئیس جمهور کار خودش را انجام می‌دهد ولو اینکه، نظارت نسبت به ایشان از جایگاه رهبری وجود دارد اما در نهایت آن چیزی که به مردم وعده و اعلام کرده و قانونی را که به تصویب مجلس رسانده است، محور عمل قرار می دهد. 🔹 هر جایی که مسئولیت اجرا برعهده رهبری بوده و خود ایشان متصدی امور بوده‌اند، کارها به گونه‌ای سامان‌مند جلو رفته است مثل امور امنیتی، نظامی و انتظامی. اما اگر مواردی از حیث قانونی به رهبری مستند نباشد و به کارگزاران منتسب باشد، اما نیاز به ورود رهبری وجود دارد، باید در یک فرایند قانونی مردم و نمایندگان، توصیه ایشان را اخذ کنند تا به یک منطق رهنمون شوند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/talazom 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی "ذات‌گرایی جدید در علوم انسانی و علوم طبیعی" 🎙باحضور: دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه 🗓 دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴ 🔗 حضور مجازی در کرسی 👇👇 📥 https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی گونه‌شناسی خداناباوری در غرب 🔰 گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غربی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه 30 خردادماه 1402، ساعت 10 📡 ارتباط از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gkhoda 🆔 @iictchannel
◽️تشیع و الحاد در ایران ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛ 🔸 «الحاد» در اصل از ماده‌ی «لَحْد» (بروزن‌مهد)، به معناى حفره است که در یک طرف قرار گرفته و به همین جهت به حفره‌اى که در یک جانب قبر کنده مى شود، «لحد» مى‌گویند همچنین هرکارى که از حدوسط، تمایل به افراط و تفریط پیدا کند نیز «الحاد» گفته می شود پس شرک و بت پرستى نیز بر همین نظر «الحاد» است. 🔸 منظور از «الحاد» در اسماء خدا این است که الفاظ و مفاهیم آن را تحریف کنیم و یا به گونه‌ای خدا، توصیف شود که شایسته آن نیست، همانند مسیحیان که قول به تثلیث و خدایان سه‌گانه دارند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/elhadirr 🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی "ارزیابی حقوقی لایحه عفاف و حجاب" 🎙باحضور: اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 یکشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏣 تهران - خانه اندیشه‌ورزان جوان 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸ارائه مقاله با عنوان «هویت پژوهی ادبیات انقلاب اسلامی در دهه‌ی شصت» 🎙 با حضور و ارائه: حجت‌الاسلام عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸نشست علمی مناسبات اسلام و فرهنگ 🎙 با حضور: 🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🆔 @iictchannel
💯🗒 🔰 نقد آرای آمنه ودود در تفسیر آیات حجاب (عفاف‌گرایی و حجاب‌گریزی) ✍🏻 حجت الاسلام و المسلمین و اعظم اسداللهی 📌 چکیده: 💢 مخالفت با حجاب زنان با تکیه بر اهمیت عفاف‌گرایی مدتی است در میان برخی از نو اندیشان مسلمان به‌ویژه فمینیسم‌های اسلامی ترویج می‌شود. از جمله آنان، آمنه ودود ـ مسیحی مسلمان‌شده آمریکایی و استاد دانشگاه ویرجینیا مدعی است نوع پوشش در عصر حاضر بر اساس نگاه مردسالارانه به زن و از ناحیه جبر فرهنگی جوامع است. از دیدگاه او قرآن درصدد تشریع حجاب نبوده است؛ بلکه این آیات داستان‌هایی در مورد فرهنگ رایج عصر نزول برای نشان دادن اهمیت مسئله‌ حضور اجتماعی زن همراه با عفاف است. 🔸 نویسنده در این مقاله درصدد نقد مبانی و نتایج به‌دست‌آمده آمنه ودود در نظریه عفاف‌گرایی بوده است. با مطالعه و استخراج مبانی آمنه ودود در کتاب «قرآن و زن» و تحلیل آن به روش توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی مشخص شد که در مبانی ودود مواردی از قبیل تفسیر قرآن بدون سنت، پایه‌گذاری هرمنوتیک توحیدی، عصری‌انگاری و لزوم خوانش‌های معاصر، اعتقاد به برابری جنسیتی نقش مهمی در ارائه نظریه عفاف‌گرایی و حجاب‌گریزی دارد. با نقد مبانی و تفسیر صحیح از آیات حجاب، نظریه فقها و مفسران فریقین در آیات حجاب تقویت و اکتفا به عفاف بدون الزام به حجاب موردنقد قرار گرفت. 📩 لینک دریافت فایل مقاله: ➡️ qkh.journals.miu.ac.ir/article_7583.html 🆔 @iictchannel
⁉️ حجاب، امری فردی یا رفتار اجتماعی؟ ➕ در آیه 255 سوره بقره آمده است که «لا اکراه فی الدین...» در دین هیچ اجباری نیست... آیه‌ای که این روزها دستاویز افرادی غیر متخصص شده تا به استناد غیرصحیح به برخی آموزه‌های دینی، ارتباط و نسبت بین حجاب و عفاف را رد کرده و در نتیجه حجاب را از نظر شرعی امری غیر ضروری معرفی کنند... ✅ گفت‌وگوی حجت‌الاسلام و المسلمین ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه پیرامون این آیه شریفه و پاسخی به این پرسش است که آیا «لا اکراه فی الدین» یعنی هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ 🔍 این گفتگو را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/sharee-2 🆔 @iictchannel
🔸امام جواد(ع): 🔰« سه خصلت جلب محبّت مى‌كند: انصاف در معاشرت با مردم، هم‌دردى در مشكلات آنها، همراه و همدم شدن با معنويات» ‌ 📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲ ◼️ فرارسیدن سالروز شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
◽️ انقلاب اسلامی خوانشی جدید از تمامی ابعاد زندگی اجتماعی ایجاد کرد 💢 حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: 🔸 معرفت‌شناسی انقلاب یعنی مرور و شناخت ریشه‌ها، اندیشه‌ها، باورها و عوامل تأثیرگذاری که انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است و امروز اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود، این «تحوّل» باید مبتنی بر پایه آن معرفت‌شناسی باشد وگرنه اگر تحولی هم انجام شود، تحوّلِ مطلوبِ انقلاب اسلامی نیست. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ezndegi 🆔 @iictchannel
◽️ تفسیر تنزیلی، گامی به سوی تحول علوم انسانی 💢 گفتگوی مفصل و خواندنی با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه؛ 🔸چیزی که بنده درپی آن بودم، دخالت زمان نبود. هرچند گاهی در آغاز کار در نوشته های غیررسمی یا حتی در نوشته های رسمی خودم مانند جلد اول تفســیر همگام با وحی، گاهی از تعبیر زمان نزول استفاده میکردم و ً دریافتم که هدف من بحث محتوا بعدا و ترتیب مفاهیم است، نه زمان نزول که البته از واژه زمان هم در نوشته های خود استفاده کرده ام ✖️ چالش های پیش روی بنده این بود و برای من بسیار مهم بود کاری که یک طلبه حوزه شیعی انجام می‌دهد، هیچ یک از این قالبها را به خود نگیرد و از نظر اتقان و ریشه‌داری به گونه‌ای باشد که در فرهنگ حوزوی و چارچوب‌های پذیرفته شــده منطق حوزوی، جای خودش را باز کند. ✅ چون ما قصد جامعه پردازی داریم و در پی ترویج حکمرانی اسلامی و مانند آن هستیم. پس بی تردید در چارچوب تفسیر تنزیلی، انشاءالله مطالعاتی بسیار گسترده شکل خواهد گرفت... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tafsirtanzili 🆔 @iictchannel