eitaa logo
اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
658 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد کاشت ناخن و دریافت دستمزد در قبال آن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺عیادت نماینده رهبر انقلاب از آیت‌الله شبیری زنجانی ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی (عصر دوشنبه) از طرف رهبر معظم انقلاب در بیمارستان محل بستری آیت‌الله شبیری زنجانی حضور یافت و از ایشان عیادت کرد. محمدی‌گلپایگانی ضمن ابلاغ سلام رهبری به آیت‌الله شبیری، در جریان آخرین وضعیت درمانی ایشان قرار گرفت و برای بهبود و سلامتی این مرجع تقلید دعا کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریان‌شناسیِ علمیِ کلینی؛ 🔺کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است ✔️جریان‌شناسیِ محدثان و راویان کُهَن، امری با ثمرات علمی فراوان است؛ بخصوص اگر آن محدث «کلینی» باشد و آن راویان، روات مورد علاقه‌ی کلینی. «اجتهاد» برای تحقق این امر با دکتر سید محمدهادی گرامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشسته است. او که متخصص قرآن و حدیث و شرق‌شناسی است و تلاقی‌های فکری در جهان اسلام را پژوهیده، بیان می‌کند: «نجاشی، کلینی را بزرگ امامیه ری در زمان خودش توصیف کرده. گویا بعد از برقی برجسته‌ترین شخصیت حدیثی ری را باید کلینی بدانیم. واقعیت این است که ما اطلاعات صریح و گسترده‌ای حول تعلق جریانی کلینی نداریم. اما به نظر می‌رسد کلینی از حلقه برقی و نزدیک به مفضل است. او سعی کرد مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذارد و به همین دلیل مورد مدح بوده؛ اما این سبب نمی‌شود تبار جریانی‌اش را فراموش کنیم.» 👈 متن گفتگوی «اجتهاد» با مدیرگروه پژوهشی «مطالعات حدیثی شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=68644 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺 حکم شرعی فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔برگزاری گنگره بین المللی أمناء الرسول؛ توسعه گفتمان دو حوزه‌ نجف و قم ✔️با تجلیل از مقام علمی و محقق بصیر؛ آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان ⏰زمان: پنجشنبه، سوم آذرماه ۱۴٠۱، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۲ 🕌مکان: قم، مدرسه علمیه امام موسی کاظم (علیه السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تفاوت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مدنی با نگاه دینی (در چیستی و کارکرد)» 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 📆 زمان: پنجشنبه، سوم آذرماه ۱۴٠۱، ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان) 🔗لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «نسبت نظریه فقه نظام با مسائل حکمرانی دینی» 🎙ارائه: حجّت‌الاسلام کمیل قنبرزاده، مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر عجل الله 📎همراه با مباحثه و پرسش و پاسخ اساتید و پژوهشگران ⏱ زمان: پنجشنبه، ۳ آذر ساعت ۱۶ 🏢مکان: قم،خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی ۱۱، پلاک۵ 🔗لینک شرکت مجازی جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/governance 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان مقالات دوفصلنامه «در مسیر اجتهاد» ✔️مدرسه علمیه عالی نواب در نظر دارد با استفاده از اندیشه‌ها و نظرات اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در جهت تقویت، توسعه و ارتقاء فقه و اصول گامی شگرف بردارد. بدین وسیله از تمامی اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه دعوت به عمل می آید مقالات خود را به این دو فصلنامه ارسال نمایند. 📙موضوعات فراخوان 🔰روش شناسی فقه و اصول و رجال 🔰مکاتب فقهی، اصولی و رجالی 🔰تطبیقات فقهی، اصولی و رجالی 🔰مسائل نو پدید فقهی، اصولی و رجالی 👈شیوه ارسال مقالات: سایت نشریات حوزه علمیه خراسان به نشانی: http://dmi.journals.hozehkh.com/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«تغییر متون درسی در صدسالگی حوزه»، در بوته نقد و بررسی ✔️حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، طرح تغییر متون درسی حوزه را «آزمایشی» دانست و گفت: از تعدادی اساتید به صورت مستقیم یا با نامه دعوت شد ولی برخی پاسخ ندادند، عده‌ای گفتند ما را معاف کنید، برخی هم حاضر به کمک شدند ولی گفتند نام ما در هیچ سندی نیاید و برخی هم بین راه رها کردند. حجت‌الاسلام ملک‌زاده نیز با بیان اینکه استادان حوزه در جریان تغییرات قرار نگرفتند و اقناع نشدند، بیان داشت: چرا این طرح به نام یک‌نفر در حوزه تمام شد؛ آیت‌الله شب‌زنده‌دار شخص بسیار محترمی هستند ولی چون افکار عمومی حوزه به خوبی اقناع نشد در فضای عمومی و اساتید حوزه این باور ایجاد شده است که این طرح ماحصل اندیشه آیت‌الله شب‌زنده‌دار و تعدادی از شاگردان ایشان است و تمام حوزه با این عرض و طول و این همه استاد و طلبه تحت نظر مجموعه دفتر فقه معاصر بوده‌اند. 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=68653 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گفتگوی اساتید با مدیر حوزه‌های علمیه در باب طرح تحول متون آموزشی ✔️برخی از اساتید حاضر در دیدار با مدیر حوزه‌‌های علمیه، ضمن این مطلب که ما قصد ملتهب کردن حوزه را نداریم و نیت همه رشد و بالندگی حوزه است، پیشنهاد دادند: از آنجایی که این طرح را «آزمایشی» قلمداد کرده‌اید و به‌واسطه مشکلاتی که در محتوا و اجرای طرح تحول متون آموزشی هست، فعلاً طرح را تعطیل نمایید و آن را در روند کارشناسی بگذارید. ما حاضریم گروه‌های مختلفی از اساتید را در اختیار شما قرار دهیم تا آن را بررسی کنند و بعد از بررسی این طرح، در نیم سال دوم یا در سال آینده، با موافقت مراجع عظام اجرا شود. 👈 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=68665 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تلقی نائینی از سلطنت، حکومت مدرن نیست ✔️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی: 🔹در دولتی که قدرت متمرکز وجود ندارد و نهادهای مختلف حضور دارند سخن از چگونگی تقسیم قدرت است نه کیفیت استیلای سلطان. مرحوم نائینی سلطنت را به دو قسم پیش‌گفته تقسیم کرد که نوع تملیکیه همان استبدادی و مالک رقاب‌ بودن است. البته کسانی چون شیخ اسماعیل غروی محلاتی هم تقسیم‌بندی از سلطنت ارائه کرده که اندیشه وی مورد توجه نائینی هم بوده است. محلاتی گفته سلطنت یا مشروط و محدود به قانون و یا مستقل و پادشاهی منفرد است و این هم یا الهیه و شرعیه یا مطلقه مستبده است؛ یعنی او ابتدا سلطنت را به مطلقه و مشروطه تقسیم نمی‌کند بلکه او سلطنت را یا مشروطه و یا مستقله می‌داند و این دو بخش دارد یا شرعی است یا مطلقه مستبده است. 🔹فاضل ترشیزی در رساله خود تقسیم چندگانه دارد و گفته است حکومت معصوم، حکومت شورایی، مطلقه استبدادی، جمهوری و جمهوری دینی جهانی. برخی مشروعه‌خواهان، خواهان سلطنت بودند و اینکه چرا چنین عقیده‌ای داشتند باید تبیین و درک شود. بر این اساس، محلاتی سلطنت مشروطه را در عرص ولایت شرعیه و امارت الهیه می‌داند ولی مرحوم میرزای نائینی با تقسیم‌بندی خود، مشروطیت را امتداد ولایتیه در نظر گرفته یعنی ابتدا مقام عصمت، بعد نواب عام و فقها و اگر نبود مشروطیت از دو طریق نهادها و قانوان اساسی و این دو تلقی با هم فرق دارند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68662 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت‌شناسی الگوریتم اجتهاد ✔️استاد عبدالحمید واسطی در این نوشتار در پی یافتن پاسخ این مسئله است که: آیا می‌توان روش‌هایی را که فقیهان در استنباطات خود به کار می‌برند، با جزئیاتی که در ذهن فقیه می‌گذرد، کشف کرد و شبیه‌سازی نمود؟ اگر می‌توان، چگونه؟ 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68649 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ir.riqh.reader.apk
10.17M
📱دانلود نرم‌افزار اندروید دارالحدیث 📚 کتب پژوهشگاه قرآن و حدیث (دارالحدیث) 📌امکانات: دانشنامه‌ها، کافی دارالحدیث و ... (۳۵۴ جلد کتاب با امکان مطالعه و جستجو و یاداشت برداری) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تقریرات درس خارج فقه استاد مددی.rar
2.42M
📚تقریرات درس خارج فقه «استاد سیداحمد مددی» به صورت موضوعی ✍️به نگارش یکی از فضلای درس، سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۶ 📗بیع 📘بیع مصحف 📙خراج و مقاسمه 📕اخذ اجرت بر واجبات 📒جوائز السلطان و عماله 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره تاريخ علم اصول فقه ✍️محمدباقر ملکیان در تاريخ علم اصول فقه تا کنون چيز جامع و کاملی نوشته نشده است، و آنچه نوشته شده (عليرغم اين که تعدادش هم زياد نيست) تاريخ علمای اصولی است و رديف کردن کتاب‌های اصولی آنها بر اساس تاريخ، و نه تاريخ علم اصول. به هر حال، در تاريخ علم اصول اين امور بايد مورد توجه قرار گيرد: ۱. توجه به تطوّر مباحث علم اصول در دوره‌های مختلف مثلاً اين که در دوره‌ای بحث قياس و استحسان در کتب اصولی شيعه مطرح بوده، ولی بعدها اين مباحث کنار گذاشته شده است، و يا بالعکس در دوره‌ای استصحاب چندان مطرح نبوده، و بعداً در کتب علم اصول وارد شده است. اين امور (البته مباحث کلی وکليدی و الا با تمرکز روی مباحث جزئی، چيز چندانی دستگير ما نمی‌شود) بايد به دقت مورد کنکاش قرار گيرد. ۲. توجه به تطور و چينش مباحث علم اصول اگر فهرست موضوعات عدة الأصول و کتاب کفاية الأصول را با هم مقايسه کنيم می‌بينيم تغييرات زيادی در چينش مباحث علم اصول اتفاق افتاده است. برای بررسی تاريخ علم اصول بايد ديد اين تطورات در چه دوره‌هايی و چرا صورت گرفته است. ۳. توجه به تطورات استدلالات در مباحث علم اصول مثلاً در دوره‌ای استدلالات استصحاب، عقلی وعرفی است، اما در دوره‌های متأخّر، ادلّه روائی، مستند عمده قائلين به حجّيت استصحاب است. آيا اين تطور استدلال به خاطر نزاع با اخباری‌هاست که بی توجه به به مباحث اصولی بوده اند، و اصولی‌ها می‌خواستند با استدلال به روايات، اخباری‌ها را در مقابل اصول فقه به کرنش وادارند، يا چيز ديگری دخيل بوده است؟ طبيعتا برای هر بحث بايد کتب مهم و محوری و جريان سازهم معرفی شوند، و نيز اشخاص و جريان‌های فکری تأثير گذار بر تطور علم اصول (مثل جريان اخباری گری) به تفصيل مورد بررسی قرار گيرند. البته در اوضاع وشرايطی که نه عده شيخ طوسی مورد توجه است و نه الذريعه سيد مرتضی و نه مفاتيح الاصول سيد مجاهد و نه.... اميدی به نوشته‌ای چشمگير در تاريخ علم اصول نيست، مگر آن که فيض روح القدس مددی فرمايد؛ وبعونه تيسّر کلّ عسير. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا امروز نفوذ کلمه‌ «مرجعیت» در کشور کم شده است؟ ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹مرحوم ‌آیت‌الله خوانساری به عنوان مرجع تقلید در تهران، درس خارج می‌فرمود. ایشان کتاب مصباح الهدای مرحوم حاج شیخ محمدتقی را سر درس می‌آورد یا خودش می‌خواند و یا دیگری بعد هم نظرات تحقیقی خود را ذکر می‌کرد. ‌اینقدر بزرگان ما خالی از هوای نفس بودند. ما الآن که می‌خواهیم از آقای خوئی یا امام خمینی مطلبی در کتاب‌هایمان نقل کنیم، می‌گوئیم بعض المعاصرین، یعنی اینقدر غرور علمی در بعضی از ما وجود دارد که این بزرگان را با یک تعبیر غیرمناسب ذکر می‌کنیم و حال آنکه مشی این بزرگان، باید برای ما درس باشد. 🔸در مورد بزرگان خیلی مراقبت کنید، حتی اگر به یک مرجع یا بزرگی نقد و اشکال سیاسی دارید، با احترام بگوئیم و از تعابیر خفیف و موهون استفاده نکنید. یکی از علل ضعف روحانیت این است که ما احترام بزرگان خود را حفظ نکردیم، چرا امروز نفوذ کلمه‌ی مرجعیت و مراجع در کشور کم شده؟ برای اینکه از خود ما شروع شد، ما حرمت اینها را رعایت نکردیم، در گذشته اینطور نبود لااقل طلبه‌ها تعبد محض داشتند ولی الآن اینطور نیست. 🔹می‌خواهید انتقاد کنید، بگوئید این مطلب به نظر ما درست نیست، مثلاً این مرجع بزرگوار باید این را می‌فرمودند. اما اینکه در کنارش اهانت و چند تعبیر سخیف ذکر ‌کند در زندگی و رشد علمی ما تاثیر بسیار بدی می‌گذارد و توفیقات ما سد می‌شود، ‌خدا ابواب علم و معنویت را به روی ما باز نمی‌کند و توفیقاتمان از دست می‌رود. 👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی از روابط آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خوئی ✔️شیخ عبدالحمید بنابی ضمن خاطره‌ای به نقل از آیت‌الله شیخ جواد تبریزی درباره رابطه آیات عظام حکیم و خوئی می‌گوید: آیت‌الله میرزا جوادآقا تبریزی فرمود: «در اوج زعامت و مرجعیت آیت‌الله حكیم، آقای خویی به عنوان بزرگ‌ترین استاد حوزه‌ی علمیه‌ی نجف شناخته می‌‌شد و شاگردان بسیار ممتاز و بزرگی داشت و حوزه‌ی درسی‌اش بی‌نظیر و خود ایشان نیز مورد توجه خاص و عام بود، اما مرجع عامه نبود. یک روز به من گفت: «حس می‌‌كنم عده‌ای می‌‌خواهند بین من و آقای حكیم اختلاف و شكاف ایجاد كنند و این به ضرر من، او، حوزه و اسلام است. می‌خواهم به محضر آقای حكیم بروم و پیش چشم همگان به ایشان بگویم كه شما زعیم حوزه هستید و من ارادت قلبی به شما دارم و در اختیار شما هستم. هر وقت خواستید درس‌ها دایر شود، من درس را آغاز می‌‌كنم، هر وقت هم اراده كردید تعطیل شود، اطاعت می‌‌كنم. البته هیچ نیاز مادی هم به شما ندارم، اما در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف فقط امر شما مطاع است!». آیت‌الله میرزا جواد تبریزی فرمود: «من با تأكید به آیت‌الله خویی گفتم: «بلی، آقا شما حتماً پیش آقای حكیم بروید و صحبت كنید، این اقدام شما خیلی خوب و بجاست». سپس آیت‌الله خویی به محضر آیت‌الله حكیم رفت و همان مطالب را به ایشان گفت و آن توطئه‌ای را كه برخی اطرافیان می‌‌خواستند علیه مرجعیت بچینند، خنثی كرد. بعد از آن، آیت‌الله حكیم همواره می‌‌گفت: «آقای خویی واقعاً مرد مؤمنی است!». 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اهداف حوزه‌های قم و نجف یکی است، گرچه منهج علمی‌شان متفاوت باشد ✔️آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🔹از گوشه‌ و کنار برخی شیطنت‌ها برای انشقاق بین حوزه‌ علمیه نجف و قم‌ شنیده می‌شود. به عنوان‌ کسی که کرسی درس حوزه‌ علمیه نجف و قم علمای بزرگ آن مانند امام‌ خمینی و آیت‌الله خویی را درک کرده‌ام اعلام می‌کنم هدف هر دو حوزه‌ و علمای آن ترویج فرهنگ و آموزه‌های تشیع است و هیچ تفاوتی در هدفشان نبوده و نیست گرچه منهج علمی شان متفاوت باشد. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68706 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برنامه درس خارج أصول فقه استاد آملی لاریجانی 📚از آغاز مباحث اصولی (دوره موجز) ⏳شروع: از 8 آذرماه 📆 زمان: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته، ساعت 9 صبح 🏛 مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اجبار به حجاب از منظر حقوقی و فقهی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام رضا محمدی؛ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ 🗓 زمان: دوشنبه، هفتم آذرماه 1401، ساعت 19 🔗لینک ورود به جلسه: https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین اثر استاد نصیری منتشر شد ✔️کتاب «کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در قطع وزیری در 255 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. 