💢جوهره فقه نظامساز، ارتباطات و روابط و مناسبات است/ قوه فرهنگ به قوای سهگانه افزوده شود
✔️استاد علیاکبر رشاد:
🔹ما مانند سکولارها نمیتوانیم نظامسازی کنیم و هر فعل مؤمن تابع حکم شرعی است... جوهره فقه نظامساز، فقه ارتباطات و روابط و مناسبات است؛ فقه فردی به شرط شیء و فقه جامعه و جوامع به شرط پیوند و رابطه با دیگران و روابط بینالمللی و … است؛ رسالههای عملیه فقه فرد به شرط لا است یعنی یک فرد چگونه اعمال فردی شرعی خود را انجام دهد ولی فقه نظام اینطور نیست... معتقدم ساختار فقه نظامساز باید متناسب با زمان امروز تولید شود که بنده تلاش کردم آن را در ۱۵۰ باب ارائه کنم.
🔸امروز قدرتها با ابزار فرهنگ و با ذهن و رسانه مردم جهان را مدیریت میکنند و سبک زندگی خودشان را به دنبال آن به دنیا صادر میکنند لذا امور فرهنگی کشور باید از دست دولت جدا و یک قوه مستقل تبدیل شود. البته برخی از دستگاههای فرهنگی طبق این قاعده زیرنطر رهبری هستند ولی این کفایت ندارد و به نظر بنده ضرورت ایجاد قوه فرهنگی در کنار قوه مجریه و مقننه و قضائیه از واجبات است همچنین امر به معروف و نهی از منکر هم باید زیر نظر این قوه فرهنگی باشد. امور امنیتی و اطلاعاتی هم باید قوه مستقلی داشته باشد و زیرمجموعه قوای دیگر نباشد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68631
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهی میخواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد/ وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست
✔️استاد سیدمحمدمهدی میرباقری:
🔹ما فقهی میخواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد و در ذیل آن هم ساختارها ساخته و هم متحول میشوند لذا ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست و تکامل حیات اجتماعی هم جزء ماموریتهای فقه است.
🔸اگر فلسفه فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلیترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت.
🔹باید دنبال احکامی باشیم که تامین از عقوبت را برای ما فراهم میکند یعنی کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیتالله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است.
🔸اگر نتوانیم مفهوم پرستش را فراوری کرده و توسعه دهیم، فقه وارد حیات و عرصه اجتماعی هم نخواهد شد؛ بنابراین رسالت آن فقه سرپرستی اجتماعی در ذیل نظامات تاریخی است که فقط معصومین عهدهدار آن هستند و ایشان نسبت به تاریخ ولایت مطلقه اجتماعی دارند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68631
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«همهدانها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹گاهی به اینجا میرسد که فقه طراحی نظامات اجتماعی و اجرایی میکند؛ راحت صحبت کنم، ما چند نفر در کشور داریم که در تمام فنون و مهارتها و علوم و مدیریتها تخصص دارند و رسانه هم در حد وسیع در اختیار آنان است و وقتی بحث رسالت فقه میشود طوری سخن میگویند که گویی قرار است فقه جزئیات برنامهها و اجراها را هم مشخص کند و مثلا میگویند اگر دنیا خلق پول و چک دارد حوزه چه کرده است؟
🔸شاخههایی که امروز برای فقه در حوزه درست شده است و بعضا برای آن مقاله و کتاب نوشتهاند را بنده به فال نیک نمیگیریم. ما به نام فقه نظامساز و حکمرانی نباید باری بر دوش فقه بگذاریم که رسالت آن نیست؛ ما باید بحث علمی توسط متخصصان، نه همهدانها که زیاد داریم و در همه چیز اظهارنظر میکنند و رسانه هم دارند، داشته باشیم و اگر قرار است با عنوان فقه نوپیدا و معاصر انقساماتی صورت بگیرد باید حسابشده باشد و دقیقا بفهمیم چه انتظاراتی از فقه وجود دارد.
🔹شاید شوخی تلقی کنید ولی شاهد برخی تقسیمبندیها مانند فقه اموی و فقه حسینی و ... هستیم و باید ببینیم چه مقدار این حرفها رسالت فقه است؛ ما باید تکلیف خودمان را با عناوین فقه تمدنی، فقه حکمرانی و ... دقیقا روشن کنیم و متکفلان حوزه و اندیشمندان در قم و تهران باید روی واژههایی که به کار میبرند دقت کرده و متوجه حساسیتها باشند و باری روی فقه نگذاریم که اگر فردا فلان چیز گران شد بگویند خب فقه است و فقه هم ناتوان است.
👈ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=68631
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جامع الرواه و رافع الاشتباهات | دوره 8 جلدی
✔️جامع الرواة موسوعه رجالی بزرگی است که اسامی و القاب و کنیه و نام پدران راویان براساس الفبا و یک خاتمه در ده فایده در آن ذکر شده و نیز منتخب کتاب که اسانید تهذیب و استبصار را با توجه به مشیخه و فهرست بررسی میکند در پایان فایده هشتم بیان گردیده است. در واقع، این کتاب شرح گونهای است بر «تلخیص المقال استرآبادی»، زیرا تراجم رجال آن را ذکر و بررسی و مشترکات را از هم تفکیک و با مراجعه به اسناد کتب حدیث، وضعیت کسانی که به عنوان راوی یا مروی عنه در کتب اربعه ذکر شده اند، روشن نموده است.
🖊 محقق اردبیلی
📝 مصحح: محمدباقر ملکیان
💰قیمت با تخفیف: 1.280.000 ت
🚫 قیمت روی جلد 1.600.000 ت
🔗 لینک خرید کتاب: https://taraef.ir/product/jame-al-rovat/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار چهارمین شماره دوفصلنامه «مطالعات فقهی»
✔️چهارمین شماره دوفصلنامه مطالعات فقهی به همت انجمن علمی پژهشی فقه و اصول معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها منتشر شد.
📖در این شماره، پنج مقاله با موضوعات فقهی از جمله مقاله «بررسی حکم فقهی تشکیل خانواده» تألیف معصومه نفیسی راد، مقاله «نقش عرف در احکام شرعی مربوط به زینت» نوشته کوثر مقیمی حاجی و مریم طوسی، مقاله «تبیین و بررسی حقوق و چالشهای مصرفکنندهی خدمات در قلمرو فقه و حقوق» به قلم زهرا سادات سرکشیکیان، مقاله «بررسی سند و گستره قاعده نفی غرر» تألیف زینب طلابکی و مقاله «معناشناسی عدالت در فقه شیعه» نوشته زهرا محمدی به چاپ رسیده است.
📌اساتید و پژوهشگران میتوانند مقالات علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به نشانی ned@jz.ac.ir ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای ۳۲۱۱۲۳۴۲-۳۲۱۱۲۴۰۰ تماس بگیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«احکام و آثار اجاره رحم در فقه فریقین
✔️مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کتاب «احکام و آثار اجاره رحم در فقه فریقین» نوشته رقیه قاهری را منتشر و در اختیار مخاطبان قرار داد.
نا باروری یا عدم امکان باروری، چه بسا خانوادههایی را در آستانه فروپاشی قرار میدهد. علم پزشکی این امکان را برای زوجین نابارور مهیا میسازد که به عنوان یکی از راههای درمان ناباروری از رحم اجارهای استفاده کنند. این کتاب با مراجعه به منابع فقهی، پزشکی و حقوقی مذاهب مختلف اسلامی، به ارائه مباحث و نظرات مختلف در این موضوع پرداخته است.
کتاب «احکام و آثار اجاره رحم در فقه فریقین» در ۱۶۴ صفحه به صورت قطع رقعی در سال ۱۴۰۱ از سوی ناشر تخصصی زن و خانواده منتشر و در اختیار مخاطبان و محققان قرار گرفته است. علاقه مندان با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مرکز نشر هاجر به نشانی https://hajarpub.ir/ می توانند این کتاب را تهیه کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔عصرانه علمی «بررسی فقهی نظریه زیست شهر اسلامی»
🎙با ارائه: دکتر عباس جهانبخش، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مدیر اندیشکده زیست شهر اسلامی
⏳ زمان: چهارشنبه ۲ آذر، بعداز نماز ظهر و عصر
🏛 مکان: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، طبقه ۳، اتاق ۳۱۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست تخصصی «روش استخراج مبانی و مناهج فقهی» با تطبیق در آثار شیخ انصاری
🎙ارائه:حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، (محقق، نویسنده و استاد خارج فقه و اصول)
📆 زمان: چهارشنبه ۲ آذر، بعد از نماز ظهر و عصر
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه امام حسین (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نظر حضرت آیتالله خامنهای در مورد کاشت ناخن و دریافت دستمزد در قبال آن
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺عیادت نماینده رهبر انقلاب از آیتالله شبیری زنجانی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی (عصر دوشنبه) از طرف رهبر معظم انقلاب در بیمارستان محل بستری آیتالله شبیری زنجانی حضور یافت و از ایشان عیادت کرد.
محمدیگلپایگانی ضمن ابلاغ سلام رهبری به آیتالله شبیری، در جریان آخرین وضعیت درمانی ایشان قرار گرفت و برای بهبود و سلامتی این مرجع تقلید دعا کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریانشناسیِ علمیِ کلینی؛
🔺کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است
✔️جریانشناسیِ محدثان و راویان کُهَن، امری با ثمرات علمی فراوان است؛ بخصوص اگر آن محدث «کلینی» باشد و آن راویان، روات مورد علاقهی کلینی. «اجتهاد» برای تحقق این امر با دکتر سید محمدهادی گرامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشسته است.
او که متخصص قرآن و حدیث و شرقشناسی است و تلاقیهای فکری در جهان اسلام را پژوهیده، بیان میکند: «نجاشی، کلینی را بزرگ امامیه ری در زمان خودش توصیف کرده. گویا بعد از برقی برجستهترین شخصیت حدیثی ری را باید کلینی بدانیم. واقعیت این است که ما اطلاعات صریح و گستردهای حول تعلق جریانی کلینی نداریم. اما به نظر میرسد کلینی از حلقه برقی و نزدیک به مفضل است. او سعی کرد مسائل حاشیهای را کنار بگذارد و به همین دلیل مورد مدح بوده؛ اما این سبب نمیشود تبار جریانیاش را فراموش کنیم.»
👈 متن گفتگوی «اجتهاد» با مدیرگروه پژوهشی «مطالعات حدیثی شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=68644
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺 حکم شرعی فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔برگزاری گنگره بین المللی أمناء الرسول؛ توسعه گفتمان دو حوزه نجف و قم
✔️با تجلیل از مقام علمی و محقق بصیر؛ آیتالله سید محمدمهدی موسوی الخرسان
⏰زمان: پنجشنبه، سوم آذرماه ۱۴٠۱، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۲
🕌مکان: قم، مدرسه علمیه امام موسی کاظم (علیه السلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تفاوت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مدنی با نگاه دینی (در چیستی و کارکرد)»
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی
📆 زمان: پنجشنبه، سوم آذرماه ۱۴٠۱، ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان)
🔗لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «نسبت نظریه فقه نظام با مسائل حکمرانی دینی»
🎙ارائه: حجّتالاسلام کمیل قنبرزاده، مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر عجل الله
📎همراه با مباحثه و پرسش و پاسخ اساتید و پژوهشگران
⏱ زمان: پنجشنبه، ۳ آذر ساعت ۱۶
🏢مکان: قم،خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی ۱۱، پلاک۵
🔗لینک شرکت مجازی جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/governance
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان مقالات دوفصلنامه «در مسیر اجتهاد»
✔️مدرسه علمیه عالی نواب در نظر دارد با استفاده از اندیشهها و نظرات اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در جهت تقویت، توسعه و ارتقاء فقه و اصول گامی شگرف بردارد. بدین وسیله از تمامی اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه دعوت به عمل می آید مقالات خود را به این دو فصلنامه ارسال نمایند.
📙موضوعات فراخوان
🔰روش شناسی فقه و اصول و رجال
🔰مکاتب فقهی، اصولی و رجالی
🔰تطبیقات فقهی، اصولی و رجالی
🔰مسائل نو پدید فقهی، اصولی و رجالی
👈شیوه ارسال مقالات: سایت نشریات حوزه علمیه خراسان به نشانی: http://dmi.journals.hozehkh.com/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«تغییر متون درسی در صدسالگی حوزه»، در بوته نقد و بررسی
✔️حجتالاسلام مهدی رستمنژاد، طرح تغییر متون درسی حوزه را «آزمایشی» دانست و گفت: از تعدادی اساتید به صورت مستقیم یا با نامه دعوت شد ولی برخی پاسخ ندادند، عدهای گفتند ما را معاف کنید، برخی هم حاضر به کمک شدند ولی گفتند نام ما در هیچ سندی نیاید و برخی هم بین راه رها کردند. حجتالاسلام ملکزاده نیز با بیان اینکه استادان حوزه در جریان تغییرات قرار نگرفتند و اقناع نشدند، بیان داشت: چرا این طرح به نام یکنفر در حوزه تمام شد؛ آیتالله شبزندهدار شخص بسیار محترمی هستند ولی چون افکار عمومی حوزه به خوبی اقناع نشد در فضای عمومی و اساتید حوزه این باور ایجاد شده است که این طرح ماحصل اندیشه آیتالله شبزندهدار و تعدادی از شاگردان ایشان است و تمام حوزه با این عرض و طول و این همه استاد و طلبه تحت نظر مجموعه دفتر فقه معاصر بودهاند.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=68653
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گفتگوی اساتید با مدیر حوزههای علمیه در باب طرح تحول متون آموزشی
✔️برخی از اساتید حاضر در دیدار با مدیر حوزههای علمیه، ضمن این مطلب که ما قصد ملتهب کردن حوزه را نداریم و نیت همه رشد و بالندگی حوزه است، پیشنهاد دادند: از آنجایی که این طرح را «آزمایشی» قلمداد کردهاید و بهواسطه مشکلاتی که در محتوا و اجرای طرح تحول متون آموزشی هست، فعلاً طرح را تعطیل نمایید و آن را در روند کارشناسی بگذارید. ما حاضریم گروههای مختلفی از اساتید را در اختیار شما قرار دهیم تا آن را بررسی کنند و بعد از بررسی این طرح، در نیم سال دوم یا در سال آینده، با موافقت مراجع عظام اجرا شود.
👈 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=68665
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تلقی نائینی از سلطنت، حکومت مدرن نیست
✔️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی:
🔹در دولتی که قدرت متمرکز وجود ندارد و نهادهای مختلف حضور دارند سخن از چگونگی تقسیم قدرت است نه کیفیت استیلای سلطان. مرحوم نائینی سلطنت را به دو قسم پیشگفته تقسیم کرد که نوع تملیکیه همان استبدادی و مالک رقاب بودن است. البته کسانی چون شیخ اسماعیل غروی محلاتی هم تقسیمبندی از سلطنت ارائه کرده که اندیشه وی مورد توجه نائینی هم بوده است. محلاتی گفته سلطنت یا مشروط و محدود به قانون و یا مستقل و پادشاهی منفرد است و این هم یا الهیه و شرعیه یا مطلقه مستبده است؛ یعنی او ابتدا سلطنت را به مطلقه و مشروطه تقسیم نمیکند بلکه او سلطنت را یا مشروطه و یا مستقله میداند و این دو بخش دارد یا شرعی است یا مطلقه مستبده است.
🔹فاضل ترشیزی در رساله خود تقسیم چندگانه دارد و گفته است حکومت معصوم، حکومت شورایی، مطلقه استبدادی، جمهوری و جمهوری دینی جهانی. برخی مشروعهخواهان، خواهان سلطنت بودند و اینکه چرا چنین عقیدهای داشتند باید تبیین و درک شود. بر این اساس، محلاتی سلطنت مشروطه را در عرص ولایت شرعیه و امارت الهیه میداند ولی مرحوم میرزای نائینی با تقسیمبندی خود، مشروطیت را امتداد ولایتیه در نظر گرفته یعنی ابتدا مقام عصمت، بعد نواب عام و فقها و اگر نبود مشروطیت از دو طریق نهادها و قانوان اساسی و این دو تلقی با هم فرق دارند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68662
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیتشناسی الگوریتم اجتهاد
✔️استاد عبدالحمید واسطی در این نوشتار در پی یافتن پاسخ این مسئله است که: آیا میتوان روشهایی را که فقیهان در استنباطات خود به کار میبرند، با جزئیاتی که در ذهن فقیه میگذرد، کشف کرد و شبیهسازی نمود؟ اگر میتوان، چگونه؟
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68649
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ir.riqh.reader.apk
10.17M
📱دانلود نرمافزار اندروید دارالحدیث
📚 کتب پژوهشگاه قرآن و حدیث (دارالحدیث)
📌امکانات: دانشنامهها، کافی دارالحدیث و ... (۳۵۴ جلد کتاب با امکان مطالعه و جستجو و یاداشت برداری)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تقریرات درس خارج فقه استاد مددی.rar
2.42M
📚تقریرات درس خارج فقه «استاد سیداحمد مددی» به صورت موضوعی
✍️به نگارش یکی از فضلای درس، سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶
📗بیع
📘بیع مصحف
📙خراج و مقاسمه
📕اخذ اجرت بر واجبات
📒جوائز السلطان و عماله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره تاريخ علم اصول فقه
✍️محمدباقر ملکیان
در تاريخ علم اصول فقه تا کنون چيز جامع و کاملی نوشته نشده است، و آنچه نوشته شده (عليرغم اين که تعدادش هم زياد نيست) تاريخ علمای اصولی است و رديف کردن کتابهای اصولی آنها بر اساس تاريخ، و نه تاريخ علم اصول.
به هر حال، در تاريخ علم اصول اين امور بايد مورد توجه قرار گيرد:
۱. توجه به تطوّر مباحث علم اصول در دورههای مختلف
مثلاً اين که در دورهای بحث قياس و استحسان در کتب اصولی شيعه مطرح بوده، ولی بعدها اين مباحث کنار گذاشته شده است، و يا بالعکس در دورهای استصحاب چندان مطرح نبوده، و بعداً در کتب علم اصول وارد شده است. اين امور (البته مباحث کلی وکليدی و الا با تمرکز روی مباحث جزئی، چيز چندانی دستگير ما نمیشود) بايد به دقت مورد کنکاش قرار گيرد.
۲. توجه به تطور و چينش مباحث علم اصول
اگر فهرست موضوعات عدة الأصول و کتاب کفاية الأصول را با هم مقايسه کنيم میبينيم تغييرات زيادی در چينش مباحث علم اصول اتفاق افتاده است. برای بررسی تاريخ علم اصول بايد ديد اين تطورات در چه دورههايی و چرا صورت گرفته است.
۳. توجه به تطورات استدلالات در مباحث علم اصول
مثلاً در دورهای استدلالات استصحاب، عقلی وعرفی است، اما در دورههای متأخّر، ادلّه روائی، مستند عمده قائلين به حجّيت استصحاب است. آيا اين تطور استدلال به خاطر نزاع با اخباریهاست که بی توجه به به مباحث اصولی بوده اند، و اصولیها میخواستند با استدلال به روايات، اخباریها را در مقابل اصول فقه به کرنش وادارند، يا چيز ديگری دخيل بوده است؟
طبيعتا برای هر بحث بايد کتب مهم و محوری و جريان سازهم معرفی شوند، و نيز اشخاص و جريانهای فکری تأثير گذار بر تطور علم اصول (مثل جريان اخباری گری) به تفصيل مورد بررسی قرار گيرند.
البته در اوضاع وشرايطی که نه عده شيخ طوسی مورد توجه است و نه الذريعه سيد مرتضی و نه مفاتيح الاصول سيد مجاهد و نه.... اميدی به نوشتهای چشمگير در تاريخ علم اصول نيست، مگر آن که فيض روح القدس مددی فرمايد؛ وبعونه تيسّر کلّ عسير.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا امروز نفوذ کلمه «مرجعیت» در کشور کم شده است؟
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹مرحوم آیتالله خوانساری به عنوان مرجع تقلید در تهران، درس خارج میفرمود. ایشان کتاب مصباح الهدای مرحوم حاج شیخ محمدتقی را سر درس میآورد یا خودش میخواند و یا دیگری بعد هم نظرات تحقیقی خود را ذکر میکرد. اینقدر بزرگان ما خالی از هوای نفس بودند. ما الآن که میخواهیم از آقای خوئی یا امام خمینی مطلبی در کتابهایمان نقل کنیم، میگوئیم بعض المعاصرین، یعنی اینقدر غرور علمی در بعضی از ما وجود دارد که این بزرگان را با یک تعبیر غیرمناسب ذکر میکنیم و حال آنکه مشی این بزرگان، باید برای ما درس باشد.
🔸در مورد بزرگان خیلی مراقبت کنید، حتی اگر به یک مرجع یا بزرگی نقد و اشکال سیاسی دارید، با احترام بگوئیم و از تعابیر خفیف و موهون استفاده نکنید. یکی از علل ضعف روحانیت این است که ما احترام بزرگان خود را حفظ نکردیم، چرا امروز نفوذ کلمهی مرجعیت و مراجع در کشور کم شده؟ برای اینکه از خود ما شروع شد، ما حرمت اینها را رعایت نکردیم، در گذشته اینطور نبود لااقل طلبهها تعبد محض داشتند ولی الآن اینطور نیست.
🔹میخواهید انتقاد کنید، بگوئید این مطلب به نظر ما درست نیست، مثلاً این مرجع بزرگوار باید این را میفرمودند. اما اینکه در کنارش اهانت و چند تعبیر سخیف ذکر کند در زندگی و رشد علمی ما تاثیر بسیار بدی میگذارد و توفیقات ما سد میشود، خدا ابواب علم و معنویت را به روی ما باز نمیکند و توفیقاتمان از دست میرود.
👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68680
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایت آیتالله شیخ جواد تبریزی از روابط آیتالله حکیم و آیتالله خوئی
✔️شیخ عبدالحمید بنابی ضمن خاطرهای به نقل از آیتالله شیخ جواد تبریزی درباره رابطه آیات عظام حکیم و خوئی میگوید: آیتالله میرزا جوادآقا تبریزی فرمود: «در اوج زعامت و مرجعیت آیتالله حكیم، آقای خویی به عنوان بزرگترین استاد حوزهی علمیهی نجف شناخته میشد و شاگردان بسیار ممتاز و بزرگی داشت و حوزهی درسیاش بینظیر و خود ایشان نیز مورد توجه خاص و عام بود، اما مرجع عامه نبود.
یک روز به من گفت: «حس میكنم عدهای میخواهند بین من و آقای حكیم اختلاف و شكاف ایجاد كنند و این به ضرر من، او، حوزه و اسلام است. میخواهم به محضر آقای حكیم بروم و پیش چشم همگان به ایشان بگویم كه شما زعیم حوزه هستید و من ارادت قلبی به شما دارم و در اختیار شما هستم. هر وقت خواستید درسها دایر شود، من درس را آغاز میكنم، هر وقت هم اراده كردید تعطیل شود، اطاعت میكنم. البته هیچ نیاز مادی هم به شما ندارم، اما در حوزهی علمیهی نجف فقط امر شما مطاع است!».
آیتالله میرزا جواد تبریزی فرمود: «من با تأكید به آیتالله خویی گفتم: «بلی، آقا شما حتماً پیش آقای حكیم بروید و صحبت كنید، این اقدام شما خیلی خوب و بجاست». سپس آیتالله خویی به محضر آیتالله حكیم رفت و همان مطالب را به ایشان گفت و آن توطئهای را كه برخی اطرافیان میخواستند علیه مرجعیت بچینند، خنثی كرد. بعد از آن، آیتالله حكیم همواره میگفت: «آقای خویی واقعاً مرد مؤمنی است!».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad