eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
264 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📘رساله‌ای در لزوم دفاع از نجف ✔️وهابیان در سال ۱۲۱۶ ق به کربلا و در سال ۱۲۲۱ به نجف یورش بردند. مجددا در سال ۱۲۲۳ با ۲۰ هزار سرباز به نجف حمله کردند و مردم نجف و علما به دفاع از شهر پرداخته مجاهدت زیادی کردند. آنان، بار دیگر هم در سال ۱۲۲۶ به اطراف نجف و حله حمله کرده و بسیاری از مردمان و زائران را کشته و باغات زیادی را آتش زدند. علامه سید جواد فقیه عاملی، از کسانی بود که همراه دیگر علما و مردم در این در دفاع از شهر شرکت داشت و بسیار فعال بود. سید محمد جواد فقیه عاملی (م ۱۲۲۶ق) نویسنده مفتاح الکرامه (شرح قواعد علامه)؛ رساله‌ای با عنوان «رسالة فی الرباط» (الذب عن النجف) در باره لزوم دفاع از نجف برابر مهاجمان وهابی نوشت که مشابه رساله‌هایی است که اندکی بعد علمای ایران درباره جنگ روسها علیه ایران نوشتند و به جهادیه شهرت دارد. 👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74188 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنشگری سیاسی روحانیت شیعه از ابتدا تاکنون ✔️نشست علمی نگاهی به دستاوردها و گونه شناسی تمایز کنشگری سیاسی حوزه‌های علمیه و عالمان دین، پیش و پس از انقلاب اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در محل انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد. در این میزگرد علمی دکتر رضا عیسی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتر علیرضا جوادزاده عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد مباحث خود پرداختند. 📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74246 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 «اهداف دین از دیدگاه شاطبی» به چاپ دوم رسید ✍️ مولف: احمد رسولی و ترجمه سید حسن اسلامی و سید محمدعلی ابهری 📘صفحات: ۴۷۲ 🗂 ناشر: مؤسسه بوستان کتاب ✂️ابواسحاق شاطبی که اهل آندلس بود و در قرن هشتم می‌زیست، فقیهی مالکی بود که میراث گذشته فقه را به پرسش کشید و ارزیابی آن را علی رغم مقاومت‌ها در پیش گرفت. او معتقد است دین اسلام در پی تأمین مصالح آنی و آتی بشر است و این هدف از طریق وضع احکام و قوانین تأمین می‌شود. بنابراین هر یک از احکام در پی تأمین هدفی است؛ اهدافی مانند حفظ دین، عقل، جان و نسل انسان‌ها. شاطبی این اهداف را در دستگاه فقهی سامان داد که همسوی روح دین حرکت می‌کند و هرگز از پاسخ دادن به نیازهای دگرگون شونده مردمان در نمی‌ماند. کتاب حاضر کوششی برای معرفی این شخصیت و بررسی آرای ایشان است. 🔻این اثر در چهار بخش تألیف شده است که عناوین بخش‌های آن عبارتند از: 1️⃣ بحث مقاصد پیش از شاطبی 2️⃣ شاطبی و نظریه‌اش 3️⃣ مسائل اساسی نظریه شاطبی 4️⃣ ارزیابی کلی نظریه شاطبی 🛒 خرید حضوری از شعب بوستان کتاب و کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور 🌐خرید اینترنتی: www.bustaneketab.ir/book/510/ ☎️ تلفن راهنما: ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۴۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استنباط روح شریعت و اجرای آن در قانونگذاری نادیده گرفته شده است ✔️استاد احمد مبلغی: کار قانون ایجاد نظم است و همین مسئله وظایفی را بر دوش فقها می‌گذارد؛ اول اینکه ما باید استنباط روح‌ الشریعه داشته باشیم. قانون، روح دارد و روح ضامن پیوستگی اجزای کمی برای میل به اهداف است یعنی کارکرد نظم‌بخش. اگر ما استنباط روح شریعت نداشته باشیم مجبوریم روح را از نظام حقوقی فرانسه بگیریم زیرا ساختمان فقط با وجود اجزای آن ساختمان نیست. الان ما در حوزه استنباط فقه الشریعه نداریم و به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد. 🔸لازمه دیگر هم ارزیابی مدام از عملکرد قانون مبتنی بر فقه است؛ در حقوق سخن از جامعه‌شناسی قانون است که قانون را در تعامل با پدیده‌های اجتماعی رصد می‌کند و بازتاب یک قانون را تحقیق و تحلیل میدانی می‌کند و ما هم وقتی یک فتوا و یا حکم فقهی می‌دهیم باید بازتاب آن را رصد کنیم و از لحاظ جامعه‌شناسی و اجرایی‌پذیر بودن بررسی کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشت دوباره آن را به فقیه ارجاع دهیم یعنی نوعی رابطه اتحادی میان فقه و قانون وجود دارد و نباید این دو را از هم جدا کنیم. 🔹قانون و فقه حقیقت واحدی دارند لذا دیدگاه‌های قبلی همه یکسری تصور است که کارآیی و کارآمدی ندارند ولی در نگاه اتحادی، فقه همان قانون و قانون همان فقه است لذا عرب‌ها حقوق را قانون گویند و این دانش در خدمت قانون است. البته در کنار علم قانون، فلسفه قانون هم وجود دارد. 📝 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74254 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرائن دخیل در کشف فتوای عامّه و ضوابط حمل روایات بر تقیّه ✔️استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی 🔹نکته‌ای که در کلمات فقها مورد غفلت قرار گرفته است، آن است که برای حمل روایات بر تقیّه، به تاریخ فتاوای عامّه دقّت نمی‌کنند، بلکه صرفاً بیان می‌کنند که مثلاً جمهور عامّه، زکات را در بیش از ۹ جنس ثابت می‌دانند، و سپس فقهای عامّه که قائل به این قول هستند را نام می‌برند، و به این نکته توجّه ندارند که مثلاً عصر مالک بن انس، پس از زمان امام صادق علیه السلام است. البتّه مالک در زمان امام صادق علیه السلام هم بوده، ولی نفوذی در جامعه نداشته است. آنکه در زمان امام صادق علیه السلام در جامعه فتوایش مطرح بوده، ابوحنیفه است. ابوحنیفه نفوذ زیادی در عراق داشته و به عنوان فقیه اهل عراق شناخته می‌شده است. در حمل روایات بر تقیّه و بررسی فتوای عامّه باید ملاحظه نمود که روایت از کدام امام صادر شده است، و فقیه عامّه‌ای که فتوایش مدّ نظر است، مربوط به چه دوره‌ای است، و میزان نفوذ او به چه میزان است، و راوی روایت کیست، و مسائل دیگری از این قبیل حتماً باید مورد بررسی و لحاظ قرار گیرد، و بحث‌هایی که در کلمات فقها در این مورد وارد شده است، در بسیاری از موارد فنّی نیست. در هر بحثی، هم باید مباحث کلّی مربوط به تقیّه را مدّ نظر داشت، و هم خصوصیّات هر مسئله را مورد دقّت قرار داد. (درس خارج فقه، کتاب الزکاة، ۸ مهر ۱۴۰۲) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازگشت به سنت «روایت‌خوانی» ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبه‌ها یک ساعاتی روایت‌خوانی داشتند، استادی می‌آمد روایات را می‌خواند، ترجمه می‌کرد بعضاً تجزیه و ترکیب می‌کرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنه‌دار و مستمر باشد و طلبه‌ها باید محفل‌های روایت‌خوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است. مرحوم علامه مصباح می‌فرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را می‌خواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان می‌کردند. ایشان می‌فرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزه‌ها جزء جانشان شده بود و می‌خواندند و ترجمه می‌کردند و اشک می‌ریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد می‌کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ورزشکارانی که حاشیه ارزشی را به ورزش خود افزودند، هویت ملت ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان دادند ✔️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار ورزشکاران و مدال‌آوران ایران: 🔹بنده موظف میدانم خودم را که تشکر کنم. اولاً از همه‌ی ورزشکاران و تلاشگران عرصه‌ی ورزش، همه، همه‌ی آن کسانی که در صحنه‌های ورزشی تلاش میکنند، زحمت میکشند، سختیها را تحمل میکنند. 🔸 تشکر صمیمانه میکنیم از مدال‌آوران. تشکر میکنم از بانوان ورزشکار، از آن بانویی که با حجاب کامل پرچم این دوره از ورزشهای آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. تشکر میکنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد، او دستش را دراز کرد، این بانو دست نداد. 🔹 تشکر میکنم از‌ آن بانویی که کودک نوزاد خودش در آغوش رفت روی سکو و مدالش را گرفت این یک حرکت نمادین است، این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. 🔸تشکر میکنم از ورزشکارانی که حاشیه‌های ارزشی را به ورزش خودشان افزودند و اضافه کردند سجده کردند روی زمین بعد از پیروزی، دستشان را به دعا بلند کردند در وسط میدان ورزشی، پرچم را بوسیدند، روی پرچم سجده کردند اینها خیلی کارهای مهمی است. 🔹اینها کارهایی است که تشخّص ورزشکار ایرانی اسلامی را بلکه هویت ملت ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان میدهد و ثبت میکند. 🔍متن کامل بیانات: khl.ink/f/54447 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔گرامیداشت هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) 🔺موضوع: آیت‌الله موسوی اردبیلی (ره) و تربیت دینی» 🗓 زمان: پنجشنبه، دوم آذرماه ۱۴۰۲، از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۵۰ 🏢 مکان: قم، دانشگاه مفید 🔗لینک شرکت مجازی: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/salgard 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نقش عرف در استنباط فقهی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۹:۵۰ تا ۱۱ 🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، طبقه دوم، اتاق جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی سکوت عمدی قانون در موارد وجود حکم شرعی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤شورای داوران: 🎙استاد جواد حبیبی‌تبار 🎙استاد جعفر نجفی بستان 🎙استاد سیف الله صرامی 👤کمیته ناقدان: 🎙دکتر احمد حاجی ده آبادی 🎙دکتر محمود حکمت نیا 🎙دکتر احمد حبیب نژاد 🎙استاد حسینعلی بای 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی آزادیان 👤ناظر جلسه: دکتر محسن موسی‌وند 📅 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۲، ساعت ۹ الی ۱۲ 🏢مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🔗لینک ورود به جلسه: https://dte.bz/feqhconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ده شب در محضر الکافی 🎙با حضور اساتید: محمد قائینی، محمد تقی سبحانی، عبدالهادی مسعودی، سید محمدکاظم طباطبائی،سید علیرضا حسینی شیرازی، علی راد، احسان سرخه‌ای، ابوالفضل حافظیان، جمال الدین حیدری فطرت ⏳۱۰ جلسه؛ از شنبه تا چهارشنبه 🗓 از ۱۱ آذر ماه الی ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۸:۱۵ ⌛️ مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/uedjmj5 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«حکومت و سیاست» تقریرات دروس فقه سیاسی استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی 📖آنچه در این کتاب می‌خوانیم: 🔺مشروعیت حکومت اسلامی در زمان غیبت 🔺مالکیت دولت 🔺ولایت مطلقه فقیه (دلیل‌ها ، پاسخ به شبهات) 🔺 اصول سیاست خارجی در حکومت دینی 🔸 وجه شرعی تصرفات حکومت در اموال شخصی و وقفی 👈علاقمندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب بصورت حضوری به انتشارات معهد الاجتهاد الفعال واقع در خ صفائیه ک ممتاز بعد از چهار اول مراجعه فرمایند یا بصورت غیر حضوری به آیدی @seyfimazandarani1 پیام ارسال نمایند: 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 آیت‌الله مرعشی نجفی (ره) می‌فرمود: «اگر روزی من را رهبر ایران کنند یک ساعت هم از عهده اداره امور برنمی‌آیم ... آقایان باید نزد امام خمینی(ره) درس سیاست بخوانند» 🔺برنامه تلویزیونی جماران در گفتگو با حجت‌الاسلام سید محمود مرعشی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧دریافت صوت کرسی ترویجی «تبیین فقهی شیوه انتخاب رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران» 🎙ارائه حجت‌الاسلام مجید رجبی؛ مدیر پژوهشگاه فقه نظام 📆 قم، پژوهشگاه فقه نظام، پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ 💠تشکر و قدردانی از تلاشگران عرصه ورزش کشور ☑️حقیقتاً بنده موظف میدانم خودم را که تشکر کنم از: ❇️همه‌ ورزشکاران و تلاشگران عرصه‌ ورزش ❇️مدال‌آوران عرصه ورزش ❇️بانوان ورزشکار ◀️از بانویی که با حجاب کامل، پرچم این دوره از ورزشهای آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد ◀️از بانویی که با کودک نوزاد خودش، در آغوش، رفت روی سکو و مدالش را گرفت 🔺این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است ❇️ورزشکارانی که حاشیه‌های ارزشی را به ورزشِ خودشان افزودند ◀️سجده کردند روی زمین بعد از پیروزی، دستشان را به دعا بلند کردند در وسط میدان ورزشی ◀️پرچم را بوسیدند، روی پرچم سجده کردند ❇️تیم ملّی‌ای که به نشانه‌ دفاع از مظلوم، با چفیه وارد زمین شد ❇️ورزشکارهایی که هر کدام به نحوی در حمایت از فلسطین موضع گرفتند ◀️مدالشان را به کودکان غزه و شهدای بیمارستان اهدا کردند ❇️ورزشکارانی که از رویارویی با طرف صهیونیست خودداری کردند 👌🏼حقانیت اینها امروز بیشتر از همیشه آشکار میشود 📌این کارها چهره‌ی برجسته و شاخص و دارای منطق و دارای اعتماد به نفْس از ملّت ایران را در مقابل چشمهای صدها میلیون مردمِ تماشاگرِ ورزش نشان میدهد، ملّت ایران را معرّفی میکند. ➕تلاش شما و موفّقیّت شما دل ملّت را شاد میکند 🙏از این جهت هم من تشکر میکنم. 💠سخنی با مسئولان ورزش 🔖ما با مسئولان بین‌المللی ورزش خیلی حرف داریم، به آنها خیلی ایراد داریم؛ روزی باید به این ایرادها عادلانه رسیدگی بشود. 💢میگویند «ورزش سیاسی نیست»، اما آن وقتی که احتیاج دارند ورزش را سیاسی کنند، به بدترین شکل ورزش را سیاسی میکنند. 📍به یک بهانه‌ای یک کشور را از شرکت در همه‌ آوردگاه‌های ورزشیِ بین‌المللی محروم میکنند؛ چرا؟ [چون] شما فلان جا جنگ کردید؛ ⭕️اما همانها پنج هزار کودک شهید را در غزه ندیده میگیرند! 👈رشوه‌ها بماند، فسادها بماند، ناداوری‌ها بماند، مافیاهای ورزشی دنیا بماند 🔖امّا مسئولان خودمان که‌ با آنها حرفهای زیادی داریم 💪ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد 🌟قوّت ورزش به چیست؟ 1️⃣اتخاذ تدابیر درست در: ✅انتخاب مربی ✅ترکیب تیم‌های ملی در همه‌ رشته‌ها ✅مراقبت جدی از بُروز آفت در ورزش ⭕️آفت یعنی: ❌فساد اقتصادی ❌تشکیل مافیاهای ورزشی در داخل ❌آفتهای اخلاقی برای ورزشکاران پاکیزه و پاک‌دامن ما 2️⃣برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات قدیمی ورزش کشور 📌«مشکلات قدیمی» یعنی سؤالهای بی‌پاسخ: ⁉️نقش دولت در ورزش چقدر است؟ ⁉️دولت چه اندازه در ورزش یا در تیم‌های ورزشی دخالت کند؟ 🔺مسئله‌ خصوصی‌سازی، مسئله‌ قراردادهای ورزشی، مسئله‌ مربی خارجی و امثال اینها 👆اینها باید برنامه‌ریزی بشود؛ یک برنامه‌ریزی مبتنی بر اساس اصول حرفه‌ای ورزش. 3️⃣رسیدگی به وضع زندگی ورزشکاران ♦️باید کاری کنند که ورزشکاران ما در یک سطح قابل قبولی بتوانند اطمینان خاطری برای زندگی داشته باشند. 4️⃣نشست‌وبرخاست صمیمانه با ورزشکاران همه رشته‌های ورزشی ♦️بنشینند، حرفهایشان را بشنوند، دردِدل‌هایشان را بشنوند، درخواست‌هایشان را بشنوند و پاسخگو باشند. 💠چند جمله خطاب به ورزشکاران 📍رفتار شما 📍حرکات شما 📍گفتار شما 📍نوع زندگی شما ◀️که چهره‌ ورزشی هستید، غالباً برای بسیاری از جوانها الگو میشود ♦️این مسئولیّتِ شما را سنگین میکند. 👈هرچه محبوبیّتتان، توانایی‌تان، مطرح بودنتان بالاتر برود، ♻️تکالیفی هم به همان مناسبت بر دوش شما از ناحیه‌ی پروردگار می‌آید ⭕️شهرت و مورد توجّه قرار گرفتن، انسان را در معرض برخی لغزشها قرار میدهد که باید به این کاملاً توجّه کنید. ❇️هم قدرت بدنی را، هم این عزم و اراده را خدا به شما داده؛ خب از خدا باید سپاسگزاری کنید. 💠درباره مسئله فلسطین 📌رژیم صهیونیستی در حادثه‌ی «طوفان الاقصیٰ» ضربه‌فنّی شد 👈تا امروز هم نتوانسته‌اند خودشان را از زیر بار فشار و ننگی که این شکست بر آنها وارد کرده خارج کنند. 🔥بله، قدرت‌نمایی میکنند، امّا کجا؟ 🏥در بیمارستان مریضهای غزّه 🏫در مدرسه‌ غزّه 🏘روی سر مردم بی‌پناه غزّه! 🔺این، مثل آن است که یک ورزشکاری در میدان شکست بخورد، ♻️بعد برای تلافی آن شکست، ❗️به طرف‌دارهای تیم مقابل حمله کند، به آنها فحّاشی کند و آنها را کتک بزند! 👈آن باخت سنگین رژیم صهیونیستی با این بمبارانها جبران نخواهد شد و این‌جور بمبارانها عمر این رژیم غاصب را کوتاه‌تر خواهد کرد. 🍀من هم که غالباً دعا میکنم همه‌ جوانها را، همه‌ ورزشکارها را؛ بخصوص شماها را ان‌شاءاللّه دعای مخصوص خواهم کرد و همیشه هم دعا میکنم. 🔍متن کامل بیانات: khl.ink/f/54447 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه راهبردی حکمرانی ولایی به امر ورزش ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان نگاه راهبردی نتیجه برقراری نسبت بنیادی میان غایات حکمرانی و عمل است. در اثر چنین رویکردی است که کنش‌گری‌ها در همه عرصه های حکمرانی در راستای تحقق غایات نظام سیاسی سامان دهی می‌شود. نگاه راهبردی است که جایگاه این عرصه ها را ارتقاء می‌دهد و اهمیت آنها را دو صد چندان می‌گرداند. ویژگی بارز مقام معظم رهبری در امر حکمرانی این است که از افق تحقق غایات نظام اسلامی به عرصه‌های حکمرانی نگاه می‌کند. لذا ایشان همواره در تعامل و گفتگو با مردم و مسئولین بر این نگاه راهبردی وفادار بماند. چنانکه ولی فقیه در دیدار هفته گذشته شان با ورزشکاران مدال آور (۱/ ۹/ ۱۴۰۲) از نگاه راهبردی به تفسیر جایگاه ورزش در جمهوری اسلامی پرداختند. ولی فقیه در این دیدار صمیمانه نگاه راهبردی جمهوری اسلامی به ورزش را بر پایه غایت سیاسی "ایران قوی" تبیین کرده است. شعار ایران قوی از مهم ترین غایات است که ولی فقیه خود را ملزم به پی گیری آن از مسئولین و گفتگو با مردم کرده است. ایشان در هر فرصتی غایت ایران قوی را گوشزد می‌کند: " به مسئولین کشور و ملّت عزیزمان می‌خواهم توصیه بکنم سعی کنند قوی بشوند؛ به قول شاعر خراسانی ما: «برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی».(۴) باید قوی بشوید؛ هم در اقتصاد قوی بشوید، هم در علم قوی بشوید، هم در فنّاوری باید قوی بشوید، هم در دفاع نظامی باید قوی بشوید؛ باید قوی بشوید. تا قوی نشوید، دشمنها به شما طمع خواهند کرد، به شما تعرّض خواهند کرد، تجاوز خواهند کرد. این توصیه‌ی اوّل که توصیه‌ی همیشگی من است و من خودم تا توان دارم و تا توفیق از طرف پروردگار داشته باشم، این قضیّه را دنبال میکنم؛ مسئولین هم موظّفند دنبال کنند". (بیانات: ۲۶/ ۹/ ۱۴۰۲) بر همین اساس که ولی فقیه با نگاه راهبردی به تبیین جایگاه و اهمیت ورزش در جمهوری اسلامی می‌پردازد. ورزش در این نگاه به مثابه کنشی روزمره و عادی تلقی نمی‌شود. چون ورزش در نسبت با غایت" ایران قوی" تفسیر شده است. از نیازمندی‌ها و لوازم شکل گیری ایران قوی اهمیت دادن به مقوله ورزش است. ایران قوی به جامعه‌ای با روحیه‌ی ورزشی نیاز دارد. ورزش جسم آدمی را چابک و سرحال نگه می‌دارد و رخوت و سستی را از جامعه دور می‌سازد. از این رو، ولی فقیه لازمه ایران قوی را در ورزش قوی می‌دانند و از همین منظر به لوازم تحقق ورزش قوی اشاره کرده است: من می‌گویم ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد. ما شعار «ایران قوی» داده‌ایم دیگر؛ ورزش ایران قوی باید یک ورزش قوی باشد (بیانات: ۱/ ۹/ ۱۴۰۲) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مباحثی در فقه مقارن 🎙با ارائه استاد احمد مبلغی ⏰زمان: پنج‌شنبه ۲ آذر ماه، ساعت ۲۰ الی ۲۲ 🔗لینک به ورود به سامانه: به عنوان مهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/islamicschools 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔جلسه علمی حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی 📆 زمان: امشب (پنج شنبه ۲ آذرماه)، ساعت ۲٠ 🏛 مکان: قم، دفتر معظم له (خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵) 🔺فضلا و طلاب می‌توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسأله فلسطین و عدالت جهانی ✍️ حجت‌الاسلام احمد اولیایی ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اگرچه دولت‌ها و ملت‌ها معمولاً مرزهای جغرافیایی مشخصی دارند، اما دیگر نمی‌توان تأثیر رویدادهای یک کشور را در کل یا بخش عمده‌ای از جهان انکار کرد. همه آنچه ما از آن به عنوان فضای بین الملل یاد می‌کنیم بر اساس این نظام تأثیرات است. شاید فلسفه وجودی دادگاه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی - هرچند ظاهراً - جلوگیری از این آسیب‌ها باشد؛ آسیب گسترش اوضاع داخل به خارج. اما اکنون موضوع فلسطین با جنایات غیرانسانی و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل به مرحله‌ای رسیده که جهان را از زوایای مختلف درگیر کرده است. «ظلم» نکته بارز این وضعیت است و دقیقاً در اینجاست که باید «عدالت» را مطرح کرد. عدالت جهانی (International justice) زمانی به وجود می‌آید که دیگر نمی‌توان به طور طبیعی انتظار داشت دولت های اصلی از اصول اساسی عدالت حمایت کنند. با توجه به وضعیت فلسطین، ما به جای اینکه از اعتبار یا اساسا حق حاکمیت یک کشور غاصب صحبت کنیم، به عدالتی نیاز داریم که از هستی انسان دفاع کند و نیازهای اساسی انسان فلسطینی را تأمین کند. برای گسترش عدالت جهانی در مورد مسئله فلسطین باید دو حوزه را دنبال کرد؛ حوزه اول، عدالت کیفری است. جایی که قرار بود قوانین و دادگاه‌های بین المللی مجرمان و ناقضان حقوق بشر را در سطح بین المللی مجازات کنند اما تاکنون کاری انجام نداده‌اند. حوزه دوم عدالت رویه ای(Procedural justice) است. رویه ها در مسئله فلسطین باید رویه‌های از پیش تعیین شده‌ای باشد که نتیجه‌ای عادلانه داشته باشد و اساساً «اشغال» نمی‌تواند آن رویه باشد. اکنون فلسطین مدت‌هاست که اشغال شده است و این وضعیت اساساً با گسترش عدالت و اعطای حقوق فلسطینیان در تضاد است. بنابراین اگر عدالت رویه‌ای بخواهد برای فلسطین کاری انجام دهد، باید وضعیت فلسطین با رأی فلسطینی‌ها تعیین تکلیف شود که این یک رویه عادلانه در عدالت سیاسی است. آن وقت احتمالاً می‌توانیم در مورد عدالت در فلسطین و سپس در جهان صحبت کنیم./ فکرت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی چارچوب نفقه در عرف امروز ✔️دکتر فاطمه فلاح تفتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: 🔹وقتی نفقه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که نفقه اصلا حقیقت شرعیه یا متشرعه ندارد و معنای نفقه هر چیزی است که هزینه می‌شود، هر چیزی که باید خرج و مصرف شود و برای احتیاجات آن کسی است که نیاز است به او نفقه داده شود. دقت در روایاتی که بحث نفقه را مطرح می‌کنند نشان می‌دهد که باید میزان را عرف بدانیم. 🔸با توجه به این‌که وقتی به آیات مراجعه می‌‌کنیم، می‌فرماید که «رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ» و یا مثلا «وَ إِن‌ كُن‌َّ أُولات‌ِ حَمل‌ٍ فَأَنفِقُوا عَلَيهِن‌َّ حَتّي‌ يَضَعن‌َ حَملَهُن‌َّ»، یعنی همۀ این‌ها را به خود بانوان معطوف می‌کند و در نتیجه ملاک را هم باید حال زوجه در نظر بگیریم نه حال زوج. یعنی ما ملاک را مایحتاج زن، عرف و حال زوجه در نظر بگیریم. 🔹حضرت امام که فرمودند: مایحتاج زن با توجه به عرف زنان سرزمین و این‌که به نحو متعارف باشد، مثلا در برخی از مسائل مثل بیماری‌هایی که صعب العلاج هستند و یا بیماری‌هایی که نیاز به هزینه‌های گزاف دارد، از آنجایی که عرف این را چیزی خلاف نمی‌داند، ممکن است خرجی که دارد صورت می‌گیرد متعارف نباشد اما در عین حال عرف این را می‌پذیرد که مردی هزینه‌های درمانی همسرش را بدهد و در این زمینه خرج کند، این را می‌پذیرد و یا حتی موارد دیگری که وجود دارد. 🔸ما می‌توانیم سه تا تقسیم کلی درباره مصادیق نفقه داشته باشیم.... 📝 گزارش تفصیلی + سخنان استاد ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=74257 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خامنه‌ای بقیة السلفی که صدای خدا و زن بودند! ✍️دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام محسن قنبریان بلاشک امر درست به حجاب، صدای خداست؛ لکن خدا صداهای دیگری هم دارد! زن، مظلوم همیشه تاریخ -که به تعبیر شهید مطهری "دنیای گذشته او را انسان نمی‌دید" و "دنیای متجدد او را زن نمی‌بیند"- هم باید در بین "بلندگوهای خدا در جامعه" صدایی داشته باشد. اگر بلندگوهای خدا، به هردلیل فقط صدای "احکام خدا" شدند نه صدای "حق زن"، طولی نمی‌کشد که صدای خدا در جامعه غیر از صدای زن می‌شود. گله نباید کرد که شیاطین صدای زن شوند و دوگانه‌های کاذب "حکم خدا_حقوق زنان" و "صدای خدا_صدای زن" بسازند و با دین و حکومت دینی صف بندی بسازند! آیت‌الله خامنه‌ای از بازماندگان کسانی است که این دو را باهم جمع داشتند. در بیت‌اش بارها از حکم حجاب گفته اما همزمان اعتراض تند زنی ناقص الحجاب را شنیده و از نزدیک تفقد کرد! از نادر روحانیونی است که نقشه شیاطین برای "نقش‌های فیک و مبتذل" برای حضور اجتماعی زن را خوانده است؛ بجای "حکم متحجرانه پرده نشینی"، در کنار صدای الهیِ حکم حجاب و عفاف، "نقش‌های موثر و متعالی اجتماعی زن" را تمجید می‌کند. "زنِ عرصه کتاب" و "زن ورزشکار با استانداردهای جمهوری اسلامی" را به حضور می‌پذیرد ودر راهبری به سمت انطباق بیشتر حکم خدا و حق زن می‌کوشد. نقطه‌ای ندیده و متجزی نمی‌اندیشد و باتدبیر به راهبری زن معاصر به سمت احکام الهی با لحاظ حقوقش می‌کوشد. او بهتر می‌داند: فی حمل عبادالله علی احکام الله، استیفاء الحقوق و کل الرفق: بردن مردم به سمت احکام الهی، لحاظ همه حقوق آنها و رفق می‌خواهد. 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی هنوز به‌دنبال جمع‌کردن اجازه روایت هستند!/ آیت‌الله شبیری می‌فرمود: من و پدرم از هیچ‌یک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم/ تعابیر «آیت‌الله دکتر» و «حجت‌الاسلام دکتر» تعریض به القاب حوزوی و اشتباه بزرگی است ✔️در گفتگو با استاد مختاری: 🔹در عصر ما اجازه روایت جنبه تبرکی دارد؛ چون نسخه‌ها چاپ شده است. از این رو آیت‌الله خرسان در نجف کتابچه‌ای با نام «سلوک مفازة من دون اجازة» نوشته بود، ولی منتشر نکرد و گفته بود که اجازه روایت در این عصر وجهی ندارد. 🔸برخی در این زمان هم به دنبال جمع‌کردن اجازه روایت هستند که این امر اصلاً شایسته نیست. آیت‌الله شبیری می‌فرمود: من و پدرم از هیچ‌یک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم. دلیلش این است که این اجازه، اثر ثبوتی که ندارد و به دنبال اثر اثباتی هم نبودیم. اما آقای شیخ عبدالکریم حائری و سیدابوالحسن اصفهانی برای پدرم اجازه ‌فرستادند، زیرا ممکن بود مورد استفاده باشد. 🔹اگر دقت کنیم، تعبیرهای علما از اشخاص، مانند مروج الاحکام، ثقة الاسلام، عماد الاعلام و در نهایت خیلی که می‌خواستند لقب بزرگی بدهند می‌گفتند: حجت الاسلام، بر اساس ضابطه است. حال اگر القاب حوزوی جدای از القاب دانشگاهی حفظ می‌شد، بسیار مناسب بود. الآن می‌گویند: آیت‌الله دکتر، حجت‌الاسلام دکتر. این تعابیر تعریض به القاب حوزوی است و اشتباه بزرگی است. 📝متن گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74265 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به اعلام و منابع قواعد فقهی و شروح مکاسب ✔️استاد سید احمد مددی درباره قواعد فقهیه و یا مکاسب بعد از مرحوم شیخ و مکاسب ایشان در حوزه های ‏ما بحث های نسبتا مفصلی انجام شده، اطلاع بر آن ها انصافا خوب است و هر کدام از زوایای مختلف جنبه های مختلف بحث را دیدند. به اسم قواعد فقهیه که تقریبا می شود گفت مبدع ‏این کار در میان شیعه همان شهید اول است در قواعد خودش: القواعد و الفوائد. البته شهید اول انصافا خیلی قوی ‏وارد شده و خیلی نکات دارد و خیلی به ایجاز در قواعد خودش صحبت کرده، نکات خیلی فنی دارد. تا حدی هم در قواعد مرحوم ‏شهید ثانی، تمهید القواعد، مرحوم نضد القواعد الفقهیه، فاضل مقداد است و إلی فیما بعد. طبعا ‏در بحث قواعد فقهیه بعدی های ما انصافا خوب کار کردند. حتی مرحوم نراقی در این کتاب عوائد خودش ، مرحوم شیخ ‏انصاری عده ای را در رسائل خاصی آورده مثل تسامح و کتاب هایی که بعدها به اسم قواعد فقهیه نوشته شده و ضوابطی را که در ‏این جهت فرق بین مسئله اصولی و مسئله فقهی و قاعده فقهی، انصافا بحث های نسبتا خوبی است. ‏ چند سالی هم هست طبیعتا مخصوصا بعد از جریان حکومت در ایران باز یک بحث مقارنه ای با دنیای خارج از اسلام[شکل گرفته است]، غرب یا شرق فرق نمی کند. در این جهت کارهای نسبتا خوبی انجام می گیرد، البته هنوز کار زیاد دارد چون آنجا هم ‏پراکندگی زیاد است و انصافا خیلی کار می خواهد. آشنایی به آن مبانی مختلف خیلی کار می خواهد و این ‏می تواند غنای بیشتری به این مباحثی که قابل طرح در سطح جهانی هستند و غالبا تعبد ندارند مطرح بشود.‏ علامه بیشتر تحقیقات و تحلیلات عامه را آورده بعد از علامه رحمه الله پسر ایشان مرحوم فخر المحققین در این جهت ‏تاثیرگذار است، بعد از ایشان شهید اول تا حد زیادی در این جهت کار کردند. بعد از ایشان مرحوم جامع المقاصد تاثیرگذاشته. تاثیری که ‏بخواهیم بگوییم تقریبا احاطه دارد به اینها بیشتر توسط مقدس اردبیلی است که ‏انصافا یک مقداری ایشان ادله راباز کردند، ادله اولیه را بررسی کردن و ریشه یابی کردن و آزادانه فکر کردن، کار بزرگی را ‏مرحوم اردبیلی شروع کردند و طبعا دو شاگرد ایشان صاحب معالم و صاحب مدارک در یک زوایای خاصی در عالم خودشان، این ‏که فقه را بر اساس احادیث صحیح و حسن تنظیم بکنند اینها خیلی تاثیرگذارند. البته این کار مشکل دارد، فقه با صحیح و حسن تمام ‏نمی شود. بعد هم که آقایان اخباری ها آمدند که کل اوضاع را به هم ریختند، خدا رحمتشان کند. این تحقیقات جدید فقهی و این ‏تفریعات و این نکته ها و این ظرافتها را باید باز بیشتر مدیون مرحوم وحید بهبهانی هستیم، ایشان زمینه این کار را شروع فرمودند و ‏انصافا هم تا حدی واقعا تاثیرگذار بودند. این قافله به حرکت افتاد. این قافله علمی و در بخش مکاسب مرحوم شیخ جعفر کبیر ‏یک حاشیه ای بر قواعد دارد، انصافا خیلی از نکات را دارند، همین کشف الغطای ایشان هم خیلی ظرافتها را دارد، خیلی نکات خاص ‏دارد. بعد از ایشان کسانی که تا حدی تاثیرگذار بودند مرحوم شیخ اسدالله تستری صاحب مقابس است، البته چون هر کدام ‏زوایای خاصی دارند. مجموعه ای از این بحث های لطیف را مرحوم شیخ ‏انصاری جمع کردند؛ مجموعه ای را انصافا تنظیم کردند، هم نسبتا نقل دارد و نسبتا تحلیل دارد، در این مکاسب و بحث ‏های مکاسب تحلیل خیلی تاثیرگذار است به خلاف عبادات، خیلی تحلیل های نسبتا خیلی خوبی را ایشان ارائه کرده، بحث ها را خوب ‏مطرح کرده. بعد از مرحوم شیخ مخصوصا بعد از صاحب کفایه، چند نفری که متعرض شدند خیلی خوب وارد شدند انصافا، ‏مرحوم آقای آقاضیا هست، البته از مرحوم آقاضیا در ذهنم یک تقریرات مکاسب در ذهنم هست، ظاهرا این قسمت را مرحوم نجم ‏آبادی نوشتند. مرحوم نائینی که واقعا در این جهت خوب است. مرحوم آقای اصفهانی که شاید بشود گفت به یک ‏معنایی تقریبا گل سرسبد این تحقیقات مکاسب بیشتر متعلق به ایشان است. در اصولش نه ولی در مکاسبش انصافا خیلی فکر باز و ‏روشنی را مطرح می کنند، خیلی تاثیرگذار است. مرحوم سید یزدی هم که تقریبا نیم دوره قبل از ایشان است از آن زاویه خاص ‏خودش انصافا ایشان هم تاثیرگذار است. آنچه که الان سراغ داریم ایروانی هم خیلی روشن و آزاد ‏وارد بحث می شود و ظرافت های خاصی را دارد لکن احساس ما این است که خیلی آن بن مایه قوی و قدرت قوی را مثل مرحوم ‏نائینی یا مرحوم آقای اصفهانی نداشته باشد. ‏ 🌐@ostadmadadi 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا احکام خدا ضامن حقوق زن نیست ؟! ✍️مهدی جمشیدی ۱. یعنی «احکام خدا»، متضمن «حقوق زن» نیستند و باید از بیرون و به عنوان مکمل به آن ضمیمه شوند؟! مگر احکام جز مجموعه‌ی حقوق و تکالیف هستند؟! یعنی نقطه مطلوب، حد وسط شرع و عرف است؟! این نگاه، توحیدی است؟! ۲. آخرین طبقه‌بندی رهبری اینگونه بود: الف. حجاب کامل ب. حجاب ضعیف ج. کشف حجاب. رهبری گفته بودند که مسأله‌ی اکنون، «کشف حجاب» است نه «ضعف حجاب». با استناد به حضور زنان ضعیف الحجاب در حسینیه که نمی‌توان عبور از کشف حجاب را نتیجه گرفت! نه فقط الان در مترو به ضعیف‌الحجاب‌ها تذکر داده نمی‌شود بلکه حتی گشت ارشاد هم در چند سال اخیر، کاری با ضعیف الحجاب‌ها نداشت. این ارزیابی بی‌تاریخ و بی‌جغرافیا، عجیب هست! ۳. شهید بهشتی اگر به این تعبیر غلط، «صدای زن» بود، برای ورود خانم‌ها به دفتر حزب جمهوری اسلامی، آیین‌نامه نمی‌نوشت و نمی‌گفت یا «چادر» یا «مقنعه و مانتوی گشاد و بلند»! دقت و حساسیت در این حد! عکس دو تا زن مکشفه در کنار بهشتی را منتشر می‌کنید که مماشات را نتیجه بگیرید؟! در اون دوره که هنوز حجاب، «قانونی» نشده بود! چرا صفحات کتاب را جابجا می‌کنید؟! ۴. مسأله امروز، «ضعف در حجاب» نیست! از قضا رهبری ضعیف الحجاب‌ها را «ستایش» کردند که مبتلا به کشف حجاب نشدند.‌ از این بالاتر!؟ سخن‌گفتن با خانم ضعیف الحجاب در نمایشگاه، در برابر این موضع، اهمیت چندانی ندارد. مسأله‌ی آقای قنبریان، مسأله‌ی دهه‌ی هشتاد است نه اکنون و امروز با ده درصد کشف حجاب مواجهیم. ۵. همچنین مسأله امروز، «تحجر» نیست! چه کسی از پرده‌نشین زن سخن گفته یا کجا چنین سیاستی اعمال شده؟! برعکس، حتی خانواده‌های متدینان به دلیل «اشتغالات فراوان بیرونی زنان»، به شدت تضعیف شده است.‌ نقش «مادری» و «همسری» حتی در میان زنان حزب‌اللهی، تقلیل یافته و ملاک پیشرفت، بیرون از خانه شده است.‌ پس این همه حساسیت بر روی تحجر و پرده‌نشینی و تنگ‌نظری نیز مصداق جریانی و عینیت ملموس ندارد. در اینجا نیز مسأله‌ی آقای قنبریان، مسأله‌ی دهه‌ی چهل است. ۶. حضور ناخواسته و ضمنی بهشتی در کنار زنان مکشفه، از هیچ خط تاریخی‌ای حکایت نمی‌کند و دلالت بر منطق سلف صالح ندارد و نمی‌تواند امروز را توضیح بدهد، بلکه چینش این تصویر در کنار تصاویر دیگر، فقط می‌خواهد «دایره‌‌ی تساهل» را به «مکشفه‌ها» را نیز تعمیم دهد، درحالیکه رهبری چنین نظری ندارد. ۷. آن خانم ورزشکاری هم که روسری‌اش در میانه‌ی سرش است و در حسینیه نشسته، به‌قطع خطا کرده که «حرمت» ننهاده و برای فقط دو ساعت، یک «حداقل آسان» را برنتابیده است. آری، اگر در نمایشگاه کتاب بود، قدری جای توجیه داشت ولی «دیدار رسمی» نباید اینگونه باشد، چون دستاویزی برای «مشروع‌ وانمود کردن حجاب ناقص» می‌شود. دست‌کم باید گفت «انتشار این عکس» از سوی مسئولان دفتر رهبری، خطای روایتی بوده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بازتاب در مورد فرمایش آقای قنبریان، آیا امروزه صدای بلندگوهای خدا تنها به احکام بلند است و به صدای حق زن نه؟ حق زن را ۴۶ سال است که جمهوری اسلامی به زن هدیه داده، در تلویزیون و دانشگاه و مشاغل و... فریاد زده بیایید درس بخوانید، در جامعه حضور عفیفانه داشته باشید، ازدواج کنید و... اساسا امروزه چنان سکوتی در باب فریاد حجاب خواهی بر ما طلابِ بلندگوی دین حاکم شده که گویی تنها آنچه شنیده نمی‌شود صدای احکام است. رهبری انقلاب فرمان جهاد تبیین دادند و ما می‌گوییم اول بلندگوی حقوق زنان شویم؟ کدام حق بر زمین مانده‍‌تر است از عفاف؟ ترجمه روایت آخر مطلب برادر عزیزمان آقای قنبریان نیز دقیق نیست. روایت می‌فرماید به دست آوردن حقوق مردم و تمام رفق و مدارا ، تنها در هدایت کردن مردم به سمت احکام الهی است. فی حمل: خبر مقدم، استیفا: مبتدای موخر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad