01- گفتمان معرفت 7 - تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات - آیت الله اشرفی شاهرودی.mp3
41.49M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات»
🎙 ارائه: آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🔺بحث ایشان، ناظر به تحقیقات استاد علیدوست است.
🗓 مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مهربانی و خیرخواهی در امر به معروف و نهی از منکر
✍️حجتالاسلام محمدعشایری منفرد
امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله در احکامِ مرتبهی سوم از مراتب امر به معروف، نوشته است: «شایسته است شخصی که امر به معروف یا نهی از منکر میکند، در شیوه امر و نهی کردن، برای آن شخصِ مرتکبِ حرام چنان طبیبی دلسوز و پدری مهربان باشد که به مصلحت و خیرخواهی او میاندیشد و اصلا باید نهی از منکرِ او برای شخصی که مرتکب منکر شده و نیز برای کل امت اسلام، [سرشار از] لطف و مهربانی باشد.
شایسته است قصد خودش را برای خدا و جلب رضایت او خالص کند و این عمل خودش را از هرگونه هوای نفس و گردنکشی دور کند و خویشتن خویش را پاک و پیراسته نداند و خودش را برتر و والاتر از آن کسی که مرتکب منکر شده، نداند چون ای بسا که همان شخص مرتکب منکر، حتی اگر مرتکب گناه کبیره باشد، اوصاف نفسانی پنهان و خداپسندی داشته باشد که خداوند به خاطر همان اوصاف، خودِ آن شخص را دوست داشته باشد هرچند از این یک عملش بیزار باشد و ای بسا که همین آمر و ناهی برعکس باشد (یعنی صفات ناپسند پنهانی داشته باشد که خداوند از خود او به خاطر همان صفات ناپسند بیزار باشد».
متن تحریر الوسیلة، مسألة 14: ينبغي أن يكون الآمر بالمعروف و الناهي عن المنكر في أمره و نهيهو مراتب إنكاره كالطبيب المعالج المشفق، و الأب الشفيق المراعي مصلحة المرتكب، و أن يكون إنكاره لطفا و رحمة عليه خاصة، و على الأمة عامة، و أن يجرّد قصده للّٰه تعالى و لمرضاته، و يخلص عمله ذلك عن شوائب أهوية نفسانية و إظهار العلو، و أن لا يرى نفسه منزهة، و لا لها علوا أو رفعة على المرتكب، فربما كان للمرتكب و لو للكبائر صفات نفسانية مرضية للّٰه تعالى أحبه تعالى لها و إن أبغض عمله، و ربما كان الآمر و الناهي بعكس ذلك و إن خفي على نفسه. (تحرير الوسيلة، ج1، ص:481).
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
استاد مبلغی ۲۲ اسفند.m4a
14.28M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «هشت گام اجتهادی» (جلسه اول)
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی
🗓 تهران، حوزه علمیه بقیة الله (عج)، ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
04- گفتمان معرفت 7 - حق آزادی بیان از منظر قرآن و سنّت (۱) - استاد سید حسن وحدتی شبیری، استاد شیخ کاظم قاضی زاده.mp3
45.45M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «حق آزادی بیان از منظر قرآن و سنّت
(جلسه اول)
🎙ارائه: استاد کاظم قاضی زاده، مدرس حوزه علمیه قم و مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم
🎙ارائه: استاد سیدحسن وحدتی شبیری، مدرس حوزه علمیه مشهد و مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
👤همراه با سخنان مهم آیتالله اشرفی شاهرودی درباره آزادی بیان
🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
04- گفتمان معرفت 7 - حق آزادی بیان از منظر قرآن و سنّت (۱) - استاد سید حسن وحدتی شبیری، استاد شیخ کاظم قاضی زاده ایتا.mp3
45.57M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «حق آزادی بیان از منظر قرآن و سنّت
(جلسه دوم)
🎙ارائه: استاد کاظم قاضی زاده، مدرس حوزه علمیه قم و مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم
🎙ارائه: استاد سیدحسن وحدتی شبیری، مدرس حوزه علمیه مشهد و مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
👤همراه با سخنان مهم آیتالله اشرفی شاهرودی درباره آزادی بیان
🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سال «جهش تولید با مشارکت مردم»/ پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
✔️حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکانپذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیتهای بزرگ مردمی فعال شوند. و با توجه به این موضوع، شعار سال ۱۴۰۳، «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است و امیدواریم با برنامهریزی مناسب برنامهریزان کشور و همکاری صاحبنظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه فراهم شود.
