#دیه
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔶 یادداشتی از دکتر #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه:
🔰 پرداخت دیه از #بیت_المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات #دادرسی؛
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/beytolmal
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده #نظام_های_اسلامی پژوهشگاه:
🔰 هنر امام(ره) افزودن #رویکرد_دینی به ساختارهای مدرنیته بود.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/modernite
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام دکتر #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه #سیاست پژوهشگاه عنوان کرد:
🔰 #بیانیه گام دوم؛ جدیدترین نسخه #فقه_حکومتی امام(ره)؛
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/feghhokomati
🆔 @iictchannel
#دیه
#یادداشت_هفته
✒️ مختصری از یادداشت دکتر #حسینعلی_بای
✅ پرداخت دیه از #بیت_المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات #دادرسی؛
💢 جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بود، جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی (مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص) بود ثانیا جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد.
🆔 @iictchannel
♨️ در دهه های اخیر ، همزمان با معطوف شدن سیاست کیفری یا جنایی به شخص بزهدیده و پیدایش اندیشه لزوم حمایت هر چه بیشتر از بزهدیده ، قلمرو جبران خسارتهای بزهدیده در تمامی ابعادش توسعه یافت که مهمترین آن امکان – و بلکه لزوم- جبران خسارت توسط دولتها، نهادهای عمومی است . امروزه چنان بر لزوم جبران صدمات جسمی، روحی – روانی و مادی وارده بر مجنی علیه، وفاق و اجماع همگانی به وجود آمده است که سازمانهای مردم نهاد ( ان جی اُ ) متعددی در این زمینه مشغول فعالیتند.
🔰نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان – در دستکم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی میکشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنیعلیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇
🌐 iict.ac.ir/beytolmal
🆔 @iictchannel
#هگل
#فلسفه
#حکمت_هنر_اسلامی
📒 «زیباییشناسی هگل و حکمت هنر اسلامی»
✒️ نویسنده:
#محمد_مهدی_حکمت_مهر
🔻 در این کتاب می خوانیم:
یکی از روشهای تحلیل و بررسی یک نظریه یا مکتب، «مقایسه تطبیقی» با جریانهای رقیب است. حکمت اسلامی را میتوان جدیترین هماورد فلسفه دوره جدید دانست. از اینرو در این تحقیق برای آفتابی کردن زیباییشناسی هگل از مقایسه و تطبیق آن با حکمت هنر اسلامی بهره برده شده است.
🆔 @iictchannel
♨️ شایان ذکر است، در عالم اسلام هرچند هنر و آثار هنری در دورههای مختلف مورد توجه بوده است، لیکن علم مستقل و مدونی که کل این مباحث در آن طرح شود و آموزههای مستقل و منسجم درباره هنر و زیبایی به دست بدهد، به وجود نیامده است. اصولا حکمای اسلامی نیز در مباحث حکمی خویش اهتمامی برای تبیین نظری هنر اسلامی نداشتهاند. حتی در حکمت اسلامی فصل و مبحثی درباره هنر اسلامی وجود ندارد. ازاینرو «حکمت هنر اسلامی» تأسیس نشده است.
🆔 @iictchannel
🔻با همه این اوصاف در تمدن اسلامی هنر اسلامي اصیلی وجود داشته است که در هنرهای خاص همچون خوشنویسی، معماری، شعر، نگارگری و سایر هنرهای دستی تعین یافته است و این هنرها کم وبیش ملهم از تعالیم اسلامی هستند. از سوی دیگر حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو هرچند در تمدن اسلامی فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم. اما با وجود این میتوان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریهپردازی نمود. بیتردید این حکمت هنر در واقع تبیینی از آثار هنری اصیل اسلامی بدست میدهد. سرّ این امر در مشترک بودن منبع هنر اسلامی و حکمت اسلامی است.
🆔 @iictchannel
♨️ بنابراین هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما میتوان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. از اینرو در بحث از هنر اسلامی ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت.
🆔 @iictchannel
#شورای_علمی
#گزارش_تصویری
#پژوهشکده_فرهنگ
📸 یکصد و هفتاد و پنجمین شورای پژوهشکده #فرهنگ_و_مطالعات_اجتماعی پژوهشگاه با حضور آیتالله #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران؛ 20 خردادماه ۹۸
🆔 @iictchannel
📢 #عکس_نوشت | ارتباط سیستمی بین حوزه و حاکمیت وجود ندارد
🔰 حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه:
🔶 متاسفانه نه #حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت های #حوزه_علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند
🔶 و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.98/03/18
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
#تفسیر_سیاسی_قرآن
🔶 حجت الاسلام #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه در جدیدترین یادداشت خود مطرح کرد:
🔰 #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
#یادداشت_هفته
#تفسیر_سیاسی_قرآن
✒️ مختصری از یادداشت حجت الاسلام #محمد_عابدی
✅ #تفسیر_سیاسی_قرآن؛ آغازی برای تولید #معرفت_سیاسی بومی.
💢 به رغم تمام بی مهریها به علوم انسانی در جهان سوم، امروزه این باور جمعی به بلوغ خود رسیده است که علوم انسانی پیشران و تدبیر کننده حیات جمعی بشر است و با توجه به این نقش «تقابل علوم سیاسی وارداتی» با «معرفت سیاسی قرآنی» به یکی از اساسیترین دغدغهها در مباحث فلسفه سیاسی عصر ما تبدیل شده است. کافی است نگاهی به وضعیت تدبیر حیات سیاسی در کشورهای اسلامی در دهههای گذشته بیندایم تا حاصل سلطه علوم انسانی و بویژه علوم سیاسی با مبانی غیر دینیِ وارداتی بر مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی شهروندان را در مسائلی چون مشروعیت در کسب قدرت، استفاده از قدرت و حفظ آن؛ غایات و اهداف حکومت و…. مشاهده کنیم.
🆔 @iictchannel
♨️ در کشور ما نیز البته فارغ از محصولات این دانش در زمان پهلوی، باید توضیح داد که در مراحل تشکیل و نیز استمرار نظام سیاسی اسلامی، مهمترین دشمنیهای علمی با آن، از طریق مبارزات زیرساختی و تشکیک در مبناهای حاکمیت اسلامی وپاسخهایی سامان مییافت که این نظام به مسائل مهم فلسفه سیاسی(مانند اهداف و غایات فراملی حکومت؛ مسئله عدالت سیاسی و اجتماعی؛حق یا تکلیف بودن مشارکت سیاسی و…. )میداد. نهایت اینکه سرگذشت مدیریت جامعه اسلامی ما را ملزم به «تحول در علوم انسانی» از جمله در سیاست میسازد.
🔰علوم انسانی در یک تلقی، شامل سه دسته گزاره”بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها،و هستها و نیستها” است که در این بین سرنوشت دو گروه اول در گرو نوع نگاه به گروه سوم است و جملگی این امور با تفسیر سیاسی قرآن کریم به صورت جامع و معتبر و منضبط در اختیار خواهد بود و با تولید معرفت سیاسی قرآنمحور، مانع مهمی در مسیر سلطه مذکور پدید خواهد آمد.
🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇
🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#ویدئو
#آپارات
#روابط_عمومی
👉👉👉 www.aparat.com/iictchannel
✅ صفحه ویدیویی #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶 گپی با نویسندگان، اعضا هیأت علمی
🔶 تماشای ویژه برنامههای تلویزیونی، گفتگوها و غیره...
با ما همراه باشید...
🎥 هم اکنون در #آپارات بروز هستیم.
🆔 @iictchannel
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔰 کاری از گروه #سیاست #پژوهشکده_نظام_های_اسلامی
🆔 @iictchannel
#سیاست
#ثبات_سیاسی
📒 «ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
✒️ نویسنده:
#مسعود_پورفرد
🔻 در این کتاب می خوانیم:
در این تحقیق، ثبات سیاسی ابتدا در "وضعیت مطلوب" وسپس در "وضعیت موجود جمهوری اسلامی ایران" (مدل نظام مردم سالار دینی) مورد بررسی قرار گرفته است که نشانهها حاکی ازثباتی است که وقوع آن مستلزم فراهم آمدن شرایط هشت گانه در فرآیند تغییرات سیاسی و اجتماعی است و بالعکس، بیثباتی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران پدیدهای سادهای خواهد بود که با از بین رفتن یکی از این شرایط، ممکن است ظهور و بروز یابد.
🆔 @iictchannel
♨️ بدیهی است که هر کدام از عوامل سه شاخص ثبات سیاسی آسیب پذیر شوند وضعیت نظام سیاسی موجود جمهوری اسلامی ایران احتمالاً با بی ثباتی روبرو خواهد شد. ونیز این نکته حائز اهمیت است که چگونه تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در عین مثبت بودنشان مانع از ثبات سیاسی تلقی نشوند.
🆔 @iictchannel
🔻شایان ذکر است رویکرد در این تحقیق جامعه شناسی سیاسی است و موضع محقق برمحور نظم وتضاد اقتضایی است وهیچکدام را اصل قرار نمیدهد زیرا هر دو جزء مفاهیم اساسی جامعه شناسی سیاسی است، نظم و تضاد دوپارادیم در حال چالش با یکدیگر تصور شده و به فرا خور اقتضائات جوامع اهمیت مییابند و تلفیقی از این دو حکایت از تحول پذیری یک نطام سیاسی واز طرف دیگر ثبات و نظم را دارد، منتهی وزن اصلی بر اساس شرایط وزمینه های منطبق با مصالح اسلام است. همچنان که در دوره گفتمان پهلوی معارضه وتضاد با رژیم از مصالح اسلام ناب محمدی بود و در دوره گفتمان علی (ع) معارضه گروهها بر خلاف مصالح اسلام تلقی میشود.
🆔 @iictchannel
#دیدار
#تعاملات
#گزارش_تصویری
📸 دیدار دکتر #علی_دیواندری رئیس پژوهشکده پولی مالی بانک مرکزی با ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران، ۲۲ خرداد ۹۸
🆔 @iictchannel
#سخنرانی
🔶 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در پی هنجار شکنی برخی سفارتخانه ها:
🔰 جنایات #دولت_انگلیس هرگز از خاطره تاریخی #ملت_ایران زدوده نخواهدشد
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/rashadsokhan
🆔 @iictchannel
#اینفوگرافی
#کارنامه_نشر
#اطلاع_نگاشت
#سازمان_انتشارات
📊 اینفوگرافیک(اطلاع نگاشت) کارنامه نشر #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🗂 مشاهده آرشیو اینفوگرافیک (اطلاع نگاشت):
🌐 iict.ac.ir/infographic
🆔 @iictchannel