eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
694 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پاسخ به شبهات سروش محلاتی درباره نفی وجوب مشارکت در انتخابات ✔️در نشست «شبهه پژوهی انتخابات» با حضور حجج‌اسلام پیشوائی، نعیمیان و احسنی طرح و بررسی شد: 🔻استدلال سروش محلاتی مبتنی بر «عدم وجوب شرکت در انتخابات» بر چهار مقدمه اصلی استوار شده است. 🔸اولا، انتخابات یک حکم کلی ندارد، که به صورت فتوا پاسخ داده شود. 🔸ثانیا، تشخیص وجوب انتخابات، از باب تشخیص موضوع کارشناسی است و فقیه حق اظهار نظر در آن را ندارد. 🔸ثالثا، ادبیات «الزام حکم شرعی» ادبیات «نابالغ پنداری» جامعه است. مردم خودشان باید تشخیص بدهند 🔸رابعا، استفاده بی‌جا از حکم شرعی سبب لوث شدن فتاوای علما و جایگاه مرجعیت شیعه شده است. ✅ قبل از بیان نقدها، باید توجه کرد که موضوع اصلی این بحث فتوای «وجوب شرعی مشارکت در انتخابات» است و به بحث حکم حکومتی پرداخته نشده است. تمام این استدلال‌ها بر بحث فتوا متمرکز است، حتی فتوای مقام معظم رهبری نیز از باب فتوا بودن مورد توجه قرار گرفته و بُعد «حکم حکومتی» بودن آن مورد بحث نبوده است. با این مقدمه به مهم‌ترین این نقدها اشاره می‌شود. 🔹اولا، انتخابات یکی از مصادیق بسیار مهم «امر به معروف»، «حفظ بیت المال مسلمین»، «نصیحه للائمه المسلمین» و حفظ نظام اسلامی می‌باشد. از این رو حکم آن در اکثر قریب به اتفاق اوقات وجوب موکد است. صرف تغییر در موارد معدود در یک حکم شرعی دلیل فقدان حکم شرعی نمی‌شود. 🔹ثانیا، موضوع انتخابات یک موضوع ساده نیست که مکلف یا کارشناسان عرفی به راحتی حکم آن را بیان کنند, بلکه این موضوع بسیار پیچیده و شبیه به موضوعات مستنبطه بوده و از مباحث میان‌رشته‌ای می‌باشد و کارشناس عرفی به تنهایی نمی‌تواند در مورد آن نظر دهد. سروش محلاتی در راستای سکولار سازی حوزه، با ابزار «لزوم رجوع به کارشناس در همۀ موضوعات» حتی موضوعات پیچیده و مستنبطه، بخش اعظم مباحث فقهی را به کارشناسان واگذار کرده و بخش وسیعی از استفتائات مراجع را غلط جلوه می‌دهد. این رویکرد سبب الغاء بسیاری از احکام اسلامی و بسط سکولاریسم در جامعه خواهد شد. در موضوع انتخابات، علاوه بر پیچدگی‌های فقهی بحث، از حیث کارشناسی نیز کلام این مدعی فقاهت اشتباه است. زیرا فقهای بزرگ شیعه، خودشان از کارشناسان سیاست بوده و اهل مشورت با دیگر کارشناسان هستند. کارشناس نبودن فقها در عرصۀ سیاست، تَکرار شبهه «شش کلاس سواد» اصلاح‌طلبان است. 🔹ثالثا، ایشان با ادبیات سخیفی تقلید را ناشی از «بی‌شعوری و بی‌سوادی» مردم می‌داند. وی در مقاله «شعور شهروندی ۲» با این استدلال که شرط حجیت تقلید وثوق و اطمینان آور بودن نظر مرجع تقلید است، عملا اساس تقلید را زیر سؤال می‌برد. در حالی که طبق نظر همۀ مراجع تقلید از باب ظن حجت بوده و عالمان دین به عنوان افراد امین و کارشناس و اهل مشورت، نظر خویش را ابراز می‌کنند. البته هرکس به هر دلیلی معذور باشد، حکمش متفاوت است. 🔹رابعا، سیاست نه تنها موجب وهن مرجعیت و لوث شدن دین نیست, بلکه به تعبیر امام علی(ع) موجب حفظ دین و عزت دیانت است. اعتبار و ارزش جایگاه علما برای دین و جامعه دینی است. جامعه کسانی را که اعتبار و ارزش خویش را صادقانه خرج جامعه دینی می‌کنند و به بهانۀ توهین‌های و مشکلات احتمالی عافیت‌اندیشی نکرده و سکوت نمی‌کنند، چندبرابر احترام کرده و دوست می‌دارند. شخصیت بزرگی که در هنگام نیاز جامعه به مشورت و راهنمایی، به بهانۀ توهین مخالفان، خود را کنار می‌کشد و سکوت می‌کند و می‌گذارد جامعه در چاه افتاده و دچار بحران شود، هرگز در جامعه محترم نخواهد شد. یکی از مهم‌ترین علل عظمت علمای شیعه در جامعه، احساس مسئولیت و خدمت صادقانه آنان در مقام هدایت جامعه بوده است. آنان جان و مال و آبروی خود را در طبق اخلاص گذاشته و با مردم زندگی کرده‌اند. این شبهات و بهانه‌های دگراندیشان برای کناره‌گیری عالمان دین از هدایت جامعه، حیله‌ای برای بیرون کردن هادیان و رهبران صادق جامعه از عرصه سیاست و دودستی تقدیم کردن آن به دست دشمنان اسلام است. 👈 این گزارش را در «شبکه اجتهاد: بخوانید: https://b2n.ir/r34395 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاج کشورهای اسلامی از حج 1400 محروم شدند/ نامه اعتراضی ایران به عربستان به خاطر نادیده گرفتن حق ایرانیان در حج ✔️حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اجازه ندادن به زائران ایرانی برای تشرف به حج گفت: در حال حاضر در عربستان فرد ایرانی وجود ندارد و این حق ملت ایران است که مانند سایر مسلمانان دیگر کشورها دراین مراسم حضور داشته باشد. ✔️معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، درباره تصمیم وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر عدم آمادگی پذیرش حجاج کشورهای اسلامی در مراسم حج تمتع ۱۴۰۰ برای دومین سال پیاپی و چرایی این اقدام با توجه به برنامه ریزی کرونایی و واکسیناسیون اغلب کشورها گفت: وزارت حج و عمره عربستان روز دوم ذی القعده اعلام کرد که حج امسال همانند سال گذشته فقط با حضور حجاج داخل و افراد مقیم داخل عربستان و تا سقف مشخص برگزار‌ می‌شود. ✔️رضایی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت بر اساس وظیفه ذاتی خود برنامه ریزی‌های لازم برای اعزام زائران در حج ۱۴۰۰ را انجام داده بود، گفت: تمامی اقدامات مهم همانند تدوین دستورالعمل‌ها، آمادگی سامانه‌ها، تدوین پروتکل‌های بهداشتی، هماهنگی‌ها با وزارت بهداشت برای واکسیناسیون حجاج و… انجام گرفته بود و برای تمامی سناریوهای مربوط به اعزام حجاج از ایران آمادگی کامل داشتیم. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u83310 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰آخرین اخبار «شبکه اجتهاد» 🔻رهبر انقلاب رأس ساعت ۷ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) آراء خود را به صندوق انداختند/ آیت‌الله خامنه‌ای: روز انتخابات روز ملت ایران و تعیین سرنوشت است؛ هرچه زودتر این وظیفه را انجام دهید: https://b2n.ir/x65373 🔻آیت‌الله سیستانی و مسئله انتخابات؛ نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی آیت‌الله سیدعلی سیستانی: https://b2n.ir/f10273 🔻آیت‌الله جوای آملی: هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی گردد شرعاً جایز نبوده و حرام‌‌‌‌ می‌باشد: https://b2n.ir/u63818 🔻استاد علی رحمانی: می‌توان با انتخاب درست، سرنوشت جامعه و ملتی را تغییر داد/ راهکارهای حضور حداکثری مردم در انتخابات: https://b2n.ir/y65655 🔻استاد سید سجاد ایزدهی: شرکت در انتخابات؛ چرا و به چه علت؟: https://b2n.ir/x92963 🔻استاد سید حسن وحدتی شبیری: آیا رأی مردم در تشکیل حکومت و استمرار آن معتبر و شرط است؟: https://b2n.ir/f97084 🔻 بیانیه دفتر تبلیغات اسلامی: مشارکت حداکثری؛ شاخصی برای تبیین سرمایه اجتماعی گرانسنگ جمهوری اسلامی: https://b2n.ir/f14028 🔻دعوت شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مشارکت مردم در انتخابات: https://b2n.ir/n78236 🔻مراجع عظام تقلید و انتخابات؛ از انذارها تا ضرورت حمایت از نظام: https://b2n.ir/r29344 🔻یکی از مهم‌ترین حلقه‌های کارآمدی نظام، تناسب بین تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان است/ محمد قطبی: https://b2n.ir/j68690 🔻خطر اشاعه فقه سکولار/ مجید رجبی: https://b2n.ir/x27372 🔻شورای فقهی فقط با پذیرش بانکداری دوگانه کارآیی دارد/ کامران ندری: https://b2n.ir/r90519 🔻روایتی از زندگی مشروطه خواه گمنام ملاعبدالله مازندرانی: https://b2n.ir/g18840 🔻مروری بر راه‌های ورود به فقه عینیت‌ساز و جامعه‌گرا/ محمدعلی میرزایی: https://b2n.ir/z34261 🔻دوره رکود و تقلید یا دوره تبیین و استحکام/ محمدباقر ملکیان: https://b2n.ir/u15510 🔻وضعیت انتخابات و دموکراسی در جهان اسلام: https://b2n.ir/j63570 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید ✔️در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند. ✍️متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. 🔸پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. 🔹اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم. 🔸به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود میفرستم، علو درجات امام عزیز که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شماره جدید فصلنامه «پژوهش‌های فقهی» منتشر شد ✔️شماره جدید فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهش‌های فقهی» (تابستان ۱۴۰۰) در جهت انعکاس جدیدترین یافته‌های فقهی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به جامعه علمی، به صاحب امتیازی پردیس فارابی دانشگاه تهران، مدیرمسئولی دکتر علیرضا محمدرضائی و سردبیری حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا در ۳۵۱ صفحه چاپ و عرضه شد. 🔻در این شماره 14 مقاله علمی و پژوهشی منتشر شده است: 🔹«کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی» 🔸«قلمرو نظارت حاکم بر قاضی تحکیم (داور) در فقه و حقوق موضوعه» 🔹«بررسی تطبیقی مشروعیت حیل ربا در مذاهب اسلامی» 🔸«اندازه‌های شرعی، تطبیق دقیق یا تسهیل در تطبیق؟» 🔹«بازخوانی نگاه سلفیان به اجتهاد و تقلید» 🔸«رویکردی فقهی راجع به استرداد هدایای همسران» 🔹«بررسی حقوق مصرف‌کنندگان در فقه امامیه با نگرشی اجمالی به نقش سازمان تعزیرات حکومتی» 🔸«تحلیل موضوع ادله لاحرج» 🔹«تحلیل ادلۀ نظریۀ عمومی ارش در قراردادها براساس نگرش اقتصادی با مطالعۀ تطبیقی در حقوق کامن‌لا» 🔸«فقدان دلیل عقل در فرایند هنجارسازی قواعد بین‌المللی» 🔹«واکاوی “دلیل عقل” در مبانی استنباط محقق اردبیلی در مجمع الفایده و البرهان» 🔸«درنگی در بایستگی اخذ برائت از بیمار» 🔹«فقه تعامل با پیروان مذاهب اسلامی» 🔸««قصاص بدون اذن حاکم» از منظر محقّق اردبیلی و قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۹۲» 👈 معرفی مقالات + دانلود متن کامل: https://b2n.ir/p22501 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات ۱۴۰۰ برند جدید انقلاب اسلامی ✍️حجت‌الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر علوم سیاسی تصمیم ملت ایران در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، بر خلاف همه ارزیابی‌‌‌‌‌‌ها، «برند» جدیدی از مردم سالاری دینی رقم زد که بهترین سوژه مورد مطالعه اندیشمندان، سیاستگذاران و برنامه ریزان و مجریان کشور است. ملتی که در سخت ترین شرایط تاریخ دو قرن اخیر، در جدال با موانع چنین حماسه می‌آفریند، حقیقتاً سازنده اسوه و «الگویی از دولت_ملت اسلامی» در دوران مدرن است. به همین دلیل موفقیت دولت جدید، فراتر از اشخاص و جناح‌‌‌‌‌‌هاست و باید در سطح موفقیت کشور و وفاداری به انقلاب اسلامی ارزیابی شود. توفیق آینده کشور و دولت در گرو آن است که مردم، انتظارات خود را به دور از هیجانات ایام انتخابات از دولت آینده، معقول و منطقی تعدیل نمایند و به دولت فرصت بدهند بر اساس ضرورت‌‌‌‌‌‌ها و نیازها تصمیم بگیرد. نباید با بالابردن انتظارات و ضرورت‌‌‌‌‌‌های معیشتی، دولت را به روزمرگی بکشانیم. دولت منتخب هم باید در تراز انقلاب اسلامی، برای چهار سال آینده کشور، برنامه ریزی و اولویت گذاری کند و خود را به دور از شعارزدگی و جناح بندی، قدردان و خادم ملت بداند. اینجانب بر این باورم، موفقیت دولت آینده در گرو آن است که با اولویت گذاری، موارد ذیل را در رأس برنامه‌‌‌‌‌‌های خود قرار دهد: 1. آرام سازی و تنش زدایی از شرایط احساسی، هیجانی و سیاست زده جامعه؛ 2. بازسازی شرایط فرهنگی، ارزشی و اخلاقی بر اساس آموزه‌‌‌‌‌‌های قرآنی، در تراز انقلاب اسلامی؛ 3. سامان دهی به ناهنجاری‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، تبعیض‌‌‌‌‌‌های طبقاتی و ناکارآمدی ساختارهای اداری و مدیریتی کشور؛ 4. بازسازی وحدت و اخوت و انسجام ملی به ویژه در میان نخبگان و جناح‌‌‌‌‌‌های سیاسی وکارگزاران نظام؛ 5. ایجاد فرهنگ غیرت و روحیه عصبیت ملی و ارتقاء وفاداری به مصالح دینی و منافع ملی؛ 6. تعدیل فرهنگ مصرف گرایی در همه عرصه‌‌‌‌‌‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و سوق دادن جامعه به سمت نوآوری، تولید و توسعه؛ 7. ارتقاء فرهنگ نظم، قانون گرایی، امنیت روانی و احترام به حقوق اجتماعی؛ 8. هدف گذاری، سیاست پردازی، ساختارسازی و نیروپروری برای عرصه روابط وسیاست خارجی، در تراز انقلاب اسلامی؛ 9. سامان دهی قانونی به وضعیت احزاب و گروه‌‌‌‌‌‌های سیاسی و جناح بندی موجود در کشور؛ 10 پیگیری رفع کاستی‌‌‌‌‌‌ها و تعارضات و تناقض‌‌‌‌‌‌های قانون اساسی و کاهش تورم انباشته شده مقررات کشور؛ 11. همسویی و هماهنگی قانونمند میان ارکان نظام وقوای مملکت و بخش‌‌‌‌‌‌های مختلف کشور؛ 12. برنامه زیزی برای تحقق اهداف سیاست‌‌‌‌‌‌های کلان نظام در همه عرصه‌‌‌‌‌‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی؛ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«پرونده نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی» در شماره جدید فصلنامه صدرا ✔️سی‌وششمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با پرونده‌های ویژه‌ای چون «پرونده نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی»، «پرونده از حکمرانی اقتصاد تا حکمرانی اقتصاد اسلامی» و «پرونده فلسفۀ نظری تاریخ»، همراه با آثار و گفتاری از شخصیت‌‌ها و فرهیختگان مطرح حوزه و دانشگاه در ۳۰۸ صفحه رنگی چاپ و به بهای ۶۱ هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت. 🔻در پرونده «نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی» می‌خوانیم: 🔹 «ارزش روش در الگوی حِکمی‌اجتهادی/ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحسین خسروپناه» 🔸«الگوی حکمی‌اجتهادی؛ انسجام یا ابهام/ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر سیّدحسین حسینی» 🔹«الگوی حِکمی‌؛ رویارویی پرورش و برنامه‌ریزی/ گفت‌وگو با جمیله علم‌الهدی» 🔸«مبانی معرفت‌شناختی «الگوی حکمی‌اجتهادی»/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر حسن پناهی آزاد» 🔹«فرایند شکل‌گیری فقه نظام اجتماعی بر اساس الگوی حکمی ‌اجتهادی/ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مجید رجبی» 🔸«حکمت و اجتهاد در علوم اجتماعی/ مهدی عاشوری» 🔹«نسبت فقه‌الاجتماع و علوم اجتماعی از منظر استاد خسروپناه/ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مجید رجبی» 🔸«محقّق و مطلوب در الگوی حِکمی ‌اجتهادی/ محسن سلگی» 🔹«کاربرد الگوی حکمی‌اجتهادی در علوم سلامت/ اکرم‌السادات سادات ‌حسینی» 🔸«الگویی برای ادارۀ اسلامی جامعه/ امین طیب‎ طاهر» 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t52961 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرمایۀ اجتماعی روحانیت و انتخابات سیزدهم ✍️استاد مجتبی الهی خراسانی نقل است که پس از توفیق نهضت تنباکو در اثر فتوای تحریم توسط میرزای شیرازی، ایشان با تأثر به نزدیکان خود فرموده که اکنون دشمن قدرت روحانیت شیعه را فهمیده و کمر به نابودی آن خواهد بست! حتی اگر این نقل قول، ثابت نباشد، گویای آن است که سرمایۀ اجتماعی روحانیت و حوزه‌های علمیه و قدرت نرم سیاسی آن، سالهاست که از چشم دشمنان پنهان نبوده و نیست. نمایش عظیم قدرت حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به عنوان یک مرجع دینی، علی رغم همۀ دستاوردهای عظیم آن، گستردگی و تأثیر سرمایۀ اجتماعی روحانیت را بیش از نقاط عطف پیشین تاریخ معاصر ـ از نهضت تنباکو تا جنبش مشروطه، قیام گوهرشاد و نهضت ملی نفت ـ نشان داد و بر حجم توطئه و شدت اقدامات دشمنان افزود. تخریب فزایندۀ وجهۀ روحانیت و متهم ساختن فعالان و نهادهای حوزی و اعدام‌ و حبس و ترور وسیع علما و فضلای روحانی و کشتار و قتل عام خاندان‌های علمی تشیع در این دویست سال، همگی گویای اقدامات وسیع کفر و الحاد جهانی و محافل استکباری و ماسونی به صورت مستقیم یا باواسطۀ وابستگان خود، در کاستن از این سرمایۀ عظیم اجتماعی است. سوگمندانه باید گفت که ضعف اعتماد به نفس و انفعال در برابر رسانه‌ها در بخشی از بدنۀ روحانیت نیز عاملی است که عمدۀ ناکامی‌ها را متوجه روحانیت، هر نقد و قهری را شاهدی بر دوری روزافزون مردم از حوزه و حوزویان و هر حادثه جزئی و نزاع شخصی را علامت روی‌گردانی و تقابل بخشی از جامعه با روحانیان تلقی می‌کند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/b55443 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢مخالفت حوزویان و دانشگاهیان با طرح بانک مرکزی، علمی است/ خودمختاری بانک مرکزی دوای درد نظام بانکی نیست ✔️کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است؛ این طرح هم مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفانی دارد لذا به منظور رفع ایرادات و اعمال نظر کارشناسان، به صورت دو شوری بررسی می‌‌شود. موافقان، ناکارآمدی بانک مرکزی را از دلایل پافشاری خود بر تصویب این طرح بیان کرده‌ و تأکید دارند که بانک مرکزی باید مستقل شود تا دولت نتواند کسری بودجه هر ساله‌اش را از آنجا تأمین کند. یکی از مخالفان طرح حجت‌الاسلام جواد عبادی؛ مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات است. این استاد حوزه علمیه قم معتقد است مستقل کردن بانک مرکزی به شیوه‌ای که نمایندگان مجلس می‌گویند دوای درد اقتصاد و بانکداری جامعه ما نیست. در همین زمینه گفتگویی با عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید. 👈 اینجا: https://b2n.ir/w12837 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نمونه‌ای از سنت تقریرات نویسی در اصول فقه در سده پنجم قمری ✍️دکتر حسن انصاری در سنت شیعی سنت تقریر نویسی در فقه و اصول که از دوران شاگردان وحید بهبهانی آغاز شده معمولا برای بهره وری شخصی استادان در مقام تدریس خارج فقه و اصول و تقریر نویسی آن مطالب در صورتی نو از سوی شاگردان به کار‌ می‌آمد. برخلاف پنجاه شصت سال اخیر عموما تقریرات منتشر‌ نمی‌شدند. سنت “تعلیق” در فقه اهل سنت همزمان برای منظور مهم دیگری هم بسیار کارآمد بود: تحدید و تعیین دقیق فروع فقهی و تکثیر آنها به منظور ارائه بحث‌های خلاف در ذیل هر مسئله فقهی. بنابراین ملاک این بود که یک فقیه برای رسیدن به مقام افتاء و یا تدریس “مذهب” باید همه این مسائل که در “تعلیق”‌ها آمده را به درستی بداند و بتواند “خلاف” و “جدل” آنها را به بحث بگذارد. در واقع کارکردی شبیه کتاب‌هایی مانند عروه در فقه شیعی که در آن مسائل فروع تنظیم و دسته بندی‌ می‌شد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x88772 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه فقهی «نفی ظلم» با توجه خاص به قرآن ارائه شده است/ این نظریه تعارضی با اصول مسلم فقهی ندارد 🔹حجت‌الاسلام سیف‌الله صرامی در سومین پیش اجلاسیه «نظریه فقهی نفی ظلم» گفت: برخی می‌گویند آیا این نظریه شما به ذهن هیچ کدام از فقها نرسیده است؟ پاسخ این است که با تدبر در فقه و تکامل، انسان به این نتیجه می‌رسد که به اندازه کافی به قرآن به عنوان یک منبع اصلی فقه توجه نشده است و این نظریه بر اساس توجه خاص به قرآن ارائه شده است؛ بنابراین عجیب نیست که به ذهن یک فقیه نرسیده باشد، البته نشانه‌هایی از این نظریه در ذهن فقها وجود دارد که از جمله آن‌ها در نظرات صاحب جواهر است که به توضیحاتی درباره نظریه فقهی ظلم پرداخته‌اند. 🔸رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا نظریه فقهی نفی ظلم، با قواعد مسلم فقهی قابل جمع است و فقه جدید لازم نمی‌آید؟ بیان کرد: جواب این مسئله یک حکم ثانوی است و با قواعد دیگر یا اصول مسلم فقهی در تعارض نیست و هیچ تنافی با خلود و جاودانگی احکام به لحاظ زمان و مکان ندارد. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/k27738 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرنخ‌­هایی جدید برای شناخت شخصیت پیچیدۀ ابو­المفضل شیبانی ✔️یکی از محدثان بسیار پویا در حوزه‌­های حدیثی فریقین، ابوالمفضل شیبانی (درگذشتۀ ۳۸۷ق) است. میراث بسیار گسترده‌­ای از روایاتِ وی در منابع روایی امامیه، زیدیه و اهل سنت باقی مانده است. اما از آن جا که او در منابع رجالی امامیه و اهل سنت، تضعیف شده است، در عمل بسیاری از میراث وی به حاشیه رفته است. برای آن که بتوانیم به شناخت دقیق‌تری از این محدّث بزرگ دست یابیم، علاوه بر آنچه در منابع رجالی آمده است، باید به سرنخ­‌های دیگری که بیان­گر گوشه­‌های دیگری از شخصیت اوست، نیز مراجعه نمود. یکی از این سرنخ­‌ها که شایستۀ بررسی است، بیان­‌های وی در ذیل احادیث است. در برخی از منابع، ابوالمفضل پس از روایتِ احادیثش، گه‌گاه نکاتی را ناظر به آن­ها بیان نموده است که در زمینه­‌هایی مانند شناختِ دیدگاه رجالی وی، مذهبِ وی و تعامل وی با دیگر مذاهب، بسیار قابل توجه است. ✍️ متن یادداشت محمد عافی خراسانی: https://b2n.ir/h14161 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
_ذبیح الله نعیمیان. «مردم‌مداری» در «حکومت ولایی»_. 21. 3. 1400.pdf
216.5K
💢«مردم‌مداری» در «حکومت ولایی» ✍️نویسنده: حجت‌الاسم ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام حکومت اسلامی بر پایه‌های مختلفی تکیه می‌زند. اگر حکومت‌داری بر اساس مشارکت گسترده و مستمر مردم سامان بگیرد، می‌توان گفت که توان چنین حکومتی تضمین کننده اقتدار و استحکام آن حکومت باشد. در جهان معاصر برخی از کشورهای اسلامی ادعای تأسیس حکومت اسلامی را کرده‌اند. اما معمولا این حکومت‌ها بر مدار مشارکت و نقش‌آفرینی مردم سامان نگرفته‌اند و از این رو، ماهیتی آشکارا استبدادی و زوال‌پذیر یافته‌اند و یا آن که، با قیافه‌ای شبه دموکراتیک تلاش کرده‌اند با تمسک به مشارکت‌های صوری و غیر واقعی روزگار بگذرانند. اما جمهوری اسلامی ایران را می‌توان تبلور مشارکت واقعا گسترده و مداوم سیاسی مردم دانست. به همین جهت است که این الگوی حکومتی با عنوان «مردم سالاری دینی» خوانده می‌شود. در این میان این پرسش می‌تواند طرح شود که دو مفهوم مردم سالاری و ولایت فقیه چه نسبتی دارند و نقش آفرینی مردم در حکومت مبتنی بر سالار بودن و زمام‌داری مردم را چگونه می‌توان تحلیل کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید با فقه جواهری، قراری برای گفتگو بگذاریم!/ پیشنهاد می‌کنم علل‌الشرایع جدید نوشته شود/ روح و مذاق شریعت، همان استقراء است ✔️استاد حیدر حب الله در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻 مسیر تطور اجتهاد اسلامی و مقتضیات فتح باب اجتهاد موجب می‌شود که مقوله اجتهاد ربطى به معیارهاى سابق بنحو لزوم نداشته باشد، بلکه همیشه معیارهای سابق مورد اجتهاد مجدّد قرار بدهیم. صرف نظر از این، به نظر بنده تا حدودى می‌شود با اجتهاد جواهری، نتائج خوبى کسب شود. ما می‌توانیم بر اساس معیارهاى اجتهاد جواهری، اجتهاد مناطی را پرورش و توسعه دهیم، یعنی اجتهاد، به دنبال مناط حکم و همچنین دنبال ما یدور الحکم مداره باشد نه دنبال ما یذکر فی اللفظ والدلیل مداراً فقط، چون چه بسا در دلیل، عنوانى ذکر شود اما مدار واقعی حکم نباشد. باید در یک سلسله بسیار مهمى از قواعد اجتهادى، تجدید نظر کرد و آنها را پیشرفت و بسط داد (هم تجدید نظر، نظری هم تجدید مصداقی). بهتر است ما دنبال اجتهاد در نصوص باشیم به طوری که نصوص دینی را به چند دسته تقسیم کنیم و روابط این دسته‌ها به خوبی تشخیص دهیم. نباید نصوص تعلیلی، مغفول و مورد فراموشی قرار بگیرد. به نظرم نصوص العلل خیلى بیشتر از این مطالبی است که شیخ صدوق رحمه الله در علل الشرائع ذکر کرده است. بنده پیشنهاد می‌کنم که یک مؤسسه علمى، کار تدوین علل الشرائع جدید را متکفل شود و آن را مجددا بازنویسی کند. 👈 متن این گفتگوی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e49778 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌐 پرونده ویژه «شبکه اجتهاد» به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) ✔️با آثار و گفتارهایی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه: 🔻حجج‌اسلام والمسلمین و آقایان: سیدجعفر مرتضی عاملی، محمدعلی مهدوی‌راد، یحیی یثربی، محسن الویری، رسول جعفریان، نجم‌الدین طبسی، مجید معارف، علی نصیری، مهراب صادق‌نیا، محمدهادی همایون، سید علیرضا واسعی، محمدحسین رجبی دوانی، موسی نجفی، محمود ملکی، سیدمحمدعلی خادمی، محمدرضا جباری، جواد زمانی، حسن امینی‌فر، اکبر مرادخانی، عباس مصلایی پور، کاوه اسماعیلی، مسلم شهابی، سیدحسین حُرّ، محمدجواد اخگری، رضا نظرزاده، حسن حسینی‌یار و سیده مژگان سخایی. 👈 مشاهده کنید: https://eitaa.com/ijtihad/5112 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌐 پرونده ویژه «شبکه اجتهاد» به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) ✔️ یادداشت: ✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی: https://b2n.ir/a69462 ✍️ مبارزه از نزدیک‌ترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادق‌نیا: https://b2n.ir/n80461 ✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/w48717 ✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجم‌الدین طبسی: https://b2n.ir/k57881 ✍️ ولایت‌عهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی: https://b2n.ir/j45717 ✍️ فهم تمدنی سیره‌ی امام رضا علیه‌السلام/ محسن الویری: https://b2n.ir/w61495 ✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف/ https://b2n.ir/a62015 ✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روش‌شناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینی‌فر: https://b2n.ir/k07155 ✍️ افق گشایی‌های فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی: https://b2n.ir/b03040 ✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور: https://b2n.ir/t23848 ✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی: https://b2n.ir/h46283 ✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی: https://b2n.ir/u48624 ✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی: https://b2n.ir/f35726 ✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده: https://b2n.ir/p80080 ✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ: https://b2n.ir/q21052 ✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری: https://b2n.ir/m65904 ✔️ گفتگو: 🔰 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی: https://b2n.ir/n10214 🔰 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی: https://b2n.ir/z51264 🔰 هجرت تمدن ساز/ محمد‌هادی همایون: https://b2n.ir/e04531 🔰 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی: https://b2n.ir/d71024 🔰 مناظرات امام رضا(ع) ضابطه‌مند و عقلایی بود/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی: https://b2n.ir/u17713 🔰 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی: https://b2n.ir/b91181 ✔️ گزارش: 🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدی‌راد: https://b2n.ir/w42864 🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری: https://b2n.ir/p91202 🔻 روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی: https://b2n.ir/h33310 🔻 نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری: https://b2n.ir/q73182 🔻 واقع‌نگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدی‌راد: https://b2n.ir/y37032 🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد می‌کند/ موسی نجفی: https://b2n.ir/r52365 🔻 مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینی‌یار: https://b2n.ir/u47986 📸 تصاویر برگزیده از رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع)/ https://b2n.ir/n07839 📽 گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال 1365/ https://b2n.ir/t51418 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فراتر از امر بشری» ✔️کتاب «فراتر از امر بشری، نقدی بر دیدگاه سروش و مجتهد شبستری پیرامون وحی» جدیدترین اثر حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۰ روانه بازار نشر شد. 📙در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «ما در این اثر، به تبیین و نقد دیدگاه وحی‌شناسانۀ عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری پرداخته و تلاش کرده‌ایم آنچه غرض اصلی ایشان از طرح دیدگاه وحی‌شناسانه است، در تبیین و نقد دیدگاه‌های آنان، مدنظر قرار گیرد. ازاین‌رو، در این اثر، مباحثی مانند «مبانی و دیدگاه‌های دین‌شناختی سروش»، «نقد مجتهدشبستری به قرائت رسمی از دین و دیدگاه‌های او دربارۀ انقلاب و جمهوری اسلامی ایران» ــ که به ظاهر ‌ارتباط مستقیم با وحی‌شناسی ندارند ــ ارائه شده و مورد نقد قرار گرفته است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y17255 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺رونمایی از کتاب «خاطره‌ها از واتیکان و سن پیتر: جهان مسیحیت و غرب را بهتر بشناسیم» ✔️هم زمان با ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام، آئین رونمایی از کتاب «خاطره‌ها از واتیکان و سن پیتر» به قلم آیت‌الله محمد هادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و سفیر سابق ایران در واتیکان در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد. 📚این نوشتار در آغاز به معرفی واتیکان و تشکیلات پاپ پرداخته و سپس قسمتی از خاطرات دوران سه ساله سفارت نویسنده در واتیکان را بیان نموده است. این اثر اگر چه مخاطب عام دارد ولی اطلاعات ارزنده‌ای در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. 🔹ناشر: انتشارات به نشر 🔸نوبت چاپ: اول/ 1399 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنشگری اجتماعی امام رضا(ع) ✔️استاد احمد مبلغی، رئیس شورای دین پژوهان کشور🔻 🔹منزلت اجتماعی اهل بیت (ع) در دوره امام رضا (ع) بیش از هر دوره‌ای مکشوف شد و به ایشان به ارث رسید، در اینجا سخن از منزلت ثبوتی امام نیست، زیرا همه ائمه فارغ از نگاه مرم دارای منزلت ثبوتی و الهی امامت هستند، ولی از زاویه نگاه مردم، این منزلت در دوره امام رضا(ع) بیشتر نمایان شد. کنترل کردن امام رضا(ع) هم به دلیل منزلت اجتماعی امام و احترام ویژه ایشان در نزد مردم بود، لذا مأمون تدبیر کرد تا امام را از حیث فیزیکی در نزد خود نگهدارد و منزلت اجتماعی ایشان را هم به خود ضمیمه کند. 🔸اولین کنشگری امام رضا(ع) تأثیرگذاری بر جامعه از دو طریق بود؛ اول از طریق افراد ذی نفوذ و گروه مرجع اجتماعی و فعال در دربار مامون لذا برخی افراد در حکومت با امام مراوده داشتند؛ همچنین امام از محدثان شیعه و سنی بهره بردند؛ چرا امام رضا(ع) در نقل حدیث، جایگاهی در بین اهل تسنن دارند که بقیه ائمه نداشتند، زیرا محدثان گروه دارای نفوذ اجتماعی بودند و امام با ایشان مرتبط بودند. اهل سنت جایگاه پراعتباری در بحث روایت نسبت به امام رضا دارند؛ امام با آنها زاویه ایجاد نکرد، بلکه با آنها تعامل کرد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k33873 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفتی مصر: باید قانونی برای ممانعت غیر متخصصان از صدور فتوا تصویب شود 🔹شوقی علام در سخنانی اظهار داشت: فتوا و صدور فتوا یک تخصص است و تا حد زیادی نیازمند علم و دانش فراوان است و همچنین نیاز است که مفتی ادله شرعی و ابعاد مختلف آن و پیچیدگی‌های آن را در عصر حاضر بشناسد. بنابراین فتوا یک تخصص است و نیازمند مجوز و اجازه است و نباید شخص غیر متخصص در این زمینه وارد شود. 🔸مفتی مصر تأکید کرد: گفتمان دینی، امروزه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که شاید مهمترین آنها چالش‌هایی باشد که امنیت و آرامش کل جامعه را تهدید می‌کند. لذا مقابله و رویارویی با چنین چالش‌هایی ضرورت دارد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/t44644 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» مکتوب شد ✔️در زمینه اقتصاد اسلامی تاکنون تحقیقات بسیاری به انجام رسیده است؛ با وجود این، در بخش عمده آنها بُعد فقهی ـ حقوقی (فقه الاقتصاد) و در سطحی محدودتر ویژگی مکتبی و نظام‌مند بودن این حوزه مدنظر قرار گرفته است. به دیگر سخن، درباره مبانی علمی اقتصاد اسلامی کمتر پژوهش شده است و در نتیجه، نظریات علمی این شاخه از اقتصاد، در مقایسه با مباحث حقوقی آن، پیشنیه کمتری دارد. بر همین اساس، در کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» تالیف حجت‌الاسلام حسن آقا نظری، چیستی اقتصاد اسلامی به‌صورت جامع در دو بُعد حقوقی و علمی محوریت یافته و مبانی مکتبی بودن، نظام‌مند بودن و علمی بودن آن در سه بخش بررسی شده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q92355 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقها و مجلس خبرگان ✔️سایت مباحثات نوشت: متاسفانه در چند انتخاب میاندوره‌ای که در سال‌های اخیر برگزار شده ‌است شاهد حضور حداقلی کاندیداها که تنها تامین کننده‌ی رقابت قانونی است، بوده‌ایم. این نگرانی اگرچه در حوزه‌های مختلف انتخابی وجود داشته اما برای حوزه‌ی انتخابی قم بسیار بیشتر بوده ‌است. حوزه انتخابی قم در انتخابات میاندوره‌ای سال ۱۴۰۰ و قبل از آن تنها دو کاندیدا برای رقابت انتخاباتی داشت درحالی‌که این حوزه مرکز فقاهت جهان تشیع است و حضور پررنگ فقها در انتخابات خبرگان بسیار پرمعنا و نشان دهنده‌ی میزان انجام وظیفه حوزه‌های علمیه در قبال نظام اسلامی است. حوزه‌ علمیه قم ده‌ها فقیه و استاد سطوح عالی دارد که علاوه بر جایگاه قطعی اجتهاد دارای دغدغه‌ی فقه حکومتی و تعامل جدی فقاهت با مسائل نظام هستند اما هیچ‌گاه برای کاندیداتوری خبرگان اعلام آمادگی نکرده‌اند. این اساتید خود را موظف به ادای دین نسبت به مسائل نظام می‌دانند و طبیعی است براساس جایگاه فقاهتی که دارند تلاش کنند نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ادای دین کنند. جایگاهی که تنها منحصر به فقها و مجتهدان است و به نوعی ورود به این عرصه برای آنان واجب عینی است. اما در سال‌های اخیر روندی در حوزه‌های علمیه حاکم شده‌است که تراز انقلابی بودن فقها را تنها در صدور بیانیه‌های اعتراض و حمایت محدود کرده‌است و... 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w81119 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وضعیت تراث پژوهی در حوزه نجف و عراق ✔️حجت‌‌‌الاسلام جعفر اسلامی، پژوهشگر تراث اسلامی در حوزه علمیه نجف اشرف🔻 پیش از سقوط صدام در مکتبه‌ها و بیوتات علمی عراق چندین هزار نسخه خطی نگهداری می‌‌شده که گاهی به خاطر عدم امکانات و گاهی به خاطر ظلم و ستم‌هایی که در حق شیعیان بوده این نسخ مورد خدشه و خرابی و یا حتی امحاء قرار می‌‌گرفت، بنابراین توجه به نسخ خطی یکی از اولویتها قرار گرفت. در این دو دهه مراکزی که دارای نسخه بودند مانند: مکتبه آیت‌الله ‌سیدمحسن حکیم، مؤسسه کاشف الغطاء، مکتبه کاشف الغطاء، مکتبه علامه امینی، مکتبه العتبه العلویه و… جهشی بی نظیر در زمینه ارائه نسخ خطی خود داشتند و با بروز این مؤسّسات روح علمیِ فوق العاده‌ای به تحقیقات تراثی دمیده شد. در این زمینه عتبات مقدّسه عباسیه و حسینیه دست به افتتاح مراکز مختلف و تخصصی پیرامون تراث زدند و وظیفه هر کدام از این مراکز به احیاء تراث حوزه خود بود، مانند مرکز تراث کربلاء، مرکز تراث الحلّه، مرکز تراث الجنوب مرکز الشیخ الطوسی للدراسات والتحقیق مرکز الإمام الحسن المجتبی علیه السلام و… همچنین مجلات مختلفی با عناوین تراثی نیز مشغول به کار شدند، مانند مجله مخطوطاتنا، مجله تراث کربلاء، مجله الخزانه و… عتبات مقدّسه علویه، کاظمیه و عسکریه را نیز باید به حسب فعالیت‌ها پس از دو عتبه مذکور به شمار آورد که فعالیّت‌های مهم و خوبی را به سرانجام رسانده‌‌اند. در این سالها زمینه همکاری میان محقّقان ایرانی و عراقی نیز به صورت بسیار خوبی فراهم شد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/e11084 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی جرایم علیه شأن و کرامت انسان در یک کتاب ✔️کتاب «جرایم علیه اشخاص؛ شخصیت معنوی» تالیف عباس محمدخانی به بررسی جرایم علیه شأن و کرامت انسان و جرایم علیه آزادی رفت و آمد می‌پردازد. 📚اثر حاضر به بررسی جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص اختصاص یافته است. این جرایم عبارت‌اند از: جرایم علیخ آزادی رفت و آمد و جرایم علیه شأن و کرامت انسان که در بررسی دقیق جرایم مزبور و روشن نمودن حدود هر یک از آن‌ها سعی شده است هیچ مطلبی بدون استدلال بیان نشود. همچنین، با توجه به اهمیت مباحث حقوق جرای عمومی و اینکه بدون ترسیم دقیق مباحث اصلی حقوق جزا، مانند عنصر مادی و روانی، تحلیل اختصاصی جرایم ممکن نخواهد بود، سعی بر آن بوده که مباحث مزبور به دقت بررسی و بسیاری از قواعد کلی حقوق کیفری، ذیل عناصر اختصاصی جرایم تحلیل شود. 👈 معرفی تفصیلی: https://b2n.ir/m11409 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسائل مستحدثه را نمی‌‌توان به وضوح از عموم و اطلاقات به دست آورد/ می‌خواهیم اصول فقه را از مباحث فرضی به کاربردی بکشانیم 🔹حجت‌الاسلام رضا اسلامی، نویسنده کتاب «جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» گفت: یکی از بخش‌های مهم کتاب، قواعد اصولی در سیاقت جدید است؛ در این بخش هدف، بیان قاعده اصولی در بسته‌‌ای کوچک و شفاف است. هدف این بود که اصول فقه را از مباحث فرضی به کاربردی بکشانیم. تأکید ما بر مباحث ظهورشناسی بود. از اقسام ظهور لفظی و فعلی، تأکید بر بحث ظهور الفاظ داشتیم. 🔸عضو هیأت علمی گروه دانش‌های وابسته به فقه در ادامه بیان کرد: دو منشأ برای ظهور یافتیم؛ وضع و قرینه، یکی از محورهای ایجاد نوآوری در علم اصول تجمیع بحث قرینه شناسی است. محور دیگر مسائل مستحدثه است؛ اگر فقه به سمت مسائل جهان معاصر و مسائل مستحدثه توجه کند، همگان متوجه می‌‌شوند که فقه علم زندگی است و زندگی بشر با فقه درهم تنیده است. در بحث تطبیقات مسائل مستحدثه ۷۹ مسئله مطرح شده است. در ظهورات اولیه ۵۹ مسئله و در زمینه ظهورات ثانویه ۲۰ مسئله مطرح شده است. 👈 بخوانید: گزارش نشست علمی «جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»: https://b2n.ir/h71826 🆔 https://eitaa.com/ijtihad