eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💡ایده‌گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی 🔰نظریه «فقه پیشرفت» ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین عابدی‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ⏰زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبائی(ره) 📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link 🆔 @ijtihad
🔔پذیرش طلاب در رشته «فقه سیاسی» دانشگاه باقرالعلوم(ع) ✅ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون اختصاصی است و داوطلبان قبل از ثبت نام دفترچه راهنما را مطالعه نمایند 👈 https://b2n.ir/u01794 ✅ بعد از مطالعه دفترچه در سایت دانشگاه ثبت نام کنید 👈 http://azmoon.bou.ac.ir/ ✅ ثبت نام آزمون اختصاصی کارشناسی پس از 30 بهمن 1400 آغاز خواهد شد. ✅ آزمون اختصاصی در این دانشگاه صرفا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و دانشگاه در مقطع دکتری تنها از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد. 🆔 @ijtihad
4_5774113286387666205.pdf
1.89M
📑پرونده‌ی «حریم امام» در بزرگداشت مرحو‌م آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤یدالله‌دوزدوزانی 👤مصطفی دوستی‌زنجانی 👤سید حسن خمینی 👤مهدی هادوی‌تهرانی 👤ابوالقاسم علیدوست 👤سیدمجتبی نورمفیدی 📑پرونده چهره‌ها؛ بزرگداشت مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤رضا مختاری 👤رسول جعفریان 👤سید محمد طباطبایی 👤علی‌اکبر مهدی‌پور 🆔 @ijtihad
⚡️برخورد ما با روایات در تفسیر قرآن، محققانه باشد نه احساسی ⚡️تفسیر عیاشی بسیار خوب است، ولی سند ندارد! ⚡️ آیت‌الله شبیری می‌فرمود: تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی🔻 🔹اینطور نیست که با صرف دیدن یک روایت بتوان قرآن را تفسیر کرد. روایت را از جهت سندی و دلالی باید بررسی کرد و رابطه آن را با آیات دیگر مدنظر قرار داد. برخورد ما باروایات در تفسیر قرآن باید بر خورد محققانه باشد نه برخورد از روی احساسات... اینکه تمام شئونات روایات را منحصر کنیم در شأن تبیین نکاتی که قرآن در مقام بیان آن نیست، صحیح نیست. 🔸مراجعه به روایات اهل بیت (ع) باید با اسناد باشد. ما دچار دو جریان افراطی و تفریطی هستیم. بعضی در تفسیر آیات قرآن به روایات مراجعه نمی‌کنند یا حداکثر به عنوان مؤید مراجعه می‌کنند و بعضی تا یک روایت می‌بیینند با همان یک روایت شروع به تفسیر آیه می‌کنند و به بررسی سندی آن نمی‌پردازند. 🔹تفسیر عیاشی بسیار تفسیر خوبی است ولی متأسفانه سند ندارد. طبیعتا در صورتی می‌توان به عبارت‌های آن تمسک کرد که اطمنیان آور باشد. 🔸آیت‌الله شبیری زنجانی -ذیل حدیث لاضرر- می‌فرمود بعضی روایاتی که در تفسیر عیاشی وارد شده همانها در کافی وارد شده ولی متن عیاشی بهتر است و این نشان می‌دهد که ایشان به نسخ معتبرتری از منابع دسترسی داشته و از همینجا گاهی تفسیر عیاشی می‌تواند با توجه به روایت معتبری که در کافی است اعتبار پیدا کند و خصوصیات اختلافی‌‌ای که تفسیری عیاشی دارد که داعی بر کذب آن وجود ندارد معتبر باشد و حتی بر کافی مقدم شود. 🔹ایشان می‌فرمود گاهی روایات ضعیف با روایات معتبر تصحیح می‌شوند و معتبر می‌شوند و حتی روایات ضعیف، معارض روایات معتبر می‌شوند. تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود یا اینکه همین روایت در جای دیگری وارد شده باشد و سند آن بتواند روایت تفسیر عیاشی را معتبر کند و در اختلاف ضبط‌ها، ضبط تفسیر عیاشی را مقدم بداریم. 👈 گزارش نشست «نقش روایات در تفسیر آیات الأحکام»: https://b2n.ir/e75147 🆔 @ijtihad
etekaf1.pdf
1.03M
📚 احکام اعتکاف؛ براساس فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 @ijtihad
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📚 «احکام نموداری اعتکاف» 📌بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه 🆔 @ijtihad
🔔 درس خارج فقه سینما و رسانه‌های تعاملی 👤استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی ⏰ زمان: یکشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🏢مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔 @ijtihad
🔔 شاخص‌های مصلحت در نظام حقوقی خانواده 🎙با حضور: دکتر محمود حکمت‌نیا و حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا 📅 زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه - ساعت ۱۸:۳۰ 🔖 به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور اعطا خواهد شد. 📎حضور مجازی از طریق: vc.isuw.ac.ir/ch/pardis-class18 🆔 @ijtihad
💢نگاهی به دروس خارج فقه سلامت حوزه علمیه مشهد ✔️این نوشتار به اقدامات و فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی در راستای برگزاری دروس خارج فقه سلامت، از برنامه‌های ارزشمند و تحولی حوزه علمیه خراسان در سال‌های اخیر می‌پردازد. 👈درباره اهتمام ویژه‌ حوزه علمیه مشهد به فقه سلامت بخوانید: https://b2n.ir/w64380 🆔 @ijtihad
💢حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» ✍️حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی 🔻حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم ‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/w47557 🆔 @ijtihad
💢جایگاه فقیه در موضوع شناسی احکام از منظر استاد شهیدی­‌پور ✔️اگرچه تأثیر بزرگ شناخت موضوعات احکام محل تردید و شبهه نیست؛ اما اینکه آیا فقهاء هم در این مساله جایگاهی دارند، مساله‌ای مبهم است. از طرفی در رساله‌ها یا استفتائات ‌مباحث متعدّدی در مواردی مانند «وطن»، «کثیر السفر» و امثال آن مطرح شده که نشان می‌دهد در ارتکاز متدیّنان، فقهاء در موضوع شناسی مورد اعتماد هستند. و از طرفی دیگر اندیشمندانی مانند شهید مطهری صراحتاً ذیل بحث از چیستی اسکناس تصریح کرده‌اند این نوع مسائل از سنخ مباحث فقهی نیستند تا فقیه ملزم باشد در مورد آن‌ها نظر دهد. این مساله از منظر استاد محمدتقی شهیدی‌پور هم دور نمانده و ایشان در مباحث فقه معاصر و ذیل بحث ماهیت پول به بررسی آن پرداخته‌اند. موضوع نوشته حاضر نیز ارائه گزارشی مختصر از مطالب این استاد برجسته حوزه علمیه قم است. 👈تقریر حجت‌الاسلام علی بهادرزایی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/p15876 🆔 @ijtihad
🔔 علی علیه‌السلام و انسان معاصر 👤دکتر ناصر مهدوی، اسلام پژوه، روشنفکر دینی و استاد دانشگاه شهید بهشتی امشب مهمان برنامه تلویزیونی سوره است. 📝بخشی از سرمقاله: سال ۱۹۵۶ انتشار کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» نوشتۀ جرج سمعان جرداق مسیحی سروصدای زیادی به پا کرد. او بر این باور بود امام علی الگویی برای همۀ انسانهاست و متعلق به قبیله و طائفه خاصی نیست. علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه بخش‌هایی از سرفصل‌های این کتاب‌اند. نهج‌البلاغه از سوی متفکرین مذهب تسنن مورد توجه قرار گرفته است تا آنجا که صبحی صالح، متفکر اهل سنت نسخه‌ای از نهج‌البلاغه را تصحیح و منتشر کرد و اقبال لاهوری بخش زیادی از شعرهای خود را در مدح و ثنای امام علی سرود. اما جهان شیعه، علی علیه‌السلام را نه تنها به عنوان امام اول، بلکه با تفاسیر و خوانش‌های متفاوتی مورد توجه قرار داده است. 📺 پخش: امشب، سه‌شنبه، ۲۶ بهمن ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌‌ 🆔 @ijtihad
🔔ابعاد فقهی حقوق مخاطب 🎙با حضور استاد احمد مبلغی، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد و دکتر علیرضا پویا ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح 📎 آدرس شرکت در نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi22 🆔 @ijtihad
1001fazilat.pdf
7.97M
📗دانلود کتاب 1001 فضیلت از امیرالمومنین علیه‌السلام ✍️نویسنده: محمدرضا رمزی اوحدی 📖تعداد صفخات: 632 🔻فصل اول: آيات قرآن کريم در شأن امام علی علیه‌السلام در کتب تفسيری اهل سنت 🔻فصل دوم: فضایل امام علی علیه‌السلام در کتب حدیثی اهل سنت 🔻 فصل سوم: فضایل امام علی علیه‌السلام در کتب صحابی و علماء اهل سنت 🔻فصل چهارم: حدیث غدیر در کتب اهل سنت 🔻فصل پنجم: معاویه را بشناسیم 🔻فصل ششم: پاسخ به شبهات و کتاب راهی ديگر براي کشف حقيقت (چاپ عربستان سعودی) 🔻فصل هفتم: شمیمی از گلشن شیدایی 🆔 @ijtihad
🔰بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت ولادت با سعادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام ✔️یادداشت‌ و مقالات🔻 ✍️ فقه سیاسی امام علی آرمان‌گرایی یا واقع‌گرایی/ احمد مبلغی: https://b2n.ir/j70280 ✍️ نگاهی به فقه امام علی (ع) با تأکید بر عناصر احکام حکومتی، رویکرد قضایی و شذوذات روایی/ حسین ناصری مقدم: https://b2n.ir/m08703 ✍️ از استناد به سیره سیاسی امام علی (ع) تا ارائه تصویر چپ‌گرایانه از آن/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/f42310 ✍️ امام علی (ع) و فقه اسلامی/ احمد پاکتچی: https://b2n.ir/k42533 ✍️ حکومت علوی در برخورد با تفکر تکفیری/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/r83172 ✍️ تیغ‌های بی‌تقوایی بر حکمرانی امام‌ علی(ع)/ داود مهدوی‌زادگان: https://b2n.ir/q35731 ✍️ تثبیت استقلال نظام آموزشی امامیه در دوران حکومت امام علی(ع)/ محمدجواد یاوری: https://b2n.ir/n41238 ✍️ رویکرد امیرالمؤمنین(ع) در برخورد با تخلف/ محمدعلی جمالی: https://b2n.ir/t12671 ✍️ بازخوانی حقوق مردم و شیوه‌های اعتراض به حاکمان از منظر امام علی(ع)/ محمد پارسائیان: https://b2n.ir/k71337 ✍️ محورهای ۲۰گانه مشترک میان شیعه و سنّی درباره اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین علی (ع)/ محمدجعفر طبسی: https://b2n.ir/p69066 ✍️ نسخه‌­ای تازه‌­یاب از احادیث امیرالمؤمنین علی(ع)/ محمد عافی خراسانی: https://b2n.ir/j51813 ✍️ نسخه‌‌ای نو یافته از میراث کهن حدیثی شیعه؛ الخطبه القاصعه/ اکبر راشدی‌نیا: https://b2n.ir/d17928 ✍️ نگاهی اجمالی به هنجارهای اخلاقی در نهج‌البلاغه/ علی مهجور: https://b2n.ir/b04087 ✍️ در تکاپوی تکمیل نهج‌البلاغه/ نفیسه دست‌پروری: https://b2n.ir/m83456 ✍️ نهج‌البلاغه از تشیع تا تسنن/ حسن انصاری: https://b2n.ir/y74966 ✔️گزارش و گفتگو🔻 ⚡️نهج‌البلاغه؛ کتاب تراز شیعه؛ ویژگی‌هایی که در سایر کتب حدیثی وجود ندارد/ مهدی مهریزی: https://b2n.ir/q15182 ⚡️براساس دستورات نهج‌البلاغه بر مردم حکومت نکردیم!/ محمد عندلیب همدانی: https://b2n.ir/s57534 ⚡️نهج‌البلاغه، معرف حقوق عمومی اسلامی و بیانگر اولویت حق مردم/ سیدمصطفی محقق داماد: https://b2n.ir/z72914 ⚡️سیره امام علی(ع) در صیانت از بیت‌المال/ محمد سالار: https://b2n.ir/m18371 ⚡️نمونه‌هایی از شدت عدالت حضرت علی(ع) در برابر دست‌اندازان به بیت‌المال/ محمدحسین علی‌اکبری: https://b2n.ir/k93429 ⚡️حقوق مخالفان در سیره امام علی(ع)/ داود فیرحی: https://b2n.ir/b45431 ⚡️نسخه‌ای همیشه‌تازه؛ رویکرد «امام علی(ع)» به حقوق انسان/ سیدمحمد هاشمی: https://b2n.ir/d38652 ✔️کتاب🔻 📚 کرامت و حقوق انسان در نهج‌‍‌‌البلاغه؛ اقتصاد در نهج البلاغه/ استاد محمد حکیمی https://b2n.ir/p94718 📚 اصول کشورداری از نگاه امام علی(ع)»/ توفیق الفکیکی، ترجمه و تحقیق سید محمد ثقفی: https://b2n.ir/y59118 📚 امام علی (ع) و حقوق انسانی/ دکتر حمیدرضا مطهری: https://b2n.ir/a50107 📚 آسیب‌شناسی حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)/ غلامرضا پیشقدم: https://b2n.ir/f50583 📚 شیوه حکمرانی امام علی علیه‌السلام/ علی کریمی: https://b2n.ir/z42573 📚 فقه و نهج‌البلاغه/ محمدحسن قاسمی:https://b2n.ir/x38941 📚 الفقه السیاسی عند الامام علی علیه‌السلام/ ناصر الحلو: https://b2n.ir/m79140 📚 موسوعه ۱۲ جلدی «فقه نهج‌البلاغه علی المذاهب السبعه/ سید نبیل الحسنی: https://b2n.ir/d26181 📚دانشنامه امام علی(ع)، شناخت‌نامه موضوعی امام در شش هزار صفحه: https://b2n.ir/j36400 📚جاودانه‌ تاریخ؛ مرور بیانات رهبر انقلاب در تبیین شخصیت حضرت علی (ع): https://b2n.ir/e02094 📋اطلاع‌نگاشت؛ امیر عدالت؛ خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین(ع) به روایت رهبر انقلاب: https://b2n.ir/d31267 📱دنلود نسخه موبایلی کتاب «نهج‌البلاغه» به همراه شروح و ترجمه و صوت: https://b2n.ir/b32027 🆔 @ijtihad
🔔 روش شناسی اجتهاد در فقه اجتماعی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حمید پارسانیا 📆 زمان: پنجشنبه 28 بهمن 1400، ساعت 9 الی 11 🏢مکان: حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه‌السلام، سالن شهید سلیمانی 📎لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/feghahat 🆔 @ijtihad
🔔عرصه‌های نوین فقاهت؛ نشست ششم «فقه محیط زیست» 👤ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبعلی برجی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) 📅 زمان: چهارشنبه 27 بهمن، ساعت 15 تا 17:30 📎لینک حضور آنلاین: https://b2n.ir/t46846 🆔 @ijtihad
🔔جریان شناسی فقه حکومتی 👤ارائه: استاد علیرضا پیروزمند، قائم مقام و عضو هیئت علمی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم 📅 زمان: چهارشنبه ۲۷ بهمن ساعت ۱۵ 🔻یکی از مهم‌ترین مسائل مسلمانان در تمام اعصار اداره حکومت به روش اسلامی است و این مساله، موضوع اساسی فقه حکومتی است. فقه حکومتی، رویکردی در فقه است که به تمامی مسائل در سرتاسر ابواب فقهی با نگاهی حکومت محور نگاه می‌کند و احکام فقهی را ناظر به حکومت اسلامی استنباط و استخراج می‌نماید. تاریخچه فقه حکومتی بیانگر این است که همیشه میان دین و حکومت ارتباطی برقرار بوده است و سه گانه مردم، فقها و حکومت خود را مستثنی از این امر نمی‌دانستند. نیاز به این رویکرد در عصر ما دوچندان شده است؛ زیرا از سویی حکومتی به عنوان اسلام و دین براساس فقه شیعه برپا شده است و انقلاب اسلامی داعیه‌دار تمشیت عرصه های مختلف بر اساس موازین اسلامی است. از طرف دیگر با تمدنی به عنوان تمدن غربی بر محور سکولاریسم روبه رو هست که خود به عنوان دین و یک مذهب عمل می‌کند و داعیه‌دار به دست گرفتن تمامی جوانب زندگی بشری است. در سال‌های اخیر رویکردهای مختلفی در فقه حکومتی به وجود آمده است که بر اساس تفاوت در فهم و تفسیر مباحثی همچون گستره دین، جایگاه حکومت، جایگاه مردم، حدود تصرفات دین، جایگاه ولایت فقیه و منطقه الفراغ شکل گرفته است. از این رو بررسی نظریات و جریان‌های فقه حکومتی بسیار حائز اهمیت می‌نماید. 👈 در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان: https://instagram.com/canoon_org_?utm_medium=copy_link 🆔 @ijtihad
💢آیت‌الله صافی‌ با خواب و خرافه در تبلیغ دین مخالف بود و میانه خوبی با عرفان و فلسفه نداشت ✔️استاد محسن فقیهی در گفتگویی مطرح کرد: 🔹آیت‌الله صافی با ترویج دین از طریق خواب و خرافه و سخنان غیرمستند مقابله می‌کردند و میانه خوبی با این مسائل نداشتند. برخی افراد کراماتی را نقل می‌کنند که مثلاً کفش جلوی پای فلانی جفت می‌شود و فلان فرد با امام زمان(عج) ملاقات ‌می‌کند، ولی ایشان بهایی به این سخنان نمی‌داد، زیرا کسانی که اهل معنا و معرفت و ملاقات با امام زمان(عج) هستند بیان نمی‌کنند و جار نمی‌زنند و مخفیانه شهوداتی دارند که دیگران ندارند و معمولاً بعد از وفاتشان توسط اصحاب سر آنها بیان می‌شود. 🔸بسیاری از فقها با فلسفه مخالف بودند و الان هم کسانی با همین خط مشی وجود دارند و گاهی مخالفت شدیدی می‌کنند. کسانی مانند آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی به قدری با فلسفه مخالف بودند که فلاسفه را متهم به کفر می‌کردند. از منظر این فقها، بحث وحدت وجود که برخی فلاسفه از جمله ملاصدرا آن را بیان می‌کنند و به معنی یکی بودن وجود خدا با انسان و موجودات و حیوانات و همه آفرینش است، در حقیقت کفر به خداست. البته فلاسفه برداشت خود را متفاوت از فلسفه می‌دانند و آن را توجیه می‌کنند و در مخالفت با دین نمی‌دانند، ولی به هر حال بسیاری از فقها آن را نمی‌پذیرند. 🔹آیت‌الله حکیم در کتاب مستمسک خود آورده است؛ کسی که دم از وحدت وجود بزند، کافر است. البته فلاسفه هم می‌گویند که این آقایان چون فلسفه نخوانده‌اند و با آن آشنا نیستند علیه آن موضع می‌گیرند. کسانی مانند امام(ره) هم چون فقیه و اصولی و حکیم و فیلسوف بودند، تضادی بین فلسفه و عرفان با فقه و سیاست قائل نبود. 🔸فقها حرف و سخنان متقن و مستند را شامل آیات و روایات معتبر می‌دانند و رابطه خوبی با فلسفه و فلاسفه ندارند؛ آیت‌الله صافی هم در زمره کسانی بود که با فلسفه مخالفت می‌کرد و در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی، که مدیریت آن بعد از وفات ایشان برعهده خودشان بود، اجازه تدریس فلسفه نمی‌دادند. درباره عرفان هم اگر بخواهیم به عنوان یک رشته بنگریم، مخالف بود و حتی آن را در حد خرافات می‌دانست، ولی عرفان به معنای معرفت به وجود خدا و توحید و نبوت و معاد و ارادت به اهل بیت(ع) را قبول داشت. عارفی که گوشه انزوا را برمی‌گزید و کاری به کار مردم و تحولات اطراف خود نداشت، مورد تأیید ایشان نبود. به همین دلیل رشته‌ عرفان در مدرسه ایشان تدریس نمی‌شد. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/u04836 🆔 @ijtihad
📸 ۱۲۰ قاب‌ ماندگار از «شیخ الفقهاء» آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی ✔️این تصاویر شامل ۱۲۰ قطعه عکس به انتخاب «اجتهاد» از دیدارهای رسمی و شخصی، دیدارهای مراجع و علما، سخنرانی‌ها، مراسمات و کرسی درس خارج فقه این مرجع بصیر در برهه‌های مختلف است که برخی از تصاویر برای اولین بار منتشر می‌شود. 👈مشاهده کنید: https://b2n.ir/e61595 🆔 @ijtihad
💢مخالفت آیت‌الله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ ایشان به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت ✔️استاد احمد عابدی مطرح کرد: 🔹آیت‌الله صافی همانند مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی بسیار بسیار متدین بود. می‌دانید که متدین بودن یک امر تشکیکی است؛ زمانی ایشان فتوایی درباره درس و بحث فلسفه داد و مخالف با این موضوع بود؛ ولی با این وجود خدمت ایشان می‌رفتم و از عمق جان دست ایشان را می‌بوسیدم و افتخار می‌کنم، چون واقعاً ایشان خیلی متدین بود. 🔸در دوران اخیر فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از مرحوم آقای سید جلال آشتیانی در فلسفه کار کرده و از همه بیشتر در این موضوع تسلط و اصرار داشته باشد؛ آیت‌الله صافی با اینکه مخالف فلسفه بود و آن را قبول نداشت ولی به تمام معنا آقای آشتیانی را دوست داشت و این از روی تدین آیت‌الله صافی گلپایگانی بود. 🔹مرحوم آقای محمدتقی جعفری یک فیلسوف بود؛ اما رابطه آیت‌الله صافی با ایشان چقدر خوب بود. اگر آیت‌الله صافی با مطلبی مخالفت می‌کند از روی تدین است و اگر موافقت هم دارند از روی تدین است. 🔸آقای صانعی رحمه الله علیه خیلی زیاد به آیت‌الله صافی ارادت داشت و می‌گفت: «علت ارادت من این است که آیت‌الله صافی مدتی که در شورای نگهبان بود، می‌دیدم که ایشان چقدر متدین است، یعنی در فعالیت و کارهای سیاسی و مربوط به حکومت و نظام ذره‌ای هوای نفس وجود ندارد. 👈گزارش اجتهاد را بخوانید: https://b2n.ir/s77620 🆔 @ijtihad
💢آیت‌الله صافی گلپایگانی به‌مثابه سندی برای نظام، حوزه و مردم ✔️ نگاهی به سبک مرجعیت و پاسخ به برخی ابهامات در گفتگوی «اجتهاد» با استاد مجتبی الهی خراسانی🔻 🔹فقدان آیت‌الله صافی گلپایگانی، نه فقدان یک شخص بلکه فقدان سرمایه و میراثی عظیم است. ایشان علاوه بر شیخوخیت، سند فقها و مجتهدین و سندی متقن برای نظام، حوزه علمیه و مردم بودند. 🔸آیت‌الله صافی دیپلماسی عمومی را در خیلی از مجموعه‌‌های نظام پیش بردند. در بحث‌‌های مربوط به درگیری هند با مسلمانان، مسئله شیعه ستیزی در پاکستان، مسئله کشمیر، مسئله بوسنی، مسئله آذربایجان و بحرین؛ عملاً بخشی از دیپلماسی عمومی تشیع را بدون هزینه‌‌های دستگاه دیپلماسی دولتی پیش بردند. 🔹در مسئله طالبان موضع ایشان اصلاً تغییر نکرد. وقتی نظام می­‌تواند به طالبان بگوید «همین‌قدر که شما را تحمل می‌کنیم باید خدا را شکر کنید»، که یک دیپلماسی فعال‌تر همانند واکنش‌های مراجع جلوتر رفته باشد. 🔸در فضایی خاص که اساتیدی نشست‌هایی را اعلام کردند، ایشان حاضر شدند جلسات نشست دوره‌ای اساتید در بیت ایشان برگزار شود و در عین حال آیت‌الله صافی تأکید کردند که باید بر انقلاب و مسائل حوزه‌‌های علمیه تحفظ شود. حمایت ایشان در حفظ استقلال نسبی اساتید در نظام آموزشی حوزه مؤثر بود. 🔹عزت و استقلال حوزه برای ایشان خیلی مهم بود. می‌فرمودند: «امام تأکید‌‌ می‌کردند حوزه باید مستقل باشد و این حوزه مستقل است که می‌تواند انقلاب را حفظ کند. حوزه اگر وابسته به حکومت باشد، دیگر حکومت را‌‌ نمی‌تواند حفظ کند؛ لذا حوزه مستقل‌‌ می‌تواند انقلاب را حفظ کند.‌‌» 🔸در دیدارها پشتیبان معنوی مربیان و مبلغان بودند. اگر دقت کرده باشید نوع پشتیبانی ایشان هم طوری نبود که ادعای راهبری داشته باشند در حالی که برخی با پشتیبانی و مداخلات خیلی کمتر، ادبیاتشان ‌طوری است که گویی صاحب حوزه‌‌ها هستند! 🔹گاهی اشخاص، خاطرات و وصایای خاصی از برخی علما را به عنوان کرامت بازگو می‌کردند، ایشان با خنده‌ی صریح و نرم می‌فرمود: این که گفتید کرامت نیست و خلاف سیره اهل‌بیت (ع) است، لذا شما هم جایی نقل نکنید. ایشان نسبت به معارف اهل‌بیت (ع) بسیار اهتمام داشتند، اما هرگز ندیدم که عوام‌گرایی را ترویج کنند. 🔸برای ایشان درد مردم مهم بود؛ از مراجعی بود که طی هفته، دو روز دیدار عمومی داشت، همه‌‌ می‌آمدند و اصلاً وقت قبلی‌‌ نمی‌خواست و محصور نبود. استفتائات را شخصاً می‌د‌یدند؛ ایمیل‌‌ها را شخصاً رؤیت می‌کردند و اصرار داشتند بر اینکه اگر کسی ضدیت با روحانیت دارد و ایمیلی اهانت‌آمیز ارسال می‌کند، همان‌‌ها را‌‌ هم بخوانند. 🔹آیت‌الله صافی از پرنفوذترین مراجع معاصر بودند؛ سبک مرجعیت همین است. ما از زاویه خودمان‌‌ نمی‌توانیم همه مسائل و ارتباطات را تحلیل کنیم. مراجع چون جنبه پدری دارند طبعاً باید سماحت پدری داشته باشند. مثل جایگاهی که رهبر انقلاب نسبت به دیگر مسئولان دارند. 🔸بعضی از مواقع یادمان‌‌ می‌رود که برخی از کارها، کارویژه ولی‌فقیه است. نباید خیلی راحت هر صحبتی کرد. مگر ما چقدر ارتباط داریم که منظور همه را متوجه می‌شویم و همه مصالح انقلاب را درک می­‌کنیم و تشخیص می‌دهیم! سخن آخر را رهبری فرمودند که ایشان را مرجع بصیر نامیدند. 👈متن کامل این گفتگوی صریح را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a61777 🆔 @ijtihad
💢از استناد به سیره سیاسی امام علی (ع) تا ارائه تصویر چپ‌گرایانه از آن ✔️توجه و استناد انقلابیون به سیره سیاسی امام علی علیه‌السلام، از جنگ جمل به این سوی، همواره در منابع تاریخی منعکس شده است. از قرن سوم، از عهد نامه اشتر به عنوان یک متن سیاسی یاد و مورد استفاده قرار گرفته و بعدها در دوره صفوی و قاجار تا انقلاب اسلامی و پس از آن، چندین ترجمه و شرح برای آن نوشته شده است. در آستانه انقلاب، تصویر سیاسی تازه‌ای از امام ارائه شد که تا اندازه‌ای تحت تأثیر افکار افراطی و چپ قرار داشت. 👈در این مقاله استاد رسول جعفریان مروری بر این مسائل کرده است: https://b2n.ir/f42310 🆔 @ijtihad
💢محورهای ۲۰گانه مشترک میان شیعه و سنّی درباره اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین علی (ع) ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، استاد حوزه علمیه قم در نوشتاری به «محورهای ۲۰ گانه مشترک میان شیعه و سنّی درباره اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین علی (ع)» پرداخته است. 👈بخوانید: https://b2n.ir/p69066 🆔 @ijtihad
💢احیای امر اهل‌بیت(ع) با «جهاد تبیین»؛ پاسخ به سه سؤال اساسی ✍️برات‌محمد هدایتی 🔻«احیای امر»، یکی از مهم‌ترین دستورات ائمه علیهم‌السلام به شیعیان است که در دوره‌ای از تاریخ نسبت به آن تأکید بیشتری داشتند و روایات فراوانی را غالباً با تعبیر «اَحیُوا اَمرَنا» و «رَحِمَ اللَّهُ مَن أَحیا اَمرَنا» بیان فرموده‌اند.‌ آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات اخیر خود، با ذکر بستر تاریخی صدور این روایات، «جهاد تبیین» را تفسیر آن بیان‌ کردند و فرمودند: «هیئت، محل جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیُوا اَمرَنا» این نکته‌ بسیار مهم استفاده می‌شود.» در این یادداشت به تبیین این روایات پرداخته و به سه سؤال اساسی زیر پاسخ می‌دهیم: ۱. منظور از امر و احیای آن چیست؟ ۲. احیای امر چگونه انجام می‌پذیرد؟ ۳. آیا امروز هم امر ائمه علیهم‌السلام نیاز به احیا دارد؟ شایان ذکر است، مجموع این روایات از جهت سندی، معتبرند و در جای خود مورد بحث قرار گرفته است. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/z92690 🆔 @ijtihad
💢عدالت اجتماعی و انقلاب اسلامی؛ چه باید کرد؟ ✍️دکتر محسن اسماعیلی 🔻انقلابی که این روزها را به عنوان سالگرد پیروزی‌‌اش گرامی داشته‌ایم خجسته و پر برکت تر از آن است که بتوان توصیف کرد. امام عزیز و به حق پیوسته ما در آغاز وصیت نامه سیاسی- الهی خود شهادت داده‌اند که: «اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیون‌ها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیون‌ها مسلمانان و مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن ازعهده قلم و بیان والاتر و برتر است» و البته معلوم است که مسئولیت ماهم برای قدرشناسی و پاسداری ازآن به همین اندازه سنگین است. برای ادای این تکلیف دشوار چه باید کرد؟ 👈بخوانید: https://b2n.ir/b23383 🆔 @ijtihad
💢تشخیص موسیقی حرام بر عهده مکلف است یا فقیه؟/ دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای درباره غنا ✔️در نشست «فقه موسیقی» تبیین شد؛ 🔹تشخیص مصالح و مفاسد بر عهده مکلف است یا فقیه. در خود این مسئله یک اتفاق نظر وجود ندارد که تشخیص موضوع بر عهده مکلف است یا فقیه و تشخیص مکلف امری شخصی است یا نوعی است مثلا یک نفر زود به طرب می‌آید، یک نفر دیر به طرب می‌آید. در تشخیص موضوعات خصوصا مصادیق موضوعات عرفی خود مکلف مسئولیت دارد ولی مکلف به دلایل مختلف توانایی این کار را ندارد، مثل اینکه مفهوم موسیقی را کشف کند و نظر عرف را بگیرید و بعد خودش تشخیص دهد این موسیقی مصداق غنای حلال است یا حرام. این کار، کار سختی است. از اینجا به تشخیص نوعی می‌رسیم. تشخیص نوعی معیار خوبی باشد. ضمنا ما در حوزه تشخیص موضوعات قائلیم به دلیل شرایط سخت تشخیص موضوعات نیازمند دستیارانی هستیم که هم می‌توانند فقیه را یاری کنند و هم مکلف را. 🔸رهبری درباره موسیقی حدود هفتاد جلسه تدریس کردند. ایشان از پراندگی حرف‌های لغت‌شناسان به این نتیجه می‌رسند که غنا یک معنای عام دارد و یک معنای خاص. معنای عام غنا همان صوت آوازخوانی انسان است که مشتمل بر ترجیع باشد ولو اینکه آن ترجیع و تحریر با صدای بدی بیان شود و به مذاق یک نفر خوش نیاید. به معنای خاص غنا صوت موزون دارای ترجیع و تحریر و لذت‌بخش است. وقتی ما به متون روایات نگاه می‌کنیم باید غنا را بر کدام معنا حمل کنیم؟ 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p95800 🆔 @ijtihad
🔔 نهاد دین و حکمرانی در ایران 🎙حکمرانی فقهی و ادراک عدالت جنسیتی/ ارائه: حجت‌الاسلام مهدی شجریان 🎙مصلحت در حکمرانی؛ دیدگاه اهل سنت/ ارائه: مختار جعفری 🎙مشارکت سیاسی در حکومت اسلامی، مبانی و گونه‌ها/ ارائه: حدیثه داودی 🎙حکمرانی ملی؛ حلقه مفقوده حکمرانی ایرانی/ ارائه: دکتر احمد بستانی ⏰ زمان: 28 بهمن 1400، ساعت 11 تا 12:40 🖇لینک ورود به نشست: https://xn--vc-ube.khu.ac.ir/govern-%DB%B4/ 🆔 @ijtihad
💢تأملی در حکم قتل فرزند توسط مادر از منظر فقه اهل‌بیت(ع) ✔️حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی اگرچه اکثریت فقهای امامیه قائل به قصاص مادر در قتل عمدی فرزند هستند لکن ضمن رد ادله ابراز شده از جانب آنان می‌توان دیدگاه مخالف قصاص را برگزید و آن را موافق احتیاط دانست که بر این مدعا می‌توان از دو راه بهره جست: الف. استناد به روایات باب «لایقاد الوالد بولده» از آنجا در بسیاری موارد واژه «والد» شامل پدر و مادر‌ می‌شود مگر این که قرینه‌ای در بین باشد. ضمن این که اکثریت فقهای اهل سنت روایت مذکور را که از پیامبر نیز نقل شده را شامل مادر نیز می‌دانند. ضمن این که استعمال لفظ مذکر (مثل «والد») در زبان عربی در مورد مونث نیز حقیقت است و نه مجاز. ب. تمسک به قاعده درء و قاعده احتیاط در دماء و نفوس البته در قاعده علی المبنی که قاعده درء شامل موارد شبهه حکمیه و قصاص هم می‌شود. 👈 گزارش کرسی ترویجی «قتل فرزند توسط مادر در فقه امامیه»: https://b2n.ir/w97729 🆔 @ijtihad
💢نقدی به یادداشت «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک» ✍️محمدجواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی 🔻برادر گرامی جناب آقای مهدی نصیری در یادداشتی با عنوان «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک» چنان شتاب‌زده و از روی هیجان نکته‌هایی را پیرامون انقلاب اسلامی و سازوکار رهبری آن عنوان کرده‌اند که مخاطب ناآشنا و عمومی‌تر را دچار کژفهمی می‌کند. به همین مناسبت نگارنده این یادداشت نکته‌هایی را پیرامون ادعاهای طرح‌شده در این یادداشت بازبینی می‌کند تا شاید زمینه اصلاح را فراهم آورد. این نقد را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d60019 🆔 @ijtihad