💢بررسی اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط در فصلنامه «جستارهای فقهی و اصولی»
✔️شانزدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» شامل ۷ مقاله منتشر شد.
📜 عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
🔸اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط
🔸رهیافتی بر انواع سنت فعل و نحوه تأثیر شناخت نوع سنت بر استنباط حکم
🔸جستاری در مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه
🔸درنگی در تأثیر کثرت سفر در اتمام نماز و روزه مسافر
🔸ملازمه بین اذن و عدم ضمان
🔸بررسی جواز و عدم جواز لمس و دست دادن با زن مسلمان و غیرمسلمان از منظر فقه امامیه
🔸عدم مطلقیّت ضرر در امر به معروف و نهی از منکر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا پیامبر(ص) محاربین را زجرکُش کردند؟
✔️نقدی بر سخنان ابوالفضل بهرامپور در رسانه ملی/ سیدحسین علیزاده طباطبایی:
🔹فهم درست آیات، بخصوص آیات الاحکام آن هم احکام جزائی متوقف بر احاطه بر تمامی ادله و روایات و اقوال و جمع بین اینها و رفع تعارضات احتمالی است و نمیتوان صرفاً با استناد به لغت و قواعد عرب از روی آیه خواند و به پشتوانه چندی تدریس در دانشکده قوه قضاییه و پارهای منقولات مجعول تاریخی که در روایات اهلبیت(ع) تصریح بر کذب آنها شده است، حکم قضایی صادر کرد و مسئولین قوه قضاییه را از مماشات بر حذر داشت و سبب ملامت دوست و دشمن شد.
🔹در چارچوب فقه رایج و قواعد آن با پیش فرض تفکیک بین مجازات بدنی و شکنجه، تنها به پاسخ این پرسش میپردازم که آیا این ادعا که آیه ۳۳ سوره مائده امر به شکنجه و زجرکش کردن محاربین (واقعه مشهور به عرنین) کرده و پیامبر(ص) نیز اینگونه عمل کردهاند، مستند فقهی و فتوایی قابل اعتنایی دارد یا خیر؟👈 https://b2n.ir/437968
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمایل مقام معظم رهبری به مکتب قم است/ نظرات رجالی ایشان، قابلتوجه است
✔️محمدحسین رضازاده از شاگردان درس خارج فقه مقام معظم رهبری🔻
🔸درس فقه رهبری و مباحث فقه ایشان یک درس کاملاً استاندارد و بر طبق موازین فقهی ما و موازین فقه شیعه است و از عمق خوبی برخوردار است، مبانی فقهی، مبانی اصولی و مبانی رجالی در درسهای مختلف متفاوت است و این هم چیز پذیرفتهای است ممکن است نظرات متفاوت باشد و لکن از حیث رتبه، رتبه درس فقه ایشان یک رتبه قابلقبول و موفق در بین درسها و بحثهای فقهی ما است.
🔹در برخی از درسهای فقه صرفاً ذکر برخی از منابع اصلی و یک مرور اجمالی بر بعضی از روایات دیده میشود، درحالیکه در درس ایشان این چنین نیست، شاید اگر یک تقسیم مکاتب دینی بین مکتب قم و نجف اگر درست باشد صورت گیرد ایشان تمایل به مکتب قم دارند؛ چون هم شاگرد مرحوم امام و هم شاگرد مرحوم شیخ مرتضی حائری بودند.
متن گفتوگوی اجتهاد 👈https://b2n.ir/525860
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢سبک درس مقام معظم رهبری متأثر از نجف است/ اعتقادی به تدریس اصول مستقل از فقه ندارند
✔️محمد صالح حائری، استاد حوزه و مدیر مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(ع) قم 🔻
🔹سبک بحث فقهی رهبر انقلاب بیشتر متأثر از نجفیها است به این معنا که با بررسی روایات امام الباب و طرح روایات متعارض و جمعبندی به نتیجه میرسند و روش فقاهتی قمیها در درس ایشان کمتر دیده میشود.
🔸حضرت آقا مناسب میدانند علم اصول در مقام تعلیم، مستقل از فقه نباشد به خاطر دارم که مشایخ مع الواسطه ابن قولویه را میپذیرفتند که خلاف نظر مشهور است و آقای خوئی نیز اواخر عمر از آن دیدگاه به همین نظر مشهور عدول کردند.