🔍 متن کامل پیام: http://ijtihadnet.ir/?p=75115
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 حقايقی درباره حضرت خديجه سلام الله علیها
🎙در بيانات حضرت آیتالله خامنهای
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیتالله جوادی آملی: حضرت خدیجه کبریٰ، عالمه عابده زاهده موحدهای بود؛ ما فخر میکنیم که چنین مادری داریم! خدیجه کبریٰ (علیها آلاف التحیة و الثناء)، فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ، فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور میزند. در جاهلیت کهن که ربا، یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، این را خدیجه، خط بطلان بست و ربا را تحریم کرده بود.
وجود مبارک خدیجه کبریٰ (سلام الله علیها) ویژگیهای خاصی داشت، طرف مشورت پیغمبر بود. خدیجه (سلام الله علیها) یک مریم ثانی است برای ما! در قرآن کریم فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ مَرْیم﴾. وجود مبارک خدیجه (سلام الله علیها) الگوی جامعه است.
ـ خدیجه (سلام الله علیها) نه تنها «ام المؤمنین» فقهی است،
ـ «ام المؤمنین» فرهنگی است،
ـ «ام المؤمنین» اقتصادی است،
ـ «ام المومنین» عفاف و حجاب است.
↙️ آپارات: https://aparat.com/v/QTb1A
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خصایص ام المومنین خدیجة الکبری علیها السلام.pdf
7.69M
📗 دانلود کتاب «خصائص ام المومنین خدیجة الکبری علیها السلام»
📝مولف:حسین تهرانی
📖 صفحات:۷۴۱
🔺زبان:فارسی
✂️توضیح: مولف در این مجموعه با بهره گیری از آیات و روایات معتبر در منابع شیعه و سنی به ۱۶۰ ویژگی از خصوصیات خدیجه کبری ــ علیهاالسلام ــ اشاره نموده و در حد توان، فضائل آن حضرت را بازگو کرده است.
از دیگر ویژگیهای مهم این کتاب، پرداختن به برخی جعلیات تاریخی درباره خدیجه کبری علیهاالسلام و ذکر بی محتوایی و عدم سندیت تاریخی برخی انتسابها و برشمردن صفات عالی آن حضرت است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
OstadAbedi_HazrateKhadije_14021229.mp3
3.49M
🎧 بیانات استاد احمد عابدی درباره حضرت خدیجه (س) به مناسبت ایام وفات ایشان
🔻 حضرت خدیجه سلام الله علیها اولین جانباز اسلام
🔹خود را سپر بلای پیامبر(صلی الله علیه و آله) نمودن
🔸روایات متواتر سلام خدا بر حضرت خدیجه
🔹جناب خدیجه سلام الله علیها مادر ۱۴ معصوم
🔸خطبه عقد ازدواج مسلمین، یادگار حضرت ابوطالب علیه السلام
🔹عقد ازدواج حضرت پیامبر و خدیجه توسط جناب ابوطالب علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانه خدیجه (س) و عایشه در سیره نگاری نبوی
🔺انگاره عایشه باکره و سیاست در نقد تاریخی دنیس اسپیلبرگ
✍️ حجتالاسلام والمسلمین علی راد
از جمله مشهورات مقبول در سیره نگاری رسول خدا (ص) توسط جریانهای غیر امامیه تلاش جدی بر باکره نشان دادن و تقلیل سن عایشه هنگام ازداوج با آن حضرت است. در سویه مقابل این جریانها هر دو امتیاز مذکور را از خدیجه (س) نفی و تلاش میکنند او را زنی میان سال به تصویر کشیده که فرزندانی نیز از همسران پیشین خود داشت و بدین سان دوگانه تقابل فضایل زنانه خدیجه – عایشه در میراث مسلمین پدید آمد و در تصویر این دو بانو نقش جدی را در اذهان ایفا نمود.
امتداد تاریخی این دوگانه تا دوره معاصر ادامه دارد ولی با نقد تاریخی برخی از خاورشناسان در نشان دادن سرچشمههای این دوگانه اثبات گردید که انگاره باکرگی عایشه و سن اندک وی در ازدواج با رسول خدا (ص) از زمینه سیاسی در پدیداری و تثبیت برخوردار است که متون آن را باید در پرتو اندیشه سیاسی خلافت عباسیان تاریخ گذاری و تحلیل نمود.
از نگاه دکتر دنیس اسپیلبرگ کمسن جلوه دادن عایشه هنگام ازدواج در منابع برای تأکید بر باکره بودن وی صورت گرفته است زیرا این باکره بودن دارای اهمیت زیادی برای حکومت خلفای عباسی بوده تا به وسیله آن مقام عایشه را بالابرده و تأییدی برای نقطهنظرشان در قضیه جانشینی محمد (ص) باشد.(1)
انگاره باکرگی عایشه که در اندیشه سلفیان معاصر از اصالت و اعتباری کهن برخوردار است در مقابل با این نقدها در مقام پاسخ درآمده و در آثاری تلاش نمودند با روشهای سنّتی و کاملاً ایدئولوژیک اعتبار این انگاره را بازخوانی کنند.
الف) السنا الوهاج في سنة عائشة عند الزواج : فهد الغفیلی
ب) دفع شبهات الطاعنين عن-حديث زواج النبي من عائشة وهي بنت تسع سنين : محمد سید احمد شحاته.
1. D. A. Spellberg, Politics, Gender, and the Islamic Past: the Legacy of A'isha bint Abi Bakr, Columbia University Press, 1994, p. 40
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خدیجه کبری، الگوی طهارت و تجارت
✍️ حجتالاسلام احمدحسین شریفی
بدون تردید، یکی از الگوهای برجسته «زنِ اسلامپسند»، حضرت خدیجه طاهره(س) است. او حتی قبل از اسلام، به درایت و حکمت و عقلانیت و مدیریت و دوراندیشی و زکاوت و طهارت و پاکی شناخته میشد. به تعبیر مرحوم محقق اربلی در کتاب ارزشمند کشف الغمه، «كَانَتْ خَدِيجَةُ امْرَأَةً حَازِمَةً لَبِيبَةً شَرِيفَةً؛ خدیجه زنی دوراندیش و خردمند و باشرافت بود.»
یکی از القاب حضرت خدیجه در عصر جاهلیت «طاهره» بود؛ این شهرت بدان سبب بود که وی علیرغم آنکه یکی از تاجران نامدار و مشهور آن دوران بود و مدیریت کاروانها و مالالتجارههای فراوانی را بر عهده داشت، اما هرگز «اصالت زنانگی» خود یعنی «عفت» و «طهارت» را قربانی تجارت و کار و فعالیت اجتماعی نکرد.
او در عین عفت و در اوج طهارت به فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی میپرداخت. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در کنار دخترش فاطمه زهرا سلامالله علیها و حضرت مریم و حضرت آسیه، از او به عنوان یکی از چهار زن برتر تاریخ ادیان یاد کرده است: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعٌ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ.»
«حیا» و «عزت نفس» خدیجه کبری را میتوان در واپسین وصیت او نیز مشاهده کرد؛ آنگاه که برای اولین و آخرین بار میخواست تقاضایی از همسرش رسولالله(ص) داشته باشد، عرض کرد: یا رسولالله خواستهای دارم که خجالت میکشم آن را مستقیم به شما عرض کردم! به دخترم فاطمه میگویم تا به شما بگوید! آنگاه دخترش را فراخواند و گفت: نور چشمم به پدرت بگو: «مادرم میگوید من از قبر میترسم؛ از تو میخواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی.» و پیامبر اکرم(ص) نیز بعد از غسل و کفن حضرت خدیجه چنان کرد که او میخواست و با دستان مبارک خویش وی را در قبر نهاد و تا واپسین روزهای عمر مبارکشان نیز هر زمان که نام خدیجه را میشنید اشک از گوشه چشمانش سرازیر میشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad