🔖 بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت میلاد حضرت امام جعفر صادق (ع)
🔺تشریح پارهای از ویژگیهای علمی و عملی امام صادق (ع)/ آیتالله جوادی آملی
🔺احیاگر شرع، امام راستین/ آیتالله صافی گلپایگانی
🔺پاسخ امام صادق(ع) به پیشنهاد مرد خراسانی/ سید محمدباقر صدر
🔺«مظلومیتِ مستمرِ فقهِ امام صادق(ع)/ هادی سروش
🔺بحران رهبری در زمان امام صادق(ع)/ محمد باویپور
🔺نهضت تولید علم در زندگانی امام صادق(ع)/ قاسم ترخان
🔺امام صادق(ع)، بنیانگذار تشکیلات نیابت و مرجعیت/ عبدالرحیم اباذری
🔺امام صادق(ع) و الگوی رفتاری یک مسلمان/ محسن الویری
🔺امام صادق (ع) و سنگربانی از باورهای قویم اعتقادی و فقهی شیعه/ علی نصیری
🔺فقه امام صادق (ع)؛ نیازها و شبهات امروز/ سیدجواد ورعی
🔺«نص و تفسیر: امام جعفر صادق و میراث او در فقه اسلامی»/ سیدحسین مدرسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بهترین روش برای ارزیابی مراتب علمی افراد، مباحثات علمی است
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔹در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزههای علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگیهای ممتاز حوزههای علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد.
🔸امتحانات با درصد خطای بالایی همراه است و بیانگر واقعیت علمی افراد نیست. گاهی روز امتحان فرد حالش مساعد نیست، گاهی نگرانی از جایی دارد و حواس ندارد، گاهی یکی از عزیزانش خطر متوجه او شده، گاهی سوال امتحانی را تصادفا بلد نیست یا از آن طرف تصادفا بلد است و... لذا نمیشود صدرصد تشخیص داد زید از عمر بالاتر هست، ممکن است عمر از زید بالاتر باشد ولکن به حسب امتحان زید نمره خوب بگیرد.
🔹ارزیابی علمی افراد به چه صورتی باشد که خطا را به حداقل برساند... مباحثات نشانگر واقعیت علمی افراد است چون مربوط به یک روز دو روز نیست در هر شرایطی آنها با هم مباحثه میکنند تصادف نیست، بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آئین دومین پیش همایش «مرجع مجاهد»
🔺بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه و مرجع مبارز خراسان آیتالله حاج سید عبدالله شیرازی (ره)
📜با پیام آیتالله ناصر مکارم شیرازی و آیتالله عبدالله جوادی آملی
👤با سخنرانی اساتید:
🎙لطفالله دژکام (نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز)
🎙احمد بهشتی (عضو مجلس خبرگان رهبری)
🎙سید شرفالدین ملک حسینی (استاد درس خارج و عضو مجلس خبرگان رهبری)
🎙سید محیالدین طاهری شیرازی (تولیت آستان سید علاءالدین حسین و دبیر جامعه روحانیت شیراز)
🎙محمدهادی ایمانیه (استاندار استان فارس)
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح
🕌 مکان: شیراز، آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، رواق دارالعباده
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استناد در روش شناخت رجال اسناد
✔️جلد اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» با بهرهگیری از تحقیقات بدیع آیتالله شبیری زنجانی و تحت اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری تهیه و تدوین و توسط محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزههای علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است.
📖 دانشپژوهان در این اثر با منابع اولیه علم رجال ساختار روایات و اسانید کتب اربعه و وسائل الشيعة، شيوه عادی سازی اسناد ویژه مهارتهای تحریف زدایی و تمییز مشترکات و توحید مختلفات حجیّت توصیفات رجالیان توثیقات خاص و عام و فرقهها و مذاهب مهم آشنا میشوند و توانایی لازم برای تبیین و ارزیابی اسناد روایات را به دست میآورند.
🔗 معرفی اثر + تخفیف خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=73531
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«نظریه تصحیح» کتاب جدید استاد علی نصیری
✔️مباحث کتاب در سه فصل سامان گرفت: فصل اول: تقسیم ثنایی و رباعی احادیث؛ فصل دوم: ناکارآمدی تقسیم ثنایی و رباعی؛ فصل سوم: دیدگاه مختار در تعریف صحیح.
🔹دیدگاه مورد نظر نگارنده ضمن تاکید بر تقسیم ثنایی روایات، «صحیح حدیثی است منسوب به معصوم در منابع معتبر از طریق راویان موثق که متن آن در عین استواری، مخالف نصوص صریح قرآن و سنت صحیح و دستاوردهای قطعی عقل و علم و مخالف تاریخ صحیح نباشد.»
🔸برای این نظریه هشت مولفه میتوان برشمرد که عبارتاند از: ۱. انتساب به معصوم؛ ۲. اعتبار منابع؛ ۳. وثاقت راویان؛ ۴. عدم مخالفت با دلالت صریح آیات قرآن؛ ۵. عدم مخالفت با روایات صحیح و صریح؛ ۶. عدم مخالفت با عقل قطعی؛ ۷. عدم مخالفت با علم قطعی؛ ۸. عدم مخالفت با تاریخ صحیح.
🔹در این تعریف به عکس تقسیم متاخران، تمام مولفههای تصحیح روی سند متمرکز نشده است و بخش قابل توجهی به منبع و متن روایات توجه شده است. بر این اساس، سه مولفه نخست ناظر به صدور و منبع و پنج مولفه دیگر ناظر به متن است. از سویی دیگر، یکی از مشکلات تعریف متاخران تاکید بر اتصال سند است که زمینه بیرون رفتن بسیاری از روایات از مدار صحت را فراهم میکند، اما در این تعریف به جای قید اتصال از قید انتساب به معصوم استفاده شده است.
📝 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73526
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مجموعه ۵ جلدی «اجتهاد و تقلید» اثر استاد علیرضا اعرافی
✔️مجموعه «اجتهاد و تقلید» حاصل پنج سال تقریر دروس خارج فقه استاد علیرضا اعرافی است که با ویرایش جدید در پنج مجلد از سوی انتشارات اشراق و عرفان چاپ و روانه بازار نشر شد.
🔹کتاب حاضر نسبت به دیگر کتابهای مربوط به اجتهاد و تقلید سه امتیاز اساسی دارد: ۱. تنظیم منطقی مطالب؛ ۲. بیان مقدمات اجتهاد در ابتدای کتاب؛ ۳. طرح و بررسی مسأله شرط فردیت (مرجعیت شورایی) که از مسائل مستحدثه است.
🔹باوجود اختلاف ترتیب مسائل این کتاب با کتاب اجتهاد و تقلید عروه، ذیل هر مسأله به محل بحث آن در کتاب العروة الوثقی، منهاج الصالحین آیتالله حکیم (ره)، تحریر الوسیلة امام خمینی (ره) و الفتاوی الواضحة شهید صدر (ره) نیز ارجاع داده شده است تا محققان بتوانند بهراحتی به این منابع مراجعه کنند.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73523
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قضات باید «مجتهد در فهم قانون» باشند/ «محاکم شرع» را برای جامعه امروز بومیسازی کنیم/ حاکمیت به تربیت قاضی «زیرک» بیشتر توجه کند
✔️در گفتگو با استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹مرحوم آقای ابوالحسنی نکات و موارد جالبی از زیرکیهای علما در محاکم شرع میآورد که وقتی مطالعه میکردم، جدّاً افسوس خوردم که چرا این شرایط در فقه چندان که باید منعکس نشده است. ما باید به محاکم شرع توجه کنیم و آن محاکم را با همان شفافیتها، با همان قوتها، با همان زیرکیها - و اگر لازم بود با همان حوصلهها - بومیسازی کنیم و در دوران معاصر پیاده کنیم.
🔸یکی از کاستیهای موجود در برخی از آثار فقهی، این است که ده تا سیزده شرط برای قضات نام میبرند و حتی بر شرایط شکلی پای میفشارند؛ ولی راجع به لزوم فراست و زیرکی قاضی، بحث نمیکنند. گلایه من این بود که فقیهان مُتأخِّر ما یک سری شرایط شکلی و اولیه را مثل «حلالزاده بودن»، «بلوغ»، و برخی شرایط جسمی مثل «قدرت بر نطق» و «عدم غلبه نسیان» یا شرط «عدالت» در حد امامت جماعت و همچنین نوع «جنسیّت قاضی» مورد بحث قرار دادهاند و آوردهاند ولی به یک سری شرایط لازمتر برای قاضی نپرداختهاند.
🔹به این نکته که قاضی باید زیرک باشد و فراست و تیزبینی داشته باشد، توجه لازم صورت نگرفته است. در صورتیکه وقتی ما به روایات مراجعه میکنیم، میبینیم گاه آن قدر که روی فراست و فطانت تأکید شده، روی جنسیّت و بلوغ و قدرت بر نطق تأکید نشده است. لذا حاکمیت بایستی ...
📝متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73510
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آسیب زا بودن فقههای تخصصی بدون توجه به نظام اجتماعی
✔️استاد سید منذر حکیم:
🔹شهید صدر در «المدرسه القرآنیه» تصریح میکند که اگر کسی بخواهد فقه را خوب بفهمد باید حتما نظریه اجتماعی را بفهمد تا نظام اجتماعی برخواسته از این نظریه را به دست آورد و بتواند در اجزاء فقه کار کند. تمام فقههای تخصصی، منهای این نظام اجتماعی آسیب دارد چرا که بدون آن که به مبانی پرداخته شود، مسئله از خواستگاهش برش داده میشود و جداگانه بحث میشود و این یک آسیب فنی جدی است.
🔸بسیاری از محققین، نظریه را به عنوان نظام و نظام را به عنوان نظریه معرفی میکنند، یا میگویند نظریهی نظام اجتماعی. اگر سوالهای نظریه و نظام را از هم تفکیک کنیم خیلی شفافتر میتوانیم در نظریه پردازی و نظام شناسی حرکت کنیم. در نظریه باید به دو سوال چیستی و چرایی پاسخ داد... علت خلط نظریه و نظام در آثار بسیاری از کسانی که در این زمینه کار میکنند، عدم مطالعه جامع آثار شهید صدر و اکتفاء به مطالعه مقطعی، موردی و موضعی است.
🔹شهید صدر در مقدمۀ فلسفتنا که نظریۀ شناخت و جهان بینی را مطرح نموده، در حد یک کتاب در مورد نظام اجتماعی صحبت کرده و گفته نظام اجتماعی باید مبنا داشته باشد و اگر مبنا خدا باشد، نتایجی دارد که اگر مبنا خدا نباشد، آن نتایج عوض خواهد شد... در تفسیر موضوعی و در بیان نظریه خلافت انسان آن را تفصیل میدهد. شهید صدر نوع فهم جدیدی در بحث خلافت به ما میدهد و میگوید این، نظریه اجتماعی است. این که میگوییم انسان خلیفه خدا است حقیقتِ نظریۀ اجتماعی است.
📝بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73545
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیههای مهم مراجع و علما به وزیر اقتصاد
✔️احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با هدف دیدار با مراجع و علما به شهر مقدس قم سفر کرد و با حضور در بیوت آیتالله حسین نوری همدانی و آیتالله جعفر سبحانی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت با ایشان دیدار و به رهنمودهای مراجع تقلید توجه نمود.
🔺دیدار با استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه و عضو شورای نگهبان و دیدار با حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم از دیگر برنامههای سفر وزیر اقتصاد به قم بود.
✂️آیتالله نوری همدانی: زمانی میتوانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه کن شده باشد و مردم در رفاه قرار بگیرند. نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود.
✂️آیتالله سبحانی: تلاش کنید ثبات قیمتها حفظ شود، چراکه این ثبات نشانه تسلط بر امور است. بانکها باید امانتدار مردم باشند، اجازه تجارت به بانکها داده نشود، بلکه تجارت در اختیار مردم باشد و بانکها امانتدار مردم باشند.
👈 متن کامل گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=73540
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات جدید مطابق با فتوای رهبر انقلاب
✔️جدیدترین استفتائات (مهرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه بهروز رسانی میشود.
🔹استطاعت زن با مطالبۀ مهریه
🔸روش تعیین اجرت
🔹خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت
🔸رعایت پوشش در نمازهای مستحبی
🔹فراموش کردن تشهد
🔸وظیفۀ مأموم بعد از قطع اتصال جماعت
🔹استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت
📝 مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73543
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی-ترویجی «ارزیابی روایت «اجر مغنیه» به روش تحلیل فهرستی»
🎙 ارائه: حجتالاسلام سیدرضا شیرازی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی)
🎙ناقد حجتالاسلام حسن نقیزاده (استاد دانشگاه فردوسی)
🎙ناقد: دکتر محمود ملکی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی)
📆 زمان: پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰
🏛 مکان: مشهد، بست طبرسی حرم مطهر، بنیاد پژوهشهای اسلامی، تالار نمایشگاه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تمایز عقلانیت شیعی و غیرشیعی در تبویب کافی کلینی و صحیح بخاری
✍️ حجتالاسلام احمدحسین شریفی
تفاوت عقلانیت شیعی و غیرشیعی را میتوان در تفاوتهایی که در تبویب جوامع روایی معتبر آنها وجود دارد، مشاهده کرد. به عنوان مثال پنج فصل ابتدایی کتاب صحیح بخاری را با کتاب کافی کلینی مقایسه میکنیم:
📗کتاب صحیح بخاری
۱. بدء الوحی
۲. الایمان
۳. العلم
۴. الوضوء
۵. الغسل
📙کتاب الکافی
۱. العقل و الجهل
۲. فضل العلم
۳. التوحید
۴. الحجة
۵. الایمان و الکفر
مرحوم کلینی مقدمه نسبتاً مفصلی برای کتاب خود و فلسفه گردآوری و دستهبندی روایات ذکر میکند در حالی که بخاری بدون هیچ مقدمهای و توضیحی درباره فلسفه تبویب و دستهبندی خاصی که در کتاب آورده است، بعد از بسم الله، روایات مربوط به «کتاب الوحی» را شروع میکند.
کلینی در توجیه اینکه چرا کافی را با کتاب العقل و الجهل و فضل علم و عالمان آغاز کرده است، جملهای بسیار بنیادین و کلیدی ذکر میکند که نشان دهنده عقلانیت و دینشناسی شیعی در سراسر تاریخ آن بوده و هست: «و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، و علوّ قدرهم، و نقص الجهل، و خساسة أهله، و سقوط منزلتهم، إذ كان العقل هو القطب الّذي عليه المدار و به يحتجّ و له الثواب، و عليه العقاب؛
دلیل آنکه کتاب خودم را با کتاب العقل و فضائل علم، و برتری درجه عالمان، و ارزش بلند آنان، و نقص جهل و پستی جاهلان و سقوط جایگاهشان شروع کردم آن است که: عقل قطبی است که مدار و محور [حق و باطل و صحیح و سقیم] است. و به عقل احتجاج میشود و ثواب برای عقل است و عقاب هم بر عقل است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 آشنایی با فقه اقتصادی
✔️کتاب «فقه اقتصادی» اثر حجتالاسلام والمسلمین محمود عیسوی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، بهتازگی از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۴۲۳ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد.
📖 نگارنده در این اثر قواعد فقهی مورد استفاده در اقتصاد تشریح و سپس دیدگاه اسلام درباره یکی از مهمترین مسائل مورد اختلاف مکاتب اقتصادی یعنی مالکیت و دیگر موضوعات مهم اقتصادی مانند تولید و مصرف از منظر فقهی اقتصادی تببین شده است.
👈 معرفی کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=73537
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد/ حق شهروندی قائل شدن برای فرق ضاله، انحراف از فقه است/ نقد نظریه وجود قاعده کرامت در فقه
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹فقه معاصر به این شکل وسیع که امروز در حوزههای ما مطرح است به یک برنامهریزی بسیار عمیق نیاز دارد. مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد. تاکید بنده این است در فقه معاصر چارچوب را رعایت کنید و به احکام ضروری ورود پیدا نکنید.
🔸حقوق شهروندی باید در جای خودش بیان و مستدل هم ذکر شود. اصلا دین برای رعایت حقوق آمده است. حق خدا رعایت شود، حق بشر، حق حاکم، حق مردم باید رعایت شود اما اشتباه است یک مطلبی که نزد همه مسلّم است را در ترازوی اجتهاد قرار دهیم و انقلتی در آن بیاوریم و حرف تازهای بزنیم و فکر کنیم فقه معاصر است. این انحراف از فقه است.
🔹اهل سنت روی مسلک مقاصد الشریعه یک قاعده جعلی بنام کرامت بنا کردند. در اثبات جعلی بودن آن هم استدلال دارم. قاعده کرامت کجای فقه شیعه است؟ کدام فقیه در طول تاریخ گفته کرامت در جعل احکام دخالت دارد؟ البته در باب اخلاقیات کرامت غوغا میکند. چه کسی گفته از«لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» کرامت ذاتی استفاده میشود؟
🔸میگویند اگر زمانی حجاب واجب بوده چون منافات با کرامت زن نداشته، اما الان با کرامت زن منافات دارد، پس «لیس بواجب»... من تصریح به «قاعدهی جعلی» میکنم، چرا که ما چیزی در فقه به نام قاعده عدالت که بخواهد ملاک برای جعل احکام باشد نداریم.
📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73550
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد/ حق شهروندی قائل شدن برا
💢کرامت انسان؛ دیدگاه عمیق آیتالله سیستانی
✍️استاد محمد عندلیب همدانی
برخی از صاحب نظران محترم حوزوی بر اساس دغدغههایی که اصل آن را درک میکنم، تصریح فرمودهاند که ما قاعدهای به نام کرامت انسان نداریم. من این بحث را مفصلا و با مستندات قرآنی و روایی مطرح کردهام و اینجا فقط به نظر آیتالله سیستانی اشاره میکنم که ایشان کرامت انسان را روح شریعت میدانند و حتی آن را مثل عدالت محک رد یا قبول روایات میشمرند.
📚ر،ک: تقریرات خبر واحد، ص ۲۵ و تقریرات تعادل و تراجیح ، ص ۴۸۱.
📝 بخوانید: پاسخ به مناقشاتی نسبت به کرامت ذاتی انسان: http://ijtihadnet.ir/?p=71785
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توجه به مقاصد عقلانی شریعت در فقه چگونه است؟
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی پاسخ میدهد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸دیدار شماری از جانبازان جنگ با گروه تروریستی داعش با حضرت آیتالله سیستانی
✔️حضرت آیتالله سیستانی (ظهر امروز جمعه / ۲۰ ربیع الاول ۱۴۴۵) با شماری از رزمندگان دلاوری که در جنگ با تروریستهای داعشی دچار معلولیت دائم شدهاند، دیدار کرد. ایشان ضمن تقدیر و تمجید از فداکاریهای سترگ این رزمندگان در راه کشور، ملت و مقدسات، از خدواند متعال برای آنها خیر و برکت در دنیا و اجر و ثواب در آخرت مسالت کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️«شیخ تاجالدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا درگذشت
✔️شیخ تاجالدین حمید الهلالی، از شخصیتهای تقریبی اهلسنت مصر و مفتی سابق استرالیا، ۱۲ مهرماه، پس از بازگشت از ادای عمره در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
📝 نگاهی به زندگی و آثار علمی او + پیام تسلیت مدیر حوزههای علمیه: http://ijtihadnet.ir/?p=73563
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔«معاصرت و کارآمدی در آیینه فقه»
🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
🗓 زمان: یکشنبه، ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان مدرسه فکرت
📌جهت ثبت نام حضوری و مجازی در این محفل به آیدی @m110614 پیام بدهید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره شنیدنی آیتالله مکارم شیرازی از حلقه مباحثه با شهید بهشتی، امام موسی صدر و آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت
✔️حدود نیم قرن از طرح دانش اقتصاد اسلامی میگذرد. پس از تدوین کتاب اقتصادنا، بسیاری به این باور رسیدند که اقتصاد اسلامی نیز میتواند مکتبی در کنار دیگر مکاتب اقتصادی جهان باشد؛ اما روششناسی تدوین نظریات آن هنوز در هالهای از ابهام است. شهید صدر با ارائۀ روش کشفی، گام مهمی در تبیین روششناسی اقتصاد اسلامی برداشت؛ اما هنوز ابهامات مسئله بهکلی حل نشده است.
📖کتاب پیش روی با عنوان «روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت» به قلم حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی کوشیده است نشان دهد که در اجتهاد متعارف حوزوی ظرفیت کافی وجود دارد که با استفاده از آن، نظریات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت استنباط شود.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73560
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب اسلامی یا انقلاب شیعی؟
🔖روایتی از احیای وحدت اسلامی توسط امام خمینی (ره)
🔺آیتالله محمد واعظزاده سالها دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشت و در عرصه علم و عمل میراث ماندگاری را از خود به جای گذاشت. این عالم فقید در دوران حیات خود خاطرات و یادماندههای تاریخی خود را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسانده است. به مناسبت هفته وحدت بخشی از این خاطرات برای نخستینبار منتشر میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در اجلاسیه «نشست دورهای اساتید» چه گذشت؟ + بیانیه و تصاویر
✔️ بیستوپنجمین اجلاسیه نشست دورهای اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم، با موضوع «بررسی مشکلات دروس آزاد» در مسجد حضرت امام حسن عسکری (ع) برگزار گردید. در این جلسه که با حضور تعداد زیادی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار شد، اساتید محمدجواد علوی بروجردی، محمد عندلیب عمدانی، سید مفیدالدین حسینی آملی و سید محمد حمید شریفی به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.
📝 گزارش تفصیلی که بخشی از دغدغهها و انتقادات میباشد + متن بیانیه پایانی + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73567
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢در اجلاسیه «نشست دورهای اساتید» چه گذشت؟ + بیانیه و تصاویر ✔️ بیستوپنجمین اجلاسیه نشست دورهای ا
💢نعل وارونه حوزه آزاد!
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
برخی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه پس از برگزاری نشست دورهای بیانیهای را امضاء و منتشر کردند. مفهوم محوری این بیانیه که غایت صدور آن چندان هم روشن نیست، عنوان «حوزه آزاد» است. اما خوب بود امضا کنندگان در مقدمه بیانیه شان مفهوم حوزه آزاد را توضیح میدادند. چون در هر چهار بند بیانیه از مراجع ذیربط نسبت به توسعه حوزه و دروس حوزوی درخواست جلوگیری، ممنوعیت، حذف و محدودیت شده است.
۱. از گفتار و بیانیه این اساتید پیداست که ایشان نیز بر این عقیده هستند که دروس آزاد از منطق و قاعدهای تبعیت میکند و یله و رها نیست.
۲. نباید تکثیر و تکثر مراکز تدریس علوم حوزوی نگران کننده باشد. این اتفاق تلاش اساتید سطوح عالیه را برای پربارتر کردن محتوای درسی شان مضاعف میکند.
۳. آسمان تدریس حوزه علمیه در همه جا یکی است. کتابهای درسی لمعه و رسایل و مکاسب و کفایه یکی بیشتر نیست و همه اساتید از روی متن واحد تدریس میکنند. بنابر این، معنا ندارد که برخی از اساتید درس و بحث شان را آزاد بنامند و درس دیگران را غیر آزاد! مگر آن که محتوای درس آنان چیزی غیر از محتوای کتاب درسی حوزه باشد. در این صورت، ظلم به طلاب حاضر در کلاس درس شده است.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73665
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شریعت؛ خط قرمز جمهوری اسلامی!
✍️حمزه شیخ تبار
آیتالله لاریجانی، چندی پیش، در تبیین ماجرای اسناد غیر رسمی، مطالبی را درآغاز درس خارج خود بیان فرمودند. ورود به موضوع اصلی سخن ایشان و قضاوت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در این باره، در حوزه تخصص و نیز انگیزه نویسنده این سطور نیست اما فارغ از این موضوع، مجموعه سخنان ایشان، نکاتی در بر داشت که مرور و دقت در آن، لازم و مفید است:
الف- اقدام شخص رییس مجمع تشیخص مصلحت نظام، به عنوان مسوول یکی از بالادستی ترین نهادهای تصمیم ساز در نظام، برای تبیین فرآیند طی شده در موضوعی که به چالش رسانه ای تبدیل شده است، به خودی خود، در خور تقدیر و بسیار ارزشمند است. اگر این سنت، در بین مسوولین جمهوری اسلامی پابگیرد که غبارهای رسانه ای در موضوعات مختلف، که گاه اذهان مردم وحتی نخبگان را درگیر می کند، برطرف کنند خود آغازی مبارک برای پدیده شفافیت خواهد بود.
ب-متاسفانه گاه در فضای عمومی و حتی نخبگانی، این ذهنیت احساس می شود که مجمع تشخیص، چیزی شبیه به یک گعده پیش کسوت های سیاسی است که با یک قیام و قعود ساده، به تصمیم های بزرگ و حساس می رسند. ایشان، با ابطال این تصور، به طور مستدل و بسیار منطقی، فرآیند تصمیم سازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبیین نمودند؛ انتخاب سوژه ها از بین مسائل مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، بررسی ابتدایی موضوع در کمیته های دبیرخانه با حضور نخبگان مرتبط با موضوع، ارجاع پرونده به کمیسیون تخصصی مربوط و سپس طرح در صحن علنی، فرآیندی است که زمان بر است بنابرین انتظار رسیدگی و نتیجه دهی ضربتی در یک موضوع از مجمع تشخیص، انتظاری بی جاست.
ج- می توان گفت بیت الغزل و نقطه اوج سخنان آیت الله آملی، حساسیت فوق العاده رهبر معظم انقلاب، بر موازین فقهی و حفظ کیان شریعت است. ایشان تاکید کردند که از نظر معظم له، مصلحتی میتواند مجوز عبور از خط قرمزهای اولیه شرعی و تمسک به عناوین ثانویه باشد که الزامی، ضروری و نیز بسیار روشن باشد. به عبارت دیگر، مصالحی که صرفا دارای مزیت و رجحان باشند برای عبور از احکام اولیه به ثانویه کافی نیستند. این درست نقطه مقابل تصوری است که از سوی عدهای در مورد مصلحت اندیشی نظام به جامعه القا می شود. از یک سو، عده ای با نگاهی تساهل گرایانه تصور می کنند مصلحت در حوزه اختیارات ولی فقیه، ابزاری مناسب و دم دستی است که می تواند هر حرامی را حلال کند و از سوی دیگر، عده ای، همیشه این طعنه را روانه پیکره نظام می کنند که مصلحت در دستان ولی فقیه، بهانه ای است برای عقب نشینی از مرزهای شرعی اولیه که از قضا، رهبری نظام به این عقب نشینی تن داده است. حال آن که با این تبیین و به خصوص با شاهدمثالی که ایشان از تذکر رهبری، بیان کردند کاملا روشن می شود که رهبری نظام، فرآیند تشخیص مصلحت را به گونه ای تنظیم فرموده اند که بر دامن کیان فقه شیعه، گردی ننشیند و جز در موارد ضروری و نیز روشن، به احکام ثانویه تمسک نگردد و بدین گونه، اسلامیت نظام تضمین گردد. در شرایطی که در بسیاری از محافل تصمیم سازی مانند مجلس، رای اکثریت مطلق و یا حتی گاهی اکثریت نسبی برای تصویب امور کافی است، رهبری تاکید کرده اند که فرآیند رسیدن به مصلحت در مجمع باید بعد از کسب اکثریت فوق مطلق یعنی سه پنجم آراء، آن هم آراء کل اعضا و نه فقط حاضرین، قابل تحقق است و تاکید کرده اند که به این سادگی نمی توان از احکام شرعی عبور کرد! جالب است بدانیم که چنین مصلحتی حتی از سوی کسانی که نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول ندارند و ولایت را در محدوده خاصی می پذیرند نیز مورد قبول است چرا که از مصادیق تزاحم است. این همه، نشان دهنده تصلب و پافشاری آگاهانه رهبری نظام، بر کیان فقاهت و اسلامیت نظام است.
🌐 تنبیه الأمة
ِ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» در شیراز برگزار شد
✔️بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج سید عبدالله شیرازی و دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» با پیام آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله جوادی آملی و سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین لطفالله دژکام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و حجتالاسلام والمسلمین سید محیالدین طاهری شیرازی، دبیر جامعه روحانیت شیراز، با حضور آیتالله سیدمحمدعلی شیرازی و دیگر علما، روحانیون، ائمه جمعه استان، فارس، استاندار، فرمانده انتظامی و فرمانده سپاه فجر فارس، رئیس کل دادگستری، مدیرکل اوقاف، مدیر حوزه علمیه فارس و جمعی از مدیران استانی در دارالعباده حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.
👈 متن خبر + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73634
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب «دانشنامه فقه اهلبیت (ع)» رونمایی شد
✔️مراسم رونمایی از کتاب «دانشنامه فقه اهل بیت (ع)» به قلم حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی راشدی خوانساری به همت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.
📷 مشاهده تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73613
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الزامات تمدن سازی در اندیشه امام موسی صدر
✍️دکتر شریف لکزایی
تمدنسازی نیازمند نهادسازی و ایجاد ساختارهای متناسب خود است. نمیتوان با نهادهای ناکارآمد و ساختارهای کهنه و مطلقانگارانه ـکه نظم و آزادی و قانون را برنمیتابندـ بهسمت تمدن حرکت کرد؛ بهویژه نهادها و مؤسساتی که جنبه مردمی دارند، میتوانند با حمایت و همکاری نهادها و مؤسسات رسمی و دولتی به این سمتوسو حرکت کنند. این نکته بدین معناست که دولتها در هر جامعهای باید در صف مقدم تمدنسازی باشند؛ درغیراینصورت و در فقدان همراهی دولت، بهعنوان مهمترین نهاد در هر جامعه، نمیتوان به تمدنسازی امید داشت.
در بحثهای امام موسی صدر، این نکته را میتوان دریافت کرد. بهنظر میرسد بتوان گفت که او در ادامه طرح خود برای پیشرفت جامعه لبنان، در این اندیشه بود که به دولتسازی هم بپردازد. بهاستنباط نگارنده، از طرح صدر، دو مرحله انسانسازی و جامعهسازی توسط ایشان بهخوبی در حال انجام بود و به نقطهها و پیشرفتهای خوبی هم رسیده و حتی مرحله نهادسازی مردمی و غیررسمی هم توسط ایشان انجام شده بود؛ اما ایشان در مرحله دولتسازی، اگرچه پشتوانههای آن را تمهید کرده بود، هنوز بهطور جدی ورود نکرده بود؛ بهویژه با غیبت نابهنگام ایشان و در شرایطی که انقلاب مردم ایران در حال بهثمر رسیدن بود، این بخش از طرح وی در ابهام و ناقص باقی ماند.
درهرحال شاید بتوان بر ابعاد زیر در الزامات تمدنسازی از دید امام موسی صدر تأکید دوچندان کرد؛ که البته هرکدام بهطور مستقل قابل بررسی است:
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73659
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
✍️دکتر محمدجواد توکلی
جریانهای مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
۱- نئولیبرالهای مسلمان: برخی بهواقع توهم اقتصاد اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایهداری را با افزودن چند آیه و روایت، بهعنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. این جماعت فکر میکنند با خواندن ترجمه کتاب مکاسب اسلامشناس شدهاند. این نئولیبرالهای مسلمان بسیار خطرناکاند، مبانی نظریهپرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. حتی ممکن است ریش داشته و شبها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن اجماع واشنگتنی است.
۲- مهندسان اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این مهندسان بهظاهر حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
۳- فقه ضوابطیها: برخی از آنها نیز اسیر فقه ضوابطی شدهاند و راهی به فقه مقاصدی پیدا نکردند، آنها شدهاند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایهداری از بانک گرفته تا بورس و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله اوراقسازی کردهاند.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73662
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست بررسی عملیات #طوفان_الاقصی
👤با حضور:
🎙استاد عباس کعبی؛ عضو خبرگان رهبری
🎙حجتالاسلام والمسلمین نواب؛ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی
🎙حجتالاسلام والمسلمین گنابادی نژاد؛ معاون فرهنگی استانداری خراسان رضوی
🎙شیخ حسین بازماندگان؛ امام جمعخ بندر پل
🎙شیخ علی ماهیگیر؛ امام جمعه سیریک
🎙دکتر مسعود اسداللهی؛ مشاور سیاسی شهید سلیمانی
🎙دکتر احسان عطایا؛ نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان
🎙ماموستا ملا مامد کلشی نژاد؛ امام جمعه اهل سنت ارومیه
🎙دکتر صابر ابومریم؛ رئیس بنیاد فلسطین پاکستان
🎙دکتر تیسیر سلیمان؛ آزاده فلسطینی
🎙شیخ واهب شنبه زهی؛ امام جمعه سیب و سوران
🎙دکتر مصطفی اللداوی؛ آزاده فلسطینی
🎙دکتر حسین رویوران؛ کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا
🎙حجتالاسلام باقری؛ دبیر نشست
📆 زمان: یکشنبه ۱۶ مهر ماه ساعت ۲۰
📺پخش از شبکه اینترنتی سفیر: https://www.aparat.com/Safir_tv
🆔 https://eitaa.com/ijtihad