#معرفی_گروه_عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی
✅ در سال 1388 با موافقت هیئت رئیسه مؤسسه امام خمینی(ره) و با عنایت ویژه مرحوم علامه مصباح یزدی (قدس سره) گروه عرفان مؤسسه با مدیریت حجت الاسلام و السلمین استاد سید یدالله یزدانپناه تأسیس شد. تأسیس این گروه آموزشی در مؤسسه مسبوق بود به فعالیت بخش عرفان دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی با مدیریت جناب استاد یزدانپناه که هم در حوزه پژوهشی و هم تربیت محقق عرفان فعالیت داشت و توانست در سه دوره بیش از 50 محقق در حوزههای مختلف عرفان از جمله عرفان نظری، عملی و ادبی تربیت کند. گروه عرفان مؤسسه با بهرهگیری از تجربه برگزاری این دورهها، سه دوره کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و دو دوره دکتری برگزار کرد که یکی از این دورههای دکتری با مشارکت گروه ادیان مؤسسه بوده است. هماکنون گروه عرفان با چهار عضو هیئت علمی و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین یزدانپناه مشغول به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد.
✅ در همینجا جا دارد به این نکته هم توجه بدهم که بذل عنایت علامه مصباح یزدی(ره) به تشکیل دورههای عرفان از سال 1379 در مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی و شکلگیری گروه عرفان از سال 1388 نشان از توجه ویژه ایشان به طرح مباحث علمی عرفان در مجامع علمی دارد. ایشان به جهت نگاه جامعشان هیچگونه تنگنظری در طرح مباحث علمی نداشتند و تنها از تقلید در مباحث نظری برحذر میداشتند و از طرح مباحث مطابق با معیارهای علمی و عقلی در همه حوزهها از جمله عرفان استقبال میکردند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
آشنایی با #نشریه_انوار_معرفت
🔷 مصاحبه با جناب حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی قائم مقام گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✳️ قسمت اول
⁉️1️⃣ نشریه انوار معرفت از چه سالی منتشر میشود و اعضای هیئت تحرریه آن چه کسانی هستند؟
✅ دوفصلنامه «انوار معرفت» از سال 1390 منتشر میشود. این نشریه تا شماره 11 تحت عنوان «حکمت عرفانی» منتشر میشد و بر اساس نامه شماره 9588 مورخ 1397/09/17 شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي وابسته به شوراي عالي حوزههاي علميه، از شماره 12 حائز رتبه «علمي ـ پژوهشي» شد. سردبیر این نشریه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) میباشد و آقایان آیتالله غلامرضا فياضي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و حجج اسلام علي امينينژاد استاد سطح عالي فلسفه و عرفان حوزه علميه قم، حسن سعيدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي، عسكري سليماني اميري استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر احمدحسين شريفي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر يارعليكرد فيروزجايي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمد فنايي اشكوري استاد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر محسن قمي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمدمهدي گرجيان دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و اینجانب عليرضا كرماني دانشيار مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) اعضای هیئت تحریریه این نشریه میباشند. جناب آقای حمیدخانی نیز مدیر اجرایی نشریه میباشند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
آشنایی با #نشریه_انوار_معرفت
🔷 مصاحبه با جناب حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی قائم مقام گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✳️ قسمت دوم
⁉️2️⃣ علاقهمندان در چه موضوعاتی میتوانند مقالات خود را برای شما ارسال کنند؟
✅ قلمرو این نشریه شامل همه موضوعات در خصوص عرفان است. این موضوعات تاریخ عرفان اسلامی، مباحث عرفان نظری، عرفان عملی، عرفان ادبی، عرفان سیاسی و اجتماعی، نقد و بررسی فرقههای عرفانی، نقد عرفانهای کاذب و عرفان تطبیقی که یک طرف تطبیق عرفان اسلامی باشد را شامل میشود. از جمله ویژگیهای این نشریه آن است که مقالات بعد از بررسی و تأیید، در مدت زمان کوتاهی انتشار مییابد.
⁉️ 3️⃣ علاقهمندان از چه طریقی میتوانند این مقالات را ارسال کنند؟
✅ علاقهمندان میتوانند پس از ورود به سایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وارد سامانه ارسال و پیگیری مقالات شده و به راحتی با انتخاب نشریه انوار معرفت، مقالات خود را برای این نشریه ارسال فرمایند. دوستان میتوانند هر گونه نکته، سؤال یا انتقاد خود را در خصوص نشریه با شماره 02532113471 مطرح نمایند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🌺🌺 تمدید شد 🌺🌺
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) (مؤسسه حضرت آیتالله مصباح یزدی رحمتاللهعلیه) ویژه طلاب تمدید شد.
🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: معارف اسلامی و اخلاق، ادیان، اقتصاد، تاریخ، حقوق، فلسفه، کلام، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم قرآنی
🔵 دوره نیمه حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: معارف اسلامی و فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روانشناسی
🔷 مزایا:
🔸 امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این مؤسسه و سایر مراکز آموزش عالی معتبر
🔸 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فارغالتحصیلان
🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانشپژوهان دوره حضوری»
✅ شرایط پذیرش:
1) اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1400/05/31؛ 2) اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه؛ 3) موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبهها
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری، شهر مقدس قم و شیراز میباشد.
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل.
✅ زمان ثبت نام:
ثبت نام اینترنتی تا 1399/11/12 از طریق http://paziresh.iki.ac.ir
✅ آزمون کتبی: جمعه 17 بهمن 1399
☎️ 02532113683 – 32113628- 32113664
✳️ نشانی: قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،مدیریت پذیرش
🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمایید.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#اطلاعیه
✅ حضور انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
✳️ لینک خرید آثار انتشارات مؤسسه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران👇👇👇
🌐 https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/6088/search
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
♦️ یازدهمين شماره از نشریه علمی _ پژوهشی معارف منطقی منتشر شد
در این شماره می خوانیم:
✅ سخن نخست (ص ۵)، #عسکری_سلیمانی_امیری (سردبیر)
✅ تحليل يکسانانگاري ميان «اعتبار قرآني» و قياس برهاني از ديدگاه ابنرشد(ص ۷)، #مهين_رضايي، #هاجر_قاسم_پيوندي، #حيدر_اميرپور و #عليرضا_پارسا
✅ دفاع علامه طباطبايي از منطق در «الميزان» با تکيه بر خودمتناقضي صوري (ص ۲۵)، #عاطفه_رنجبر_دارستاني و #محمود_زراعتپيشه
✅ صورتبندی موجهاتی از منفصلات عنادی منطق طوسی (ص ۴۷)، #سيد_احمد_فقيه
✅ مسئله هنجارينگي منطق(نگاهي انتقادي به انديشه هنجارينگی منطق برای تفکر) (ص ۶۳)، #ابوذر_قاعديفرد
✅ گزاره حملي در منطق ارسطويي، رواقي و سينوي (ص ۸۵)، #محمدرضا_محمدعليزاده
✅ مفاد حکم و نقش آن در گزاره (ص ۱۰۵)، #محمدعلي_نوري
👈🏼 اطلاعات بیشتر 👇🏽👇🏽👇🏽
http://dmaaref.iki.ac.ir/node/388
#معارف_منطقي
#آثار_مرکز_پژوهشي_دائرةالمعارف
🔰 @daeratolmaaref
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ فرصت دوباره ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400
✅ بدینوسیله به اطلاع علاقمندان تحصیل به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) میرساند، پیرو اطلاعیه سازمان سنجش، متقاضيان ثبتنام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 كه در مهلت تعيين شده (99/09/16 تا 99/09/26) نتوانستهاند نسبت به ثبتنام در آزمون مذكور اقدام نمايند میتوانند براي ثبتنام در آزمون مذكور از روز يكشنبه مورخ 99/11/05 تا روز چهارشنبه مورخ 99/11/08 با مراجعه به سامانه ثبت نام در اين خصوص اقدام نمايند.
🌐 اطلاعات بیشتر در سایت سازمان سنجش👇👇👇
http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=6954
🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇
http://ikvu.ir/node/2989
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✳️ آشنایی با شیوه تحصیل و اطلاعات ضروری تحصیل به صورت مجازی در مرکز آموزش مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):
1- تحصیل به صورت مجازی و به شیوه آموزش محور (بدون پایاننامه)
2- امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آموزش عالی؛
3. اعطای مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر؛
4. استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه؛
5. برگزاری دورهها به صورت کاملا (الکترونیکی) طبق استانداردهای بین المللی و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان؛
🔷 تبصره1: آزمون های پایان نیمسال به صورت حضوری و در 27 مرکز کشور و خارج از کشور برگزار می شود.
🔷 تبصره2: با توجه به شرایط کرونایی آزمونها براساس دستور العمل ها و مطابق شرایط گذشته احتمالا به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد.
6. برخورداری از خط سیر آموزشی (محتوای آموزشی در قالب متن، صوت و فیلم تدریس به صورت تقطیع شده وگام به گام)؛
7. استفاده از کلاس آنلاین؛
8. استفاده از آرشیو کلاسها؛
9. استفاده از متون درسی در قالب کتابهای درسی و لوحهای فشرده چند رسانهای (قابل خریداری از سایت کتابفروشی)
10. محیط الکترونیکی گفتگوی دانشجویی؛
11. تخفیف های متنوع شهریه برای ممتازین تحصیلی، خانواده های کم درآمد، حافظان قرآن و نهج البلاغه، ممتازین ورزشی و المپیادهای علمی، پژوهشگران جوان در حوزه علوم اسلامی، طلاب و خانوادههای آنان؛
🔷 تبصره1: شهریه این مرکز از سایر مراکز کمتر بوده و امکان پرداخت به صورت قسطی در طول نیم سال به هر شکل امکان پذیر است.
🔷 تبصره2. امکان پرداخت وام دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان متقاضی دارای شرایط وجود دارد. (تسویه وام پس از دانش آموختگی)
🔷 تبصره3: در ابتدای هر سال تحصیلی مبلغی نیز به عنوان هزینه خدمات آموزشی بابت بیمه دانشجویی، کارت دانشجویی، پیامک و ... از دانشجویان دریافت میشود.
12. بیش از 27 مرکز آزمون در سراسر کشور (در حال حاضر و با توجه به حدنصاب، مراکز آزمون عبارتند از: اراک، اهواز، ارومیه، اصفهان، بابل، بیرجند، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، دشتستان (نظرآقای بوشهر)، رشت، زنجان، زاهدان، سمنان، شیراز، قزوین، قم (موسسه)، قم (پردیسان)، قم (خوابگاه خواهران میدان 72 تن مجتمع ولایت)، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد، همدان، هفشجان، یزد)؛
🔷 تبصره1: امکان افزایش مراکز آزمون در صورت درخواست دانشجویان و حد نصاب لازم وجود دارد.
🔷 تبصره: امکانات خوابگاهی فقط در شهر قم و در صورت پرداخت هزینههای آن در زمان برگزاری آزمون.
13. بهرهمندی از خدمات فرهنگی دانشجویی.
🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇
http://ikvu.ir/node/2989
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔹مؤسسه آموزش عالی #امام_صادق (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی #سبحانی با همکاری نهادهای علمی فرهنگی #کرمانشاه و #همدان برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیتالله #مصباح_یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان
☘️ #نشست_سوم
🔹با حضور استاد عزیز:
▫️حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر #احمد_حسین_شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع
«#الهیات_کاربردی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی»
📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه ⏰ ۱۹
🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت هستید.
◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇
https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸يکي از ويژگيهاي کمنظير آيتالله مصباح، تواضع مثالزدنيشان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماههاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش ميايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا ميکرد.
🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بينظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بينظير بود.
🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصفناپذير ياد ميکرد؛ احترامي فوقالعاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيتالله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که ميفرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيتيافته ميدانست. همواره با شعفي وصفناشدني از او ياد ميکرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت ميدهد.
🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنهاي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکننده خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفره #علامه_طباطبائی و #شهيد_مطهری بنشاند و خود را نيز خوشهچين خرمن علم و معرفت آن بزرگان ميدانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان درباره علامه طباطبائي گوياي گوشهاي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگيهاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشتهاند، گوياي فروتني و تواضع وصفناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است.
🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمديگيلاني تا جوادي آملي را ميبوسيد؛ او عليرغم همه نوآوريها و ابتکارات بينظيرش در فلسفه اسلامي، آيتالله جوادي را، که از معاصران و همسن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر ميدانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميقتر و گستردهتر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود.
🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتنيها از مهمترين عوامل موفقيت آيتالله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّه».
بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟
يا نهالي کارد اندر مغرسي؟
کاغذي بايد که آن بنوشته نيست
تخم کارد موضعي که کشته نيست
تو برادر موضع ناکشته باش
کاغذ اسپيد نابنوشته باش
تا مشرَّف گردي از نون والقلم
تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت سيزدهم: فيلسوف بصير
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸يکي ديگر از ويژگيهاي برجسته آيتالله مصباح، «بصيرت» بود. او هم در مسائل ديني و هم در مسائلي اجتماعي و فرهنگي و سياسي حقيقتاً ديدي نافذ و بصيرتي مثالزدني داشت. ظرافتها و نقاط کور را خوب ميشناخت؛ اهداف پنهان دشمنان اسلام و انقلاب را به زيبايي تشخيص ميداد و در بزنگاهها وارد صحنه ميشد و عماروار، مرز حق و باطل را مشخص ميکرد و فتنهگران را از پشت نقابهاي دروغيني که از ديانت و اصلاحگري و امثال آن بر چهره ميزدند، بيرون ميکشيد و بنيانهاي فکري باطل و اهداف و مقاصد شيطاني پنهان آنان را آشکار مينمود.
🔸به تعبير مقام معظم رهبري، «چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بیدرنگ به میدان میآورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمیگیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم راهحق و نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.» (رهبر انقلاب در ديدار اعضاي موسسه امام خميني، 3 آبان، 1389)
🔸اما به راستي آيتالله مصباح اين بصيرت مثالزدني را چگونه به دست آورده بود؟ و ما هم اگر بخواهيم از چنين بصيرتي برخوردار شويم، چه بايد کنيم؟
در پاسخ ميگويم #بصيرت مثل هر ويژگي بينشي و گرايشي ديگري که در انسان هست، معلول عواملي است که همگي در آيتالله مصباح وجود داشتند:
(1) شناخت حق و باطل و تشخيص مرزهاي جداکننده حق و باطل؛ و اين جز با در اختيار داشتن معياري دقيق امکان ندارد؛ و آيتالله مصباح با مجاهدتهاي علمي و عملي فراوان، معيارهاي برهاني و قرآني و عرفاني و حتي تجربي تمييز حق از باطل را تحصيل کرده بود؛
(2) قطع همه تعلقات دنيوي؛ از ديگر عوامل بصيرتزا، دل نبستن به جاه و مقام و اعتبارات و القاب اينجهاني و دنيايي است؛ و آيتالله مصباح براي زدودن چنين تعلقاتي از وجود خود مجاهدتهاي نفساني فراواني کرده بود؛ و در اين جهت هم کاملاً موفق شده بود. امور دنيوي و اعتبارات اجتماعي و دلبستگيهاي مادي چيزي نبود که آن روح بزرگ را به خود مشغول کنند؛
(3) اخلاص و تقوا؛ از ديگر عوامل مهم بصيرتزا، اخلاص و تقوا است؛ قرآن کريم ميفرمايد: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون» (اعراف، 201) اهل تقوا، به هنگام مواجهه با لغزشگاهها و دسيسههاي شيطاني، هرگز نميلغزند؛ آنها حقيقت را خوب مييابند و هرگز به دام شيطان نميافتند. به تعبير ديگر، انسانهاي پارسا به دليل آنکه رذايل اخلاقي را از خود دور کردهاند و طمع و حرص و کبر و غرور در وجود آنان جايي ندارد، به همين دليل، ابزارهاي فريب شيطان را از او گرفتهاند. حجابهاي ديده و دل را کنار زدهاند؛ زنجيرهاي که شيطان بر قلب و زبان آدميان ميتند را پاره کردهاند؛ به همين دليل اهل بصيرتاند.
آيتالله مصباح در يک جهاد نفساني طولانيمدت و با درسآموزي از محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيتالله بهجت و با نگاه عميق توحيدياي که داشت توانسته بود چنين رذايلي را از وجود خود ريشه کن کند؛ به همين دليل، نه تنها حق و باطل را به خوبي ميشناخت بلکه بدون لکنتزبان و با بياني صريح و سليس و با منطقي استوار آنها را در سطوح مختلف اجتماعي و حتي در تريبونهاي عمومي بيان ميکرد.
(4) کلنگري در عين جزءنگري؛ از ديگر عوامل مهم بصيرتزا، برخورداري از دو ويژگي علمي شبهمتضاد است؛ يعني کلنگري از يک طرف و جزءنگري و نکتهبيني از طرف ديگر. کساني که صرفاً کلنگر يا صرفاً جزءنگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت؛ و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشتشمارند. آيتالله مصباح حقيقتاً از جمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و فلسفه سياسي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، نسبت به جزئيات برنامههاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل فرهنگي و اجتماعي و ديني را رصد ميکرد؛ اشخاص و جريانهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي را به خوبي ميشناخت. به همين دليل از بصيرتي کمنظير برخوردار بود.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir