eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
696 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نباید بین بازاریان و علما فاصله بیفتد http://yon.ir/zDoFd ✔️غلامرضا حسن پور؛رئیس بسیج اصناف،تجار و بازاریان کشور: 🔹بازار دو چهره دارد، یک چهره متدین و انقلابی است، ولی چهره دیگر بازار می‌تواند اقتصاد کشور و دین را از بین ببرد، بازار چهره‌های زیادی در ترویج دین و حمایت از انقلاب اسلامی ایران دارد، بسیاری از راویان احادیث ائمه معصومین(ع) بازاری بودند و بازار خاستگاه مردان بزرگ است. 🔸بازاری اسلامی خواهد بود که هم ظواهر اسلامی داشته و هم به لحاظ باطن اسلامی باشد، بازار پررونق، بازار اسلامی است، بازار راکد بازار اسلامی نیست، در این راستا ترویج فقه بازار را در بسیج اصناف در دستور کار داریم. 🔹از سال گذشته تاکنون 250 هزار نفر در دوره‌های فقه بازار به مدت 6 ساعت شرکت کردند، همچنین برگزاری دوره‌های اختصاصی احکام برای صنوفی همچون قصابی و املاکی را در دستور کار داریم. 🔸علما باید به صورت جدی در بازار حضور پیدا کنند و نباید بین بازاریان و علما فاصله بیفتد، در راستا به دنبال تجلیل از علمای بازار هستیم، همچنین بازاریان همیشه در دستگیری از محرومین در صف نخست بودند، برای ایجاد گروه‌های جهادی بازاریان خیر برنامه ریزی کردیم و در زلزله سرپل ذهاب شاهد کمک این گروه‌ها بودیم. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت ماهوی «بیمه» در سه رویکردِ «سکولار»، «فقهی» و «اخلاقی» http://yon.ir/3JGms یادداشت روز؛محمد حسین کمالی: 🔹یک جامعه دینی‌ نمی‌تواند برای طراحی یک نظام تأمین حقیقی از نظامهای تأمینی جوامع سکولار الگو برداری کند. 🔸هر گونه نظام تأمینی در جوامع دینی در طول تأمین اخروی تعریف‌ می‌شود، چنانکه حسب روایات، از صفات مؤمن است که در دوران امر بین آسیب دنیوی و اخروی، آسیب دنیوی را‌ می‌پذیرد؛ خواه فقر باشد، یا زندان، یا بیماری و یا حتّی مرگ. 🔹یک مؤمِّن و مستأمنِ متدیّن، در صورتی‌ می‌تواند اقدام به عقد قرار داد بیمه کند که قبل از آن با مراجعه به مجتهد جامع الشرایط اعلم، از عدم وجود مخاطرات اخروی در عقود بیمه اطمینان حاصل کرده باشد. 🔸در این میان البته وظیفه جامعه روحانیّت سنگین تر است. چون علاوه بر اینکه، حتّی الامکان باید بیمه های اخروی را از طریق اجتهاد مرتفع کنند، نه تقلید؛ پرسشهای اخلاقی موضوع را نیز باید پاسخ داده و سپس به اقسام مختلف بیمه‌‌‌های اختیاری اقدام کنند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/oEUKA ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢درآمدی بر فلسفه اصول http://yon.ir/uFLmV ✔️معرفی یک کتاب/حسن معلمی 🔹نظر نویسنده این است که نظرات اندیشه‌وران در مورد مسائل مطرح‌شده در فلسفه‌های مضاف مختلف است. به نظر، جامع میان نظرات آنها، این مسائل است: تعریف علم، موضوع، غایت و هدف، روش، پیشینه تاریخی، مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی علم. 🔸در مورد ضرورت پرداختن به فلسفه اصول اتفاق‌نظر وجود دارد و دلیل آن، دستیابی به اصولی قویم، معقول و محکم و اجتهادی متقن در همه ابواب معارف دینی است. 🔹کتاب حاضر درزمینه ارتباط و تعامل فلسفه اصول با دیگر علوم همگن مطالب درخوری دارد که آشنایی با این علوم و تعامل آن‌ها با فلسفه اصول، به دلیل عدم تکرار مسائل آن علوم در فلسفه اصول و همچنین بهره جستن از آن مسائل در فلسفه اصول حائز اهمیت است. 