📖 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68701 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا می‌‌توان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟ 🔻یادداشتی انتقادی بر مصاحبه‌ای از استاد محمدهادی گرامی ✍️ حجت‌الاسلام عباس مفید جناب دکتر محمدهادی گرامی در گفتگو با شبکه اجتهاد سعی دارد مرحوم کلینی را در جریان احمد برقی و برقی را نیز متأثر از جریان مفضل بن عمر به واسطه محمدبن سنان معرفی کند. وجود جریان‌های فکری مختلف در میان شیعیان متقدم قابل انکار نیست اما انتساب هر یک از محدثان قم به هر یک از این جریان‌ها نیاز به مستندات قابل دفاع دارد. اگر تعداد روایات محمد برقی از محمدبن سنان (و یا رتبه دوم استادی محمدبن سنان برای برقی) می‌‌تواند معیار مفضلی دانستن محمد برقی باشد، با همین معیار می‌‌بایست احمد اشعری را به طریق اولویت وابسته به جریان مفضل بن عمر دانست؛ چه اینکه وی رابطه روایی به مراتب محکم تری با محمدبن سنان دارد. گرچه بعدها حلقه‌ای از شاگردان پیرامون احمد برقی (فرزند محمد برقی که طبق نظر آقای گرامی متاثر از جریان مفضل است) گرد آمده‌اند اما اثبات اینکه این حلقه بر اساس آموزه‌های معارفی جریان مفضل شکل گرفته، امری است دشوار؛ زیرا این احتمال وجود دارد که این حلقه، جریان فکری ادب در قم باشند که اخراج احمد برقی از قم را نیز نمی‌‌توان بی ربط با مدل اندیشه ورزی جریان اهل ادب دانست. این بدان معناست که لزوما تساهل در حدیث ریشه در غلوگرایی ندارد. 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68686 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ملاحظاتی پیرامون سخنان اخیر جناب استاد علیدوست ✍️حجت‌الاسلام علی محمدی ‌استاد ابوالقاسم علیدوست در همایش «فلسفه فقه نظام ساز» سخنانی ایراد داشتند که خلاصه آن در «شبکه اجتهاد» منتشر شده است. دغدغه جناب استاد در تدقیق اصطلاحات و عناوین بسیار ستودنی است و استواری بخش زیادی از مباحث نوین ایشان نیز مرهون همین تدقیق‌های مفهومی است. شاید انتخاب عنوان «همه‌دانها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند!»، این تصور را تقویت می‌‌کند که ایشان نگاه حداقلی به فقه دارند و از ورود فقه به عرصه‌های جدید ابا دارند، در حالی‌که جناب استاد علیدوست بی‌تردید جزو اساتیدی هستند که هم عرصه وسیعی برای کار فقیهانه قائل هستند و هم در جهت‌های مختلف، فقاهت موجود را نیازمند توسعه می‌دانند. 👈 در خصوص فرمایش ایشان سه نکته تقدیم می‌کنم: http://ijtihadnet.ir/?p=68696 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«برای همسایه» و مسأله‌ای «برای خوانندگی زنان»! ✔️انتشار نماهنگ «برای دختر همسایه» با موضوع پیام دختران افغانستانی به دختران ایرانی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. به‌همین بهانه سید جواد مدنی، دانش آموخته حوزه علمیه قم، در یادداشتی کوتاه به خوانندگی زنان بعد از انقلاب و تبیین ابعاد فقهی این مساله پرداخته است. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68683 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 در چه صورتی می‌توان به روایات عامّه تمسّک کرد؟ ✔️علّامه سیّد مهدی بحرالعلوم در «مبلغ النظر» قائل است که از ائمّه علیهم السلام نقل شده که اخذ و تمسّک به روایات عامّه از امیر المؤمنین علیه السلام -که مضمونی مطابق مذهب شیعه و فتاوای فقهای خاصّه داشته باشد و در روایات ما خلاف آن یافت نشود- جایز است.(1) استاد سیّد محمّدرضا سیستانی در این مطلب مناقشه می کند و معتقد است اصل این مطلب، روایت مرسله ای است که شیخ طوسی در عدّه نقل کرده است: «إذا نزلت بکم حادثة لا تجدون حکمها فیما رووا عنّا، فانظروا إلی ما رووه عن علی علیه السلام، فاعملوا به.»(2) این روایت علاوه بر اشکال سندی، مورد آن نیز در جایی است که روایت عامّی در جایی وارد شده باشد که روایتی از ائمّه علیهم السلام در آن مورد صادر نشده باشد. همچنین در صورتی می توان به این مطلب ملتزم شد که روات آن روایت عامّی، از ثقات باشند. —————————————————— 1. ر.ک: مبلغ النظر فی حکم قاصد الأربعة من مسائل السفر؛ مفتاح الکرامة: ج۱۰، ص۴۱۱. 2. العدّة فی أصول الفقه، ج۲، ص۱۴۹. 📚بحوثٌ فی أحکام صلاة المسافر (تقریراً لأبحاث السیّد محمّد رضا السیستانی)، ج۱، ص۴۳۶-۴۳۷. 🌐زبدة الفوائد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad