eitaa logo
اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
636 ویدیو
278 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 یک دهه عزاداری در بیوت مراجع 👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/m41234 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کمالِ کمال 📽 مستندی درباره مرحوم آیت‌الله سید کمال فقیه‌ ایمانی(ره) 👈 مروری بر زندگی و فعالیت‌های علمی و اجتماعی: https://b2n.ir/e59665 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتری در اتاقک شیشه‌ای که همه مردم او را ببینند ✔️ مردم‌داری و تواضع مرحوم آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی 🔻کتابخانه مرحوم آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی، در چهارراه شکرشکن اصفهان بود و اتاق ملاقات ایشان هم در جلوی کتابخانه یک اتاقک شیشه‌ای بود که تمام مردم و مسافرانی که از خیابان رد می‌شدند ایشان را پشت یک میز چوبی ساده در اتاقی ساده با ده صندلی برای مراجعان می‌دیدند. زمانی به ایشان گفته شد حاج آقا این کتابخانه به این وسعت، چرا شما دفترتان را در جلوی کتابخانه آن هم در اتاقکی شیشه‌ای که از هر طرف شما را می‌بینند قرار داده‌اید؟! پاسخ داد: من باید در دسترس مردم باشم و اگر اتاقم دیواری داشته باشد که مانع دید مردم باشد، رهگذران نمی‌دانند من هستم و یا نیستم! بنابراین به جای دیوار، شیشه گذاشته‌ام تا هر کس از خیابان رد می‌شود ببیند من اینجا نشسته‌ام و اگر کاری دارد بیاید! آیت‌الله فقیه ایمانی روزی پنج بار و در مجموع چندین ساعت در خدمت مستقیم مردم بود. مردم هم به ایشان بسیار علاقه داشتند. 🌐 حوزه نیوز 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 مراسم تشییع آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی ✔️مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی از علما و فقهای بزرگ حوزه علمیه، روز یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ با حضور مردم و روحانیون از میدان امام(ره) تا چهارراه شکرشکن برگزار و پیکر این عالم ربانی بر اساس وصیت ایشان در کتابخانه امیرالمومنین علیه السلام به خاک سپرده شد./ عکس: ایمنا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رد برخی ادعاهای فقهی درباره مهندسی ژنتیک ✔️استاد علی‌اکبر رشاد🔻 🔹برخی مدعیان حرمت مهندسی ژنتیک و جا به جایی ژن‌ها به آیه‌ای استناد می‌کنند که در آن ابلیس در مقابل خداوند می‌گوید من انسان‌های عاصی را به تغییر خلقت خداوند سوق می‌دهم، لذا جابه‌جایی ژن‌ها را تغییر خلقت و امری ممنوع می‌دانند. بعضی دیگر هم به آخر آیه فطرت اشاره می‌کنند که می‌فرماید «لا تبدیل لخلق الله» و هر جا که مصداقی از تغییر در خلقت تلقی شود آن را بر اساس این آیه جایز نمی‌دانند مثلاً جابه‌جایی ژن‌ها یا تغییر در طبیعت نباتات. 🔸اگر قرار باشد چنین قاعده‌ای را بپذیریم حتی نمی‌توانیم در حوزه زیست فناوری تحقیق کنیم و هرگونه تغییر و تصرفی در انواع ممنوع خواهد بود. ما این قاعده را قبول نداریم و معتقدیم معنای این آیات آن طور که برخی ادعا می‌کنند نیست.... حقیقت این است که نه آیه مورد اشاره و نه دیگر آیات قرآن بر عدم تغییر خلقت به آن معنا که مخالفان فناوری زیستی و جابه‌جایی ژن‌ها ادعا می‌کنند دلالت ندارد و خداوند هیچ گاه امر به محال نمی‌کند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s14037 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚آسیب‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر ✔️کتاب «آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر» نوشته مصطفی فرخی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۸۰ صفحه به چاپ رسید. این اثر پژوهشی میدانی و ملموس در حوزه «آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر» است. بیشتر مباحثی که در پژوهش حاضر بر آن تمرکز شده، پاسخ به تردیدها درباره اثرگذاری این فرضیه است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/n36856 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مبانی(عناصر اساسی) نظام اداری از منظر آموزه‌های اسلام 🎙با حضور اساتید: 🔹علی آقا پیروز 🔸حسین بابایی مجرد 🔹موسی مهدوی 🔸علی نجات بخش 📅 زمان: سه شنبه 2 شهریور ماه 1400 / ساعت 11 تا 13 📡 تحت نرم افزار اسکایپ 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09194760848 (آقای رضایی) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
45.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فقه نظام فراتر از فقه متعارف 🎙بخشی از سخنان استاد محسن اراکی در مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مصرف باقی مانده اموال جمع آوری شده برای عزاداری 🔹سؤال: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌های مراسم عاشورای امام حسین (علیه‌السلام) جمع ‌آوری می‌‌شود، در چه موردی باید خرج شود؟ 🔸جواب: اگر نذر شرعی صورت گرفته تابع نذر است و گرنه می‌‌توان با کسب اجازه از اهدا کنندگان، اموال باقی مانده را در امور خیر مصرف کرد یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگاه داشت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فقه حقوق شهروندی؛ حق بر تابعیت 🎙ارائه دهنده: استاد سید سجاد ایزدهی 🔸ناقد: استاد غلامرضا پیوندی 🔹دبیر: استاد علی شریفی ⏰زمان : یکشنبه 7 شهریور 1400؛ ساعت: 18 الی 20 👈لینک نشست (به صورت میهمان وارد شوید): https://vcpro.ir/riicj2 ✅برگزار کننده: پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده اسلام تمدنی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام شیخ الازهر به تولیدکنندگان واکسن در جهان ✔️احمد الطیب در پیامی که در حساب فیس‌بوک خود منتشر کرده است، گفت: ما با آزمایش سخت انسانی روبه‌رو هستیم. تنها با همبستگی و ارجیحت دادن به ندای وجدان بیدار، رحمت متصل و عدالت انسانی می‌توان بر آن غلبه کرد. 🔻شیخ الازهر از تصمیم‌گیرندگان در شرکت‌های تولیدکننده واکسن خواست در سیاست‌های قیمت‌گذاری و برنامه‌های توزیع تجدید نظر کنند. وی همچنین از کشورهای ثروتمند خواست برای رفع نابرابری شدید تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که واکسن به فقیرترین و نیازمندترین مناطق می‌رسد. 🌐المیادین 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚منظومه فکری «آیت‌الله مکارم شیرازی» کتاب شد ✔️کتاب منظومه فکری آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در 5 بخش و 39 فصل، به همت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به قلم روان حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در ۱۴۰۰ صفحه مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته و آماده چاپ است. 👈 بخوانید: معرفی اثر از زبان نویسنده + تقریظ آیت‌الله مکارم بر کتاب: https://b2n.ir/z02906 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رجال الحدیث_1.0.apk
6.92M
📱دانلود نرم‌افزار «رجال الحدیث» 🔺محتوای کتاب «معجم رجال الحدیث» آیت‌الله خوئی (ره)، در اندروید و آیفون 🔹مشخصات رجالی بیش از پانزده هزار راوی حدیث 🔸قابلیت جستجوی نام راوی، اشتراک گذاری محتوا، و تغییر سایز متن 🔹قابلیت علامتگذاری راویان برای مراجعات بعدی (با علامت ستاره بالای صفحه راوی) 📲 نسخه ios نرم افزار 👇 🌐 apps.apple.com/us/app/رجال-الحديث/id964788934 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️علامه حکیمی «فیلسوف عدالت» آسمانی شد ✔️علامه محمدرضا حکیمی، مرزبان توحید و عدالت، اندیشمند دینی، نویسنده کتاب «الحیاه» و از شاگردان آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی ساعتی قبل، پس از عمری مجاهدت‌های علمی در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت. 👈👈بخوانید: مروری بر زندگی و اندیشه‌‌های علامه محمدرضا حکیمی: https://b2n.ir/y50920 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام حرف استاد حکیمی در «منهای فقر»: «من انقلابی‌ام» ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا زائری 🔹ویژگی آثار استاد حکیمی بیش و پیش از هر چیز وامداری ایشان از منابع اصیل روایی و احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و این توجه به سرچشمه اصیل معرفت دینی در همه آثار استاد موج می‌زند. دغدغه جدی ایشان نسبت به روایات اهل بیت(ع) یک رفتار شعاری نیست و بارها پیش آمده که نقل روایت معصومین(ع) از سوی ایشان با جوش و خروش و قطرات اشک همراه بوده است. 🔸حتی یک بار از ایشان شنیدم که تعبیری چنین به کار می‌بردند که «این روایات را باید غسل کرد و کفن پوشید و نوشت». استاد حکیمی در نقل روایات متعهد است و اولویت را بیش از هرچیز به خدا و دین می‌دهد و با آنها شروع می‌کند، در عین حال ثمره این تعهد، موضع‌گیری منفی سیاسی و عدم تعهد به نظام اسلامی و انقلاب نیست. 🔹استاد حکیمی در منهای فقر نیز مانند آثاری چون تفسیر آفتاب و الحیات نیز زبان به تمجید امام(ره) گشوده و از مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و آن را تأیید کرده است. یکی از تعابیری که خود ایشان روزی به من می‌گفت این بود که «با خودم عهد کرده‌ام کلمه‌ای که باعث تضعیف این سید اولاد پیغمبر(ص) شود، نگویم». 🔸تعابیر محمدرضا حکیمی در کتاب «منهای فقر» بسیار شبیه به تعبیر «من انقلابی‌ام» رهبر انقلاب است. حکیمی در منهای فقر حرفش این است که «من انقلابی‌ام». 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s52213 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 30 تصویر کمتر دیده شده از علامه حکیمی 👈 مشاهده تصاویر در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/x58919 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی ✍بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱ شهریور ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️نامه امام خمینی به استاد حکیمی در ضرورت آگاه ساختن جامعه 🔻جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته- ... امید است طبقه جوان که به سردیها و سستی‌های ایام پیری نرسیده‌اند با هر وسیله‌ای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این وظیفه غفلت نکنند، باشد که مردی یا مردانی بلند همت و غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند. باید جوانهای تحصیل کرده از این هیاهوی اجانب خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند و در ناملایمات پایدار و جدی و قوی الاراده باشند و از تواصی به حق و تواصی به صبر، که دستوری است الهی، غفلت نکنند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. ۲۸آبان۱۳۴۸ نجف اشرف- ‏‎ ‎‏روح الله الموسوی الخمینی‏ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مروری بر زیست علمی و اجتماعی علامه محمدرضا حکیمی 🔻پدرش از بازاریان متدین و متعهدی بود که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود و مادرش از خاندان «مدرس یزدی» که از روحانیون به‌نام یزد و مشهد بودند. قدرت فراگیری و استعداد وی چنان بود که همواره مورد عنایت استادانش قرار داشت و در نوجوانی به عربی و فارسی شعرهایی نغز و روان می‌سرود. سال ۱۳۴۵ با رضایت استادش شیخ مجتبی قزوینی و به تعبیر خود برای «هجرت الی التکلیف» لباس روحانیت را کنار گذاشت و به تهران رفت و تا ۱۳۵۷ در چند مؤسسه انتشاراتی و فرهنگی تهران به کار پرداخت. آموخته‌های دینی وی در مشهد و تربیتی که در محضر استادان این حوزه دیده، به علاوه تجربه کاری که در تهران به هم زده بود، از وی شخصیتی چندوجهی ساخت و این گونه بود که توانست اندیشه‌های دینی و مذهبی را در محافل فرهنگی روز کشور راه دهد و پلی برای ارتباط میان کانون‌های روشنفکری و دانشگاهی و حوزوی باشد. او که در مکتب شیخ مجتبی قزوینی درس خوانده و با دیدگاه‌های غروی اصفهانی همسویی داشت، ترویج اندیشه‌های استادان خود برای جداسازی آموزه‌های دینی و مذهبی از افکار فلسفی و عرفانی را نیز در برنامه خود قرار داد و با انتخاب عنوان «مکتب تفکیک»، به تئوریزه کردن این دیدگاه پرداخت. حکیمی در جایی گفته است که «من اشتباهی که شخصیت‌شکن باشد و عقاید دکتر شریعتی را زیر سؤال ببرد، در آثار دکتر ندیدم». با این حال، دریغ خود را از این که به دلیل اشتغال به نگارش مجموعه «الحیاه» نتوانسته به اجرای این وصیت‌نامه موفق شود، پنهان نکرده است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b85442 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متن کامل نامه استاد حکیمی به فیدل کاسترو ✔️علامه محمدرضا حکیمی در نامه‌ای ۱۸ صفحه‌ای به فیدل کاسترو به تشریح و تبیین اصول متعالی دین مبین اسلام و قرآن حکیم پرداخته است. محتوای این نامه در معرفی بنیان‌های فکری و اعتقادی قرآن کریم و دین مبین اسلام می‌باشد. نامه او به فیدل کاسترو تاریخی و خواندنی است. 👈متن نامه استاد حکیمی به فیدل کاسترو در مورد اسلام: https://b2n.ir/m71357 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی نماد آرمان‌خواهی دینی و انسانی ✍️حجت‌الاسلام محمدرضا یوسفی 🔻در جایی خواندم که به محمدرضا حکیمی لقب فیلسوف عدالت دادند، نمی‌دانم تا چه حد این حرف درست است اما آرمان و تمام دغدغه حکیمی، عدالت بود. جلدات ۳ تا ۶ کتاب الحیات به بحث‌های اقتصادی پرداخته است. این کتاب، منبعی الهام بخش بود و در تدریس مبانی اقتصاد اسلامی از آن زیاد استفاده کرده‌ام و آن را بارها و بارها خواندم و ذهنم را بسیار درگیرش کردم. شاید از نگاه برخی، الحیات نوعی نگاه چپ‌گرایانه به دین باشد که در دوران پارادایم سوسیالیسم از جذابیت زیادی برخوردار بود، اما از منطق روش استنطاق، حکیمی پرسش‌های زمانه را بر قرآن و متون شیعی عرضه کرد و دریافت‌هایی از آن را در الحیات به اشتراک گذاشت که به‌حق تازگی داشت. الحیات پرده‌ای از روی برخی آیات برداشت. تبیین وی از ابعاد نظام تکاثری مستند به قرآن کریم فوق‌العاده و تازه است. حکیمی پرده از رخ برخی روایات نیز کنار زد و غبار خاک را از آنان که ۱۴ قرن مغفول واقع شده بودند، زدود.... او مستند به آیات قرآنی و روایات به تقسیم‌بندی سطوح زندگی از کفاف تا تکاثر پرداخت. حکیمی نماد آرمان‌خواهی دینی و انسانی بوده و تلنگری است که هر دردمند نیاز دارد تا بداند آرمان‌ها چیست و ما در کجا ایستاده‌ایم. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m04930 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معرفی کتاب گرانسنگ «الحیاة» به مردم توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه سال ۱۳۶۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی نامه اعتراضی استاد محمدرضا حکیمی در سال ۱۳۸۸ ✔️مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچه‌ها سرگردان است و دومی در کتاب‌ها 🔻آبان سال ۱۳۸۸ خورشیدی جشنواره بین المللی فارابی (علوم انسانی) علامه محمدرضا حکیمی در کنار برخی اساتید دیگر برای خدمت 50 ساله به علوم انسانی مورد تجلیل قرار گرفت، حکیمی از دریافت جایزه خودداری و در یادداشتی تلویحا از ضعف عدالت در حیات اقتصادی و کمبود حیثیت و کرامت و آزادی اجتماعی و سیاسی مردم در کشور انتقاد کرد. بازخوانی نامه کوتاه ولی پر معنای این دانشمند متأله و عدالتخواه نستوه، در این روز که دار فانی را وداع گفته، بار دیگر دغدغه‌های او را پیش روی انسان می‌آورد. 📝 باسمه ‌الحکیم اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شده‌ام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار می‌رساند که اینجانب در جشنواره‌ها حضور نمی‌یابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزه‌ای دریافت نکرده است. همان‌گونه که پیش‌تر هم یادآور شده‌ام، بار دیگر تاکید می‌کنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی ونامرئی بیداد می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست. در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت 50 ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب‌ها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسان‌ها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کر منا بنی آدم). آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره‌اش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچه‌ها سرگردان است و دومی در کتاب‌ها»! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محمدرضا حکیمی؛ دفاع دینی از فقرا ✔️از نظر حکیمی، ثمرات یک اندیشه می‌باید در جامعه نشان داده شود و به کاهش درد جامعه بیانجامد. آن‌گونه که خود می‌گفت این دغدغه را از همان ابتدای نوجوانی با خود داشته است. حکیمی بر این باور بود که اسلام نیز بر این مهم توجه تام داشته و به صِرف بیان حقیقت، بسنده نکرده است. بلکه در اسلام آنچه مهم است، عدالت است. وی مدعی بود که پیامبران تنها مردم را به‌حقیقت دعوت نکرده‌اند، بلکه به عدالت نیز فراخوانده‌اند. پیامبران فقط از حق و باطل و کفر و دین سخن نگفته‌اند، بلکه از عدل و ظلم هم سخن به میان آورده‌اند. وی سپس تفاوت پیامبران را با فیلسوفان و مصلحان در همین مهم می‌دانست. می‌گفت که پیامبران به‌حقیقت و عدالت توامان دعوت کرده‌اند بر خلاف فیلسوفان و مصلحان که صرفاً از حقیقت سخن می‌گویند. توصیه‌هایی که حکیمی برای اصلاح ساختارهای اجتماعی می‌کرد نیز از همین دغدغه ناشی می‌شد. می‌گفت که فقر و محرومیت مردم می‌باید همیشه پیش چشم باشد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w70830 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه حکیمی در نگاه اندیشوران ✍️سوگنامه‌ای در بدرقه استاد محمدرضا حکیمی به قلم: 🔻عبدالحسین خسروپناه، مهدی ‌هادوی تهرانی، سید عباس صالحی، جمیله علم‌الهدی، حسن رحیم‌پور ازغدی، امیرمهدی حکیمی، سید مصطفی محقق داماد، حداد عادل، احمد واعظی، رضا داوری اردکانی، سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، کاظم قاضی‌زاده، علی نصیری، محمدرضا یوسفی، محمدرضا زائری، محسن اسماعیلی، سیدمحمد طباطبایی یزدی، مهدی نصیری، سیداحمد حبیب‌نژاد، سیدمهدی حسینی دورود، فرشاد مهدی‌پور، هادی خانیکی، محمدرضا قائمی‌نیک، سعید زیباکلام، سید ابوالحسن نواب، سید محمدمهدی رفیع‌پور، محمدرضا کائینی، حسن طالبیان شریف، شهاب‌الدین حائری شیرازی، اسد امرایی، سید علی سیدان، محمدجواد استادی، محسن فیضی، بهمن دهستانی و ... 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z17867 🆔 https://eitaa.com/ijtihad