eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
643 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ گفتمان و فرهنگ شیعیان با مقاومت گره خورده است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست «مکتب جعفری» مطرح کرد: ◾️ مقاومت یکی از لوازم حیات در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و این در ، اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه نیز وجود دارد و در قرآن نیز بارها به موضوع استقامت اشاره شده است. ◾️ گفتمان و با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها و فرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد. 🆔 @iictchannel
◽️ چگونه می توان اقتصاد را مردمی کرد؟ 🔸 حجت الاسلام مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در نشست با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت بررسی کرد: ◾️ در مردمی سازی ، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیلگری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ ◾️ خروجی مردمی سازی و باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به جان پاک تو ای دختر امام، سلام 🔸 به هر زمان و مکان و به هر مقام، سلام 🔹 تویی که شاه خراسان بود برادر تو 🔸 بر آن مقام رفیع و بر این مقام، سلام . . . 💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن ولادت با سعادت کریمه آل طه، خانم فاطمه معصومه(س) و روز دختر را تبریک و تهنیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
🖇 | ذات گرایی در فلسفه اسلامی 🔦 ذات‌گرایی ارسطو در فلسفه اسلامی جهان اسلام حفظ شد و فیلسوفان مسلمانی همچون ابن سینا و به خصوص صدرالمتالهین شیرازی با تفکیک بین وجود و ماهیت توانستند لحاظ وجودی ذات و خواص ذاتی را از لحاظ ماهوی ذات و خواص ذاتی جدا سازند و با حفظ وجود ذات و خواص ذاتی شیء بیان کلی و ماهوی آنها به جنس و فصل را امری مفهومی و در سطح تعریف دانستند. 🔦 در دوره قرون وسطی نزاع بین قائلین به وجود واقعی کلیات، قائلین به وجود ذهنی کلیات و قائلین به وجود لفظی کلیات از همین سوالات نشئت گرفت و در قرون ۱۷ به بعد، تحت تاثیر اسم گرایان، به سمتی سوق یافت که کلیات و ذوات را چیزی جز لفظ و اسم ندانستند و بدین طریق زمینه بحث از ضدّ‌ذات‌گرایی فراهم گشت. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲ 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی 🔰 هسته حکمرانی و بلاکچین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: علی‌اصغر قائمی‌نیا(مدرس و پژوهشگر حوزه توکنومیکس) 🔖 محورهای نشست: 🔹 نقش بلاکچین در کاهش مفاسد اقتصادی 🔹 بهبود زنجیره تامین کالاهای اساسی 🔹 بهبود نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی... ⏰ سه شنبه 17 خرداد ماه، ساعت 9 صبح 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
◽️ آشفتگی جامعه شیعی در عراق از مهمترین عوامل گسترش مدعیان مهدویت است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی مظفر استاد عالی دانشگاه کوفه در نشست "جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق“ بررسی کرد: ◾️ آشفتگی و بهم ریختگی جامعه شیعی در عراق، تضعیف حوزه عراق در زمان صدام و ضعف دولت مرکزی فعلی در مقابله با فرق انحرافی، از مهمترین عوامل رشد و گسترش این فرق در زمان حاضر در عراق باشد. ◾️ حضور و فعالیت این گروه‌ها، بیشتر در حواشی شهرها شکل می‌گیرد و نفوذ آنها اغلب در مناطقی است که وضعیت فرهنگ دینی در آن بسیار ضعیف باشد. 🆔 @iictchannel
◽️ فقه نظام ساز؛ ضرورت ها و ظرفیت ها 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: ◾️ نظام سازی در ، یکی از پرسش های نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده است و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است. ◾️ ، تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی است برای ساخت و ایجاد مجموعه ای از عناصر نرم افزاری و اندیشه ای به هم پیوسته که فرایند اعمال قدرت را در جامعه، قانون‌مند می کند. 🆔 @iictchannel
◽️ سند ملی آمایش نیازمند یک پارادایم جدید و مبتنی بر ضرورت‌های بومی است 🔸 کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با همکاری گروه پژوهشگاه برگزار شد: ◾️ پیشینه پیکره‌بندی سرزمین در فلات ایران؛ همکاری‌های شهرمنطقه؛ روستا و عشایر (زیرا ترکیب آتی پیکره زیست جمعی در سرزمین ایران را به شکل شهرپایه دیده است). از طرف دیگر در مقدمه سند بر توسعه پایدار تأکید شده است. اما در متن سند نظام حکمروایی سرزمینی توسعه‌گرا برجسته شده است. 🆔 @iictchannel
🔸 وبینار واکاوی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(ره) 🎙با حضور: حجت الاسلام مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📅 شنبه 14 خردادماه / ساعت 21:00 🔻 حضور مجازی از طریق: 🌐 amjad.jde.ir/bu ⚠️ رمز عبور: 329329 🆔 @iictchannel
◽️ مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی از منظر قرآن کریم 🔸 نوشتاری از دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ◾️ علوم انسانی اسلامی بر مبانی مختلفی از جمله مبانی استوار است. مهم‌ترین مبانی معرفت‌شناختی را می‌توان ذیل محورهایی نظیر قلمرو معرفتی علوم انسانی اسلامی، منابع معرفتی و اعتبارسنجی ، استخراج و تبیین نمود. ◾️ این مبانی را می‌توان با مراجعه به قرآن کریم و بر اساس آموزه‌های آن تدارک دید؛ زیرا برخی آیات قرآن، دلالت‌ و اشارت مستقیم و غیرمستقیم به این مبانی دارند. 🆔 @iictchannel
◽️ دیدار حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی با رهبر کاتولیک‌های جهان 🔸 رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه همراه با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد. ◾️ حجت الاسلام در این دیدارها بر ضرورت شکل گیری و افزایش تعاملات علمی و پژوهشی نهادهای تحقیقاتی کشور ایتالیا با حوزه علمیه قم تاکید داشت. 🆔 @iictchannel
◽️ فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟ 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس تبیین کرد: ◾️ خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت می‌گیرد در نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورت‌پذیر است. ◾️ به طور مثال هک کردن نوعی تعدی است. وقتی فقه برای اصل تعدی دارای نظر و موضع است، پس توانایی برخورد با عمل هک را هم دارد و چنین نیست که در برابر این امور سرگردان باشد. بنابراین نفس کار یک جرم است و تنها فیزیک و شکل کار تغییر کرده و نیز در برابر آن بی‌شک پاسخگوست و توانایی تعیین حکم را دارد. 🆔 @iictchannel
🖇 |مخالفت غیرمنصفانه بارکلی با ذات‌گرایی 🔚 جورج بارکلی مخالفت خود با ذات‌گرایی لاک را بر محور نقد تفکیک لاک بین کیفیات اولیه و ثانویه شروع می‌کند. لاک کیفیات ثانویه را توان‌هایی در چیزهایی که تصورات معینی را در ما ایجاد می کنند می دانست، این توان ها اموری عینی بودند و برای وجود داشتن به ذهن ماها وابسته نبودند. 🔚بارکلی به نحوی غیرمنصفانه مدعی می شود که لاک کیفیات ثانویه همچون رنگ، صوت و مزه را به دلیل نسبی بودن امری (ذهنی) می داند و از این روی به این ادعا روی می‌آورد که کیفیات اولیه، همچون شکل یا حرکت کند و تند (که به موضع شخصی ادارک‌کننده وابسته‌اند)، نیز به دلیل نسبی بودن باید امری (ذهنی) باشند. 🔚او از همین روی، کیفیات اولیه و ثانویه را چیزی جزو تصورات نمی داند و اگر تصورات باشند امکان ندارد که در (جوهر) یا (ذات) ای نااندیشیده وجود داشته باشند. 🔚او ادراک‌کردن را نیز عبارت از حصول تصور می داند و چون تصورات را نیز در موجودی ادراک‌کننده می داند نیازی به این نمی بیند که تصورات از کیفیات اولیه و ثانویه نیز به وجود جوهری مادی قائم باشند. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۳ و ۳۴ 🆔 @iictchannel
🖇 |ذات گرایی در اندیشه جان لاک ◾️ جان لاک در مقدمات خود در اثبات وجود (جوهر) یا (ذات) بین کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه و بین تصورات بسیط و تصورات مرکب فرق می گذارد. ◾️ کیفیات اولیه همچون درشتی، امتداد، شکل، حرکت، و سکون از جسم جدایی ناپذیرند و در واقع نقش هایشان در خود اجسام وجود دارند. کیفیات ثانویه، همچون رنگ، صوت، بو، نور، گرمی، سفیدی و سردی توان‌هایی هستند که توسط کیفیات نخستین اشیا احساسات مختلفی را در ما ایجاد می‌کنند. ◾️لاک کیفیات ثانویه را توان هایی می داند که در واقع در خود اشیا هستند و اینگونه نیست که آنها را کیفیات صرفاً (ذهنی) بداند. این گونه کیفیات تصورات بسیط را در ما ایجاد میکنند و آدمی می‌تواند با فراهم آوردن چندین تصور بسیط به تصور مرکب دست یابد. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۲ و ۳۳ 🆔 @iictchannel
🖇 | ذات گرایی در اندیشه های ارسطو 🔦ذات‌گرایی دارای تاریخی به درازای تاریخ تفکر بشری است. با وجود این، ذات گرایی در یونان باستان و به خصوص در فلسفه ارسطو ساختاری نظام‌مند به خود گرفت.ارسطو در هستی‌شناسی خود، موجودات را به ذرات(جواهر) و اعراض تقسیم کرد. عالم ماده، نفس و عقل جزو ذوات و عوارض نه‌گانه جزو اعراض‌اند. ارسطو هرچند ذات را نه موجودی جدا بلکه موجود در افراد و اشخاص می‌دانست، ذات را تمام حقیقت آنها به شمار می‌آورد. 🔦ارسطو، در معرفت شناسی خود، شناخت این‌گونه ذوات را به جنس و فصل آنها می‌دانست و از این روی بر این باور بود که اگر بتوانیم جنس و فصل یک چیز را بشناسیم به شناخت ذات آن چیز دست می‌یابیم ؛ اما مسئله این است که برای نمونه ابن‌‌سینا شناخت فصل حقیقی و از این روی شناخت ذات اشیا را بسیار دشوار دید. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲ 🆔 @iictchannel
📌جایگاه لباس روحانیت 📍لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیت‌هایی را برای مبلغ دینی به وجود می‌آورد، درعين‌حال تبلیغ دین را برای او آسان می‌کند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلامی را یادآوری می‌کند. 📍این لباس، انتساب به دین را می‌رساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در این‌باره آگاهی کاملی داشته باشد. 📚کتاب لباس روحانیت (جامهٔ پیام‌بر)، صفحه 9، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی 🆔 @iictchannel
🔻وضع قوانین متناسب با نیاز روز از وظایف حاکم اسلامی است 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس: 🔹از عناصر قانون‌ساز در جامعه اسلامی که از سوی فقه صورت می‌گیرد، نیازهای تازه مردم و اداره جامعه است. قانونگذار با وضع مقررات مبتنی بر فقه، قواعد را وضع می‌کند و موظف است در صورت عدول از آن عمل مجازات را در نظر بگیرد. 🔸 خیلی از مجازات‌های امروزی مستند شرعی که مستقیماً در سنت اخذ شده باشند ندارند، اما بنا به اقتضای عنصر زمان حاکم اسلامی ناگزیر است که با توجه به اصول اسلامی و قواعد فقهی برای آن‌ها تعیین و تکلیف کند. در حوزه فضای مجازی به عنوان یک امر نووضعیت دقیقاً به همین شکل است. 🔹جرایم تعزیری در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود: یا جرم‌انگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانه‌ای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر می‌شود. تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌شود. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود ▪️ هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود ◾️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن سالروز عروج ملکوتی بیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را تسلیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به مناسبت رحلت بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی 🔰 منظومه فکری امام خمینی(ره) 🖋 🔹 این کتاب نشان می‌دهد که منظومه فکری امام، بیانگر گفتمان و جریان فکری ـ فرهنگی ویژه‌ای است که هم ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر می‌پردازد. 📌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید: 🔹 poiict.ir/13835 🆔 @iictchannel
🖇|روحانیت مسلمان ارتباطی به رهبانیت در مسیحیت ندارد 🔘امروزه بیشتر مردم برای عالمان و مبلغان دینی که دارای لباس خاصی هستند، عنوان «روحانی» را به کار می‌برند. البته بنا به جایگاه‌های گوناگون از تعابیری دیگر نیز دراین‌باره استفاده می شود؛ تعبیری همچون طلبه، حوزوی آخوند، شیخ، مُلّا، عمامه به سر، مبلغ دینی، امام جماعت و عالم دینی. 🔘بعضی از اندیشمندان بر این اعتقادند که از میان عنوان هایی که مردم برای عالمان دینی استعمال می کنند: لفظ روحانی از آیین مسیحیت گرفته شده و بعد از دوران مشروطیت در میان جامعه ایران متداول شده است؛ زیرا جامعه مسیحیت معتقد بودند روح از تن و آخرت از دنیا و معنی از ظاهر جداست و عالم دینی باید به اصطلاح تارک دنیا باشد؛ ازاین نظر، به علمای خود روحانی می گفتند. 🔘از این جهت به نظر می‌رسد استفاده از واژه روحانی درباره عالمان شیعه چندان رسا نیست؛ زیرا نگاهی به کارکردها و ویژگی‌های روحانیت در اسلام و به خصوص شیعه، مبین این حقیقت است که روحانیت در اسلام، ربطی به روحانیت در مسیحیت ندارد و از صدر اسلام، عالمان دینی در همه عرصه‌های احتماعی و سیاسی حضور داشته‌اند. 🔘هرچه هست امروزه بیشتر مردم از خواص گرفته تا عوام، عنوان روحانیت را برای مبلغان دینی به کار می‌برند و از این رو ضرورتی بر تغییر این عنوان وجود ندارد، بلکه لازم است معنایی صحیح از آن ارائه شده و وظیفه و جایگاه روحانیت بهتر روشن شود. 📚کتاب لباس روحانیت جامهٔ پیام‌بر، صفحه 15 و 16 و 17، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام خمینی(ره): ◾️ آنچه در قیام حماسه‏انگیز پانزده خرداد، از اهمیّت و اعتبار به سزایی برخوردار است، حفظ وحدت کلمه، یکپارچگی و بیداری ملّتی بود که علیرغم خفقانها، با اراده‏ای مصمّم به مقابله با حکومت ظلم و جور برخاست. 🆔 @iictchannel
💢 منابع و ابزارهای معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی ➕ دکتر رمضان علی‌تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 🔻به لحاظ هستی‌شناختی، خداوند، منبع اصلی و سرچشمه تمامی معارف و شناخت‌هاست. منبع ایجادی (هستی‌شناختی)، به فاعل ایجادی علم اشاره دارد و منبع معرفت‌شناختی علم، ناظر به مجاری و کانال‌های ارتباطی است. 🔺منابع و ابزارهای معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی، عبارت‌اند از: منابع درون‌خیز مثل عقل، فطرت و قلب و منابع برون‌خیز نظیر کتاب، سنت، تاریخ، طبیعت و حواس). در حوزه اعتبارسنجی می‌توان به مبنای واقع‌گروی و تنوع و تکثر روش‌شناختی و امثال آن اشاره نمود. 🆔 @iictchannel
◼️جریان فقه خوارجی به‌ دنبال تقلیل، تقطیع و تحریف امام‌ خمینی است حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 💠 امام(ره) فقیهی شجاع و انقلابی بود که فقهی انقلابی ارائه کرد. شاگرد بزرگ امام، شهید بهشتی می‌فرمود که «از امروز به بعد فقیه و مفتی و مرجع تقلید هم باید انقلابی باشد تا ما به فتوایش عمل کنیم.» ایشان به شرایط مرجع تقلید علاوه‌بر مرد بودن و عاقل و فقیه بودن، انقلابی بودن را هم اضافه می‌کند. ☑️ شهید بهشتی که این آقایان {فقه خوارجی} در نگاه آزاد اندیشانه و عقلانیت و تدبیر و جهان‌شناسی و… به گرد پای او هم نمی‌رسند. بنابراین، اولا دین‌شناسی این جریان مدعی فقاهت، ضعیف و انحرافی است و ثانیا جهان‌شناسی آنها ضعیف است و واقعیات جهان امروز را درک نمی‌کنند. بنابراین به حرف‌هایی سست و فرعی در فقه متوصل می‌شوند. ✖️این جریان شبه‌علمی دنبال تقلیل امام، تقطیع امام و تحریف امام است. متاسفانه در ذهن مخاطبان خود چهره‌ای مشوه و متناقض از امام(ره) ارائه می‌دهند. جوان امروز ما می‌داند که امام انقلاب کرده است. می‌داند که امام برای انقلاب هم خود را درمعرض شهادت قرار داد و هم عده زیادی شهید شدند و امام از شهادت استقبال می‌کرد. 🆔 @iictchannel