🔸رابطه فلسفه اصول با فلسفه فقه عموم و خصوص من وجه است. از مسائل مشترک می‌توان به‌حکم، مباحث زبانی و سیره عقلائیه اشاره کرد. علم منطق و علم فلسفه نیز مبانی و پایه‌های علوم دیگر به‌خصوص علوم عقلی را روشن می‌سازد؛ و ازآنجاکه روش فلسفه اصول نیز روش عقلی و تحلیل عقلانی است پس مبانی و پایه‌های فلسفه اصول را نیز بیان می‌دارند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/MduyZ ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢فهرستی از دروس خارج فقه قم درباره مسائل جدید(بخش اول) http://yon.ir/VB5xc سخنان مطرح شده در تجمع فیضیه دارای دو اشتباه بزرگ بود: "بی اطلاعی" و "مغالطه". در این یادداشت تلاش شده که این دو اشتباه در کوتاه ترین وجه ممکن تصحیح شود. 📙مراجع عظام تقلید و اساتید دروس خارج در حوزه های علمیه، نه یک درس و پنج درس و ده درس، بلکه دهها درس خارج در زمینه های غیر مکرر، جدید و کاملاً عینی داشته و دارند. 🔹آیت الله العظمی «مکارم شیرازی»  ایشان پس از یک سال بحث درباره "مسائل مالی و بانکداری"، سال تحصیلی بعد را به "مسائل مستحدثه طبی" پرداختند؛ نظیر: احکام مرگ مغزی، تشریح اجساد، پیوند اعضاء، تلقیح نطفه، انتفاع از زوائد ولادت، تغییر جنسیت، منجمد کردن بیماران لا علاج، تحدید نسل، ازدواج خویشاوندان با وجود خوف از بیماری یا نقص عضو فرزندان، داروهای آمیخته با الکل و داروهای ساخته شده از استخوان حیوانات تذکیه نشده. 🔸آيت الله العظمی «نوری همدانی»  در اواخر دهه هفتاد شمسی، با اختصاص درس خود به مسائل جدید، موضوعاتی همچون بانکداری بدون ربا، سود سپرده ها، انباشت نقدینگی، تنظیم و کنترل بازار، رکود اقتصادی، واردات و صادرات،سلطه اقتصادی کفار بر مسلمین و... را از منظر فقه اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار دادند. فایل این درس ها در "مرجع دانلود دروس صوتی دفتر تبلیغات اسلامی قم" هر لحظه قابل شنیدن و استفاده است. 🔹آیت الله العظمی «جعفر سبحانی» در همین سال گذشته درس خارج مسائل مستحدثه را برگزار کردند که فیلم و صوت این دروس با عنوان "مسائل فقهیة مهمّة فی حیاتنا المعاصرة (مسائل فقهی مهم در زندگی معاصر ما)" در فضای مجازی موجود و در دسترس قرار دهد. 🔸آیت الله العظمی «سید کاظم حائری» سالها بحث "فقه حکومت" و "فقه نظام اقتصادی" را در درس خارج خود پی گرفتند که امروز برخی شاگردان ایشان همان بحث ها را با مسائل جدیدتر در سطح خارج ادامه می دهند. 🔹آیت‌ الله العظمی «وحید خراسانی» به مدت پانزده سال، روزهای چهارشنبه هر هفته، درس خارج فقه خود را به "مبحث قضا" اختصاص دادند. شرکت کنندگان این درس نیز قُضاتی بودند که با مسائل جدید در دادگاه های خود سروکار دارند.  ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢فهرستی از دروس خارج فقه قم درباره مسائل جدید(بخش دوم) http://yon.ir/LGbkB ✔️دروس خارج فقه اساتید طراز اول حوزه در زمینه مسائل مستحدثه: 🔹آیت الله «علیرضا اعرافی» علاوه بر فقه اقتصادی، در زمینه فقه تربیت ــ که از مباحث نوین فقهی محسوب می‌شود ــ صاحب کرسی و تألیف است. درس خارج "فقه تربیتی" ایشان که دو دهه قدمت دارد، و درس خارج "فقه اقتصاد" ایشان که مربوط به اواسط دهه هشتاد شمسی است، و نیز درس خارج "فلسفه تربیتی اسلام" که جدیدتر بیان شده است در سایت ایشان قرار دارد. 🔸آیت الله «محسن اراکی»  "فقه نظام اقتصادی" درسی است که به پایان رسیده و به شکل کتاب هم منتشر شده است و درس خارج "فقه نظام سیاسی" و "فقه فرهنگ" ایشان همچنان ادامه دارد. درس خارج "فقه نظام عمران شهری" ایشان که مسائل جدید معماری و شهرسازی است برگزار گردید آیت الله اراکی همچنین "پژوهشگاه فقه نظام" را تأسیس کرده است که دقیقاً درباره همین مباحثی که سخنران تجمع فیضیه از آنها مثال زد و از وجود آنها بی اطلاع است فعالیت می کند. "بیت کوین و پول های مجازی از منظر فقه اقتصاد" موضوع یکی از کارهای این پژوهشگاه بوده است. 🔹آیت الله «هادوی تهرانی»  درس خارج فقه سیاسی ایشان در کتابی به نام "ولایت و دیانت" منتشر شد که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی از بهترین کتاب ها در زمینه ولایت فقیه است. ایشان در سال 1370 "فقه بورس" را موضوع یکی از دروس خارج خود قرار داد؛ یعنی زمانی که هنوز بازار بورس در ایرانِ پس از انقلاب، رونق نگرفته بود و در چارچوب برنامه پنج‌ساله اول توسعه، در حال راه اندازی بود. "حقوق اموال و مالکیت"، "حقوق قراردادها"، "بررسی تطبیقی این حقوق در فقه شیعی، فقه سنی و قوانین کشورهای غربی"، "آیین دادرسی" و "حقوق جزای عمومی" از دیگر موضوعات کاملاً عینی است که استاد هادوی در این سالها، در درس خارج خود مطرح کرده است. 🔸استاد شيخ «مصطفی هرندی» تقریرات درس خارج ایشان در زمینه "شبیه سازی و رحم مصنوعی" در سال 1997 م. در کتابی با عنوان "الاستنساخ البشري و موقف الشريعة الاسلامية" منتشر شد. شگفت انگیز اینکه وقتی مباحث ایشان در همایشی با موضوع شبیه سازی انسان و تلقیح مصنوعی در دانشگاه پرینستون مطرح شد، نه تنها دیدگاه فقه شیعه را تبیین کرد، بلکه مورد توجه مفتیان اهل سنت و علمای مسیحیت نیز قرار گرفت که با این چالش های مدرن نسبت به تعالیم سنتی خود قرار گرفته بودند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢حرکت اساتید حوزه اجتهادی و نوآورانه باشد http://yon.ir/98Zqt ✔️مدیر حوزه علمیه خراسان در اجلاسیه اساتید: 🔹استادی در تحول نقش دارد که دارای ویژگیهای توانمندی علمی، تحول خواهی، انقلابی‌گری، با انگیزه، دلسوز و در یک کلام الگوی جامع علمی، اخلاقی و سیاسی برای مردم باشد.هر درسی را که می‌گویید باید سال بعد توسعه دهید و از عمومی به تخصصی و سپس نخبگانی تبدیل کنید؛ ما امروز در هر سطحی به حرکتهای اجتهادی نیاز داریم. 🔸بحث تحول مطالبه مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) بوده که باید به صورت جدی در حوزه در هر سه محور نگاه، گفتمان و حرکت تحولی تعمیق شده و تعمیم پیدا کند. 🔹در حقیقت فقاهت، اجتهاد و مرجعیت تحول مستمر تاریخی است چون ماهیت فقاهت، اجتهاد و رسالت حوزه پاسخگویی به مسائل مستحدثه و انطباق آن با شرایطی زمان و مکان است. 🔸عده ای در مسیر تحول مانع تراشی می کنند امروز برخی‌ها تحول را قبول دارند، اما در مسیر تحول مانع تراشی می‌کنند، باید بدانید تحول چیست و چگونه انجام می‌شود؛ تحول یک جریان مستمر و دگرگون‌ساز، هدفمند، روزآمد، آینده‌نگر، پاسخگو و منطبق با مقتضیات زمان و مکان است. 🔹در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری ایشان به دو نکته اساسی به اینجانب اشاره کردند: نکته اول این بود که ایشان فرمودند در کارتان این تفکر که نمیتوانید را از سر بیرون کنید در نکته دیگری فرمودند شما حتی با کار و تکاپو می‌توانید از حوزه علمیه قم نیز پیش بیافتید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢دروس فقهی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از دهم شهریور سال جاری در مسجد اعظم قم آغاز خواهد شد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر فقه معاصر در حوزه تشکیل شده است http://yon.ir/qJAXK ✔️آیت‌الله محمدمهدی شب زنده دار، در ابتدای نخستین درس خارج خود: 🔹وقتی زندگی مراجع معاصر و قبل را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که چگونه گریزان از مطرح شدن و مرجعیت هستند، مرحوم امام کارهای اجتهادی را انجام داده بودند و مسائل فقهی را نگاشته بودند و با وجود این که حاشیه بر کتاب های مهم فقهی بزرگان زده بودند آن در اختیار دیگران قرار نمی‌دادند تا مطرح نشوند. 🔸باید بین درس‌های کلاسیک و شاگرد پروری حوزه و بحث های غیر کلاسیک تفکیک قائل شویم چرا که دو ملاک متفاوت دارند، یکی از شرایط درس هایی که انسان باید شرکت کند از نظر موضوع بحث این است که بار علمی مناسب داشته باشد که انسان بعد از مدتی خودکفا شود و قوای علمی و استنباطی که معنای اجتهاد است شکوفا شود بنابراین مباحثی را باید انتخاب کرد که این چنین باشد. 🔹مباحثی هم وجود دارد که گاهی چون پختگی کامل را پیدا نکرده و باید چکش کاری شود تا وزن علمی پیدا کند باید در کمیته های علمی و پژوهشکده ها مورد تحقیق و بررسی شود تا پخته شده و وزن علمی پیدا کند، بعد از برخورداری از بار علمی می تواند در درس ها مورد استفاده واقع شود و بسیاری از مسائلی که آقایان مثال می زنند این گونه است. 🔸دو سال است که حوزه درباره مباحث جدید تصمیم گرفته و دفتر فقه معاصری تشکیل شده و در حال کار کردن بر مباحث فقهی معاصر و اصول است که جای آن در کتب درسی سطح خالی است و چون یک منبع وثیق کار شده ای وجود ندارد ممکن است کمتر در دروس خارج مطرح شود اما این دفتر تشکیل شده و علما و فضلای بزرگی از حوزه در حال فعالیت هستند. 🔹آیت‌الله شب زنده دار از پرداختن به فقه مسائل جدید در دروس خارج خود خبر داد و  خطاب به شاگردان خود گفت: به قصد خدمت به حوزه و این که تصور نشود حوزه در این زمینه‌ها بیکار است بعد از محرم یکی از بحث‌ها را همین کتاب‌ها قرار می‌دهیم که کار جمعی و همگانی انجام شود تا گامی در مسیر اصلاح مباحث درسی داشته باشیم و مباحث مهمی که جای آن ها خالی است جا پیدا کند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢زن به‌مانند مستأجر در فقه سنتی! ✔️ حجت الاسلام مهدی مهریزی در میزگرد مدرسه چهارم و پنجم مشق اجتهاد در اصفهان: 🔹از چالش های فقه موجود حکم مرتد است که با ارتداد، حکم به اعدام داده می‌شود و این با آزادی عقیده سازگاری ندارد یا نجاست کافر که همه درب ها رو به سوی او میبندیم در عین اینکه می‌خواهیم او را به اسلام دعوت کنیم. 🔸مرحوم شیخ طوسی در مبسوط بحثی را پیرامون هزینه‌های شوهر نسبت به همسر مطرح کرده و می‌گوید: همانند هنگامی‌که مستأجری خانه را اجاره می‌کند؛ هزینه‌های گزاف خانه مربوط به صاحب‌خانه است ولی هزینه‌های خرد و جاری مربوط به خانه ‌برعهده مستأجر است؛ در مورد هزینه همسر نیز به همین صورت باید عمل نمود! یعنی اگر همسر مریضی پرهزینه داشت شوهر او را به پدرش سپرده و بعد از التیام دوباره او را می‌ستاند! 🔹چالش‌های پزشکی مانند احکام مربوط به مرگ مغزی و حتی مرگ غیر مغزی. جایی که گفته می‌شود چرا هزینه و وقت و امکانات عده‌ای درگیر فردی شود که دیگر امیدی به زنده‌بودنش وجود ندارد. 🔸وی چهار نوع مواجهه را در قبال چالش‌های فقه موجود مطرح نمود و افزود: مواجهه اول مواجهه سنتی است. برخی از فقها با این بیان که حکم خدا قابل‌تغییر نیست و عقل ما نمی‌تواند منشأ احکام را به دست آورد، هیچ تلاشی در پاسخ به این پرسش‌ها ندارند. 🔹مواجهه دوم رویکرد تبیین احکام دینی است به‌عنوان نمونه استاد جوادی آملی در مورد سن بلوغ دختران می‌نویسد: ازآن‌رو که زن‌ها چندین روز در ماه دارای طهارت نیستند و مجموع این ایام تا سن بلوغ دختران حدود شش سال می‌شود؛ لذا دختران شش سال زودتر از پسرها به سن بلوغ می‌رسند. 🔸مواجهه سوم مواجهه روشنفکرانه است که عموماً مسلمانان باسواد غیر حوزوی این نوع مواجهه را با چالش‌های فقه دارند؛ مثلاً در مورد فهم متون دینی نظر به روح مطالب دارند. 🔹مواجهه چهارم یا مواجهه نواندیشانه دینی است؛ این مواجهه همان سبک و سیاق اجتهاد و استنباط را دنبال می‌کند لکن در هر مسئله‌ای رجوع به ادله و بازنگری در آن‌ها را ضروری می‌داند؛ مثلاً در مورد سن بلوغ دختران ازآنجاکه در ادله مربوط بدان به دختر نه‌ساله اطلاق زن شده است، می‌توان به این نتیجه رسید که امکان دارد در آن زمان دختر نه‌ساله به حدی از کمال رسیده است که اطلاق زن بر او رایج است. لکن ازآن‌رو که امروزه این اطلاق وجود ندارد نمی‌توان همان حکم را برای سن بلوغ دختران مطرح نمود. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تحقیقاتی که حکمت ذبح اسلامی را اثبات کرد http://yon.ir/3MUnF ✔️لیلا شهرستانی میکرو بیولوژیست ساكن كالیفرنیا: 🔹شرکتی که تامین کننده گوشت در آن ایالت بود به استاد بنده پروژه‌‌‌ای را داد که بر اساس آن قرار شد ما در گوشت لاکتوفرین‌ها را فعال تر کنیم که اگر هم میکروبی در آنها نفوذ کرد امکان رشد نیابد. 🔸وقتی که گوشت را اسلامی سر‌‌‌‌ می‌بریم اول شاه رگ زده‌‌‌‌ می‌شود بدون اینکه نخاع قطع بشود وقتی شاه رگ قطع‌‌‌‌ می‌شود چون که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن هست وقتی قلب‌‌‌‌ می‌زند همه خون از بدن خارج‌‌‌‌ می‌شود و از انجا که تمام اهن در گلبول قرمز است وقتی که همه خون خارج‌‌‌‌ می‌شود دیگر گوشت آن آهن را ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نداریم و باکتری‌ها هم به علت نبود اهن در خون جذب‌‌‌‌ نمی‌شوند و اگر بشوند با شستشو با اب ساده از بین‌‌‌‌ می‌روند. 🔹تمام سلول‌های ما در مایعی شناورند که هیدروفیلی است یعنی به آب علاقه‌مند است و آن مایع در حقیقت وسیله شستشوی سلول‌هاست با فرو بردن سر در اب مطلق این سلول‌ها مثل اهن ربا آنرا جذب‌‌‌‌ می‌کنند و آب وارد بدن‌‌‌‌ می‌شود و روزه باطل‌‌‌‌ می‌شود. 🔸سگ و خوک به علت اشتراکی که‌‌‌‌ می‌توانند با ما در ساختار بیماری‌ها و شکل باکتری‌ها داشته باشند کلا نجس اعلام شده اند. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Su9Ak ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢گونه شناسی رفتار سیاسی مراجع تقلید شیعه http://yon.ir/3Nf6m ✔️معرفی یک کتاب؛سید حسن هاشمیان 🔹کتاب "گونه شناسی رفتار سیاسی مراجع تقلید شیعه" در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست به کلیات مفهومی و تاریخی اختصاص یافته و مبانی و نظریه های حکومت در اندیشه سیاسی شیعه مورد بررسی قرار گرفته است.  🔸بخش دوم به بررسی گونه های رفتار سیاسی مراجع تقلید شیعه در سال های 1332 تا 1357 اختصاص یافته و تلاش شده است تا رفتار سیاسی آیات عظام و مراجع تقلید بروجردی، خمینی(ره)، گلپایگانی، شریعتمداری، میلانی، خوانساری، خویی و حکیم در فصل های جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. 🔹همچنین تلاش شده است تا رفتار سیاسی مراجع تقلید شیعه در دوره های مختلف رشد و نمو فقه شیعه بررسی گردد و به اوضاع سیاسی و اجتماعی هر دوره اشاره ای گذرا شود. 🔸کتاب "گونه شناسی رفتار سیاسی مراجع تقلید شیعه"، به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به قلم سید حسن هاشمیان فر در 332 صفحه به چاپ رسیده است. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢برگزاری مصاحبه ورودی کارگاه‌های مشق‌اجتهاد http://yon.ir/VaDMF 🔹مصاحبه علمی با متقاضیان حضور در کارگاه‌ مرکز تخصصی آخوند_خراسانی (ره) مشهد، فردا چهارشنبه ۹۷/۶/۷ از ساعت 8 صبح در محل این مرکز برگزار خواهد شد. 🔸این مصاحبه‌ها برای احراز صلاحیت طلاب و همچنین سنجش میزان انگیزه آنان برای امور پژوهشی خواهد بود. 🔹برگزیدگان این مصاحبه، امکان حضور در کارگاه هفته آینده در این مرکز را خواهند داشت. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢پذیرش در رشته های تخصصی فقه مهلت ثبت‌نام تا ۱۰ شهریورماه است و علاقه مندان برای اطلاع بیشتر می توانند با شماره ۰۹۳۸۱۵۰۴۲۷۷ تماس حاصل کنند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تصحیح یک برداشت از سکولاریسم حوزوی http://yon.ir/cHsrb ✔️یادداشت روز/محمد علی میرزایی 🔹تقلیل چهارگانه فرد، اجتماع، حکومت، امت به فردیت و حکومتی باعث بسیاری از بدفهمی‌ها شده است. 🔸اگر فقهی حکومتی نبود به معنای این نیست که سکولار است. اندیشه و فقه و نظریه سکولار در واقع معرفت و یا فقه غیر سیستماتیک و غیر اجتماعی است.  🔹اهداف اجتماعی و حوزه‌های سرنوشت جوامع در این اندیشه سکولاریستی مبنا و مناط نیست. دین به رابطه‌ای شخصی بین متدین و مبادی متعالی و قدسی او تنزل می‌یابد. 🔸از آن طرف، فقه غیر سکولار می‌تواند غیر حکومتی باشد. در عین اجتماعی بودن و عام بودن و واجد دغدغه‌های جامعه و سطوح بالاتر آن یعنی امت و تمدن بودن اما ممکن است حکومتی هم نباشد.  ادامه مطلب👈 http://yon.ir/WHYLt ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢بیمه قرض نیست که ربا در آن مطرح باشد/ بیمه عمر توافقی بین طرفین و در واقع صلح است http://yon.ir/LuKOg ✔️گفت‌وشنود «اجتهاد» با آیت‌الله شب‌زنده‌دار درباره‌ی مسئلۀ «بیمه»: 🔹آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار استاد باسابقه خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از فقهای شورای نگهبان در گفتگویی در باب مسئله‌ی بیمه تصریح دارد بیمه عمر قرض نیست که ربا در آن مطرح باشد، بیمه عمر در واقع صلح است، یعنی توافقی است بین طرفین. 🔸این عضو جامعه مدرسین و مدیر مؤسسه بقیه‌الله خاطر نشان می‌کند اینکه مستأمن مبلغی را در ازاء تأمین با مؤمِّن صلح کند که ربا نیست! ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/lCi2U ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢برگزاری دومین کارگاه وسواس فقهی ویژه بانوان http://yon.ir/RXIjb ✔️دومین کارگاه وسواس فقهی ویژه بانوان با موضوع نجاست، وضو، غسل و نماز در کانون الهیه برگزار می‌گردد. 🔹این کارگاه از ساعت 9 صبح روز شنبه دهم شهریور آغاز و تا ساعت 12 ادامه خواهد داشت. 🔸دومین کارگاه وسواس فقهی با حضور سرکار خانم بیگدلی استاد برجسته فقه کشوری در حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) و جمعی از دیگر اساتید فقه در حوزه خواهران برگزار خواهد شد. 🔹علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه می‌توانند به کانون فرهنگی هنری الهیه واقعه در خیابان فرشته مراجعه و یا با شماره تلفن 09128548424 تماس حاصل فرمایند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢متاسفانه آقای رحیم پور ازغدی هیچ آگاهی از وضع حوزه علمیه ندارد http://yon.ir/xfQQI ✔️توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره سخنانی که در فیضیه گفته شد 🔹۱-ایشان می گوید: «ریشۀ سکولاریزم در حوزه است، سکولاریزم یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن، تفکیک نظری وقتی است که شما حرفی ندارید». این در حالی است که انقلاب از حوزه های علمیه برخاسته و الان هم مهم ترین پشتیبان انقلاب حوزه های علمیه و مراجع بزرگ هستند. 🔸۲ـ ایشان می گوید: «شما پنج تا درس خارج ـ نه یک درس خارج فقه ـ در قم، نجف، مشهد و اصفهان دارید که پرسش ها را از بیرون بگیرد». این در حالی است که در بسیاری از دروس خارج حوزۀ علمیه مخصوصاً مراجع و بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسائل مستحدثه را عنوان کرده و پاسخ لازم را فراهم نمودند. 