🔹ایشان در بحث قائل به بررسی تمام اقوال یا حتی احصاء مهمترین اقوال در مسئله با طرح تفصیلی ادله آن نیستند لذا سه یا چهار قول مهم در مسئله را مطرح کرده و نقد میکنند در نهایت جمعبندی میفرمایند. لذا برای کسی که کار فراوانی قبل از درس نکرده باشند نیز مطلب کاملاً قابل فهم است و در درس ایشان مطلب گم نمیشود.
مشروح گفتگو را بخوانید⬅️https://b2n.ir/684127
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله خامنهای و صلاحیت برای مرجعیت
✔️مصطفی دُرّی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم🔻
از متن:
🔹آیتالله خامنهای پس از رهبری، نهتنها تلاش علمی خود را افزون کرد و جلسات گعده علمی هفتگی را به راه انداخت، بلکه با انتشار کتب و مقالات و برپایی درس خارج فقه، خود را در معرض قضاوت دیگران نیز قرار داد.
🔸آیتالله در طول این سالها نشان داد که نه سودای رهبری و مرجعیت داشت، که اگر داشت از هر دوی اینها ابا نمیکرد و لااقل رسالهاش را منتشر مینمود؛ و نه هراسی از قضاوت فقهپژوهان دربارهاش، که اگر داشت درس خارجش را عمومی نمیکرد و محتوایش را در دسترس همگان قرار نمیداد.
🔹ایشان در میان فقهای شیعه، از معدود فقیهانی است که بهدرستی به جایگاه «قانون» پی برده و هوشمندانه متوجه شده است که مهمترین کارکرد قانون، جلوگیری از هرجومرج است.
🔸شاید اگر آیتاللهِ خوشسخن و فقیه انقلابی زمان ما، همانطور که خود میخواست، حاکم جامعه نبود و معاصرت در حجابش نمیبرد، امروز قضاوت درباره فقیه اعلم، برای هیچکس دشوار نبود.
#اختصاصی
اصل یادداشت در شبکه اجتهاد 👈 https://b2n.ir/552957
https://eitaa.com/ijtihad
💢ترکاشوند: بسیاری از همسران امامان (ع) حجاب نداشتند!/ وطندوست: همسران ائمه(ع) چون امولد بودند، حجاب داشتند
✔️مناظره علمی با موضوع حجاب با حضور محمدعلی وطندوست عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)»
🔹در این جلسه ترکاشوند با اشاره به مبحث حجاب حداقلی که در کتاب منتشر شده خود به آن پرداخته است؛ بیان کرد: در این جلسه میخواهیم کف مطالبات شرع از مؤمنین در حوزه حجاب و آن حداقلی که مؤمنان در اندازه پوشش باید رعایت کنند را بیان کنم.
🔸وطن دوست در این نشست گفت: اینکه ما در اثبات محدوده حجاب شرعی صرفاً به حجاب کنیز در آن عصر استناد کنیم، چون مسئله عبد و کنیز در زمان حاضر منسوخ شده است لذا استناد به محدوده حجاب شرعی در زمان ما با آنچه که منسوخ شده از نظر علمی و فقاهتی صحیح نیست. در مباحث فقهی، تعدد موضوعات، تعدد احکام را به دنبال دارد و بین اینکه زن آزاد با حجاب است یا بیحجاب یا حجابش اندازه دارد با زن کنیز فرق است.
مشروح گفتگوی مناظره👈 https://b2n.ir/021579
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢از فقه و حقوق ایران در تغییر جنسیت سوءاستفاده میشود/ جای فتاوی و نظرات مراجع در قانون تغییر جنسیت خالی است
✔️محمدمهدی کریمینیا، استاد دانشگاه علوم و معارف قرآن قم🔻
🔹تغییر جنسیت در ایران آمار فراوانی دارد بهگونهای که دومین کشور پس از تایلند در جهان است که حتی از کشورهای دیگر برای این موضوع به ایران میآیند و با توجه به ارزانی عمل جراحی تغییر جنسیت، از کشورهای اروپایی برای این امر حضور دارند و در این مورد افراط میشود و بهگونهای از فقه و حقوق ایران سوءاستفاده میشود.
🔸برخی افراد بعد از تغییر جنسیت پشیمان شدهاند و گاه خودکشی کردهاند و گاه شرایط جدید را نمیتواند بپذیرد. آیا در اینجا میتوانیم بگوییم پوشش زنانه قبل از جراحی برای این ترانس جایز است؟ یعنی پوشش داشته باشد و حدود شرعی را رعایت کند؟
🔹در ایران دچار قانون نانوشته هستیم و قانون تغییر جنسیت در کشور وجود ندارد! در عین حال ما گنجینهای ارزشمند از فتواها و نظرات مراجع داریم که تبدیل به قانون نشده است و جای قانون خالی است که همین مباحث فقهی تبدیل به قانون شوند.
ادامه مطلب👈http://urly.ir/r1DJn
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢برخلاف تصور، در اسلام رحمانی، کشتار بیشتری انجام میشود!
✔️علیرضا ایمانی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهلبیت(ع)🔻
🔹یکی از مکاتب تبلیغی در اسلام، «اسلام رحمانی» است. کاری به خیر و شر دیگران ندارد و قائل به جهاد برای توسعه تشیع و اسلام ناب نیست. این مکتب که یک مکتب تفریطی در عرصه دینی است خاستگاه بسیاری از اغراض دشمنان اسلام قرار گرفته و از دل این مکتب، جریانهای منحرف شیعی که مبارزه با فرقههای مختلف عامه را وظیفه خود میداند، به وجود آمده است. تشیع انگلیسی از مصادیق بارز این رویکرد است.
🔸در جلسه مجمع جهانی که سران مذهبی کشورها حضور داشتند ریاست جمهوری ایران دکتر روحانی از واژه اسلام رحمانی استفاده کرد که بعد از او مقام معظم رهبری در همان جلسه قبل از پرداختن به مطالب اصلی سخنانشان متذکر این مطلب شدند و این ادبیات را ناصحیح دانستند.
ادامه مطلب👈 yun.ir/c56
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢پرتویی از اندیشههای فقهی و اصولی سیدمرتضی علمالهدی🔻
✔️سیدمرتضی در مقام استفاده از اصول در فقه، روش و مشی خاص عقلگرایانه و کلامی دارد؛ روش او اینطور است همیشه حکم عقل، اجماع، اخبار متواتر و ادلهای که مفید قطع باشد را مورد استفاده قرار میدهد؛ ادلهای که فراگیر و مورد قبول همه مذاهب اسلامی باشد. تلاش میکند فقه شیعه را مطرح و از انزوای عصرش بیرون آورد. سیدمرتضی فقه مقارن را بهصورت مفصل و مشروح ذکر میکند، نظرات دیگران را در کنارش تطبیق میدهد، استدلالات را به چالش میکشد و با ادله متقنی که در این زمینه دارد، نظر شیعه را بر کرسی مینشاند.
سخنان استاد علی قربانی را در جمع فضلا و طلاب مدرسه آیتالله خویی(ره) مشهد بخوانید:👈 yun.ir/d56
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢عملیاتی کردن فقه نظام، بدون فقه مقاصدی ممکن نیست!/ سردمدار فقه مقاصد، شهید صدر است
✔️گرامی پور، پژوهشگر حوزه علمیه قم
🔸در بین علماء شیعه چیزی بهعنوان مقاصد رواج نداشته است اما تعبیر علل – مثل علل الشرایع – در میان فقها امامیه مرسوم بوده؛ اما در حال حاضر توجه به مقاصد در استنباط از سوی برخی فقها و پژوهشگران زیاد شده است؛ از سردمداران مباحث مقاصدی در شیعه، شهید صدر است که البته عبارت شهید تصریح به نظام دارد نه مقاصد اما قائلین به فقه نظام تصدیق میکنند که عملیاتی کردن نظام بدون توجه به مقاصد ممکن نیست.
🔹فقها مقاصدی در روش استنباط مقاصد چند راه را بیان کردهاند اما عمده راهشان استقراء است که با تجمیع ادله و ظهور مجموعی به برخی مقاصد پی میبرند.
بیشتر بخوانید👈http://yun.ir/e56
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢عقد بیمه، عقلایی است پس مشروع است/ نباید بیمه را به سایر عقود بازگرداند/ قهوهخانه «لویدز» اولین سازمان بیمه اروپا بود
✔️مجید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
🔹عقلا اصل بیمه را پذیرفته و آن را نوعی عقد میدانند که چارچوب عقود را هم دارد. در قرآن هم تأکید شده که اوفوا بالعقود که منظور هر عقدی است، در عرف هم پذیرفتهشده و ممنوعیتهایی مثل ربا و… در آن نیست پس میتوان مشروعیت آن را ثابت کرد.
🔸در جامعه اهل سنت از همان ابتدا گفتند این مورد کلاً باطل است و مشکل دارد چون اگر قرض باشد ربوی خواهد بود و اگر قرض نباشد بهصورت قمار و رهن درمیآید.
🔹در قرن ۱۷ به بعد در انگلستان در قهوهخانهای بنام لویدز، کشتیرانها جمع میشدند و بهتدریج آنجا محلی شد برای عقد قراردادها و این ضمانتها. بعدها در قرن ۱۸ آتشسوزی بزرگی در لندن روی داد که تقریباً یکچهارم شهر سوخت و مراکز مهم آن از بین رفت و همه پی بردند که از آن قراردادهای کوچکتر قهوهخانهای میتوان در این موارد جدیتر و خطیرتر هم استفاده کرد
متن کامل گفتگو👈 http://yun.ir/i56
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢سکوت یا فریاد، مسئله این است!
✔️سیدسجاد تقوی، دانشپژوه حوزه علمیه قم🔻
🔹آیا مراجع و علمای دینی نسبت به امور عمومی جامعه باید اظهارنظر کنند یا بهتر آن است که سیاست سکوت در پیش گرفته و مقبولیت خود را برای روزی دیگر که امور دینی در خطر است نگه دارند؟ گروهی معتقدند ایشان نسبت به مسائل عمومی جامعه نباید موضعی اتخاذ کنند تا در بزنگاههایی که اسلام در خطر است با نفوذ کلامشان اسلام را حفظ کنند، چراکه اگر علماء در مسائل جاری جامعه ورود کنند دیگر کلامشان به هنگام مشکلات اساسی نفوذ لازم را نخواهد داشت. علاوه بر آن شاید حضرات آقایان در برخی از زمینههای تخصصی، اساساً اطلاعات لازم را نداشته باشند. به طور خلاصه مطلوب این است که اشتغال بزرگان به بحث و درس و حوزه باشد و شاگرد پروری کنند تا از عظمتشان در چشم مردم چیزی کاسته نشود تا احیاناً اگر اساس اسلام در خطر افتاد، ورود کنند و تنباکوها تحریم کنند که در این صورت مردم حتماً مطیع خواهند بود.
در این رابطه اما این پرسش به ذهن میرسد که .... بخوانید👈 http://yun.ir/h56
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
شمارهی جدید مجله «الاجتهاد و التجدید(۵۲-۵۱)» به سردبیری استاد حیدر حبالله🔺
معرفی مقالات https://bit.ly/2Yc7ov
https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل حیات سیاسی امام حسن عسکری(ع)
✔️سیدمحمدتقی قادری، استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی آورد: اگر بخواهیم با کارنامه درخشان و نقش کلیدی امام حسن عسکری (ع) درزمان کوتاه امامت و عمر بیستوهشتساله آن حضرت آشنا بشویم امکانپذیر نیست مگر آنکه بدانیم حیات سیاسی اسلام در مدت دویست و پنجاه سال یعنی از سال یازدهم هجرت تا سال دویست و شصت چند بار رقم خورد و آن حضرت در چه دورهای از تاریخ سیاسی اسلام قرار داشت؛ چراکه تاریخ سیاسی اسلام از سال یازدهم تا سال دویست و شصت، چهار بار رقم خورد و هر دوره سختتر و سیاهتر گردیده است. اما هدف مشترک همه این دورهها، حذف و نابودی اهلبیت علیهمالسلام بوده است.
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/946714
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢مدل اسلامی بیمه با مدل فعلی متفاوت است/ خطر تبدیل کمپانیهای بیمه به قطب ثروت
✔️معصومینیا، مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
🔹خدمات شرکتهای بیمه با معیارهای اسلامی فاصله دارد و این نگاه که بیمه را مصداق یکی از عقود شرعی بدانیم، نگاه انفعالی است و باید مدلی را طراحی کنیم که بتواند ملاک و ضوابط اسلامی را رعایت کند و مبنای شرکتهای بیمه، تعادل و کمک جمعی به جامعه باشد و سود و ضرر برای همه باشد.
🔸مدل مطلوب اسلامی بیمه، منظور تکافل که اهل سنت به آن قائل هستند، نیست؛ بلکه باید مدلهایی طراحی شود که مبنای شرکتهای بیمه، تعادل و کمک جمعی به جامعه باشد و سود و ضرر برای همه باشد و بار از دوش یک نفر برداشته شود. اینگونه نباشد که حق بیمه جمع شود و کمپانیهای بیمه تبدیل به قطب ثروت شوند.
متن کامل گفتگوی #اختصاصی را بخوانید 👈 https://b2n.ir/634270
https://eitaa.com/ijtihad
💢مردم در جمهوری مؤمنین
✔️نگاهی به جایگاه و نقش مردم در نظام مردمسالاری اسلامی براساس اندیشه رهبر انقلاب🔻
🔹نقش و جایگاه مردم در نظام مردمسالاری اسلامی، موضوعی مهم و بنیادی در نظام اندیشهی سیاسی انقلاب اسلامی است. از جمله نکات و پرسشهای قابل تأمّل در این موضوع، این موارد است:
۱- منشأ، خاستگاه و مبنای پذیرفتن خواست و رضایت عامهی مردم در نظام مردمسالاری اسلامی چیست؟
۲- چرا در این نظام، به سازوکارهای ناظر به آراء عمومی مانند انتخابات توجه میشود؟ آیا این توجه، منبعث از پذیرفتن ــ به اصطلاحــ یک «بدِ ضروری» و «پذیرش یک اجبار سلبی» است یا بر اساس نوعی «نگاه ایجابی» به رأی مردم است؟
سعید اشیری در این یادداشت، به این دو پرسش براساس اندیشه و منظومهی فکری حضرت آیتالله خامنهای در ۱۲ بند پاسخ میدهد 👈 https://b2n.ir/429179
https://eitaa.com/ijtihad
💢اعتراض شدید آیات نوریهمدانی و علویگرگانی نسبت به طرح جدید بانکداری + پاسخ حجتالاسلام مصباحیمقدم
🔹آیتالله نوری همدانی: پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین نوعی رباخواری است. متأسفانه روند بانکها اصلاح نشده و در بعضی از بانکها پولی که به عنوان قرض میدهند در ابتدا سودی بر میدارند که رباست و در ادامه تأخیر در ادای دین را به صورت روز شمار حساب میکنند و ربا چند برابر میشود، حال میخواهند این موضوع را رسمیت ببخشند. حوزه علمیه با این طرح مخالف است و نظر کسانی که این طرح را به مجلس بردهاند حجت نیست، این طرح ربا را رسمی میکند و حوزه در این زمینه ساکت نخواهد بود.
🔸آیتالله علوی گرگانی: این راه حلی که بانکها در پیش گرفتهاند و مشغول بنگاه داری شدند، مشکلات زیادی برای کشور و کارخانجات تولیدی ایجاد کرده است. الان یکی از مشکلات بحث رباست؛ تا مراجع میگویند ربا ایراد دارد، میگویند شورای فقهی اجازه داده، اما کدام فقیه؟ آیا فقیه این حرف را میزند که بگوید ربا ایرادی ندارد!.
پاسخ حجتالاسلام مصباحی مقدم را بخوانید👈 https://b2n.ir/358830
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی نظام فقهی حاکم بر بضع زنان در فصلنامه «فقه و مبانی حقوق اسلامی»
✔️نخستین شماره از پنجاه و دومین دوره فصلنامه علمی پژوهشی «فقه و مبانی حقوق اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه تهران و مدیرمسئولی احمد باقری منتشر شد.
📜عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻
🔸نظام حاکم بر بضع و منافع جنسی زنان در فقه امامیه
🔸واکاوی مبانی فقهی اماره مجرمیت در جرم پولشویی
🔸میزان مهریه زوجه غیر مدخوله در وفات یکی از زوجین
🔸واکاوی و نقد راهکارهای رفع تعارض بین روایات در مبحث «صلاه الناسی فی النجس»
🔸ولایت حاکم برتزویج و طلاق صغیراز نظرامامیه و اهل سنت
🔸عدالت ترمیمی، بایستگی و ضرورت حاکمیت آن در حوزه خانواده با تکیه بر مبانی فقهی
🔸نقدی اصولی بر کنشی فقهی (حقوقی )
🔸تحلیل مبانی نظری رأی وحدت رویه شماره ٧٣٣ در خصوص ضمان درک
🔸تحلیل و بررسی مبانی مشروعیّت درمان اجباری معتادان
🔸عقل در مبانی تحلیل اقتصادی حقوق در مقایسه با حقوق اسلامی (با تکیه بر انگارههای علامه طباطبائی(ره))
🔸امکانسنجی اعراض از یاختههای جنسی و جنین و پیامدهای آن در فقه امامیه
🔸بررسی فقهی تأثیر حیثیت بر روند دادرسی کیفریِ مربوط به حق الناس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق
✔️شکسته شدن هژمونی مرجعیت در شرایط فقدان یک آلترناتیو نسبتا مقبول که بتواند بیت شیعی را دور خودش جمع کند، به طور طبیعی آینده جامعه شیعی و جایگاه فعلی آن در ساختار قدرت را تهدید میکند. در نتیجه حتی اگر کنشگری ساختهای غیراجتهادی همچون صدریها مخلصانه و صادقانه هم باشد از آنجا که خودشان امتداد اجتهادی ندارند و آلترناتیو اجتهادی هم به جای ساخت اجتهادی موجود در نجف وجود ندارد طبیعتا این رویه، خلأئی ایجاد خواهد کرد که به احتمال زیاد با رویکردهای لیبرال یا رویکردهای دینیِ غیراجتهادی پر خواهد شد. در نتیجه چنین فرایندی، بیت شیعی در ذیل تحزب و واگرایی شدید میان نخبگان سیاسی، دچار یک پسرفت و عقب رفت مجدد در تحولات سیاسی و اجتماعی عراق خواهد شد.
🔻سخنان هادی معصومی زارع، مدیر میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد را در «شبکه اجتهاد» بخوانید👈 https://b2n.ir/189853
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢«مبانی حدیث شناسی» به قلم سید محمدکاظم طباطبایی مکتوب شد
📔چاپ اول کتاب «مبانی حدیث شناسی» نوشته حجتالاسلام سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث، در ۲۰۴ صفحه از سوی مؤسسه انتشاراتی دارالحدیث منتشر شد.
اطلاعات اثر 👈 https://b2n.ir/210443
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢ضیائیفر: قانون اساسی کشورهای اسلامی برگرفته از جمهوری اسلامی نیست/ ورعی: باید برای اختلاف فتوا و قانون فکری شود
✔️در نشست «نقش و جایگاه فقه در قانون اساسی» مطرح شد🔻
🔹فقها و فقه نقش بسزایی در قانون اساسی بعد از انقلاب پیدا کردند که مصادیق آن بسیار است. فتوا نیز در قانون اساسی دیده شد و در راستای ضمانت اجرای آن، شورای نگهبان تشکیل شد. با این همه، هنوز ابهاماتی در مناسبات فتوا و حکم با قانون اساسی وجود دارد و بسیاری از اشکالات موجود به همین ابهامات بازمیگردد و رابطه بین فتوا و قانون روشن نیست.
🔸یکی از سؤالاتی که همچنان مطرح است مسئله اختلاف فتوا و تدوین قانون اساسی است؛ مثلاً در جایی که قانونی میخواهد تنظیم شود اختلاف فتوا وجود داشته باشد، سؤال این است که میشود طبق فتوای مشهور باشد یا باید طبق فتوای فقها شورای نگهبان باشد؟ در هر صورت فتوای معیار کدام است؟
قوانین کشورهایی که بعد از انقلاب اسلامی ایران دچار تحول و انقلاب شدهاند، مرتبط با قانون اساسی ایران نیست و از آن اقتباس نشده است.
🔹از ابتدا تا انتهای قانون اساسی قیودی از اسلام ذکر شده است و عمدتاً در فصل سوم که حقوق ملت است دیده میشود که این قیود نیاز به تفسیر دارد. در سالهای گذشته روند این تزاحمات اینطور بوده که تفسیر طیف اول هیچگاه غالب نبوده است و همیشه تفسیر طیف دوم و سوم که بهنوعی هزینهسازی برای ولیفقیه است، غلبه داشته و این نکته باعث شده که این تصور و توهم پدید آید که اسلام پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید بررسی شود که چرا مرجع رسمی قانونگذاری ما در تفسیر قیود قانونها به طیف اول مراجعه نمیکنند؟
گزارش اجتهاد از نشست نشست «نقش و جایگاه فقه در قانون اساسی» 👈 https://b2n.ir/424362
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد»
✔️نشست علمی «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد» در موسسه فهیم در قم برگزار خواهد شد.
🔹این نشست علمی روز شنبه ۲۳ آذرماه با حضور استادان، صاحبنظران و فضلا و طلاب برگزار میشود و حجتالاسلام والمسلمین کاظم قاضیزاده، رئیس مؤسسه فهیم به تبیین این مسئله میپردازد.
🔹این نشست از ساعت ۱۹ در موسسه فهیم، واقع در ابتدای خیابان ۲۰ متری گلستان، کوچه اول پلاک ۱۵ برگزار میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دوفصلنامه «فقه و سیاست» دفتر تبلیغات اسلامی پروانه انتشار دریافت کرد 👈 https://b2n.ir/378646
https://eitaa.com/ijtihad