▫️نقش روزه در تعالی انسان از منظر عرفان اسلامی
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_رودگر تبیین شد:
◾️روزه، آدمی را تطهیر مینماید و به او نورانیت خاصی میبخشد. برای اینکه آدمی تغییرات روحی مثبت خویش را در ماه رمضان حفظ نماید و به سایر ماهها منتقل کند؛ نیاز به مراقبت و کشیک نفس دارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️برداشت جانبدارانه از نهجالبلاغه، راستِ ناقص است
🔰 آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در برنامه تلویزیونی سوره مطرح کرد:
▪️وقتی گفتهها را درباره نهجالبلاغه مطالعه میکنیم، میبینیم بسیاری از وقتها جانبدارانه سخن گفتهایم. یعنی یک جانب برای فردی مهم بوده، آن را پررنگتر کرده است. برای مثال جرج جرداق از نگاه #عدالت_خواهی امام را میبیند.
▪️ رسانههای ما باید این را تأکید کنند که امام علی(ع) را جانبدارانه مطالعه نکنیم. مطالعات جانبدارانه بد نیست، اما «راستِ ناقص» است. اگر راستِ ناقص، تمام قضیه انگاشته شود یک آسیب است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️آیا در شب قدر سرنوشت انسان تغییر میکند؟
🔰 حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در گفتگویی تبیین کرد:
▪️ آنچه در شب قدر نوشته میشود، این نیست که هر کسی چه خواهد کرد؛ بلکه این است که او با چه اموری مواجه خواهد شد. به عبارت سادهتر آنچه در شب قدر نوشته میشود، سوالات امتحانی است نه پاسخهای آنها.
▪️ برخی حوادث در زندگی به اختیار ما نیست، با این حال خوشبختی و سعادت نهایی هر فرد به اختیار و انتخاب خود او بستگی دارد.
▪️ شبهای قدر فرصتی است تا انسان بتواند تقدیر خود را رقم بزند و به وسیله دعا و عبادات، آیندهای بهتر برای خود ترسیم کند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🔸🔶 دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
💠 خدایا! امروز مرا دوستدار اولیائت قرار بده و دشمن دشمنانت کن و پیرو سنت خاتم رسل بدار، ای نگهدار دلهای پیغمبران.
🆔 @iictchannel
◽️ عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام
🔰 مقاله ای از حجت الاسلام و المسلمین #امیر_غنوی عضو هیأت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه
▪️#عدالت آرمان بلند و دلربایی است که حتی ستمگران آن را میستایند. مردم همگی دل در گروی آن دارند و سر به طاعت صاحبان آن می گذارند. هنگامی که حکومت و اجتماع از آن فاصله می گیرد، دغدغه و اشتیاق به آن فزونی مییابد و آرزوی ظهور #منجی عادل در دلهای ستمدیدگان جوانه میزند.
🔖 جهت دریافت مقاله کلیک کنید...
#مقاله
🆔 @iictchannel
◽️نقد سرمایهداری؛ مهمترین سویه رمانهای ضد امریکایی
🔰 آنچه در دومین جلسه از سلسله نشستهای «#داستان_و_آرمان» بررسی شد؛
▪️از گذرگاه از سیاهان، بردهداری در آمریکا مورد نقد قرار میگیرد. علاوه براین، به موضوع مهاجران نیز به عنوان یکی از موضوعات رمانهای ضدآمریکایی پرداخته شده است. اتفاقاتی که برای مهاجران که عمدتا در اقیلت نیز بودهاند، رخ داده دستمایه این رمانها قرار گرفته است.
▪️ هر اثری که یک موضوع خاص را دستمایه قرار داده و تنها همان را نقد میکند و به کلیات کاری ندارد، جزء ادبیات ضدآمریکایی قرار نمیگیرد. برای مثال، یکی از نویسندگان مشهور آمریکایی کتابی به نام «سیاهها» دارد که درباره رسوایی جنسی خانواده شناختهشده جاناف کندی است.
#نشست
🆔 @iictchannel
📙 شماره 88 فصلنامه علمی پژوهشی #ذهن توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔸 با مقالاتی از: #عبدالحمید_واسطی، #قاسم_ترخان، احمد عبادی، بهزاد بخشی پور، سکینه نویدی باغی، علی ایزانلو، #علیرضا_قائمی_نیا و ...
1️⃣ «فهم شبکه ای معنا»به مثابه زیرساخت زبانی برای فهم گزارههای نقلی اعم از توصیفی و تجویزی
2️⃣ علامه طباطبایی و الزامات اعتباری بودن علوم انسانی
3️⃣ نقش تمثیل در شکل گیریِ الگوهای علمی
4️⃣ آمیزه های استعاری و استعاره های زنجیری
5️⃣ واکاوی آلزایمر بر اساس مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی ملاصدرا
6️⃣ معرفت شهودی و مولفه های آن براساس حکمت صدرایی
7️⃣ در جست و جوی چارچوب و مسیرهای ارتباطی و تعاملی بین معرفت شناسی و روان شناسی
📚 برای مشاهده صفحه مقالات نشریه کلیک کنید
🆔 @iictchannel
🖌 یادداشت نهم
🌙 به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان
▫️در بهشت تکامل وجود دارد یا ایستایی حاکم است؟
🔰 یادداشتی از حجتالاسلام #حمیدرضا_شاکرین عضو هیات علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»
◾️ انسان موحد و الهی با سلوک در صراط مستقیم و سلوک عبودیت در عوالم بالا، از نقایص وجودی، معایب، کمبودها، رنگها، تعلقها و حجابها بتدریج پاک شده، چهره اصلی انسانی را یافته و متناسب با عالم قرب میگردد
◾️ در واقع راه توحیدی برزخی و راههای توحیدی عوالم پس از برزخ در عین اینکه باطن راه توحیدی و عبودی دنیوی است، تکاملی بوده و تکمیل کننده و تطهیر کننده انسان است.
◾️ انسان با ادامه حرکت در عوالم بالاتر مرحله به مرحله کاستیها و کمبودها را جا گذاشته و کمالات جدیدی را کسب کرده، لایق ورود به عالم و عوالم والاتر میگردد تا آنجا که به مقام فنا و بقاء بالله برسد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 تحلیل عملکرد بانک های خصوصی
📄 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه #اقتصاد پژوهشگاه؛
❇️ منتشر شده در هفتصد و پنجمین شماره هفتهنامه افق حوزه
📣 هم اکنون بخوانید...
🌐 b2n.ir/hawzah401-1
#در_رسانه_ها
🆔 @iictchannel
◾️ تسلیت مجدد!
▫️زن در آئینه جلال و جمال
🔰 کوتاه نوشته ای از #ابوالقاسم_علیدوست پیرامون رفتارشناسی حکیم متاله، آیت الله العظمی جوادی آملی در سوگ همسر
🔶 رفتاری که عبد صالح خداوند در مراسم وداع همسر از خود به منصّه ظهور رساند، جایگاه یک زن را در چشم خردمندی با هشتاد سال انس با معارف و قرآن نشان داد؛
🔶 می توان همه چیز را من الله تعالی و الیه سبحانه دانست؛ لکن قدردان نعمت هم بود. عزت واقعی زن را در معرض دید و شنود انسان ها قرار داد...
🔶 این حرکت که – از اسلام برای انسان بود – را باید در کنار زحمات سترگ و ستودنی ده ها ساله ایشان قرار داد و با همه ارزشمندی آن تلاش ها، این را در تأثیر اجتماعی همسان با آنها دید...
#یادداشت
🆔 @iictchannel
▫️روز قدس روز فریاد علیه جنایات رژیم صهیونیستی و حاکمان سازشکار عرب
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام #محمد_ملک_زاده عضو هیأت علمی گروه #سیاست پژوهشگاه
◾️ فریاد یكپارچه ملل مسلمان در راهپیمایی #روز_قدس ثابت میكند كه امت اسلامی سكوت و سازش حاكمان مستبد و پیرو استكبار را تحمل نمیكنند و دیگر حاضر نیستند برای دفاع از حقوق مردم فلسطین و پاكسازی سرزمینهای اسلامی از متجاوزان اشغالگر منتظر عكسالعمل حاكمان سازشکار خود بمانند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸🔶 دعای روز بیست وهشتم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ
💠 خدایا بهرهام را در این روز از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد
🆔 @iictchannel
▫️حمایت از مردم فلسطین، افق و امتداد فکری نظام اسلامی است
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #سید_سجاد_ایزدهی رییس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه مطرح شد:
◾️جمهوری اسلامی سیاست خارجی خود را تنظیم کرده که از همه مسلمانان بر اساس منطق جغرافیای سیاسی و جغرافیای عقیدتی دفاع کنیم؛ زیرا همه در ذیل دارالسلام قرار داریم و بر اساس منطق دفاع در قبال نظام سلطهگر، باید همه کشورهای سلطهپذیر اتفاق کنند که سلطه را از بین ببرند.
#مصاحبه
#روز_قدس
🆔 @iictchannel
▫️تجلیل رییس جمهور از آیتالله رشاد در بیست و هفتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم
🔸 با حضور رییس جمهور در بیست و هفتمین آیین تکریم از خادمان قرآنی و اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم رخ داد؛
◾️آیتالله سیدابراهیم #رییسی، در بیست و هفتمین دوره آیین تکریم از خادمان قرآنی و اختتامیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، از آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان خادم قرآنی در گروه #مطالعات_و_پژوهش_های_قرآنی، تجلیل نمود.
#افتخارات
#خادمان_قرآنی
🆔 @iictchannel
▫️حمایت از فلسطین، به نفع مردم و امنیت کشور است
🔸 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان در پایان راهپیمایی روز قدس شهر نور؛
◾️ هر قدمی برای حمایت از مظلوم و مبارزه با استکبار برداشته شود خداوند ثواب آن را برای فرد نیکوکار در نظر می گیرد.
◾️ اگر کسی دین نداشته باشد و مسائل انسانی هم در نظر نگیرد آیا به دنبال منفعت خویش نیز نیست؟ بنابراین اگر دنبال امنیت خود هستیم باید از مردم فلسطین حمایت کنیم.
#سخنرانی
#روز_قدس
🆔 @iictchannel
▫️زيرساخت ها و پيش انگاره های دموكراسی قدسی
✍️ نوشتاری از آیت الله #علی_اکبر_رشاد عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
🔻 #دموكراسی_قدسی بر اصول معرفت شناختي، جهان شناختي، انسان شناختي، دين شناختي و… استوار است؛
◾️ دين، گزارش ارادهي محقق خدا در تكوين و مشيت متوقع او در تشريع است و به تعبير ديگر، دين، نگاه و نظر پروردگار به معرفت و معيشت است، از اين رو دين (البته در حد ظرفيت مخاطب خود، كه بشر است) از كمال و شمول برخوردار است و نمي تواند به عرصهاي از حيات آدمي پرداخته و عرصهي ديگر را فرو گذارد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔘 بیست و هفتمین آیین تجلیل از خادمین قرآن کریم
📸 گزارش تصویری بیبست و هفتمین دوره از آیین تجلیل از #خادمان_قرآن_کریم با حضور آیتالله سیدابراهیم رییسی
🏛 تهران، مصلی بزرگ امام خمینی(ره)
📌 با ما همراه باشید...
#گزارش_تصویری
🆔 @iictchannel
#افتخارات
📸 گزارش تصویری
🔻بیست و هفتمین دوره آیین تجلیل از #خادمان_قرآن_کریم با حضور ریاست جمهوری آیتالله سیدابراهیم رییسی
💢 تهران، مصلی بزرگ امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
🔸🔶 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
💠 خدایا در این روز مرا به رحمتت فراگیر و در این روز به من توفیق و حفظ از گناهان روزی کن و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان مؤمن.
🆔 @iictchannel
🖌 یادداشت دهم و پایانی
🌙 به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان
▫️آيا يكنواختی و همیشه ماندن در بهشت کسالت آور نيست؟
🔰 یادداشتی از حجتالاسلام #حمیدرضا_شاکرین عضو هیات علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»
◾️ قرآن کريم ميفرمايد: «در بهشت انسانها طالب دگرگوني (و وضع جديد) نيستند.» رازش همين است كه آنجا مطلوب واقعى است. پس اگر واقعاً چيزى مطلوب غريزى و ذاتى بشر باشد، ممكن نيست كه وصالش او را سرد و افسرده كند.
◾️ مطلوب واقعى انسان و آن چيزى كه به صورت هدف و ايده و كمالِ آرزو در انسان واقعا وجود دارد، غير از خدا هيچ چيز نيست و هيچ كس غير از خالق خودش را در عمق باطنش دوست ندارد.
◾️ بهشتيان تا ابد در بهشت به سر ميبرند و دلزده نميشوند. افزون بر آن، هر چه بخواهند، به اراده الهي، برايشان پيدا ميشود و آرزوي آنچه ندارند، آزارشان نميدهد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
📙 شماره 88-87 فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد:
1️⃣ اقتصاد مقاومتی راه حل اصلی برونرفت از مشکلات اقتصادی دوران کرونا «با تأکید بر مؤلفه مردم بنیانی»/ #احمدعلی_یوسفی
2️⃣ ضرورت هستیشناختی رنج/ جمیله علم الهدی
3️⃣ کارایی مکتب هنجاری اسلام در شرایط کرونا/ #محمدرضا_جباران
4️⃣ نظم نوین جهانی ناشی از بحران کرونا براساس رهیافت توماس اسپیریگنز/ #محمد_ملک_زاده
5️⃣ کرونایی شدن فرهنگ عمومی، مسائل و پیشنهادهای سیاستی/ #فرشاد_مهدی_پور
6️⃣ فراگیری کووید۱۹ و ظهور مسئله حکمرانی جهانی / #حسین_بابایی_مجرد
7️⃣ تحلیل فقهی حکم اضرار به نفس در عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا / مجتبی جولاییفر
⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه کلیک کنید
🆔 @iictchannel
▫️مخالفان اسلام هم شهید مطهری را دوست داشتند
🔻همزمان با فرارسیدن ایام شهادت استاد #مرتضی_مطهری؛
🔰 دکتر #محسن_ردادی عضو هیات علمی گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه مطرح نمود
◾️حقیقتاً شهید #مطهری فقط محبوب مذهبیها نبود. جوانان روشنفکر و حتی افرادی که میانه خوبی با مذهب نداشتند به ایشان احترام میگذاشتند. شهید مطهری عالم و دانشمند بود و همه اذعان داشتند که ایشان مطالعه عمیق دارد. حرفهای بیربط، احساساتی و غیرعقلانی از ایشان صادر نمیشد. به همین دلیل حتی مورد احترام مخالفان اسلام بود.
#مصاحبه
#مرتضی_مطهری
🆔 @iictchannel
▫️شهید مطهری با خون خود پای کتابهایش را امضاء کرد
🔻همزمان با فرارسیدن ایام شهادت استاد #مرتضی_مطهری؛
🔰 #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه مطرح نمود
◾️در مورد نقطه تمایز شهید #مرتضی_مطهری از سایر اندیشمندان و علمای فعال در آن دوران نظیر شهید مفتح، شهید بهشتی، آیتالله خامنهای و… میتوان از دو منظر نگاه کرد و او را مورد بررسی قرار داد، اول؛ جنبه «متنی» که مربوط به کتب و دستاوردهای علمی اوست و دوم، جنبه «فرامتن» که در مورد خود «شخصیت» مطهری و موضوعات پیرامونی آن است.
#مصاحبه
#مرتضی_مطهری
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 عید صیام آمد و ماه صیام رفت
🔹 لطف تمام آمد و فیض تمام رفت
🔸 شد عید فطر و لطف خدا باز تازه شد
🔹 گرد غم گناه ز جان عوام رفت
💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید بندگی، عید سعید فطر را تبریک و تهنیت عرض می نماید.
#تبریک
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
قال عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَخَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ اَلْهِلاَلِ أَنْ يَجِيءَ اَلرَّجُلُ وَ اَلرَّجُلاَنِ فَيَقُولاَنِ رَأَيْنَا إِنَّمَا اَلرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ اَلْقَائِلُ رَأَيْتُ فَيَقُولَ اَلْقَوْمُ صَدَقْتَ» . (تهذيب الأحکام ج ۴،باب : الجزء الرابع، كِتَابُ اَلصِّيَامِ 41 - بَابُ عَلاَمَةِ أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ آخِرِهِ وَ دَلِيلِ دُخُولِهِ)
بحث رؤیت هلال و اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام مبتنی بر مبانی مختلفی است و منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
هفت دیدگاه نزد فقهای عظام شیعه در مسأله رویت مطرح شده است: ۱. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتحاد افق(امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، اراکی، سیستانی، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و...) ۲. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام خوئی، تبریزی، صافی گلپایگانی، فیاض و...) ۳. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و اشتراط اتحاد افق(آیت الله العظمی خامنه ای) ۴. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشتر شب با هم مشترک اند (آیت الله العظمی وحید خراسانی) ۵. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام فاضل لنکرانی، سید کاظم حائری و نوری همدانی)۶. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه ای برای همه نقاط زمین (آیت الله بشیر حسین نجفی) ۷. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در شهرهای دیگر به شرط آنکه رویت در نقطه ای از قاره های آسیا، استرالیا، آفریقا و اروپا یا نقطه ای از قاره آمریکا و اقیانوسیه باشد.
شایان ذکر است که روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
به نظر این کمترین این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم دارای عینک و چشم مسلح متعارف همچون دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت با عینک و مسلح با دوربینهای متعارف و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف در نقاط قریب الافق میسر نبود.
پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رؤیت شرعی به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند؛ اگر قریب الافق در عرض جغرافیایی داشته باشند.
✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
سی ام رمضان ۱۴۴۳
🆔 @iictchannel