🔹۳ـ ایشان می گوید: «هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و اینها را بگویند و هزار بار گفتند و هزار و یکمین بار آنها را بگویند». این یک نوع بی اعتنایی به فقه جواهری است که مورد توجه امام راحل و همه علما بوده و هست و در همین مسائل هم حرف برای گفتن بسیار دارند که در آینده به شرح آن می پردازیم. 🔸۴ـ ایشان می‌گوید: «من شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می‌خواهند بدهند، ما اصلاً هفتصد تا مرجع می‌خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟». اولا: این عدد کاملاً خلاف واقع است. یک دهم آن هم صحیح نیست. ثانیاً: آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی شود؟! 🔹۵-این گوینده محترم می گوید: «چهارتا شرح و حاشیه را می خوانی و همان ها را می گویی و مرجع می شوی!». این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از ۴۰ یا ۵۰ سال به آن مقام می رسند و در گذشته هم چنین بوده است. مرحوم شیخ انصاری سخن معروفی دارد می گوید: «رسیدن به اجتهاد از طول جهاد هم سخت تر است». 🔸۶ـ ایشان می‌گوید: «اغلب اینهایی که می‌خواهند رساله بدهند، هفتصد تا و هشتصد تا و هزار تا، اغلب هیچ چیز برای گفتن ندارند، این که می گویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است و سیستمش درست نیست، یکی همین بی سوادی هاست». باز همان عدد بی اساس تکرار شده و از آن بالاتر هم رفته است. تعبیر به بیسوادی در مورد فضلا و مدرسین حوزه توهین آشکاری است. البته نظر ایشان توهین نبوده ولیکن خواننده از این تعبیر، توهین می فهمد. 🔹۷ـ ایشان می‌گوید: «اینها اصلاً جواب ندارند. اصلاً نمی‌دانند مظان پاسخگویی به این مسائل در کدام بخش قرآن و احادیث است». این هم گفتار عجیبی است که نشان می‌دهد گویندۀ محترم ابدا اطلاعی درباره وضع حوزه ندارد. کدام مسأله است که در جامعه مطرح شده و جواب آن در دروس مراجع بزرگ و مدرسین سطوح عالی نیامده است. 🔸امیدواریم هنگام قضاوت، خدا را در نظر بگیریم و از روی اطلاع و بدون حب و بغض قضاوت کنیم. مایل نبودیم این مسائل تلخ بازگو شود اما اصرار جمعی از پرسشگران سایت ما، ما را وادار کرد. ما این گوینده را هرگز متهم به سوء نیت نمی‌کنیم، ولی سخنان مزبور برخلاف واقعیات است. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: زندانی کردن بدهکاران مهریه شرعا جایز نیست http://yon.ir/bkXGQ بسم الله الرحمن الرحيم 🔹محضر مبارک و نورانی مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمی صافی گلپايگانی (دام ظله العالي) سلام عليکم؛ بعرض مي‌رساند با تأسف فراوان تعداد زيادی از مردم به دليل ناتوانی در پرداخت مهريّه در زندان می باشند. آيا زندانی‌نمودن اين افراد از نظر شرع مقدّس اسلام وجاهت شرعی دارد يا خير؟ جمعی از مؤمنين 🔸بسم الله الرحمن الرحیم عليکم السلام و رحمة الله به طور کلی کسانی که توانايی پرداخت ديون خود را ندارند (چه مهريه باشد و چه ديون ديگر) زندانی‌نمودن آنها شرعاً جايز نيست؛ قرآن کريم می‌فرمايد: « وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ »    ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢غدیر و حکومت اسلامی ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢چالشهای تعامل با کفار در فقه سنتی! http://yon.ir/Ee2iI ✔️مصطفی دری : 🔹بحث از چالش‌های فقهی گاهی در مورد خود مسئله است و گاهی در مورد حل مسئله است که در اینجا در مورد خود مسئله است🔻 🔸اول: طهارت کفار. اگر کافر غیر کتابی باشد نظر غالب فقها بر این است که نجس است. همچنین در مورد کافر کتابی، برخی از فقها، حکم به نجاست داده‌اند. زندگی کردن در میان این افراد بسیار دشوار خواهد بود. 🔹دوم: هتک کافر. کافر به دو قسم حربی و غیر حربی تقسیم‌شده است. کافر حربی یعنی کسی که در ذمه مسلمانان نیست نه اینکه در جنگ با مسلمانان است. لذا کفار دیگر کشورها، بدان جهت که در ذمه مسلمانان نیستند، کافر حربی هستند. با توجه به این‌که فقها فقط هتک مؤمن را جایز نمی‌دانند، می‌توانیم به کفار فحش دهیم! بابی در وسایل الشیعه به همین عنوان وجود دارد که هتک غیر مؤمن جایز دانسته شده. 🔸پس باوجود این‌چنین حکمی در فقه سنتی، می‌توانیم به ارمنی که روز تاسوعا مجلس می‌گیرد و اتفاقاً مادر شهید هم هست، فحش دهیم! و همه آشغال‌های خود را نزدیک خانه او بریزیم! 🔹سوم: غیبت کافر: ادله حرمت غیبت فقط مربوط به مؤمن است. 🔸چهارم: اذیت کردن کفار: بابی در وسایل الشیعه به همین عنوان وجود دارد بدان جهت که ادله حرمت اذیت مربوط به مؤمنان است. پس اجماع فقها بر این است که اذیت کفار مشکلی ندارد. حال تصور کنید که نسبت به ارمنی‌های ایرانی هر کاری که موجب اذیت آن‌ها شود جایز است! 🔹پنجم: سرقت اموال کافر: در فقه سنتی سرقت از کافر جایز است. مرحوم خویی در منهاج الصالحین می‌فرماید فقط می‌باید خمس مال دزدی را داد! 🔸ششم: استرقاق و تجاوز به کفار: با حکم به جواز این موضوع، می‌توانیم در کشوری مثل تایلند مردان همسایه هتل خود را به بردگی گرفته و زنانشان را هم به رقیت بگیریم! 🔹همه این مسائل طرح مسئله بود و طبعاً برای آن‌ها راهکارهایی در نظر گرفته‌شده است که از پژوهشگران انتظار می‌رود بر اساس چالش‌های مطرح‌شده در این نوع میزگردها، آینده‌پژوهشی خود را ترسیم نمایند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉عید سعید غدیر خم بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنرانی امام موسی صدر درباره ولایت و ولایت مداری به مناسبت عید غدیر و همچنین به مناسبت سالروز ربوده شدن ایشان ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢پایان‌نامه روش‌شناسی فقه حکومتی دفاع شد http://yon.ir/Kb6RX ✔️پایان‌نامه کارشناسی ارشد «روش‌شناسی فقه حکومتی» توسط سید مهدی مرتضوی نژاد نگاشته شده است. 🔹سیدمحمد مهدی میرباقری، استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند. 🔸 این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای به تبیین و تنقیح و ارزیابی دیدگاه‌های اساتید از جمله ابوالقاسم علیدوست، سید احمد مددی، شهید سیدمحمدباقر صدر، محسن اراکی، مهدی هادوی تهرانی، عبدالحمید واسطی و سید محمد مهدی میرباقری در حوزه روش فقه حکومتی پرداخته است. 🔹تلاش این تحقیق بر آن بوده تا با احصاء و بررسی نظریات فقه حکومتی اساتید مذکور؛ تعاریف و مختصات فقه حکومتی را از منظر آنان بررسی کرده و به تنقیح و تدوین آن بپردازد؛ لذا تمامی تعاریف موجود ذیل سه رویکرد فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی قرار گرفت که هر رویکرد، «دیدگاه»‌های متعددی را در بر‌می‌گیرد و روش و سازوکار دستیابی به آن نیز تبیین گردید. 🔸درپایان این پژوهش، به مقایسه سه رویکرد «فقه حکومتی» پرداخته می‌شود. در این فصل موقف هر رویکرد در خصوص «ضرورت»، «موضوع حکم»، «مکلف حکم»، «تکلیف»، «گستره خطابات»، «محصول »  و «روش استنباط حکم» تبیین شده و با دیگر رویکردها مورد مقایسه قرار می گیرد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روایتی از رهبرانقلاب درباره زندگی امام موسی کاظم(ع) به مناسبت ولادت آن حضرت ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad