💢«پرونده نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی» در شماره جدید فصلنامه صدرا
✔️سیوششمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با پروندههای ویژهای چون «پرونده نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی»، «پرونده از حکمرانی اقتصاد تا حکمرانی اقتصاد اسلامی» و «پرونده فلسفۀ نظری تاریخ»، همراه با آثار و گفتاری از شخصیتها و فرهیختگان مطرح حوزه و دانشگاه در ۳۰۸ صفحه رنگی چاپ و به بهای ۶۱ هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.
🔻در پرونده «نقد و بررسی الگوی حکمی اجتهادی» میخوانیم:
🔹 «ارزش روش در الگوی حِکمیاجتهادی/ گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه»
🔸«الگوی حکمیاجتهادی؛ انسجام یا ابهام/ گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیّدحسین حسینی»
🔹«الگوی حِکمی؛ رویارویی پرورش و برنامهریزی/ گفتوگو با جمیله علمالهدی»
🔸«مبانی معرفتشناختی «الگوی حکمیاجتهادی»/ حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن پناهی آزاد»
🔹«فرایند شکلگیری فقه نظام اجتماعی بر اساس الگوی حکمی اجتهادی/ حجتالاسلام والمسلمین مجید رجبی»
🔸«حکمت و اجتهاد در علوم اجتماعی/ مهدی عاشوری»
🔹«نسبت فقهالاجتماع و علوم اجتماعی از منظر استاد خسروپناه/ حجتالاسلام والمسلمین مجید رجبی»
🔸«محقّق و مطلوب در الگوی حِکمی اجتهادی/ محسن سلگی»
🔹«کاربرد الگوی حکمیاجتهادی در علوم سلامت/ اکرمالسادات سادات حسینی»
🔸«الگویی برای ادارۀ اسلامی جامعه/ امین طیب طاهر»
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t52961
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرمایۀ اجتماعی روحانیت و انتخابات سیزدهم
✍️استاد مجتبی الهی خراسانی
نقل است که پس از توفیق نهضت تنباکو در اثر فتوای تحریم توسط میرزای شیرازی، ایشان با تأثر به نزدیکان خود فرموده که اکنون دشمن قدرت روحانیت شیعه را فهمیده و کمر به نابودی آن خواهد بست! حتی اگر این نقل قول، ثابت نباشد، گویای آن است که سرمایۀ اجتماعی روحانیت و حوزههای علمیه و قدرت نرم سیاسی آن، سالهاست که از چشم دشمنان پنهان نبوده و نیست.
نمایش عظیم قدرت حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به عنوان یک مرجع دینی، علی رغم همۀ دستاوردهای عظیم آن، گستردگی و تأثیر سرمایۀ اجتماعی روحانیت را بیش از نقاط عطف پیشین تاریخ معاصر ـ از نهضت تنباکو تا جنبش مشروطه، قیام گوهرشاد و نهضت ملی نفت ـ نشان داد و بر حجم توطئه و شدت اقدامات دشمنان افزود.
تخریب فزایندۀ وجهۀ روحانیت و متهم ساختن فعالان و نهادهای حوزی و اعدام و حبس و ترور وسیع علما و فضلای روحانی و کشتار و قتل عام خاندانهای علمی تشیع در این دویست سال، همگی گویای اقدامات وسیع کفر و الحاد جهانی و محافل استکباری و ماسونی به صورت مستقیم یا باواسطۀ وابستگان خود، در کاستن از این سرمایۀ عظیم اجتماعی است.
سوگمندانه باید گفت که ضعف اعتماد به نفس و انفعال در برابر رسانهها در بخشی از بدنۀ روحانیت نیز عاملی است که عمدۀ ناکامیها را متوجه روحانیت، هر نقد و قهری را شاهدی بر دوری روزافزون مردم از حوزه و حوزویان و هر حادثه جزئی و نزاع شخصی را علامت رویگردانی و تقابل بخشی از جامعه با روحانیان تلقی میکند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/b55443
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢مخالفت حوزویان و دانشگاهیان با طرح بانک مرکزی، علمی است/ خودمختاری بانک مرکزی دوای درد نظام بانکی نیست
✔️کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است؛ این طرح هم مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفانی دارد لذا به منظور رفع ایرادات و اعمال نظر کارشناسان، به صورت دو شوری بررسی میشود.
