🔺فقه حقوق شهروندی؛ حق بر تابعیت
🎙ارائه دهنده: استاد سید سجاد ایزدهی
🔸ناقد: استاد غلامرضا پیوندی
🔹دبیر: استاد علی شریفی
⏰زمان : یکشنبه 7 شهریور 1400؛ ساعت: 18 الی 20
👈لینک نشست (به صورت میهمان وارد شوید): https://vcpro.ir/riicj2
✅برگزار کننده: پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده اسلام تمدنی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام شیخ الازهر به تولیدکنندگان واکسن در جهان
✔️احمد الطیب در پیامی که در حساب فیسبوک خود منتشر کرده است، گفت: ما با آزمایش سخت انسانی روبهرو هستیم. تنها با همبستگی و ارجیحت دادن به ندای وجدان بیدار، رحمت متصل و عدالت انسانی میتوان بر آن غلبه کرد.
🔻شیخ الازهر از تصمیمگیرندگان در شرکتهای تولیدکننده واکسن خواست در سیاستهای قیمتگذاری و برنامههای توزیع تجدید نظر کنند. وی همچنین از کشورهای ثروتمند خواست برای رفع نابرابری شدید تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که واکسن به فقیرترین و نیازمندترین مناطق میرسد.
🌐المیادین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚منظومه فکری «آیتالله مکارم شیرازی» کتاب شد
✔️کتاب منظومه فکری آیتالله ناصر مکارم شیرازی در 5 بخش و 39 فصل، به همت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به قلم روان حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در ۱۴۰۰ صفحه مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته و آماده چاپ است.
👈 بخوانید: معرفی اثر از زبان نویسنده + تقریظ آیتالله مکارم بر کتاب: https://b2n.ir/z02906
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رجال الحدیث_1.0.apk
6.92M
📱دانلود نرمافزار «رجال الحدیث»
🔺محتوای کتاب «معجم رجال الحدیث» آیتالله خوئی (ره)، در اندروید و آیفون
🔹مشخصات رجالی بیش از پانزده هزار راوی حدیث
🔸قابلیت جستجوی نام راوی، اشتراک گذاری محتوا، و تغییر سایز متن
🔹قابلیت علامتگذاری راویان برای مراجعات بعدی (با علامت ستاره بالای صفحه راوی)
📲 نسخه ios نرم افزار 👇
🌐 apps.apple.com/us/app/رجال-الحديث/id964788934
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️علامه حکیمی «فیلسوف عدالت» آسمانی شد
✔️علامه محمدرضا حکیمی، مرزبان توحید و عدالت، اندیشمند دینی، نویسنده کتاب «الحیاه» و از شاگردان آیتالله شیخ مجتبی قزوینی ساعتی قبل، پس از عمری مجاهدتهای علمی در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.
👈👈بخوانید: مروری بر زندگی و اندیشههای علامه محمدرضا حکیمی: https://b2n.ir/y50920
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام حرف استاد حکیمی در «منهای فقر»: «من انقلابیام»
✔️حجتالاسلام محمدرضا زائری
🔹ویژگی آثار استاد حکیمی بیش و پیش از هر چیز وامداری ایشان از منابع اصیل روایی و احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و این توجه به سرچشمه اصیل معرفت دینی در همه آثار استاد موج میزند. دغدغه جدی ایشان نسبت به روایات اهل بیت(ع) یک رفتار شعاری نیست و بارها پیش آمده که نقل روایت معصومین(ع) از سوی ایشان با جوش و خروش و قطرات اشک همراه بوده است.
🔸حتی یک بار از ایشان شنیدم که تعبیری چنین به کار میبردند که «این روایات را باید غسل کرد و کفن پوشید و نوشت». استاد حکیمی در نقل روایات متعهد است و اولویت را بیش از هرچیز به خدا و دین میدهد و با آنها شروع میکند، در عین حال ثمره این تعهد، موضعگیری منفی سیاسی و عدم تعهد به نظام اسلامی و انقلاب نیست.
🔹استاد حکیمی در منهای فقر نیز مانند آثاری چون تفسیر آفتاب و الحیات نیز زبان به تمجید امام(ره) گشوده و از مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و آن را تأیید کرده است. یکی از تعابیری که خود ایشان روزی به من میگفت این بود که «با خودم عهد کردهام کلمهای که باعث تضعیف این سید اولاد پیغمبر(ص) شود، نگویم».
🔸تعابیر محمدرضا حکیمی در کتاب «منهای فقر» بسیار شبیه به تعبیر «من انقلابیام» رهبر انقلاب است. حکیمی در منهای فقر حرفش این است که «من انقلابیام».
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s52213
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 30 تصویر کمتر دیده شده از علامه حکیمی
👈 مشاهده تصاویر در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/x58919
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
✍بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️نامه امام خمینی به استاد حکیمی در ضرورت آگاه ساختن جامعه
🔻جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته-
... امید است طبقه جوان که به سردیها و سستیهای ایام پیری نرسیدهاند با هر وسیلهای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این وظیفه غفلت نکنند، باشد که مردی یا مردانی بلند همت و غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند.
باید جوانهای تحصیل کرده از این هیاهوی اجانب خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند و در ناملایمات پایدار و جدی و قوی الاراده باشند و از تواصی به حق و تواصی به صبر، که دستوری است الهی، غفلت نکنند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم.
۲۸آبان۱۳۴۸ نجف اشرف- روح الله الموسوی الخمینی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مروری بر زیست علمی و اجتماعی علامه محمدرضا حکیمی
🔻پدرش از بازاریان متدین و متعهدی بود که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود و مادرش از خاندان «مدرس یزدی» که از روحانیون بهنام یزد و مشهد بودند. قدرت فراگیری و استعداد وی چنان بود که همواره مورد عنایت استادانش قرار داشت و در نوجوانی به عربی و فارسی شعرهایی نغز و روان میسرود.
سال ۱۳۴۵ با رضایت استادش شیخ مجتبی قزوینی و به تعبیر خود برای «هجرت الی التکلیف» لباس روحانیت را کنار گذاشت و به تهران رفت و تا ۱۳۵۷ در چند مؤسسه انتشاراتی و فرهنگی تهران به کار پرداخت.
آموختههای دینی وی در مشهد و تربیتی که در محضر استادان این حوزه دیده، به علاوه تجربه کاری که در تهران به هم زده بود، از وی شخصیتی چندوجهی ساخت و این گونه بود که توانست اندیشههای دینی و مذهبی را در محافل فرهنگی روز کشور راه دهد و پلی برای ارتباط میان کانونهای روشنفکری و دانشگاهی و حوزوی باشد.
او که در مکتب شیخ مجتبی قزوینی درس خوانده و با دیدگاههای غروی اصفهانی همسویی داشت، ترویج اندیشههای استادان خود برای جداسازی آموزههای دینی و مذهبی از افکار فلسفی و عرفانی را نیز در برنامه خود قرار داد و با انتخاب عنوان «مکتب تفکیک»، به تئوریزه کردن این دیدگاه پرداخت.
حکیمی در جایی گفته است که «من اشتباهی که شخصیتشکن باشد و عقاید دکتر شریعتی را زیر سؤال ببرد، در آثار دکتر ندیدم». با این حال، دریغ خود را از این که به دلیل اشتغال به نگارش مجموعه «الحیاه» نتوانسته به اجرای این وصیتنامه موفق شود، پنهان نکرده است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b85442
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متن کامل نامه استاد حکیمی به فیدل کاسترو
✔️علامه محمدرضا حکیمی در نامهای ۱۸ صفحهای به فیدل کاسترو به تشریح و تبیین اصول متعالی دین مبین اسلام و قرآن حکیم پرداخته است. محتوای این نامه در معرفی بنیانهای فکری و اعتقادی قرآن کریم و دین مبین اسلام میباشد. نامه او به فیدل کاسترو تاریخی و خواندنی است.
👈متن نامه استاد حکیمی به فیدل کاسترو در مورد اسلام: https://b2n.ir/m71357
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی نماد آرمانخواهی دینی و انسانی
✍️حجتالاسلام محمدرضا یوسفی
🔻در جایی خواندم که به محمدرضا حکیمی لقب فیلسوف عدالت دادند، نمیدانم تا چه حد این حرف درست است اما آرمان و تمام دغدغه حکیمی، عدالت بود.
جلدات ۳ تا ۶ کتاب الحیات به بحثهای اقتصادی پرداخته است. این کتاب، منبعی الهام بخش بود و در تدریس مبانی اقتصاد اسلامی از آن زیاد استفاده کردهام و آن را بارها و بارها خواندم و ذهنم را بسیار درگیرش کردم.
شاید از نگاه برخی، الحیات نوعی نگاه چپگرایانه به دین باشد که در دوران پارادایم سوسیالیسم از جذابیت زیادی برخوردار بود، اما از منطق روش استنطاق، حکیمی پرسشهای زمانه را بر قرآن و متون شیعی عرضه کرد و دریافتهایی از آن را در الحیات به اشتراک گذاشت که بهحق تازگی داشت.
الحیات پردهای از روی برخی آیات برداشت. تبیین وی از ابعاد نظام تکاثری مستند به قرآن کریم فوقالعاده و تازه است.
حکیمی پرده از رخ برخی روایات نیز کنار زد و غبار خاک را از آنان که ۱۴ قرن مغفول واقع شده بودند، زدود.... او مستند به آیات قرآنی و روایات به تقسیمبندی سطوح زندگی از کفاف تا تکاثر پرداخت.
حکیمی نماد آرمانخواهی دینی و انسانی بوده و تلنگری است که هر دردمند نیاز دارد تا بداند آرمانها چیست و ما در کجا ایستادهایم.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m04930
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معرفی کتاب گرانسنگ «الحیاة» به مردم توسط حضرت آیتالله خامنهای در نماز جمعه سال ۱۳۶۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی نامه اعتراضی استاد محمدرضا حکیمی در سال ۱۳۸۸
✔️مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچهها سرگردان است و دومی در کتابها
🔻آبان سال ۱۳۸۸ خورشیدی جشنواره بین المللی فارابی (علوم انسانی) علامه محمدرضا حکیمی در کنار برخی اساتید دیگر برای خدمت 50 ساله به علوم انسانی مورد تجلیل قرار گرفت، حکیمی از دریافت جایزه خودداری و در یادداشتی تلویحا از ضعف عدالت در حیات اقتصادی و کمبود حیثیت و کرامت و آزادی اجتماعی و سیاسی مردم در کشور انتقاد کرد. بازخوانی نامه کوتاه ولی پر معنای این دانشمند متأله و عدالتخواه نستوه، در این روز که دار فانی را وداع گفته، بار دیگر دغدغههای او را پیش روی انسان میآورد.
📝 باسمه الحکیم
اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شدهام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار میرساند که اینجانب در جشنوارهها حضور نمییابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزهای دریافت نکرده است.
همانگونه که پیشتر هم یادآور شدهام، بار دیگر تاکید میکنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی ونامرئی بیداد میکند، برگزاری چنین جشنوارههایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست.
در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت 50 ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتابها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسانها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کر منا بنی آدم).
آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که دربارهاش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچهها سرگردان است و دومی در کتابها»!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محمدرضا حکیمی؛ دفاع دینی از فقرا
✔️از نظر حکیمی، ثمرات یک اندیشه میباید در جامعه نشان داده شود و به کاهش درد جامعه بیانجامد. آنگونه که خود میگفت این دغدغه را از همان ابتدای نوجوانی با خود داشته است.
حکیمی بر این باور بود که اسلام نیز بر این مهم توجه تام داشته و به صِرف بیان حقیقت، بسنده نکرده است. بلکه در اسلام آنچه مهم است، عدالت است. وی مدعی بود که پیامبران تنها مردم را بهحقیقت دعوت نکردهاند، بلکه به عدالت نیز فراخواندهاند. پیامبران فقط از حق و باطل و کفر و دین سخن نگفتهاند، بلکه از عدل و ظلم هم سخن به میان آوردهاند.
وی سپس تفاوت پیامبران را با فیلسوفان و مصلحان در همین مهم میدانست. میگفت که پیامبران بهحقیقت و عدالت توامان دعوت کردهاند بر خلاف فیلسوفان و مصلحان که صرفاً از حقیقت سخن میگویند.
توصیههایی که حکیمی برای اصلاح ساختارهای اجتماعی میکرد نیز از همین دغدغه ناشی میشد. میگفت که فقر و محرومیت مردم میباید همیشه پیش چشم باشد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w70830
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه حکیمی در نگاه اندیشوران
✍️سوگنامهای در بدرقه استاد محمدرضا حکیمی به قلم:
🔻عبدالحسین خسروپناه، مهدی هادوی تهرانی، سید عباس صالحی، جمیله علمالهدی، حسن رحیمپور ازغدی، امیرمهدی حکیمی، سید مصطفی محقق داماد، حداد عادل، احمد واعظی، رضا داوری اردکانی، سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، کاظم قاضیزاده، علی نصیری، محمدرضا یوسفی، محمدرضا زائری، محسن اسماعیلی، سیدمحمد طباطبایی یزدی، مهدی نصیری، سیداحمد حبیبنژاد، سیدمهدی حسینی دورود، فرشاد مهدیپور، هادی خانیکی، محمدرضا قائمینیک، سعید زیباکلام، سید ابوالحسن نواب، سید محمدمهدی رفیعپور، محمدرضا کائینی، حسن طالبیان شریف، شهابالدین حائری شیرازی، اسد امرایی، سید علی سیدان، محمدجواد استادی، محسن فیضی، بهمن دهستانی و ...
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z17867
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم اختصاصی اجتهاد از مراسم تشییع پیکر مطهر علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی و اقامه نماز بر پیکر این اسلامشناس عدالتخواه توسط آیتالله سید جعفر سیدان در حرم مطهر رضوی با حضور علما، فضلا و اساتید حوزه علمیه خراسان
🎞 دانلود نسخه با کیفیت فیلم: https://b2n.ir/q04956
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی، مرد حکمت و رواداری
✍️محمدجواد استادی
🔻در روزگاری که گروهگرایی و تفرق موج میزد، محمدرضا حکیمی آزاد از همه مرزبندیها و منافع مرسوم، شیوه رواداری و همدلی را در پیش گرفت و به پیروی از سیره معصومین علیهم السلام به گفتگوی حقجویانه با اهالی متکثر و متنوع اندیشه و نظر نشست. این روش ویژه او بود که موجب گردید است امروز طیف های گوناگون جامعه از ابعاد مختلف، نسبت به او ارادت و پیوندی عمیق داشته باشند و در سوگ او محزون گردند.
حکیمی دین را به معنای واقعی سازنده زندگی میدانست و زندگی خویش را آیینهای برای بازتاب زندگی برآمده از نگره های دینی قرار داد. عدالت به عنوان عصاره و گوهرهای برآمده از رویکردهای دینی همواره برایش دغدغه ای نه تنها نظری، بلکه عملی بود. او برخلاف بسیاری از نظریهپردازان مشهور عدالت، به آنچه پیرامون عدالت می اندیشید، عمل کرد تا بدانجا که میتوان او را یگانه دردانهای دانست که حقیقتا آنگونه که می اندیشید، زیست.
این دانشمند یگانه حتی در حوزههایی که نسبت بدان نقد و نگاهی متفاوت داشت نیز خود از تسلطی ویژه برخوردار بود. حکیمی که او را مخالف و منتقد فلسفه میخوانند، خود به خولی فلسفه خوانده بود و تدریس میکرد و آنگاه به نقد آن می نشست. هر چند گاهی کژاندیشان و بدسگالان فراسپهر اندیشه با نگاهی تحویلگرایانه رویکرد تفکیکی او را جریانی ضد گفتگو نمایش دادند، در حالی که منش او در عمر بیش از هشتاد سالش گفتوگو بوده است.
👈متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/x43394
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢الحیاه حکیمی منبعی برای تمدن عدالت پایه
✍️بهمن دهستانی
🔻رحلت علامه حکیمی ما را به بازخوانی گرانسنگترین اثر برجایمانده از او موسوعه یا دایره المعارف الحیاه(زندگی) فرا میخواند چرا که بهترین میراث عالمان دین برای مردمان، کُتب حیاتبخش آنان است.
کتاب الحیاه مطابق توصیفی که مرحوم علامه حکیمی از آن در آثار خود بیان میدارد و بر آن تأکید مینماید، مجموعهای است علمی، پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و حدیث شریف گردآوری و تدوین شده است. این گردآوری و تدوین بهگونهای انجام پذیرفته و عنوان گذاری شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را، هم برای فرد و هم برای جامعه نشان میدهد. زندگیای برخاسته از متن مذهب، ارج نهنده به ماهیت والای انسان، شناسنده ماهیت متحول زمان و گراینده به محتوای جدی زندگی و حیات.
در این کتاب به چهار رکن عمده نظر بوده است که مربع کاملی را تشکیل و هدفی عظیم را تبیین میکند. مذهب، انسان، زمان و زندگی ارکان کتاب نفیس الحیاه استاد حکیمی را تشکیل میدهد.
مروری بر تاریخ تمدن و ادیان نشان میدهد که نقاط عطفی در آن وجود دارد که با تدوین و تألیف دایره المعارفهای بنیادین همراه گشته است...آرمان تمدن نوین اسلامی و تلاشها برای جامعه سازی و دولت سازی بر اساس شاخصهای دینی، بدون برخورداری از منابع مرجع که تعاریف قطعی و متکی بر اجتهاد ارائه نماید میسر نیست و دایره المعارف الحیاه از این منظر دارای جایگاه و نقش تمدن ساز برای تداوم حیات انقلاب اسلامی است.
👈یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/h43247
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصاویری از مراسم تشییع و بدرقه پیکر علامه حکیمی در حرم مطهر رضوی
✔️ مراسم تشییع پیکر مطهر علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی، صبح امروز در جوار بارگاه منور ثامن الائمه(ع) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از بست نواب صفوی با رعایت شیوه نامههای بهداشتی شروع و پس از اقامه نماز توسط آیتالله سید جعفر سیدان، در رواق دارالحجه به خاک سپرده شد.
🔰در این مراسم آیتالله سیداحمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در استان، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، آیتالله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و شماری دیگر از علما و اساتید، مسئولان و اقشار مردم حضور داشتند.
👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/a75716
👈مشاهده فیلم: https://b2n.ir/q04956
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢استاد حکیمی تجسم الحیات بود
✔️حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
🔹استاد حکیمی شخصیت متفکری بود که متد تفکر او عمدتاً مبتنی بر قرآن و سنت است و فلسفه اسلامی را پیش آقا مجتبی قزوینی خوانده بود. مطالعاتی درباره برخی مکاتب فلسفی مانند مکاتب سوسیالیستی، مارکسیستی و لیبرالیستی داشت؛ چون که ایشان با جریانهای روشنفکری ارتباط داشت، غیر از ارتباطی که با دکتر علی شریعتی داشت وقتی به تهران میآید با جریانهای چپ آن زمان مانند حمید عنایت ارتباط داشت.
🔸اگر شخصیت مرحوم حکیمی را با کتاب دوازده جلدی «الحیات» تطبیق بدهید، متوجه خواهید شد که چقدر مطالب نو و بروزی را در حوزه بحثهای مختلف مانند اقتصاد، کنز و تکاثر، مواسات، زکات، انفاق و … را با توجه به پرسشهای زمانه، بهصورت تفصیلی به توضیح و تبیین آن پاسخ پرداختهاند؛ بنابراین شخصیت فکری استاد حکیمی یک شخصیت قرآنی و روایی، ناظر به پرسشهای زمانه بود.
🔹برخی افراد شعار عدالت میدهند، منبر میروند و کتاب مینویسند، ولی سوز و درد فقرا را ندارند. حکیمی نسبت به فقرا و نیازمندان جامعه دردمند بود و بههمین خاطر حاضر به دریافت جایزه فارابی نشد؛ چرا که معتقد بود در ابتدا باید به فقرا و دردمندان جامعه پرداخت.
🔸مرحوم حکیمی، جامعۀ فقیر و نیازمند را میشناسد و بدان توجه دارد. صرفاً الحیات ننوشته بلکه دغدغه نیازمندان را دارد و با آنها ارتباط دارد. حکیمی الحیات مجسم بود. اگر بخواهید بدانید زیست و سبک زندگی مرحوم حکیمی چیست، الحیات ایشان را بخوانید.
👈 متن گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/a11609
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
✔️حضرات آیات خامنهای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، وحید خراسانی و جمعی از علما و فضلای حوزههای علمیه در پیامهای جداگانهای ارتحال علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
👈اینجا مشاهده نمایید: https://b2n.ir/u89938
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢بازتاب درگذشت «حکیم خراسان» در مطبوعات
🔖 روز گذشته، روزنامههای کشور همصدا با هم بخشی از جلد خودشان را به درگذشت علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی اختصاص دادند و از نگاه خود برای او تیتر زدند. وطن امروز «صدای سخن عدل» را تیتر زد. «وداع با وصی شریعتی» تیتر روزنامه سازندگی شد و تیتر «سیمای سپید عدالت» به روی جلد روزنامه ایران رفت. جام جم با درج تصویری زیبا از علامه حکیمی تیتر «همیشه در قید حیات» را به روی جلد برد. شرق «مرزبان توحید و فیلسوف عدالت» را تیتر کرد. جوان تیتر «درگذشت اسلام شناس عدالت خواه» را برای جلدش برگزید و تیتر «حکیم عدالت» هم به روی جلد رسالت رفت. «در جستجوی عدالت» تیتر روزنامه فرهیختگان شد و «حکیم عدالت» هم تیتری بود که روزنامه قدس برای جلدش انتخاب کرد. صبح نو تمام صفحه خود را به این حکیم وارسته اختصاص داد «خداحافظی با حکیم خراسان» را تیتر زد.
👈 اینجا ببینید: https://b2n.ir/q02886
🆔https://eitaa.com/ijtihad
🔺واکاوی اندیشههای علامه محمدرضا حکیمی
🎙سخنرانان:
🔹حجتالاسلام دکتر محمد علی مهدویراد با موضوع: زیستن در سایه سار ثقلین
🔸حجتالاسلام دکتر رضا برنجکار با موضوع: الهیات الهی و الهیات بشری
🔹حجتالاسلام دکتر محمد صفر جبرییلی با موضوع: حیات فکری - سیاسی امامان شیعه
🔸حجتالاسلام دکتر محمد علی عبداللهی با موضوع: عینک وحی بر چشمان عقل
⏰ زمان: سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۹ - ساعت ۲۱ الی ۲۳
👈👈 لینک ورود به جلسه: http://vroom.ut.ac.ir/farabi33
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚سیر مطالعاتی پیشنهادی کتب استاد محمدرضا حکیمی
✔️استاد محمدرضا حکیمی در عمر پربرکتش آثار گرانبهایی از خود برجای گذاشت. مجموعه آثارش در معرفی اسلام اجتماعی و حرکت آفرین از دوران جوانی و میانسالی به جامعه عرضه شد که از جایگاه خاص نزد اهل علم و تحقیق برخوردار است.
علامه حکیمی از سویی دیدبان هوشیار و آموزگاری امین برای شریعت بود و از سوی دیگر، دادبان بیدار و فریادگری استوار برای عدالت. توحید و عدالت را خلاصه همه آموزههای وحیانی میدانست و به همین سبب همواره درد دین و مردم را داشت. او جهادی عظیم در تبیین صریح معارف الهی از خود نشان داد که از میان آنها موسوعه عظیم القدر «الحیات» برای ابد بر تارک کارنامه وی خواهد درخشید.
او از سلسله «بیدارگران اقالیم قبله» بود و به چیزی جز «جامعه سازی قرآنی» بر مبنای «عقلانیّت جعفری» نمیاندیشید. از «دانش مسلمین» میگفت و از «سپیده باوران»ی بود که در تب انتظار طلوع «خورشید مغرب» میسوخت و دل به «تفسیر آفتاب» بسته بود. جان مایه «کلام جاودانه» او چیزی جز «پیام جاودانه» کتاب و سنت نبود و «مرام جاودانه» او راهنمای عملی برای سلوک «از زندگی تا ابدیت» به شمار میرود.
اندیشه روشن، بیان نافذ و قلم شگفت انگیز او در این آثار و دیگر آثار وی کم نظیر است و چاره اندیشیهای او برای دردهای روزگارش بسی آموزنده.
👈👈 آنچه در ادامه میآید سیر مطالعاتی پیشنهادی کتب استاد محمدرضا حکیمی است: https://b2n.ir/d29112
🆔 https://eitaa.com/ijtihad