موافقان، ناکارآمدی بانک مرکزی را از دلایل پافشاری خود بر تصویب این طرح بیان کرده و تأکید دارند که بانک مرکزی باید مستقل شود تا دولت نتواند کسری بودجه هر سالهاش را از آنجا تأمین کند. یکی از مخالفان طرح حجتالاسلام جواد عبادی؛ مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات است.
این استاد حوزه علمیه قم معتقد است مستقل کردن بانک مرکزی به شیوهای که نمایندگان مجلس میگویند دوای درد اقتصاد و بانکداری جامعه ما نیست. در همین زمینه گفتگویی با عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه گفتوگویی انجام شده است که در ادامه میخوانید.
👈 اینجا: https://b2n.ir/w12837
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نمونهای از سنت تقریرات نویسی در اصول فقه در سده پنجم قمری
✍️دکتر حسن انصاری
در سنت شیعی سنت تقریر نویسی در فقه و اصول که از دوران شاگردان وحید بهبهانی آغاز شده معمولا برای بهره وری شخصی استادان در مقام تدریس خارج فقه و اصول و تقریر نویسی آن مطالب در صورتی نو از سوی شاگردان به کار میآمد. برخلاف پنجاه شصت سال اخیر عموما تقریرات منتشر نمیشدند.
سنت “تعلیق” در فقه اهل سنت همزمان برای منظور مهم دیگری هم بسیار کارآمد بود: تحدید و تعیین دقیق فروع فقهی و تکثیر آنها به منظور ارائه بحثهای خلاف در ذیل هر مسئله فقهی.
بنابراین ملاک این بود که یک فقیه برای رسیدن به مقام افتاء و یا تدریس “مذهب” باید همه این مسائل که در “تعلیق”ها آمده را به درستی بداند و بتواند “خلاف” و “جدل” آنها را به بحث بگذارد. در واقع کارکردی شبیه کتابهایی مانند عروه در فقه شیعی که در آن مسائل فروع تنظیم و دسته بندی میشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x88772
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه فقهی «نفی ظلم» با توجه خاص به قرآن ارائه شده است/ این نظریه تعارضی با اصول مسلم فقهی ندارد
🔹حجتالاسلام سیفالله صرامی در سومین پیش اجلاسیه «نظریه فقهی نفی ظلم» گفت: برخی میگویند آیا این نظریه شما به ذهن هیچ کدام از فقها نرسیده است؟ پاسخ این است که با تدبر در فقه و تکامل، انسان به این نتیجه میرسد که به اندازه کافی به قرآن به عنوان یک منبع اصلی فقه توجه نشده است و این نظریه بر اساس توجه خاص به قرآن ارائه شده است؛ بنابراین عجیب نیست که به ذهن یک فقیه نرسیده باشد، البته نشانههایی از این نظریه در ذهن فقها وجود دارد که از جمله آنها در نظرات صاحب جواهر است که به توضیحاتی درباره نظریه فقهی ظلم پرداختهاند.
🔸رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا نظریه فقهی نفی ظلم، با قواعد مسلم فقهی قابل جمع است و فقه جدید لازم نمیآید؟ بیان کرد: جواب این مسئله یک حکم ثانوی است و با قواعد دیگر یا اصول مسلم فقهی در تعارض نیست و هیچ تنافی با خلود و جاودانگی احکام به لحاظ زمان و مکان ندارد.
👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/k27738
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرنخهایی جدید برای شناخت شخصیت پیچیدۀ ابوالمفضل شیبانی
✔️یکی از محدثان بسیار پویا در حوزههای حدیثی فریقین، ابوالمفضل شیبانی (درگذشتۀ ۳۸۷ق) است. میراث بسیار گستردهای از روایاتِ وی در منابع روایی امامیه، زیدیه و اهل سنت باقی مانده است. اما از آن جا که او در منابع رجالی امامیه و اهل سنت، تضعیف شده است، در عمل بسیاری از میراث وی به حاشیه رفته است. برای آن که بتوانیم به شناخت دقیقتری از این محدّث بزرگ دست یابیم، علاوه بر آنچه در منابع رجالی آمده است، باید به سرنخهای دیگری که بیانگر گوشههای دیگری از شخصیت اوست، نیز مراجعه نمود. یکی از این سرنخها که شایستۀ بررسی است، بیانهای وی در ذیل احادیث است. در برخی از منابع، ابوالمفضل پس از روایتِ احادیثش، گهگاه نکاتی را ناظر به آنها بیان نموده است که در زمینههایی مانند شناختِ دیدگاه رجالی وی، مذهبِ وی و تعامل وی با دیگر مذاهب، بسیار قابل توجه است.
✍️ متن یادداشت #اختصاصی محمد عافی خراسانی: https://b2n.ir/h14161
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
_ذبیح الله نعیمیان. «مردممداری» در «حکومت ولایی»_. 21. 3. 1400.pdf
216.5K
💢«مردممداری» در «حکومت ولایی»
✍️نویسنده: حجتالاسم ذبیحالله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
حکومت اسلامی بر پایههای مختلفی تکیه میزند. اگر حکومتداری بر اساس مشارکت گسترده و مستمر مردم سامان بگیرد، میتوان گفت که توان چنین حکومتی تضمین کننده اقتدار و استحکام آن حکومت باشد.
در جهان معاصر برخی از کشورهای اسلامی ادعای تأسیس حکومت اسلامی را کردهاند. اما معمولا این حکومتها بر مدار مشارکت و نقشآفرینی مردم سامان نگرفتهاند و از این رو، ماهیتی آشکارا استبدادی و زوالپذیر یافتهاند و یا آن که، با قیافهای شبه دموکراتیک تلاش کردهاند با تمسک به مشارکتهای صوری و غیر واقعی روزگار بگذرانند. اما جمهوری اسلامی ایران را میتوان تبلور مشارکت واقعا گسترده و مداوم سیاسی مردم دانست. به همین جهت است که این الگوی حکومتی با عنوان «مردم سالاری دینی» خوانده میشود.
در این میان این پرسش میتواند طرح شود که دو مفهوم مردم سالاری و ولایت فقیه چه نسبتی دارند و نقش آفرینی مردم در حکومت مبتنی بر سالار بودن و زمامداری مردم را چگونه میتوان تحلیل کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید با فقه جواهری، قراری برای گفتگو بگذاریم!/ پیشنهاد میکنم عللالشرایع جدید نوشته شود/ روح و مذاق شریعت، همان استقراء است
✔️استاد حیدر حب الله در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
مسیر تطور اجتهاد اسلامی و مقتضیات فتح باب اجتهاد موجب میشود که مقوله اجتهاد ربطى به معیارهاى سابق بنحو لزوم نداشته باشد، بلکه همیشه معیارهای سابق مورد اجتهاد مجدّد قرار بدهیم. صرف نظر از این، به نظر بنده تا حدودى میشود با اجتهاد جواهری، نتائج خوبى کسب شود.
ما میتوانیم بر اساس معیارهاى اجتهاد جواهری، اجتهاد مناطی را پرورش و توسعه دهیم، یعنی اجتهاد، به دنبال مناط حکم و همچنین دنبال ما یدور الحکم مداره باشد نه دنبال ما یذکر فی اللفظ والدلیل مداراً فقط، چون چه بسا در دلیل، عنوانى ذکر شود اما مدار واقعی حکم نباشد. باید در یک سلسله بسیار مهمى از قواعد اجتهادى، تجدید نظر کرد و آنها را پیشرفت و بسط داد (هم تجدید نظر، نظری هم تجدید مصداقی).
بهتر است ما دنبال اجتهاد در نصوص باشیم به طوری که نصوص دینی را به چند دسته تقسیم کنیم و روابط این دستهها به خوبی تشخیص دهیم. نباید نصوص تعلیلی، مغفول و مورد فراموشی قرار بگیرد. به نظرم نصوص العلل خیلى بیشتر از این مطالبی است که شیخ صدوق رحمه الله در علل الشرائع ذکر کرده است. بنده پیشنهاد میکنم که یک مؤسسه علمى، کار تدوین علل الشرائع جدید را متکفل شود و آن را مجددا بازنویسی کند.
👈 متن این گفتگوی #اختصاصی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e49778
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌐 پرونده ویژه «شبکه اجتهاد» بهمناسبت سالروز ولادت حضرت امام رضا (علیهالسلام)
✔️با آثار و گفتارهایی از صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه:
🔻حججاسلام والمسلمین و آقایان: سیدجعفر مرتضی عاملی، محمدعلی مهدویراد، یحیی یثربی، محسن الویری، رسول جعفریان، نجمالدین طبسی، مجید معارف، علی نصیری، مهراب صادقنیا، محمدهادی همایون، سید علیرضا واسعی، محمدحسین رجبی دوانی، موسی نجفی، محمود ملکی، سیدمحمدعلی خادمی، محمدرضا جباری، جواد زمانی، حسن امینیفر، اکبر مرادخانی، عباس مصلایی پور، کاوه اسماعیلی، مسلم شهابی، سیدحسین حُرّ، محمدجواد اخگری، رضا نظرزاده، حسن حسینییار و سیده مژگان سخایی.
👈 مشاهده کنید: https://eitaa.com/ijtihad/5112
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌐 پرونده ویژه «شبکه اجتهاد» بهمناسبت سالروز ولادت حضرت امام رضا (علیهالسلام)
✔️ یادداشت:
✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی: https://b2n.ir/a69462
✍️ مبارزه از نزدیکترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادقنیا: https://b2n.ir/n80461
✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/w48717
✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجمالدین طبسی: https://b2n.ir/k57881
✍️ ولایتعهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی: https://b2n.ir/j45717
✍️ فهم تمدنی سیرهی امام رضا علیهالسلام/ محسن الویری: https://b2n.ir/w61495
✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف/ https://b2n.ir/a62015
✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روششناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینیفر: https://b2n.ir/k07155
✍️ افق گشاییهای فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی: https://b2n.ir/b03040
✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور: https://b2n.ir/t23848
✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی: https://b2n.ir/h46283
✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی: https://b2n.ir/u48624
✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی: https://b2n.ir/f35726
✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده: https://b2n.ir/p80080
✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ: https://b2n.ir/q21052
✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری: https://b2n.ir/m65904
✔️ گفتگو:
🔰 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی: https://b2n.ir/n10214
🔰 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی: https://b2n.ir/z51264
🔰 هجرت تمدن ساز/ محمدهادی همایون: https://b2n.ir/e04531
🔰 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی: https://b2n.ir/d71024
🔰 مناظرات امام رضا(ع) ضابطهمند و عقلایی بود/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی: https://b2n.ir/u17713
🔰 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی: https://b2n.ir/b91181
✔️ گزارش:
🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدیراد: https://b2n.ir/w42864
🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری: https://b2n.ir/p91202
🔻 روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی: https://b2n.ir/h33310
🔻 نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری: https://b2n.ir/q73182
🔻 واقعنگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدیراد: https://b2n.ir/y37032
🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد میکند/ موسی نجفی: https://b2n.ir/r52365
🔻 مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینییار: https://b2n.ir/u47986
📸 تصاویر برگزیده از رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع)/ https://b2n.ir/n07839
📽 گزیدهای از بیانات آیتالله خامنهای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال 1365/ https://b2n.ir/t51418
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فراتر از امر بشری»
✔️کتاب «فراتر از امر بشری، نقدی بر دیدگاه سروش و مجتهد شبستری پیرامون وحی» جدیدترین اثر حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۰ روانه بازار نشر شد.
📙در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم: «ما در این اثر، به تبیین و نقد دیدگاه وحیشناسانۀ عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری پرداخته و تلاش کردهایم آنچه غرض اصلی ایشان از طرح دیدگاه وحیشناسانه است، در تبیین و نقد دیدگاههای آنان، مدنظر قرار گیرد. ازاینرو، در این اثر، مباحثی مانند «مبانی و دیدگاههای دینشناختی سروش»، «نقد مجتهدشبستری به قرائت رسمی از دین و دیدگاههای او دربارۀ انقلاب و جمهوری اسلامی ایران» ــ که به ظاهر ارتباط مستقیم با وحیشناسی ندارند ــ ارائه شده و مورد نقد قرار گرفته است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y17255
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺رونمایی از کتاب «خاطرهها از واتیکان و سن پیتر: جهان مسیحیت و غرب را بهتر بشناسیم»
✔️هم زمان با ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام، آئین رونمایی از کتاب «خاطرهها از واتیکان و سن پیتر» به قلم آیتالله محمد هادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و سفیر سابق ایران در واتیکان در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد.
📚این نوشتار در آغاز به معرفی واتیکان و تشکیلات پاپ پرداخته و سپس قسمتی از خاطرات دوران سه ساله سفارت نویسنده در واتیکان را بیان نموده است. این اثر اگر چه مخاطب عام دارد ولی اطلاعات ارزندهای در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
🔹ناشر: انتشارات به نشر
🔸نوبت چاپ: اول/ 1399
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنشگری اجتماعی امام رضا(ع)
✔️استاد احمد مبلغی، رئیس شورای دین پژوهان کشور🔻
🔹منزلت اجتماعی اهل بیت (ع) در دوره امام رضا (ع) بیش از هر دورهای مکشوف شد و به ایشان به ارث رسید، در اینجا سخن از منزلت ثبوتی امام نیست، زیرا همه ائمه فارغ از نگاه مرم دارای منزلت ثبوتی و الهی امامت هستند، ولی از زاویه نگاه مردم، این منزلت در دوره امام رضا(ع) بیشتر نمایان شد. کنترل کردن امام رضا(ع) هم به دلیل منزلت اجتماعی امام و احترام ویژه ایشان در نزد مردم بود، لذا مأمون تدبیر کرد تا امام را از حیث فیزیکی در نزد خود نگهدارد و منزلت اجتماعی ایشان را هم به خود ضمیمه کند.
🔸اولین کنشگری امام رضا(ع) تأثیرگذاری بر جامعه از دو طریق بود؛ اول از طریق افراد ذی نفوذ و گروه مرجع اجتماعی و فعال در دربار مامون لذا برخی افراد در حکومت با امام مراوده داشتند؛ همچنین امام از محدثان شیعه و سنی بهره بردند؛ چرا امام رضا(ع) در نقل حدیث، جایگاهی در بین اهل تسنن دارند که بقیه ائمه نداشتند، زیرا محدثان گروه دارای نفوذ اجتماعی بودند و امام با ایشان مرتبط بودند. اهل سنت جایگاه پراعتباری در بحث روایت نسبت به امام رضا دارند؛ امام با آنها زاویه ایجاد نکرد، بلکه با آنها تعامل کرد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k33873
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفتی مصر: باید قانونی برای ممانعت غیر متخصصان از صدور فتوا تصویب شود
🔹شوقی علام در سخنانی اظهار داشت: فتوا و صدور فتوا یک تخصص است و تا حد زیادی نیازمند علم و دانش فراوان است و همچنین نیاز است که مفتی ادله شرعی و ابعاد مختلف آن و پیچیدگیهای آن را در عصر حاضر بشناسد. بنابراین فتوا یک تخصص است و نیازمند مجوز و اجازه است و نباید شخص غیر متخصص در این زمینه وارد شود.
🔸مفتی مصر تأکید کرد: گفتمان دینی، امروزه با چالشهای بسیاری روبهرو است که شاید مهمترین آنها چالشهایی باشد که امنیت و آرامش کل جامعه را تهدید میکند. لذا مقابله و رویارویی با چنین چالشهایی ضرورت دارد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/t44644
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» مکتوب شد
✔️در زمینه اقتصاد اسلامی تاکنون تحقیقات بسیاری به انجام رسیده است؛ با وجود این، در بخش عمده آنها بُعد فقهی ـ حقوقی (فقه الاقتصاد) و در سطحی محدودتر ویژگی مکتبی و نظاممند بودن این حوزه مدنظر قرار گرفته است.
به دیگر سخن، درباره مبانی علمی اقتصاد اسلامی کمتر پژوهش شده است و در نتیجه، نظریات علمی این شاخه از اقتصاد، در مقایسه با مباحث حقوقی آن، پیشنیه کمتری دارد.
بر همین اساس، در کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» تالیف حجتالاسلام حسن آقا نظری، چیستی اقتصاد اسلامی بهصورت جامع در دو بُعد حقوقی و علمی محوریت یافته و مبانی مکتبی بودن، نظاممند بودن و علمی بودن آن در سه بخش بررسی شده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q92355
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقها و مجلس خبرگان
✔️سایت مباحثات نوشت: متاسفانه در چند انتخاب میاندورهای که در سالهای اخیر برگزار شده است شاهد حضور حداقلی کاندیداها که تنها تامین کنندهی رقابت قانونی است، بودهایم. این نگرانی اگرچه در حوزههای مختلف انتخابی وجود داشته اما برای حوزهی انتخابی قم بسیار بیشتر بوده است. حوزه انتخابی قم در انتخابات میاندورهای سال ۱۴۰۰ و قبل از آن تنها دو کاندیدا برای رقابت انتخاباتی داشت درحالیکه این حوزه مرکز فقاهت جهان تشیع است و حضور پررنگ فقها در انتخابات خبرگان بسیار پرمعنا و نشان دهندهی میزان انجام وظیفه حوزههای علمیه در قبال نظام اسلامی است.
حوزه علمیه قم دهها فقیه و استاد سطوح عالی دارد که علاوه بر جایگاه قطعی اجتهاد دارای دغدغهی فقه حکومتی و تعامل جدی فقاهت با مسائل نظام هستند اما هیچگاه برای کاندیداتوری خبرگان اعلام آمادگی نکردهاند. این اساتید خود را موظف به ادای دین نسبت به مسائل نظام میدانند و طبیعی است براساس جایگاه فقاهتی که دارند تلاش کنند نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ادای دین کنند. جایگاهی که تنها منحصر به فقها و مجتهدان است و به نوعی ورود به این عرصه برای آنان واجب عینی است.
اما در سالهای اخیر روندی در حوزههای علمیه حاکم شدهاست که تراز انقلابی بودن فقها را تنها در صدور بیانیههای اعتراض و حمایت محدود کردهاست و...
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w81119
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وضعیت تراث پژوهی در حوزه نجف و عراق
✔️حجتالاسلام جعفر اسلامی، پژوهشگر تراث اسلامی در حوزه علمیه نجف اشرف🔻
پیش از سقوط صدام در مکتبهها و بیوتات علمی عراق چندین هزار نسخه خطی نگهداری میشده که گاهی به خاطر عدم امکانات و گاهی به خاطر ظلم و ستمهایی که در حق شیعیان بوده این نسخ مورد خدشه و خرابی و یا حتی امحاء قرار میگرفت، بنابراین توجه به نسخ خطی یکی از اولویتها قرار گرفت.
در این دو دهه مراکزی که دارای نسخه بودند مانند: مکتبه آیتالله سیدمحسن حکیم، مؤسسه کاشف الغطاء، مکتبه کاشف الغطاء، مکتبه علامه امینی، مکتبه العتبه العلویه و… جهشی بی نظیر در زمینه ارائه نسخ خطی خود داشتند و با بروز این مؤسّسات روح علمیِ فوق العادهای به تحقیقات تراثی دمیده شد.
در این زمینه عتبات مقدّسه عباسیه و حسینیه دست به افتتاح مراکز مختلف و تخصصی پیرامون تراث زدند و وظیفه هر کدام از این مراکز به احیاء تراث حوزه خود بود، مانند مرکز تراث کربلاء، مرکز تراث الحلّه، مرکز تراث الجنوب مرکز الشیخ الطوسی للدراسات والتحقیق مرکز الإمام الحسن المجتبی علیه السلام و…
همچنین مجلات مختلفی با عناوین تراثی نیز مشغول به کار شدند، مانند مجله مخطوطاتنا، مجله تراث کربلاء، مجله الخزانه و…
عتبات مقدّسه علویه، کاظمیه و عسکریه را نیز باید به حسب فعالیتها پس از دو عتبه مذکور به شمار آورد که فعالیّتهای مهم و خوبی را به سرانجام رساندهاند. در این سالها زمینه همکاری میان محقّقان ایرانی و عراقی نیز به صورت بسیار خوبی فراهم شد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/e11084
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی جرایم علیه شأن و کرامت انسان در یک کتاب
✔️کتاب «جرایم علیه اشخاص؛ شخصیت معنوی» تالیف عباس محمدخانی به بررسی جرایم علیه شأن و کرامت انسان و جرایم علیه آزادی رفت و آمد میپردازد.
📚اثر حاضر به بررسی جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص اختصاص یافته است. این جرایم عبارتاند از: جرایم علیخ آزادی رفت و آمد و جرایم علیه شأن و کرامت انسان که در بررسی دقیق جرایم مزبور و روشن نمودن حدود هر یک از آنها سعی شده است هیچ مطلبی بدون استدلال بیان نشود. همچنین، با توجه به اهمیت مباحث حقوق جرای عمومی و اینکه بدون ترسیم دقیق مباحث اصلی حقوق جزا، مانند عنصر مادی و روانی، تحلیل اختصاصی جرایم ممکن نخواهد بود، سعی بر آن بوده که مباحث مزبور به دقت بررسی و بسیاری از قواعد کلی حقوق کیفری، ذیل عناصر اختصاصی جرایم تحلیل شود.
👈 معرفی تفصیلی: https://b2n.ir/m11409
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسائل مستحدثه را نمیتوان به وضوح از عموم و اطلاقات به دست آورد/ میخواهیم اصول فقه را از مباحث فرضی به کاربردی بکشانیم
🔹حجتالاسلام رضا اسلامی، نویسنده کتاب «جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» گفت: یکی از بخشهای مهم کتاب، قواعد اصولی در سیاقت جدید است؛ در این بخش هدف، بیان قاعده اصولی در بستهای کوچک و شفاف است. هدف این بود که اصول فقه را از مباحث فرضی به کاربردی بکشانیم. تأکید ما بر مباحث ظهورشناسی بود. از اقسام ظهور لفظی و فعلی، تأکید بر بحث ظهور الفاظ داشتیم.
🔸عضو هیأت علمی گروه دانشهای وابسته به فقه در ادامه بیان کرد: دو منشأ برای ظهور یافتیم؛ وضع و قرینه، یکی از محورهای ایجاد نوآوری در علم اصول تجمیع بحث قرینه شناسی است. محور دیگر مسائل مستحدثه است؛ اگر فقه به سمت مسائل جهان معاصر و مسائل مستحدثه توجه کند، همگان متوجه میشوند که فقه علم زندگی است و زندگی بشر با فقه درهم تنیده است. در بحث تطبیقات مسائل مستحدثه ۷۹ مسئله مطرح شده است. در ظهورات اولیه ۵۹ مسئله و در زمینه ظهورات ثانویه ۲۰ مسئله مطرح شده است.
👈 بخوانید: گزارش نشست علمی «جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»: https://b2n.ir/h71826
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بانک، قابل اسلامی شدن نیست/ این ساختار نمیتواند عملیات بانکداری بدون ربا را اجرا کند
✔️حجتالاسلام غلامعلی معصومی نیا، استاد دانشگاه خوارزمی🔻
🔹کسانی که میگویند: نهاد بانک قابل اسلامی شدن نیست، استدلالشان این است که بانکها یعنی اول همان زرگرها و بعد دولتهایی که متکفل این کار شدند، براساس اصول اقتصادی لیبرالیسم حرکت میکردند و این نهاد متناسب با لیبرالیسم اقتصادی است، یعنی سیستم آزادی اقتصادی، رقابت بی حد و حصر، رقابت داروینیستی. معنایش این است که شما اگر بتوانی به هر نحوی سود کسب کنی، به شرطی که خلاف نباشد، قانونی است و راه برایت باز است. سیستم سالاری باشد، طوری نیست. براساس اصالت فرد باشد، براساس مالکیت بی حد و حصر باشد، براساس اینکه کارفرما مالک همه ارزش افزوده کار است، مشکل نیست.
🔸بانک کار ندارد که شما با پول وام چه کار میکنید. بانک وام میدهد و بهره را میخواهد؛ مبلغ، مدت، نرخ. این مقدار پول را برای این مدت و با این نرخ به شما میدهد. مشکل اینجاست که بانک از روز اول بر اساس مبلغ، مدت و نرخ شکل گرفت. اخیراً آیتالله جوادی یک مورد را هم اضافه کردند به نام جریمه تأخیر و اسمش را گذاشتند تسبیحات اربعه بانکها.
🔹قانون به معنای بیان عقود شرعی اشکال ندارد، یعنی ابزارهایی که ذکر شده مثل فروش اقساطی، فروش به شرط تملیک، مضاربه، اینها اشکال شرعی ندارند ولی مشکل اینجاست که اینها را در یک ساختار درستی قرار ندادهاند. اشکال در اجرا هم هست ولی فرع بر اشکال در ساختار است.
👈این گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/e12431
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
43.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 روششناسی فقهی حضرت آیتالله خامنهای
✔️ استاد احمد مبلغی: لحن القول شناسی از طریق قرائت تمام روایات باب و تکوین تلقی از فضای حاکم بر روایات باب یکی از شاخصههای فقه الحدیث در روش فقاهت رهبر معظم انقلاب است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺درس خارج «فقه موسیقی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی
✔️با محوریت کتاب «غنا و موسیقی» حضرت آیتالله خامنهای
⏰ زمان: از اول تیرماه/ ساعت ۹ صبح
🏛مکان: قم، مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین (ع) برمیگردد/ بسیاری از فروعات فقه، جزء موارد تطبیق قواعد فقهی و قوانین کلی اسلام است/ قواعد فقهیه راهگشای حل مسائل نوظهور
✔️استاد عباسعلی زارعی سبزواری، نویسنده کتاب «القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه»🔻
🔹اساساً با مطالعه در احادیث روشن میشود که تفریع و تطبیق فروعات و مسائل فقهی بر قواعد و قوانین کلّی اسلام توسط معصومین به عنوان یک وظیفه برای فقها دین مطرح شده است.
🔸از عصر غیبت، زمان شیخ مفید تا کنون، اصل استناد به قواعد فقهی در کتبی که پیرامون فقه عامّه و خاصّه نوشته شده، یک امر رایج بوده است. زیرا که اصل تأسیس قواعد فقهی به عصر معصومین برمیگردد و بسیاری از قواعد فقهی ابتداءً در متن قرآن کریم و در کلمات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار مطرح شده و تفریع فروع فقهی بر اصول اسلامی در کلامات معصومین، به عنوان یک وظیفه برای فقها بیان شده است.
🔹بسیاری از فروعات فقهی اسلام در ابواب مختلف فقه، فروعی هستند که از موارد تطبیق قوانین کلّی اسلام و قواعد فقهی بر آنها میباشند. میبینیم که فقها توجه و اهتمام ویژهای را از گذشته تا کنون نسبت به قواعد فقه و شناخت آنها و تعیین گسترهی این قواعد و تبیین مفاد این قواعد داشتهاند و توجه و اهتمام آنها یک واقعیت غیر قابل انکار در فقه عامّه و خاصّه است.
🔸خداوند این توفیق را داد تا در خصوص قواعد فقه کتابی جامع از کتب قبلی تدوین کنم که در آن حدود ۲۰۰ قاعده فقهی در ۲۰ جلد مورد بحث قرار گرفته است.
👈 بخوانید: قواعد فقهیه در فقه اهل سنت و فقه امامیه: https://b2n.ir/k83287
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نخستین پیش همایش اندیشههای سیاسی و اجتماعی آیتالله فاضل لنکرانی (ره)
✔️ سخنرانان و موضوعات:
🔹 استادحسینی بوشهری:
🔸«تحلیل شخصیت علمی و انقلابی آیتالله فاضل لنکرانی»
🔹استاد احمد مبلغی:
🔸«آیتالله فاضل لنکرانی امتداد مکتب فقهی امام خمینی(ره)»
🔹 استادحمید پارسانیا:
🔸«اندیشههای اجتماعی آیتالله فاضل لنکرانی»
⏱ زمان: یکشنبه ۶ تیر ۱۴٠٠ از ساعت ۹:۳٠ الی ۱۲:۳٠
🏢 مکان: قم_ میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)- طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الگوی غیرت ملی؛ ۵ نکته درباره نوع رفتار رهبر انقلاب در مواجهه با بحران کرونا
✍️حجتالاسلام سید محمدحسین هاشمیان، عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
اولین و مهمترین و برجستهترین عنصر الگوی مدیریتی رهبر انقلاب در مواجهه با بحران کرونا، عقلانیت، تخصصگرایی و تکیه بر نظر کارشناسی دانشمندان علوم تجربی بود.
در همان اوایل شیوع ویروس کرونا، شاهد بودیم برخی از جریانات در داخل مجموعه حوزوی و دینی، مواضعی را اتخاذ میکردند که زمینهساز اوجگیری بحثهایی پیرامون دوگانه «دین/ دانش» شد.
این در حالی است که شما در رفتارهای رهبر معظم انقلاب، نهتنها هیچ نشانهای از دوگانه دین و دانش نمیبینید، بلکه دین را پشتوانه دانش و دانش را همیار دین میبینید و این نکته بسیار حائز اهمیتی است.
شاهد بودید که وقتی حرمها و زیارتگاهها بنا بر نظر کارشناسان تعطیل شد، عدهای چگونه به این تصمیم اعتراض کردند و چه رفتارهایی را از خود نشان دادند.
در چنین فضایی که عدهای بر اجرای کما فیالسابق مناسک مذهبی و مراسمات دینی پافشاری میکردند و نظرات دانشمندان علوم تجربی را به سخره و استهزا میگرفتند، رهبر انقلاب در برابر این جریان ایستادند و اجازه ندادند سبک زندگی دینی در برابر عقلانیت تجربی قرار بگیرد و الگوی تمامعیاری از پیوستگی زندگی دینی و زندگی علمی و عقلانی را ارائه دادند.
👈 ادامه یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/d22308
🆔 https://eitaa.com/ijtihad